Η πονεμένη ιστορία των σίκουελ του «Εξορκιστή»

Η πονεμένη ιστορία των συνεχειών του «Εξορκιστή» Facebook Twitter
O «Εξορκιστής» είναι η ένατη εμπορικότερη ταινία όλων των εποχών στις ΗΠΑ, πιο πάνω όχι μόνο από πρόσφατα σουξέ σαν το «Avatar» και το «Avengers: Endgame» αλλά και από εισπρακτικά φαινόμενα του παρελθόντος σαν τον «Πόλεμο των Άστρων». 
0

Δεν ζούσαμε πενήντα χρόνια πριν, όταν βγήκε ο «Εξορκιστής» του Γουίλιαμ Φρίντκιν στις αίθουσες, συνεπώς μόνο μέσα από φωτογραφίες, βίντεο και αφηγήσεις της εποχής μπορούμε να έχουμε εικόνα για το λαϊκό προσκύνημα που έγινε στις αίθουσες. Φανταστείτε πως, όταν οι αναλυτές του box-office συνυπολογίζουν τον πληθωρισμό και κάνουν τις απαραίτητες προσαρμογές, ο «Εξορκιστής» είναι η ένατη εμπορικότερη ταινία όλων των εποχών στις ΗΠΑ, πιο πάνω όχι μόνο από πρόσφατα σουξέ σαν το «Avatar» και το «Avengers: Endgame» αλλά και από εισπρακτικά φαινόμενα του παρελθόντος σαν τον «Πόλεμο των Άστρων»

Κι αν η ταινία του Φρίντκιν παραμένει μια κορυφαία στιγμή του αμερικανικού σινεμά και, μαζί με το «Μωρό της Ρόζμαρι», υπήρξε καταλυτική για την οσκαρική αναγνώριση και για την απενοχοποίηση του είδους του τρόμου, κι αν γέννησε ένα υπο-είδος horror που επιβιώνει και προσελκύει το κοινό μέχρι σήμερα, δεν μπορούμε να πούμε το ίδιο για τις συνέχειές της, οι οποίες συνθέτουν μια μεγάλη, πονεμένη ιστορία.

Με δεδομένη την ανεπανάληπτη επιτυχία του «Εξορκιστή», μια συνέχειά του μάλλον φάνταζε αναπόφευκτη. Το πρόβλημα ήταν ότι τα δύο πρόσωπα-κλειδιά της πρώτης ταινίας, ο Γουίλιαμ Φρίντκιν και ο συγγραφέας και σεναριογράφος Γουίλιαμ Πίτερ Μπλάτι, βρίσκονταν σε δικαστική διαμάχη με το στούντιο για τα ποσοστά επί των εσόδων, ενώ οι σχέσεις μεταξύ τους δεν ήταν και οι καλύτερες δυνατές.

Με δεδομένη την ανεπανάληπτη επιτυχία του «Εξορκιστή», μια συνέχειά του μάλλον φάνταζε αναπόφευκτη. Το πρόβλημα ήταν ότι τα δύο πρόσωπα-κλειδιά της πρώτης ταινίας, ο Γουίλιαμ Φρίντκιν και ο συγγραφέας και σεναριογράφος Γουίλιαμ Πίτερ Μπλάτι, βρίσκονταν σε δικαστική διαμάχη με το στούντιο για τα ποσοστά επί των εσόδων, ενώ ούτε οι σχέσεις μεταξύ τους ήταν οι καλύτερες δυνατές. Σε αρχικό στάδιο η σκέψη των παραγωγών ήταν να κάνουν μια χαμηλού προϋπολογισμού συνέχεια, με έναν ιερέα να ερευνά τα αίτια γύρω από τους θανάτους του πατέρα Μέριν και του πατέρα Κάρας, και να αξιοποιούν αχρησιμοποίητο υλικό από την πρώτη ταινία. Τελικά πρυτάνευσε η λογική και αποφάσισαν, αντί να καταφύγουν σε μεσοβέζικες λύσεις, να ανάψουν το πράσινο φως για μια παραγωγή αξιώσεων. Σκεφτείτε ότι απευθύνθηκαν ακόμα και στο χρυσό τους παιδί, τον Στάνλεϊ Κιούμπρικ, για να την αναλάβει, μα εκείνος αρνήθηκε ευγενικά. Στην καρέκλα του σκηνοθέτη κατέληξε ο Τζον Μπούρμαν, ο οποίος είχε απορρίψει τη σκηνοθεσία της πρώτης ταινίας, επειδή βρήκε το σενάριό της βίαιο και αποκρουστικό – σοκαριστική πληροφορία αν αναλογιστείς ότι είχε υπογράψει το «Deliverance»

Η πονεμένη ιστορία των συνεχειών του «Εξορκιστή» Facebook Twitter
Με δεδομένη την ανεπανάληπτη επιτυχία του «Εξορκιστή», μια συνέχειά του μάλλον φάνταζε αναπόφευκτη.

Τα γυρίσματα του «Exorcist II: The Heretic» (1977) ήταν προβληματικά, το σενάριο άλλαζε διαρκώς, οι πρωταγωνιστές Ρίτσαρντ Μπάρτον και Λίντα Μπλερ, αν και έχτισαν μια αγαστή σχέση συνεργασίας μεταξύ τους, έρχονταν διαρκώς καθυστερημένοι στο πλατό λόγω των καταχρήσεων, ενώ ο ίδιος ο Μπούρμαν έπαθε σοβαρή μόλυνση και αναγκάστηκε να λείψει για μερικές εβδομάδες, με τον σεναριογράφο Ρόσπο Πάλενμπεργκ να αναλαμβάνει την αντικατάστασή του. 

