Η χειροποίητη κολεκτίβα του Πέδρο Κόστα

Η χειροποίητη κολεκτίβα του Πέδρο Κόστα Facebook Twitter
0

Η χειροποίητη κολεκτίβα του Πέδρο Κόστα Facebook Twitter
#quote#

Το σινεμά του Πέδρο Κόστα μοιάζει με σπίτι: είναι το σπίτι του. Στα θεμέλια είναι θαμμένοι ο Τσάπλιν, ο Μισογκούτσι, ο Όζου, ο Φορντ. Στα δωμάτια κυκλοφορούν πολλοί, ο Μπρεσόν, ο Γκοντάρ, σίγουρα οι Στρομπ-Ουιγιέ, για τους οποίους έχει κάνει ντοκιμαντέρ – ανάμεσά τους και ο Άντι Γουόρχολ, στον οποίο, παραδόξως, οφείλει ένα μεγάλο μέρος του μινιμαλισμού που τον χαρακτηρίζει. Όχι τον επικό μινιμαλισμό του Γουόρχολ, αλλά έναν πιο προσωπικό και ρεαλιστικό, πάντα ωστόσο με ανθρώπινα πορτρέτα και ερασιτέχνες ηθοποιούς που μοιάζουν πλέον με αυτοσχέδια κολεκτίβα, και με στόχο, στο αργό ξετύλιγμα των ταινιών του, να συλλάβει τις επείγουσες στιγμές της ψυχής, εκείνες που κρατάνε λίγο, αλλά καθορίζουν. Τους θεμελιωτές και τους ενοίκους του σπιτιού του, θέλοντας και μη, τους απαντά στις ταινίες του, αν και μετά από 25 χρόνια πορείας έχει προσθέσει τη δική του υπογραφή.

Η χειροποίητη κολεκτίβα του Πέδρο Κόστα Facebook Twitter
Οστά / Ossos / Bones
Η χειροποίητη κολεκτίβα του Πέδρο Κόστα Facebook Twitter
Juventude Em Marcha / Colossal Youth

Ο σκηνοθέτης από την Πορτογαλία, που ξεκίνησε να σπουδάζει Ιστορία και δεν φαίνεται να έχει εγκαταλείψει το πνεύμα της, έχει μια ιδιαίτερη εμμονή με το Πράσινο Ακρωτήρι. Έγινε γνωστός με την τριλογία του Bones - Vanda's Room - Colossal Youth, τρεις ταινίες με ήρωες κατοίκους της συνοικίας Φοντένιας, ένα νεαρό πρεζόνι, μια ηρωινομανή και τον Βεντούρα – όλοι Αφρικανοί μετανάστες. Τα υλικά του είναι λιτά, σχεδόν φτωχικά. Μια κάμερα του αρκεί, μαζί με ένα μικρό φως κι ένα τρίποδο, αν χρειαστεί, γιατί το μεγάλο συνεργείο τον αποσπά από τη ματιά του στους ανθρώπους, που παρακολουθεί με ευλάβεια και υπομονή. Απεχθάνεται το χρήμα και τις συναλλαγές και υπέμεινε με στωικότητα την εμπειρία του Φεστιβάλ των Καννών, όπου είχε συνοδεύσει το Colossal Youth – συμμετοχή στο επίσημο διαγωνιστικό πρόγραμμα. Αυτό που θυμάται είναι πως σε μια ομαδική έξοδο στην Croisette οι ηθοποιοί του άρχισαν να μιλάνε με τις καθαρίστριες του ξενοδοχείου Majestic, οι οποίες αμέσως τους αναγνώρισαν. Στο περιθώριο της λάμψης και του κόκκινου χαλιού, οι εκτοπισμένοι εργάτες από το Πράσινο Ακρωτήρι συναντήθηκαν με τους «ομοίους» τους. Σε αυτό το περιβάλλον, και όχι στα ραντεβού με τους διανομείς, ο Κόστα αισθάνθηκε άνετα, και ίσως δικαιωμένος.

