Το παράδοξο στην αρρωστημένη υπόθεση της Πάτρας

Το παράδοξο στην αρρωστημένη υπόθεση της Πάτρας Facebook Twitter
0


ΌΛΑ ΞΕΚΙΝΗΣΑΝ ΤΗ ΜΕΡΑ
που ακολούθησα ένα μεγάλο σάιτ για γονείς στο Facebook. Eίχα μπει μια-δυο φορές για να κοιτάξω για παιδικές εκδηλώσεις και μου φάνηκε ενδιαφέρον. «Δηλώσεις της Ρούλας για όσα ακούγονται εναντίον της – Ο ρόλος της χαρτορίχτρας – Τα μηνύματα αγάπης του ζευγαριού» ήταν η πρώτη είδηση που μου βγήκε στο timeline μου. «Πάτρα: Ο Μάνος Δασκαλάκης είχε πάει σε οντισιόν του X-Factor δύο μήνες πριν από τον θάνατο της Τζωρτζίνας» η δεύτερη. Έκανα scroll στο newsfeed τους. Μία στις τρεις ειδήσεις αφορούσε τον θάνατο των τριών παιδιών στην Πάτρα.

Έχουν περάσει δύο μήνες από όταν ξεκίνησε ο θόρυβος γύρω από την υπόθεση. Στις 9 Φεβρουαρίου, λίγο μετά την κηδεία της μεγαλύτερης κόρης, άρχισαν τα πρώτα ρεπορτάζ για το «μεγάλο δράμα» της «οικογένειας που έχασε και τα τρία της αγγελούδια σε τρία χρόνια». Με την πρώτη εισαγγελική έρευνα ξεκίνησαν τα πρώτα υπονοούμενα. Σχεδόν δύο μήνες μετά, έχουμε ξεχάσει πλέον ότι μιλάμε για τρία νεκρά παιδιά - μέχρι και ολόγραμμα παιδιού είδαμε δίπλα σε δημοσιογράφο για να βγει «πιο ζωντανή» η εκπομπή. Η κάλυψη της υπόθεσης δεν είναι απλώς δημοσιογραφικά κακή. Είναι άθλια. Τα παιδιά έχουν πλέον χάσει την ανθρώπινή τους υπόσταση, αποτελούν μια ξεχασμένη υποσημείωση σε ένα κακόγουστο ριάλιτι ευρείας κατανάλωσης στο οποίο πρωταγωνιστούν ιατροδικαστές, «δημοσιογράφοι», χαρτορίχτρες και γειτόνισσες, ανάμεσα σε διαφημίσεις για γαριδάκια και γιαούρτια.

Θα ήθελα να πιστεύω πως όλη αυτή η μανία με τα εγκλήματα δεν αφαιρεί κάτι από τη μνήμη των θυμάτων, αλλά δεν είμαι καθόλου σίγουρη. Προφανώς, άλλο τα ντοκιμαντέρ του Νetflix, άλλο οι ελληνικές μεσημεριανές εκπομπές, αλλά δεν νομίζω ότι μπορείς να τιμάς τη μνήμη ενός παιδιού που έχει δολοφονηθεί όταν διηγείσαι με λεπτομέρειες τον φόνο του την ώρα που βάζεις eyeliner.

Το έγκλημα πουλάει περισσότερο από ποτέ. Διεθνώς οι true crime σειρές σκίζουν: από φτηνές αναπαραστάσεις αληθινών εγκλημάτων που παίζουν αργά το βράδυ σε δευτεροκλασάτα αμερικάνικα κανάλια και high-budget ντοκιμαντέρ για σίριαλ κίλερς (σαν το Μaking a Μurderer του Netflix), μέχρι τη σχεδόν αλλόκοτη μόδα με make-up artists που διηγούνται πραγματικά εγκλήματα ενώ βάφονται (η σειρά «Μurder, Mystery and Makeup» της Βailey Sarian είναι η πιο γνωστή). Το ίδιο συμβαίνει και στην Ελλάδα. Οι ιστορίες με εμβληματικά εγκλήματα, κυρίως ξεχασμένες δολοφονίες, σπάνε διαχρονικά τα κοντέρ των ελληνικών σάιτ, 4 από τα 20 τοπ ελληνικά podcast αφορούν αληθινές εγκληματικές ιστορίες και οι τηλεοπτικές εκπομπές που ασχολούνται με εγκλήματα -όσο πιο νοσηρό και ταμπού το έγκλημα τόσο το καλύτερο- σκίζουν στις ακροαματικότητες. Τα εγκλήματα μας αρέσουν γιατί μας εξιτάρουν, γιατί απολαμβάνουμε σε μικρές δόσεις τον φόβο - αλλά εδώ μάλλον συμβαίνει κάτι άλλο.

