Δύο ερωτήσεις στον σκηνοθέτη Μισέλ Χαζαναβίσιους για την ταινία «Γκοντάρ, αγάπη μου»

Δύο ερωτήσεις στον σκηνοθέτη Μισέλ Χαζαναβίσιους για την ταινία «Γκοντάρ, αγάπη μου» Facebook Twitter
Ο Μισέλ Χαζαναβίσιους περιγράφει τον θρύλο του ευρωπαϊκού σινεμά ως έναν ερωτιάρη και δυσανεκτικό άνθρωπο με αντιφάσεις, ζήλιες, κόμπλεξ και ένα ενδιαφέρον μείγμα ελαφράδας και ελλειμματικής προσοχής.
0

Μετά το άσφαιρο «Search» (remake της παλιάς ταινίας του Φρεντ Ζίνεμαν), ο βραβευμένος με Όσκαρ σκηνοθέτης του «Artist», Μισέλ Χαζαναβίσιους, επιστρέφει με αυτό που γνωρίζει καλά, τη γεμάτη σεβασμό και διάθεση για προσωπικό twist, νοσταλγική στόφα και τον ανθρώπινο παράγοντα του παλιού σινεμά. Το έκανε με την κατασκοπική παρωδία «OSS 117» δύο φορές και, φυσικά, με την ερωτική επιστολή στο σινεμά του βωβού.

Με το γοργού ρυθμού, εντελώς γκονταρικής τεχνοτροπίας «Redoutable», που στην Ελλάδα προβάλλεται ως «Γκοντάρ, αγάπη μου», κρατά την αναπνοή του όταν βουτάει στην πολύπλοκη και συνεχώς μεταλλασσόμενη μορφή του σινεμά του Ζαν Λικ Γκοντάρ και παίρνει ανάσα όταν έρχεται στην επιφάνεια της ζωής του, περιγράφοντας τον θρύλο του ευρωπαϊκού σινεμά ως έναν ερωτιάρη και δυσανεκτικό άνθρωπο με αντιφάσεις, ζήλιες, κόμπλεξ και ένα ενδιαφέρον μείγμα ελαφράδας και ελλειμματικής προσοχής μέσα από το πρόσωπο του Λουί Γκαρέλ, και της Στέισι Μάρτιν στον ρόλο της Άνα Βιαζέμσκι, πρωταγωνίστριας του «Chinoise» και του «Weekend».

Ο Γκοντάρ, όταν ξεκίνησε, ήταν σημαντικός για όλους μας γιατί εξερεύνησε τα πάντα, άλλαξε τους κανόνες, έδειξε πως το σινεμά μπορεί να γίνει από τον καθένα. Έφερε έναν αέρα ελευθερίας και μια συγκεκριμένη τόλμη. Από ένα σημείο κι έπειτα νομίζω πως τα βαρέθηκε όλα αυτά. Και εκεί έρχεται η δική μου ταινία, όταν εκείνος εστιάζει αλλού το ενδιαφέρον του.

 

Δύο ερωτήσεις στον σκηνοθέτη Μισέλ Χαζαναβίσιους για την ταινία «Γκοντάρ, αγάπη μου» Facebook Twitter
Ο βραβευμένος με Όσκαρ σκηνοθέτης του «Artist», Μισέλ Χαζαναβίσιους, επιστρέφει με το γοργού ρυθμού, εντελώς γκονταρικής τεχνοτροπίας «Redoutable». Φωτο: Jean-François Ottonello

Συναντήσαμε τον Χαζαναβίσιους στο περσινό Φεστιβάλ Καννών και η πρώτη και κύρια ερώτηση δεν θα μπορούσε παρά να είναι τι σημαίνει γι' αυτόν ο γρίφος που ονομάζεται «Γκοντάρ». Η επόμενη, τι θα συνέβαινε αν ο Γκοντάρ αποφάσιζε να ξυπνήσει από την αυτοεξορία του για να αντιδράσει, έτσι, για χάρη της πρόκλησης.

Με ρωτάτε τι είναι ο Γκοντάρ για μένα;

— Ναι, ακριβώς.

Ο Γκοντάρ, όταν ξεκίνησε, ήταν σημαντικός για όλους μας γιατί εξερεύνησε τα πάντα, άλλαξε τους κανόνες, έδειξε πως το σινεμά μπορεί να γίνει από τον καθένα. Έφερε έναν αέρα ελευθερίας και μια συγκεκριμένη τόλμη.