Τα πραγματικά προβλήματα της παραγωγής, όμως, θα ξεκινούσαν όταν η ταινία θα έβγαινε στις αίθουσες. Ο Γουίλιαμ Φρίντκιν υποστηρίζει ότι πήγε στο πρώτο preview της ταινίας, που πραγματοποιήθηκε παρουσία μερικών executives, και ότι στη μέση της προβολής και ενώ η αίθουσα μύριζε μπαρούτι, κάποιος φώναξε «είναι εδώ οι άνθρωποι που έφτιαξαν την ταινία» και το κοινό σηκώθηκε εξοργισμένο και τους κυνηγούσε σε όλο το τετράγωνο. Με δεδομένο ότι η πληροφορία προέρχεται από τον Φρίντκιν, που είναι παραμυθάς ολκής, ειδικά όταν θέλει να κοροϊδέψει ένα φιλμ ή κάποιον συνάδελφο, δεν ξέρουμε κατά πόσο αληθεύει, αλλά, όπως λέει και το γνωστό ρητό, μην αφήνεις ποτέ την αλήθεια να χαλάσει μια ωραία ιστορία. 

Και η αλήθεια είναι ότι όταν κυκλοφόρησε η ταινία, οι αντιδράσεις ήταν έντονες. Το κοινό βρήκε το θέαμα αποκρουστικό, όχι όμως με τον τρόπο που περίμενε – βροχή το γέλιο και οι αποδοκιμασίες στην αίθουσα. Υπήρξαν κάποιοι υποστηρικτές της στην κριτική κοινότητα, με πρώτη και καλύτερη την Πολίν Κέιλ, η οποία ίσως να υπερθεμάτισε (και) επειδή σιχαινόταν την πρώτη ταινία και ήθελε έτσι να υποστηρίξει τη θέση της – και την περσόνα της, για να είμαστε ακριβοδίκαιοι. Ο φουκαράς ο Τζον Μπούρμαν έκανε ό,τι μπορούσε, δύο φορές άλλαξε το μοντάζ, ενώ η ταινία παιζόταν ακόμα στις αίθουσες, μα το πρόβλημα ήταν δομικό.

Η πονεμένη ιστορία των συνεχειών του «Εξορκιστή» Facebook Twitter
«Exorcist II: The Heretic» βρίσκει συνέχεια μια θέση σε λίστες με τις χειρότερες ταινίες όλων των εποχών.

Είναι μια πολύ διαφορετική ταινία ο «Εξορκιστής 2» από την πρώτη. Θεματικά, η ταινία του Φρίντκιν (και του Μπλάτι) απεικονίζει την άνιση μάχη των εκπροσώπων του Καλού με το εξωγενές Κακό που έχει επικρατήσει στον κόσμο. Στο φιλμ του Μπούρμαν η μάχη αυτή διεξάγεται εσωτερικά. Ο Bρετανός σκηνοθέτης θέλει να προτάξει το Φως έναντι του Σκοταδιού του Φρίντκιν. Η ανήμπορη να αντιδράσει στην πρώτη ταινία επιστήμη εδώ ενισχύει το Καλό, η φυσική πάει χέρι-χέρι με τη μεταφυσική

Είναι, επίσης, μια αφηγηματικά ανερμάτιστη ταινία με αδύναμα, ενίοτε φαιδρά διαλογικά αποσπάσματα, με το εύρημα της τεχνολογικά ενισχυμένης τηλεπάθειας να παραπέμπει σε camp επιστημονική φαντασία – ας μην ξεχνάμε ότι ο Μπούρμαν έρχεται στον «Εξορκιστή 2» κατευθείαν από το «Ζαρντόζ», μια ταινία που πρέπει να δεις για να την πιστέψεις. Ταυτόχρονα, όμως, δεν μπορεί να μην εντοπίσεις θετικά πράγματα σ’ αυτή, redeeming qualities που λέμε και στο χωριό μου. Xωρίς το POV πλάνο της ακρίδας δεν θα μπορούσε να έχει υπάρξει το θρυλικό σήμερα POV πλάνο της κίνησης του δαίμονα στο «Evil Dead» του Σαμ Ρέιμι. Οι σκηνές στην Αφρική έχουν κάτι απόκοσμο, μια μυστικιστική γοητεία, ενισχυμένη από τα tribal στοιχεία στο score του Μορικόνε – η εισαγωγή του ριμέικ του «Cat People» από τον Πολ Σρέιντερ σίγουρα πάτησε εκεί. Και, βέβαια, καθαρά ιδεολογικά, εκείνος που βλέπει συντηρητισμό στον αρχικό «Εξορκιστή», θα βρει στη συνέχειά του μια ταινία λιγότερο θρησκόληπτη και αντιδραστική.

