Δύο ηχηρές απουσίες από το αφιέρωμα του Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης στο ελληνικό queer cinema

Δύο ηχηρές απουσίες από το αφιέρωμα του Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης στο ελληνικό queer cinema Facebook Twitter
O Σταύρος Ζαλμάς και ο Matt Whittle, πρωταγωνιστές της «Γραβάτας» (1991) του Αλέξη Μπίστικα
0

Το Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Θεσσαλονίκης ετοιμάζεται σε λίγα εικοσιτετράωρα να σηκώσει αυλαία με την 59η διοργάνωση. Οι προβολές στις 8 αίθουσες του φεστιβάλ θα ξεκινούν από το πρωί και θα ολοκληρώνονται αργά το βράδυ, επί δέκα ημέρες, ενώ οι παράλληλες δράσεις και οι συζητήσεις θα συμπληρώσουν το αμιγώς κινηματογραφικό ενδιαφέρον του ανήσυχου θεσμού που τα τελευταία χρόνια φαίνεται να εξελίσσεται διαρκώς, όχι απλά ακολουθώντας τις διεθνείς τάσεις αλλά συμβάλλοντας στη διαμόρφωσή τους.


Αξίζει να σημειωθεί μια αναπάντεχη επιτυχία που δεν θυμάμαι να έχει ξανασυμβεί πρόσφατα σε ελληνικό φεστιβάλ: τα κορυφαία βραβεία για το 2018 των τριών μεγαλύτερων κινηματογραφικών φεστιβάλ του πλανήτη, η Χρυσή Άρκτος του Βερολίνου (Touch Me Not της Αντίνα Πιντιλίε), ο Χρυσός Φοίνικας των Καννών (Κλέφτες Καταστημάτων του Χιροκάζου Κόρε-Έντα) και ο Χρυσός Λέοντας της Βενετίας (Roma του Αλφόνσο Κουαρόν) θα βρίσκονται ανάμεσα στις προβολές της Θεσσαλονίκης.

Με ιδιαίτερο ενδιαφέρον όμως αναμένεται, ειδικά μετά από την ανακοίνωση των τίτλων, και το αφιέρωμα στο ελληνικό queer cinema. Σταχυολογώντας 38 ταινίες μεγάλου και μικρού μήκους από έξι δεκαετίες ελληνικού κινηματογράφου, οι διοργανωτές κατέληξαν σε δημιουργίες που, εκτός των άλλων, μίλησαν σε μια νέα γλώσσα. Δημιουργοί που έχουν συνδεθεί άρρηκτα με το είδος (Κωνσταντίνος Γιάνναρης, Πάνος Χ. Κούτρας, Χρήστος Δήμας, Τάκης Σπετσιώτης), ταινίες που προκάλεσαν στην εποχή τους (Άγγελος του Γιώργου Κατακουζηνού, Μπέττυ του Δημήτρη Σταύρακα), αλλά και αναπάντεχες επιλογές που δεν έρχονται μεμιάς στο μυαλό όταν μιλάμε για queer τέχνη (Vortex ή Το Πρόσωπο Της Μέδουσας του Νίκου Κούνδουρου), οριοθετούν το αφιέρωμα που είναι μάλιστα το πρώτο που επιχειρείται από κρατικό πολιτιστικό φορέα.

Οι υπεύθυνοι προγραμματισμού του Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης δήλωσαν στη LiFO πως δεν κατάφεραν να εξασφαλίσουν τα δικαιώματα για την προβολή των ταινιών του Μπίστικα λόγω άρνησης από την οικογένεια του εκλιπόντος δημιουργού.

Ανάμεσα στους δημιουργούς όμως, συναντάμε και δύο ηχηρές απουσίες οι ταινίες των οποίων, για διαφορετικούς λόγους, δεν θα βρίσκονται εκεί, ενώ θα έπρεπε. Μιλάμε για τις περιπτώσεις του Αντρέα Βελισσαρόπουλου και του Αλέξη Μπίστικα.

