«Όταν κάνεις παιδιά, θα καταλάβεις»

«Όταν κάνεις παιδιά, θα καταλάβεις» Facebook Twitter
Τα παιδιά τα γεννάμε επειδή –τουλάχιστον αυτό εύχομαι– έτσι θέλουμε και δεν μπορείς να τους ζητήσεις τον λόγο. Αυτό δεν σημαίνει βέβαια ότι μπορείς να ξέρεις τι έρχεται. Εικονογράφηση: bianka/LIFO
0

«ΑΝ ΔΕΝ ΜΠΟΡΕΙΣ, ας μη μας έκανες. Δεν σου φταίω». Αυτό μου είπε η 7χρονη κόρη μου σε έναν εφηβικό τσακωμό που χτύπησε το σπίτι μου με μεγαλύτερη φόρα και πολύ πιο πρόωρα απ’ ό,τι περίμενα. Η απάντησή της ήρθε σε ένα δικό μου «σταμάτα να φωνάζεις, δεν μπορώ να σε ακούω» και η όλη φάση τελείωσε με το εντελώς αντιπαιδαγωγικό –που θα έκανε μοντεσοριανούς φαν και συστημικούς ψυχολόγους να ζητήσουν την αυτόφωρη δίωξή μου– «έτσι γούσταρα και σας έκανα, δεν θα σου δώσω λογαριασμό». Μετά ακολούθησαν ήχοι από πόρτες που έκλεισαν με θόρυβο κι εγώ έμεινα να αναρωτιέμαι από πού ήρθε αυτό και πώς μπορεί κάποια παιδιά –ή μήπως όλα πλέον;– να γεννιούνται σε προχωρημένη εφηβεία.

Τι δεν κάνεις καλά; Κατά βάθος η δική μας γενιά γνωρίζει ότι την απάντηση θα τη δώσει στο μέλλον ο θεραπευτής των παιδιών μας, που θα αναλάβει να επουλώσει τα τραύματα που αφήσαμε εν αγνοία μας και ελλείψει εναλλακτικών.

Η αλήθεια είναι ότι η μοναδική σημαντική επιλογή που δεν κάνεις εσύ ο ίδιος είναι η ίδια η ζωή. Σου δίνεται από κάποιους άλλους, χωρίς καμιά προηγούμενη ερώτηση για το αν θέλεις να έρθεις σε αυτόν τον κόσμο με όσα αυτό συνεπάγεται. Τα παιδιά τα γεννάμε επειδή –τουλάχιστον αυτό εύχομαι– έτσι θέλουμε και δεν μπορείς να τους ζητήσεις τον λόγο. Αυτό δεν σημαίνει βέβαια ότι μπορείς να ξέρεις τι έρχεται. Άλλη μια αλήθεια είναι ότι και να ξέρεις τι έρχεται, έχεις εκείνο το σύνδρομο του ήρωα αρχαίας τραγωδίας που νομίζει ότι θα αλλάξει τη μοίρα του και θα καταφέρει να μεγαλώσει ήρεμα τα φανταστικά παιδιά του, που ίσως και να είναι πράγματι το όγδοο θαύμα του κόσμου. Θα τα δει να γίνονται έφηβοι που λατρεύουν τους κουλ γονείς τους και όλα θα εξελιχθούν όπως στις ταινίες που τρώνε πρωινό πεντάστερου ξενοδοχείου όλοι μαζί πριν ξεκινήσουν για σχολεία και δουλειές. Έπειτα έρχεται η πραγματικότητα του επαρκούς γονέα, που είναι το μόνο που μπορείς να επιδιώξεις –πάει το κουλ, το άνετο και η σχέση τύπου «πώς πήγες στο σχολείο, bro;»–, για να σε κάνει να καταλάβεις ότι το εφιαλτικό μάντρα «όταν κάνεις παιδιά, θα καταλάβεις» είχε και μια μικρή κατάρα που πέφτει σαν κεραυνός πάνω από το κεφάλι σου.

