«Στην Κρήτη πάνω από το 15% των οδηγών δεν έχει πάει ποτέ να δώσει εξετάσεις»

Κρήτη: Oι πυροβολημένες κάμερες κυκλοφορίας και τα θανατηφόρα τροχαία Facebook Twitter
Το 2024 στην Κρήτη έχασαν τη ζωή τους 64 άτομα σε τροχαίες συγκρούσεις. Φωτ.: Unsplash
0

ΑΛΛΕΠΑΛΛΗΛΑ ΘΛΙΒΕΡΑ ΡΕΚΟΡ κατέχει η Κρήτη στα τροχαία ατυχήματα. Και αρκετές ιδιαιτερότητες: «Στην Κρήτη έχουμε ένα ποσοστό πάνω από 15% το οποίο δεν έχει πάει ποτέ να δώσει εξετάσεις, να περάσει την πόρτα δασκάλου για να μάθει να οδηγεί. Αυτό είναι μια κατάρα γνωστή, κυρίως στην ενδοχώρα. Μικρά παιδιά από τις τελευταίες τάξεις του δημοτικού οδηγούν μηχανές, ακόμη και αυτοκίνητα», λέει στη LiFO ο Γιάννης Λιονάκης, πρόεδρος του Εθελοντικού Συλλόγου Τροχαίων Ατυχημάτων που εδρεύει στο Ηράκλειο. 

Τα στοιχεία που μας παραθέτει  για τους θανάτους από τροχαίες συγκρούσεις και παρασύρσεις πεζών από οχήματα αναδεικνύουν όλα αυτά τα θλιβερά ρεκόρ και τα νούμερα τρομάζουν: το 2024 στην Κρήτη έχασαν τη ζωή τους 64 άτομα σε τροχαίες συγκρούσεις. Η καταγραφή του Γ. Λιονάκη δείχνει μια πολύ μεγάλη άνοδο την τελευταία τετραετία. Το 2023 έχασαν τη ζωή τους στους δρόμους της Κρήτης 39 άνθρωποι, το 2022 19, το 2021 15, το 2020 6 και το 2019 22 άνθρωποι.

Για τα Χανιά ειδικά, όπου συνέβη το τροχαίο δυστύχημα στο οποίο έχασε τη ζωή του ο 22χρονος, ο Γ. Λιονάκης, επικαλούμενος στοιχεία της Eurostat, μας λέει ότι έχουν τριπλάσιο αριθμό νεκρών σε σχέση με τον ευρωπαϊκό μέσο όρο: «Τα Χανιά έχουν 149 νεκρούς ανά 1 εκατομμύριο κατοίκους, όταν η Ευρώπη έχει 51 νεκρούς και η Ελλάδα 71 νεκρούς ανά 1 εκατομμύριο», λέει.

Η παράλογη, όπως χαρακτηρίζεται, απόφαση των αστυνομικών να αφήσουν ελεύθερο τον 45χρονο οδηγό προκαλεί οργή στην κοινωνία, αλλά και σοβαρούς κραδασμούς στα υψηλά κλιμάκια της Δικαιοσύνης και της αστυνομίας.

Κάμερες ελέγχου κυκλοφορίας καμένες και πυροβολημένες

«Είναι γνωστό ότι το δίκτυό μας είναι τραγικό. Η οδήγηση με ταχύτητες σε ένα τέτοιο δίκτυο, η υψηλή χρήση αλκοόλ σε συνδυασμό με μια κακώς εννοούμενη μαγκιά φέρνουν αυτά τα τραγικά αποτελέσματα.

cover
Γιάννης Λιονάκης, πρόεδρος του Εθελοντικού Συλλόγου Τροχαίων Ατυχημάτων

Κάποιοι εδώ πιστεύουν ότι μπορούν να τρέχουν σ' αυτό το δίκτυο με μεγάλες ταχύτητες, ότι δεν θα συμβεί τίποτα ή δεν θα τους πιάσουν, ενώ οι μισές κάμερες ελέγχου στον ΒΟΑΚ είναι καμένες και πυροβολημένες», λέει.

