Τρόμος στο νερό: 10 ταινίες που θα σε κάνουν να μείνεις μακριά από θάλασσες και ακτές

Τρόμος στο νερό: 10 ταινίες που θα σε κάνουν να μείνεις μακριά από θάλασσες και ακτές Facebook Twitter
Η Μπλέικ Λάιβλι στο «The Shallows» (2016)
0

Περίπου τα 2/3 του σώματός μας αποτελούνται από νερό, αλλά να επιβιώσουμε στο νερό είναι αδύνατο. Κι αυτή είναι μόνο μία από τις αντιφάσεις γύρω από αυτό. Το νερό δίνει ζωή, εύκολα όμως μπορεί και να την πάρει. Kι αυτό είναι ένα μάθημα που το σινεμά μας έχει διδάξει ουκ ολίγες φορές.

Ακολουθούν δέκα χαρακτηριστικές ταινίες, ικανές να σε κάνουν να τρέμεις στην ιδέα ότι θα χρειαστεί να έρθεις σε επαφή με το νερό – μια κινηματογραφική λίστα που δεν θα έπαιρνε ποτέ την έγκριση του ΕΟΤ.

  

Creature From the Black Lagoon (1954)

Του Τζακ Άρνολντ

Τρόμος στο νερό: 10 ταινίες που θα σε κάνουν να μείνεις μακριά από θάλασσες και ακτές Facebook Twitter
 

Πλην της θάλασσας, κίνδυνοι ελλοχεύουν και στα γλυκά νερά, σαν εκείνον του αμφίβιου πλάσματος της Μαύρης Λίμνης. Πρόκειται για ύστερη προσθήκη στην πινακοθήκη τεράτων της Universal, σε μια ταινία που στην πραγματικότητα μιλά για τον αδυσώπητο, καταστροφικό αρσενικό ανταγωνισμό, ο οποίος μένει απαράλλαχτος σε επίπεδο κινήτρων και στοχοθεσίας τόσο στην «εξελιγμένη», όσο και στην πρωτόγονη μορφή του. Εμφανής η επιρροή στο The Shape of Water του Γκιγιέρμο Ντελ Τόρο, έχει και μια υποβρύχια σεκάνς που φλερτάρει με την ποιητική φαντασία.

Τα Σαγόνια του Καρχαρία (Jaws, 1975)

Του Στίβεν Σπίλμπεργκ
Τρόμος στο νερό: 10 ταινίες που θα σε κάνουν να μείνεις μακριά από θάλασσες και ακτές Facebook Twitter

Οι αρχικές, αόρατες επιθέσεις του καρχαρία. Η πρώτη, απρόσμενη εμφάνισή του. Το dolly shot στον Ρόι Σάιντερ. Η ειρωνική ονομασία της πόλης (Amity). Η αδιαφορία και η αναλγησία των Αρχών. Η μαυρόψυχη ιστορία του Κουίντ και η εκδίκηση της φύσης για το έγκλημα στο οποίο υπήρξε συνεργός. Τρεις άντρες σε μια βάρκα, αντιμέτωποι με τους φόβους και τον μύθο τους. Α, και με τον καρχαρία. Κάπως έτσι ο Σπίλμπεργκ έγραψε κινηματογραφική ιστορία και κατασκεύασε τη «μητέρα» της κινηματογραφικής υδροφοβίας, με το μουσικό θέμα του Τζον Γουίλιαμς να παίζει στο πίσω μέρος του μυαλού σου σχεδόν κάθε φορά που σκέφτεσαι να ξανοιχτείς στα βαθιά.

Με τα «Σαγόνια του Καρχαρία» ο Σπίλμπεργκ έγραψε κινηματογραφική ιστορία και κατασκεύασε τη «μητέρα» της κινηματογραφικής υδροφοβίας, με το μουσικό θέμα του Τζον Γουίλιαμς να παίζει στο πίσω μέρος του μυαλού σου σχεδόν κάθε φορά που σκέφτεσαι να ξανοιχτείς στα βαθιά.