Από τη μία η Όπερα του Βελισσαρόπουλου, μια μεσαίου μήκους ταινία του 1976 που έκτοτε έχει εξαφανιστεί και δεν υπάρχει πουθενά καμία διαθέσιμη κόπια της. Οι διοργανωτές του φεστιβάλ ήρθαν σε επαφή με την οικογένεια του εκλιπόντος ακτιβιστή και σκηνοθέτη, αλλά, σύμφωνα με τους ίδιους, ούτε κι εκείνοι διαθέτουν κάποια κόπια. Έτσι η μοναδική κινηματογραφική δημιουργία του πρόωρα χαμένου από επιπλοκές σχετικές με το AIDS δημιουργού που, σύμφωνα με όσους την έχουν δει, θα εξελισσόταν σε μεγάλο αστέρι (παρόλο που φαίνεται πως ήταν ταγμένος περισσότερο στον ακτιβισμό παρά στο σινεμά), αλλά δυστυχώς δεν πρόλαβε, θα απουσιάζει από το φεστιβάλ. Εξαφανισμένο όμως είναι από το αρχείο της ΕΡΤ και το επεισόδιο που είχε σκηνοθετήσει ο Βελισσαρόπουλος από την πρώτη περίοδο της εκπομπής Παρασκήνιο, με θέμα τον Γιάννη Τσαρούχη.

(Ακόμα και την τελευταία στιγμή, όποιος γνωρίζει κάτι σχετικά με το πού μπορεί να βρεθεί η ταινία ή διαθέτει κάποια κόπια στην κατοχή του, ακόμα και σε VHS, παρακαλείται να επικοινωνήσει με τη LiFO ή με το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης).

Περισσότερα γι' αυτή τη θρυλική πλέον ταινία μας λέει ο Αν. Καθηγητής της Ιστορίας του Θεάτρου και του Ελληνικού Κινηματογράφου (Τμήμα Θεατρικών Σπουδών, Πανεπιστήμιο Πατρών), συγγραφέας του βιβλίου «Επιθυμίες και πολιτική. Η queer ιστορία του ελληνικού κινηματογράφου (1924-2016)» (εκδ. Αιγόκερως) και επιμελητής του αφιερώματος, Κωνσταντίνος Κυριακός:

«Η σαραντάλεπτη, ανεξάρτητη παραγωγή (παραγωγός Γιώργος Εμιρζάς) "Όπερα" του Αντρέα Βελισσαρόπουλου υπήρξε ένα φιλμ που έκανε αίσθηση στην εποχή του. Γυρισμένη σε super-8 στα 1975 από τον εικοσιοκτάχρονο, τότε, σκηνοθέτη και μεγεθυμένη στα 16 mm την επόμενη χρονιά, κερδίζει, όταν προβάλλεται στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Θεσσαλονίκης, το Βραβείο της Πανελλήνιας Ένωσης Κριτικών Κινηματογράφου.

»Γενικά προσελκύει το ενδιαφέρον των κινηματογραφόφιλων της εποχής και επαινείται, αν και φορμαλιστικό έργο, ακόμη και από το ιερατείο της μαρξιστικής κριτικής (Βασίλης Ραφαηλίδης). Πρόκειται για τη μοναδική ταινία ενός ανήσυχου, ευφυούς και εγγράμματου καλλιτέχνη με ιδιαίτερη ευαισθησία και δράση γύρω από τα ζητήματα σεξουαλικής ταυτότητας (γκέι ακτιβιστής και εκ των ιδρυτών του Α.Κ.Ο.Ε.).

»Την κινηματογραφική εικόνα του Βελισσαρόπουλου έρχονται να συμπληρώσουν κείμενα του σκηνοθέτη στον "Σύγχρονο Κινηματογράφο" και το "Αμφί" και η σκηνοθεσία αφιερωμάτων στο πλαίσιο της εκπομπής τεκμηρίωσης "Παρασκήνιο" (ξεχωρίζει το αφιέρωμα στο καινοτόμο και μακροπρόθεσμα επιδραστικό ανέβασμα των "Τρωάδων" από τον Γιάννη Τσαρούχη).

»Η "Όπερα" ως φιλμ εντάσσεται στις "γραφές της ετερότητας" με σαφείς επιδράσεις από τα έργα του γαλλικού και γερμανικού (Βέρνερ Σρέτερ) κινηματογραφικού μοντερνισμού τα οποία επιχειρούν να (απο)σταθεροποιήσουν τις ετεροφυλόφιλες ταυτότητες και στο ελληνικό σινεμά. Πρόκειται για ταινίες όπου επιστρατεύονται ανοίκειες στο ευρύ κοινό αναπαραστατικές συμβάσεις και φιλμ που καινοτομούν, προκαλώντας τους θεατές να αποκωδικοποιήσουν μια σειρά από αναφορές προκειμένου να προσλάβουν το (queer) περιεχόμενο της αφήγησης.

