Κάνοντας την έκπληξη, το Bohemian Rhapsody νίκησε σε δύο σημαντικές κατηγορίες το A Star is Born, την αντίπαλή του μουσική βιογραφία, στην κατηγορία του καλύτερου δραματικού φιλμ και αντίστοιχα του ηθοποιού σε πρωταγωνιστικό ρόλο, στη χτεσινή απονομή των βραβείων των ανταποκριτών ξένου Τύπου του Χόλιγουντ.
Όσοι γνωρίζουν, περίμεναν πώς θα στριμωχνόταν στις παραδοσιακές ευχαριστίες ο άσωτος, επί ένα χρόνο άφαντος, σκηνοθέτης του 80% της ταινίας πάνω στη ζωή και το έργο του τραγουδιστή των Queen, Φρέντι Μέρκιουρι, Μπράιαν Σίνγκερ.
Από πέρυσι είχαν ακουστεί δυσάρεστα νέα από το γύρισμα: ο Σίνγκερ αργούσε να εμφανιστεί στο πλατό και όποτε αναλάμβανε δουλειά, κουραζόταν γρήγορα και αποχωρούσε, επικαλούνταν συνεχώς οικογενειακά προβλήματα, και πάθαινε κρίσεις πανικού, για να τον αντικαταστήσει ο διευθυντής φωτογραφίας του και να βγάλει τη μέρα.
Τα ίδια είχαν επαναληφθεί και κατά τη διάρκεια των γυρισμάτων του X-Men Apocalypse, πράγμα που ανάγκασε το αφεντικό του στούντιο να προειδοποιήσει τον Σίνγκερ πριν από την έναρξη του Bohemian να μην παραβεί τους κανονισμούς, να είναι συνεπής και να κάνει σωστά τη δουλειά του, αν δεν ήθελε να απομακρυνθεί.
Στις Χρυσές Σφαίρες, ο Σίνγκερ δεν παρευρισκόταν στο τραπέζι της ταινίας, ως είθισται στην καθιστή απονομή. Για πρώτη φορά μια ταινία γιορτάστηκε τόσο εμφατικά και ο αναγραφόμενος ως δημιουργός της δεν αναφέρθηκε καθόλου, σαν να μην ενεγράφη ποτέ στο DNA της.
Το ερώτημα είναι για ποιον λόγο η Fox προχώρησε στη συγκεκριμένη επιλογή δημιουργού, όταν η αποχρώσα ένδειξη είχε δημιουργήσει προηγούμενο και μάλιστα κακό. Κανείς δεν γνωρίζει με σιγουριά, αλλά το γεγονός πως ο Σίνγκερ είχε καλό track record με τις προηγούμενες δουλειές τους, δηλαδή είχε «βγάλει λεφτά» με τις ταινίες του, ίσως υπολογίστηκε ως ελαφρυντικό για μια δεύτερη ευκαιρία.
Η δεύτερη απορία αφορά τη σεξουαλική συμπεριφορά του Σίνγκερ: με εκκρεμές το ξεμπρόστιασμα για κατηγορίες βιασμού, ο σκηνοθέτης που παλιότερα είχε απαλλαγεί από άλλες κατηγορίες παρενόχλησης ανηλίκων, και μάλιστα σε οντισιόν, θα έπρεπε λογικά να είχε θεωρηθεί απαγορευτικός για ένα μεγάλο studio, ειδικά σε μια εποχή που ακόμη και μη εντελώς στοιχειοθετημένη συμπεριφορά τέτοιας έκτασης δεν περνά απαρατήρητη και δεν αντισταθμίζεται από το αποδεδειγμένο ταλέντο.
Όταν τελικά απολύθηκε από το σετ του Bohemian Rhapsody, κάποιοι συνέδεσαν την κίνηση με πιθανές κατηγορίες, και όχι με αντιεπαγγελματική συμπεριφορά. Τον Σεπτέμβριο της περασμένης χρονιάς, ένα δημοσίευμα του Esquire έβγαλε στο φως τις κατηγορίες βιασμού και οι ηθοποιοί, σε άλλον τόνο, μίλησαν εύγλωττα για ταραγμένο γύρισμα. Ο Ράμι Μάλεκ ηρωοποιήθηκε, στην προσπάθειά του να κρατήσει αναμμένη τη φλόγα της ταινίας που έκανε χρόνια να έρθει στο πανί.
