Την απολαύσαμε ως αντροχωρίστρα Λελέ στην κινηματογραφική μεταφορά της ''Χαρτοπαίχτρας'' του Ψαθά δίπλα στη Βλαχοπούλου και τον Κωνσταντάρα. Ως ζωντοχήρα Αθηνά, επίσης, που παρότρυνε την Καρέζη να εκθηλυνθεί στο ''Δεσποινίς διευθυντής'' του Δημόπουλου. Αυτές οι εμφανίσεις μαζί με πολλές άλλες σε ταινίες της χρυσής εποχής του εμπορικού ελληνικού κινηματογράφου έκαναν την ηθοποιό Λίλη Παπαγιάννη περιζήτητη από τους παραγωγούς και δημοφιλή από τον κόσμο.
Μετά τα συντηρητικά ταγεράκια της ΦΙΝΟΣ ή τα ρούχα που υπαινίσσονταν το φινετσάτο σεξ-απίλ της, στα χέρια του Κανελλόπουλου έγινε ο απόλυτος συνδυασμός του κοριτσιού της διπλανής πόρτας με την πιο τολμηρή, ηθικά και κοινωνικά, γυναίκα της εποχής της.
Κι όμως! Ο κινηματογραφικός ρόλος της ζωής της ήταν σίγουρα αυτός της Ειρήνης, γυναίκας ασυμβίβαστης που εν μέσω του ελληνοϊταλικού πολέμου ακολουθούσε τον παράνομο λοποτάκτη εραστή της για να βρει μαζί του τον θάνατο. Επρόκειτο για την ταινία ''Εκδρομή'' που γύρισε το 1966 ο ευαίσθητος Τάκης Κανελλόπουλος σε σενάριο Γιώργου Κιτσόπουλου με πρωταγωνίστρια την Παπαγιάννη δίπλα στον Άγγελο Αντωνόπουλο, τον Κώστα Καραγιώργη και την Πόπη Πασχαλίδου. Μουσική από τον Νίκο Μαμαγκάκη, λυρική, υπέροχη, βραβευμένη κι αυτή από την ΕΚΚΑ (Ένωση Κριτικών Κινηματογράφου Αθηνών). Στο ίδιο φεστιβάλ κινηματογράφου της Θεσσαλονίκης, το υπ'αριθμ. 7, η ΕΚΚΑ τίμησε και τη Λίλη Παπαγιάννη με το βραβείο α΄γυναικείου ρόλου.
Η ''Εκδρομή'' είναι από τις πλέον αγαπημένες ταινίες στη φειδωλή φιλμογραφία του πρόωρα χαμένου Κανελλόπουλου (1933 - 1990). Ένα κράμα από ασπρόμαυρη ρομαντική μελαγχολία, θανατολάγνα ερωτική έλξη και ένα πλανάρισμα δομημένο με τις αρχές των μεγαλύτερων ποιητών του σινεμά παγκοσμίως. Με μία υποκειμενική εκτίμηση, εάν ο Βισκόντι - λόγου χάριν - έφτιαχνε ταινία το ίδιο θέμα, οι ήρωες του θα φορούσαν πομπώδεις στολές της εποχής και θα κινούνταν σε εξίσου πομπώδη ντεκόρ. Ο Κανελλόπουλος ως γνήσιος Έλληνας, λάτρης της θάλασσας και του φωτός, μηδένισε το κοντέρ του φιλμικού χρόνου: Φόρεσε μέχρι και μαγιό στο παράνομο ζευγάρι, τόνισε το απέραντο πάθος τους και έκανε το θεατή να ξεχάσει πως λίγο πιο μακριά τους μαίνεται ένας φοβερός πόλεμος.
Η Παπαγιάννη ήταν χάρμα οφθαλμών στην "Εκδρομή". Μετά τα συντηρητικά ταγεράκια της ΦΙΝΟΣ ή τα ρούχα που υπαινίσσονταν το φινετσάτο σεξ-απίλ της, στα χέρια του Κανελλόπουλου έγινε ο απόλυτος συνδυασμός του κοριτσιού της διπλανής πόρτας με την πιο τολμηρή, ηθικά και κοινωνικά, γυναίκα της εποχής της.
Από δω και πέρα, το υγρό βλέμμα της Παπαγιάννη και ο χαρακτηριστικός θηλυκότατος τόνος της φωνής της θα συμπλέουν για πάντα με τους δαχτυλισμούς στην κιθάρα του Γεράσιμου Μηλιαρέση και εκείνο το αέρινο τραγούδισμα της Πόπης Αστεριάδη πάνω στους στίχους του Δημήτρη Χριστοδούλου. Μαμαγκάκης στα καλύτερα του!
* Η Λίλη Παπαγιάννη γεννήθηκε το 1935 και έφυγε σήμερα το πρωί σε ηλικία 80 ετών. Η υγεία της τελευταία είχε επιβαρυνθεί. Υπήρξε σύζυγος του ηθοποιού Ανδρέα Φιλιππίδη μέχρι το θάνατο του στα 1989. Απόφοιτη του Θεάτρου Τέχνης, συνεργάστηκε με το Εθνικό Θέατρο και το ΚΘΒΕ από το 1969 μέχρι το ΄88. Εμφανίστηκε σε δέκα ταινίες του ελληνικού κινηματογράφου, ενώ υπηρέτησε και το θέατρο για το ραδιόφωνο. Κηδεύεται μεθαύριο, Πέμπτη στις 12.00, από το νεκροταφείο Ζωγράφου.
σχόλια