Ο παλιός αιγυπτιακός κινηματογράφος αναβιώνει στην Αθήνα!

Ο παλιός αιγυπτιακός κινηματογράφος αναβιώνει στην Αθήνα! Facebook Twitter
0

Ο παλιός αιγυπτιακός κινηματογράφος αναβιώνει στην Αθήνα! Facebook Twitter
Ο Γιώργος Ιορδανίδης στην ταινία "Ο Μήνας του Μέλιτος" - 1960 (αρχείο Γ. Ιορδανίδη).

 

Πέντε σχετικά σπάνιες αιγυπτιακές ταινίες θα έχει την ευκαιρία να παρακολουθήσει το αθηναϊκό κοινό αυτή την εβδομάδα στο Μορφωτικό Κέντρο της Αιγυπτιακής Πρεσβείας, στο κέντρο, με ελεύθερη είσοδο. Το πρόγραμμα των προβολών επιμελήθηκε ο Πρέσβης της Αιγύπτου στη χώρα μας, Ahmed Fouad El Bidewy, εν είδει αφιερώματος στον πολυπράγμονα Έλληνα καλλιτέχνη Γιώργο Ιορδανίδη, με αφορμή τη συμπλήρωση 10 χρόνων από το θάνατο του.

Βέβαια, ο Ιορδανίδης - πατέρας του σκηνοθέτη Γιάννη Ιορδανίδη -, είναι περισσότερο γνωστός για τη μεγάλη συμβολή του στην ίδρυση του Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδος το 1961 και λιγότερο για τη σχέση του με την Αίγυπτο.

Αλήθεια είναι, όμως, πως ως Έλληνας της Αιγύπτου εμφανίστηκε σε σημαντικές ταινίες του παλιού αιγυπτιακού κινηματογράφου δίπλα σε μεγάλους σταρ, ενώ συνεργάστηκε και με δικούς μας σκηνοθέτες που γύρισαν εκεί ορισμένες ελληνικές ταινίες. Όλα αυτά μέχρι την οριστική εγκατάσταση του στην Ελλάδα και τη θητεία του, όπως είπαμε, στο ΚΘΒΕ. Ποιος ήταν λοιπόν ο Γιώργος Ιορδανίδης που τον τιμάει σήμερα η Αιγυπτιακή Πρεσβεία, 94 χρόνια από τη γέννηση του και μία 10ετία από το θάνατο του;

Πέραν του αιγυπτιακού κινηματογράφου, τον Γιώργο Ιορδανίδη τίμησαν και Έλληνες σκηνοθέτες σαν τον Μιχάλη Κακογιάννη και τον Αλέκο Σακελλάριο, που τότε γύρισαν τις ταινίες τους στα στούντιο του Καΐρου.

Γεννήθηκε το 1921 στη Μικρά Ασία, αλλά μεγάλωσε στην Αίγυπτο, όπου διέφυγε η οικογένεια του μετά την καταστροφή της Σμύρνης. Ως παιδί - ταλέντο έκανε το σκηνικό του ντεμπούτο το 1927, σε ηλικία μόλις 6 ετών. Τα επόμενα χρόνια μαθήτευσε κοντά στον σπουδαίο Αιγύπτιο κωμικό ηθοποιό Naguib el-Rihani (1889 - 1949), ο οποίος τον έμπασε στο θεατρικό και αργότερα στο κινηματογραφικό κύκλωμα του Καΐρου της εποχής. Από τις αρχές της δεκαετίας του 1940 ο Ιορδανίδης ανέπτυξε πλούσια θεατρική δραστηριότητα με ελληνικό θίασο που δούλεψε για μια 20ετία στην Αίγυπτο, εδραιώνοντας στην ουσία το θέατρο του εκεί απόδημου ελληνισμού.

Ταυτόχρονα και με την ίδια ένταση εμφανίστηκε στον κινηματογράφο, κυρίως σε αιγυπτιακές κωμωδίες και μελοδράματα, συνεργαζόμενος ωστόσο με τους καλύτερους σκηνοθέτες: Μεταξύ άλλων, με τον Youssef Chahine (1926 - 2008) που έφτιαξε την καριέρα του μετέπειτα διεθνούς σταρ Omar Sharif, με τον Hassan al-Imam (1919 - 1988) στην ταινία του 1952 ''Kas El-Azab (Το πικρό ποτήρι)'' και με τον, παραγωγικό μέχρι το 1990, Hassan el-Seify στην περίφημη κωμωδία του 1959, ''Hassan wa Marika (Ο Χασάν και η Μαρίκα)''.

