Ο εγγονός του Πικάσο μιλά για την έκθεση «Πικάσο και Αρχαιότητα. Γραμμή και Πηλός»

Ο εγγονός του Πικάσο μιλά για την έκθεση «Πικάσο και Αρχαιότητα. Γραμμή και Πηλός» Facebook Twitter
DIALOGUE 1_ANTIQUITY: Πήλινο ερυθρόμορφο πινάκιο με παράσταση ψαριών, 350-340 π.Χ. Αθήνα, Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης © Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης. / Pablo Picasso, Τρία ψάρια και φέτα λεμονιού, Κάννες, 15 Απριλίου 1957, Τροχήλατο πιάτο, ερυθρός πηλός, γραπτή με επίχρισμα διακόσμηση, μερικώς εφυαλωμένο. Μαδρίτη, Fundaciόn Almine y Bernard Ruiz-Picasso para el Arte© FABA Photo: Hugard & Vanoverschelde Photography © Succession Picasso 2019
0

Δεν υπάρχει αρχαιοελληνικό στοιχείο που να μην τον ενέπνευσε: από τις Μούσες έως τον Πάνα, τους Σατύρους, τον Διόνυσο και τον Μινώταυρο, τους Κενταύρους και τη Λυσιστράτη. Από τότε που, νεαρός ακόμα, ο Πάμπλο Πικάσο σχεδίαζε στη Βαρκελώνη με κάρβουνο παράφορους Φαύνους έως την όψιμη ενασχόλησή του με τον Μινώταυρο, δεν έπαψε να αναζητά το απελευθερωτικό στοιχείο που διέκρινε στους θησαυρούς της αρχαιότητας.

Χρόνο με τον χρόνο οι ιδέες του μετατρέπονταν σε όραμα: στην Καταλονία και στο Παρίσι ανέπτυξε τη δική του μεσογειακή και πλήρως ανανεωτική προσέγγιση του αρχαίου κόσμου, μακριά από τα γερμανικά πρότυπα της εποχής. Όντως, με την τέχνη του άλλαξε την οπτική μας για την ακρίβεια, «μας βοήθησε να αναλογιστούμε την αρχαία τέχνη υπό μια εντελώς διαφορετική σκοπιά», λέει ο εγγονός, κληρονόμος του έργου του Πάμπλο Πικάσο και ιδρυτής του Fundaciόn Almine y Bernard Ruiz-Picasso para el Arte (FABA) Μπερνάρ Ρουίζ Πικάσο, μιλώντας στη LiFΟ λίγο πριν από τα εγκαίνια της έκθεσης «Πικάσο και Αρχαιότητα. Γραμμή και Πηλός» στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης υπό την επιμέλεια του καθηγητή και διευθυντή του Μουσείου Νίκου Σταμπολίδη και του Γερμανοαμερικανού επιμελητή και ιστορικού τέχνης Ολιβιέ Μπεργκρούεν.


«Όπως υπάρχουν διαφορετικοί τρόποι ερμηνείας της μοντέρνας και της κλασικής τέχνης, έτσι αντίστοιχα είναι δύσκολο να απαριθμηθούν όλες οι συνδέσεις ανάμεσα στην αρχαία τέχνη και στο έργο του Πικάσο» τονίζει ο Μπερνάρ Ρουίζ. «Η τέχνη, σε οποιαδήποτε έκφανσή της, συνιστά μέρος της εξέλιξης της ανθρωπότητας. Όπως θα διαπιστώσετε από την έκθεση, ο Πικάσο επανοικειοποιείται τη μεσογειακή κουλτούρα, με την οποία ούτως ή άλλως ασμένως ταυτίζεται. Με τον τρόπο του καταδεικνύει πως η λεκάνη της Μεσογείου συνιστά αναπόσπαστο κομμάτι της πολιτιστικής μας κληρονομιάς».