Η χειροποίητη κολεκτίβα του Πέδρο Κόστα Facebook Twitter
Αίμα / O Sangue / Blood
Η χειροποίητη κολεκτίβα του Πέδρο Κόστα Facebook Twitter
Όλα ανθίζουν ξανά: Pedro Costa, σκηνοθέτης / Tout Refleurit: Pedro Costa, Cineaste / All Blossoms Again: Pedro Costa, Director

Το σινεμά του Πέδρο Κόστα είναι χειροποίητο, ποιητικό, επίμονο, προσηλωμένο στις ανάσες των ανθρώπων που τον ενδιαφέρουν. Δεν μοιάζει καθόλου με κάποιες από τις ταινίες που αγαπά πολύ, όπως ο Τρελός Πιερό, για παράδειγμα. Αλλά, όπως είπε και ο Γκοντάρ, το δραματικό πρόβλημα υπαγορεύει την επιλογή της φόρμας. Με γνώμονα τη βαρύτητα της Ιστορίας, ο Κόστα δίνει μεγάλη σημασία στην κατάσταση που επιλέγει να περιγράψει. Και η κατάσταση (το σκηνικό και οι άνθρωποι που σταδιακά του αποκαλύπτονται) τον οδηγεί σε μια περιπέτεια κινηματογραφική. Γι' αυτόν, η Φοντένιας είναι ό,τι η Ρωσία το 1917 ή η Αμερική το 1934, ένα σημαντικό γεγονός. Αν και συνειδητοποιημένος «τεχνίτης», με επίγνωση των δυνατοτήτων του ψηφιακού βίντεο και μια κρυφή επιθυμία, αν όχι να γυρίζει, τουλάχιστον να προβάλλει σε 35άρι φιλμ, εφόσον το επιτρέπουν τα οικονομικά φυσικά, παραμένει ένας ρομαντικός του σινεμά. Θέλει πολύ να κάνει πολιτικό, περισσότερο παρεμβατικό κινηματογράφο. Έχει δηλώσει μάλιστα πως αν του δινόταν η ευκαιρία, θα πρόβαλλε διά της βίας τα σωστά φιλμ σε σχολές κινηματογράφου, για να μη διαστρεβλωθεί το παρθένο πνεύμα των φοιτητών από τη ροπή τους προς την ευκολία αλλά και τις λάθος επιλογές. Ο Κόστα δεν κάνει μόνο ταινίες, κάνει και φίλους κάνοντας ταινίες. Δεν γίνεται να μην τον απασχολούν πραγματικά οι δυσκολίες τους, το νοίκι τους, πώς θα τα φέρουν βόλτα. Δεν διαχωρίζει το σινεμά από τη ζωή. Αν περνούσε από το χέρι του, θα είχε δημιουργήσει μια φάμπρικα, σαν ανοιχτό μπουφέ με ζαχαρωτά, παπούτσια και ταινίες. Μια κομμουνιστική εταιρεία. Και θα είχε κάποιον σαν τον Ντέιβιντ Φίντσερ, κάποιον που έχει ικανότητες και ισχύ, ίσως και καλύτερο σκηνοθέτη από εκείνον, για να αποτολμήσει να μιλήσει προσωπικά μέσα από το σινεμά. Να μη σκέφτεται μόνο μέσα από όρους βιομηχανίας και τεχνικής, αλλά από την καρδιά του. Δεν έχει τα πλάνα στο μυαλό του πριν ξεκινήσει, παρά μόνο όταν φτάσει στο στάδιο του μοντάζ. Ο ορισμός του για τη σκηνοθεσία είναι μοναδικός: «Να βρω το κουράγιο να ρωτήσω έναν άγνωστο για ποιον λόγο, κάθε μέρα που τον παρατηρώ, στέκεται στο ίδιο σημείο στο πεζοδρόμιο!».