Θα ήθελα να πιστεύω πως όλη αυτή η μανία με τα εγκλήματα δεν αφαιρεί κάτι από τη μνήμη των θυμάτων, αλλά δεν είμαι καθόλου σίγουρη. Προφανώς, άλλο τα ντοκιμαντέρ του Νetflix, άλλο οι ελληνικές μεσημεριανές εκπομπές, αλλά δεν νομίζω ότι μπορείς να τιμάς τη μνήμη ενός παιδιού που έχει δολοφονηθεί όταν διηγείσαι με λεπτομέρειες τον φόνο του την ώρα που βάζεις eyeliner. Ούτε και πιστεύω πως η εμμονική «κάλυψη» του θανάτου τριών παιδιών βοηθά οποιονδήποτε - την αστυνομία, την οικογένεια, τη μνήμη των θυμάτων. Κυρίως βέβαια αναρωτιέμαι ποιο είναι αυτό το κοινό που καταναλώνει με μανία την υπόθεση της Πάτρας, σαν ένα ακόμα τηλεοπτικό προϊόν.

Ένα βράδυ καθημερινής πριν κάποιους μήνες, κατεβαίνοντας την Κηφισίας συναντήσαμε κίνηση. Παραξενεύτηκα γιατί ήταν αργά και οι δρόμοι ήταν έρημοι. Πλησιάζοντας, είδαμε πως είχε γίνει ένα σοβαρό ατύχημα κάτω από μια γέφυρα - πολλοί οδηγοί είχαν σχεδόν παρατήσει τα αμάξια τους στην Κηφισίας για να σκαρφαλώσουν στο διάζωμα και να βγάλουν φωτογραφίες, την ώρα που κάποιος ήταν ξαπλωμένος μπρούμυτα στην άσφαλτο και περίμενε το ασθενοφόρο. «Μα τι είδους άνθρωποι βλέπουν ατύχημα και η πρώτη τους σκέψη είναι “ας βγάλω μια φωτογραφία;”» αναρωτήθηκα δυνατά. Τώρα μάλλον ξέρω.

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Πόσα χρόνια υπομονής για μια άδεια διαμονής;»

Ελλάδα / «Πόσα χρόνια υπομονής για μια άδεια διαμονής;»

Ποια είναι σήμερα η θέση των μεταναστών και των προσφύγων στην Ελλάδα και γιατί συχνά θυμίζει το επιτραπέζιο «φιδάκι»; Τι συμβαίνει με τις ακριβοθώρητες άδειες διαμονής, την πολιτογράφηση και τις συντάξεις;
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Ιλισός, η πέτρινη γέφυρα και τα αντιπλημμυρικά έργα

Ρεπορτάζ / Ο Ιλισός, η πέτρινη γέφυρα που θα γκρεμιστεί και τα αντιπλημμυρικά έργα

Μεταξύ Καλλιθέας και Μοσχάτου ξεκινούν από την Περιφέρεια Αττικής έργα αντιπλημμυρικής προστασίας σε ένα τμήμα του Ιλισού. Εξαιτίας των παρεμβάσεων, που είναι πράγματι αναγκαίες, θα γκρεμιστεί στη λεωφόρο Ποσειδώνος μια πέτρινη πεντάτοξη γέφυρα, η μοναδική στην Αττική.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Πώς η Μελόνι αγάπησε τον Γκράμσι

Οπτική Γωνία / Πώς η Μελόνι αγάπησε τον Γκράμσι

Όπως και άλλοι επιφανείς εκπρόσωποι της σύγχρονης ακροδεξιάς, η Ιταλίδα πρωθυπουργός έχει στραφεί στις ιδέες του κομμουνιστή φιλόσοφου περί «πολιτισμικής ηγεμονίας» για την οικοδόμηση μιας δεξιάς κυριαρχίας στον χώρο του πολιτισμού.
THE LIFO TEAM
Συρία: Οι ΗΠΑ προσπαθούν να συμφιλιώσουν ομάδες Κούρδων καθώς η Τουρκία συγκεντρώνει στρατό στο Κομπάνι

Ανάλυση / Συρία: Οι ΗΠΑ προσπαθούν να συμφιλιώσουν ομάδες Κούρδων καθώς η Τουρκία συγκεντρώνει στρατό στο Κομπάνι