Πράγματι, τα έργα του Πικάσο, όπως και αυτά της αρχαιότητας που θα εκτεθούν στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης, διατηρούν μια αυτούσια ενάργεια, έναν ολοζώντανο χαρακτήρα που τα καθιστά υπερ-σύγχρονα και μοντέρνα, ενώ τα οργιαστικά στοιχεία, τα υπέροχα σχέδια και η όλο ζωή παραστάσεις τους τα κάνουν να συνομιλούν ιδανικά με το σήμερα.

Το πόσο καταλυτικά τον επηρέασε η αρχαιότητα φαίνεται σε όλη τη διάρκεια της καλλιτεχνικής του καριέρας. Είναι σημαντικό να γίνει κατανοητό πως ο Πικάσο δεν σταμάτησε στιγμή να επανερμηνεύει την κουλτούρα και την ιστορία του, κάτι που επιτρέπει στο κοινό να συλλάβει την τέχνη του με τη διευρυμένη έννοια του όρου.


Ως εκ τούτου, ο νόμιμος κληρονόμος του Πικάσο, που γνωρίζει σε βάθος το έργο του, εξετάζοντας σχολαστικά το περιεχόμενο όλων αυτών των εκθέσεων, βρίσκει «εξαίρετη την ιδέα να παρουσιαστεί το έργο του Πικάσο στο πλαίσιο της ελληνικής αρχαιότητας, και μάλιστα στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης. Μπορεί να έχουν οργανωθεί ήδη εκθέσεις που προσπαθούν να προσεγγίσουν τον Πικάσο μέσα από τη ματιά της αρχαίας τέχνης, αλλά είμαστε πολύ χαρούμενοι που αυτό γίνεται πράξη με μια έκθεση ειδικά στην Ελλάδα, όπου η δυτική τέχνη επιστρέφει ουσιαστικά στις ρίζες της».

Επιβεβαιώνοντας αυτή την οπτική, ο Μπερνάρ Ρουίζ Πικάσο μας θυμίζει επίσης πως το μεσογειακό ταμπεραμέντο είχε ποτίσει όλους τους πόρους της σκέψης και του έργου του Πικάσο, καθώς «είχε γεννηθεί στον ισπανικό Νότο, στη Μάλαγα, σε ένα ποιητικό και μυθολογικό περιβάλλον που αναμφίβολα καθόρισε την αντίληψή του. Το πόσο καταλυτικά τον επηρέασε η αρχαιότητα φαίνεται σε όλη τη διάρκεια της καλλιτεχνικής του καριέρας. Είναι σημαντικό να γίνει κατανοητό πως ο Πικάσο δεν σταμάτησε στιγμή να επανερμηνεύει την κουλτούρα και την ιστορία του, κάτι που επιτρέπει στο κοινό να συλλάβει την τέχνη του με τη διευρυμένη έννοια του όρου. Όντως, θα συμφωνήσω μαζί σας πως μας δίνει την ευκαιρία να εξετάσουμε με διαφορετικούς τρόπους την τέχνη». Είναι εκείνος που, όπως έλεγε και ο Οδυσσέας Ελύτης στα Ανοιχτά Χαρτιά, σε εκείνο μνημειώδες κείμενο για τον Πικάσο, έφερε πίσω «την αίσθηση που οι Έλληνες είχανε απαρνηθεί –του ήλιου και του έρωτα στην πρώτη, στην αρχική τους σημασία–, την ασκούσε σαν παλιός μυθικός βασιλιάς που το μεγαλείο του δεν βρίσκεται στην ισχύ και στην εξουσία, αλλά στις απλές κι άνετες χειρονομίες του».

Ο εγγονός του Πικάσο μιλά για την έκθεση «Πικάσο και Αρχαιότητα. Γραμμή και Πηλός» Facebook Twitter
DIALOGUE 2_ANTIQUITY: Πήλινο ομοίωμα περιστεριού, 5ος αι. π.Χ. Αθήνα, Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης © Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης
Ο εγγονός του Πικάσο μιλά για την έκθεση «Πικάσο και Αρχαιότητα. Γραμμή και Πηλός» Facebook Twitter
Pablo Picasso, Περιστέρι, Vallauris, 1954. Λευκός πηλός διαμορφωμένος στο χέρι, εγχάρακτη και γραπτή με επίχρισμα διακόσμηση. Μαδρίτη, Fundaciόn Almine y Bernard Ruiz-Picasso para el Arte. Σε δανεισμό στο Museo Picasso Malaga. © FABA Photo: Marc Domage © Succession Picasso 2019