Η χειροποίητη κολεκτίβα του Πέδρο Κόστα Facebook Twitter
Μην αλλάξεις τίποτα / Ne Change Rien
Η χειροποίητη κολεκτίβα του Πέδρο Κόστα Facebook Twitter
Σπίτι από λάβα / Casa de Lava / Down to Earth
Οθόνες
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Βαλ Κίλμερ: Ο άνθρωπος που θα (μπορούσε να) γινόταν σταρ

Απώλειες / Βαλ Κίλμερ (1959-2025): Ο άνθρωπος που θα μπορούσε να είχε γίνει σούπερσταρ

Έφυγε από τη ζωή ο Κρις του «Heat», ο Iceman του «Top Gun», ο «ξανθός» Μπάτμαν του Τζόελ Σουμάχερ, ο Τζιμ Μόρισον του Όλιβερ Στόουν, ο γκέι ντέτεκτιβ του «Kiss Kiss Bang Bang», ένας ηθοποιός που κατέγραψε μερικές αξέχαστες εμφανίσεις στο ενεργητικό του, μα δεν έκανε την αναμενόμενη καριέρα μεγάλου σταρ λόγω ατυχών συγκυριών αλλά και προσωπικών επιλογών.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Η Λάιζα Μινέλι σήμερα δηλώνει ευτυχισμένη. ή Λάιζα Μινέλι: Mια απίστευτη ιστορία επιβίωσης.

Οθόνες / Λάιζα Μινέλι: Mια απίστευτη ιστορία επιβίωσης

Gay icon, μια χαρισματικά αφοσιωμένη performer, αλλά και αντικείμενο χλεύης. Το ντοκιμαντέρ του Μπρους Ντέιβιντ Κλάιν «Liza: A Truly Terrific, Absolutely True Story» σίγουρα δεν αφηγείται την ιστορία ενός τυπικού nepo baby.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
τομ χάρντι

Οθόνες / 10 τηλεοπτικές σειρές που θα δούμε την άνοιξη

Από τη μεγάλη επιστροφή του «The Last of Us» σε εκείνη του «Αστερίξ» και από τη σεξουαλική αναζήτηση της Μισέλ Ουίλιαμς σε μια απολαυστική ματιά στον κόσμο του σύγχρονου μπαλέτου, αυτές είναι οι σειρές που θα μας κρατήσουν καθηλωμένους στη μικρή οθόνη το επόμενο διάστημα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Οι 10 αγαπημένες ταινίες της Μαρίνας Σάττι

Μυθολογίες / «Οι εικόνες του Ζβιάγκιντσεφ είναι υπνωτιστικές»: Οι 10 αγαπημένες ταινίες της Μαρίνας Σάττι

Στην κινηματογραφική λίστα της τραγουδοποιού, η σιωπή λέει περισσότερα από τα λόγια, οι εικόνες αποκαλύπτουν κρυμμένα συναισθήματα, οι κόσμοι είναι γεμάτοι αβεβαιότητες και συγκρούσεις, και η μουσική έχει μια ιερή διάσταση.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
21 ντοκιμαντέρ του 21ου αιώνα που αξίζει να δείτε

Οθόνες / 21 ντοκιμαντέρ του 21ου αιώνα που αξίζει να δείτε

Από μια σπουδαία στιγμή του σκορσεζικού σινεμά ως την ψηφιακή επανάσταση της Ανιές Βαρντά κι από το συγκλονιστικό δίπτυχο του Τζόσουα Οπενχάιμερ ως τη μεγάλη φιλμική «σκανταλιά» του Banksy, αυτοί είναι 21 σταθμοί του σύγχρονου σινεμά τεκμηρίωσης που πρέπει να έχει δει κάθε σινεφίλ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Μπορεί να γίνει μια παραγωγή σαν το “Flow” στην Ελλάδα, αρκεί να το θέλουμε»

Οθόνες / «Μπορεί να γίνει μια παραγωγή σαν το “Flow” στην Ελλάδα, αρκεί να το θέλουμε»

Με αφορμή τη δεύτερη απονομή των βραβείων Stratos, που τιμούν το ελληνικό animation, o πρόεδρος της ASIFA HELLAS Κωνσταντίνος Κακαρούντας μιλά για την άνθηση της σκηνής, τις προκλήσεις και για το πώς η Ελλάδα μπορεί να πετύχει μια παραγωγή οσκαρικού επιπέδου.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
 «Εσύ, θείο, δεν θα φύγεις, θα μείνεις εδώ μαζί μου!» ή Γιάννα Δεληγιάννη: «Βρίσκω την ουσία μόνο στο να στηρίζει ο ένας τον άλλον». ή Η Γιάννα Δεληγιάννη προβάλλει ταινίες στους μαθητές της άγονης γραμμής.