Η πονεμένη ιστορία των συνεχειών του «Εξορκιστή» Facebook Twitter
O Ρίτσαρντ Μπάρτον στο «Exorcist II: The Heretic»

Ας μην κρυβόμαστε πίσω από το δάχτυλό μας όμως. Το «Exorcist II: The Heretic» βρίσκει συνέχεια μια θέση σε λίστες με τις χειρότερες ταινίες όλων των εποχών, με τον φωνακλά Μαρκ Κέρμοντ να φροντίζει να παραμένει εκεί, εκμεταλλευόμενος κάθε ευκαιρία για να το κατακεραυνώνει στις εκπομπές του, στα γραπτά του και στα βιβλία του. Στην πραγματικότητα, έχει τακτική παρουσία στις σχετικές λίστες μόνο επειδή είναι το σίκουελ του «Εξορκιστή», η συνέχεια αυτής της ταινίας –διαβάστε το κείμενο μας εδώ–, και μπαίνει μοιραία στη διαδικασία της σύγκρισης.

Σε περίπτωση που δεν είχε καμία σύνδεση με το φιλμ του Φρίντκιν, θα αποτελούσε ένα φιλμικό αξιοπερίεργο, το οποίο οι πιο σκληροπυρηνικοί φαν του είδους θα πρότειναν μεταξύ τους για εκείνες τις λαχταριστές, επιμέρους εκπλήξεις του, π.χ. τη σκηνή με τον Τζέιμς Ερλ Τζόουνς και τα καρφιά. Ταυτόχρονα, αν δεν ήταν sequel του «Εξορκιστή», θα μιλούσαν γι' αυτό μόνο μερικοί από τους προαναφερθέντες φαν, θα το ήξεραν περίπου όσοι γνωρίζουν και το «Sentinel» του Μάικλ Γουίνερ που βγήκε την ίδια χρονιά, για παράδειγμα. Θα είχε περάσει στη λήθη, ενώ τώρα παραμένει στην κινηματογραφική επικαιρότητα. Κατά κάποιον τρόπο, η κληρονομιά του «Εξορκιστή» είναι η ευχή του και η κατάρα του.

Το αστείο είναι ότι απ' όλες τις συνέχειες του «Εξορκιστή», ήταν η μόνη που απέφερε κέρδος στις αίθουσες, έστω κι αν, τηρουμένων των αναλογιών, οι εισπράξεις της ήταν απογοητευτικές. Δεν πρέπει να παραγνωριστεί, δε, μια σημαντική συνεισφορά της στη μυθολογία του «Εξορκιστή» και στην pop culture: σε αυτή την ταινία μαθαίνουμε ότι ο δαίμονας που κατέλαβε τη Ρέγκαν λέγεται Παζούζου. Το κοινό μπορεί να γελούσε στο άκουσμα της λέξης τότε, αλλά σήμερα το όνομα έχει την τιμητική του, το συναντάμε σε memes και videos, άσχετα με τις ταινίες του franchise, το βλέπουμε ως επωνυμία μπαρ και εστιατορίων σε όλο τον κόσμο, το βρίσκουμε και σε κείμενα για την πρώτη ταινία, όπου δεν ακούγεται ποτέ – υπάρχει μια αναφορά στο βιβλίο του Γουίλιαμ Πίτερ Μπλάτι.

«Exorcist II: The Heretic» (1977)

Ο τελευταίος, παρά την εχθρική υποδοχή της δεύτερης ταινίας, είχε ξεκινήσει να δουλεύει ένα σενάριο για sequel με τον Φρίντκιν, εμπνευσμένος από τη δράση του σίριαλ κίλερ Zodiac. Oι δυο τους για ακόμα μία φορά δεν τα βρήκαν, το πρότζεκτ λόγω της βορβορώδους φήμης της δεύτερης ταινίας έπαιρνε διαρκείς αναβολές και τελικά το σενάριο έγινε βιβλίο με τίτλο «Legion». Ήταν μια χαλαρή συνέχεια τoυ πρώτου βιβλίου –με σημερινούς όρους θα το αποκαλούσαμε spin-off– όπου ο υπαστυνόμος Κίντερμαν, που στην ταινία είχε τη μορφή του Λι Τζέι Κομπ, ερευνά μια σειρά από φόνους, εκτελεσμένους με τη νοσηρή μέθοδο του επονομαζόμενου Gemini Κiller, o οποίος υποτίθεται πως είχε σκοτωθεί δεκαπέντε χρόνια πριν. 

Λίγα χρόνια μετά η Morgan Creek απέκτησε τα δικαιώματα της κινηματογραφικής μεταφοράς του βιβλίου και ανέθεσε στον Γουίλιαμ Πίτερ Μπλάτι τη σκηνοθεσία. Τη θέση του Λι Τζέι Κομπ, που είχε φύγει από τη ζωή δύο χρόνια μετά την πρώτη ταινία, πήρε ο φίλος του Τζορτζ Σ. Σκοτ, ο οποίος  συμπτωματικά(;) θα αντικαθιστούσε λίγα χρόνια μετά τον σπουδαίο καρατερίστα σε ακόμα έναν ρόλο του, εκείνον του εξαγριωμένου ενόρκου στο τηλεοπτικό ριμέικ των «Δώδεκα Ενόρκων» διά χειρός Γουίλιαμ Φρίντκιν – κύκλους που κάνει η ζωή, ε;

