Δύο ερωτήσεις στον σκηνοθέτη Μισέλ Χαζαναβίσιους για την ταινία «Γκοντάρ, αγάπη μου»

Δύο ερωτήσεις στον σκηνοθέτη Μισέλ Χαζαναβίσιους για την ταινία «Γκοντάρ, αγάπη μου» Facebook Twitter
Ο Μισέλ Χαζαναβίσιους περιγράφει τον θρύλο του ευρωπαϊκού σινεμά ως έναν ερωτιάρη και δυσανεκτικό άνθρωπο με αντιφάσεις, ζήλιες, κόμπλεξ και ένα ενδιαφέρον μείγμα ελαφράδας και ελλειμματικής προσοχής.
0

Μετά το άσφαιρο «Search» (remake της παλιάς ταινίας του Φρεντ Ζίνεμαν), ο βραβευμένος με Όσκαρ σκηνοθέτης του «Artist», Μισέλ Χαζαναβίσιους, επιστρέφει με αυτό που γνωρίζει καλά, τη γεμάτη σεβασμό και διάθεση για προσωπικό twist, νοσταλγική στόφα και τον ανθρώπινο παράγοντα του παλιού σινεμά. Το έκανε με την κατασκοπική παρωδία «OSS 117» δύο φορές και, φυσικά, με την ερωτική επιστολή στο σινεμά του βωβού.

Με το γοργού ρυθμού, εντελώς γκονταρικής τεχνοτροπίας «Redoutable», που στην Ελλάδα προβάλλεται ως «Γκοντάρ, αγάπη μου», κρατά την αναπνοή του όταν βουτάει στην πολύπλοκη και συνεχώς μεταλλασσόμενη μορφή του σινεμά του Ζαν Λικ Γκοντάρ και παίρνει ανάσα όταν έρχεται στην επιφάνεια της ζωής του, περιγράφοντας τον θρύλο του ευρωπαϊκού σινεμά ως έναν ερωτιάρη και δυσανεκτικό άνθρωπο με αντιφάσεις, ζήλιες, κόμπλεξ και ένα ενδιαφέρον μείγμα ελαφράδας και ελλειμματικής προσοχής μέσα από το πρόσωπο του Λουί Γκαρέλ, και της Στέισι Μάρτιν στον ρόλο της Άνα Βιαζέμσκι, πρωταγωνίστριας του «Chinoise» και του «Weekend».

Ο Γκοντάρ, όταν ξεκίνησε, ήταν σημαντικός για όλους μας γιατί εξερεύνησε τα πάντα, άλλαξε τους κανόνες, έδειξε πως το σινεμά μπορεί να γίνει από τον καθένα. Έφερε έναν αέρα ελευθερίας και μια συγκεκριμένη τόλμη. Από ένα σημείο κι έπειτα νομίζω πως τα βαρέθηκε όλα αυτά. Και εκεί έρχεται η δική μου ταινία, όταν εκείνος εστιάζει αλλού το ενδιαφέρον του.

 

Δύο ερωτήσεις στον σκηνοθέτη Μισέλ Χαζαναβίσιους για την ταινία «Γκοντάρ, αγάπη μου» Facebook Twitter
Ο βραβευμένος με Όσκαρ σκηνοθέτης του «Artist», Μισέλ Χαζαναβίσιους, επιστρέφει με το γοργού ρυθμού, εντελώς γκονταρικής τεχνοτροπίας «Redoutable». Φωτο: Jean-François Ottonello

Συναντήσαμε τον Χαζαναβίσιους στο περσινό Φεστιβάλ Καννών και η πρώτη και κύρια ερώτηση δεν θα μπορούσε παρά να είναι τι σημαίνει γι' αυτόν ο γρίφος που ονομάζεται «Γκοντάρ». Η επόμενη, τι θα συνέβαινε αν ο Γκοντάρ αποφάσιζε να ξυπνήσει από την αυτοεξορία του για να αντιδράσει, έτσι, για χάρη της πρόκλησης.

Με ρωτάτε τι είναι ο Γκοντάρ για μένα;

— Ναι, ακριβώς.

Ο Γκοντάρ, όταν ξεκίνησε, ήταν σημαντικός για όλους μας γιατί εξερεύνησε τα πάντα, άλλαξε τους κανόνες, έδειξε πως το σινεμά μπορεί να γίνει από τον καθένα. Έφερε έναν αέρα ελευθερίας και μια συγκεκριμένη τόλμη.

