Σε μια έρευνα που πραγματοποιήθηκε πριν από έναν χρόνο για λογαριασμό του Συμβουλίου Ανθοκομίας της Ολλανδίας (ναι, εκεί τα λουλούδια αντιμετωπίζονται ως αγαθό άξιο προώθησης) μελετήθηκαν οι επιπτώσεις του υψηλού πληθωρισμού στην αγοραστική δύναμη των καταναλωτών στη Γερμανία, στη Γαλλία, στο Ηνωμένο Βασίλειο και στις Κάτω Χώρες, με συνολικά 1.666 άτομα να συμπληρώνουν ένα ηλεκτρονικό ερωτηματολόγιο. Σχεδόν το 30% από αυτούς υπολόγιζε να ξοδέψει λιγότερα χρήματα για λουλούδια και φυτά μέσα στους επόμενους έξι μήνες. Σε αντίθεση με ανάλογη έρευνα που διεξήχθη τον Μάιο του ίδιου έτους, εμφανίζονταν πιο απαισιόδοξοι για την οικονομική τους κατάσταση, έτσι σκόπευαν να προσαρμόσουν ανάλογα τις ανάγκες τους. Όπως είναι λογικό και επόμενο, ο διαρκώς αυξανόμενος πληθωρισμός προκαλεί ανησυχία στην πλειονότητα των καταναλωτών.
Βέβαια, σε αυτή την έρευνα οι millennials έδειξαν να αποτελούν εξαίρεση, δηλώνοντας ότι θέλουν να αγοράζουν ακόμη περισσότερα λουλούδια. Αυτοί ήταν, άλλωστε, που έκαναν και τα φυτά εσωτερικού χώρου trend, που επανέφεραν στο προσκήνιο την ξεχασμένη από τα ’70s μονστέρα. Τα φυτά συνδέονται με τις δικές τους καταναλωτικές συνήθειες, που, σε αντίθεση με τις προηγούμενες γενιές, δεν εξοικονομούν χρήματα για να αγοράσουν σπίτι, δεν αποταμιεύουν κοιτώντας το μέλλον, αλλά επενδύουν σε ό,τι τους ευχαριστεί σήμερα. To 2020, σε έρευνα που έγινε για χάρη της εταιρείας επίπλων Αrticle, σε δείγμα δύο χιλιάδων ατόμων ηλικίας από 25 έως 39 ετών, 7 στους 10 θεωρούσαν τον εαυτό τους «plant parent».
Έπεσα πάνω σε πανεπιστημιακές εμπειρικές μελέτες που αποδεικνύουν ότι η φύση μάς παρέχει έναν απλό τρόπο για να βελτιώσουμε τη συναισθηματική μας υγεία, και αυτός δεν είναι άλλος από τα λουλούδια. Η παρουσία τους στον χώρο φαίνεται να ενεργοποιεί τα πιο χαρούμενα συναισθήματα, μας κάνει να νιώθουμε μεγαλύτερη ικανοποίηση, μας χαρίζει πόντους αυτοπεποίθησης, έχει θετική επίδραση στην κοινωνική συμπεριφορά μας.
Το τι έχει συμβεί με τα φυτά από τότε μέχρι σήμερα και στην Αθήνα το γνωρίζετε, βρίσκονται παντού, πρασινίζοντας τους πιο προσωπικούς μας χώρους, τα μέρη όπου εργαζόμαστε, τα μαγαζιά στα οποία συχνάζουμε. Σειρά είχαν τα λουλούδια τα οποία δεν αποτελούν πια ένα δώρο που περιμένουμε να μας έρθει, απλώς μια λύση για όσους δεν μας ξέρουν τόσο καλά ώστε να μας χαρίσουν κάτι άλλο στα γενέθλια και τη γιορτή μας, ή τα βλέπουμε πια μόνο σε τελετές αποφοίτησης. Το «I can buy myself flowers» είχε τεθεί σε εφαρμογή πριν το ξαναφέρει τη Miley Cyrus στο No1 του Billboard Hot 100 στις αρχές του 2023.