Ο παλιός αιγυπτιακός κινηματογράφος αναβιώνει στην Αθήνα! Facebook Twitter
Ο Γιώργος Ιορδανίδης με τον διάσημο Αιγύπτιο κωμικό Ismail Yassin στην ταινία "Ο Μήνας του Μέλιτος" - 1960 (αρχείο Γ. Ιορδανίδη).

Στην τελευταία εμφανίστηκε στο πλευρό του ''Αιγύπτιου Fernandel'', Ismail Yassin (1912 - 1972), του κωμικού ηθοποιού με το χαρακτηριστικό μεγάλο στόμα. Ο Γιώργος Ιορδανίδης έπαιξε επίσης μαζί με τη γνωστή Αιγύπτια ηθοποιό της εποχής, Magda (1931 - ), στην ταινία ''Djamilah''  που γύρισε ο Youssef Chahine το 1958.

Υπάρχει όμως και η συμμετοχή του Ιορδανίδη σε ακόμη μία αιγυπτιακή ταινία, το ''Ehna el talamza (Εμείς οι σπουδαστές)'', που είχε πρωταγωνιστή τον νεαρό Omar Sharif, που παραδόξως δεν βρίσκεται καμία πληροφορία στο διαδίκτυο γι'αυτήν - ούτε καν στη φιλμογραφία του Sharif - και που εγώ είχα την τύχη να δω πριν από 18 χρόνια στο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Kelibia στην Τυνησία.

Το εν λόγω φιλμ, εξαιρουμένου του ηθικοπλαστικού τέλους του που θύμιζε πολύ αντίστοιχες ελληνικές ταινίες, είχε νεορεαλιστικό χαρακτήρα και μια παζολινική αίσθηση, που με έκανε τότε να το θεωρήσω κάτι μεταξύ ''Mamma Roma'' και ''Μαγική Πόλη'', την πρώτη ταινία του Κούνδουρου.

Ευτυχώς και περιέργως υπάρχει η ταινία ολόκληρη στο youtube κι έτσι μπορούμε να δούμε τον Γιώργο Ιορδανίδη στο ρόλο του μαγαζάτορα που βρίσκει το θάνατο από τα χέρια του Shukri Sarhan υπό το τρομαγμένο βλέμμα του Omar Sharif - η σκηνή στο 52', 20''. Κι αν δεν ξανάπαιξε δίπλα στον Sharif, με τον σπουδαίο Αιγύπτιο ηθοποιό Shukri Sarhan (1925 - 1997), ο Ιορδανίδης είχε συνεργαστεί πρώτη φορά δυο χρόνια πριν, στο διάσημο φιλμ ''Port Saint'' (1957) του Ezel din Soulfikar.

Πέραν όμως του αιγυπτιακού κινηματογράφου, τον Γιώργο Ιορδανίδη τίμησαν και Έλληνες σκηνοθέτες σαν τον Μιχάλη Κακογιάννη και τον Αλέκο Σακελλάριο, που τότε γύρισαν τις ταινίες τους στα στούντιο του Καΐρου. Έτσι, συμμετείχε στο ''Κυριακάτικο ξύπνημα'' (1954) του Κακογιάννη με το δίδυμο Λαμπέτη - Χορν, ενώ με τον Σακελλάριο δούλεψε σε τρεις κλασικές κωμωδίες με το άλλο δίδυμο των Λογοθετίδη - Λυβικού: ''Ένα βότσαλο στη λίμνη'' (1952), ''Σάντα Τσικίτα'' (1953) και ''Δεσποινίς ετών 39'' (1954).

Ο παλιός αιγυπτιακός κινηματογράφος αναβιώνει στην Αθήνα! Facebook Twitter
Γιώργος Ιορδανίδης - Βασίλης Λογοθετίδης σε σκηνή της ταινίας ''Ένα βότσαλο στη λίμνη'' του Αλέκου Σακελλάριου, Κάιρο 1952, (αρχείο Γ. Ιορδανίδη).

 

Η κινηματογραφική καριέρα του Γιώργου Ιορδανίδη έληξε το 1961, σε ηλικία 40 ετών, με τον επαναπατρισμό του, την εγκατάσταση του στη Θεσσαλονίκη και την εμπλοκή του με τη σύσταση του ΚΘΒΕ, με πρόεδρο τον Γιώργο Θεοτοκά και γενικό διευθυντή τον Σωκράτη Καραντινό. Υπηρέτησε το θέατρο ως γραμματέας του ΚΘΒΕ για τα επόμενα 25 χρόνια, ως διευθυντής της δραματικής σχολής του, ως καθηγητής ιστορίας θεάτρου και υποκριτικής, αλλά και ως σκηνοθέτης σε πολλά έργα κλασικού και σύγχρονου ρεπερτορίου. Στη ζωή του τιμήθηκε με πολλά μετάλλια για την προσφορά του στον πολιτισμό με κορυφαίο, ένα χρόνο πριν έρθει στην Ελλάδα, τον Χρυσό Σταυρό Αποστόλου και Ευαγγελιστού Μάρκου από το Πατριαρχείο Αλεξάνδρειας. Έφυγε στις 22 Ιουνίου του 2005, σε ηλικία 84 ετών, και κηδεύτηκε λίγες μέρες μετά από το Α΄Νεκροταφείο.