Από ένα σημείο κι έπειτα νομίζω πως τα βαρέθηκε όλα αυτά. Και εκεί έρχεται η δική μου ταινία, όταν εκείνος εστιάζει αλλού το ενδιαφέρον του.

Θεωρώ τις ταινίες του από το 1968 και μετά «πέτρες» που αφήνει στον δρόμο. Δεν μου είναι εύκολο να πω πως η μία μου αρέσει περισσότερο από την άλλη, νιώθω την ανάγκη να τις κοιτάζω συνολικά.

Πρόκειται για έναν άνθρωπο που ορίζει το μονοπάτι του, φτιάχνει τη δική του κινηματογραφική πορεία, αλλά επειδή είναι αυτός που είναι κάποιοι τον ακολουθούν. Είναι εξίσου σημαντικός με έναν ιμπρεσιονιστή ζωγράφο.


Αίφνης, οι ταινίες του δεν αφορούν χαρακτήρες και ιστορίες. Πάρτε το «Χωρίς Ανάσα», για παράδειγμα, που μιλάει για έναν τύπο που σκοτώνει έναν άλλο και ερωτεύεται μια κοπέλα στο Παρίσι, μετά τον προδίδουν και οι αστυνομικοί τον δολοφονούν. Αλλά ποιος νοιάζεται, τελικά, για το στόρι;


Ο Γκοντάρ θέλει να δείξει το Παρίσι και να βάλει τον θεατή να ακούσει και να δει αυτά που θέλει εκείνος. Τον ενδιαφέρουν οι φόρμες και τα χρώματα, όπως και τους ιμπρεσιονιστές. Το σινεμά για το σινεμά, αυτό είναι το σημαντικό για τον Γκοντάρ, και όχι η αναπαραγωγή της πραγματικότητας.

Και μιλάμε για την πρώτη του ταινία, τρελό ε; Συνέχισε σπρώχνοντας τα όρια και τώρα βρίσκεται πολύ μακριά, αλλά είναι ο Γκοντάρ και αυτό είναι το έργο της ζωής του.

Δύο ερωτήσεις στον σκηνοθέτη Μισέλ Χαζαναβίσιους για την ταινία «Γκοντάρ, αγάπη μου» Facebook Twitter
Οι πρωταγωνιστές της ταινίας Λουί Γκαρέλ, και Στέισι Μάρτιν

— Απ' ο,τι γνωρίζω, ο Γκοντάρ δεν είχε καμία ανάμειξη με την ταινία, δεν έδειξε κανένα σημάδι αντίδρασης, δεν απάντησε στην πρόσκληση να εμπλακεί στο πρότζεκτ ή να συνεισφέρει σε αυτό. Αναμενόμενο...

Όντως.

— Φανταστείτε ένα σενάριο, ωστόσο, σύμφωνα με το οποίο θα διαφωνούσε σε τέτοιο βαθμό που θα ήθελε να σταματήσει την παραγωγή της ταινίας σας, απειλώντας να κινηθεί δικαστικά. Έχετε σκεφτεί ένα τέτοιο ενδεχόμενο; Είχατε back up σχέδιο σε τέτοια περίπτωση;

Όχι, γιατί είναι αυτός που είναι.

— Είναι τέτοιος τύπος αψυχολόγητου ανθρώπου;

Μμμ, όχι ακριβώς. Δεν είναι το στυλ του. Μιλάμε για κάποιον που παίρνει ολόκληρες σελίδες από ένα βιβλίο και τις κάνει paste στις ταινίες του. Παίρνει εικόνες και τις βάζει στις δικές του, όπως είναι.

Θυμάμαι πως κάποτε ένας σκηνοθέτης τον κάλεσε για να του ζητήσει την άδεια να χρησιμοποιήσει πλάνα από μια ταινία του και του απάντησε «ο δημιουργός δεν έχει δικαιώματα ιδιοκτησίας στο έργο του, μόνο καθήκον».


Αυτή είναι η φιλοσοφία που τον διέπει, πιστεύω. Πραγματικά, δεν μπορώ να κάνω εικόνα τον Γκοντάρ να μας μηνύει και να πηγαίνουμε στα δικαστήρια. Θα με εξέπληττε πολύ.

— Αλλά, αν γινόταν, θα αποτελούσε υλικό για ωραία ταινία.

Θα με ενδιέφερε να γυρίσω το ντοκιμαντέρ της δίκης!

Το τρέιλερ της ταινίας.

