20 υπέροχα χρόνια στο Φεστιβάλ Καλαμάτας

20 υπέροχα χρόνια στο Φεστιβάλ Καλαμάτας Facebook Twitter
1

 Από την Αργυρώ Μποζώνη 

 

Από όλους τους ανθρώπους που ασχολούνται με αυτό που γενικώς ονομάζουμε πολιτισμό στη χώρα, αυτή τη γυναίκα θαυμάζουμε και σεβόμαστε απεριόριστα. Τη Βίκυ Μαραγκοπούλου. Το όνομά της είναι απολύτως συνδεδεμένο με μια πόλη. Την Καλαμάτα. Και με ένα Φεστιβάλ. Το Διεθνές Φεστιβάλ Χορού της Καλαμάτας. 

 

Η Βίκυ Μαραγκοπούλου είναι ο άνθρωπος που μας έκανε να προγραμματίζουμε αλλιώς τις διακοπές μας, έβαλε μια πόλη στον διεθνή πολιτιστικό χάρτη, δημιούργησε μια σχολή. Φέτος θα είναι φαντάζομαι πολύ υπερήφανη που επιτέλους το όνειρο του Μεγάρου Χορού που ξεκίνησε το 2000 με αρχικό προγραμματισμό να παραδοθεί το 2003 επιτέλους ολοκληρώθηκε. Είναι μια γυναίκα που χάρη στην πίστη και την επιμονή της, χάρη στο όραμά της, κατάφερε με την προσωπικότητα, τη γνώση και το κύρος της να φέρει όλες σχεδόν τις ομάδες και τους καλλιτέχνες της πρώτης γραμμής στην Καλαμάτα. Πολύ πριν μας συνηθίσε στην αφρόκρεμα του παγκόσμιου χορού ο Γιώργος Λούκος, η Καλαμάτα είχε ανεβάσει ψηλά τον πήχη.

 

Δεν ακούστηκε ποτέ να γκρινιάζει, να προτάσσει τις δυσκολίες, να εκβιάζει με αποχωρήσεις. Κι ας υπάρχουν ένα σωρό δυσκολίες που ξέρουμε κι άλλες τόσες που μπορούμε να φανταστούμε.

Αυτή η γυναίκα με την μοναδική ηρεμία και αυτοσυγκράτηση έχει αντιμετωπίσει δεκάδες δύστροπους καλεσμένους, απαιτητικούς υψηλούς φίλους, έχει συνδιαλαγεί με τους άρχοντες της τοπικής αυτοδιοίκησης στην αθάνατη ελληνική επαρχία, έχει καταφέρει να πείσει και να επιχειρηματολογήσει απέναντι σε ανίδεους επαρχιώτες πολιτευτές.  

Ακόμα και σήμερα σε αυτή την πολύ δύσκολη οικονομική συγκυρία η Βίκυ Μαραγκοπούλου κερδίζει το παιχνίδι. Φέτος το πρόγραμμά της λάμπει. Οπως και όλα τα προηγούμενα δεκαοκτώ χρόνια.

Της οφείλουμε πολλά. Είδαμε πολύ χορό, υπέροχο χορό. Γι' αυτό και κάθε φορά που εδώ ή στο εξωτερικό βλέπουμε μια ομάδα η πρώτη μας σκέψη είναι: "Αυτούς τους έχουμε δει στην Καλαμάτα;".  

Ζουζού Νικολούδη

Η περιπέτεια για το Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας άρχισε το 1995. Τότε η πρωτεύουσα της Μεσσηνίας μπήκε στο δίκτυο πόλεων με αντικείμενο το χορό. Καλλιτεχνική διευθύντρια ορίζεται η Βίκυ Μαραγκοπούλου.

Με το καλημέρα, το φεστιβάλ δείχνει τη σοβαρότητα, τη συγκρότηση, την άποψή του. Πρώτη παράσταση τα "Χορικά" της Ζουζούς Νικολούδη.

