Πώς μια φωτογράφος ανέλαβε τη σκηνοθεσία ενός παγκόσμιου φαινομένου

Πώς μια φωτογράφος ανέλαβε τη σκηνοθεσία ενός παγκόσμιου φαινομένου Facebook Twitter
Σαμ Τέιλορ-Τζόνσον - Self Portrait Suspended I (2004)
2

Μια έκθεση σε μια έρημη λονδρέζικη αποβάθρα που επιμελήθηκε το 1988 ο νεαρός τότε Ντέμιαν Χιρστ, όταν ήταν ακόμα σπουδαστής, σηματοδότησε τη γέννηση ενός νέου καλλιτεχνικού κινήματος. Η έκθεση περιλάμβανε δουλειές φίλων και συνομηλίκων του, που έγιναν γνωστοί ως οι Νέοι Βρετανοί Καλλιτέχνες.

Την άτυπη αυτή "κλίκα" συνέδεε το στοιχείο της πρόκλησης στη δουλειά τους. Ενδεικτικό θεωρείται το διάσημο έργο του Χιρστ, The Physical Impossibility of Death in the Mind of Someone Living (1991) με τον κομματιασμένο καρχαρία βυθισμένο σε φορμαλδεϋδη. Μια από τις καλλιτέχνιδες αυτής της γενιάς ήταν η Σαμ Τέιλορ-Γουντ που εργαζόταν πρωτίστως ως φωτογράφος και video artist. Με τα πιο γνωστά της έργα, Killing Time και Travesty of a Mockery, εξερευνούσε τη σεξουαλικότητα, φτάνοντας μέχρι τις υποψηφιότητες των βραβείων Τέρνερ το 1998. 17 χρόνια μετά, η ίδια καλλιτέχις που άλλαξε το επώνυμό της το 2012 όταν παντεύτηκε τον κατά 23 χρόνια μικρότερό της, ηθοποιό Άαρον Τζόνσον (ο οποίος επίσης μετονομάστηκε σε Άαρον Τέιλορ-Τζόνσον), βρίσκεται στο προσκήνιο ως σκηνοθέτις πλέον της κινηματογραφικής μεταφοράς του παγκόσμιου εκδοτικού φαινομένου της Ε.Λ. Τζέιμς, 50 Αποχρώσεις του Γκρι.

  

Πώς μια φωτογράφος ανέλαβε τη σκηνοθεσία ενός παγκόσμιου φαινομένου Facebook Twitter
Ντέμιαν Χιρστ - The Physical Impossibility of Death in the Mind of Someone Living (1991)

 

Υπό μια έννοια, η σειρά των συγκεκριμένων βιβλίων έχει διχάσει τόσο όσο κι εκείνοι οι καλλιτέχνες κάποτε. Δικηγόροι που ασχολούνται με την ενδοοικογενειακή βία την έχουν χαρακτηρίσει "οδηγό για σεξουαλικούς βασανισμούς", κριτικοί λογοτεχνίας τη θεωρούν άοσμη αλλά ταυτόχρονα χυδαία, ωστόσο έχουν γραφτεί και εγκωμιαστικά σχόλια που κάνουν λόγο για "βατά έργα που εισάγουν την σαδομαζοχιστική κουλτούρα στη σφαίρα του μέινστριμ". Όπως και να'χει, η ταινία είναι σίγουρα μια από τις πιο αναμενόμενες της χρονιάς. Όμως γιατί μια καλλιτέχνις που έχει αγγίξει το βραβείο Τέρνερ, να βρεθεί στα σκηνοθετικά ηνία ενός τέτοιου πρότζεκτ;

 

Πώς μια φωτογράφος ανέλαβε τη σκηνοθεσία ενός παγκόσμιου φαινομένου Facebook Twitter
Σαμ Τέιλορ-Τζόνσον - Self Pietà (2001)

 

Σαμ Τέιλορ-Τζόνσον"Ήθελα να ανακαλύψω γιατί έγιναν φαινόμενο αυτά τα βιβλία. Σε πρώτη ανάλυση, το 50 Shades of Grey φαντάζει ένα πολύ σκοτεινό και ενήλικο παραμύθι. Δεν είχα δει προηγουμένως κάτι αντίστοιχο στον κινηματογράφο, οπότε ένιωσα σαν να βρίσκομαι σε μια νέα πραγματικότητα, πράγμα που με εξίταρε οπτικά" εξηγεί η Τέιλορ-Τζόνσον στο Time.

