«Στην Κρήτη πάνω από το 15% των οδηγών δεν έχει πάει ποτέ να δώσει εξετάσεις»

Κρήτη: Oι πυροβολημένες κάμερες κυκλοφορίας και τα θανατηφόρα τροχαία Facebook Twitter
Το 2024 στην Κρήτη έχασαν τη ζωή τους 64 άτομα σε τροχαίες συγκρούσεις. Φωτ.: Unsplash
0

ΑΛΛΕΠΑΛΛΗΛΑ ΘΛΙΒΕΡΑ ΡΕΚΟΡ κατέχει η Κρήτη στα τροχαία ατυχήματα. Και αρκετές ιδιαιτερότητες: «Στην Κρήτη έχουμε ένα ποσοστό πάνω από 15% το οποίο δεν έχει πάει ποτέ να δώσει εξετάσεις, να περάσει την πόρτα δασκάλου για να μάθει να οδηγεί. Αυτό είναι μια κατάρα γνωστή, κυρίως στην ενδοχώρα. Μικρά παιδιά από τις τελευταίες τάξεις του δημοτικού οδηγούν μηχανές, ακόμη και αυτοκίνητα», λέει στη LiFO ο Γιάννης Λιονάκης, πρόεδρος του Εθελοντικού Συλλόγου Τροχαίων Ατυχημάτων που εδρεύει στο Ηράκλειο. 

Τα στοιχεία που μας παραθέτει  για τους θανάτους από τροχαίες συγκρούσεις και παρασύρσεις πεζών από οχήματα αναδεικνύουν όλα αυτά τα θλιβερά ρεκόρ και τα νούμερα τρομάζουν: το 2024 στην Κρήτη έχασαν τη ζωή τους 64 άτομα σε τροχαίες συγκρούσεις. Η καταγραφή του Γ. Λιονάκη δείχνει μια πολύ μεγάλη άνοδο την τελευταία τετραετία. Το 2023 έχασαν τη ζωή τους στους δρόμους της Κρήτης 39 άνθρωποι, το 2022 19, το 2021 15, το 2020 6 και το 2019 22 άνθρωποι.

Για τα Χανιά ειδικά, όπου συνέβη το τροχαίο δυστύχημα στο οποίο έχασε τη ζωή του ο 22χρονος, ο Γ. Λιονάκης, επικαλούμενος στοιχεία της Eurostat, μας λέει ότι έχουν τριπλάσιο αριθμό νεκρών σε σχέση με τον ευρωπαϊκό μέσο όρο: «Τα Χανιά έχουν 149 νεκρούς ανά 1 εκατομμύριο κατοίκους, όταν η Ευρώπη έχει 51 νεκρούς και η Ελλάδα 71 νεκρούς ανά 1 εκατομμύριο», λέει.

Η παράλογη, όπως χαρακτηρίζεται, απόφαση των αστυνομικών να αφήσουν ελεύθερο τον 45χρονο οδηγό προκαλεί οργή στην κοινωνία, αλλά και σοβαρούς κραδασμούς στα υψηλά κλιμάκια της Δικαιοσύνης και της αστυνομίας.

Κάμερες ελέγχου κυκλοφορίας καμένες και πυροβολημένες

«Είναι γνωστό ότι το δίκτυό μας είναι τραγικό. Η οδήγηση με ταχύτητες σε ένα τέτοιο δίκτυο, η υψηλή χρήση αλκοόλ σε συνδυασμό με μια κακώς εννοούμενη μαγκιά φέρνουν αυτά τα τραγικά αποτελέσματα.

cover
Γιάννης Λιονάκης, πρόεδρος του Εθελοντικού Συλλόγου Τροχαίων Ατυχημάτων

Κάποιοι εδώ πιστεύουν ότι μπορούν να τρέχουν σ' αυτό το δίκτυο με μεγάλες ταχύτητες, ότι δεν θα συμβεί τίποτα ή δεν θα τους πιάσουν, ενώ οι μισές κάμερες ελέγχου στον ΒΟΑΚ είναι καμένες και πυροβολημένες», λέει.