Από ένα σημείο κι έπειτα νομίζω πως τα βαρέθηκε όλα αυτά. Και εκεί έρχεται η δική μου ταινία, όταν εκείνος εστιάζει αλλού το ενδιαφέρον του.

Θεωρώ τις ταινίες του από το 1968 και μετά «πέτρες» που αφήνει στον δρόμο. Δεν μου είναι εύκολο να πω πως η μία μου αρέσει περισσότερο από την άλλη, νιώθω την ανάγκη να τις κοιτάζω συνολικά.

Πρόκειται για έναν άνθρωπο που ορίζει το μονοπάτι του, φτιάχνει τη δική του κινηματογραφική πορεία, αλλά επειδή είναι αυτός που είναι κάποιοι τον ακολουθούν. Είναι εξίσου σημαντικός με έναν ιμπρεσιονιστή ζωγράφο.


Αίφνης, οι ταινίες του δεν αφορούν χαρακτήρες και ιστορίες. Πάρτε το «Χωρίς Ανάσα», για παράδειγμα, που μιλάει για έναν τύπο που σκοτώνει έναν άλλο και ερωτεύεται μια κοπέλα στο Παρίσι, μετά τον προδίδουν και οι αστυνομικοί τον δολοφονούν. Αλλά ποιος νοιάζεται, τελικά, για το στόρι;


Ο Γκοντάρ θέλει να δείξει το Παρίσι και να βάλει τον θεατή να ακούσει και να δει αυτά που θέλει εκείνος. Τον ενδιαφέρουν οι φόρμες και τα χρώματα, όπως και τους ιμπρεσιονιστές. Το σινεμά για το σινεμά, αυτό είναι το σημαντικό για τον Γκοντάρ, και όχι η αναπαραγωγή της πραγματικότητας.

Και μιλάμε για την πρώτη του ταινία, τρελό ε; Συνέχισε σπρώχνοντας τα όρια και τώρα βρίσκεται πολύ μακριά, αλλά είναι ο Γκοντάρ και αυτό είναι το έργο της ζωής του.

Δύο ερωτήσεις στον σκηνοθέτη Μισέλ Χαζαναβίσιους για την ταινία «Γκοντάρ, αγάπη μου» Facebook Twitter
Οι πρωταγωνιστές της ταινίας Λουί Γκαρέλ, και Στέισι Μάρτιν

— Απ' ο,τι γνωρίζω, ο Γκοντάρ δεν είχε καμία ανάμειξη με την ταινία, δεν έδειξε κανένα σημάδι αντίδρασης, δεν απάντησε στην πρόσκληση να εμπλακεί στο πρότζεκτ ή να συνεισφέρει σε αυτό. Αναμενόμενο...

Όντως.

— Φανταστείτε ένα σενάριο, ωστόσο, σύμφωνα με το οποίο θα διαφωνούσε σε τέτοιο βαθμό που θα ήθελε να σταματήσει την παραγωγή της ταινίας σας, απειλώντας να κινηθεί δικαστικά. Έχετε σκεφτεί ένα τέτοιο ενδεχόμενο; Είχατε back up σχέδιο σε τέτοια περίπτωση;

Όχι, γιατί είναι αυτός που είναι.

— Είναι τέτοιος τύπος αψυχολόγητου ανθρώπου;

Μμμ, όχι ακριβώς. Δεν είναι το στυλ του. Μιλάμε για κάποιον που παίρνει ολόκληρες σελίδες από ένα βιβλίο και τις κάνει paste στις ταινίες του. Παίρνει εικόνες και τις βάζει στις δικές του, όπως είναι.

Θυμάμαι πως κάποτε ένας σκηνοθέτης τον κάλεσε για να του ζητήσει την άδεια να χρησιμοποιήσει πλάνα από μια ταινία του και του απάντησε «ο δημιουργός δεν έχει δικαιώματα ιδιοκτησίας στο έργο του, μόνο καθήκον».


Αυτή είναι η φιλοσοφία που τον διέπει, πιστεύω. Πραγματικά, δεν μπορώ να κάνω εικόνα τον Γκοντάρ να μας μηνύει και να πηγαίνουμε στα δικαστήρια. Θα με εξέπληττε πολύ.

— Αλλά, αν γινόταν, θα αποτελούσε υλικό για ωραία ταινία.

Θα με ενδιέφερε να γυρίσω το ντοκιμαντέρ της δίκης!

Το τρέιλερ της ταινίας.