Αυτό ακριβώς κάνει και η έκθεση, προτείνοντας μια συνεξέταση, ένα κοινό ταξίδι στον κόσμο της αρχαιότητας και σε αυτόν του σπουδαίου καλλιτέχνη. Τα χαρακτηριστικά κεραμικά που δημιούργησε στο Βαλορί, τα σχέδια αλλά και τα χαρακτικά που προέρχονται από μουσεία και συλλογές του εξωτερικού, τα οποία συνομιλούν με σημαντικά έργα της αρχαιότητας που χρονολογούνται από τους προϊστορικούς χρόνους έως και τη ρωμαϊκή περίοδο, όλα αυτά στοιχειοθετούν ένα αμάλγαμα δύο διαφορετικών αλλά τόσο κοινών κόσμων γεμάτων δύναμη, δημιουργία και ενέργεια.

Από τα πρώτα αρχαιοελληνικά εκθέματα που είχε δει ο Πικάσο και τον είχαν εντυπωσιάσει στο Λούβρο μέχρι τα θεωρητικά κείμενα και τους μύθους που μελέτησε όταν ήταν στην Αντίμπ και οδήγησαν σε εκείνες τις εντυπωσιακές τεράστιες τοιχογραφίες τις εμπνευσμένες από τις μορφές της μυθολογίας, η αρχαιοελληνική σφραγίδα του Πικάσο υπάρχει παντού. Τα αρχαία πρότυπα μεταμορφώθηκαν σε μια αέναη πηγή έμπνευσης που ενισχύθηκε ακόμα περισσότερο όταν δούλευε με τον Ντιάγκιλεφ για τα ρωσικά μπαλέτα. Τότε άρχισε να μεταρσιώνεται το θηλυκό στοιχείο μέσα του: η ερωτική μορφή της Λυσιστράτης ή της γλαύκας (της κουκουβάγιας), η παράξενη μορφή της εκάστοτε νύμφης.

Στην πορεία, ο εκλεπτυσμένος ερωτισμός γίνεται παράφορη δύναμη και ενέργεια ως απάντηση στην καταστροφική λαίλαπα του πολέμου: όχι τυχαία η Μινωταυρομαχία και οι παραλλαγές της είναι που οδήγησαν στην Γκουέρνικα –κάτι άγνωστο στο ευρύ κοινό–, με τη μορφή του Μινώταυρου σε πολλαπλές εκδοχές να τον στοιχειώνει επί μία δεκαετία και εκείνο το τεύχος του περιοδικό «Minotaure» του καλού του φίλου Τεριάντ να είναι μοναδικά σχεδιασμένο από τον ίδιο.


Η μορφή του Μινώταυρου, λοιπόν, όπως φαίνεται τόσο στα πανέμορφα έργα του κρητομυκηναϊκού κόσμου όσο και στα αντίστοιχα γλυπτά του Πικάσο, με το ιερό τέρας να μετατρέπεται σε προσωπικό του σύμβολο δύναμης και κυριαρχίας και να γίνεται σχεδόν εμμονή, μας προκαλεί να ρωτήσουμε τον Μπερνάρ Ρουίζ Πικάσο, ο οποίος σημειωτέον φυσιογνωμικά μοιάζει πολύ στον πρόγονό του, αν αυτό το ιερό σύμβολο εξουσίας, δύναμης και αρσενικής παραφοράς που είναι ο Μινώταυρος φανερώνει πολύτιμα στοιχεία για τον ίδιο τον χαρακτήρα του Πικάσο: «Ο Πικάσο, όπως έχουν γράψει αναρίθμητες κριτικές τέχνης, ταυτιζόταν με τον Μινώταυρο στα διάφορα εγχειρήματά του. Όχι μόνο στην απόπειρά του να αναπαραστήσει τη δική του ανθρώπινη κατάσταση και υπόσταση αλλά και επειδή προφανώς το μυθολογικό σύμπαν φάνταζε ως ιδανικό καταφύγιο, σε αντιδιαστολή με μια δύσκολη υπαρξιακή πραγματικότητα. Αυτή η οπτική είναι που γέννησε και άπειρες ψυχαναλυτικές προσεγγίσεις του έργου του τη δεκαετία του '30.

