Η "Cyberchondria" ή αλλιώς το να ψάχνεις ιατρικά συμπτώματα στο Google βλάπτει (πάρα πολύ) σοβαρά την υγεία

Η "Cyberchondria" ή αλλιώς το να ψάχνεις ιατρικά συμπτώματα στο Google βλάπτει (πάρα πολύ) σοβαρά την υγεία Facebook Twitter
8

Κάθε χρόνο οι Αμερικανοί δαπανούν τουλάχιστον 20 εκατομμύρια δολάρια για περιττές επισκέψεις σε γιατρούς, φαινόμενο που σε μεγάλο βαθμό εξηγεί και το τεράστιο κόστος της ιατρικής περίθαλψης στη χώρα που προβλέπεται να εκτοξευθεί στα 5.5 τρισεκατομμύρια δολάρια ετησίως μέχρι το 2024. Το αξιοπερίεργο όμως σε όλο αυτό και το οποίο δεν αφορά μόνο τους κατοίκους των ΗΠΑ είναι πως πίσω από αυτήν την "ανάγκη" κρύβεται (χωρίς να το επιδιώκει) η Google που οδηγεί εκατομμύρια ανθρώπους στον γιατρό, μετά από μια άλλοτε μικρή κι άλλοτε μακρά αναζήτηση των συμπτωμάτων τους στο ίντερνετ. 

Έρευνα της Pew το 2013, αποκάλυψε πως το 72% των Αμερικανών ψάχνουν στο διαδίκτυο πληροφορίες που αφορούν στην υγεία, με ένα 35% να αναζητούν διάγνωση για συμπτώματα που εμφανίζουν, οι μισοί εκ των οποίων προβαίνουν και σε αυτο-διάγνωση, κλείνοντας στη συνέχεια ραντεβού με τον αντίστοιχο γιατρό που υπέδειξαν οι αναζητήσεις τους. Τον Ιούνιο του 2016, η Google γνωστοποίησε πως σχεδόν το 1% των συνολικών αναζητήσεων συνδέεται με ιατρικά συμπτώματα. 

Η "Cyberchondria" ή αλλιώς το να ψάχνεις ιατρικά συμπτώματα στο Google βλάπτει (πάρα πολύ) σοβαρά την υγεία Facebook Twitter

Το φαινόμενο, που παίρνει ολοένα και μεγαλύτερες διαστάσεις σε χρήστες- ασθενείς σε ολόκληρο τον κόσμο, έχει θορυβήσει ιδιαιτέρως τους γιατρούς, που επισημαίνουν πως δεν έχει τόσο να κάνει με αμφισβήτηση και υποβάθμιση της αυθεντίας τους, αλλά πως είναι κάτι πολύ πιο ανησυχητικό καθώς οι online ιατρικές αναζητήσεις μπορεί να αλλοιώσουν την διαγνωστική διαδικασία. ΚΙ αυτό γιατί αυτό που θα βρουν οι ασθενείς στο ίντερνετ μπορεί να υπονοεί σπάνιες ή θανατηφόρες καταστάσεις για έναν ασθενή, πληροφορία με την σειρά της θα πυροδοτήσει νέα "συμπτώματα". Για παράδειγμα ψάχνεις στο Google για "ερεθισμένο λαιμό" και μπορεί να καταλήξεις σε περιγραφές για καρκίνο του οισοφάγου. Αναπόφευκτα το άγχος θα χτυπήσει κόκκινο.

Όσο μεγαλύτερο το άγχος, τόσο περισσότερες οι επισκέψεις στον γιατρό, στον οποίο και οι συχνά "κατά φαντασίαν ασθενείς" εμφανίζουν placebo συμπτώματα, τα οποία χρειάζονται πολύ πιο περίπλοκες διαδικασίες για να διασταυρωθούν και να βρεθεί η αιτία τους κι άρα δημιουργούν ακόμη μεγαλύτερος άγχος. Φαύλος κύκλος δηλαδή. 

Οι ψυχολόγοι μελετούν από χρόνια την περίπτωση της αυθυποβολής. Όταν κάποιος διαβάσει ή ακούσει για μια ασθένεια και τα συμπτώματά της, μπορεί πολύ εύκολα να φανταστεί πως πάσχει από αυτήν παρόλο που δεν ισχύει. Τα τελευταία χρόνια κυκλοφορεί μια νέα λέξη που περιγράφει το φαινόμενο, η λέξη "Cyberchondria", που εμφανίστηκε για πρώτη φορά το 2001 σε ρεπορτάζ του BBC κι έκτοτε χρησιμοποιείται μέχρι και από μεγάλα ιατρικά περιοδικά, όπως το Neurology, Neurosurgery & Psychiatry.

