Η γη κόβεται στα δύο, για ένα συγκλονιστικό μνημείο

Η γη κόβεται στα δύο, για ένα συγκλονιστικό μνημείο Facebook Twitter
4

[Από τον Θανάση Χαραμή]

Η γη κόβεται στα δύο, για ένα συγκλονιστικό μνημείο Facebook Twitter

Στις 22 Ιουλίου 2011 όλος ο πλανήτης είχε στρέψει το παγωμένο βλέμμα του σε ένα μικρό νησάκι στην Νορβηγία. Πριν από εκείνη την ημέρα ελάχιστοι άνθρωποι είχαν ξανακούσει για την Ουτόγια. Ο μακελάρης Άντερς Μπέρινγκ Μπρέιβικ φρόντισε να κάνει το μέρος διάσημο για τον πιο θλιβερό λόγο, βάφοντας το κυριολεκτικά με το αίμα 69 ανθρώπων. Λίγες ώρες πριν είχε σκοτώσει 8 ακόμη ανθρώπους με εκρηκτικό μηχανισμό σε αυτοκίνητο έξω από κυβερνητικά κτίρια στο κέντρο του Όσλο.

Σχεδόν τρία χρόνια μετά, η κυβέρνηση της Νορβηγίας ανακοίνωσε τη δημιουργία ενός συγκλονιστικού και γεμάτο αναφορές μνημείου το οποίο οραματίστηκε ο Σουηδός καλλιτέχνης Jonas Dahlberg. Το σχέδιο του επιλέχθηκε ανάμεσα σε 300 συμμετοχές από σχεδιαστές όλου του κόσμου και αναμένεται να ολοκληρωθεί τον Ιούλιο του 2015, λίγο πριν μια ακόμη θλιβερή επέτειο.

Η γη κόβεται στα δύο, για ένα συγκλονιστικό μνημείο Facebook Twitter
Η γη κόβεται στα δύο, για ένα συγκλονιστικό μνημείο Facebook Twitter

Ο καλλιτέχνης θα δημιουργήσει μια εγκάρσια τομή στην άκρη της χερσονήσου Sørbråten που βρίσκεται ακριβώς απέναντι από το νησί και θα σκάψει μια "πληγή" πλάτους , 5 μέτρων στη γη. Οι επισκέπτες δεν θα μπορούν να περάσουν ή να αγγίξουν το αποκομμένο άκρο, αλλά θα μπορούν από ένα άνοιγμα να διαβάσουν τα ονόματα των θυμάτων στην απέναντι πλευρά.

Το κομμάτι γης που θα αφαιρεθεί θα μεταφερθεί και θα χρησιμοποιηθεί για τη δημιουργία του δεύτερου μνημείου στο Όσλο, εκεί όπου από την έκρηξη βόμβας βρήκαν τον θάνατο τα υπόλοιπα θύματα του Μπρέιβικ. Μαζί με το χώμα θα μεταφερθούν και τα δέντρα που υπάρχουν στο σημείο ώστε να υπάρχει μια ζωντανή σύνδεση των δύο σημείων. Ο καλλιτέχνης δήλωσε πως θέλει να χρησιμοποιήσει την φύση για να ερμηνεύσει την απώλεια, τον πόνο και τις πληγές που δεν πρόκειται να κλείσουν ποτέ, με δραματικό τόνο. Ο αναπάντεχος τρόπος με τον οποίο οι επισκέπτες θα έρχονται σε επαφή με το χώρισμα θα αποτυπώνει ακριβώς την ημέρα που ξαφνικά οι ζωές τόσων ανθρώπων χάθηκαν και που δεκάδες οικογένειες βυθίστηκαν στο πένθος.

Η γη κόβεται στα δύο, για ένα συγκλονιστικό μνημείο Facebook Twitter
Η γη κόβεται στα δύο, για ένα συγκλονιστικό μνημείο Facebook Twitter
Η γη κόβεται στα δύο, για ένα συγκλονιστικό μνημείο Facebook Twitter
Η γη κόβεται στα δύο, για ένα συγκλονιστικό μνημείο Facebook Twitter
Η γη κόβεται στα δύο, για ένα συγκλονιστικό μνημείο Facebook Twitter
Design
4

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Kεραμικά Mutina: Εκεί που τα όρια του τι είναι τέχνη και τι ένα απλό αντικείμενο συγχέονται

Design / Mutina: Εκεί που τα όρια του τι είναι τέχνη και τι ένα απλό αντικείμενο συγχέονται

Μια σημαντική έκθεση στο χωριό Φιοράνο της Εμίλια-Ρομάνα, όπου εδώ και είκοσι χρόνια τα κεραμικά Mutina παράγουν αισθητικό πολιτισμό με μια ομάδα σπουδαίων σύγχρονων σχεδιαστών.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
 Στο Urban Block 11 η βιώσιμη προσέγγιση υπερβαίνει τα στερεότυπα ιεράρχησης δομημένου-φυσικού

Design / Στο Urban Block 11 η βιώσιμη προσέγγιση υπερβαίνει τα στερεότυπα ιεράρχησης δομημένου-φυσικού

Ο Δημήτρης Ποτηρόπουλος, επικεφαλής του γραφείου Potiropoulos+Partners Architecture, μας ξεναγεί στο νέο του πρότζεκτ το οποίο θυμίζει τοπίο πριν από τη μεγάλη αστικοποίηση, με τη φύση πανταχού παρούσα
THE LIFO TEAM
H δημιουργικότητα είναι μια αναπάντεχη δύναμη

