Εις μνήμην Robin Williams

Εις μνήμην Robin Williams Facebook Twitter
1
Εις μνήμην Robin Williams Facebook Twitter
Μέχρι αργά τη νύχτα στο facebook του δεν είχε επισημοποιηθεί η δυσάρεστη είδηση και μόνο τις πρώτες πρωινές ώρες δημοσιεύθηκε ευχαριστήριο μήνυμα των διαχειριστών της σελίδας προς τους φαν του.

Η είδηση έσκασε σαν βόμβα εδώ και ένα 24ωρο στο διαδίκτυο: Ο Robin Williams βρέθηκε νεκρός σε ηλικία 63 ετών. Πιθανή αιτία θανάτου: αυτοκτονία, καθώς ο δημοφιλής παγκοσμίως ηθοποιός πάλευε με τη μανιοκατάθλιψη.

Μέχρι αργά τη νύχτα στο facebook του δεν είχε επισημοποιηθεί η δυσάρεστη είδηση και μόνο τις πρώτες πρωινές ώρες δημοσιεύθηκε ευχαριστήριο μήνυμα των διαχειριστών της σελίδας προς τους φαν του.

Είναι εντυπωσιακό το πόσο αγαπητός υπήρξε ο Robin Williams, τόσο στη χώρα μας, όσο και διεθνώς. Η φύση του κωμικού ίσως; Ορισμένες από τις ταινίες του, σαν το Goodmorning Vietnam και τον Κύκλο των Χαμένων Ποιητών, που συγκίνησαν τους σινεφίλ της υφηλίου, κάνοντας ξανά συμπαθή τον απομυθοποιημένο, ειδικά μετά τη δεκαετία του 1960, αμερικανικό κινηματογράφο;

Πιτσιρικάς είχα δει στην κρατική τηλεόραση το ντεμπούτο του Robin Williams ως Ποπάι στη μεταφορά στον κινηματογράφο από τον Robert Altman του πασίγνωστου κόμικ. Ο παραγωγός Robert Evans ήθελε τον Dustin Hoffman για τον ομώνυμο ρόλο κι άμα τελικά γινόταν αυτό, ίσως κι εγώ να μην απορούσα, βλέποντας τον Williams, πού πήγαν και βρήκαν έναν τέτοιο ηθοποιό - φτυστός ο παντοδύναμος σπανακοφάγος Ποπάι.

Το 1989 βγήκε στις αίθουσες ο Κύκλος των Χαμένων Ποιητών του Αυστραλού Peter Weir. Μας είχαν πάει με το σχολείο, θυμάμαι, να δούμε την ταινία σε κινηματογράφο του Πειραιά. Ύστερα καθίσαμε σε ένα cafe και τη συζητήσαμε. Είχαμε συγκλονιστεί με την αυτοκτονία του νεαρού αγοριού μέσα στο ασφυκτικά συντηρητικό περιβάλλον του δικού του σχολείου, όπως και με τον υπέροχο χαρακτήρα του καθηγητή - ποιητή John Keating, του Robin Williams δηλαδή. Κι αν πολλά χρόνια μετά ξανάδα την ταινία και τη βρήκα κάπως αφελή και δημαγωγική, η φιγούρα του Williams εντυπώθηκε μέσα μου σαν κάτι ολότελα συμπαθές και οικείο. Σήμερα με την απόσταση των 25 χρόνων εκείνης της πρώτης προβολής, έχω την αίσθηση πως ο ρόλος και η ερμηνεία του ήταν πραγματικό μάθημα περισσότερο για όλους τους δασκάλους ανά τον κόσμο και λιγότερο για τους μαθητές τους.

Το ίδιο διάστημα ήρθε και η δορυφορική τηλεόραση. Στο βρετανικό Super Channel όλο και παιζόταν κάποιο απόσπασμα από το Goodmorning Vietnam του Barry Levinson εν είδει βίντεο - κλιπ για το I feel good του James Brown.

Έψαξα και είδα κι αυτή την ταινία. Εκεί ο Williams υπήρξε συγκλονιστικός! Ένας DJ που προσπαθούσε εις μάτην, μεσ' στη φρίκη του πολέμου του Βιετνάμ, να χαρίσει το γέλιο στους άτυχους φαντάρους. Ένα απόλυτα τραγικό πρόσωπο, ένας μικρός Δαβίδ κόντρα στον γίγαντα Γολιάθ, που ήταν εν προκειμένω η ιμπεριαλιστική απάνθρωπη αμερικανική κυβέρνηση.

Τον Robin Williams τον έχασα τα επόμενα χρόνια ή για την ακρίβεια τον παρακολουθούσα να παίζει σε ταινίες, οι οποίες ουδόλως με ενδιέφεραν, πλην εξαιρέσεων σαν το The Fisher King του Terry Gilliam ή το Insomnia του Christopher Nolan με συμπρωταγωνιστή του τον Al Pacino.