Νομίζω πως το αφιέρωμα της Αιγυπτιακής Πρεσβείας στη χώρα μας είναι μια καλή αφορμή να γνωρίσουμε όλοι καλύτερα αυτόν τον σπουδαίο Έλληνα της ομογένειας. Σήμερα, Δευτέρα 9 Φεβρουαρίου, στις 6.30 το απόγευμα, την εναρκτήρια εκδήλωση του αφιερώματος θα προλογίσουν ο Μορφωτικός Ακόλουθος της Αιγυπτιακής Πρεσβείας στην Αθήνα, Dr. Houssein Marie Mahmoud, και ο γιος του Γιώργου Ιορδανίδη, Γιάννης. Θα ακολουθήσει ανάγνωση κειμένων από τις ηθοποιούς Αλεξάνδρα Λαδικού και Κατερίνα Χέλμη, πρωταγωνίστριες επί σειρά ετών του ΚΘΒΕ, για να προβληθεί αμέσως μετά η ταινία ''Hassan wa Marika'' (1959) του Hassan el-Seify.

Ο παλιός αιγυπτιακός κινηματογράφος αναβιώνει στην Αθήνα! Facebook Twitter
Σπάνια αφίσα της ταινίας ''Hassan wa Marika'' (1959) του Hassan el-Seify με πρωταγωνιστή τον Ismail Yassin

 

Το πρόγραμμα των επόμενων προβολών είναι το εξής:

Τρίτη 10/2: Ehna el talamza (ελλην. τίτλος ''Εμείς οι σπουδαστές'') (1959) του Atef Salem

Τετάρτη 11/2:  Sahr el asal Bassal (ελλην. τίτλος ''Ο μήνας του μέλιτος'') (1960) του Isa Karama

Πέμπτη 12/2: Kas El-Azab (ελλην. τίτλος ''Το πικρό ποτήρι'') (1950) του Hassan al-Imam

Παρασκευή 13/2: Port Saint (ελλην. τίτλος ''Πορτ -Σάιντ'') (1957) του Ezel din Soulfikar

Όλες οι προβολές θα πραγματοποιηθούν στο Μορφωτικό Κέντρο της Αιγυπτιακής Πρεσβείας (Πανεπιστημίου 6, τρίτος όροφος, τηλ. 210-3632824) με ώρα έναρξης τις 18.00 και με ελεύθερη είσοδο. Το αφιέρωμα θα επαναληφθεί τον Μάρτιο στην Αίγυπτο από την Ελληνική Κοινότητα Καΐρου.

 

Ο παλιός αιγυπτιακός κινηματογράφος αναβιώνει στην Αθήνα! Facebook Twitter

Οθόνες
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η φωνή του «τέρατος»: Ο Μάνσον με τα δικά του λόγια σ’ ένα αποκαλυπτικό νέο ντοκιμαντέρ

Οθόνες / Η φωνή του «τέρατος»: Ο Μάνσον με τα δικά του λόγια σ’ ένα αποκαλυπτικό ντοκιμαντέρ

Ένα νέο ντοκιμαντέρ εξετάζει και αμφισβητεί όλα όσα νομίζουμε ότι γνωρίζουμε για τη διαβόητη φιγούρα, παρουσιάζοντας για πρώτη φορά ηχογραφημένες συνομιλίες του σε διάστημα είκοσι ετών.
THE LIFO TEAM
Τα γεγονότα της ζωής

Οθόνες / Κασσαβέτης, Σκορσέζε, Ερίθε: 10 άχαστες προβολές στο φετινό Πανόραμα

Πρεμιέρες, παράλληλες εκδηλώσεις, αφιερώματα: Από τις 21 ως τις 27 Νοεμβρίου, οι κινηματογράφοι Τριανόν, Newman και Στούντιο φιλοξενούν το μακροβιότερο αθηναϊκό κινηματογραφικό φεστιβάλ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Πάνος Χ. Κούτρας: Queer before it was cool, νυν και αεί

Οθόνες / Πάνος Χ. Κούτρας: Queer before it was cool, νυν και αεί

Ο αγαπημένος Έλληνας σκηνοθέτης ξεδίπλωσε σημαντικές στιγμές από τη ζωή και την πορεία του και αφηγήθηκε πολύτιμες ιστορίες που διαμόρφωσαν το queer σινεμά του στο φετινό Iconic Talks Powered by Mastercard που πραγματοποιήθηκε στο 65ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Τα δέκα αγαπημένα animation του Αλέξανδρου Βούλγαρη (aka The Boy)