Έκανες παιδιά και κατάλαβες. Ειδικά όταν είσαι σε μια κατάσταση όπου και οι γονείς σου, λόγω ηλικίας, έχουν πλέον γίνει παιδιά, αντιλαμβάνεσαι ότι δεν υπάρχει κάτι να τους προσάψεις. Τόσα ήξεραν, τόσα έκαναν. Το ίδιο με εμάς δηλαδή, που ξέρουμε πολλά περισσότερα, αφού οι συμβουλές για το «εκπληκτικό γονεϊκό ταξίδι» ξεκινούν από την ώρα της σύλληψης, αλλά και πάλι οι τόμοι με τις θεωρητικές προσεγγίσεις, οι συνεδρίες με τους παιδοψυχολόγους και οι δεκάδες δραστηριότητες έκφρασης και αυτοπραγμάτωσης στις οποίες σύρθηκες μαζί με τα παιδιά πριν ακόμα εκείνα πουν «μαμά» δεν είναι αρκετά για να διαχειριστείς την κρίση την ώρα που έρχεται ή να δώσεις τη σωστή απάντηση σε ερωτήσεις τύπου: «Όταν πεθαίνουμε, πού πάμε;», «Ο Θεός μένει μαζί με τον Χριστό;», «Τα παιδιά κάνουν σεξ;», «Ο Τάσος γιατί γελάει όταν ακούει τον αριθμό 69;».

Θυμάμαι ότι η δική μου μαμά φορούσε κάτι δερμάτινες παντόφλες από εκείνες τις ανατομικές με την ψηλή σόλα και με ένα καθόλου αδιάφορο βάρος. Αυτές εκσφενδονίζονταν σε κάθε σκανταλιά ή αυθάδεια και μάλιστα ως οριζόντιο μέτρο πρόληψης και καταστολής, χωρίς διακρίσεις ή προηγούμενη αξιολόγηση της σοβαρότητας. Φυσικά αυτές οι πρακτικές καταδικάστηκαν ολοσχερώς κι εμείς μείναμε με τις συμβουλές περί διαλόγου και κατανόησης, που σε φέρνουν πάντα στο ίδιο ερώτημα. Τι δεν κάνεις καλά; Κατά βάθος η δική μας γενιά γνωρίζει ότι την απάντηση θα τη δώσει στο μέλλον ο θεραπευτής των παιδιών μας, που θα αναλάβει να επουλώσει τα τραύματα που αφήσαμε εν αγνοία μας και ελλείψει εναλλακτικών. Ειδικά όταν η εναλλακτική είναι ένα ζευγάρι παντόφλες με τις οποίες φλερτάρω κάθε τόσο, επιθυμώντας διακαώς να ανακαλύψω την πτητική ικανότητά τους. Αντ’ αυτού, θα συνεχίσω να απαντώ όπως μπορώ, γελώντας πάνω από τη φωτιά των συγγραμμάτων περί γονεϊκής τελειότητας.  

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Πράγματι, μεγάλος αριθμός των Ένορκων Διοικητικών Εξετάσεων καταλήγουν σε απαλλακτικά πορίσματα»

Οπτική Γωνία / Οι ΕΔΕ στην Ελλάδα: Πόσες καταλήγουν σε απαλλακτικά πορίσματα;

Πότε διενεργείται μια Ένορκη Διοικητική Eξέταση; Είναι αλήθεια ότι μεγάλος αριθμός ΕΔΕ καταλήγουν στο αρχείο και τι πρέπει να αλλάξει στο ρυθμιστικό πλαίσιο; Μιλά στη LiFO ο δικηγόρος στον Άρειο Πάγο, Νίκος Βιτώρος.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ακαρνανικά Όρη: Ενεργειακές Κοινότητες-«μαϊμού» και διά της πλαγίας

Ρεπορτάζ / Ακαρνανικά Όρη: Ενεργειακές κοινότητες-«μαϊμού» και διά της πλαγίας

Μια κραυγαλέα κατάχρηση του θεσμού των ενεργειακών κοινοτήτων στα Ακαρνανικά Όρη αμαυρώνει τον θεσμό, παρακάμπτει την περιβαλλοντική νομοθεσία και αποκαλύπτει την αδυναμία της διοίκησης να ελέγξει την επιχειρηματική δραστηριότητα που βλάπτει το περιβάλλον και την οικονομία.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Τελικά αν οι γκέι δεν κάνουν παιδιά θα σωθούν οι γυναίκες απ’ το trafficking; 

Οπτική Γωνία / Τελικά, αν οι γκέι δεν κάνουν παιδιά, θα σωθούν οι γυναίκες από το trafficking; 

Τι αλλάζει με την τροποποίηση Φλωρίδη για την παρένθετη κυοφορία και γιατί ο όρος «παρένθετη μητρότητα» είναι λάθος; Η νομικός Μαριάννα Βασιλείου λύνει όλες μας τις απορίες.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
JASON MOMOA