Μπαλάκι οι ευθύνες

Την ώρα που η οργή στην Κρήτη για τον άδικο θάνατο του 22χρονου Παναγιώτη Καρατζά έχει ξεπεράσει τη θλίψη, όπως μας λένε οι άνθρωποι με τους οποίους μιλήσαμε, με εντολή του πρωθυπουργού, Κυριάκου Μητσοτάκη, απομακρύνονται οι επικεφαλής της αστυνομικής διεύθυνσης Χανίων. Το ξήλωμα των επικεφαλής στα Χανιά συνέβη μετά την αδικαιολόγητη, όπως όλα δείχνουν, απόφαση των αστυνομικών να μη συλλάβουν, ως όφειλαν, τον υπότροπο μεθυσμένο 45χρονο οδηγό της Πόρσε αφού βρέθηκε θετικός σε αλκοτέστ, ενώ διαπιστώθηκε ότι οδηγούσε χωρίς δίπλωμα, το οποίο του είχε αφαιρεθεί, πάλι λόγω μέθης.

Η παράλογη, όπως χαρακτηρίζεται, απόφαση των αστυνομικών να αφήσουν ελεύθερο τον 45χρονο οδηγό προκαλεί οργή στην κοινωνία, αλλά και σοβαρούς κραδασμούς στα υψηλά κλιμάκια της Δικαιοσύνης και της αστυνομίας.

Στον 45χρονο από τα Χανιά είχε αφαιρεθεί το δίπλωμα πριν από τρεις μήνες. Το γεγονός αυτό δεν τον εμπόδισε να οδηγεί και πάλι το αυτοκίνητό του. Το ενδιαφέρον τώρα στρέφεται στην απολογία του, η οποία έχει προγραμματιστεί για το πρωί της Τετάρτης. Η οικογένειά του έχει εκφράσει τη συγγνώμη της με ανακοίνωσή της, ενώ καμιά δήλωση δεν υπήρξε μέχρι στιγμής από τον συνήγορο υπεράσπισής του. Γόνος γνωστής στα Χανιά επιχειρηματικής οικογένειας, η οποία διατηρεί κοσμηματοπωλείο, με έντονη κοινωνική ζωή, ο 45χρονος ασχολούνταν με την ενοικίαση πολυτελών σκαφών.

Από την άλλη πλευρά, ο συνήγορος των τριών αστυνομικών ισχυρίστηκε σε δηλώσεις του ότι οι αστυνομικοί εκτελούσαν εντολές άνωθεν.

Ο Χρήστος Μαρκογιαννάκης, δικηγόρος της οικογένειας του 22χρονου Παναγιώτη Καρατζή, υποστηρίζει στη LiFO ότι «οι αστυνομικοί δεν συνέλαβαν αυτόν τον "λεβέντη" όταν είχε διαπράξει δύο πλημμελήματα για τα οποία συνέτρεχε αυτόφωρο. Και λέγεται ότι ισχυρίστηκαν στον Εισαγγελέα ότι είχαν εντολή να μην εφαρμόζουν το αυτόφωρο, διότι δεν έχουν τι να τους κάνουν και πού να τους πάνε όλους αυτούς. Εάν πράγματι ισχύει αυτό, τότε είναι εγκληματικό». 

cover
Χρήστος Μαρκογιαννάκης, 
δικηγόρος της οικογένειας του 22χρονου Παναγιώτη Καρατζά

Μέχρι σήμερα, τόσο η Ελληνική Αστυνομία όσο και η Εισαγγελία Πρωτοδικών Χανίων διαψεύδουν ότι υπήρχε τέτοια εντολή: «Δεν έχει δοθεί εντολή ή οδηγία, γραπτή ή προφορική, προς τις αστυνομικές αρχές να μην προβαίνουν στη σύλληψη δραστών που καταλαμβάνονται να διαπράττουν το ποινικό αδίκημα της οδήγησης υπό την επίδραση οινοπνεύματος». Αλλά και η Ελληνική Αστυνομία υποστήριξε ότι «ο 45χρονος θα έπρεπε να έχει συλληφθεί και να οδηγηθεί στην αστυνομική υπηρεσία. Ακόμα και μικρότερο να ήταν το ποσοστό που διαπίστωσαν οι αστυνομικοί με την αλκοολομέτρηση, γνωρίζουμε καλά τον νόμο και γνωρίζουν οι αστυνομικοί». 