»Η "Όπερα" βρίσκεται σε ανοιχτό διάλογο με τις φόρμες άλλων τεχνών. Η διηγηματική συνέχεια απουσιάζει από την ταινία. Προέχουν οι διακειμενικές αναφορές. Η όπερα του Βάγκνερ "Τριστάνος και Ιζόλδη", οι συνθέσεις του Μιχαήλ Άγγελου, οι εικόνες των Ντελβώ, Εγγονόπουλου και Μαγκρίτ επανεγγράφονται και συνδυάζονται με ετερογενή πολιτισμικά στοιχεία (π.χ. σύγχρονη ελαφρά αμερικανική μουσική).

»Παράλληλα, το σεξ και η πολιτική του σώματος έρχονται να φωτίσουν εκ νέου και ανατρεπτικά τις ιεροποιημένες καλλιτεχνικές φόρμες: ο νέος που ποζάρει γυμνός σε στάση γνωστού αγάλματος του Μιχαήλ Άγγελου "ζωντανεύει" και γίνεται ένας άνδρας της εποχής που εκθέτει σε συνέντευξη τις απόψεις του για τον κόσμο. Πρόκειται για δείγμα μιας queer κινηματογραφικής γραφής, όπου καταγράφονται οι όψεις της ανθρώπινης σεξουαλικότητας, όπως αυτές διαμορφώνονται στον χωροχρόνο, σε κοινωνικό επίπεδο».

Δύο ηχηρές απουσίες από το αφιέρωμα του Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης στο ελληνικό queer cinema Facebook Twitter
Η αφίσα της ταινίας του Αλέξη Μπίστικα «Η γραβάτα» (Από το αρχείο του Χρήστου Παρίδη)

Η περίπτωση του Αλέξη Μπίστικα είναι φυσικά πιο γνωστή, καθώς ο σκηνοθέτης από την Αθήνα πρόλαβε ευτυχώς να αφήσει έντονο κινηματογραφικό στίγμα, πριν πεθάνει το 1995, επίσης από επιπλοκές σχετικές με το AIDS. Ταινίες όπως η μεσαίου μήκους Η γραβάτα που πήρε το δεύτερο βραβείο στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης του 1991, από την κριτική επιτροπή στην οποία προέδρευε ο Θόδωρος Αγγελόπουλος, και πραγματεύεται τη σχέση ενός λαϊκού Έλληνα από την επαρχία με έναν Βρετανό, ή τα μικρά μήκους Το φιλί με τον Σταύρο Ζαλμά και τον Δημήτρη Παπαϊωάννου και Το ξέφωτο στο οποίο εμφανίζεται ο διάσημος Βρετανός queer σκηνοθέτης Ντέρεκ Τζάρμαν, θα έπρεπε σαφώς να περιλαμβάνονται σε ένα αφιέρωμα στο ελληνικό queer cinema.

Δυστυχώς, σε σχετική ερώτηση που θέσαμε στους υπεύθυνους προγραμματισμού του Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης για τη συγκεκριμένη ηχηρή απουσία, μας απάντησαν πως δεν κατάφεραν να εξασφαλίσουν τα δικαιώματα για την προβολή των ταινιών του Μπίστικα από την οικογένεια του εκλιπόντος δημιουργού.

Σύμφωνα με τον Κωνσταντίνο Κυριακό, ο Αλέξης Μπίστικας (1964-1995) δεν ήταν απλός εκπρόσωπος αλλά «ανήκει στο πυρήνα του ελληνικού "new queer cinema", έτσι όπως αυτό διαμορφώνεται στις αρχές της δεκαετίας του '90. Με το φιλμικό και λογοτεχνικό (περιοδική έκδοση "Κοντροσόλ στο χάος" και "Ευαγγελισμός") έργο του εξέφρασε τη θεματική και αισθητική μιας νέας εποχής για την queer έκφραση».