Μπαλάκι οι ευθύνες

Την ώρα που η οργή στην Κρήτη για τον άδικο θάνατο του 22χρονου Παναγιώτη Καρατζή έχει ξεπεράσει τη θλίψη, όπως μας λένε οι άνθρωποι με τους οποίους μιλήσαμε, με εντολή του πρωθυπουργού, Κυριάκου Μητσοτάκη, απομακρύνονται οι επικεφαλής της αστυνομικής διεύθυνσης Χανίων. Το ξήλωμα των επικεφαλής στα Χανιά συνέβη μετά την αδικαιολόγητη, όπως όλα δείχνουν, απόφαση των αστυνομικών να μη συλλάβουν, ως όφειλαν, τον υπότροπο μεθυσμένο 45χρονο οδηγό της Πόρσε αφού βρέθηκε θετικός σε αλκοτέστ, ενώ διαπιστώθηκε ότι οδηγούσε χωρίς δίπλωμα, το οποίο του είχε αφαιρεθεί, πάλι λόγω μέθης.

Η παράλογη, όπως χαρακτηρίζεται, απόφαση των αστυνομικών να αφήσουν ελεύθερο τον 45χρονο οδηγό προκαλεί οργή στην κοινωνία, αλλά και σοβαρούς κραδασμούς στα υψηλά κλιμάκια της Δικαιοσύνης και της αστυνομίας.

Στον 45χρονο από τα Χανιά είχε αφαιρεθεί το δίπλωμα πριν από τρεις μήνες. Το γεγονός αυτό δεν τον εμπόδισε να οδηγεί και πάλι το αυτοκίνητό του. Το ενδιαφέρον τώρα στρέφεται στην απολογία του, η οποία έχει προγραμματιστεί για το πρωί της Τετάρτης. Η οικογένειά του έχει εκφράσει τη συγγνώμη της με ανακοίνωσή της, ενώ καμιά δήλωση δεν υπήρξε μέχρι στιγμής από τον συνήγορο υπεράσπισής του. Γόνος γνωστής στα Χανιά επιχειρηματικής οικογένειας, η οποία διατηρεί κοσμηματοπωλείο, με έντονη κοινωνική ζωή, ο 45χρονος ασχολούνταν με την ενοικίαση πολυτελών σκαφών.

Από την άλλη πλευρά, ο συνήγορος των τριών αστυνομικών ισχυρίστηκε σε δηλώσεις του ότι οι αστυνομικοί εκτελούσαν εντολές άνωθεν.

Ο Χρήστος Μαρκογιαννάκης, δικηγόρος της οικογένειας του 22χρονου Παναγιώτη Καρατζή, υποστηρίζει στη LiFO ότι «οι αστυνομικοί δεν συνέλαβαν αυτόν τον "λεβέντη" όταν είχε διαπράξει δύο πλημμελήματα για τα οποία συνέτρεχε αυτόφωρο. Και λέγεται ότι ισχυρίστηκαν στον Εισαγγελέα ότι είχαν εντολή να μην εφαρμόζουν το αυτόφωρο, διότι δεν έχουν τι να τους κάνουν και πού να τους πάνε όλους αυτούς. Εάν πράγματι ισχύει αυτό, τότε είναι εγκληματικό». 

cover
Χρήστος Μαρκογιαννάκης, 
δικηγόρος της οικογένειας του 22χρονου Παναγιώτη Καρατζή

Μέχρι σήμερα, τόσο η Ελληνική Αστυνομία όσο και η Εισαγγελία Πρωτοδικών Χανίων διαψεύδουν ότι υπήρχε τέτοια εντολή: «Δεν έχει δοθεί εντολή ή οδηγία, γραπτή ή προφορική, προς τις αστυνομικές αρχές να μην προβαίνουν στη σύλληψη δραστών που καταλαμβάνονται να διαπράττουν το ποινικό αδίκημα της οδήγησης υπό την επίδραση οινοπνεύματος». Αλλά και η Ελληνική Αστυνομία υποστήριξε ότι «ο 45χρονος θα έπρεπε να έχει συλληφθεί και να οδηγηθεί στην αστυνομική υπηρεσία. Ακόμα και μικρότερο να ήταν το ποσοστό που διαπίστωσαν οι αστυνομικοί με την αλκοολομέτρηση, γνωρίζουμε καλά τον νόμο και γνωρίζουν οι αστυνομικοί». 

