«Χάος»: Οι αδερφοί Ταβιάνι γιορτάζουν τις Ιστορίες και το Σινεμά

«Χάος» ***1/2 Facebook Twitter
Σκηνή από την ταινία Χάος των αδερφών Ταβιάνι
0


ΣΤΟ «ΧΑΟΣ» ΟΙ ΑΔΕΡΦΟΙ
 Πάολο και Βιτόριο Ταβιάνι αντλούν έμπνευση από ιστορίες που (κατ)έγραψε ο Πιραντέλο για να στήσουν μια φιλμική ανθολογία που επιχειρεί και κατορθώνει να βρει τη χρυσή τομή μεταξύ του ευρωπαϊκού arthouse και της λαϊκότητας, όπως οι μελωδίες του Νικόλα Πιοβάνι συνδυάζουν την παραδοσιακή ιταλική μουσική με τους Δυτικούς κλασικούς και ρομαντικούς συνθέτες. Κι έτσι, εντός της ραθυμίας και της συμβολικής πλανοθεσίας που διέπει τον πρώτο τύπο σινεμά, θα συναντήσεις εικόνες γνήσιου λαογραφικού χαρακτήρα, όπως εκείνη ενός ανθρώπου που φυλακίζεται μέσα στο τεράστιο κιούπι που προσλήφθηκε για να επισκευάσει – ως έκφραση λαϊκού σουρεαλισμού, για τον υπογράφοντα το εύρημα μπορεί να συγκριθεί μόνο με εκείνο του θείου στο «Amarcord», που σκαρφαλώνει σε δέντρο και αρνείται να κατέβει για μέρες μέχρι να του φέρουν μια γυναίκα.

Σίγουρα η οικονομία δεν ανήκει στις αρετές της ταινίας και δικαιολογημένα θα δοκιμάσει την υπομονή αρκετών θεατών, οι οποίοι θα ανταμειφθούν με τη συναισθηματική δύναμη της τελευταίας ενότητας, όπου ο ίδιος ο συγγραφέας Λουίτζι Πιραντέλο επιστρέφει γηραιότερος στα πάτρια εδάφη και συνομιλεί με το φάντασμα της μητέρας του.

Όπως συμβαίνει με όλες τις ανθολογίες, κάθε θεατής θα έχει διαφορετικές προτιμήσεις, θα αγαπήσει μια διαφορετική ενότητα. Σημασία έχει ότι όλες τους πραγματεύονται κάτι διαφορετικό, από τη μετάδοση του πατριαρχικού δηλητηρίου από γενιά σε γενιά ως την ταξική σύγκρουση, και έχουν έναν άλλο τρόπο για να το εκφράσουν, σε αντίθεση με τη μονότονη και μονοσήμαντη πρόσφατη ανθολογία αγαπημένου δημιουργού – αλλά ας μη χαλάμε τις καρδιές μας. Σίγουρα η οικονομία δεν ανήκει στις αρετές της ταινίας και δικαιολογημένα θα δοκιμάσει την υπομονή αρκετών θεατών, οι οποίοι θα ανταμειφθούν με τη συναισθηματική δύναμη της τελευταίας ενότητας, όπου ο ίδιος ο συγγραφέας Λουίτζι Πιραντέλο επιστρέφει γηραιότερος στα πάτρια εδάφη και συνομιλεί με το φάντασμα της μητέρας του. Εκεί, τουλάχιστον στα δικά μας μάτια, αποκαλύπτεται η κεντρική ιδέα του εγχειρήματος πίσω από τον σύνδεσμο ανάμεσα στις ιστορίες και πέρα από το πρώτο επίπεδο του χώρου δράσης και τις (εθνικές και πνευματικές) καταβολές της μυθοπλασίας.  

«Χάος» ***1/2 Facebook Twitter
Οι αδελφοί Ταβιάνι (κέντρο) με τους ηθοποιούς Franco Franchi και Ciccio Ingrassia στα γυρίσματα της ταινίας «Χάος» (Kaos), 1984.