 

 Ρασίντ Ουραμντάν

Ούτε μια ούτε δέκα. Πενήντα οκτώ ξένες παραστάσεις πρώτης γραμμής έκαναν πρεμιέρα στην Καλαμάτα! Απίστευτο. Και όχι μόνο. Μέχρι σήμερα η παραγωγή σε αριθμούς είναι απίστευτα εντυπωσιακή: 82 ξένες & 36 ελληνικές ομάδες, 184 παραστάσεις ξένων ομάδων, 65 παραστάσεις ελληνικών ομάδων, 7 παραγωγές, 2 συμπαραγωγές

 

Στα σεμινάρια και τα μαθήματα του παρέλασαν μερικές από τις μεγαλύτερες προσωπικότητες του χορού στον κόσμο. Και μπορεί οι αριθμοί από μόνοι τους να μην εξασφαλίζουν την ποιότητα ενός θεσμού, ωστόσο, οι καλλιτέχνες που βρέθηκαν στην Καλαμάτα είναι από τα ονόματα εκείνα που μας έκαναν να παίρνουμε το ΚΤΕΛ και να τρέχουμε προς το Νότο. Ακόμα και με 40 βαθμούς.

 

Τρίσα Μπράουν

  

Ξεκινώντας να κρατάμε σημειώσεις ξεχωρίσαμε τους: Ballet Preljocaj, Doug Varone and dancers, David Dorfman Dance, Bouvier/Obadia, Arakne Mediteranea, Trisha Brown, Twyla Thapr, El Farruco su compania, Siobhan Davis, Compagnie D.C.A. Philippe Decouflet, Russel Maliphant, Rui Orta, Murray Louis and Nikolais Company, Rachid Ouramdane, Peeping Tom, Wim Vandekeybus,  Anne Teresa De Keersmaeker, Inbal Pinto, The Batsheva Dance Company, Merce Cunningham, Trisha Braun.

Compagnie Marie Chouinard

Επειτα βγάλαμε ένα δεύτερο χαρτί γιατί μας ήρθαν στο μυαλό αυτοί : Jan Fabre, Philippe Decouflé, Jérôme Be, Les Ballets C de la B, Yvonne Rainer, Gregory Maqoma, Sidi Larbi Cherkaoui, Damien Jalet, Maguy Marin, Ballet Lausanne, Xavier Leroy, Mathilde Monnier, Iraqis Bodies, Compagnie Marie Chouinard, Rosemary Butchers dance Projects, Liat Dror and Nil Ben Gal Company, Beau Geste/Dominique Boivin, Akram Khan, Tanzcompagnie Rubato, Lanonima Imperial, Roland Brown, Robin Orlin, Stephen Petronio Company, Compagnie Kafig.

Meg Stuart

Ούτε και αυτό μας έφτασε. Στο τρίτο γράψαμε: Meg Stuart, Tero Saarinen, George Piper dances, Gelabert-Azzopardi cia de dansa, Nasser Martin Gousset, Irven Lewis, Michael Clark, Jan Fabre, Rosas, Annahuber company, Prue Lang, Yasmeen Godder, Via Katlehong dance, Noema dance works, Sonia Baptista, Liquid Loft, Caroline Hainaut and Palle Dyrvall, Vuyani dance theatre.

Rosas

Στο τέταρτο πια -λέμε- πως τους έχουμε θυμηθεί όλους: Vera Mantero, Jonathan Burrows and Matteo Fargion, Storm and Discipulos do Ritmo, Pere faura, Saburo Teshigawara/Karas, Compagnie Ea Sola, La Macana, Association Dam/Cespi, Theatre se Suresnes Jean Vilar, I m Company/Ivana Muller, Pierre Rigal. 

Τα μπαλέτα της Οπερας της Λυών, οι BATSHEVA DANCE COMPANY ,RUSSELL MALIPHANT COMPANY, MERCE CUNNINGHAM DANCE COMPANY,NBAL PINTO DANCE COMPANY, Jerome Bell,EMANUEL GAT DANCE,COMPAGNIES BEAU GESTE & NON DE NOM, TONEELHUIS / SIDI LARBΙ CHERKAOUI, SANKAI JUKU, JOSEF NADJ, JASMIN VARDIMON COMPANY, και όλη η σκηνή του σύγχρονου ελληνικού χορού

.