Οθόνες / Η Γιάννα Δεληγιάννη προβάλλει ταινίες στους μαθητές της άγονης γραμμής

Η κινηματογραφίστρια και πρόεδρος της Cinemathesis μιλά για την πρωτοβουλία της να υλοποιεί κινηματογραφικά εργαστήρια για παιδιά σε απομακρυσμένα δημοτικά σχολεία της άγονης γραμμής, το όραμα και το αποτύπωμα της δράσης της, για τις δυσκολίες που αντιμετώπισε και για το τι λείπει από την τυπική εκπαίδευση.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί το «Adolescence» έχει αναδειχθεί σε παγκόσμιο φαινόμενο;

Pulp Fiction / Γιατί το «Adolescence» έχει αναδειχθεί σε παγκόσμιο φαινόμενο;

Είναι η τεχνική αρτιότητα μιας αστυνομικής σειράς με επίκαιρο κοινωνικό θέμα που της χαρίζει τόσο μεγάλο αντίκτυπο στο κοινό; Ή μήπως η πραγματική δύναμη πηγάζει από τον φόβο των γονιών για τις εγκληματικές παραλείψεις και, κυρίως, για την άγνοιά τους απέναντι στα κρυφά σημάδια του ψηφιακού κόσμου;
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η μαμά μου, ο Μπαρτ Ρέινολντς κι ένας θάνατος που παραμένει μυστηριώδης εδώ και μισό αιώνα

Οθόνες / Η μαμά μου, ο Μπαρτ Ρέινολντς κι ένας θάνατος που παραμένει μυστηριώδης εδώ και μισό αιώνα

Ο γιος της ηθοποιού Σάρα Μάιλς ήταν τεσσάρων ετών όταν βρέθηκε νεκρός ο μάνατζερ και πρώην εραστής της μητέρας του. Οι υποψίες είχαν πέσει τότε πάνω στον συμπρωταγωνιστή της Μπαρτ Ρέινολντς. 51 χρόνια αργότερα, ο Μπολτ προσπαθεί να θυμηθεί τι συνέβη.
LIFO NEWSROOM
Το Παιδί Τραύμα επιλέγει τις 10 αγαπημένες του ταινίες

Μυθολογίες / «Το Festen έχει επηρεάσει τους στίχους μου»: Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Παιδιού Τραύματος

Χάνεκε αλλά και Αγγελόπουλος, «Καμιά πατρίδα για τους μελλοθάνατους» αλλά και «Aftersun», το Παιδί Τραύμα επιλέγει 10 ταινίες που κυμαίνονται από τον ωμό ρεαλισμό και τη βία μέχρι τον θρίαμβο της ποίησης και της τρυφερότητας.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
10 εξαιρετικές ταινίες που μπορείτε να δείτε τώρα στο Netflix

Οθόνες / 10 εξαιρετικές ταινίες που μπορείτε να δείτε τώρα στο Netflix

Το Netflix έχει γίνει ο παράδεισος της εύκολης ψυχαγωγίας, αλλά για τους πραγματικούς σινεφίλ κρύβει και έναν άλλο κόσμο. Αυτή είναι μια λίστα με ταινίες που απαιτούν προσοχή και αφοσίωση, που αξίζουν τον κόπο.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Movies

Οθόνες / Η Χιονάτη και 8 καλύτεροι λόγοι για να πάτε σινεμά

Ένα υποψήφιο για Όσκαρ animation για ενήλικες, το σκηνοθετικό ντεμπούτο της Αριάν Λαμπέντ και μια τολμηρή ταινία για την προσφυγική εμπειρία, γυρισμένη στην Αθήνα, είναι μερικές από τις προτάσεις της εβδομάδας που θα σας αποζημιώσουν.
THE LIFO TEAM