Δύο ηχηρές απουσίες από το αφιέρωμα του Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης στο ελληνικό queer cinema Facebook Twitter
Αλέξης Μπίστικας. Φωτο: Σπύρος Στάβερης

Ο κ. Κυριακός μας εισάγει στη φιλμογραφία του Μπίστικα, αναγνωρίζοντας το queer στοιχείο ακόμα και στις φαινομενικά άσχετες με το ρεύμα δημιουργίες του: «Η προσωπικότητα και το (κινηματογραφικό) βλέμμα του Μπίστικα αναδύεται μέσα από βιογραφικά στιγμιότυπα (Ποτσόν-Ποτσόν), μορφές της queer κουλτούρας (Τα μάρμαρα, Το ξέφωτο), την ασθένεια και τη μητρότητα (Το στήθος), το λαϊκό ήθος των ανδρών με την ερωτική ενδοτικότητα και τη λεβεντιά (Η γραβάτα, Το χάραμα).

Οι διοργανωτές του φεστιβάλ ήρθαν σε επαφή με την οικογένεια του εκλιπόντος ακτιβιστή και σκηνοθέτη Αντρέα Βελισσαρόπουλου, αλλά ούτε εκείνοι διαθέτουν κάποια κόπια. Έτσι η μοναδική κινηματογραφική δημιουργία του πρόωρα χαμένου από επιπλοκές σχετικές με το AIDS δημιουργού που, σύμφωνα με όσους την έχουν δει, θα εξελισσόταν σε μεγάλο αστέρι, θα απουσιάζει από το φεστιβάλ.

»Στις περισσότερες από τις μικρού μήκους ταινίες του αναγνωρίζεται έντονο το βιωματικό στοιχείο. Για παράδειγμα, στα Μάρμαρα (1989) συνυφαίνονται η ξενιτιά και η «ελληνικότητα» όπως εκφράζονται μέσα από τα μάρμαρα του Παρθενώνα και τον θαυμασμό για την Ελληνίδα και «διεθνή» Μελίνα Μερκούρη ως gay icon· στο εικονοκλαστικό ολιγόλεπτο φιλμάκι Το φιλί (1990), όπου εμφανίζονται δύο χαρακτηριστικές φυσιογνωμίες ενός ανανεωμένου queer προσώπου της εποχής (Δημήτρης Παπαϊωάννου και Σταύρος Ζαλμάς) συνυπάρχουν σ' έναν απροσδόκητο συνδυασμό τα κεριά του Καβάφη και της ορθόδοξης (χριστιανικής) παράδοσης, ο επιτάφιος που εξαγιάζει και δεν αναθεματίζει τον παραβατικό έρωτα («ω γλυκύ μου έαρ»), η ερωτική άνοιξη των ανδρικών σωμάτων και ψυχών.

Στο Ξέφωτο (1993), ο Μπίστικας, με ένα γυροσκοπικό τράβελινγκ του φακού καταγράφει ενέργειες σ' έναν χώρο ομοφυλόφιλης ανησυχίας· πριν καταλήξει σε γκρο πλαν του σπουδαίου Βρετανού καλλιτέχνη Ντέρεκ Τζάρμαν.

Στο Χάραμα (1994) ο σκηνοθέτης αποδύεται σε μια φιλμική διακειμενική άσκηση αναφορικά με το παραδοσιακό μουσικό μελόδραμα προκειμένου να επανεξετάσει τους κώδικές του. Έμμεσα, όμως, περιπαθείς στίχοι για το ευάλωτο της ερωτικής σχέσης φαίνεται να εμπνέονται αλλά και να απηχούν ομοερωτικές "ευαισθησίες": "ένα άγνωστο χάδι καρτερούσα, στις άδειες γωνιές και στις κακόφημες γειτονιές σε αναζητούσα".

 

Η γραβάτα (1991)


Ως κορυφαία βέβαια στιγμή της queer δημιουργίας του σκηνοθέτη και αντιπροσωπευτικότερο δείγμα της παρακαταθήκης του ο κ. Κυριακός αναγνωρίζει τη Γραβάτα (1991): «Εδώ ένας αρρενωπός Έλληνας επαρχιώτης και ένας εκλεπτυσμένος Λονδρέζος καθηγητής συναντώνται και συγκατοικούν στο σύγχρονο Λονδίνο. Τα δύο περιβάλλοντα, Λονδίνο και ελληνική επαρχία, που καθορίζουν την ιδιοσυγκρασία και τη συμπεριφορά των ηρώων, περιγράφονται με έμφαση στις λεπτομέρειες.