Πιράνχα, τα Σαρκοφάγα (Piranha, 1978)

Του Τζο Ντάντε

Τρόμος στο νερό: 10 ταινίες που θα σε κάνουν να μείνεις μακριά από θάλασσες και ακτές Facebook Twitter
 

Από τους φιλμικούς κλώνους του Jaws που επιχείρησαν να δανειστούν λίγη από τη δόξα της ταινίας του Σπίλμπεργκ, τα σαρκοφάγα Πιράνχα σε παραγωγή Ρότζερ Κόρμαν, σκηνοθεσία Τζο Ντάντε και σενάριο Τζον Σέιλς είναι ο μοναδικός αξιόλογος. Στην ταινία γενετικά μεταλλαγμένα πιράνχα σουλατσάρουν σε λίμνη και μετατρέπουν ένα summer camp σε λουτρό αίματος. Με αφίσα που παραπέμπει ευθέως στο Jaws, σημαντικά χαμηλότερο production value, grindhouse διαθέσεις και όλο το δημιουργικό επιτελείο στο «κόλπο», τα Piranha συνιστούν μια απολαυστική μεταμεσονύκτια προβολή. Το αυτό ισχύει και για το (ακόμα πιο) κανιβαλιστικών διαθέσεων ριμέικ του Αλεξάντρ Αζά.

H Oμίχλη (The Fog, 1980)

Του Τζον Κάρπεντερ

 

H ομίχλη του τίτλου καλύπτει ένα τσούρμο νεκροζώντανους πειρατές, που έρχονται δια θαλάσσης για να πάρουν τους κατοίκους του Αντόνιο Μπέι μαζί τους. Ιστορία τρόμου γύρω από τη φωτιά αλλά και παραβολή για τη χτισμένη με ξένο αίμα και αγαθά δυτική ευδαιμονία που διατηρείται υπό (και παρά) τον διαρκή φόβο εκείνου που μια μέρα θα χτυπήσει την πόρτα και θα ζητήσει τον λογαριασμό. Ατμοσφαιρικό, δίχως ίχνος λίπους στα λιγότερο από ενενήντα λεπτά που διαρκεί, εμποτισμένο με λεπτές σινεφιλικές αναφορές και ευλογημένο από το παραδοσιακά δυσοίωνο, μινιμαλιστικό score του Κάρπεντερ, καθώς και τη μοναδική του ικανότητα να αξιοποιεί στο έπακρο και το τελευταίο σεντ που έχει στη διάθεσή του – κι αυτό να φαίνεται επί της οθόνης.

Το Υποβρύχιο (Das Boot, 1981)

Του Βόλφγκανγκ Πίτερσεν

Τρόμος στο νερό: 10 ταινίες που θα σε κάνουν να μείνεις μακριά από θάλασσες και ακτές Facebook Twitter
 

Το φιλμικό επίτευγμα του Βόλφγκανγκ Πίτερσεν, που δυστυχώς είναι λιγότερο δημοφιλές σήμερα από όσο στο παρελθόν, τοποθετεί τη δράση εντός ενός γερμανικού υποβρυχίου επί Β' Παγκοσμίου Πολέμου, αφηγούμενο την καθημερινότητα, τους νεκρούς χρόνους, τις εσωτερικές (και εξωτερικές) συγκρούσεις του πληρώματος με την ηγεσία και την ιδεολογία βάσει της οποίας λειτουργεί, και, πάνω από όλα, την αγωνία και τον φόβο μήπως ο βυθός που τους περιβάλλει καταστεί ένας υγρός τάφος. Το Das Boot λειτούργησε ως πατρόν για όλες τις ταινίες με υποβρύχια που ακολούθησαν.