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Η επίκληση στον Γκοντάρ και η πλαστογραφία των θαυμαστών του

Αλμανάκ / Η επίκληση στον Γκοντάρ και η πλαστογραφία των θαυμαστών του

Εμπρός λοιπόν Ζαν-Λυκ, σαν μια τελευταία μάχη, σαν το πιο όμορφο γύρισμα, σαν ένα ποίημα απ' αυτά που ξέρεις να φτιάχνεις, με τη δική σου γλώσσα που όμως θα ηχεί μέσα μας: γάμα τα όλα. ZAD ΣΤΙΣ ΚΑΝΝΕΣ ΚΑΙ ΜΠΛΟΚΟ ΣΤΟ ΠΑΛΑΤΙ!
ΣΠΥΡΟΣ ΣΤΑΒΕΡΗΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Movie Galaxy: Το βιντεοκλάμπ που κρατάνε ανοιχτό οι σινεφίλ Εξαρχιώτες

Οθόνες / Movie Galaxy: Το βιντεοκλάμπ που κρατάνε ανοιχτό οι σινεφίλ Εξαρχιώτες

Ο Λευτέρης Τζώρτζης έχει συγκεντρώσει 50.000 τίτλους. Το όνομά του έχει αναφερθεί σε έργο της Κιτσοπούλου, «ξεπουλάει» Ταρκόφσκι και έχει ζήσει επικούς καυγάδες για ταινίες - πιο πρόσφατα για τα «Μαγνητικά Πεδία».
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Βαγγέλης Μουρίκης: «Tι σχέση έχω εγώ με τον Ντε Νίρο;»

Οθόνες / Βαγγέλης Μουρίκης: «Tι σχέση έχω εγώ με τον Ντε Νίρο;»

Λίγο πριν από την κυκλοφορία του «Arcadia» του Γιώργου Ζώη στις αίθουσες, ο Βαγγέλης Μουρίκης μιλάει στη LiFO για τον τρόπο με τον οποίο δουλεύει έναν ρόλο, για τον Οικονομίδη, τον Γραμματικό, τα spoilers και τη χαμένη αρετή τού να ακούμε.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Oι δέκα αγαπημένες ταινίες του Spyros Rennt

Μυθολογίες / «Αγάπησα τόσο τη "Lola Rennt" που βάσισα το καλλιτεχνικό μου όνομα πάνω της»: Oι δέκα αγαπημένες ταινίες του Spyros Rennt

Λάρι Κλαρκ, Μίκαελ Χάνεκε, «Στρέλλα», «Κυνόδοντα» και Κωνσταντίνο Γιάνναρη περιλαμβάνει η δεκάδα αγαπημένων ταινιών του φωτογράφου Spyros Rennt.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
«Threads»: Η συγκλονιστική βρετανική ταινία που απεικόνισε τον φόβο του πυρηνικού ολέθρου /«Threads»: To βρετανικό «Chernobyl» εξακολουθεί να συγκλονίζει 40 χρόνια μετά

Οθόνες / «Threads»: Η ανατριχιαστική βρετανική ταινία που απεικόνισε τον φόβο του πυρηνικού ολέθρου

Σαράντα χρόνια κλείνει η σοκαριστική δημιουργία του BBC, που κάνει το «Chernobyl» του HBO να μοιάζει με τη «Mary Poppins» και αφορά τις πιθανές επιπτώσεις πυρηνικής επίθεσης σε μια βρετανική πόλη, όπως προκύπτουν μέσα από τις φριχτές δοκιμασίες των κατοίκων της.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Οι δέκα αγαπημένες ταινίες του Θάνου Κόη των Lost Bodies

Μυθολογίες / «Ο Καουρισμάκι είναι θεούλης»: Οι δέκα αγαπημένες ταινίες του Θάνου Κόη

Ο μουσικός και το ½ των Lost Bodies μοιράζεται μια ψαγμένη και ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα λίστα, που περιλαμβάνει από μια ταινία που του προκαλεί αβίαστο γέλιο μέχρι ένα βαθιά ποιητικό και φιλοσοφικό έργο με στοιχεία επιστημονικής φαντασίας.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
40 χρόνια cyberpunk: Το δυστοπικό όραμα που έγινε πραγματικότητα

Οθόνες / 40 χρόνια cyberpunk: Το δυστοπικό όραμα που έγινε πραγματικότητα

Τέσσερις δεκαετίες μετά την κυκλοφορία του «Νευρομάντη» του Γουίλιαμ Γκίμπσον, τα βασικά στοιχεία της cyberpunk λογοτεχνίας – η τεχνοφεουδαρχία, η άνοδος της τεχνητής νοημοσύνης, η ακραία ανισότητα – αντικατοπτρίζονται στον σημερινό κόσμο.
THE LIFO TEAM
CHECK Squid Game 2: «Το παιχνίδι δεν θα τελειώσει, αν ο κόσμος δεν αλλάξει»