»Η ταινία του Μπίστικα είναι ένα έργο που πατά γερά στον ρεαλισμό αλλά τολμά την υπέρβαση, με τρόπο που καταφάσκει στον έρωτα των ανδρών. Δεν υπογραμμίζει, αλλά υπαινίσσεται.

Στην ταινία εντυπωσιάζει η οπτική και ακουστική περιγραφή των δύο χωρών: δύο γλώσσες και δύο διαφορετικές κουλτούρες με τα σημαίνοντά τους. Τα σονέτα του Σέξπιρ φορτίζονται όπως και οι στίχοι από τα ρεμπέτικα τραγούδια: "δύο νύχτες ανταμώσανε πάνω στα δάκρυά μου, η νύχτα που σε γνώρισα και η νύχτα που χωρίζουμε". Το τσάι συνυπάρχει με το ούζο και τα τραγούδια της Νίνα Σιμόν με το λαϊκό παράπονο δια της δωρικής έκφρασης του Δημήτρη Μητροπάνου.

Ξένο και οικείο δένονται αρμονικά: περάσματα από χώρα σε χώρα μέσω της μουσικής, των ταξιδιών και των τηλεφωνημάτων. Έτσι ενεργοποιείται και η μεταφορά του τίτλου: το ιεροτελεστικό δέσιμο της γραβάτας ("κόμπος" και "δεσμός")».

Ο κ. Κυριακός καταλήγει σχετικά με τη διπλή αυτή απουσία από το αφιέρωμα: «Ως επιμελητής του αφιερώματος στο queer ελληνικό ρεύμα θεώρησα αυτονόητη την ύπαρξη των συγκεκριμένων ταινιών στο αναδρομικό αυτό ιστορικό εγχείρημα. Παρά τις προσπάθειες μας, αντίξοες, υποκειμενικές και αντικειμενικές, συνθήκες δεν το επέτρεψαν.

Ωστόσο δεν είναι ίδια η περίπτωση της διάχυσης του καλλιτεχνικού έργου του Βελισσαρόπουλου και του Μπίστικα. Η Όπερα μυθοποιείται ως ταινία απρόβλητη για χρόνια, απρόσιτη και μη διαθέσιμη στις νεότερες γενεές θεατών. Το μεγαλύτερο μέρος του κινηματογραφικού έργου του Μπίστικα είναι διαθέσιμο. Απλώς θα απουσιάζει, χωρίς τη θέληση του επιμελητή και του φεστιβάλ ως θεσμικού φορέα, από έναν εορτασμό της καλλιτεχνικής πρωτοπορίας.

»Ωστόσο στο αφιέρωμα οι θεματικές και οι φόρμες που εκπροσωπούν η Όπερα και η Γραβάτα δεν υποπαρουσιάζονται. Τόσο το avant-garde πνεύμα και ύφος στα μέσα της δεκαετίας του '70 όσο και η ιδιαιτερότητα των χαρακτηριστικών του new queer cinema της δεκαετίας του '90 εκπροσωπούνται επάξια στις ταινίες άλλων δημιουργών (Τάκης Σπετσιώτης, Αντουανέττα Αγγελίδη, Γιώργος Κόρρας, Χρήστος Βούπουρας, Κωνσταντίνος Γιάνναρης, Χρήστος Δήμας, Πάνος Κούτρας). Δεν μένει παρά το κοινό να απολαύσει τον τρόπο που αρχειοθετούνται φόρμες, λόγοι και θέματα».

Εξάλλου, όπως σημειώνει και ο καλλιτεχνικός διευθυντής του φεστιβάλ, Ορέστης Ανδρεαδάκης, «ο Βελισσαρόπουλος και ο Μπίστικας θα είναι παρόντες σε αυτή τη γιορτή, με τον ένα ή με τον άλλο τρόπο, στις συζητήσεις και στα πάνελ, στην καρδιά και στο μυαλό μας, ακόμα και μέσα από την απουσία των ταινιών τους».

Info

59ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης

1-11 Νοεμβρίου

Δείτε το αναλυτικό πρόγραμμα εδώ.