Ωστόσο, είναι πολύ σημαντικό να θυμόμαστε, αν θέλουμε να ερμηνεύσουμε το έργο του Πικάσο, ότι δεν έπαψε ποτέ να παρασύρεται από τη στιγμή, από τα πηγαία συναισθήματα. Επιπλέον, η μυθολογία φαίνεται να προσφέρει στον Πικάσο τα εικαστικά εργαλεία που επέτρεψαν στην τέχνη του να εξελιχθεί. Ειδικά από τα τέλη της δεκαετίας του '20 μεταμορφώνει τα αντικείμενα/υποκείμενα που τον ενδιαφέρουν, για την ακρίβεια τη γιαγιά μου, την Όλγα, και τη φίλη του Μαρί-Τερέζ, φέρνοντάς τες στο προσκήνιο, χωρίς να αποκρύπτει το υπαρξιακό του δράμα. Στις αρχές της δεκαετίας του '30 ο Πικάσο ταυτίζεται με πολύ ουσιαστικό και βαθύ τρόπο με την ελληνική μυθολογία, ειδικά με το θέμα του Μινώταυρου, που λειτουργεί κατά κάποιον τρόπο σαν το καταφύγιό του».

Είναι τότε που ο πάντοτε αειθαλής και νέος Πικάσο, έχοντας διανύσει τον μισό του βίο, αφήνει τη γιαγιά του Μπερνάρ για τη νεαρή Μαρί-Τερέζ. Ο γιος της Όλγας είναι ο Πάουλο, ο πατέρας του Μπερνάρ Ρουίζ Πικάσο, ο οποίος είναι ο μόνιμος κληρονόμος του και θεματοφύλακας του τεράστιου έργου του. Τον ρωτάω τι ακριβώς σημαίνει αυτό για τη ζωή του, πώς ακριβώς μεταφράζεται στην καθημερινότητά του: «Έχω πλήρη επίγνωση του τι ακριβώς σημαίνει να γεννιέσαι σε αυτή την οικογένεια» απαντά κατηγορηματικά. «Το ότι βρίσκομαι τόσο κοντά σε έναν από τους σπουδαιότερους δημιουργούς του 20ού αιώνα μου δίνει την ευκαιρία να εξελίξω τις δικές μου εκτιμήσεις σχετικά με την τέχνη και την ιστορία του αιώνα αυτού συνολικότερα».

Ένα δείγμα αυτού του τεράστιου έργου, ειδικά όσον αφορά τη σχέση του με την αρχαιότητα, θα λάβουμε από την έκθεση «Πικάσο και Αρχαιότητα. Γραμμή και Πηλός» που μοιράζεται σε 66 έργα από την αρχαιότητα και 68 από τον Πικάσο. Επίσης, η έκθεση χωρίζεται σε ενότητες σχετικές με τα απόκοσμα μυθικά πλάσματα που επηρέασαν τον Πικάσο, δηλαδή τον Μινώταυρο, τον Ταύρο και τον Κένταυρο. Πρόκειται για έναν μοναδικό «Θεϊκό Διάλογο», από αυτούς που αρέσκεται να ανοίγει το μουσείο, συνενώνοντας ετερόκλητους, μα απόλυτα πλούσιους κόσμους.