 

Θεματικά, πρόσφατες φωτογραφικές δουλειές της καλλιτέχνιδας, όπως τα Bound, Self Portrait Suspended και Escape Artist, ταιριάζουν με το πνεύμα της ταινίας, αφού άπτονται του κόσμου του S&M. Η ταινία βέβαια δεν αποτελεί την πρώτη της απόπειρα στον κινηματογράφο. Το Nowhere Boy του 2009 παρουσίαζε τα νεανικά χρόνια του Τζον Λένον και συνάντησε ευρεία αποδοχή. Η ίδια θεωρεί ότι εκείνη η ταινία ετοίμασε το έδαφος για αυτό που θα ακολουθούσε. Νωρίτερα, είχε συμμετάσχει στην ανθολογία ταινιών μικρού μήκους Destricted, που εξερευνούσε τα όρια μεταξύ τέχνης και πορνογραφίας. Μεγάλα ονόματα όπως οι Μαρίνα Αμπράμοβιτς, Μάθιου Μπάρνι, Λάρι Κλαρκ και Γκασπάρ Νοέ είχαν δώσει ταινίες τους στο πρότζεκτ και το Death Valley της Τέιλορ-Τζόνσον παρουσίαζε έναν άνδρα να αυνανίζεται στην έρημο (προσοχή, NSFW περιεχόμενο):

 


 

"Όταν περνούσα από οντισιόν για το 50 Shades of Grey, με ρώτησαν από την παραγωγή πώς θα αντεπεξέλθω στο τεράστιο fan base των βιβλίων, αφού δεν έχω αντιμετωπίσει κάτι παρόμοιο στο παρελθόν. Και τους απάντησα ότι έχω ζήσει κάτι ανάλογο μια και η προηγούμενή μου ταινία ήταν για έναν από τους Beatles" περιγράφει η σκηνοθέτις. Για το 50 Shades, η δούλεψε στενά με τον επι χρόνια συνεργάτη της, διευθυντή φωτογραφίας Σίμους ΜακΓκάρβι, αλλά και με την ίδια τη συγγραφέα του βιβλίου. "Είχαμε κοινές απόψεις, όμως υπήρχαν φορές που διαφωνήσαμε έντονα. Δεν θα έλεγα πως είναι ό,τι πιο εύκολο για έναν καλλιτέχνη με ισχυρό όραμα, να έχει από πάνω του κάποιον εξίσου ισχυρογνώμονα".

 

Πώς μια φωτογράφος ανέλαβε τη σκηνοθεσία ενός παγκόσμιου φαινομένου Facebook Twitter
Οι πρωταγωνιστές του 50 Shades of Grey, Ντακότα Τζόνσον και Τζέιμι Ντόρναν, φωτογραφημένοι στο Chateau Marmont του Λος Άντζελες για το Time

 

Πώς μια φωτογράφος ανέλαβε τη σκηνοθεσία ενός παγκόσμιου φαινομένου Facebook Twitter
Ντακότα Τζόνσον

 

Η ίδια ξεκαθαρίζει ότι η στροφή της στον μέινστριμ κινηματογράφο δεν σηματοδοτεί το τέλος της καριέρας της ως φωτογράφου. "Όταν δουλεύω πάνω σε μια ταινία, πρόκειται για μια πιο συνεργατική εμπειρία. Όταν φωτογραφίζω, απαντώ σε ερωτήσεις που θέτει ο ίδιος μου ο εαυτός. Ως φωτογράφος είμαι πιο αυτόνομη. Ωστόσο, και στο κινηματογραφικό σετ προσπαθώ να τραβάω αρκετές φωτογραφίες και να έχω μαζί τις μηχανές μου όσο πιο συχνά γίνεται".