Μυθολογίες / Τα 10 αγαπημένα animation του Αλέξανδρου Βούλγαρη (aka The Boy)

«Κάθε φορά που το βλέπω προσπαθώ να καταλάβω πώς έχει οργανωθεί αυτό το χάος»: Ο Αλέξανδρος Βούλγαρης μάς καλεί να ανακαλύψουμε δέκα animation διαφορετικών τεχνικών, που τον έχουν επηρεάσει βαθιά.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
65ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης: Όσα ξεχώρισαν κοινό και επιτροπές

Οθόνες / 65ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης: Όσα ξεχώρισαν κοινό και επιτροπές

Η Fischer, επίσημος χορηγός των Βραβείων Κοινού εδώ και μια δεκαετία, στήριξε για μία ακόμη χρονιά τον θεσμό, απονέμοντας πέντε βραβεία στις ταινίες που συγκέντρωσαν τις περισσότερες ψήφους των θεατών.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Dune: Prophecy»: Το κυνήγι του επόμενου «Game of Thrones» συνεχίζεται

Οθόνες / «Dune: Prophecy»: Το κυνήγι του επόμενου Game of Thrones συνεχίζεται

Η σειρά του HBO, που παίρνει τη σκυτάλη από το πραγματικά αξιόλογο «Penguin», προσπαθεί να επικαλεστεί τη συνταγή του μεγάλου hit του καναλιού και ξεστρατίζει από το ατμοσφαιρικό σύμπαν του Ντενί Βιλνέβ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Οι θρυλικοί boomers του 65ου φεστιβάλ θεσσαλονίκης

Pulp Fiction / Οι θρυλικοί boomers του 65ου Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης

Ρέιφ Φάινς, Ζιλιέτ Μπινός, Ματ Ντίλον: Oι διάσημοι, σχεδόν συνομήλικοι ηθοποιοί που τιμήθηκαν με Χρυσό Αλέξανδρο και έδειξαν με τις διαφορετικές επιλογές τους ισάριθμα σίκουελ στην καριέρας τους.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Μονομάχος II»: Αν και λιγότερο brutal από τον Ράσελ Κρόου, ο Πολ Μέσκαλ υπόσχεται αίμα στην αρένα

Οθόνες / «Μονομάχος II»: Αν και λιγότερο brutal από τον Ράσελ Κρόου, ο Πολ Μέσκαλ υπόσχεται αίμα στην αρένα

Ένα έπος δράσης και χαρακτήρων που κυλά θεαματικά, ουσιαστικά, υπερβολικά, συγκινητικά, χορταστικά και εμφατικά, όπως όλοι οι υποψήφιοι θεατές αναμένουν εδώ και πολύ καιρό.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η πιο διάσημη υπόθεση «απαγωγής από εξωγήινους» αναβιώνει στο Netflix εν μέσω μηνύσεων

Οθόνες / Η απαγωγή του αιώνα αναβιώνει στο Netflix εν μέσω μηνύσεων

Παρότι συμμετείχε στο σενάριο του ντοκιμαντέρ «The Manhattan Alien Abduction», η Λίντα Ναπολιτάνο που ισχυρίζεται ότι απήχθη από εξωγήινους στο κέντρο του Μανχάταν προ 35ετίας μηνύει την πλατφόρμα για αθέτηση της συμφωνίας τους.
THE LIFO TEAM
Ο Άγγελος Φραντζής θέλησε να κάνει μια αστεία ταινία 

Οθόνες / Άγγελος Φραντζής: «Mόνο αν πας στην πηγή των τραυμάτων, μπορείς να απελευθερωθείς»

Μια κουβέντα με τον ακατάτακτο σκηνοθέτη λίγο πριν από την επίσημη πρεμιέρα της νέας του ταινίας «Ο Νόμος του Μέρφυ», μιας σουρεαλιστικής υπαρξιακής κωμωδίας που δεν μοιάζει με καμία από τις προηγούμενες δουλειές του.
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
Γιατί διχάζει τόσο το «The Substance»;

The Review / Γιατί διχάζει τόσο το «The Substance»;

Ο Αλέξανδρος Διακοσάββας και η δημοσιογράφος και κριτικός κινηματογράφου Ιωσηφίνα Γριβέα συζητούν για την πιο αμφιλεγόμενη ταινία της χρονιάς, που έχει προκαλέσει έντονες διαμάχες στα social media, για τη φεμινιστική της διάσταση και για τις γυναικείες φωνές στο σινεμά, που επιτέλους ακούγονται πιο ηχηρά από ποτέ.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