Ο εγγονός του Πικάσο μιλά για την έκθεση «Πικάσο και Αρχαιότητα. Γραμμή και Πηλός» Facebook Twitter
DIALOGUE 4_ANTIQUITY: Πήλινο ρυτό σε σχήμα κεφαλής ταύρου. Κνωσός, περ. 1450-1375 π.Χ.© ΥΠΠΟΑ/Αρχαιολογικό Μουσείο Ηρακλείου Φωτογραφία: Ιωάννης Παπαδάκης-Πλουμίδης
Ο εγγονός του Πικάσο μιλά για την έκθεση «Πικάσο και Αρχαιότητα. Γραμμή και Πηλός» Facebook Twitter
Pablo Picasso, Κεφαλή Ταύρου, Vallauris, 12 Ιουλίου 1950. Ερυθρός πηλός διαμορφωμένος στο χέρι, εγχάρακτη διακόσμηση. Μαδρίτη, Fundaciόn Almine y Bernard Ruiz-Picasso para el Arte. © FABA Photo: Marc Domage © Succession Picasso 2019


Η νοερή, ωστόσο, περιήγηση του Πικάσο στον ελληνικό κόσμο απέκτησε μια τεράστια διάσταση που συνένωνε την αρχαιότητα με το σήμερα, κυρίως λόγω της ελεύθερης σφραγίδας που ο ίδιος έβαλε στην άκρη αυτή της Μεσογείου που είναι η Ελλάδα. Έδωσε αγώνες για τη χώρα μας, έστω και από μακριά, και παρ' ότι ο ίδιος δεν την επισκέφθηκε ποτέ, πρόλαβε να την αναγάγει σε έναν τόπο ανοιχτού φρονήματος. Τα πάντα κάτω από το εκτυφλωτικό φως της Μεσογείου απέπνεαν λιτότητα, ελευθερία και έναν τρόπο που βοηθούσε τον Πικάσο να στήσει τον άνθρωπο ισότιμα απέναντι στους θεούς. Το πολιτικό του στίγμα, επίσης, εντοπίζεται ακριβώς σε αυτή την ισότιμη συνθήκη που διεκδίκησε ο ίδιος για την ανθρωπότητα.

Αφού χόρεψε με τις νύμφες και ύμνησε την ερωτική ελευθερία ανάμεσα στη γη και τον Άδη, το αρχαίο ιερό και την ομορφιά των ληκύθων και των αγγείων, αγάπησε την Ελλάδα για πάντα. Είχε φίλους πιστούς από τη χώρα μας –από την οικογένεια Μιλιέξ έως τον Οδυσσέα Ελύτη– και όταν χρειάστηκε έφτιαξε έργα με πολιτικά μηνύματα ή σκίτσαρε το πορτρέτο του Μπελογιάννη για να δείξει τη συμπαράστασή του.

Γι' αυτόν, άλλωστε, το αρχαίο και το νέο αποτελούσαν έναν και ενιαίο κόσμο. Ρωτάω τον εγγονό του για τη σχέση του με τη σύγχρονη Ελλάδα και τους εδώ δημοκρατικούς αγώνες: «Δυστυχώς, δεν έχω πλήρη εικόνα της σχέσης του με τη σύγχρονη Ελλάδα και δεν έχω μελετήσει όλο το αρχείο που αφορούσε την εμπλοκή του στα ελληνικά πράγματα. Μάλλον η Φρανσουά Ζιλό, δηλαδή η μητέρα της Παλόμα και του Κλοντ Πικάσο, που είχε πολλούς Έλληνες φίλους, θα μπορούσε να σας απαντήσει καλύτερα. Όσο με αφορά, αυτό που μπορώ να πω είναι ότι ο Πικάσο ήταν πάντα, σε όλη του τη ζωή, στρατευμένος υπέρ της ειρήνης και ενάντια στον πόλεμο, χωρίς καμία διάκριση, και πάντοτε τον σόκαραν η ανθρώπινη βαρβαρότητα και η έλλειψη ευσπλαχνίας».