Ακραμ Καν "Zero Degrees" (2007)

Στην Καλαμάτα μάθαμε τι σημαίνει σύγχρονος χορός από όλο τον κόσμο. Διότι στην Ελλάδα του 1995, όχι μόνο ελάχιστοι ήξεραν τι σημαίνει η λέξη αλλά και οι υπόλοιποι που είχαν άγνοια, έμοιζαν αρνητικοί απέναντι στο καινούργιο. Ευτυχώς, μέσα στο χρόνο εκπαιδευτήκαμε όχι μόνο εμείς αλλά και πολλοί από εκείνους που ταύτιζαν ως τότε το χορό με το Λύκειο Ελληνίδων.

Κάθε παράσταση ήταν μια αισθητική πρόταση. Μας δίχασε, μας ξάφνιασε, μας ταξίδεψε, μας έβαλε στο μυαλό εμμονές, μας διέλυσε, μας ανάστησε, μας θύμισε προσωπικές στιγμές, προκάλεσε ατελείωτες συζητήσεις ακόμα και τσακωμούς. Οι αντιπαραθέσεις ξεκινούσαν πάντα κατεβαίνοντας τα πρώτα σκαλοπάτια του Κάστρου και διαρκούσαν ως το πρωϊ στις ταβέρνες της Καλαμάτας.

 

Peeping Tom

 

Στην πραγματικότητα κανένας στην Ελλάδα με τις επιλογές του δε μας έδειξε το τοπίο της σύγχρονης δημιουργίας, τόσο προσεκτικά και σφαιρικά όσο η Βίκυ Μαραγκοπούλου. Η νίκη της είναι διπλή διότι αφενός απευθύνθηκε σε μια χώρα που η μιζέρια και η βαριά της παθογένεια συχνά νικούν, αφετέρου γιατί κανείς σε βάθος χρόνου δε μπόρεσε να αμφισβητήσει τις επιλογές και το κύρος της καλλιτεχνικής διεύθυνσης.

 

Ultima Vez / Βιμ Βαντεκέιμπους

 

Στη Βίκυ Μαραγκοπούλου, ωστόσο, χρωστάμε και κάτι ακόμα: την ευκαιρία να κάνουμε τους καμπόσους στις διεθνείς σκηνές. Γιατί πράγματι υπήρχαν στιγμές που φουσκώσαμε από υπερηφάνεια όταν τις απίθανες ομάδες που εμείς είχαμε δει στην Καλαμάτα δε τις ήξεραν ούτε οι πιο κουλτουριάρηδες φίλοι μας στη Γαλλία ή τη Γερμανία. Είναι ένα συναίσθημα καταπληκτικό. Πώς να τους εξηγήσεις πως όλη αυτή την ασύλληπτη εμπειρία εμείς την ζήσαμε σε ένα μικρό, κουκλίστικο αμφιθέατρο Κάστρου, σε ένα γυμναστήριο, σε ένα Πολυκλαδικό λύκειο μιας επαρχιακής πόλης. Και μάλιστα μιας πόλης με άθλιο μέχρι πρότινος εθνικό δρόμο.

 

 


C de la B

 

Και τέλος, κάτι ακόμα: η Βίκυ Μαραγκοπούλου είναι από τους ανθρώπους που θα πρέπει να δοξάζουν οι Ελληνες χορογράφοι και χορευτές. Οχι μόνο γιατί πάντα τους έδινε βήμα να εκφραστούν. Αλλά γιατί τους έκανε κομμάτι μιας παγκόσμιας χορευτικής σκηνής στην οποία η πρόσβαση θα ήταν απλώς άπιαστο όνειρο...

Φέτος, αθόρυβα και πάλι η Καλαμάτα παρουσίασε το πρόγραμμά της. 

Nederlands Dans Theater 2 / l'association fragile - christian rizzo / KVS, les ballets C de la B & A.M. Qattan Foundation / Mette Ingvartsen / Αερίτες.

Το επετειακό 20ό Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας θα πραγματοποιηθεί από τις 17 έως τις 24 Ιουλίου 2014, φωτίζοντας και πάλι ξεχωριστές και ενδιαφέρουσες πτυχές της σύγχρονης ελληνικής και διεθνούς χορευτικής δημιουργίας, της θεωρητικής σκέψης για τις παραστατικές τέχνες, την εξειδικευμένη εκπαίδευση, αλλά και το «παιχνίδι» του χορού που αφορά όλους –επαγγελματίες, σπουδαστές, ερασιτέχνες και κοινό.

