Πολύ μου αρέσει η Αθήνα φέτος τον Αύγουστο

Πολύ μου αρέσει η Αθήνα φέτος τον Αύγουστο Facebook Twitter
Πλέον το πρωί κυκλοφορούν και τουρίστες στο κέντρο. Κάνουν όλα τα χαζά τουριστικά πράγματα που ξεκουράζουν το βλέμμα. Πίνουν Άπερολ απ’ τις δέκα. Μυρίζουν όμορφα. Αντηλιακό και τζελ, αποσμητικό και θάλασσα. Μετά την υποχρεωτική παγίδευση μόνο με Έλληνες το ’20-’21, η παρουσία τους είναι θεϊκό δώρο. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO
0

ΕINAI NYXTA KAI EIMAI στην Ομόνοια. Ένα μπαγκλαντεσιανό ψιλικατζίδικο ρίχνει το κίτρινο φως του στον δρόμο μέσα από καρπούζια, πεπόνια, νεκταρίνια και αυτοκόλλητα που διαφημίζουν κάρτες κινητής τηλεφωνίας.

Δύο άντρες κουβαλάνε πλαστικά μπουκάλια με νερό και γεμίζουν το ψυγείο. Με χαιρετούν και με ρωτάνε τι θέλω. Γύρω μας κανείς. Μόνο δύο καφέ κατσαρίδες που κάνουν κόντρες ταχύτητας στην άσφαλτο. 

Προφανώς είναι Αύγουστος. 

Αυτή η ζέστη απ’ το τσιμέντο μαζί με τις ατέλειωτες ώρες που καίει ο ήλιος κάνουν την πόλη αργή. Ο κόσμος του κέντρου έχει ανανεωθεί. Λίγο λιγότεροι βιαστικοί τύποι. Λίγο λιγότεροι νευρωτικοί οδηγοί.

Εκτός από τους υπαλλήλους στα γραφεία και τους εργάτες του δήμου στα αιώνια κατασκευαστικά έργα, πλέον το πρωί κυκλοφορούν και τουρίστες στο κέντρο. Κάνουν όλα τα χαζά τουριστικά πράγματα που ξεκουράζουν το βλέμμα. Πίνουν Άπερολ απ’ τις δέκα. Βγάζουν τις μπλούζες τους. Χαζολογούν στη γλώσσα τους. Ντύνονται όμορφα. Μυρίζουν όμορφα. Αντηλιακό και τζελ, αποσμητικό και θάλασσα. Μετά την υποχρεωτική παγίδευση μόνο με Έλληνες το ’20-’21, η παρουσία τους είναι θεϊκό δώρο.

Βιβλιοπωλεία, γκράφιτι, διεθνής νεολαία, ερασμίτες που απλώς ερωτεύονται εδώ και αυτή η χαλαρή ρύπανση από τις αφίσες και τους μαρκαδόρους στις εισόδους των βανδαλισμένων πολυκατοικιών. Έχουν όλα ώρες ώρες κάτι σιχαμένα γοητευτικό.

Φυσικά, είναι μία από τις λίγες χρονιές που οι ντόπιοι δυσφορούν πού και πού με τους επισκέπτες. Δεν είναι περίεργο. Μες στις δύσκολες οικονομικές τους συνθήκες εκλαμβάνουν τον Αύγουστο στην πόλη ως μια προσωπική ήττα. Ως μια απόκλιση, κάτι το αφύσικο. Σαν να ’ναι κανείς ριγμένος, και μάλιστα στα σαράντα και στα πενήντα του, έξω από το Greek Summer και το Greek Dream στο οποίο αφελώς είχε πιστέψει.

Ο ήχος της βαλίτσας που σέρνεται αργά τη νύχτα στους δρόμους και οι μεθυσμένοι τουρίστες που ψάχνουν τα κλειδιά του Airbnb προφανώς κάνουν πολλούς Αθηναίους και Αθηναίες να αισθάνονται απειλή. Οι ευγενικοί άνθρωποι που ξετρελαίνονται με την πόλη ούτε που φαντάζονται πώς είναι να εργάζεσαι στο Κολωνάκι και να μένεις στο Ίλιον.

Μέσα σ’ αυτή την υποχρεωτική βραδύτητα του Αυγούστου μπορεί κανείς να παρατηρήσει με περισσότερη άνεση την παράδοξη αρχιτεκτονική της Αθήνας. Να διαβάσει την ιστορία στις προσόψεις των κτιρίων, όχι στον Παρθενώνα μόνο αλλά και στα παρατημένα ερείπια του κέντρου, στα δημόσια κτίρια ή στα κακοσυντηρημένα ιδιωτικά διαμερίσματα, στις πόρτες και στις αυλές που φανερώνουν όψεις των πρόσφατων περιπετειών της χώρας.

