H άνθηση του ελληνικού animation

Από το μπαλκόνι Facebook Twitter
«Από το μπαλκόνι» του Άρη Καπλανίδη και του Ηλία Ρουμελιώτη, μια μικρού μήκους ταινία που διαπραγματεύεται ένα απόλυτα ελληνικό θέμα.
0

Για δεκαετίες η λέξη «animation» ακουγόταν ως κάτι εξωπραγματικό στην Ελλάδα. Ακόμη και αν κατά καιρούς γίνονταν προσπάθειες με φιλμ κινουμένων σχεδίων, μικρού μήκους στην πλειοψηφία τους, ήταν μεμονωμένες και δεν έβγαιναν προς το ευρύτερο κοινό.

Ένα φιλμ κινουμένων σχεδίων, εκτός από ακριβή, είναι και χρονοβόρα παραγωγή. Δεν είναι παίξε - γέλασε και απαιτεί από τους δημιουργούς να έχουν την κατάλληλη τεχνογνωσία και εκπαίδευση στον συγκεκριμένο τομέα, κάτι που δεν ήταν καθόλου δεδομένο εδώ για πολλούς λόγους, κυρίως λόγω έλλειψης δομών και χρηματοδότησης.

Φυσικά, στην Ελλάδα οι περισσότεροι που ήθελαν να ασχοληθούν σοβαρά με αυτό είτε κατέληγαν στη διαφήμιση, είτε έφευγαν στο εξωτερικό, είτε, στη χειρότερη, εγκατέλειπαν το όνειρό τους.

«Αν μπορούσε να προβλέψει κανείς από τις ενδείξεις, το μέλλον για το ελληνικό animation επιβάλλει μεγαλύτερη εξωστρέφεια, ανάδειξη νέων ταλέντων και έμφαση σε μεγαλύτερες παραγωγές με διεθνή στόχευση».

Κι όμως, ο κόσμος σήμερα φαίνεται ότι ενδιαφέρεται για ένα ελληνικό φιλμ κινουμένων σχεδίων. Αυτό φαίνεται από την ανταπόκριση που είχε και συνεχίζει να έχει το «Από το μπαλκόνι» του Άρη Καπλανίδη και του Ηλία Ρουμελιώτη, μια μικρού μήκους ταινία που διαπραγματεύεται ένα απόλυτα ελληνικό θέμα. Μια χιουμοριστική απεικόνιση μιας συνοικίας της Νέας Φιλαδέλφειας μέσα από την ιστορία της κυρίας Λίνας, η οποία παρακολουθεί από το μπαλκόνι της τα τεκταινόμενα στη γειτονιά και ενίοτε παρεμβαίνει σε αυτά.

Οι σπιρτόζικοι διάλογοι και μια ουμανιστική ματιά στους λαϊκούς χαρακτήρες αυτής της γειτονιάς έδιναν στην ταινία ένα ιδιαίτερο χρώμα, αναγνωρίσιμα ελληνικό, αλλά συγχρόνως παγκόσμιο, και δεν είχε σημασία αν ήταν κινούμενα σχέδια, αν και αυτό ήταν ένα από τα σημαντικά επιτεύγματά της.

H άνθιση του ελληνικού animation Facebook Twitter
Από το 2008 και για 15 χρόνια το Animasyros έχει συγκεντρώσει 100.000 θεατές που το έχουν παρακολουθήσει από κοντά και ψηφιακά, έχει προσκαλέσει 1.820 σκηνοθέτες, παραγωγούς και δημοσιογράφους, ενώ έχει προβάλει 2.250 ταινίες από όλο τον κόσμο και έχει διοργανώσει 80 εκπαιδευτικά εργαστήρια.

Πέρα όμως από αυτό, μια ακόμη ελληνική ταινία κινουμένων σχεδίων ξεχώρισε πέρσι και μάλιστα βραβεύτηκε στο Cannes World Film Festival που έγινε τον Δεκέμβριο που μας πέρασε. Το οκτάλεπτο «Mine» της Δάφνης Ξουράφη διαπραγματεύεται ένα σοβαρό θέμα, αυτό της ψυχικής υγείας και του εγκλεισμού. Πρωταγωνίστρια είναι η Αμίνα, ένα κορίτσι με κοντά μαλλιά που μπροστά από έναν υπολογιστή και προσπαθώντας να δουλέψει, χάνεται σταδιακά σε έναν ωκεανό σκέψεων και συναισθημάτων ενώ το δωμάτιό της αρχίζει να πλημμυρίζει.  