Οθόνες / Squid Game 2: Αξίζει η πολυαναμενόμενη επιστροφή της σειράς φαινόμενο;

Ο δημιουργός της σειράς αρχικά δεν ήθελε να δώσει συνέχεια, αλλά παραδέχτηκε πως συμφώνησε για τα λεφτά – και ότι, αν το ήξερε, δεν θα είχε σκοτώσει τόσο κόσμο στην πρώτη σεζόν. — SPOILER ALERT
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
My Sunshine

Οθόνες / 10 ταινίες της χρονιάς που αξίζουν μια δεύτερη ευκαιρία

Από τη γέννηση του Κακού στο «Apprentice» έως το ψυχαγωγικό όργιο του «Kneecap», ταινίες που άξιζαν να βρουν μεγαλύτερο κοινό και συνθέτουν μια εναλλακτική κινηματογραφική λίστα, πλάι σ' εκείνη με τις καλύτερες της χρονιάς.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Κοιμήθηκα με 100 άντρες σε μια μέρα»: Το viral ντοκιμαντέρ που φτάνει την κουλτούρα του Only Fans στα όριά της

Οθόνες / «Κοιμήθηκα με 100 άντρες σε μια μέρα»: Το viral ντοκιμαντέρ που φτάνει την κουλτούρα του Only Fans στα όριά της

Η ταινία που ανέβηκε πρόσφατα στο YouTube, με πρωταγωνίστρια τη 23χρονη δημιουργό του Only Fans, Lily Phillips, αποτυπώνει την κλειστοφοβική πραγματικότητα της διαδικτυακής φήμης και την αναπόφευκτη εξέλιξή της.
THE LIFO TEAM
PULP FICTION LAST minute CHRISTMAS movies

Οθόνες / 10 χριστουγεννιάτικες ταινίες για εορταστικό streaming

Πριν πατήσετε ξανά το play για την αγία τριάδα των γιορτών, το Μόνος στο Σπίτι, το Love Actually και το Holiday δηλαδή, η χιονοστιβάδα των χριστουγεννιάτικων προτάσεων απειλεί να βάλει σε πειρασμό τις βολικές σας επιλογές.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Τα κατάφερε ο Χρήστος Μάστορας ως Στέλιος Καζαντζίδης;

The Review / Τα κατάφερε ο Χρήστος Μάστορας ως Στέλιος Καζαντζίδης;

Ο Αλέξανδρος Διακοσάββας και η Μίνα Μπιράκου είδαν το «Υπάρχω», το πολυαναμενόμενο biopic του Γιώργου Τσεμπερόπουλου για τον Στέλιο Καζαντζίδη, και εντυπωσιάστηκαν με την ερμηνεία του Χρήστου Μάστορα. Ποιο κομμάτι της ταινίας δεν τους άρεσε;
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Γιατί ο «Άρχοντας των Δαχτυλιδιών» παραμένει ακαταμάχητος μετά από τόσα χρόνια;

Σαν σήμερα έκανε πρεμιέρα / Γιατί ο «Άρχοντας των Δαχτυλιδιών» παραμένει ακαταμάχητος μετά από τόσα χρόνια;

Στις 19/12/2001 έκανε πρεμιέρα η «Συντροφιά του Δαχτυλιδιού», το πρώτο μέρος του κινηματογραφικού άθλου του Πίτερ Τζάκσον που καθόρισε το σινεμά του φανταστικού.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Γιώργο Καπουτζίδη, γιατί βλέπουμε τόσο σπάνια ανάπηρους χαρακτήρες στις ελληνικές σειρές;

Ζούμε, ρε! / Γιώργο Καπουτζίδη, γιατί βλέπουμε τόσο σπάνια ανάπηρους χαρακτήρες στις ελληνικές σειρές;

Πόσο κοντά είμαστε στο να βλέπουμε ανάπηρους ηθοποιούς στην οθόνη μας; Η Χρυσέλλα Λαγαρία και ο Θοδωρής Τσάτσος συζητούν με τον σεναριογράφο, ηθοποιό και σκηνοθέτη Γιώργο Καπουτζίδη για τη συμπερίληψη στην ελληνική τηλεόραση και τη δική του προσπάθεια να γράψει ανάπηρους χαρακτήρες για μία νέα σειρά.
THE LIFO TEAM