Τα λίγα φώτα στα σπίτια εντείνουν την αίσθηση της βραδύτητας. Μοναχικά φωτεινά παράθυρα διακόπτουν το γκρι. Τα κατεβασμένα στόρια απ’ τα καταστήματα κάνουν τα κτίρια εσωστρεφή, κρυμμένα κάπου κεντρικά, χαμένα στις σκέψεις τους. Οι λογαριασμοί που επιδόθηκαν, αλλά δεν ανοίχτηκαν, είναι κάποιου είδους νίκη. Πολύ προσωρινή. Ήσυχα μπαρ και συνοικιακές ταβέρνες σπάνε την τσιμεντίλα. Μυρίζουν ωραία τα φαγητά τους.

Βιβλιοπωλεία, γκράφιτι, διεθνής νεολαία, ερασμίτες που απλώς ερωτεύονται εδώ και αυτή η χαλαρή ρύπανση από τις αφίσες και τους μαρκαδόρους στις εισόδους των βανδαλισμένων πολυκατοικιών. Έχουν όλα ώρες ώρες κάτι σιχαμένα γοητευτικό.

«Οι πόλεις είναι το μεγάλο εργαστήρι της ανθρωπότητας», εκεί συμβαίνουν και αποθηκεύονται καθημερινά οι χημικές μας αντιδράσεις, σύμφωνα με τον αρχιτέκτονα Paul Chemetov (Η σαγήνη της Αρχιτεκτονικής, συλλογικό, Άγρα). 

Αυτό το καλοκαίρι η πόλη είναι και πάλι πόλη. Πάμε σε συναυλίες live και όχι σε κάποιο κλειστοφοβικό live streaming. Τα θερινά έχουν πάλι την ανεμελιά και τη μαγεία του θερινού. Αγγιζόμαστε χωρίς πολλά λόγια. Το online τρώει το συντριπτικό χτύπημα που του αξίζει. Τα γυμνά σώματα στις παραλίες και οι χορευτές στα μπαρ επισκιάζουν το κινητό που κάτω απ’ τον καυτό ήλιο και τον θόρυβο των τζιτζικιών μοιάζει απλώς μια ανήμπορη, πολύ ενοχλητική, θερμαινόμενη συσκευούλα.

Ίσως έτσι επανήλθαμε σ’ αυτή την επιλεκτική όραση που σου επιτρέπει να ζεις σ’ αυτήν τη χώρα χωρίς να φθείρεσαι. Θυμηθήκαμε γιατί μένουμε εδώ. Φέτος το καλοκαίρι η πόλη είναι αυτό το εργαστήριο που λέει ο Chemetov, με ζωντανούς ανθρώπους που χορεύουν ιδρωμένοι. Αντίο avatars, είστε άοσμα. 

Ώρες ώρες οι χημικές αντιδράσεις απ’ όλα αυτά που συμβαίνουν και απ’ την καλοκαιρινή τριβή με τους άλλους είναι τόσο έντονες που σκέφτομαι ένα συγκεκριμένο τραγούδι. Είναι αυτό που ο Δεληβοριάς βλέπει μια τύπισσα να περνάει και πέφτει σε έκσταση στο κέντρο της πόλης. Η Σταδίου κι η Σίνα τού φαίνονται μαγικές. Μου διαφεύγει ο τίτλος.

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Πράγματι, μεγάλος αριθμός των Ένορκων Διοικητικών Εξετάσεων καταλήγουν σε απαλλακτικά πορίσματα»

Οπτική Γωνία / Οι ΕΔΕ στην Ελλάδα: Πόσες καταλήγουν σε απαλλακτικά πορίσματα;

Πότε διενεργείται μια Ένορκη Διοικητική Eξέταση; Είναι αλήθεια ότι μεγάλος αριθμός ΕΔΕ καταλήγουν στο αρχείο και τι πρέπει να αλλάξει στο ρυθμιστικό πλαίσιο; Μιλά στη LiFO ο δικηγόρος στον Άρειο Πάγο, Νίκος Βιτώρος.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ακαρνανικά Όρη: Ενεργειακές Κοινότητες-«μαϊμού» και διά της πλαγίας

Ρεπορτάζ / Ακαρνανικά Όρη: Ενεργειακές κοινότητες-«μαϊμού» και διά της πλαγίας

Μια κραυγαλέα κατάχρηση του θεσμού των ενεργειακών κοινοτήτων στα Ακαρνανικά Όρη αμαυρώνει τον θεσμό, παρακάμπτει την περιβαλλοντική νομοθεσία και αποκαλύπτει την αδυναμία της διοίκησης να ελέγξει την επιχειρηματική δραστηριότητα που βλάπτει το περιβάλλον και την οικονομία.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Τελικά αν οι γκέι δεν κάνουν παιδιά θα σωθούν οι γυναίκες απ’ το trafficking; 

Οπτική Γωνία / Τελικά, αν οι γκέι δεν κάνουν παιδιά, θα σωθούν οι γυναίκες από το trafficking; 