Το «Mine» ήταν ένα από τα φιλμ που προβλήθηκαν στο φετινό Διεθνές Φεστιβάλ Κινουμένων Σχεδίων Animasyros που γίνεται κάθε χρόνο στη Σύρο. Μια ματιά στο πρόγραμμά του δείχνει ότι κάτι κινείται στον χώρο και ότι τα πράγματα είναι αρκετά ελπιδοφόρα. 

Mine

Επιπλέον, φέτος, για όσους παρακολουθούν το ελληνικό διαγωνιστικό τμήματα, το επίπεδο ήταν αρκετά ανεβασμένο και ο αριθμός ταινιών που πήραν μέρος έχει αυξηθεί δραστικά με είκοσι συμμετοχές. 

«Το ελληνικό animation έχει διαγράψει μια εντυπωσιακή πορεία την τελευταία δεκαετία, τόσο σε επίπεδο δημιουργικότητας όσο και εθνικής ανάπτυξης και της διεθνούς ορατότητάς του», αναφέρει ο πρόεδρος του φεστιβάλ Βασίλης Καραμητσάνης. «Σ’ αυτό συντέλεσαν οι ίδιοι οι δημιουργοί, καταξιωμένοι και νεότεροι, που με δυναμισμό και τόλμη αφηγούνται στο διεθνές κοινό θέματα καίρια αλλά και πρωτότυπα που κερδίζουν τον θεατή. Επιπλέον, οι συνθήκες παραγωγής των κινουμένων σχεδίων στην Ελλάδα βελτιώθηκαν σημαντικά με τη στήριξη της πολιτείας που παρέχει κίνητρα και χρηματοδότηση για την ανάδειξη διαφόρων συμπαραγωγών στον κλάδο.

Αξίζει επίσης να σημειωθεί ότι η οργάνωση της κοινότητας σε ενιαίο φορέα εκπροσωπείται από την ΑΣΙΦΑ ΕΛΛΑΣ - Ελληνική Ένωση Κινουμένων Σχεδίων, ενώ αναμφίβολος είναι ο θετικός ρόλος που έπαιξαν τα φεστιβάλ animation της χώρας μας.

Το μέλλον του κλάδου, όπως και του ελληνικού κινηματογράφου γενικότερα, δεν μπορεί κανείς να το γνωρίζει, ιδίως στις συνθήκες ραγδαίων αλλαγών και αβεβαιότητας που βιώνουμε. Ωστόσο, αν μπορούσε να προβλέψει κανείς από τις ενδείξεις, το μέλλον για το ελληνικό animation επιβάλλει μεγαλύτερη εξωστρέφεια, ανάδειξη νέων ταλέντων και έμφαση σε μεγαλύτερες παραγωγές με διεθνή στόχευση».

Ταξιδιάρικα Ζουζούνια Facebook Twitter
«Ταξιδιάρικα Ζουζούνια».

Οι τάσεις στην εγχώρια σκηνή

«Οι διεθνείς τάσεις που σε μεγάλη έκταση χαρακτηρίζουν και την εγχώρια σκηνή των κινουμένων σχεδίων δείχνουν πολύ περισσότερο animation παντού και πολύ πέρα από τη διαφήμιση, όπου χρησιμοποιήθηκε κατά κόρον τις προηγούμενες δεκαετίες, έμφαση σε εθνικές θεματικές με διεθνή απήχηση, μετάβαση σε μια πιο ισότιμη επαγγελματική εκπροσώπηση σε σχέση με το ανδροκρατούμενο status που ίσχυε παλιότερα στα κινούμενα σχέδια διεθνώς και άνοιγμα σε κάθε μορφή διάχυσης και διανομής του προϊόντος πολύ πέρα από τα σινεμά και τις πλατφόρμες».

Οι λέξεις που χαρακτήριζαν φέτος τα φιλμ του ελληνικού διαγωνιστικού τμήματος ήταν «φαντασία» και «ευρυματικότητα». Εν αντιθέσει με πέρσι, που το «From the balcony» του Άρη Καπλανίδη ήταν το αδιαμφισβήτητο φαβορί, μέχρι την απονομή των βραβείων ήταν δύσκολο να διακρίνεις ποια ταινία θα κέρδιζε τους κριτές. Επρόκειτο για ταινίες animation που ξεχώριζαν επειδή είχαν κάτι να πουν αλλά και λόγω της υψηλής αισθητικής τους.