20 υπέροχα χρόνια στο Φεστιβάλ Καλαμάτας Facebook Twitter
Nederlands Dans Theater 2
20 υπέροχα χρόνια στο Φεστιβάλ Καλαμάτας Facebook Twitter
Nederlands Dans Theater 2

 

 

Αναλυτικά το πρόγραμμα είναι εδώ

 

20 υπέροχα χρόνια στο Φεστιβάλ Καλαμάτας Facebook Twitter
KVS, les ballets C de la B & A.M. Qattan Foundation

20 υπέροχα χρόνια στο Φεστιβάλ Καλαμάτας Facebook Twitter
l'association fragile - christian rizzo

 

 

 

1

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Merde!»: Μια παράσταση για τα κωμικοτραγικά παρασκήνια του θεάτρου

Θέατρο / «Merde!»: Μια παράσταση για τα κωμικοτραγικά παρασκήνια του θεάτρου

Ο Βασίλης Μαγουλιώτης και ο Γιώργος Κουτλής συνσκηνοθετούν τον Νίκο Καραθάνο και την ομάδα των «Παιχτών» σε ένα νέο έργο με έναν αδηφάγο παραγωγό, έναν «ποιοτικό» σκηνοθέτη, έναν «εμπορικό» ηθοποιό, και τον γολγοθά της προετοιμασίας μιας παράστασης που πρέπει να αφορά τους πάντες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πριονίζοντας τα ποδ(άρ)ια της πατριαρχίας

Θέατρο / Πριονίζοντας τα ποδ(άρ)ια της πατριαρχίας

Πατροκτονίες δεν επιτελούν, πλέον, μόνον οι γιοι αλλά και οι θυγατέρες, όπως διαπιστώνουμε στη μαύρη κωμωδία «Ο τρόμος του κροκόδειλου» που σκηνοθετεί ο Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος στο Θέατρο του Νέου Κόσμου.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ένα τετραήμερο με ψηφιακή και αναλογική τέχνη στη Νέα Υόρκη

Αποστολή στη Νέα Υόρκη / «Ο καλλιτέχνης δεν χρειάζεται να αποδείξει ότι είναι πιο έξυπνος από το AI, αλλά ότι μπορεί να γίνει πιο δημιουργικός»

Η LiFO παρακολούθησε τέσσερα έργα ψηφιακής τέχνης και χορού με τα οποία το Ίδρυμα Ωνάση και η πλατφόρμα Onassis ONX συμμετείχαν στο φημισμένο νεοϋορκέζικο φεστιβάλ «Under the radar».
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
O οdy icons τραγουδάει Λαπαθιώτη σε μια παράσταση του Γιάννη Σκουρλέτη και της bijoux de kant

Θέατρο / «Ο Λαπαθιώτης έφερνε τη νύχτα μέσα στη μέρα, κάτι που σήμερα αποκαλούμε "κουίρ"»

Ο περφόρμερ και δημιουργός της αβανγκάρντ μουσικής οdy icons ερμηνεύει ποιήματα του Ναπολέοντα Λαπαθιώτη μελοποιημένα από τον Χρίστο Θεοδώρου στη νέα παράσταση της bijoux de kant.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Σημασία έχει ν’ αγαπάς (και να χορεύεις)

Θέατρο / Σημασία έχει ν’ αγαπάς (και να χορεύεις)

Η Ορχήστρα των Μικρών Πραγμάτων παρουσιάζει για πρώτη φορά στην Ελλάδα «Το Συνέδριο για το Ιράν» του Βιριπάγιεφ, έναν ιδιότυπο αγώνα λόγου που είναι σμιλεμένος σκηνοθετικά με τέτοιον τρόπο, ώστε να μην μοιάζει με ακαδημαϊκή «εισήγηση».
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
«Δεν είναι ρομαντικό το ότι πέθανε τόσο νέα η Σάρα Κέιν, είναι βάναυσο και θλιβερό»

Θέατρο / «Δεν είναι ρομαντικό το ότι πέθανε τόσο νέα η Σάρα Κέιν, είναι βάναυσο και θλιβερό»