Οπτική Γωνία / Το σινεμά ως τοποθέτηση προϊόντος: Το «Minecraft» σπάει ταμεία

Η τεράστια επιτυχία της κινηματογραφικής διασκευής του δημοφιλούς παιχνιδιού θεμελιώνει μια νέα εποχή στο στουντιακό σινεμά που καθιστά την ταύτιση θεατή και καταναλωτή εντονότερη από ποτέ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Γιώργος Φλωρίδης, υπουργός Α-δικαιοσύνης

Οπτική Γωνία / Γιώργος Φλωρίδης, υπουργός Α-δικαιοσύνης

Πολιτικός «παντός καιρού», κυνικός, αλαζόνας, οπορτουνιστής, οπισθοδρομικός με εκσυγχρονιστικό προσωπείο, γίνεται όλο και περισσότερο «βασιλικότερος του βασιλέως» μετά τη μετεγγραφή του στο κυβερνητικό στρατόπεδο, με χαρακτηριστικά παραδείγματα τις δηλώσεις του για τα Τέμπη, τον νέο Π.Κ. και τη χρήση της παρενθεσίας από ζευγάρια ανδρών.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Ghiblipocalypse»: Είναι η AI δώρο για τον εκδημοκρατισμό της τέχνης;

Οπτική Γωνία / «Ghiblipocalypse»: Είναι η AI δώρο για τον εκδημοκρατισμό της τέχνης;

Η μαζική χρήση AI για τη δημιουργία εικόνων με την αισθητική του Studio Ghibli ανοίγει ξανά τη συζήτηση για το ποια είναι τα όρια της αντιγραφής στην τέχνη. Γιορτάζουμε την προσβασιμότητα ή κηδεύουμε τη δημιουργία;
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
ειρήνη

Οπτική Γωνία / Η αδιάκοπη βία και ο ορίζοντας που έχει εξαφανιστεί

«Αυτό που με έχει επηρεάσει περισσότερο μετά την επιστροφή μας δεν είναι οι ελλείψεις, αλλά η παντελής απουσία χρώματος. Τα πάντα είναι γκρίζα. Το μόνο που βλέπεις είναι σκόνη, μισοκατεστραμμένα σπίτια, σοκάκια κομμένα ανάμεσα στα μπάζα»¹.
ΧΑΡΗΣ ΚΑΛΑΪΤΖΙΔΗΣ
Γιατί η δίκη Φιλιππίδη θα πρέπει να διδάσκεται σε όλες τις νομικές σχολές;

Οπτική Γωνία / Γιατί η δίκη Φιλιππίδη θα πρέπει να διδάσκεται σε όλες τις νομικές σχολές;

Από τις ερωτήσεις του Εισαγγελέα έως την έμπρακτη στήριξη των ηθοποιών, η δίκη Φιλιππίδη βρίθει πατριαρχικών συμβολισμών και συμπυκνώνει ένα μέρος της φεμινιστικής θεωρίας.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
Δημοτικό Θέατρο Ολύμπια: Πού το πάει ο δήμος Αθηναίων;

Ρεπορτάζ / Τι περίεργο συμβαίνει με το Δημοτικό Θέατρο Ολύμπια;

Είναι fake news το νέο άνοιγμα που επιχειρεί ο δήμος Αθηναίων με μεγάλο όμιλο θεατρικών επιχειρήσεων; Τι επιδιώκει ο επιχειρηματίας και πόσο υπαρκτός είναι ο κίνδυνος για τον πολιτιστικό οργανισμό να μετατραπεί σε εμπορική επιχείρηση.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Η ταινία του Λάνθιμου μάς πείραξε και όχι η σχέση μας με το παρελθόν;

Οπτική Γωνία / Η ταινία του Λάνθιμου μάς πείραξε και όχι η σχέση μας με το παρελθόν;

Η άρνηση του ΚΑΣ να παραχωρηθεί η Ακρόπολη στον Γιώργο Λάνθιμο για τα γυρίσματα της νέας του ταινίας εγείρει πολλά ερωτήματα για τον τρόπο που βλέπουμε τα μνημεία και το τι θεωρούμε πολιτιστικό κεφάλαιο σήμερα.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
ΕΠΕΞ Πεθαίνοντας στο πεζοδρόμιο…

Ακροβατώντας / Πεθαίνοντας στο πεζοδρόμιο

Το τραγικό περιστατικό στη Θήβα δεν είναι από αυτά που αποκαλούνται τυχαία γεγονότα. Πρόκειται για ένα από αυτά που συμβαίνουν συχνά, τα οποία απασχολούν την επικαιρότητα και τα ΜΜΕ, συνήθως επιδερμικά, μέχρι να ξεχαστούν.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