Ίσως γι' αυτό και ο παράφορος χαρακτήρας, ο επιθετικά απλός, αλλά ταυτόχρονα πολύπλοκος, να είχε παρεξηγηθεί από πολλούς. Αναρωτιέμαι αν ο Μπερνάρ Πικάσο θα μπορούσε να σκιαγραφήσει με λίγα λόγια τον παππού του ως άνθρωπο, να μας αποδώσει την προσωπικότητά του, δεδομένης της πολυπλοκότητάς του: «Πραγματικά, δεν ξέρω. Δεν είναι εύκολο να απαντήσω στην ερώτησή σας. Κάθε μέρα ανακαλύπτω πτυχές της προσωπικότητας και του έργου του. Πολλές φορές, μάλιστα, είναι μέσα από τις περιγραφές και τις εξηγήσεις άλλων που αντιλαμβάνομαι το μέγεθος της πολυπλοκότητάς του. Δεδομένης αυτής ακριβώς της πολυπλοκότητας, έχω την αίσθηση ότι προτιμούσε να δημιουργεί ένα έργο υιοθετώντας τη ματιά του κοινού απέναντί του. Στην πορεία ενδέχεται να καλλιεργήσει κανείς άπειρες προσεγγίσεις για το καθένα από τα έργα του, αλλά πρέπει να λάβει σοβαρά υπόψη του ότι η ίδια η δημιουργική διαδικασία είναι από μόνη της εξίσου πολύπλοκη. Προτιμώ, λοιπόν, να μένω στο θέμα που έχω κάθε φορά απέναντί μου αντί να χάνομαι στις απέραντες εικασίες που μπορεί να παρασύρουν τα δικά μου συναισθήματα απέναντι σε ένα έργο ή μια έκθεση».

Ωστόσο, δεν μπορεί να μην τον θυμάται, να μην έχει προσωπικές αναμνήσεις: «Όντως, ήταν ένας άνθρωπος που με γοήτευε, δεν μπορώ να πω το αντίθετο. Είχα, μάλιστα, την τύχη να τον συναντώ συχνά στις διακοπές με τους γονείς μου. Εκτιμούσα πολύ την τρυφερότητα και την ευγένειά του, αλλά και τη ζωτική ενέργεια που φαινόταν να τον υπερβαίνει και να γοητεύει τόσο τους γύρω του. Μπορεί να ήμουν παιδί τότε και η αντίληψη των πραγμάτων γύρω μου να ήταν σχετική, αλλά πάντα θα θυμάμαι αυτές τις υπέροχες στιγμές που πέρασα μαζί του και θα τις αναπολώ».

Info

«Πικάσο και Αρχαιότητα. Γραμμή και πηλός»

20/6/2019- 20/10/2019

Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης

Νεοφύτου Δούκα 4, Βασιλίσσης Σοφίας και Ηροδότου 1

Τηλ.: (+30) 210 7228321-3

W: www.cycladic.gr

To άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO

Εικαστικά
0

ΑΦΙΕΡΩΜΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Κατσαδιώτης

Εικαστικά / «Tα έργα μου είναι σκοτεινά, αλλά δεν τα έχω σκεφτεί ποτέ ως προκλητικά»

Μία μέρα μετά τον βανδαλισμό των έργων του από τον βουλευτή της Νίκης, ο Χριστόφορος Κατσαδιώτης μιλά στη LiFO για τη δουλειά του που προκάλεσε τέτοιες αντιδράσεις σε συγκεκριμένες ομάδες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Μια πολύ καλή ιδέα, τέλεια εκτελεσμένη»: Η προφορική ιστορία των Λέλουδων 

Εικαστικά / «Μια πολύ κακή ιδέα, τέλεια εκτελεσμένη»: Η προφορική ιστορία των Λέλουδων 

Πώς η ανάγκη μιας κολεκτίβας καλλιτεχνών για χώρο εξελίχθηκε σε ένα από τα πιο φιλόξενα κουίρ σποτ στο κέντρο της πόλης: Μέσα από τις αφηγήσεις των παιδιών που το έφτιαξαν και το έζησαν.  
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
Καμία σύμβαση δεν μπορούσε να περιορίσει τον Leigh Bowery