Ο Χρήστος Μαρκογιαννάκης έχει ήδη πάρει στα χέρια του τη δικογραφία: «Ό,τι λέει έξω από την κοινωνία προκύπτει από τη δικογραφία. Τρομακτικές οι ευθύνες του κυρίου αυτού, που είναι διαδοχικές, συγκλίνουσες, πολύ βαριές, που και να μην υπήρχε η αυστηρότητα που έχει επιβληθεί τώρα τελευταία με νομοθετικές ρυθμίσεις, θα μπορούσε ο αρμόδιος εισαγγελέας να είχε ασκήσει ποινική δίωξη για ανθρωποκτονία από πρόθεση με ενδεχόμενο δόλο». Και προσθέτει: «Χάθηκε άδικα ένας άνθρωπος, χωρίς να φταίει στο οτιδήποτε, και εύχομαι αυτό που εύχονται και οι γονείς του: ο θάνατός του και η ανάδειξη του θέματός του από τα ΜΜΕ να βοηθήσουν στο να βάλουν μυαλό κάποιοι, οι οποίοι, παρότι είναι μεθυσμένοι, συνεχίζουν να οδηγούν το αυτοκίνητό τους, με αποτέλεσμα να σκοτώνουν ανθρώπους».

Σύλλογος «SOS Τροχαία Εγκλήματα»: Μηδενική ανοχή στο αλκοόλ

Ο Μανώλης Σταυρουλάκης είναι ιδρυτικό μέλος του συλλόγου «SOS Τροχαία Εγκλήματα», που δημιουργήθηκε από ανθρώπους οι οποίοι βιώνουν την απώλεια των δικών τους προσώπων. Είναι όλοι τους συγγενείς θυμάτων της ασφάλτου. Για τον Μ. Σταυρουλάκη θα πρέπει να υπάρξει μηδενική ανοχή από την πολιτεία στο αλκοόλ αλλά και τις ναρκωτικές ουσίες, για τις οποίες δεν υφίσταται κανένας έλεγχος στους ελληνικούς δρόμους.

cover
Μανώλης Σταυρουλάκης,
ιδρυτικό μέλος του συλλόγου «SOS Τροχαία Εγκλήματα»

Ισχυρίζεται, μάλιστα, ότι ούτε ο Νέος Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας, που βρίσκεται το διάστημα αυτό σε δημόσια διαβούλευση, δίνει ξεκάθαρες λύσεις: «Σύμφωνα με τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας, το 25% των τροχαίων συγκρούσεων οφείλεται στο αλκοόλ και το 15% στα ναρκωτικά. Πάρα πολλές χώρες έχουν μηδενίσει τα "νόμιμα όρια" αλκοόλ στο αίμα και άλλες το έχουν πάει στο 0,2. Στην Ελλάδα και στον νέο ΚΟΚ παραμένει ως νόμιμο όριο στο αίμα το 0,5gr/L, ενώ στην Ουγγαρία, την Τσεχία, τη Ρουμανία και τη Σλοβακία έχουν θεσπίσει το μηδέν αλκοόλ. Επίσης, εδώ και αρκετά χρόνια, έχουν κατεβάσει το όριο στο 0,2gr/L στην Εσθονία, την Πολωνία, τη Σουηδία και τη Νορβηγία».

Για τον Μ. Σταυρουλάκη δεν μπορεί να υπάρχει ανεκτή ποσότητα αλκοόλ: «Δεν υπάρχει λίγο αλκοόλ. Το αλκοόλ επηρεάζει διαφορετικά τον καθένα, ανάλογα με την ηλικία, την κατάσταση της υγείας, το βάρος και τα φάρμακα που ενδεχομένως να παίρνει». Για τον ίδιο, όλα τα μέτρα που έχουν ληφθεί είναι αποσπασματικά, γεγονός «που αποδεικνύουν τα στοιχεία, μ' αυτά που συμβαίνουν στους δρόμους».