Ο Μπλάτι γύρισε την ταινία του κανονικότατα, οι άνθρωποι του στούντιο την είδαν και απεφάνθησαν ότι χρειάζεται μεγαλύτερη σύνδεση με την πρώτη ταινία και ότι δεν μπορεί να μην έχει σκηνή εξορκισμού. Και κάπως έτσι ο Τζέισον Μίλερ εμφανίστηκε από το πουθενά στο καστ, αλλάζοντας θέση με έναν ανατριχιαστικό Μπραντ Ντούριφ, ο οποίος υποδύεται ασθενή ψυχιατρείου που ισχυρίζεται ότι είναι ο Gemini Killer. Και, ακόμα χειρότερα, προστέθηκε ένας άσχετος ιερέας που εμφανίζεται σε μια εμβόλιμη σκηνή στη μέση της ταινίας και φτάνει στο ψυχιατρείο στο τέλος, σαν από μηχανής Θεός, για να τελέσει έναν γραφικό εξορκισμό, σε ένα μάλλον όχι ιδιαίτερα καλόγουστο φινάλε.

Η πονεμένη ιστορία των συνεχειών του «Εξορκιστή» Facebook Twitter
O Τζέισον Μίλερ.

Είναι, στ' αλήθεια, μεγάλο κρίμα αυτό που συνέβη στον «Εξορκιστή ΙΙΙ» (1990) του Μπλάτι, καθώς πρόκειται για ένα ατμοσφαιρικό έργο, που, αν και χαλαρό sequel, θεματικά αποτελεί φυσική συνέχεια της πρώτης ταινίας, με το Κακό να παραμένει εγκατεστημένο στον κόσμο μας – όχι τυχαία, θα δούμε στην αρχή ένα πλάνο που παραπέμπει ευθέως στη διάσημη σκηνή από το «Αποκάλυψη Τώρα» με τα ελικόπτερα που πλησιάζουν. Οι εκπρόσωποι του Καλού εξακολουθούν να βρίσκουν καταφύγιο στο σινεμά, κάτι που εξοργίζει τις δυνάμεις του Κακού, που θα τους δείξουν με τον πιο φρικιαστικό τρόπο την τραγική ειρωνεία πίσω από το «It’s a wonderful life» του Φρανκ Κάπρα, μια ταινία που o υπαστυνόμος Κίντερμαν κι ένας στενός φίλος του θα παρακολουθήσουν στο σινεμά. 

Η πονεμένη ιστορία των συνεχειών του «Εξορκιστή» Facebook Twitter
O Τζέισον Μίλερ σε σκηνή του Exorcist III (1990)

Ο Μπλάτι ξέρει πώς να δημιουργήσει ατμόσφαιρα, παραθέτει και μια σεκάνς ονείρου βγαλμένη από ταινία του Τέρι Γκίλιαμ, με τον σέντερ των Νιου Γιορκ Νικς, Πάτρικ Γιούινγκ, να υποδύεται έναν άγγελο(!), μας προσφέρει και ένα εμβληματικό jump scare που δείχνει σε επίδοξους κινηματογραφιστές τον τρόπο που εκτελείται σωστά αυτό το τόσο παρεξηγημένο εργαλείο τρόμου. Η σκηνή αντιγράφηκε από αρκετούς, σπάνια με ανάλογη δεξιοτεχνία.

Δυστυχώς, προκαλούν υπολογίσιμη ζημιά οι προσθήκες των παραγωγών στην ταινία, ώστε να γίνει «πιο τρομακτική», που πραγματοποιήθηκαν παρά τις αντιρρήσεις του σκηνοθέτη και του καστ – ο Τζορτζ Σ. Σκοτ θα δήλωνε απογοητευμένος λέγοντας: «Το μόνο που δεν μας ζήτησαν ήταν να προσθέσουμε στους τίτλους τέλους ένα τραγούδι της Μαντόνα, έτσι θα ήταν απόλυτα ευχαριστημένοι».

Παρά τις «ενέσεις εμπορικότητας» των παραγωγών, η ταινία δεν τα πήγε καλά εισπρακτικά. Το κρίμα είναι ότι, αν είχαν αφήσει τον Μπλάτι να διανείμει το αρχικό του όραμα στις αίθουσες, ίσως να ήταν αυτή η ταινία η αφετηρία του sub-genre του πεσιμιστικού αστυνομικού θρίλερ με serial killers που καθόρισε τα κινηματογραφικά ‘90s και όχι η (κατά τα άλλα αριστουργηματική) «Σιωπή των Αμνών» του Τζόναθαν Ντέμι.

Η πονεμένη ιστορία των συνεχειών του «Εξορκιστή» Facebook Twitter
Ο Μπλάτι ξέρει πώς να δημιουργήσει ατμόσφαιρα, παραθέτει  και μια σεκάνς ονείρου βγαλμένη από ταινία του Τέρι Γκίλιαμ, με τον σέντερ των Νιου Γιόρκ Νικς, Πάτρικ Γιούινγκ, να υποδύεται έναν άγγελο(!).

Χρόνια πριν από το Snyder Cut της «Justice League», οι σινεφίλ ήθελαν να δουν το… Blatty Cut του «Εξορκιστή ΙΙΙ» και τελικά το θέλημά τους έγινε πραγματικότητα ως έναν βαθμό. Το 2016 η Scream Factory κυκλοφόρησε σε Βlu-ray μια εκδοχή του έργου από όπου έχουν αφαιρεθεί όλες οι προσθήκες του στούντιο και έχουν χρησιμοποιηθεί αποσπάσματα από τα γυρίσματα, αποθηκευμένα σε VHS, σε μια προσπάθεια ανασύνθεσης του αρχικού cut του Μπλάτι. 