Έπεσα πάνω σε πανεπιστημιακές εμπειρικές μελέτες που αποδεικνύουν ότι η φύση μάς παρέχει έναν απλό τρόπο για να βελτιώσουμε τη συναισθηματική μας υγεία, και αυτός δεν είναι άλλος από τα λουλούδια. Η παρουσία τους στον χώρο φαίνεται να ενεργοποιεί τα πιο χαρούμενα συναισθήματα, μας κάνει να νιώθουμε μεγαλύτερη ικανοποίηση, μας χαρίζει πόντους αυτοπεποίθησης, έχει θετική επίδραση στην κοινωνική συμπεριφορά μας. «Το πιο συναρπαστικό σε αυτήν τη μελέτη είναι ότι αμφισβητεί τις καθιερωμένες επιστημονικές πεποιθήσεις σχετικά με το πώς οι άνθρωποι μπορούν να διαχειρίζονται την καθημερινή τους διάθεση με υγιή και φυσικό τρόπο», κατά την Jeannette Haviland-Jones, Ph.D., καθηγήτρια Ψυχολογίας στο Πανεπιστήμιο Rutgers του Νιου Τζέρσεϊ και επικεφαλής ερευνήτρια μιας σχετικής μελέτης διάρκειας δέκα μηνών.
Οι άνθρωποι καλλιεργούν λουλούδια για περισσότερα από 5.000 χρόνια χωρίς να περιμένουν καμία περαιτέρω ανταμοιβή πέρα από τα ευχάριστα συναισθήματα που αυτά μεταδίδουν. Φαίνεται ότι είναι ένας φυσικός ρυθμιστής της διάθεσης, ότι συμβάλλουν άμεσα στην ευτυχία. Όλοι οι συμμετέχοντες στη μελέτη εξέφρασαν «αληθινά» ή «ενθουσιώδη» χαμόγελα όταν έλαβαν λουλούδια, τα οποία μάλιστα φάνηκε να έχουν μακροπρόθεσμη θετική επίδραση στη διάθεσή τους. Συγκεκριμένα, οι συμμετέχοντες στη μελέτη ανέφεραν ότι αισθάνονταν λιγότερο ανήσυχοι και ταραγμένοι όταν τους δώρισαν ένα μπουκέτο. «Η κοινή λογική μάς λέει ότι τα λουλούδια μάς κάνουν ευτυχισμένους», δήλωσε η δρ. Haviland-Jones. «Πλέον η επιστήμη δείχνει ότι τα λουλούδια όχι μόνο μας κάνουν πιο ευτυχισμένους απ’ ό,τι πιστεύουμε ότι θα μπορούσαν ως τώρα αλλά έχουν και ισχυρή θετική επίδραση στη συναισθηματική μας ευφορία».
Επιπλέον, σε μελέτη Ολλανδών επιστημόνων από το 2016 φάνηκε πως τα λουλούδια επηρέασαν προς το καλύτερο τη διάθεση των ανθρώπων σε σχέση με τους γύρω τους και τους έκαναν να θυμούνται θετικά ένα δωμάτιο με λουλούδια στο οποίο έτυχε να βρεθούν. Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει το γεγονός πως τα πιο ευωδιαστά από αυτά είχαν πιο αρνητική επίδραση, κάνοντας τους συμμετέχοντες να είναι μεν πιο ανοιχτοί, αλλά λιγότερο φιλικοί, πιο αλαζόνες και πιο δύσθυμοι.
Τα λουλούδια, λοιπόν, μας ανεβάζουν περισσότερο με την εμφάνιση παρά με την οσμή τους. Μπορούν να μας βοηθήσουν να χαλαρώσουμε, να μας κάνουν να δείξουμε περισσότερη κατανόηση σε εκείνους που μας υποδέχονται και μας εξυπηρετούν σε δημόσιους χώρους, στα εστιατόρια (δεν μας κάνουν, βέβαια, να βρίσκουμε το φαγητό πιο νόστιμο απ’ ό,τι στην πραγματικότητα) και στα μπαρ, σε χώρους αναμονής, εκεί που βρισκόμαστε για να επιλέξουμε τα ρούχα μας ή να περιποιηθούμε τα μαλλιά μας.