Ισχυρίζεται ότι η περίπτωση του 45χρονου δεν είναι η μοναδική: «Για την ταχύτητα, για το αλκοόλ, για την εγκατάλειψη φωνάζουμε χρόνια. Ζητάμε να συναντηθούμε με τον υπουργό Δικαιοσύνης, με τον υπουργό Μεταφορών, δεν μας δέχεται κανείς. Η εγκατάλειψη, που είναι η πιο ανήθικη πράξη που μπορεί να γίνει, θεωρείται από την ελληνική πολιτεία πλημμέλημα και έτσι παραμένει και στον καινούριο ΚΟΚ», αναφέρει.

«Να δούμε όλο το σύστημα από την αρχή»

Να δούμε όλο το σύστημα από την αρχή, λέει ο Λευτέρης Μιχελάκης, γενικός γραμματέας του Πανελλήνιου Συλλόγου Εκπαιδευτών Οδήγησης, η επαγγελματική έδρα του οποίου βρίσκεται στην Κρήτη: «Συλλαμβάνεται ένας μεθυσμένος και του αφαιρείς το δίπλωμα. Και μετά η πολιτεία του λέει "έλα να δώσεις εξετάσεις για να πάρεις το δίπλωμα". Να δώσει τι, παρκάρισμα και γωνία;

Πρέπει να γίνει κάτι άλλο, ειδικά όταν πολλοί από αυτούς τους οδηγούς, που τους έχει αφαιρεθεί το δίπλωμα, συνεχίζουν να οδηγούν, όπως έγινε και στην περίπτωση του τραγικού δυστυχήματος στα Χανιά. Όλοι οι οδηγοί θα πρέπει ίσως να παρακολουθήσουν υποχρεωτικά ένα σεμινάριο για τη μέθη. Να κάνουν κάποια κοινωνική εργασία. Κάτι μέσα από το οποίο πραγματικά θα αντιληφθούν ότι αυτό που έκαναν δεν είναι απλώς λάθος, αλλά είναι εγκληματικό. Θέλει όλο το σύστημα από την αρχή μέχρι το τέλος να το ξαναδούμε», λέει.

Το διάστημα αυτό βρίσκεται σε διαβούλευση ο νέος Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας. Ένας πραγματικά ρηξικέλευθος ΚΟΚ, όπως ισχυρίζεται ο Λ. Μιχελάκης, «θα έθετε ως στόχο την καλλιέργεια κυκλοφοριακής συνείδησης από νεαρή ηλικία, ενσωματώνοντας τη διδασκαλία του ΚΟΚ σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης, ως υποχρεωτικό μάθημα. Η εκπαίδευση αυτή δεν θα περιοριζόταν στους κανόνες του δρόμου, αλλά θα προωθούσε την κατανόηση της βιώσιμης κινητικότητας, το δικαίωμα στην πόλη και στη δημιουργία υπεύθυνων και συνειδητοποιημένων χρηστών του δρόμου».

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

ΕΠΕΞ Γιατί έρχεται παγκόσμιο χάος;

Οπτική Γωνία / Έρχεται παγκόσμιο χάος; ― 7 ερωτήσεις στον Τζέφρι Σακς

Πόσο «τραμπικός» θα αποδειχθεί ο Τραμπ στη νέα εποχή του; Μιλά στη LiFO ο Τζέφρι Σακς, καθηγητής Οικονομικών και διευθυντής του Κέντρου για τη Βιώσιμη Ανάπτυξη στο Πανεπιστήμιο Κολούμπια.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Τα ένοχα μυστικά του υπόγειου Κηφισού που βγήκαν στην επιφάνεια

Ρεπορτάζ / Τα ένοχα μυστικά του υπόγειου Κηφισού που βγήκαν στην επιφάνεια

Κι όμως, το υπογειοποιημένο τμήμα του Κηφισού ποταμού, πάνω από το οποίο περνάει ο κεντρικός οδικός άξονας της Αττικής, ουδέποτε έχει συντηρηθεί από τότε που κατασκευάστηκε. Τι αναφέρει η έκθεση αυτοψίας της Γεωμυθικής, η οποία «άναψε φωτιές».
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Τι «τρέχει» με τη Γροιλανδία;