Κάπου μάλιστα διάβασα πως το καστ μαζεύτηκε για να αποφασίσει πώς θα πορευτεί και όλοι μαζί χτύπησαν την πόρτα των προϊσταμένων, ζητώντας άμεση αντικατάσταση. Ο Ντέξτερ Φλέτσερ προσελήφθη ως πυροσβέστης/τροχονόμος και ολοκλήρωσε τα γυρίσματα. Λόγω των κανονισμών της ένωσης σκηνοθετών, ωστόσο, η ταινία χρεώθηκε κανονικά στον Σίνγκερ, αλλά στις συνεντεύξεις, ούτε φωνή ούτε ακρόαση από τον Αμερικανό.
Στις Χρυσές Σφαίρες, ο Σίνγκερ δεν παρευρισκόταν στο τραπέζι της ταινίας, ως είθισται στην καθιστή απονομή. Για πρώτη φορά μια ταινία γιορτάστηκε τόσο εμφατικά και ο αναγραφόμενος ως δημιουργός της δεν αναφέρθηκε καθόλου, σαν να μην ενεγράφη ποτέ στο DNA της.
Η απάλειψή του ξεπερνά ακόμη και τις κλασικές δικαστικές διαμάχες ή οικονομικές αντεγκλήσεις που μπορεί να έχει μια εταιρεία από τον εναγόμενο και ακουμπά τη σφαίρα της ντροπής. Ο συνδυασμός ενός ανεύθυνου, όπως υποστηρίζουν χωρίς να το κραυγάζουν οι εμπλεκόμενοι στο Bohemian Rhapsody, με τον ηθικό σπίλο που κρέμεται πάνω από εξωκινηματογραφικές του δράσεις, τον τοποθέτησαν στη ζώνη του λυκόφωτος.
Όπως το Roma κέρδισε το βραβείο σκηνοθεσίας για τον Κουαρόν αλλά απουσίαζε από την κατηγορία της ταινίας, για καθαρά τυπικούς λόγους που αφορούν τους κανονισμούς των Golden Globes, έτσι και το Bohemian Rhapsody μοιάζει να αυτοσκηνοθετήθηκε ή να υπονοείται πως σε κάποιες περιπτώσεις οι ταινίες που έχουν ένα δικό τους μοτέρ δεν χρειάζονται απαραίτητα έναν σκηνοθέτη για να υλοποιηθούν – μια παλιά χολιγουντιανή θεωρία που ήθελε να ανατρέψει την αντίθετη ευρωπαϊκή εμμονή περί σινεμά του δημιουργού, λογίζοντας τους σκηνοθέτες ως ικανούς, ειδικούς υπαλλήλους.
Ο Σίνγκερ, χωρίς να προδώσει συντεταγμένες, προθέσεις ή διαθέσεις, απάντησε με μια φωτό από τον προσωπικό του λογαριασμό. Απεικονίζεται, πλάτη, να σκηνοθετεί τον Μάλεκ σε μια σκηνή από την ταινία και από κάτω ευχαριστεί μόνο τα μέλη του ξένου Τύπου για την επιλογή τους.
Στα χαρτιά, η ταινία είναι δική του. Αυτός την προθέρμανε, ήθελε πολύ να είναι ζωτικό κομμάτι της, και για λόγους που μόνο εκείνος γνωρίζει, ψυχολογικούς ή άλλους, δεν κατάφερε να τερματίσει μαζί με τους συναδέλφους του. Οι υπόλοιποι έχουν τελείως διαφορετική άποψη.
Με το βλέμμα πλέον στραμμένο προς τα Όσκαρ, οι Σφαίρες εκτόπισαν το μεγάλο τους φαβορί, το A Star is Born, βάζοντας στο παιχνίδι το Bohemian Rhapsody, που εξαιτίας του σκηνοθέτη, εκτός από μια σχετική γκρίνια για τις σκηνές που δεν είχαν μουσική και παράσταση, δεν πολυσυζητούνταν για άλλα βραβεία πέρα από εκείνο της ερμηνείας για τον Μάλεκ.
σχόλια