Ο Χρήστος Μαρκογιαννάκης έχει ήδη πάρει στα χέρια του τη δικογραφία: «Ό,τι λέει έξω από την κοινωνία προκύπτει από τη δικογραφία. Τρομακτικές οι ευθύνες του κυρίου αυτού, που είναι διαδοχικές, συγκλίνουσες, πολύ βαριές, που και να μην υπήρχε η αυστηρότητα που έχει επιβληθεί τώρα τελευταία με νομοθετικές ρυθμίσεις, θα μπορούσε ο αρμόδιος εισαγγελέας να είχε ασκήσει ποινική δίωξη για ανθρωποκτονία από πρόθεση με ενδεχόμενο δόλο». Και προσθέτει: «Χάθηκε άδικα ένας άνθρωπος, χωρίς να φταίει στο οτιδήποτε, και εύχομαι αυτό που εύχονται και οι γονείς του: ο θάνατός του και η ανάδειξη του θέματός του από τα ΜΜΕ να βοηθήσουν στο να βάλουν μυαλό κάποιοι, οι οποίοι, παρότι είναι μεθυσμένοι, συνεχίζουν να οδηγούν το αυτοκίνητό τους, με αποτέλεσμα να σκοτώνουν ανθρώπους».

Σύλλογος «SOS Τροχαία Εγκλήματα»: Μηδενική ανοχή στο αλκοόλ

Ο Μανώλης Σταυρουλάκης είναι ιδρυτικό μέλος του συλλόγου «SOS Τροχαία Εγκλήματα», που δημιουργήθηκε από ανθρώπους οι οποίοι βιώνουν την απώλεια των δικών τους προσώπων. Είναι όλοι τους συγγενείς θυμάτων της ασφάλτου. Για τον Μ. Σταυρουλάκη θα πρέπει να υπάρξει μηδενική ανοχή από την πολιτεία στο αλκοόλ αλλά και τις ναρκωτικές ουσίες, για τις οποίες δεν υφίσταται κανένας έλεγχος στους ελληνικούς δρόμους.

cover
Μανώλης Σταυρουλάκης,
ιδρυτικό μέλος του συλλόγου «SOS Τροχαία Εγκλήματα»

Ισχυρίζεται, μάλιστα, ότι ούτε ο Νέος Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας, που βρίσκεται το διάστημα αυτό σε δημόσια διαβούλευση, δίνει ξεκάθαρες λύσεις: «Σύμφωνα με τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας, το 25% των τροχαίων συγκρούσεων οφείλεται στο αλκοόλ και το 15% στα ναρκωτικά. Πάρα πολλές χώρες έχουν μηδενίσει τα "νόμιμα όρια" αλκοόλ στο αίμα και άλλες το έχουν πάει στο 0,2. Στην Ελλάδα και στον νέο ΚΟΚ παραμένει ως νόμιμο όριο στο αίμα το 0,5gr/L, ενώ στην Ουγγαρία, την Τσεχία, τη Ρουμανία και τη Σλοβακία έχουν θεσπίσει το μηδέν αλκοόλ. Επίσης, εδώ και αρκετά χρόνια, έχουν κατεβάσει το όριο στο 0,2gr/L στην Εσθονία, την Πολωνία, τη Σουηδία και τη Νορβηγία».

Για τον Μ. Σταυρουλάκη δεν μπορεί να υπάρχει ανεκτή ποσότητα αλκοόλ: «Δεν υπάρχει λίγο αλκοόλ. Το αλκοόλ επηρεάζει διαφορετικά τον καθένα, ανάλογα με την ηλικία, την κατάσταση της υγείας, το βάρος και τα φάρμακα που ενδεχομένως να παίρνει». Για τον ίδιο, όλα τα μέτρα που έχουν ληφθεί είναι αποσπασματικά, γεγονός «που αποδεικνύουν τα στοιχεία, μ' αυτά που συμβαίνουν στους δρόμους».

Ισχυρίζεται ότι η περίπτωση του 45χρονου δεν είναι η μοναδική: «Για την ταχύτητα, για το αλκοόλ, για την εγκατάλειψη φωνάζουμε χρόνια. Ζητάμε να συναντηθούμε με τον υπουργό Δικαιοσύνης, με τον υπουργό Μεταφορών, δεν μας δέχεται κανείς. Η εγκατάλειψη, που είναι η πιο ανήθικη πράξη που μπορεί να γίνει, θεωρείται από την ελληνική πολιτεία πλημμέλημα και έτσι παραμένει και στον καινούριο ΚΟΚ», αναφέρει.