Οπτική Γωνία / Η Γροιλανδία που βγήκε από τον πάγο και έγινε viral

Ποιο είναι το «γροιλανδικό πρόβλημα», το οποίο αποκτά πλέον νέα διάσταση, καθώς ο Τραμπ επιδιώκει να προσαρτήσει το αχανές αυτό νησί – γεωστρατηγικό «φιλέτο» με το μοναδικό οικοσύστημα στις ΗΠΑ; Και τι λένε οι ίδιοι οι κάτοικοί του για όλα αυτά;
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Δεν χορεύω συχνά, δεν χορεύω με πάθος»: Όταν ο Κώστας Σημίτης μίλησε για όλα στη Βασιλική Σιούτη

Συνέντευξη / «Δεν χορεύω συχνά, δεν χορεύω με πάθος»: Όταν ο Κώστας Σημίτης μίλησε για όλα στη Βασιλική Σιούτη

Μια συνέντευξη επικεντρωμένη στην προσωπική του ζωή και όχι στις θέσεις του, που δημοσιεύτηκε για πρώτη φορά τον Ιανουάριο του 1996, λίγες μέρες προτού διαδεχθεί τον Ανδρέα Παπανδρέου στην πρωθυπουργία.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Ο Κώστας Σημίτης, ανάμεσα στις ιδέες και στα πράγματα

Οπτική Γωνία / Ο Κώστας Σημίτης ανάμεσα στις ιδέες και στα πράγματα

Η κληρονομιά του Κώστα Σημίτη δεν θα παιχτεί μόνο στις αναλύσεις και στις αποτιμήσεις των πολιτικών του επιλογών ή της πρωθυπουργίας του. Θα κριθεί εξίσου, αν όχι περισσότερο, και από τα συναισθήματα και τις δικές τους «χημικές» αντιδράσεις.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Κώστας Σημίτης (1936-2025): «Στις αλλαγές προχωράς με συναινέσεις, κόντρα στο ρεύμα»

Ελλάδα / Κώστας Σημίτης (1936-2025): «Στις αλλαγές προχωράς με συναινέσεις, κόντρα στο ρεύμα»

Πολιτικοί και ακαδημαϊκοί που συνεργάστηκαν στενά με τον πρώην πρωθυπουργό επιχειρούν μια αποτίμηση της παρακαταθήκης που άφησε ως μία απ’ τις πιο σημαντικές και πολύπλευρες πολιτικές προσωπικότητες της νεότερης ιστορίας μας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Ένα χάπι της επόμενης μέρας, παρακαλώ». «Δεν πρόσεχες, ε;»

Οπτική Γωνία / «Ένα χάπι της επόμενης μέρας, παρακαλώ». «Δεν πρόσεχες, ε;»

Η αναζήτηση επείγουσας αντισύλληψης ενίοτε ενέχει εξευτελισμό, αμφισβήτηση και υποτίμηση. Είναι ένα ακόμη εμπόδιο στο να μπορέσει κάποια να έχει έλεγχο πάνω στην εγκυμοσύνη της και τη σεξουαλική της υγεία. 
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
Λοιπόν, πώς πήγε η δημοκρατία το 2024;

Ακροβατώντας / Λοιπόν, πώς πήγε η δημοκρατία το 2024;

Η δημοκρατία υποχώρησε, έκανε γενναία βήματα προς τα πίσω, κινδύνευσε ακόμα περισσότερο. Η δύναμη του χρήματος ως μέσου χαλιναγώγησης παραμένει καθοριστική και οδήγησε εκατομμύρια πολίτες να επιλέξουν εχθρούς της δημοκρατίας (ακροδεξιούς και φασίστες). Μετά από κάποιες δεκαετίες ο κόσμος έχει στραφεί σε επικίνδυνους δρόμους, το μέλλον είναι εντελώς αβέβαιο.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