Είναι μια άλλη, καλύτερη ταινία, το πρόβλημα είναι ότι οι εναλλαγές στην ποιότητα της εικόνας, ειδικά στις κομβικές σκηνές του Μπραντ Ντούριφ, ίσως να πετούν εκτός ταινίας τον παρθένο θεατή, ο οποίος δεν γνωρίζουμε κατά πόσο θα εκτιμήσει το συγκεκριμένο cut, αν δεν έχει δει πρώτα το theatrical. Σε κάθε περίπτωση, ακόμα και στη νοθευμένη, theatrical εκδοχή του, ο «Εξορκιστής ΙΙΙ» είναι ίσως η μόνη συνέχεια που μπορείς να συστήσεις χωρίς καμία ντροπή, μια γοητευτική αποτυχία με σκηνές που θα εκτιμήσουν βαθύτατα όσοι αγαπούν το σινεμά του φανταστικού.

«The Exorcist III (1990)» - Official Trailer

Το franchise θα μπει στον πάγο για περισσότερο από μία δεκαετία, αν και στη Morgan Creek δεν θα άφηναν ανεκμετάλλευτο ένα τόσο γνωστό brand name που είχαν στη διάθεσή τους. Η ιδέα για ένα prequel, που θα αφηγείται την πρώτη συνάντηση του πατέρα Μέριν με τον Παζούζου, κυκλοφορούσε στα γραφεία της εταιρείας από το ’97. Με την αλλαγή του αιώνα, οι άνθρωποι της εταιρείας θα βάλουν μπροστά το πρόζεκτ.

Ο βετεράνος Τζον Φρανκενχάιμερ θα κάτσει στην καρέκλα του σκηνοθέτη, μα λόγω της βεβαρυμένης του υγείας θα αντικατασταθεί από τον Πολ Σρέιντερ. Η ιστορία θα τοποθετηθεί στην Αφρική μεν, μα, όπως και ο «Εξορκιστής ΙΙΙ», θα αγνοήσει την ύπαρξη της δεύτερης ταινίας. Κι εκεί ο Μέριν συναντά στην Αφρική τον Παζούζου, αλλά την περίοδο του Μεσοπολέμου. Εδώ έχει μεσολαβήσει ο Β’ Παγκόσμιος Πόλεμος, όπου σημειώθηκε η πρώτη επαφή του χαρακτήρα με το απόλυτο Κακό και αποτέλεσε λόγο για να γυρίσει την πλάτη στον Θεό, να πετάξει τα ράσα του και να αφοσιωθεί στην αρχαιολογία.

Ο Σρέιντερ γύρισε την ταινία του, οι παραγωγοί την είδαν και έφριξαν, θεωρώντας ότι «δεν είναι αρκετά τρομακτική» –σας θυμίζει κάτι;– και, μετά από παραγγελίες για διαφορετικό μοντάζ και πρόσθετα γυρίσματα, πήραν μια παράτολμη απόφαση: ανέθεσαν στον Ρένι Χάρλιν να ξαναγυρίσει την ταινία από την αρχή. Τα περισσότερα μέλη του καστ αποχώρησαν ως ένδειξη συμπαράστασης στον Σρέιντερ και αντικαστάθηκαν από άλλους ηθοποιούς, ο Στέλαν Σκάρσγκαρντ παρέμεινε ως πρωταγωνιστής, το σενάριο άλλαξε και το αρχικό μπάτζετ εύλογα τριπλασιάστηκε. Λίγα πράγματα διατηρήθηκαν από το υλικό που γύρισε ο Σρέιντερ, με πιο χαρακτηριστικό το πλάνο ενός σκουληκιασμένου νεογέννητου – από τις ελάχιστες γραφικές σκηνές του σρεϊντερικού «Εξορκιστή». 

Η πονεμένη ιστορία των συνεχειών του «Εξορκιστή» Facebook Twitter
Aν θέλετε να δείτε την πραγματικά κακή ταινία του franchise, αυτή είναι το «Exorcist: The Beginning» (2004).

Ε, λοιπόν, αν θέλετε να δείτε την πραγματικά κακή ταινία του franchise, αυτή είναι το «Exorcist: The Beginning» (2004). Με μια φλασάτη αισθητική, σήμα κατατεθέν του σκηνοθέτη της αλλά και της εποχής, άστοχα και αναίτια jump scares, παντελή έλλειψη μέτρου και μια πραγματικά γελοία σκηνή εξορκισμού, την τελειώνεις με το ζόρι και βρίσκεσαι να αναρωτιέσαι πόσο χειρότερη μπορεί να ήταν η ταινία του Σρέιντερ, για να αποφασίσουν να κυκλοφορήσουν αυτό το εξάμβλωμα. 