Αφίχθη στη Συρία ο υπεύθυνος του Στέιτ Ντιπάρτμεντ για τη βορειοανατολική Συρία, Σκοτ Μπολτζ - Οι Κούρδοι της Συρίας νιώθουν ότι η δέσμευση της Ουάσιγκτον απέναντί ​​τους εξασθενεί γρήγορα
ΠΕΤΡΟΣ ΚΡΑΝΙΑΣ
Δρούζοι: Η μουσουλμανική μειονότητα στη διελκυστίνδα Ισραήλ - Συρίας

Ανάλυση / Δρούζοι: Η μουσουλμανική μειονότητα διχάζεται μεταξύ Ισραήλ και Συρίας

Η μειονότητα των Δρούζων γύρω από τα υψώματα του Γκολάν δεν έχει αποφασίσει αν θέλει να παραμείνει στη Συρία - Η εκστρατεία προσεταιρισμού από το Ισραήλ, η προσπάθεια πειθούς του Τζολάνι και οι μπερδεμένοι Δρούζοι
LIFO NEWSROOM
Τα UFO δεν εμφανίζονται ένα τυχαίο βράδυ Τρίτης την ώρα που βγάζουμε τα σκουπίδια

Tech & Science / Τα UFO δεν εμφανίζονται ένα τυχαίο βράδυ Τρίτης την ώρα που βγάζουμε τα σκουπίδια

Πανικό έχουν προκαλέσει στις ΗΠΑ τα μυστηριώδη drones πάνω από τον ουρανό του Νιου Τζέρσεϊ, αλλά στο αιώνιο κυνήγι για τον εντοπισμό αγνώστου ταυτότητας ιπτάμενων αντικειμένων, η ανθρώπινη μαρτυρία είναι συνήθως ο πιο αδύναμος κρίκος.
THE LIFO TEAM
Πέγκυ Αντωνάκου: Στην Google θα ξεκλειδώσουμε ερωτήσεις και αναζητήσεις που δεν ξέραμε καν ότι μπορούσαμε να απαντήσουμε

Good Business Directory Vol.5 / «Στην Google θα ξεκλειδώσουμε αναζητήσεις που δεν ξέραμε καν ότι μπορούσαμε να απαντήσουμε»

Η γενική διευθύντρια της Google για τη ΝΑ Ευρώπη, Πέγκυ Αντωνάκου, περιγράφει πώς η τεχνολογία και η τεχνητή νοημοσύνη θα αλλάξουν τη ζωή μας τα επόμενα χρόνια.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ποιος είναι ο ράπερ Noizy που τραγούδησε στις φιέστες του Έντι Ράμα στην Ελλάδα

Ρεπορτάζ / Noizy: Ο υπόδικος τράπερ φίλος του Έντι Ράμα

Δύο μήνες πριν εμφανιστεί στη Θεσσαλονίκη για να τραγουδήσει στην εθνικιστική φιέστα του Αλβανού πρωθυπουργού, οι αρχές του Κοσόβου καταζητούσαν τον Noizy, ύστερα από καταγγελία γνωστού TikΤoker, με τον οποίο είχε beef, για άγριο ξυλοδαρμό και βιασμό. 
ΜΑΡΙΟΣ ΑΫΦΑΝΤΗΣ
Πώς θα επηρεαστεί η Ελλάδα από τις εξελίξεις στη Συρία;

Διεθνή / Πώς θα επηρεαστεί η Ελλάδα από τις εξελίξεις στη Συρία;

Οι σχέσεις Ελλάδας – Τουρκίας και η νέα εποχή στη Συρία: Ο Ιωάννης Γρηγοριάδης, αναπληρωτής καθηγητής του Τμήματος Πολιτικής Επιστήμης και Δημόσιας Διοίκησης, κάτοχος έδρας Jean Monnet στις Ευρωπαϊκές Σπουδές στο Πανεπιστήμιο Μπίλκεντ στην Τουρκία και ερευνητής του ΕΛΙΑΜΕΠ, εξηγεί.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί η Άλις Μονρό δεν μίλησε;

Οπτική Γωνία / Γιατί η Άλις Μονρό κάλυψε τον παιδόφιλο άντρα της και την κακοποίηση της κόρης της;

Ο δεύτερος σύζυγος της πρόσφατα αποθανούσας, βραβευμένης με Νόμπελ Καναδής συγγραφέως ήταν παιδόφιλος και είχε κακοποιήσει σεξουαλικά τη μικρότερη κόρη της. Γιατί εκείνη παρέμεινε σιωπηλή;
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