Σε τέτοιους χώρους μοιράζει εδώ και λίγες μέρες λουλούδια ο Στέφανος Κονιδάρης που μπορεί να γνωρίζετε από το κάποτε πολύ hip μπαρ της πλατείας Καρύτση, το Use, και γενικά από την εναλλακτική έξοδο της Αθήνας στην οποία δραστηριοποιείται. Πριν από πέντε χρόνια, και ενώ ήταν συνέταιρος σε ένα μαγαζί στο Κολωνάκι, άρχισε να το στολίζει με φρέσκα λουλούδια. «Πίστευα από τότε ότι πολλοί θα ήθελαν να έχουν στον χώρο τους λουλούδια, απλώς μπορεί να κόλλαγαν στη διαδικασία, στο πότε και πώς θα πηγαίνουν να τα παίρνουν από το ανθοπωλείο, στο οποίο ένα μπουκέτο μπορεί και να τους έβγαινε αρκετά ακριβά. Σκεφτόμουν ότι θα ήταν πολύ ωραία ιδέα να γεμίσουν τα μαγαζιά της Αθήνα με λουλούδια, να υπάρχει κάποιος που να μπορεί να σου τα φέρνει στον χώρο σου κάθε εβδομάδα».
Φέτος, λοιπόν, και αφού έχει πια ανοίξει ένα άλλο μαγαζί, όπου επίσης φροντίζει να έχει πάντα γεμάτα τα βάζα του, αγόρασε ένα τρίκυκλο, πήρε και στολές εργασίες, και τζόκεϊ καπέλα σε έντονα χρώματα. Προσέχει ποιο t-shirt θα ταιριάξει με ποια στολή προκειμένου να κάνουν έντονη αντίθεση και κυκλοφορεί στην πόλη, φτιάχνοντας τη διάθεση τόσο εκείνων που συνεργάζονται μαζί του όσο και αυτών που απλώς τον πετυχαίνουν ενώ υπηρετεί την περσόνα του Flower Boy. «Ήθελα να κάνω από την αρχή κάτι διαφορετικό, κάτι θεματικό, κάτι που θα κάνει πιο χαρούμενο τον κόσμο».
Κόντρα σε όσα αναφέρει η έρευνα του 2016 από την Ολλανδία, τα αγαπημένα λουλούδια του Στέφανου είναι τα λίλιουμ οριεντάλ με το έντονο άρωμα, που όμως ξέρει ότι δεν είναι ευχάριστο σε όλους, και σίγουρα δεν τα προτείνει για μικρούς χώρους. Θα διανέμει και «απλά» λίλιουμ, θα έχει και στερλίτσιες, ή «πουλιά του παραδείσου», θα δουλεύει με αλστρομέριες, ζέρμπερες, χρυσάνθεμα. Του αρέσουν και οι γλαδιόλες, που όμως δεν έχουν βγει ακόμα. Θα επικεντρωθεί σε λουλούδια οικονομικά, ανθεκτικά, χωρίς μπουμπούκια.
Το Flower Boy κινείται κυρίως στο κέντρο της πόλης, μπορεί να το δείτε να περνάει μπροστά σας ή να παρκάρει στο Σύνταγμα, στα Εξάρχεια, στους Αμπελόκηπους, στο Παγκράτι, στο Μοναστηράκι, στα Πετράλωνα ‒ δεν σκοπεύει να επεκτείνει την ακτίνα του προς τα βόρεια και τα νότια δηλαδή. Γι’ αρχή, θα συνεργάζεται με μαγαζιά εστίασης, θα βρίσκουμε τα λουλούδια του σε λόμπι και χώρους υποδοχής, σε κομμωτήρια, σε εμπορικά καταστήματα. Θα εξυπηρετεί κάθε Δευτέρα, Τετάρτη και Παρασκευή, αν έχει μια σταθερή συνεργασία θα φροντίζει να βγάζει ένα πρόγραμμα ώστε να θυμάται εκείνος πότε πρέπει να ανανεωθούν τα λουλούδια σε κάθε διεύθυνση. Δεν σκοπεύει να ετοιμάζει περίτεχνα μπουκέτα και ιδιαίτερες συνθέσεις.
Όσο για τις τιμές του, είναι κοντά σε αυτές της λαϊκής, «εκείνο που προσφέρω εγώ είναι η υπηρεσία, το ότι στα φέρνω στον χώρο σου χωρίς να ταλαιπωρηθείς και χωρίς να χρειάζεται να κάνουμε κάποια ιδιαίτερη συνεννόηση». Εσείς αυτό που έχετε να κάνετε είναι να τους αλλάζετε το νερό κάθε δυο μέρες, ανάλογα με το πόσο ζέστη έχει, και να κόβετε λοξά τα κοτσάνια τους στη βάση (σε γωνία περίπου 45 μοιρών), προκειμένου να διατηρηθούν και να κρατήσουν από μία εβδομάδα έως δέκα μέρες.
@flowerboyathens, 6933012211
Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.