Δείτε ένα χιουμοριστικό βίντεο του Vooza για την Cyberchondria:

"Το διαδίκτυο έχει την δυνατότητα να αυξάνει τα άγχη και τις φοβίες των ανθρώπων που έχουν ελάχιστη ή και καθόλου ιατρική εκπαίδευση, ειδικά όταν στην μηχανή αναζήτησης δίνεται ο ρόλος του διαγνώστη-ιατρού" λένε οι Ryen White και Eric Horvitz, ερευνητές- επιστήμονες στη Microsoft, που χρησιμοποίησαν στοιχεία αναλύσεων για να διαπιστώσουν την σχέση ανάμεσα στις online ιατρικές αναζητήσεις και την αυξανόμενη συχνότητα των περιστατικών άγχους. 

Σήμερα ακόμη και η ίδια η Google παραδέχεται πως το "ιατρικό περιεχόμενο στο διαδίκτυο μπορεί να πλοηγηθεί δύσκολα και τείνει να οδηγεί τους ανθρώπους από ήπια συμπτώματα σε τρομακτικές και ασυνήθιστες καταστάσεις, που μπορεί να προκαλέσουν περιττό άγχος και στρες". 

Με πληροφορίες από το Quartz

8

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Millennials και Gen Zers αναζητούν το ιδανικό workplace το 2025

Living / Το ιδανικό εργασιακό περιβάλλον του 2025: Τι ψάχνουν οι Millennials και οι GenZers;

Οι διαφορετικές γενιές που κυκλοφορούν τα τελευταία χρόνια στην αγορά εργασίας περιγράφουν τις συνθήκες που θα τους έκαναν να νιώθουν τη δουλειά τους περισσότερο σαν το σπίτι τους.
ΠΕΝΝΥ ΜΑΣΤΟΡΑΚΟΥ
Γιατί συχνά νιώθουμε μεγαλύτερη νοσταλγία για τις δυσκολίες παρά για τις χαρές;

Living / Γιατί συχνά νιώθουμε μεγαλύτερη νοσταλγία για τις δυσκολίες παρά για τις χαρές;

Οι άνθρωποι έχουν την τάση να βλέπουν «με ροζ γυαλιά» ακόμα και τις πιο αντίξοες περιόδους της ζωής τους, ακόμα κι αν πρόκειται για συνθήκες οικονομικής ύφεσης, πανδημίας ή πολέμου.
THE LIFO TEAM
O «ξαφνικός θάνατος» της εξ αποστάσεως εργασίας

Living / O «ξαφνικός θάνατος» της εξ αποστάσεως εργασίας

Στον απόηχο της πανδημίας, οι πολιτικές «εργασίας από το σπίτι» έμοιαζαν να δείχνουν τον δρόμο για τον χώρο εργασίας του μέλλοντος, αλλά πλέον οι αποκλειστικά remote θέσεις είναι είδος προς εξαφάνιση.
ΜΙΧΑΛΗΣ ΓΙΑΝΝΑΚΙΔΗΣ
«Προτιμώ να δώσω τον σκύλο, παρά να είναι μαζί σου»: Όταν χωρίζεις (και) από το κατοικίδιό σου

Living / «Προτιμώ να δώσω τον σκύλο, παρά να είναι μαζί σου»: Όταν χωρίζεις (και) από το κατοικίδιό σου

Ποιο είναι το νομοθετικό πλαίσιο σχετικά με τα ζώα συντροφιάς; Ιστορίες –με αίσιο και μη τέλος– για ανθρώπους που χώρισαν εκτός από τους συντρόφους τους και από το κατοικίδιό τους.
ΤΑΤΙΑΝΑ ΤΖΙΝΙΩΛΗ
ΕΠΕΞ CHECK «Ο τρόπος που βλέπω το ντύσιμο καθορίστηκε απ’ τον αυτισμό μου»

Living / «Δεν ήμουν το παράξενο παπί, απλώς δεν ήμουν ποτέ πάπια»: Όταν μια γυναίκα της μόδας διαγνώστηκε με αυτισμό στα 50

Για τη Ζ. τα ρούχα δεν είναι απλώς αισθητική επιλογή – είναι μια γλώσσα. Η διάγνωση της νευροδιαφορετικότητάς της την έκανε να ξαναδεί τη ζωή της, την αφοσίωσή της στα υλικά και την υφή τους μέσα από αυτό το πρίσμα.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
Ο μήνας μπαίνει, ο μισθός φεύγει: Tips και κόλπα για να εξοικονομήσετε χρήματα

Living / Ο μήνας μπαίνει, ο μισθός φεύγει: Tips και κόλπα για να εξοικονομήσετε χρήματα

Με αφορμή το ο νέο microtrend «no buy challenge» του TikTok, τέσσερις άνθρωποι εξιστορούν τι έκοψαν και πώς, για να εξοικονομήσουν χρήματα και να κάνουν τους μικρούς οικονομικούς τους στόχους πραγματικότητα.
ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