Το βραβείο τελικά δόθηκε στο «Καναρίνι» των Χρυσούλα Κοροβέση και Μάριου Γαμπιεράκη, μια πεσιμιστική ματιά στη δύσκολη ζωή ενός ανθρακωρύχου και στη σχέση εξάρτησης που έχει με ένα καναρίνι. Η Ειδική Μνεία στο Ελληνικό Διαγωνιστικό τμήμα απονεμήθηκε στην ταινία «Ταξιδιάρικα Ζουζούνια» (Travel Βugs) του Φωκίωνα Ξένου, που εξιστορεί τις περιπέτειες ενός σκαθαριού-τουρίστα από το Παρίσι και μιας πασχαλίτσας στους δρόμους της Αθήνας. Η συγκεκριμένη έχει τη φιλοδοξία να γίνει τηλεοπτική σειρά, αν βρει τον κατάλληλο χρηματοδότη.

Ξεχώρισαν, επίσης, το «Echo» (Ηχώ) του Σέργιο Κοτσόβουλου (Sergio Ko), μια εξαιρετική σπουδή για την αποξένωση και την περιθωριοποίηση όσων ανθρώπων διαφέρουν στις μεγαλουπόλεις, το πανέμορφο «Pink Mountain» (Ροζ Βουνό) του Thomas Künstler για έναν απαγορευμένο έρωτα στα χρόνια της Τουρκοκρατίας, το προσωπικό και συγκινητικό «My mother, The sea» (H μητέρα μου, η θάλασσα) της Ασπασίας Καζέλη, το «Theatre de Gravures» (Το θέατρο με τις γκραβούρες), ένα σουρεαλιστικό παραλήρημα, το «In Between» (Στο ενδιάμεσο) των Σοφίας Περσεγκίδου και Λαμπρινής Φάκα που αποτύπωνε με διασκεδαστικό τρόπο την παράνοια της καθημερινότητας, και, τέλος, το ανατριχιαστικά επίκαιρο «The revenge of female statues» (Η εκδίκηση των γυναικείων αγαλμάτων) της Βανέσσας Φερλέ.

The revenge of female statues Facebook Twitter
«The revenge of female statues» (Η εκδίκηση των γυναικείων αγαλμάτων) της Βανέσσας Φερλέ.

Αναφέροντας, όμως, νωρίτερα, τον Άρη Καπλανίδη, φέτος, μαζί με τον Ηλία Ρουμελιώτη παρευρέθηκαν στις παρουσιάσεις της Αγοράς για να δώσουν μια πρώτη γεύση από το επερχόμενο πρότζεκτ τους που έχει τίτλο «Γυναίκες του '22», το οποίο αυτήν τη στιγμή βρίσκεται στο στάδιο της έρευνας.

Το φιλμ θα είναι ντοκιμαντέρ κινουμένων σχεδίων και θα εξετάζει τη Μικρασιατική Καταστροφή μέσα από τις πραγματικές αφηγήσεις των γυναικών που επέζησαν από τον διωγμό. Σε μια μικρή κουβέντα μαζί τους, οι δυο δημιουργοί ανέφεραν ότι το πρότζεκτ αφορά την Καταστροφή του ’22 γενικότερα και όχι τόσο τις γυναίκες.

«Ξεκινήσαμε να διαβάζουμε όλες τις μαρτυρίες και όταν το κάνεις αυτό περιμένεις να υπάρχουν πολλές αντιφάσεις. Στις γυναίκες, όμως, δεν υπήρχε αυτό, μόνο μια κοινή οπτική γωνία που με κάποιον τρόπο συνδεόταν με την κοινότητα. Ο λόγος που μιλούσαν στους ιστορικούς τότε ήταν επειδή ήθελαν να αφήσουν μια κληρονομιά στις επόμενες γενιές γυναικών κι αυτό ήταν εντυπωσιακό.

Διάβαζες για βιασμούς, για την αντιμετώπιση της γυναίκας εκείνη την εποχή και μετά από λίγο συνειδητοποιούσες ότι αυτές οι αφηγήσεις ξεπερνούσαν το ιστορικό γεγονός και μιλούσαν πιο πολύ στο σήμερα. Είχαν μια ευθεία γραμμή που το ένωνε ακόμη και με το #metoo. Θελήσαμε να το τιμήσουμε αυτό. Και το φιλμ είναι ντοκιμαντέρ επειδή δεν θέλουμε να επηρεάσουμε τον λόγο τους. Θέλουμε να μπει αυτούσιος στην ιστορία.