 

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Οι γκέι χαρακτήρες στον ελληνικό κινηματογράφο

Βιβλίο / Οι γκέι χαρακτήρες στον ελληνικό κινηματογράφο

Από τον «Φίφη» στον «Άγγελο» και τη «Στρέλλα»: τα gay icons, το σοκ του κοινού, οι απαρχές της queer κινηματογραφίας. Μιλά στο LiFO.gr ο συγγραφέας του «Επιθυμίες και πολιτική - Η Queer ιστορία του ελληνικού κινηματογράφου (1924-2016)» Κωνσταντίνος Κυριακός
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το υπερβατικό σινεμά του Ντέιβιντ Λιντς διέρρηξε δια παντός την πραγματικότητα

Απώλειες / Το υπερβατικό σινεμά του Ντέιβιντ Λιντς διέρρηξε διά παντός την πραγματικότητα

Το όνομα του Ντέιβιντ Λιντς (1946-2025) έγινε επιθετικός προσδιορισμός και οι ταινίες του μας προσκάλεσαν να βλέπουμε και να αισθανόμαστε αλλιώς τον κόσμο: με τα μάτια μιας απόκοσμης ψευδαίσθησης και την ψυχή της υπέροχης εμμονής.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Oι 10 αγαπημένες ταινίες του Αχιλλέα ΙΙΙ

Μυθολογίες / «Μετά το “Blues Brothers” φορούσα μαύρα γυαλιά στην τάξη»: Oι 10 αγαπημένες ταινίες του Αχιλλέα ΙΙΙ

Έχοντας συμπεριλάβει στη λίστα του από τους αδελφούς Μαρξ μέχρι μια ταινία με τον Θανάση Βέγγο, o συγγραφέας πιστεύει πως το τραγικό και το γελοίο συναντιούνται σε κάποιο σημείο, το οποίο δεν είναι πάντα ευδιάκριτο.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
pamela anderson

Οθόνες / H όψιμη δικαίωση της Πάμελα Άντερσον

Μια γυναίκα που επί δεκαετίες αντιμετωπιζόταν από τον πλανήτη ως αντικείμενο (ηδονής και χλεύης) βρίσκει στο «Last Showgirl» την ευκαιρία να αποδείξει ότι υπάρχει θέση γι’ αυτήν και σε άλλους ρόλους από εκείνους που της φόρεσε η βιομηχανία του θεάματος.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Movie Galaxy: Το βιντεοκλάμπ που κρατάνε ανοιχτό οι σινεφίλ Εξαρχιώτες

Οθόνες / Movie Galaxy: Το βιντεοκλάμπ που κρατάνε ανοιχτό οι σινεφίλ Εξαρχειώτες

Ο Λευτέρης Τζώρτζης έχει συγκεντρώσει 50.000 τίτλους. Το όνομά του έχει αναφερθεί σε έργο της Κιτσοπούλου, «ξεπουλάει» Ταρκόφσκι και έχει ζήσει επικούς καβγάδες για ταινίες - πιο πρόσφατα για τα «Μαγνητικά Πεδία».
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Βαγγέλης Μουρίκης: «Tι σχέση έχω εγώ με τον Ντε Νίρο;»

Οθόνες / Βαγγέλης Μουρίκης: «Tι σχέση έχω εγώ με τον Ντε Νίρο;»

Λίγο πριν από την κυκλοφορία του «Arcadia» του Γιώργου Ζώη στις αίθουσες, ο Βαγγέλης Μουρίκης μιλάει στη LiFO για τον τρόπο με τον οποίο δουλεύει έναν ρόλο, για τον Οικονομίδη, τον Γραμματικό, τα spoilers και τη χαμένη αρετή τού να ακούμε.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Oι δέκα αγαπημένες ταινίες του Spyros Rennt

Μυθολογίες / «Αγάπησα τόσο τη "Lola Rennt" που βάσισα το καλλιτεχνικό μου όνομα πάνω της»: Oι δέκα αγαπημένες ταινίες του Spyros Rennt

Λάρι Κλαρκ, Μίκαελ Χάνεκε, «Στρέλλα», «Κυνόδοντα» και Κωνσταντίνο Γιάνναρη περιλαμβάνει η δεκάδα αγαπημένων ταινιών του φωτογράφου Spyros Rennt.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
«Threads»: Η συγκλονιστική βρετανική ταινία που απεικόνισε τον φόβο του πυρηνικού ολέθρου /«Threads»: To βρετανικό «Chernobyl» εξακολουθεί να συγκλονίζει 40 χρόνια μετά