Κι αν ο ίδιος στην προσωπική του ζωή έκανε τρεις γάμους και απόκτησε τρία παιδιά, με το τέλος του απόδειξε αυτό που όλοι κατά βάθος γνωρίζουμε: τα πιο δραματικά πρόσωπα είναι οι κωμικοί ηθοποιοί.

Με αφορμή την αυτοκτονία - αν έτσι αποδειχτεί  - του Robin Williams, ας μην πάμε μακριά. Είναι γνωστό το πόσο βαθύτατα μελαγχολικοί άνθρωποι υπήρξαν δικοί μας μεγάλοι κωμικοί σαν τον Βασίλη Λογοθετίδη και τη Σαπφώ Νοταρά. Βέβαια, το πέρασμα από τη μελαγχολία στην αυτοχειρία δε φανερώνει μία απλή συναισθηματική εκ του φυσικού κατάσταση, αλλά μία κλινική περίπτωση. Άτιμο πράγμα η μασκέ - κατάθλιψη, που λένε και οι ψυχίατροι.

Ο Robin Williams ήταν ένας πολύ επιτυχημένος χολιγουντιανός ηθοποιός, ένας σταρ με τεράστια εμπορική και καλλιτεχνική αποδοχή. Τα ιδρύματα αποτοξίνωσης, τα προβλήματα του με την κοκαΐνη και το αλκοόλ από τα νιάτα του, δεν τον εμπόδισαν να ισορροπήσει δεξιοτεχνικά πάνω στο σχοινί της φθοράς και του θριάμβου, της ροπής του προς το περιθώριο και της τάσης του για απόλυτο επαγγελματισμό.

Ένα άρμα τον πήρε από χθες, τον πήγε στα ουράνια και τα μάτια αμέτρητων ανθρώπων γέμισαν δάκρυα. Πιθανώς τώρα να μοιράζεται αστείες κουβεντούλες με τον Φρόιντ, όπως θα έλεγε και ο κύριος Κώστας Τριπολίτης.

1

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Your Friends & Neighbors: Και ο πλούσιος λευκός πενηντάρης έχει ψυχή

Daily / Your Friends & Neighbors: Και ο πλούσιος λευκός πενηντάρης έχει ψυχή

Ο Τζον Χαμ υποδύεται τον επιτυχημένο επενδυτή που χάνει ξαφνικά το έδαφος κάτω από τα πόδια του σ΄αυτή την εκλεκτικά διασκεδαστική, κατά τόπους δραματική και συχνά διεισδυτική σάτιρα ηθών της πλουτοκρατικής ελίτ.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Κωστής Χαραμουντάνης: «Για να κάνω σινεμά μένω ακόμα στο πατρικό μου»

Κωστής Χαραμουντάνης / Κωστής Χαραμουντάνης: «Για να κάνω σινεμά μένω ακόμα στο πατρικό μου»

Ο 31χρονος σκηνοθέτης νιώθει πως ενηλικιώθηκε μαζί με την πρώτη του βραβευμένη ταινία, «Κιούκα: Πριν το τέλος του καλοκαιριού», κινηματογραφεί τις αναμνήσεις του και είναι μία από τις πιο μεγάλες ελπίδες του ελληνικού κινηματογράφου.
M. HULOT
«Το γυναικείο σώμα είναι το πρώτο που προσπαθεί να ελέγξει κάθε εξουσία»

Thalia Mavros / «Το γυναικείο σώμα είναι το πρώτο που προσπαθεί να ελέγξει κάθε εξουσία»

Η διεθνώς βραβευμένη παραγωγός και σκηνοθέτις Thalia Mavros μιλά στη LIFO για τη νέα πραγματικότητα που διαμορφώνει η «αυτοκρατορία» του Τραμπ, καθώς και για τη θέση της γυναίκας σε έναν κόσμο που αλλάζει - και όχι προς το καλύτερο.
M. HULOT
«The last of us» - S02 : Να δεις τι σου 'χω για μετά

Οθόνες / «The last of us» - S02 : Να δεις τι σου 'χω για μετά

Το πρώτο επεισόδιο της δεύτερης σεζόν της αγαπημένης σειράς του HBO λειτουργεί ως εισαγωγή, συστήνοντας νέους χαρακτήρες, το περιβάλλον της δράσης, τη σχέση των παλιών χαρακτήρων με αυτό αλλά και μεταξύ τους.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Κρίστοφερ Νόλαν, σε εκλιπαρώ, μην κάνεις την Οδύσσεια ‘σύγχρονη’»

Οθόνες / «Κρίστοφερ Νόλαν, σε εκλιπαρώ, μην κάνεις την Οδύσσεια σύγχρονη»

Ο επιφανής μελετητής του Ομήρου και διευθυντής του New York Times Review of Books, Ντάνιελ Μέντελσον, περιγράφει στην εφημερίδα Telegraph τους τρεις βασικούς κανόνες που ελπίζει να τηρηθούν κατά τη μεταφορά της «Οδύσσειας» στη μεγάλη οθόνη.
THE LIFO TEAM
Movies