Κατά μια ειρωνεία της τύχης, η ταινία καταποντίστηκε στα ταμεία και έτσι οι παραγωγοί έδωσαν λίγα χρήματα στον Πολ Σρέιντερ για να προσθέσει κάποια απαραίτητα οπτικά εφέ και τον άφησαν να κυκλοφορήσει τη δική του εκδοχή στις αίθουσες με τίτλο «Dominion: Prequel to the Exorcist». Έχοντας δει την ταινία του Χάρλιν, η διαφορά είναι αισθητή – για αρχή, πληροί τις ελάχιστες προδιαγραφές ώστε να αποκαλείται σινεμά. Μια εισαγωγή σε ναζιστικό στρατόπεδο, που στην ταινία του Χάρλιν βλέπουμε σε φλασμπάκ, μας δείχνει την αρχή του Κακού, υπάρχει μια πιο στέρεη αφηγηματική ροή, ενώ η παλιομοδίτικη όψη της φωτογραφίας του Βιτόριο Στοράρο είναι τόσο γοητευτική που σε κάνει να απορείς τι συνέβη στην περίπτωση της ταινίας του Χάρλιν. Δεν μπορεί αυτό το έκδηλα ψηφιακό χάλι να ανήκει στον ίδιο άνθρωπο, δεν μοιάζει και με καμία άλλη δουλειά του θρυλικού διευθυντή φωτογραφίας – μήπως δεν είχε κανέναν λόγο στο στάδιο του post-production; 

Μολαταύτα, είναι όντως μια πολύ μέτρια ταινία. Ο Σρέιντερ μάλλον πήρε τα περί «κοινοτοπίας του Κακού» κυριολεκτικά κι έτσι είναι κοινότοπα όσα έχει να κομίσει για το Κακό και για την Πίστη στον άνθρωπο, στον Θεό και στον εαυτό μας ως αντίδοτο απέναντί του. Λείπει κι αυτός ο μυσταγωγικός τόνος που είχαν οι καλύτερες δουλειές του, ενώ δεν φαίνεται να αντιλαμβάνεται ιδιαίτερα τον τρόπο που λειτουργεί το είδος – το πρόσφατο «Card Counter» του είναι μια πολύ πιο υποβλητική «ταινία τρόμου» από το «Dominion». Το πλάνο-αναφορά στο φορντικό «Searchers», πάντως, με τον ήρωα να βγαίνει από την πόρτα αλλαγμένος από την εμπειρία του το θυμόμαστε μέχρι σήμερα. 

Η πονεμένη ιστορία των συνεχειών του «Εξορκιστή» Facebook Twitter
Την τελειώνεις με το ζόρι και βρίσκεσαι να αναρωτιέσαι πόσο χειρότερη μπορεί να ήταν η ταινία του Σρέιντερ, για να αποφασίσουν να κυκλοφορήσουν αυτό το εξάμβλωμα. 

Τελικά κι αυτή η ταινία απαρατήρητη πέρασε, συνήθως έρχεται στη συζήτηση μόνο όταν αναφερόμαστε στη φιλμογραφία του σκηνοθέτη ως υποσημείωση ή όταν ανασύρουμε ιστορίες χολιγουντιανής τρέλας. Ο Παζούζου θα πέσει σε λήθαργο για σχεδόν δύο δεκαετίες, για να ξυπνήσει και πάλι φέτος, ακριβώς πενήντα χρόνια από την έξοδο της ταινίας του Φρίντκιν, με μια νέα ταινία που ακολουθεί την τακτική του requel – κάτι ανάμεσα σε reboot και sequel δηλαδή, που συνεπάγεται συνδυασμό παλιών και νέων προσώπων και κάποια σύνδεση με το κινηματογραφικό παρελθόν. Ο Ντέιβιντ Γκόρντον Γκριν και ο Ντάνι ΜακΜπράιντ, που τα έκαναν λίγο μούσκεμα πέρυσι με το «Halloween Ends», ανέλαβαν αυτό το δύσκολο έργο, με την Έλεν Μπέρστιν να επιστρέφει για να βοηθήσει μια οικογένεια που δοκιμάζεται από τα τερτίπια του δαίμονα.

Η πονεμένη ιστορία των συνεχειών του «Εξορκιστή» Facebook Twitter
O Παζούζου στο Dominion: Prequel to the Exorcist

Υπάρχουν δύο μάλλον ανησυχητικές ενδείξεις για το φιλμ: η μία ότι, ενώ βγαίνει στις αίθουσες στις 12 Οκτωβρίου, το πρώτο teaser κυκλοφόρησε μόλις στις 25 Ιουλίου - και δεν δείχνει και πολύ ενθαρρυντικό. Η άλλη, που αποτελεί ανεπιβεβαίωτη φήμη και κυκλοφόρησε σε όχι απαραίτητα αξιόπιστες ιστοσελίδες, θέλει κάποια test screenings να προκάλεσαν εχθρικότατες αντιδράσεις, με αποτέλεσμα το στούντιο – δεν θα το πιστέψετε- να απαιτήσει αλλαγές για να γίνει η ταινία «πιο τρομακτική».

Λέτε η περιβόητη κατάρα του «Εξορκιστή», που υποτίθεται πως πυροδότησε περίεργα περιστατικά στα γυρίσματά του, να πλήττει στην πραγματικότητα τις συνέχειές του, δημιουργώντας προβλήματα; Μήπως πρόκειται για κατάρα του Φρίντκιν, εφάμιλλη με εκείνη του Μπέλα Γκούτμαν να μην ξανασηκώσει ευρωπαϊκό τρόπαιο η ποδοσφαιρική Μπενφίκα από τότε που τον έδιωξαν από τον πάγκο της;  Να έχει εξαπολύσει, δηλαδή, κατάρα ο Αμερικανός δημιουργός να μη στεριώσει άλλος «Εξορκιστής», αν δεν φέρει την υπογραφή του; Αν και η συγκεκριμένη σειρά τρόμου μάς καλεί να πιστέψουμε στο μεταφυσικό και μολονότι θέλουμε πάρα πολύ η επερχόμενη ταινία να είναι καλή, επειδή αγαπάμε το είδος όσο λίγα πράγματα, πιστεύουμε ότι η πραγματικότητα είναι πολύ πιο πεζή. 