Οθόνες / «Threads»: Η ανατριχιαστική βρετανική ταινία που απεικόνισε τον φόβο του πυρηνικού ολέθρου

Σαράντα χρόνια κλείνει η σοκαριστική δημιουργία του BBC, που κάνει το «Chernobyl» του HBO να μοιάζει με τη «Mary Poppins» και αφορά τις πιθανές επιπτώσεις πυρηνικής επίθεσης σε μια βρετανική πόλη, όπως προκύπτουν μέσα από τις φριχτές δοκιμασίες των κατοίκων της.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Οι δέκα αγαπημένες ταινίες του Θάνου Κόη των Lost Bodies

Μυθολογίες / «Ο Καουρισμάκι είναι θεούλης»: Οι δέκα αγαπημένες ταινίες του Θάνου Κόη

Ο μουσικός και το ½ των Lost Bodies μοιράζεται μια ψαγμένη και ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα λίστα, που περιλαμβάνει από μια ταινία που του προκαλεί αβίαστο γέλιο μέχρι ένα βαθιά ποιητικό και φιλοσοφικό έργο με στοιχεία επιστημονικής φαντασίας.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
40 χρόνια cyberpunk: Το δυστοπικό όραμα που έγινε πραγματικότητα

Οθόνες / 40 χρόνια cyberpunk: Το δυστοπικό όραμα που έγινε πραγματικότητα

Τέσσερις δεκαετίες μετά την κυκλοφορία του «Νευρομάντη» του Γουίλιαμ Γκίμπσον, τα βασικά στοιχεία της cyberpunk λογοτεχνίας – η τεχνοφεουδαρχία, η άνοδος της τεχνητής νοημοσύνης, η ακραία ανισότητα – αντικατοπτρίζονται στον σημερινό κόσμο.
THE LIFO TEAM
CHECK Squid Game 2: «Το παιχνίδι δεν θα τελειώσει, αν ο κόσμος δεν αλλάξει»

Οθόνες / Squid Game 2: Αξίζει η πολυαναμενόμενη επιστροφή της σειράς φαινόμενο;

Ο δημιουργός της σειράς αρχικά δεν ήθελε να δώσει συνέχεια, αλλά παραδέχτηκε πως συμφώνησε για τα λεφτά – και ότι, αν το ήξερε, δεν θα είχε σκοτώσει τόσο κόσμο στην πρώτη σεζόν. — SPOILER ALERT
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
My Sunshine

Οθόνες / 10 ταινίες της χρονιάς που αξίζουν μια δεύτερη ευκαιρία

Από τη γέννηση του Κακού στο «Apprentice» έως το ψυχαγωγικό όργιο του «Kneecap», ταινίες που άξιζαν να βρουν μεγαλύτερο κοινό και συνθέτουν μια εναλλακτική κινηματογραφική λίστα, πλάι σ' εκείνη με τις καλύτερες της χρονιάς.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Κοιμήθηκα με 100 άντρες σε μια μέρα»: Το viral ντοκιμαντέρ που φτάνει την κουλτούρα του Only Fans στα όριά της

Οθόνες / «Κοιμήθηκα με 100 άντρες σε μια μέρα»: Το viral ντοκιμαντέρ που φτάνει την κουλτούρα του Only Fans στα όριά της

Η ταινία που ανέβηκε πρόσφατα στο YouTube, με πρωταγωνίστρια τη 23χρονη δημιουργό του Only Fans, Lily Phillips, αποτυπώνει την κλειστοφοβική πραγματικότητα της διαδικτυακής φήμης και την αναπόφευκτη εξέλιξή της.
THE LIFO TEAM
PULP FICTION LAST minute CHRISTMAS movies

Οθόνες / 10 χριστουγεννιάτικες ταινίες για εορταστικό streaming

Πριν πατήσετε ξανά το play για την αγία τριάδα των γιορτών, το Μόνος στο Σπίτι, το Love Actually και το Holiday δηλαδή, η χιονοστιβάδα των χριστουγεννιάτικων προτάσεων απειλεί να βάλει σε πειρασμό τις βολικές σας επιλογές.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