Καταιγίδα (The Perfect Storm, 2000)

Του Βόλφγκανγκ Πίτερσεν

 

Δύο δεκαετίες μετά το Das Boot ο Βόλφγκανγκ Πίτερσεν θα επιστρέψει στη θάλασσα και θα αντλήσει αγωνία από τους κινδύνους που εγκυμονεί με το Perfect Storm, όπου ένα εμπορικό αλιευτικό βρίσκεται ξαφνικά στο έλεος μιας άγριας καταιγίδας, με τους ψαράδες να πασχίζουν να επιβιώσουν. Εντυπωσιακά οπτικά εφέ, ηχητική μπάντα που φέρνει την καταιγίδα σπίτι σου και το στοιχειωτικό τελευταίο πλάνο του Τζορτζ Κλούνεϊ συνθέτουν μια από τις καλύτερες ταινίες καταστροφής που έχεις δει, η οποία αποδίδει πειστικά τον χειρότερο φόβο όσων ετοιμάζονται να σαλπάρουν.

Dark Water (2002)

Του Χιντέο Νακάτα

Τρόμος στο νερό: 10 ταινίες που θα σε κάνουν να μείνεις μακριά από θάλασσες και ακτές Facebook Twitter
 

Το νερό και η υγρασία προαναγγέλλουν φαντασματικές παρουσίες και ξυπνούν τραύματα του παρελθόντος σε μητέρα που μεγαλώνει την κόρη της σε έναν εχθρικό κόσμο – μια υπό κατάρρευση πολυκατοικία, όπου ο «θυρωρός» αδιαφορεί. Όλα αυτά στο στυλιζαρισμένο, βραδυφλεγές φιλμ τρόμου του Χιντέο Νακάτα, το οποίο γνώρισε αμερικανικό ριμέικ που, όλως παραδόξως, δεν ήταν για πέταμα, έχοντας την παντού και πάντα υπέροχη Τζένιφερ Κόνελι μπροστά στον φακό και τον Άντζελο Μπανταλαμέντι στα πλήκτρα.

Άγριος Ωκεανός (Open Water, 2003)

Του Κρις Κέντις

 

Ζευγάρι πηγαίνει εκδρομή για scuba diving, για να ξεμείνει στην ανοιχτή θάλασσα, μίλια μακριά από την πλησιέστερη ακτή. Ελάχιστα καταδεικτικό φιλμ επιβίωσης με αισθητική συγγενή με εκείνη του found footage σινεμά. Για όσους έχουν ήδη φόβο για τη θάλασσα και τα διόλου φιλικά πλάσματα που κατοικούν εκεί, μπορεί να αγγίξει τα όρια της βιωματικής εμπειρίας, υπήρξαν όμως κι εκείνοι που ζήτησαν τα λεφτά τους πίσω, περιμένοντας ένα πιο αποκαλυπτικό θέαμα. Τηρουμένων των αναλογιών μεγάλη εισπρακτική επιτυχία – κόστισε 120 χιλιάδες δολάρια και έφερε πίσω 55 εκατομμύρια.

Χαμένοι στον Ωκεανό (Open Water: Adrift, 2006)

Του Χανς Χορν

 

Το Adrift επί της ουσίας δεν έχει καμία σχέση με το Open Water, απλά η εταιρεία πρόσθεσε ένα «open water» στον τίτλο για να εκμεταλλευτεί το brand name. Έξι άτομα πηγαίνουν κρουαζιέρα με γιοτ, πέφτουν στη θάλασσα ξεχνώντας να κατεβάσουν τη σκάλα κι έτσι παγιδεύονται στο νερό, δίχως τη δυνατότητα να επιστρέψουν στο γιοτ. Για να γίνουν τα πράγματα ακόμα χειρότερα, πάνω στο γιοτ υπάρχει κι ένα μωρό, το οποίο σύντομα θα χρειαστεί φροντίδα. Σαδιστικός ψυχολογικός τρόμος, καθώς η σωτηρία βρίσκεται λίγα μέτρα μακριά από τους χαρακτήρες, είναι ορατή μα απρόσιτη.