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Η επίκληση στον Γκοντάρ και η πλαστογραφία των θαυμαστών του

Αλμανάκ / Η επίκληση στον Γκοντάρ και η πλαστογραφία των θαυμαστών του

Εμπρός λοιπόν Ζαν-Λυκ, σαν μια τελευταία μάχη, σαν το πιο όμορφο γύρισμα, σαν ένα ποίημα απ' αυτά που ξέρεις να φτιάχνεις, με τη δική σου γλώσσα που όμως θα ηχεί μέσα μας: γάμα τα όλα. ZAD ΣΤΙΣ ΚΑΝΝΕΣ ΚΑΙ ΜΠΛΟΚΟ ΣΤΟ ΠΑΛΑΤΙ!
ΣΠΥΡΟΣ ΣΤΑΒΕΡΗΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Sly Lives!: Τα μπλουζ του (ψυχεδελικού) πρίγκηπα

Daily / «Sly Lives!»: Τα μπλουζ του (ψυχεδελικού) πρίγκηπα

Ένα εξαιρετικό μουσικό ντοκιμαντέρ στο Disney+ για τη διαστημική άνοδο και την αργόσυρτη πτώση του ιδιοφυούς Sly Stone, ηγέτη της πιο εντυπωσιακά πολυμορφικής μπάντας όλων των εποχών, τόσο ηχητικά όσο και εμφανισιακά.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
The White Lotus: Spa και διαλογισμός μετά φόνου στον τρίτο κύκλο της «καυτής» σειράς

Daily / The White Lotus: Spa και διαλογισμός μετά φόνου στον τρίτο κύκλο της «καυτής» σειράς

Σ’ ένα πολυτελές θέρετρο στην Ταϊλάνδη μεταφέρεται ο νέος κύκλος της επιτυχημένης σειράς που μόλις ξεκίνησε, φανερώνοντας κάποια σημεία κόπωσης, παρά το πάντα εντυπωσιακό στήσιμό της.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η μυθώδης Μαριόν Κοτιγιάρ είναι η βασίλισσα του χιονιού στο εικαστικά υποβλητικό, παγωμένο Ice Tower της Λουσίλ Χατζιχαλίλοβιτς

Berlinale 75 / «Τhe Ice Tower»: Η μυθώδης Μαριόν Κοτιγιάρ είναι η βασίλισσα του χιονιού

Η Λουσίλ Χατζιχαλίλοβιτς σπάει αθόρυβα την ψευδαίσθηση του παραμυθιού, δημιουργώντας μια τεράστια, παγωμένη φιλμική επιφάνεια με στραφταλιστές αντανακλάσεις και κενή ψυχή, όπως ακριβώς είναι στην ουσία της η snow queen.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Το νέο ντοκιμαντέρ για τους Led Zeppelin αφήνει απ’ έξω την σκοτεινή πλευρά τους

Μουσική / Το νέο ντοκιμαντέρ για τους Led Zeppelin αφήνει απ’ έξω την σκοτεινή πλευρά τους

Το Becoming Led Zeppelin εξερευνά τις συνθήκες δημιουργίας του θρυλικού συγκροτήματος αγνοώντας την ακολουθία από σατανιστικές τελετουργίες, γκρούπις, ηρωίνη, όργια και κακοποιήσεις που σημάδεψαν την μετεωρική τους διαδρομή
THE LIFO TEAM
Γιάννης Μπακογιαννόπουλος

Οι Αθηναίοι / Γιάννης Μπακογιαννόπουλος: «Η δημοσιότητα που έχω είναι μεγαλύτερη από την αξία μου»

Τη δεκαετία του '50 έβγαλε το πιο φτηνό εισιτήριο, βρέθηκε στο Παρίσι και κοιμόταν στο πάτωμα, προκειμένου να γνωρίσει το «μαγικό σύμπαν» του κινηματογράφου. Ο Βούλγαρης τον φωνάζει ακόμα «δάσκαλο», ενώ κάποτε του έλεγαν ότι οι κριτικές του έμοιαζαν να απευθύνονται μόνο στους φίλους του. Όμως εκείνος παρέμεινε πιστός στον δικό του δρόμο. Και είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
10 όχι και τόσο προβλέψιμες ερωτικές ιστορίες για streaming

Οθόνες / 10 όχι και τόσο προβλέψιμες ερωτικές ιστορίες για streaming

Ξεψαχνίσαμε τον κατάλογο που προσφέρουν οι πλατφόρμες streaming και σας παρουσιάζουμε δέκα ταινίες κατάλληλες για την πιο αγαπησιάρικη μέρα του χρόνου, ώστε να μη χρειαστεί να καταφύγετε ξανά στις συνηθισμένες επιλογές.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