The Exorcist: Believer

Ίσως τελικά ο «Εξορκιστής» να είναι σαν την «Καζαμπλάνκα», σαν τον «Λόρενς της Αραβίας», σαν το «Seven», αν θέλουμε να περάσουμε σε κάτι θεματικά παραπλήσιο. Δηλαδή να είναι μία από εκείνες τις περιπτώσεις που ευθυγραμμίστηκαν οι πλανήτες, που ο Θεός του Σινεμά (ή ο γερο-Διάολος) έδωσε την ευχή του και λειτούργησαν όλα σωστά και προέκυψε μια αυτοτελής και αυτάρκης κινηματογραφική δημιουργία, που δεν χρειάζεται sequel, prequel, requel και ό,τι άλλο με κατάληξη -el μπορείτε να φανταστείτε για να εμπλουτίσει ή να διευρύνει τον μύθο της. Και ίσως να μην είναι τυχαίο που δεν έφτασε το μέγεθος της δημιουργίας του Φρίντκιν όχι μόνο κανένα από τα φιλμ για τα οποία διαβάσατε παραπάνω αλλά ούτε και κάποιο από τα παρεμφερή horror εξορκισμού, τα οποία δεν θα είχαν υπάρξει ποτέ χωρίς εκείνον. 

Οθόνες
0

ΑΦΙΕΡΩΜΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Γιώργου Γάλλου

Μυθολογίες / «Ο Βέγγος είναι το αγχολυτικό μου»: Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Γιώργου Γάλλου

Από τον Κουροσάβα και τον Μπέργκμαν, από τις ταινίες της Pixar μέχρι τα Batman του Nόλαν, ο ηθοποιός φτιάχνει μια ετερόκλητη και ειλικρινή λίστα και πιστεύει ότι «σινεμά είναι να βλέπεις άλλες πλευρές του κόσμου».
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
Εβελίνα Παπούλια: «Δεν μου χαρίστηκε τίποτα»

Oι Αθηναίοι / Εβελίνα Παπούλια: «Δεν μου χαρίστηκε τίποτα»

«Μην παίξεις ποτέ κωμωδία», της είχαν πει, αλλά τελικά το ευρύ κοινό τη λάτρεψε ως Μαρίνα Κουντουράτου. Όταν αποφάσισε να ερμηνεύσει τον ρόλο μιας τρανς γυναίκας, της είπαν «θα καταστραφείς». Ήταν πάντα τολμηρή και άφοβη. Και είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
 Ντέιβιντ Κρόνεμπεργκ: «Αν είσαι υπαρξιστής άθεος όπως εγώ, το ανθρώπινο σώμα είναι η ζωή σου»

Pulp Fiction / «Αν είσαι υπαρξιστής άθεος όπως εγώ, το ανθρώπινο σώμα είναι η ζωή σου»

Ο Ντέιβιντ Κρόνεμπεργκ επιστρέφει με το «Ο Κύριος των Νεκρών» και μιλά στη LiFO για τις σκέψεις του πάνω στο πένθος, την τεχνητή νοημοσύνη που του έλυσε τα χέρια, και εξηγεί γιατί ασχολείται διαρκώς με τρομακτικές καταστάσεις.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Βαλ Κίλμερ: Ο άνθρωπος που θα (μπορούσε να) γινόταν σταρ

Απώλειες / Βαλ Κίλμερ (1959-2025): Ο άνθρωπος που θα μπορούσε να είχε γίνει σούπερσταρ

Έφυγε από τη ζωή ο Κρις του «Heat», ο Iceman του «Top Gun», ο «ξανθός» Μπάτμαν του Τζόελ Σουμάχερ, ο Τζιμ Μόρισον του Όλιβερ Στόουν, ο γκέι ντέτεκτιβ του «Kiss Kiss Bang Bang», ένας ηθοποιός που κατέγραψε μερικές αξέχαστες εμφανίσεις στο ενεργητικό του, μα δεν έκανε την αναμενόμενη καριέρα μεγάλου σταρ λόγω ατυχών συγκυριών αλλά και προσωπικών επιλογών.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Η Λάιζα Μινέλι σήμερα δηλώνει ευτυχισμένη. ή Λάιζα Μινέλι: Mια απίστευτη ιστορία επιβίωσης.