«Να δούμε όλο το σύστημα από την αρχή»

Να δούμε όλο το σύστημα από την αρχή, λέει ο Λευτέρης Μιχελάκης, γενικός γραμματέας του Πανελλήνιου Συλλόγου Εκπαιδευτών Οδήγησης, η επαγγελματική έδρα του οποίου βρίσκεται στην Κρήτη: «Συλλαμβάνεται ένας μεθυσμένος και του αφαιρείς το δίπλωμα. Και μετά η πολιτεία του λέει "έλα να δώσεις εξετάσεις για να πάρεις το δίπλωμα". Να δώσει τι, παρκάρισμα και γωνία;

Πρέπει να γίνει κάτι άλλο, ειδικά όταν πολλοί από αυτούς τους οδηγούς, που τους έχει αφαιρεθεί το δίπλωμα, συνεχίζουν να οδηγούν, όπως έγινε και στην περίπτωση του τραγικού δυστυχήματος στα Χανιά. Όλοι οι οδηγοί θα πρέπει ίσως να παρακολουθήσουν υποχρεωτικά ένα σεμινάριο για τη μέθη. Να κάνουν κάποια κοινωνική εργασία. Κάτι μέσα από το οποίο πραγματικά θα αντιληφθούν ότι αυτό που έκαναν δεν είναι απλώς λάθος, αλλά είναι εγκληματικό. Θέλει όλο το σύστημα από την αρχή μέχρι το τέλος να το ξαναδούμε», λέει.

Το διάστημα αυτό βρίσκεται σε διαβούλευση ο νέος Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας. Ένας πραγματικά ρηξικέλευθος ΚΟΚ, όπως ισχυρίζεται ο Λ. Μιχελάκης, «θα έθετε ως στόχο την καλλιέργεια κυκλοφοριακής συνείδησης από νεαρή ηλικία, ενσωματώνοντας τη διδασκαλία του ΚΟΚ σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης, ως υποχρεωτικό μάθημα. Η εκπαίδευση αυτή δεν θα περιοριζόταν στους κανόνες του δρόμου, αλλά θα προωθούσε την κατανόηση της βιώσιμης κινητικότητας, το δικαίωμα στην πόλη και στη δημιουργία υπεύθυνων και συνειδητοποιημένων χρηστών του δρόμου».

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Πράγματι, μεγάλος αριθμός των Ένορκων Διοικητικών Εξετάσεων καταλήγουν σε απαλλακτικά πορίσματα»

Οπτική Γωνία / Οι ΕΔΕ στην Ελλάδα: Πόσες καταλήγουν σε απαλλακτικά πορίσματα;

Πότε διενεργείται μια Ένορκη Διοικητική Eξέταση; Είναι αλήθεια ότι μεγάλος αριθμός ΕΔΕ καταλήγουν στο αρχείο και τι πρέπει να αλλάξει στο ρυθμιστικό πλαίσιο; Μιλά στη LiFO ο δικηγόρος στον Άρειο Πάγο, Νίκος Βιτώρος.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ακαρνανικά Όρη: Ενεργειακές Κοινότητες-«μαϊμού» και διά της πλαγίας

Ρεπορτάζ / Ακαρνανικά Όρη: Ενεργειακές κοινότητες-«μαϊμού» και διά της πλαγίας

Μια κραυγαλέα κατάχρηση του θεσμού των ενεργειακών κοινοτήτων στα Ακαρνανικά Όρη αμαυρώνει τον θεσμό, παρακάμπτει την περιβαλλοντική νομοθεσία και αποκαλύπτει την αδυναμία της διοίκησης να ελέγξει την επιχειρηματική δραστηριότητα που βλάπτει το περιβάλλον και την οικονομία.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Τελικά αν οι γκέι δεν κάνουν παιδιά θα σωθούν οι γυναίκες απ’ το trafficking; 

Οπτική Γωνία / Τελικά, αν οι γκέι δεν κάνουν παιδιά, θα σωθούν οι γυναίκες από το trafficking; 

Τι αλλάζει με την τροποποίηση Φλωρίδη για την παρένθετη κυοφορία και γιατί ο όρος «παρένθετη μητρότητα» είναι λάθος; Η νομικός Μαριάννα Βασιλείου λύνει όλες μας τις απορίες.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
JASON MOMOA

Οπτική Γωνία / Το σινεμά ως τοποθέτηση προϊόντος: Το «Minecraft» σπάει ταμεία

Η τεράστια επιτυχία της κινηματογραφικής διασκευής του δημοφιλούς παιχνιδιού θεμελιώνει μια νέα εποχή στο στουντιακό σινεμά που καθιστά την ταύτιση θεατή και καταναλωτή εντονότερη από ποτέ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Γιώργος Φλωρίδης, υπουργός Α-δικαιοσύνης