Τι αλλάζει με την τροποποίηση Φλωρίδη για την παρένθετη κυοφορία και γιατί ο όρος «παρένθετη μητρότητα» είναι λάθος; Η νομικός Μαριάννα Βασιλείου λύνει όλες μας τις απορίες.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
JASON MOMOA

Οπτική Γωνία / Το σινεμά ως τοποθέτηση προϊόντος: Το «Minecraft» σπάει ταμεία

Η τεράστια επιτυχία της κινηματογραφικής διασκευής του δημοφιλούς παιχνιδιού θεμελιώνει μια νέα εποχή στο στουντιακό σινεμά που καθιστά την ταύτιση θεατή και καταναλωτή εντονότερη από ποτέ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Γιώργος Φλωρίδης, υπουργός Α-δικαιοσύνης

Οπτική Γωνία / Γιώργος Φλωρίδης, υπουργός Α-δικαιοσύνης

Πολιτικός «παντός καιρού», κυνικός, αλαζόνας, οπορτουνιστής, οπισθοδρομικός με εκσυγχρονιστικό προσωπείο, γίνεται όλο και περισσότερο «βασιλικότερος του βασιλέως» μετά τη μετεγγραφή του στο κυβερνητικό στρατόπεδο, με χαρακτηριστικά παραδείγματα τις δηλώσεις του για τα Τέμπη, τον νέο Π.Κ. και τη χρήση της παρενθεσίας από ζευγάρια ανδρών.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Ghiblipocalypse»: Είναι η AI δώρο για τον εκδημοκρατισμό της τέχνης;

Οπτική Γωνία / «Ghiblipocalypse»: Είναι η AI δώρο για τον εκδημοκρατισμό της τέχνης;

Η μαζική χρήση AI για τη δημιουργία εικόνων με την αισθητική του Studio Ghibli ανοίγει ξανά τη συζήτηση για το ποια είναι τα όρια της αντιγραφής στην τέχνη. Γιορτάζουμε την προσβασιμότητα ή κηδεύουμε τη δημιουργία;
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
ειρήνη

Οπτική Γωνία / Η αδιάκοπη βία και ο ορίζοντας που έχει εξαφανιστεί

«Αυτό που με έχει επηρεάσει περισσότερο μετά την επιστροφή μας δεν είναι οι ελλείψεις, αλλά η παντελής απουσία χρώματος. Τα πάντα είναι γκρίζα. Το μόνο που βλέπεις είναι σκόνη, μισοκατεστραμμένα σπίτια, σοκάκια κομμένα ανάμεσα στα μπάζα»¹.
ΧΑΡΗΣ ΚΑΛΑΪΤΖΙΔΗΣ
Γιατί η δίκη Φιλιππίδη θα πρέπει να διδάσκεται σε όλες τις νομικές σχολές;

Οπτική Γωνία / Γιατί η δίκη Φιλιππίδη θα πρέπει να διδάσκεται σε όλες τις νομικές σχολές;

Από τις ερωτήσεις του Εισαγγελέα έως την έμπρακτη στήριξη των ηθοποιών, η δίκη Φιλιππίδη βρίθει πατριαρχικών συμβολισμών και συμπυκνώνει ένα μέρος της φεμινιστικής θεωρίας.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
Δημοτικό Θέατρο Ολύμπια: Πού το πάει ο δήμος Αθηναίων;

Ρεπορτάζ / Τι περίεργο συμβαίνει με το Δημοτικό Θέατρο Ολύμπια;

Είναι fake news το νέο άνοιγμα που επιχειρεί ο δήμος Αθηναίων με μεγάλο όμιλο θεατρικών επιχειρήσεων; Τι επιδιώκει ο επιχειρηματίας και πόσο υπαρκτός είναι ο κίνδυνος για τον πολιτιστικό οργανισμό να μετατραπεί σε εμπορική επιχείρηση.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Η ταινία του Λάνθιμου μάς πείραξε και όχι η σχέση μας με το παρελθόν;

Οπτική Γωνία / Η ταινία του Λάνθιμου μάς πείραξε και όχι η σχέση μας με το παρελθόν;

Η άρνηση του ΚΑΣ να παραχωρηθεί η Ακρόπολη στον Γιώργο Λάνθιμο για τα γυρίσματα της νέας του ταινίας εγείρει πολλά ερωτήματα για τον τρόπο που βλέπουμε τα μνημεία και το τι θεωρούμε πολιτιστικό κεφάλαιο σήμερα.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
ΕΠΕΞ Πεθαίνοντας στο πεζοδρόμιο…

Ακροβατώντας / Πεθαίνοντας στο πεζοδρόμιο

Το τραγικό περιστατικό στη Θήβα δεν είναι από αυτά που αποκαλούνται τυχαία γεγονότα. Πρόκειται για ένα από αυτά που συμβαίνουν συχνά, τα οποία απασχολούν την επικαιρότητα και τα ΜΜΕ, συνήθως επιδερμικά, μέχρι να ξεχαστούν.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