Εικαστικά / Καμία σύμβαση δεν μπορούσε να περιορίσει τον Leigh Bowery

Η Tate Modern φέρνει στις αίθουσές της μια έκθεση για έναν «larger than life» περφόρμερ. Η πορεία του νεαρού αγοριού από το ήσυχο προάστιο Sunshine της Μελβούρνης που έγινε παγκοσμίως διάσημη προσωπικότητα στον χώρο του πολιτισμού, χάρη στον εξωφρενικό, πολύπλοκο και δημιουργικό χαρακτήρα του και άφησε ανεξίτηλο και αδιαμφισβήτητο αποτύπωμα στη σύγχρονη τέχνη και πέρα από αυτήν. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μέσα στο ατελιέ του Γιάννη Μόραλη

Εικαστικά / Μέσα στο ατελιέ του Γιάννη Μόραλη

Η ανιψιά του μεγάλου ζωγράφου, Χριστίνα Μόραλη, ανοίγει για πρώτη φορά τις πόρτες του ανακαινισμένου εργαστηρίου του στην Αθήνα για να μας ξεναγήσει σε όλους τους χώρους αλλά και να μας δείξει άγνωστα έργα του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μια σημαντική έκθεση στο Παρίσι με τη συνδρομή του Μουσείου Μπενάκη

Πολιτισμός / Μια σημαντική έκθεση στο Παρίσι με τη συνδρομή του Μουσείου Μπενάκη

Η συνεργασία του Μουσείου Μπενάκη με το Musée du Quai Branly στο Παρίσι φέρνει στο σήμερα το μεγάλο ερώτημα, που προέκυψε τη δεκαετία του 1930 και απασχόλησε τους σουρεαλιστές αλλά και την επιστημονική κοινότητα της εποχής, σχετικά με το τι θεωρούμε αντικείμενο τέχνης. 
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η μεγαλύτερη αναδρομική για τον David Hockney έρχεται στο Παρίσι

Εικαστικά / Η μεγαλύτερη αναδρομική για τον David Hockney έρχεται στο Παρίσι

Ένας από τους κορυφαίους εν ζωή καλλιτέχνες της Βρετανίας, και από τους πιο ακριβούς, θα δει στα 87 του χρόνια να οργανώνεται τον Απρίλιο η μεγαλύτερη μέχρι σήμερα αναδρομική έργων του στη δεύτερη πατρίδα του, τη Γαλλία, στο Fondation Louis Vuitton.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η μαγεία των Cabinets of Curiosities και ο φόβος του κενού σε μια έκθεση

Εικαστικά / Η μαγεία των Cabinets of Curiosities και ο φόβος του κενού σε μια έκθεση

Μια σύγχρονη και κριτική ανάγνωση των θαυμαστών ερμαρίων με αξιοπερίεργα αντικείμενα της Αναγέννησης από 78 σύγχρονους εικαστικούς, με «αφηγήσεις» ενός φανταστικού κόσμου και τις αντιστοιχίες του στις πραγματικότητες του σήμερα, στο MOMus-Μουσείο Άλεξ Μυλωνά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το φεμινιστικό και κουίρ βλέμμα μιας νεαρής εικαστικού

Σοφία Ροζάκη / Το φεμινιστικό και κουίρ βλέμμα μιας νεαρής εικαστικού

Η νεαρή εικαστικός Σοφία Ροζάκη μάς ξεναγεί στην έκθεσή της «that’s what she said», στην οποία διερευνά εναλλακτικές αφηγήσεις γύρω από το σώμα, το φύλο, τη μνήμη, το τραύμα και τη σεξουαλικότητα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
ΕΠΕΞ Μια έκθεση με τον θεατρικό και σουρεαλιστικό κόσμο των ρούχων της Ελένης Καββάδα

Εικαστικά / Tα ρούχα που σχεδιάζει η Ελένη Καββάδα είναι σαν έργα τέχνης

Οι δημιουργίες της ελληνίδας σχεδιάστριας παρουσιάζονται ως εκθεσιακά γλυπτά στην Intermission. Ογκώδη, σουρεαλιστικά, ποιητικά, ξεπερνούν τα όρια της μόδας και αγγίζουν την τέχνη. Πρόκειται με διαφορά για ό,τι πιο ενδιαφέρον έχει να παρουσιάσει η Ελλάδα στον χώρο της μόδας και αξίζει μια βόλτα στον Πειραιά για να τα δείτε.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο κόπος του καλλιτέχνη μέσα από το έργο του Γιάννη Παππά