Ο ρόλος του μεσάζοντα έχει δοθεί σε ένα κοράκι που πετάει από μέρος σε μέρος και από πάθημα σε καημό, παρατηρώντας τα ιλαροτραγικά έργα των ανθρώπων να ξεδιπλώνονται. Το κοράκι είναι άμεσα συνδεδεμένο με τον θάνατο, ερχόμενο πότε ως αγγελιοφόρος, πότε ως άμεσος συνεργός και πότε ως «χειροκροτητής» του τελευταίου, ανάλογα με τους κατά τόπους μύθους. Ο θάνατος, λοιπόν, παρακολουθεί τις ζωές των ανθρώπων από ψηλά, μέχρι την ώρα που κατεβαίνει χαμηλά για να παρέμβει και να τις διακόψει. 

Στην τελευταία ιστορία ο Πιραντέλο συνομιλεί με το φάντασμα της μητέρας του και της ζητά να του αφηγηθεί ξανά μια ιστορία που έχει ξεχάσει .Μέσα από την αφήγηση της ιστορίας είναι σαν ξαναζωντανεύει η μητέρα του, όχι ημι-κυριολεκτικά, διά της φαντασματικής της παρουσίας, αλλά μέσα στο κεφάλι του κυριολεκτικά, καθώς με την αφήγηση αναζωογονούνται οι αναμνήσεις του. Γιατί οι ιστορίες είναι ο τρόπος που εφηύραμε για να νικήσουμε τον θάνατο, να τον κοροϊδέψουμε, να του κρεμάσουμε ένα κουδούνι στο πόδι. Το μυαλό μπόρεσε να νικήσει την ύλη και τη φθορά της. Αν το καλοσκεφτείς, ακόμα και το φάντασμα, το επόμενο στάδιο της ανθρώπινης ψυχής μετά τον θάνατο, είναι ουσιαστικά (αλλά και ετυμολογικά) ένα προϊόν της φαντασίας, ένα έργο του μυαλού. 

Το «Χάος» των αδελφών Ταβιάνι θέλει να γιορτάσει τον πρωτεργάτη αυτής της νίκης μας, τις ιστορίες. Και μαζί τους το σινεμά ως μέσο για να ξαναειπωθούν.  

Το τρέιλερ της ταινίας

Η ταινία «Χάος» κυκλοφορεί στους κινηματογράφους στις 18 Ιουλίου.

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η φωνή του «τέρατος»: Ο Μάνσον με τα δικά του λόγια σ’ ένα αποκαλυπτικό νέο ντοκιμαντέρ

Οθόνες / Η φωνή του «τέρατος»: Ο Μάνσον με τα δικά του λόγια σ’ ένα αποκαλυπτικό ντοκιμαντέρ

Ένα νέο ντοκιμαντέρ εξετάζει και αμφισβητεί όλα όσα νομίζουμε ότι γνωρίζουμε για τη διαβόητη φιγούρα, παρουσιάζοντας για πρώτη φορά ηχογραφημένες συνομιλίες του σε διάστημα είκοσι ετών.
THE LIFO TEAM
Τα γεγονότα της ζωής

Οθόνες / Κασσαβέτης, Σκορσέζε, Ερίθε: 10 άχαστες προβολές στο φετινό Πανόραμα

Πρεμιέρες, παράλληλες εκδηλώσεις, αφιερώματα: Από τις 21 ως τις 27 Νοεμβρίου, οι κινηματογράφοι Τριανόν, Newman και Στούντιο φιλοξενούν το μακροβιότερο αθηναϊκό κινηματογραφικό φεστιβάλ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Πάνος Χ. Κούτρας: Queer before it was cool, νυν και αεί

Οθόνες / Πάνος Χ. Κούτρας: Queer before it was cool, νυν και αεί

Ο αγαπημένος Έλληνας σκηνοθέτης ξεδίπλωσε σημαντικές στιγμές από τη ζωή και την πορεία του και αφηγήθηκε πολύτιμες ιστορίες που διαμόρφωσαν το queer σινεμά του στο φετινό Iconic Talks Powered by Mastercard που πραγματοποιήθηκε στο 65ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Τα δέκα αγαπημένα animation του Αλέξανδρου Βούλγαρη (aka The Boy)

Μυθολογίες / Τα 10 αγαπημένα animation του Αλέξανδρου Βούλγαρη (aka The Boy)