Οθόνες / Μια ταινία για τον Bloody Hawκ και άλλοι 8 λόγοι για να πάτε σινεμά

Αυτή την εβδομάδα έχουν την τιμητική τους τα κατασκοπικά θρίλερ, παίζει η επανέκδοση του Delicatessen και ένα ντοκιμαντέρ για τον δημοφιλή ράπερ που δεν απευθύνεται μόνο στο fan base του — όχι άλλο Minecraft.
THE LIFO TEAM
«Οι περισσότεροι κινηματογράφοι στην Αργεντινή έχουν μετατραπεί σε εκκλησίες ευαγγελιστών»

Οθόνες / «Οι περισσότεροι κινηματογράφοι στην Αργεντινή έχουν μετατραπεί σε εκκλησίες ευαγγελιστών»

Με το βραβευμένο ντοκιμαντέρ Μουσείο της Νύχτας, ο Φερμίν Ελόι Ακόστα αναδεικνύει ένα πολύτιμο φωτογραφικό αρχείο για τη Νέα Υόρκη των δεκαετιών του ’70 και του ’80, ενώ μιλά στη LiFO για την αβεβαιότητα του μέλλοντος του κινηματογράφου στην Αργεντινή και τις πολιτικές αναταράξεις στη χώρα του.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
JASON MOMOA

Οπτική Γωνία / Το σινεμά ως τοποθέτηση προϊόντος: Το «Minecraft» σπάει ταμεία

Η τεράστια επιτυχία της κινηματογραφικής διασκευής του δημοφιλούς παιχνιδιού θεμελιώνει μια νέα εποχή στο στουντιακό σινεμά που καθιστά την ταύτιση θεατή και καταναλωτή εντονότερη από ποτέ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Γιώργου Γάλλου

Μυθολογίες / «Ο Βέγγος είναι το αγχολυτικό μου»: Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Γιώργου Γάλλου

Από τον Κουροσάβα και τον Μπέργκμαν, από τις ταινίες της Pixar μέχρι τα Batman του Nόλαν, ο ηθοποιός φτιάχνει μια ετερόκλητη και ειλικρινή λίστα και πιστεύει ότι «σινεμά είναι να βλέπεις άλλες πλευρές του κόσμου».
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
Εβελίνα Παπούλια: «Δεν μου χαρίστηκε τίποτα»

Oι Αθηναίοι / Εβελίνα Παπούλια: «Δεν μου χαρίστηκε τίποτα»

«Μην παίξεις ποτέ κωμωδία», της είχαν πει, αλλά τελικά το ευρύ κοινό τη λάτρεψε ως Μαρίνα Κουντουράτου. Όταν αποφάσισε να ερμηνεύσει τον ρόλο μιας τρανς γυναίκας, της είπαν «θα καταστραφείς». Ήταν πάντα τολμηρή και άφοβη. Και είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
 Ντέιβιντ Κρόνεμπεργκ: «Αν είσαι υπαρξιστής άθεος όπως εγώ, το ανθρώπινο σώμα είναι η ζωή σου»

Pulp Fiction / «Αν είσαι υπαρξιστής άθεος όπως εγώ, το ανθρώπινο σώμα είναι η ζωή σου»

Ο Ντέιβιντ Κρόνεμπεργκ επιστρέφει με το «Ο Κύριος των Νεκρών» και μιλά στη LiFO για τις σκέψεις του πάνω στο πένθος, την τεχνητή νοημοσύνη που του έλυσε τα χέρια, και εξηγεί γιατί ασχολείται διαρκώς με τρομακτικές καταστάσεις.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Βαλ Κίλμερ: Ο άνθρωπος που θα (μπορούσε να) γινόταν σταρ

Απώλειες / Βαλ Κίλμερ (1959-2025): Ο άνθρωπος που θα μπορούσε να είχε γίνει σούπερσταρ

Έφυγε από τη ζωή ο Κρις του «Heat», ο Iceman του «Top Gun», ο «ξανθός» Μπάτμαν του Τζόελ Σουμάχερ, ο Τζιμ Μόρισον του Όλιβερ Στόουν, ο γκέι ντέτεκτιβ του «Kiss Kiss Bang Bang», ένας ηθοποιός που κατέγραψε μερικές αξέχαστες εμφανίσεις στο ενεργητικό του, μα δεν έκανε την αναμενόμενη καριέρα μεγάλου σταρ λόγω ατυχών συγκυριών αλλά και προσωπικών επιλογών.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Η Λάιζα Μινέλι σήμερα δηλώνει ευτυχισμένη. ή Λάιζα Μινέλι: Mια απίστευτη ιστορία επιβίωσης.

Οθόνες / Λάιζα Μινέλι: Mια απίστευτη ιστορία επιβίωσης

Gay icon, μια χαρισματικά αφοσιωμένη performer, αλλά και αντικείμενο χλεύης. Το ντοκιμαντέρ του Μπρους Ντέιβιντ Κλάιν «Liza: A Truly Terrific, Absolutely True Story» σίγουρα δεν αφηγείται την ιστορία ενός τυπικού nepo baby.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ

σχόλια

1 σχόλια