Creative Minds / H δημιουργικότητα είναι μια αναπάντεχη δύναμη

Ο Άλεξ Κάβδας συζητά με την Καλλίνα Κυρατσούλη, Head of Creative στη Soho Square Athens και τον Χρήστο Κουτσούκο, Executive Creative Director στην Cream, για τη σημασία της δημιουργικότητας αλλά και το πώς μία καλή ιδέα μπορεί να αλλάξει τον τρόπο που βλέπουμε τον κόσμο, στο πλαίσιο του πρώτου επεισοδίου της νέας σειράς podcast «Creative Minds», με την υποστήριξη των βραβείων Ermis Awards.
Casa Gaia Ένα παράδειγμα εμβληματικών μεσογειακών διακοπών

Design / Casa Gaia Ένα παράδειγμα εμβληματικών μεσογειακών διακοπών

Η Casa Gaia από τους Bobotis+Bobotis Architects είναι μια βίλα που, απόλυτα συνδεδεμένη με το τοπίο, ενσωματώνει με ευαισθησία τις καθημερινές ανθρώπινες ανάγκες, αποτίνοντας φόρο τιμής στη διαχρονική ηρεμία του μεσογειακού καλοκαιριού.
ΔΑΝΑΗ ΜΑΚΡΗ
10 απίθανα αθηναϊκά σπίτια

Design / 10 απίθανα αθηναϊκά σπίτια

Τη χρονιά που μας πέρασε, η Τζούλη Αγοράκη «άνοιξε» για τους αναγνώστες της LifO μερικά από τα πιο ιδιαίτερα, όμορφα, παράξενα, εκκεντρικά, γουστόζικα σπίτια της πόλης μας. Διαλέξαμε 10 που θα μας μείνουν αξέχαστα.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ - ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΠΑΡΙΣ ΤΑΒΙΤΙΑΝ
CHECK Ένα Μουσείο Παραμυθιού φτιαγμένο από ανακυκλώσιμα υλικά

Design / Ένα Μουσείο Παραμυθιού φτιαγμένο από ανακυκλώσιμα υλικά

Στην πόλη της Καβάλας oγδόντα παραμύθια και αγαπημένοι ήρωες προσφέρουν στα παιδιά την ευκαιρία να ταξιδέψουν σ’ έναν φανταστικό κόσμο με τη χρήση απλών, καθημερινών αντικειμένων που συχνά καταλήγουν στα σκουπίδια.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ένα σπίτι σαν ζεστή αγκαλιά

Design / Ένα σπίτι σαν ζεστή αγκαλιά

Ο διευθυντής προγράμματος του Δίεση, Γιώργος Γιαννόπουλος, προτιμά να ψάχνει πράγματα στο «γιουσουρούμ του Facebook» παρά να μπει σε μια αλυσίδα επίπλων. Και όταν έχει τις κλειστές του, μπορεί να ασχολείται με μια καρέκλα για δέκα ώρες χωρίς να κουράζεται.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Ένα σπίτι που μας προτρέπει να ζήσουμε στο max/ Ένα σπίτι που φοράει με χιούμορ τον μαξιμαλισμό του

Design / «Ο μινιμαλισμός είναι πλήξη»

Κάποτε η Tina Livanos είχε καθυστερήσει σε έναν γάμο, όπου ήταν παράνυμφος, επειδή είχε βρει μια ιδιαίτερη λάμπα. Μέχρι και σήμερα ψάχνει αδιάκοπα σε αντικερί, ανοιχτές αγορές και παζάρια, προκειμένου να γεμίσει το σπίτι της με έπιπλα και μπιχλιμπίδια.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Αθηναϊκές πολυκατοικίες: Η πιο ζωντανή ιστορία της πρωτεύουσας

Βιβλίο / Αθηναϊκές πολυκατοικίες: Η πιο ζωντανή ιστορία της πρωτεύουσας

Μια νέα ερευνητική έκδοση του Ιδρύματος Ωνάση, ευχάριστη και ζωντανή, αφηγείται την ιστορία της πολυκατοικίας αλλά και της πόλης μας με τις μεγάλες και τις μικρότερες αλλαγές της, μέσα από 37 ιστορίες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα σπίτι σε διάλογο με τη δικαιοσύνη και την τέχνη

Design / Ένα διαμέρισμα του ’70 που απορρίπτει οτιδήποτε παλιό

Το σπίτι του Αλέξανδρου Κασσανδρινού είναι γεμάτο τέχνη, χωρίς καμία αντίκα, με έπιπλα περισσότερο βολικά παρά ντιζαϊνάτα και άπειρο φως — τόσο, που το καλοκαίρι στο καθιστικό χρειάζονται γυαλιά ηλίου για να καθίσει κανείς.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ

σχόλια

4 σχόλια
αρχιτεκτονικά και μόνο έχει μεγάλο ενδιαφέρον.νοηματικά όμως δεν συμβαδίζει με το γεγονός που υποτίθεται ότι συμβολίζει. από ένα σημείο και μετά, αποκτά τελείος άλλο νόημα.
Πολύ σοβαρό και συμβολικό σχέδιο,ήλπιζα βέβαια με το κομμάτι γης που θα έπαιρναν από το νήσι να πλάκωναν από κάτω το παλικάρι μας και ας φύτευαν και τα δέντρα από πανω.Τότε θα ολοκληρωθεί η ερμηνεία της απώλειας.