Άρης Καπλανίδης Ηλίας Ρουμελιώτης Facebook Twitter
Ο Άρης Καπλανίδης μαζί με τον Ηλία Ρουμελιώτη παρευρέθηκαν στις παρουσιάσεις της Αγοράς για να δώσουν μια πρώτη γεύση από το επερχόμενο τους πρότζεκτ που έχει τίτλο «Γυναίκες του ‘22».

Αυτό που είδαμε από το "Μπαλκόνι" είναι ότι ο κόσμος είναι έτοιμος να δεχτεί ένα κινούμενο σχέδιο, αρκεί να είναι απτό και να προσεγγίζει κάτι που τον ενδιαφέρει. Πάντοτε εξαρτάται από τους καλλιτέχνες τι θα κάνουν για να ανοίξει αυτό. Δεν είναι κάτι τόσο δύσκολο αν τα έργα είναι ανάλογα.

Το "Μπαλκόνι" ήταν μονόδρομος επειδή όταν αποφασίσαμε να το κάνουμε animation για οικονομικούς λόγους δεν μπορούσε να το αναλάβει κάποιος άλλος, αλλά ευτυχώς μας εμπιστεύτηκε η παραγωγός μας, αποφασίσαμε να το κάνουμε μόνοι μας και βγήκε.

Σίγουρα στην Ελλάδα δεν υπάρχουν τα budgets, όπως στο εξωτερικό, αλλά, αν βγαίνουν πολλά πρότζεκτ, όπως βλέπουμε εδώ, που τα τελευταία χρόνια έχουν μεγάλη άνθηση, στέκονται από μόνα τους, παίρνουν βραβεία, κυκλοφορούν και παίζονται στις αίθουσες, τόσο πιο πολύ θα δίνεται και κίνητρο και χρηματοδότηση. Πρέπει να συνεχίσουν να υπάρχουν, για να στρώσει το έδαφος. Υπάρχουν Έλληνες animators πολύ ταλαντούχοι, άνθρωποι που το δουλεύουν χρόνια αυτό, αλλά δουλεύουν στο εξωτερικό».

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Γιατί ο «Άρχοντας των Δαχτυλιδιών» παραμένει ακαταμάχητος μετά από τόσα χρόνια;

Σαν σήμερα έκανε πρεμιέρα / Γιατί ο «Άρχοντας των Δαχτυλιδιών» παραμένει ακαταμάχητος μετά από τόσα χρόνια;

Στις 19/12/2001 έκανε πρεμιέρα η «Συντροφιά του Δαχτυλιδιού», το πρώτο μέρος του κινηματογραφικού άθλου του Πίτερ Τζάκσον που καθόρισε το σινεμά του φανταστικού.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Γιώργο Καπουτζίδη, γιατί βλέπουμε τόσο σπάνια ανάπηρους χαρακτήρες στις ελληνικές σειρές;

Ζούμε, ρε! / Γιώργο Καπουτζίδη, γιατί βλέπουμε τόσο σπάνια ανάπηρους χαρακτήρες στις ελληνικές σειρές;

Πόσο κοντά είμαστε στο να βλέπουμε ανάπηρους ηθοποιούς στην οθόνη μας; Η Χρυσέλλα Λαγαρία και ο Θοδωρής Τσάτσος συζητούν με τον σεναριογράφο, ηθοποιό και σκηνοθέτη Γιώργο Καπουτζίδη για τη συμπερίληψη στην ελληνική τηλεόραση και τη δική του προσπάθεια να γράψει ανάπηρους χαρακτήρες για μία νέα σειρά.
THE LIFO TEAM
Oι δέκα αγαπημένες ταινίες του Λάμπρου Κωνσταντέα

Μυθολογίες / «Στα 13 μου φρίκαρα με το The Ring»: Oι δέκα αγαπημένες ταινίες του Λάμπρου Κωνσταντέα

Παιδί των ’90s, ο ηθοποιός έχει φτιάξει μια λίστα που χωράει από τη «Μικρή γοργόνα» της Disney και τον Harry Potter του Κουαρόν μέχρι Ινιάριτου και Γουόνγκ Καρ Γουάι.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
«Yacht Rock»: Το πιο απολαυστικό μουσικό ντοκιμαντέρ της χρονιάς 