Οθόνες / Λάιζα Μινέλι: Mια απίστευτη ιστορία επιβίωσης

Gay icon, μια χαρισματικά αφοσιωμένη performer, αλλά και αντικείμενο χλεύης. Το ντοκιμαντέρ του Μπρους Ντέιβιντ Κλάιν «Liza: A Truly Terrific, Absolutely True Story» σίγουρα δεν αφηγείται την ιστορία ενός τυπικού nepo baby.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
τομ χάρντι

Οθόνες / 10 τηλεοπτικές σειρές που θα δούμε την άνοιξη

Από τη μεγάλη επιστροφή του «The Last of Us» σε εκείνη του «Αστερίξ» και από τη σεξουαλική αναζήτηση της Μισέλ Ουίλιαμς σε μια απολαυστική ματιά στον κόσμο του σύγχρονου μπαλέτου, αυτές είναι οι σειρές που θα μας κρατήσουν καθηλωμένους στη μικρή οθόνη το επόμενο διάστημα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Οι 10 αγαπημένες ταινίες της Μαρίνας Σάττι

Μυθολογίες / «Οι εικόνες του Ζβιάγκιντσεφ είναι υπνωτιστικές»: Οι 10 αγαπημένες ταινίες της Μαρίνας Σάττι

Στην κινηματογραφική λίστα της τραγουδοποιού, η σιωπή λέει περισσότερα από τα λόγια, οι εικόνες αποκαλύπτουν κρυμμένα συναισθήματα, οι κόσμοι είναι γεμάτοι αβεβαιότητες και συγκρούσεις, και η μουσική έχει μια ιερή διάσταση.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
21 ντοκιμαντέρ του 21ου αιώνα που αξίζει να δείτε

Οθόνες / 21 ντοκιμαντέρ του 21ου αιώνα που αξίζει να δείτε

Από μια σπουδαία στιγμή του σκορσεζικού σινεμά ως την ψηφιακή επανάσταση της Ανιές Βαρντά κι από το συγκλονιστικό δίπτυχο του Τζόσουα Οπενχάιμερ ως τη μεγάλη φιλμική «σκανταλιά» του Banksy, αυτοί είναι 21 σταθμοί του σύγχρονου σινεμά τεκμηρίωσης που πρέπει να έχει δει κάθε σινεφίλ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Μπορεί να γίνει μια παραγωγή σαν το “Flow” στην Ελλάδα, αρκεί να το θέλουμε»

Οθόνες / «Μπορεί να γίνει μια παραγωγή σαν το “Flow” στην Ελλάδα, αρκεί να το θέλουμε»

Με αφορμή τη δεύτερη απονομή των βραβείων Stratos, που τιμούν το ελληνικό animation, o πρόεδρος της ASIFA HELLAS Κωνσταντίνος Κακαρούντας μιλά για την άνθηση της σκηνής, τις προκλήσεις και για το πώς η Ελλάδα μπορεί να πετύχει μια παραγωγή οσκαρικού επιπέδου.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
 «Εσύ, θείο, δεν θα φύγεις, θα μείνεις εδώ μαζί μου!» ή Γιάννα Δεληγιάννη: «Βρίσκω την ουσία μόνο στο να στηρίζει ο ένας τον άλλον». ή Η Γιάννα Δεληγιάννη προβάλλει ταινίες στους μαθητές της άγονης γραμμής.

Οθόνες / Η Γιάννα Δεληγιάννη προβάλλει ταινίες στους μαθητές της άγονης γραμμής

Η κινηματογραφίστρια και πρόεδρος της Cinemathesis μιλά για την πρωτοβουλία της να υλοποιεί κινηματογραφικά εργαστήρια για παιδιά σε απομακρυσμένα δημοτικά σχολεία της άγονης γραμμής, το όραμα και το αποτύπωμα της δράσης της, για τις δυσκολίες που αντιμετώπισε και για το τι λείπει από την τυπική εκπαίδευση.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί το «Adolescence» έχει αναδειχθεί σε παγκόσμιο φαινόμενο;

Pulp Fiction / Γιατί το «Adolescence» έχει αναδειχθεί σε παγκόσμιο φαινόμενο;

Είναι η τεχνική αρτιότητα μιας αστυνομικής σειράς με επίκαιρο κοινωνικό θέμα που της χαρίζει τόσο μεγάλο αντίκτυπο στο κοινό; Ή μήπως η πραγματική δύναμη πηγάζει από τον φόβο των γονιών για τις εγκληματικές παραλείψεις και, κυρίως, για την άγνοιά τους απέναντι στα κρυφά σημάδια του ψηφιακού κόσμου;
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η μαμά μου, ο Μπαρτ Ρέινολντς κι ένας θάνατος που παραμένει μυστηριώδης εδώ και μισό αιώνα

Οθόνες / Η μαμά μου, ο Μπαρτ Ρέινολντς κι ένας θάνατος που παραμένει μυστηριώδης εδώ και μισό αιώνα

Ο γιος της ηθοποιού Σάρα Μάιλς ήταν τεσσάρων ετών όταν βρέθηκε νεκρός ο μάνατζερ και πρώην εραστής της μητέρας του. Οι υποψίες είχαν πέσει τότε πάνω στον συμπρωταγωνιστή της Μπαρτ Ρέινολντς. 51 χρόνια αργότερα, ο Μπολτ προσπαθεί να θυμηθεί τι συνέβη.
LIFO NEWSROOM
Το Παιδί Τραύμα επιλέγει τις 10 αγαπημένες του ταινίες

Μυθολογίες / «Το Festen έχει επηρεάσει τους στίχους μου»: Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Παιδιού Τραύματος

Χάνεκε αλλά και Αγγελόπουλος, «Καμιά πατρίδα για τους μελλοθάνατους» αλλά και «Aftersun», το Παιδί Τραύμα επιλέγει 10 ταινίες που κυμαίνονται από τον ωμό ρεαλισμό και τη βία μέχρι τον θρίαμβο της ποίησης και της τρυφερότητας.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