Εικαστικά / Ο κόπος του καλλιτέχνη μέσα από το έργο του Γιάννη Παππά

Μια έκθεση εργαστηριακού χαρακτήρα με εκθέματα καλούπια, εργαλεία, προπλάσματα, ημιτελή έργα, σχέδια αλλά και ολοκληρωμένα έργα που για πρώτη φορά βγαίνουν από το εργαστήρι του γλύπτη Γιάννη Παππά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ψυχαναλύοντας το σινεμά του Ντέιβιντ Λιντς

Pulp Fiction / Ψυχαναλύοντας το σινεμά του Ντέιβιντ Λιντς

Ο Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος μιλά με τον ψυχίατρο, δραματοθεραπευτή και σκηνοθέτη Στέλιο Κρασανάκη για το αθέατο σύμπαν του ασυνείδητου στο σινεμά, το οποίο υπηρέτησε και απογείωσε ο Λιντς μέσα από το απαράμιλλο έργο του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Θόδωρος, γλύπτης: Αντί αναδρομικής» στο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης

Εικαστικά / Ο γλύπτης Θόδωρος παίρνει επιτέλους την αναδρομική έκθεση που του αξίζει

Ήταν ένας από τους βασικούς υποστηρικτές της δημιουργίας ενός μουσείου σύγχρονης τέχνης στην Ελλάδα. Σήμερα, στον δεύτερο όροφο του ΕΜΣΤ, το ανατρεπτικό του έργο, που ξεπερνά κατά πολύ τα όρια της παραδοσιακής γλυπτικής, παρουσιάζεται μέσα από έντεκα ενότητες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κάσπαρ Ντάβιντ Φρίντριχ: Ο «μάγος του ρομαντισμού» κατακτά την Αμερική

Εικαστικά / Κάσπαρ Ντάβιντ Φρίντριχ: Ο «μάγος του ρομαντισμού» κατακτά την Αμερική

Η πρώτη μεγάλη αναδρομική έκθεση στην Αμερική αφιερωμένη στο έργο του Γερμανού ζωγράφου που στους πολλούς είναι γνωστός για τον πίνακα «Περιπλανώμενος πάνω από τη θάλασσα της ομίχλης».
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Αφρική ανάμεσά μας*

Εικαστικά / «Χρησιμοποιούμε τα αντικείμενα για να ακουστούν ιστορίες ανθρώπων»

Στο Μουσείο Μπενάκη, η έκθεση «Η Αφρική ανάμεσά μας» αποτελεί έναν ζωντανό διάλογο ανάμεσα σε αντικείμενα, φωνές και μνήμες της ελληνο-αφρικανικής κοινότητας στην Ελλάδα, φωτίζοντας ταυτότητες, κληρονομιές και διασταυρώσεις πολιτισμών.
M. HULOT
Στη Νέα Υόρκη με τον Γκόντφρεϊ Ρέτζιο

Εικαστικά / Το θρυλικό «Koyaanisqatsi» αναβιώνει στη Νέα Υόρκη μέσω της τεχνητής νοημοσύνης

Το ψηφιακό έργο του Τζον Φιτζέραλντ «The Vivid Unknown», μια από τις φετινές συμμετοχές του Ιδρύματος Ωνάση στο φεστιβάλ «Under the Radar», συνομιλεί εκ νέου με την εμβληματική ταινία του Γκόντφρεϊ Ρέτζιο.
ΒΑΡΒΑΡΑ ΔΟΥΚΑ
Ο υφασμάτινος κόσμος προσευχών της Ελένης Κρίκκη

Εικαστικά / Ο υφασμάτινος κόσμος προσευχών της Ελένης Κρίκκη

Στο εικαστικό της έργο τα τόπια γίνονται τοπία, οι κλωστές υφαίνουν τη μνήμη και η γεωγραφία ανάγεται σε κάτι βαθιά προσωπικό που αφορά τη συναισθηματική σχέση και οικειότητα της καλλιτέχνιδας με τον κόσμο του υφάσματος.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