Τριάντα χρόνια μετά το εκρηκτικό ντεμπούτο της στη θεατρική σκηνή με το έργο «Blasted», συνάδελφοι και συνεργάτες της σπουδαίας συγγραφέως μιλάνε για την ίδια και το έργο της.
THE LIFO TEAM
Ο γαλήνιος και ανησυχητικός χορός του Χρήστου Παπαδόπουλου

Portraits 2025 / Ο γαλήνιος και ανησυχητικός χορός του Χρήστου Παπαδόπουλου

Εδώ και δέκα χρόνια ο Χρήστος Παπαδόπουλος χορογραφεί εικόνες γαλήνιες ή ανησυχητικές, με το μινιμαλιστικό του λεξιλόγιο να εκφράζει τη δύναμη της ανθρώπινης επαφής, την προσωπική ελευθερία στη συνθήκη της κοινής εμπειρίας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζαβαλάς Καρούσος: Η θυελλώδης ζωή του ηθοποιού που είπε πρώτος το περίφημο «στην Ελλάδα είσαι ό,τι δηλώσεις»

Πέθανε Σαν Σήμερα / Τζαβαλάς Καρούσος: Ο ηθοποιός που είπε πρώτος το περίφημο «στην Ελλάδα είσαι ό,τι δηλώσεις»

Ηθοποιός, μεταφραστής, αγωνιστής της αριστεράς, ο Τζαβαλάς Καρούσος που πέθανε σαν σήμερα το 1969 είχε ως στόχο του τη βελτίωση της ζωής των συνανθρώπων του και τη δικαίωση του καθημερινού τους μόχθου μέσα από τον σοσιαλισμό.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Το "δημοφιλής" είναι ό,τι πιο προσβλητικό έχουν πει για μένα»

Portraits 2025 / Η Ελένη Ράντου κάνει το πάρτυ της ζωής της. Και στο τέλος ξεσπά σε λυγμούς.

Με την παράσταση-φαινόμενο «Το πάρτυ της ζωής μου» η Ελένη Ράντου ξετυλίγει με χιούμορ και αφοπλιστική ειλικρίνεια πενήντα χρόνια «τραυμάτων» με φόντο τη μεταπολιτευτική Ελλάδα και αναζητά τους λόγους που αξίζει να ζεις.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Η Νεφέλη Θεοδότου είναι ο λόγος που όλο το ελληνικό TikTok χόρευε Φουρέιρα το 2024

Portraits 2025 / Η Νεφέλη Θεοδότου είναι ο λόγος που όλο το ελληνικό TikTok χόρευε Φουρέιρα το 2024

Η χορογράφος και στενή συνεργάτιδα της Ελένης Φουρέιρα, αφού έφτιαξε την πιο viral χορογραφία της χρονιάς για το «Αριστούργημα», αποφάσισε να δοκιμαστεί και στη συναυλία της Άννας Βίσση στο Καλλιμάρμαρο. Και ναι, πήγε καλά αυτό.
ΒΑΝΑ ΚΡΑΒΑΡΗ
Άκης Δήμου

Θέατρο / «Ζούμε σε καιρούς φλυαρίας· έχουμε ανάγκη τη σιωπή του θεάτρου»

Άφησε τη δικηγορία για το θέατρο, δεν εγκατέλειψε ποτέ τη Θεσσαλονίκη για την Αθήνα. Ο ιδιαίτερα παραγωγικός συγγραφέας Άκης Δήμου μιλά για τη Λούλα Αναγνωστάκη που τον ενέπνευσε, και για μια πόλη όπου η ζωή τελειώνει στην προκυμαία, δίχως να βρίσκει διαφυγή στο λιμάνι της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Επιστροφή στο σπίτι της γιαγιάς: Ένα θεατρικό τσουνάμι αναμνήσεων

Θέατρο / Επιστροφή στο σπίτι της γιαγιάς: Ένα θεατρικό τσουνάμι αναμνήσεων

Ο νεαρός σκηνοθέτης Δημήτρης Χαραλαμπόπουλος ανεβάζει στην Πειραματική του Εθνικού το «ΜΑ ΓΚΡΑΝ'ΜΑ», μια ευαίσθητη σκηνική σύνθεση, αφιερωμένη στη σιωπηλή ηρωίδα της οικογενειακής ιστορίας μας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

σχόλια

1 σχόλια