Daily / «Yacht Rock»: Το πιο απολαυστικό μουσικό ντοκιμαντέρ της χρονιάς 

Από τους Steely Dan, τους Toto και τον Kenny Loggins μέχρι τον Questlove, τον Thundercat και τον Mac De Marco, τo ντοκιμαντέρ του HBO συνδέει τις κουκίδες ενός φαινομένου που αποτελεί λιγότερο ένα μουσικό είδος και περισσότερο μια αίσθηση, μια ιδέα, ένα vibe.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Έξι ηθοποιοί θυμούνται τη συνεργασία τους με τον Παντελή Βούλγαρη

Οθόνες / «Ο Παντελής Βούλγαρης είναι ένας σκηνοθέτης που σου αφήνει πολλά περιθώρια»

Άννα Βαγενά, Δημήτρης Καταλειφός, Θέμις Μπαζάκα, Στράτος Τζώρτζογλου, Σοφία Κόκκαλη, Ανδρέας Κωνσταντίνου: Έξι ηθοποιοί θυμούνται στιγμές από τα γυρίσματα ταινιών του σπουδαίου Έλληνα σκηνοθέτη, με αφορμή το αφιέρωμα «Όλα είναι δρόμος» του Cinobo.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Mary»: Η ταινία του Netflix για τη ζωή της Παναγίας προκαλεί έντονες αντιδράσεις

Οθόνες / «Mary»: Η ταινία του Netflix για τη ζωή της Παναγίας προκαλεί έντονες αντιδράσεις

Η ταινία, στην οποία πρωταγωνιστεί μια Ισραηλινή ηθοποιός, δέχεται επιθέσεις από δύο (τουλάχιστον) κατευθύνσεις ταυτόχρονα, εξοργίζοντας τόσο τους υποστηρικτές της Παλαιστίνης όσο και τους συντηρητικούς χριστιανούς.
THE LIFO TEAM
Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Σύλλα Τζουμέρκα (κι ανάμεσά τους «Ο δολοφόνος του Τόκιο»)

Μυθολογίες / «Όλοι ξέρουμε για τι μιλάνε οι "Ηλίθιοι" του Τρίερ»: Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Σύλλα Τζουμέρκα

Κουρασάουα, Ταρκόφσκι, Βέντερς, διπλό Κασσαβέτη και τη «Διαφθορά» του Έιμπελ Φεράρα περιλαμβάνει η δεκάδα του σκηνοθέτη Σύλλα Τζουμέρκα.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΠΑΝΟΣ ΜΙΧΑΗΛ
Τέιλορ Σέρινταν: Ποιος είναι ο νέος Μίδας της τηλεόρασης;

Οθόνες / Τέιλορ Σέρινταν: Ποιος είναι ο νέος Μίδας της τηλεόρασης;

Ο άνθρωπος που βρίσκεται πίσω από την επιτυχία του «Yellowstone» και ενός ολόκληρου τηλεοπτικού σύμπαντος παραμένει ένας καουμπόι που αρνείται ότι οι σειρές του απευθύνονται σε συντηρητικό ακροατήριο.
THE LIFO TEAM
Ο δημιουργός του «Love Actually» χαρίζει στα παιδιά ένα χριστουγεννιάτικο animation

Οθόνες / Ο δημιουργός του «Love Actually» χαρίζει στα παιδιά ένα χριστουγεννιάτικο animation

Ο Ρίτσαρντ Κέρτις διασκευάζει για λογαριασμό του Netflix μια τριλογία δικών του βιβλίων, σε ένα σπονδυλωτό, χαριτωμένο και καλόψυχο φιλμ, απευθυνόμενο κυρίως σε θεατές μικρότερης ηλικίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
10ο Διεθνές Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Πελοποννήσου και Kalamata Short Docs Film Festival 

Οθόνες / 10ο Διεθνές Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Πελοποννήσου: Ένα πλούσιο κινηματογραφικό δωδεκαήμερο

Η Καλαμάτα και άλλες δεκατρείς πόλεις της Πελοποννήσου έγιναν σημεία αναφοράς για τους λάτρεις του ντοκιμαντέρ, ενώ υπήρξαν και αφορμές για προβληματισμό, όχι μόνο αναφορικά με την έβδομη τέχνη.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Μας έπεισε η Τζολί ως Μαρία Κάλλας;

The Review / Μας έπεισε η Τζολί ως Μαρία Κάλλας;

Ο Αλέξανδρος Διακοσάββας και ο Βασίλης Λούρας σχολιάζουν το πολυαναμενόμενο biopic «Maria», την ερμηνεία της Αντζελίνα Τζολί, τις ιστορικές ανακρίβειες και το αν τελικά μαθαίνουμε κάτι καινούργιο για την πολύπαθη divina.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