Σε Ρηχά Νερά (The Shallows, 2016)

Του Ζάουμε Κολέ Σερά

 

Με φωτογραφία που, όχι τυχαία, παραπέμπει σε φίλτρο του Instagram, ο Ζάουμε Κολέ Σερά στήνει ένα ψυχαγωγικότατο b-movie, που θέλει να λειτουργήσει και ως αλληγορία αλά Gravity. Η ηρωίδα –μια αθλητική, σταθερά φωτογενής Μπλέικ Λάιβλι– παγιδεύεται σε μια εξωτική παραλία όπου καραδοκεί αιμοσταγής καρχαρίας και καλείται να επιβιώσει, να ξεπεράσει ένα προσωπικό της τραύμα και να αναγεννηθεί από αυτή την εμπειρία. Η επιθετική ηχητική μπάντα κάνει θαύματα με το κατάλληλο ηχοσύστημα και οι γνωστές υπερβολές του Ισπανού σκηνοθέτη κάνουν την εμφάνιση τους στην τελευταία πράξη, δίχως να πλήττουν μη αναστρέψιμα το τελικό αποτέλεσμα.

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

To ελληνικό καλοκαίρι στο σινεμά της τελευταίας δεκαετίας

Οθόνες / To ελληνικό καλοκαίρι στο σινεμά της τελευταίας δεκαετίας

Από το «Wasted Youth» και το «Suntan» του Αργύρη Παπαδημητρόπουλου μέχρι το μικρού μήκους «Heatwave» του Φωκίωνος Ξένου, συγκεντρώσαμε μερικές από τα πιο χαρακτηριστικές καλοκαιρινές ταινίες της πρόσφατης ελληνικής κινηματογραφικής παραγωγής.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η φωνή του «τέρατος»: Ο Μάνσον με τα δικά του λόγια σ’ ένα αποκαλυπτικό νέο ντοκιμαντέρ

Οθόνες / Η φωνή του «τέρατος»: Ο Μάνσον με τα δικά του λόγια σ’ ένα αποκαλυπτικό ντοκιμαντέρ

Ένα νέο ντοκιμαντέρ εξετάζει και αμφισβητεί όλα όσα νομίζουμε ότι γνωρίζουμε για τη διαβόητη φιγούρα, παρουσιάζοντας για πρώτη φορά ηχογραφημένες συνομιλίες του σε διάστημα είκοσι ετών.
THE LIFO TEAM
Τα γεγονότα της ζωής

Οθόνες / Κασσαβέτης, Σκορσέζε, Ερίθε: 10 άχαστες προβολές στο φετινό Πανόραμα

Πρεμιέρες, παράλληλες εκδηλώσεις, αφιερώματα: Από τις 21 ως τις 27 Νοεμβρίου, οι κινηματογράφοι Τριανόν, Newman και Στούντιο φιλοξενούν το μακροβιότερο αθηναϊκό κινηματογραφικό φεστιβάλ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Πάνος Χ. Κούτρας: Queer before it was cool, νυν και αεί

Οθόνες / Πάνος Χ. Κούτρας: Queer before it was cool, νυν και αεί

Ο αγαπημένος Έλληνας σκηνοθέτης ξεδίπλωσε σημαντικές στιγμές από τη ζωή και την πορεία του και αφηγήθηκε πολύτιμες ιστορίες που διαμόρφωσαν το queer σινεμά του στο φετινό Iconic Talks Powered by Mastercard που πραγματοποιήθηκε στο 65ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Τα δέκα αγαπημένα animation του Αλέξανδρου Βούλγαρη (aka The Boy)

Μυθολογίες / Τα 10 αγαπημένα animation του Αλέξανδρου Βούλγαρη (aka The Boy)

«Κάθε φορά που το βλέπω προσπαθώ να καταλάβω πώς έχει οργανωθεί αυτό το χάος»: Ο Αλέξανδρος Βούλγαρης μάς καλεί να ανακαλύψουμε δέκα animation διαφορετικών τεχνικών, που τον έχουν επηρεάσει βαθιά.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
65ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης: Όσα ξεχώρισαν κοινό και επιτροπές