«Κάθε φορά που το βλέπω προσπαθώ να καταλάβω πώς έχει οργανωθεί αυτό το χάος»: Ο Αλέξανδρος Βούλγαρης μάς καλεί να ανακαλύψουμε δέκα animation διαφορετικών τεχνικών, που τον έχουν επηρεάσει βαθιά.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
65ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης: Όσα ξεχώρισαν κοινό και επιτροπές

Οθόνες / 65ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης: Όσα ξεχώρισαν κοινό και επιτροπές

Η Fischer, επίσημος χορηγός των Βραβείων Κοινού εδώ και μια δεκαετία, στήριξε για μία ακόμη χρονιά τον θεσμό, απονέμοντας πέντε βραβεία στις ταινίες που συγκέντρωσαν τις περισσότερες ψήφους των θεατών.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Dune: Prophecy»: Το κυνήγι του επόμενου «Game of Thrones» συνεχίζεται

Οθόνες / «Dune: Prophecy»: Το κυνήγι του επόμενου Game of Thrones συνεχίζεται

Η σειρά του HBO, που παίρνει τη σκυτάλη από το πραγματικά αξιόλογο «Penguin», προσπαθεί να επικαλεστεί τη συνταγή του μεγάλου hit του καναλιού και ξεστρατίζει από το ατμοσφαιρικό σύμπαν του Ντενί Βιλνέβ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Οι θρυλικοί boomers του 65ου φεστιβάλ θεσσαλονίκης

Pulp Fiction / Οι θρυλικοί boomers του 65ου Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης

Ρέιφ Φάινς, Ζιλιέτ Μπινός, Ματ Ντίλον: Oι διάσημοι, σχεδόν συνομήλικοι ηθοποιοί που τιμήθηκαν με Χρυσό Αλέξανδρο και έδειξαν με τις διαφορετικές επιλογές τους ισάριθμα σίκουελ στην καριέρας τους.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Μονομάχος II»: Αν και λιγότερο brutal από τον Ράσελ Κρόου, ο Πολ Μέσκαλ υπόσχεται αίμα στην αρένα

Οθόνες / «Μονομάχος II»: Αν και λιγότερο brutal από τον Ράσελ Κρόου, ο Πολ Μέσκαλ υπόσχεται αίμα στην αρένα

Ένα έπος δράσης και χαρακτήρων που κυλά θεαματικά, ουσιαστικά, υπερβολικά, συγκινητικά, χορταστικά και εμφατικά, όπως όλοι οι υποψήφιοι θεατές αναμένουν εδώ και πολύ καιρό.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η πιο διάσημη υπόθεση «απαγωγής από εξωγήινους» αναβιώνει στο Netflix εν μέσω μηνύσεων

Οθόνες / Η απαγωγή του αιώνα αναβιώνει στο Netflix εν μέσω μηνύσεων

Παρότι συμμετείχε στο σενάριο του ντοκιμαντέρ «The Manhattan Alien Abduction», η Λίντα Ναπολιτάνο που ισχυρίζεται ότι απήχθη από εξωγήινους στο κέντρο του Μανχάταν προ 35ετίας μηνύει την πλατφόρμα για αθέτηση της συμφωνίας τους.
THE LIFO TEAM
Ο Άγγελος Φραντζής θέλησε να κάνει μια αστεία ταινία 

Οθόνες / Άγγελος Φραντζής: «Mόνο αν πας στην πηγή των τραυμάτων, μπορείς να απελευθερωθείς»

Μια κουβέντα με τον ακατάτακτο σκηνοθέτη λίγο πριν από την επίσημη πρεμιέρα της νέας του ταινίας «Ο Νόμος του Μέρφυ», μιας σουρεαλιστικής υπαρξιακής κωμωδίας που δεν μοιάζει με καμία από τις προηγούμενες δουλειές του.
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
Γιατί διχάζει τόσο το «The Substance»;

The Review / Γιατί διχάζει τόσο το «The Substance»;

Ο Αλέξανδρος Διακοσάββας και η δημοσιογράφος και κριτικός κινηματογράφου Ιωσηφίνα Γριβέα συζητούν για την πιο αμφιλεγόμενη ταινία της χρονιάς, που έχει προκαλέσει έντονες διαμάχες στα social media, για τη φεμινιστική της διάσταση και για τις γυναικείες φωνές στο σινεμά, που επιτέλους ακούγονται πιο ηχηρά από ποτέ.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