Οπτική Γωνία / Γιώργος Φλωρίδης, υπουργός Α-δικαιοσύνης

Πολιτικός «παντός καιρού», κυνικός, αλαζόνας, οπορτουνιστής, οπισθοδρομικός με εκσυγχρονιστικό προσωπείο, γίνεται όλο και περισσότερο «βασιλικότερος του βασιλέως» μετά τη μετεγγραφή του στο κυβερνητικό στρατόπεδο, με χαρακτηριστικά παραδείγματα τις δηλώσεις του για τα Τέμπη, τον νέο Π.Κ. και τη χρήση της παρενθεσίας από ζευγάρια ανδρών.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Ghiblipocalypse»: Είναι η AI δώρο για τον εκδημοκρατισμό της τέχνης;

Οπτική Γωνία / «Ghiblipocalypse»: Είναι η AI δώρο για τον εκδημοκρατισμό της τέχνης;

Η μαζική χρήση AI για τη δημιουργία εικόνων με την αισθητική του Studio Ghibli ανοίγει ξανά τη συζήτηση για το ποια είναι τα όρια της αντιγραφής στην τέχνη. Γιορτάζουμε την προσβασιμότητα ή κηδεύουμε τη δημιουργία;
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
ειρήνη

Οπτική Γωνία / Η αδιάκοπη βία και ο ορίζοντας που έχει εξαφανιστεί

«Αυτό που με έχει επηρεάσει περισσότερο μετά την επιστροφή μας δεν είναι οι ελλείψεις, αλλά η παντελής απουσία χρώματος. Τα πάντα είναι γκρίζα. Το μόνο που βλέπεις είναι σκόνη, μισοκατεστραμμένα σπίτια, σοκάκια κομμένα ανάμεσα στα μπάζα»¹.
ΧΑΡΗΣ ΚΑΛΑΪΤΖΙΔΗΣ
Γιατί η δίκη Φιλιππίδη θα πρέπει να διδάσκεται σε όλες τις νομικές σχολές;

Οπτική Γωνία / Γιατί η δίκη Φιλιππίδη θα πρέπει να διδάσκεται σε όλες τις νομικές σχολές;

Από τις ερωτήσεις του Εισαγγελέα έως την έμπρακτη στήριξη των ηθοποιών, η δίκη Φιλιππίδη βρίθει πατριαρχικών συμβολισμών και συμπυκνώνει ένα μέρος της φεμινιστικής θεωρίας.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
Δημοτικό Θέατρο Ολύμπια: Πού το πάει ο δήμος Αθηναίων;

Ρεπορτάζ / Τι περίεργο συμβαίνει με το Δημοτικό Θέατρο Ολύμπια;

Είναι fake news το νέο άνοιγμα που επιχειρεί ο δήμος Αθηναίων με μεγάλο όμιλο θεατρικών επιχειρήσεων; Τι επιδιώκει ο επιχειρηματίας και πόσο υπαρκτός είναι ο κίνδυνος για τον πολιτιστικό οργανισμό να μετατραπεί σε εμπορική επιχείρηση.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Η ταινία του Λάνθιμου μάς πείραξε και όχι η σχέση μας με το παρελθόν;

Οπτική Γωνία / Η ταινία του Λάνθιμου μάς πείραξε και όχι η σχέση μας με το παρελθόν;

Η άρνηση του ΚΑΣ να παραχωρηθεί η Ακρόπολη στον Γιώργο Λάνθιμο για τα γυρίσματα της νέας του ταινίας εγείρει πολλά ερωτήματα για τον τρόπο που βλέπουμε τα μνημεία και το τι θεωρούμε πολιτιστικό κεφάλαιο σήμερα.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
ΕΠΕΞ Πεθαίνοντας στο πεζοδρόμιο…

Ακροβατώντας / Πεθαίνοντας στο πεζοδρόμιο

Το τραγικό περιστατικό στη Θήβα δεν είναι από αυτά που αποκαλούνται τυχαία γεγονότα. Πρόκειται για ένα από αυτά που συμβαίνουν συχνά, τα οποία απασχολούν την επικαιρότητα και τα ΜΜΕ, συνήθως επιδερμικά, μέχρι να ξεχαστούν.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