Οθόνες / 65ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης: Όσα ξεχώρισαν κοινό και επιτροπές

Η Fischer, επίσημος χορηγός των Βραβείων Κοινού εδώ και μια δεκαετία, στήριξε για μία ακόμη χρονιά τον θεσμό, απονέμοντας πέντε βραβεία στις ταινίες που συγκέντρωσαν τις περισσότερες ψήφους των θεατών.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Dune: Prophecy»: Το κυνήγι του επόμενου «Game of Thrones» συνεχίζεται

Οθόνες / «Dune: Prophecy»: Το κυνήγι του επόμενου Game of Thrones συνεχίζεται

Η σειρά του HBO, που παίρνει τη σκυτάλη από το πραγματικά αξιόλογο «Penguin», προσπαθεί να επικαλεστεί τη συνταγή του μεγάλου hit του καναλιού και ξεστρατίζει από το ατμοσφαιρικό σύμπαν του Ντενί Βιλνέβ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Οι θρυλικοί boomers του 65ου φεστιβάλ θεσσαλονίκης

Pulp Fiction / Οι θρυλικοί boomers του 65ου Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης

Ρέιφ Φάινς, Ζιλιέτ Μπινός, Ματ Ντίλον: Oι διάσημοι, σχεδόν συνομήλικοι ηθοποιοί που τιμήθηκαν με Χρυσό Αλέξανδρο και έδειξαν με τις διαφορετικές επιλογές τους ισάριθμα σίκουελ στην καριέρας τους.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Μονομάχος II»: Αν και λιγότερο brutal από τον Ράσελ Κρόου, ο Πολ Μέσκαλ υπόσχεται αίμα στην αρένα

Οθόνες / «Μονομάχος II»: Αν και λιγότερο brutal από τον Ράσελ Κρόου, ο Πολ Μέσκαλ υπόσχεται αίμα στην αρένα

Ένα έπος δράσης και χαρακτήρων που κυλά θεαματικά, ουσιαστικά, υπερβολικά, συγκινητικά, χορταστικά και εμφατικά, όπως όλοι οι υποψήφιοι θεατές αναμένουν εδώ και πολύ καιρό.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η πιο διάσημη υπόθεση «απαγωγής από εξωγήινους» αναβιώνει στο Netflix εν μέσω μηνύσεων

Οθόνες / Η απαγωγή του αιώνα αναβιώνει στο Netflix εν μέσω μηνύσεων

Παρότι συμμετείχε στο σενάριο του ντοκιμαντέρ «The Manhattan Alien Abduction», η Λίντα Ναπολιτάνο που ισχυρίζεται ότι απήχθη από εξωγήινους στο κέντρο του Μανχάταν προ 35ετίας μηνύει την πλατφόρμα για αθέτηση της συμφωνίας τους.
THE LIFO TEAM
Ο Άγγελος Φραντζής θέλησε να κάνει μια αστεία ταινία 

Οθόνες / Άγγελος Φραντζής: «Mόνο αν πας στην πηγή των τραυμάτων, μπορείς να απελευθερωθείς»

Μια κουβέντα με τον ακατάτακτο σκηνοθέτη λίγο πριν από την επίσημη πρεμιέρα της νέας του ταινίας «Ο Νόμος του Μέρφυ», μιας σουρεαλιστικής υπαρξιακής κωμωδίας που δεν μοιάζει με καμία από τις προηγούμενες δουλειές του.
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
Γιατί διχάζει τόσο το «The Substance»;

The Review / Γιατί διχάζει τόσο το «The Substance»;

Ο Αλέξανδρος Διακοσάββας και η δημοσιογράφος και κριτικός κινηματογράφου Ιωσηφίνα Γριβέα συζητούν για την πιο αμφιλεγόμενη ταινία της χρονιάς, που έχει προκαλέσει έντονες διαμάχες στα social media, για τη φεμινιστική της διάσταση και για τις γυναικείες φωνές στο σινεμά, που επιτέλους ακούγονται πιο ηχηρά από ποτέ.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