 

Πώς μια φωτογράφος ανέλαβε τη σκηνοθεσία ενός παγκόσμιου φαινομένου Facebook Twitter
Σαμ Τέιλορ-Τζόνσον - Bram Stoker's Chair I

 

Πώς μια φωτογράφος ανέλαβε τη σκηνοθεσία ενός παγκόσμιου φαινομένου Facebook Twitter
Σαμ Τέιλορ-Τζόνσον - Escape Artist (Pink and Red, 2008)

 

Δείτε παρακάτω ένα βίντεο για τη φρενίτιδα που έχει προκαλέσει στις γυναίκες το βιβλίο, με μια από τις σπάνιες συνεντεύξεις που έδωσε παλιότερα η Ε.Λ. Τζέιμς στο Time:

 

 

2

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Η φιγούρα της Μελίνας με τρόμαζε και με έλκυε ταυτόχρονα»: Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Ευριπίδη Σαμπάτη

Μυθολογίες / «Η φιγούρα της Μελίνας με τρόμαζε και με έλκυε ταυτόχρονα»: Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Ευριπίδη Σαμπάτη

Ο τραγουδοποιός Ευριπίδης Σαμπάτης επιλέγει 10 ταινίες, καθεμιά απ' τις οποίες για διαφορετικούς λόγους τον ταρακούνησαν τόσο που η ζωή του δεν ήταν ποτέ πια η ίδια.
Είδαμε το «Juror#2» του Κλιντ Ίστγουντ και είναι η καλύτερη αμερικανική ταινία της χρονιάς

Οθόνες / To «Juror#2» του Κλιντ Ίστγουντ είναι η καλύτερη αμερικανική ταινία της χρονιάς

Αλλά δυστυχώς δεν θα προβληθεί στις κινηματογραφικές αίθουσες, επειδή οι υπεύθυνοι του στούντιο θεωρούν ότι το ενήλικο σινεμά αυτού του τύπου ανήκει στις streaming πλατφόρμες.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Say Nothing: Μια καθηλωτική σειρά με φόντο το βίαιο δράμα της Βόρειας Ιρλανδίας

Daily / Say Nothing: Μια καθηλωτική σειρά με φόντο το βίαιο δράμα της Βόρειας Ιρλανδίας

Η αυτοτελής σειρά κατορθώνει να λειτουργεί συγχρόνως ως ιστορική αναπαράσταση, ως συνταρακτικό δράμα, ως καθηλωτικό θρίλερ, ακόμα και ως δραματοποιημένο true crime, ειδικά για τους θεατές που δεν είναι εξοικειωμένοι με τις πολυσύνθετες πτυχές του ένοπλου αγώνα στη Βόρεια Ιρλανδία.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η βίβλος του cult ελληνικού σινεμά

Οθόνες / Η βίβλος του cult ελληνικού σινεμά μόλις κυκλοφόρησε

Τα κείμενα του Φώντα Τρούσα για τις «βαθιά υποτιμημένες ταινίες που απελευθέρωσαν τη ματιά του θεατή από την οικογενειακή τηλεοπτική εικόνα, απενοχοποιώντας περαιτέρω το γυμνό» και για τον underground και τον πειραματικό ελληνικό κινηματογράφο κυκλοφορούν σε ένα μοναδικό, κυριολεκτικά, βιβλίο, από τα LiFO Books.
M. HULOT
Η φωνή του «τέρατος»: Ο Μάνσον με τα δικά του λόγια σ’ ένα αποκαλυπτικό νέο ντοκιμαντέρ

Οθόνες / Η φωνή του «τέρατος»: Ο Μάνσον με τα δικά του λόγια σ’ ένα αποκαλυπτικό ντοκιμαντέρ

Ένα νέο ντοκιμαντέρ εξετάζει και αμφισβητεί όλα όσα νομίζουμε ότι γνωρίζουμε για τη διαβόητη φιγούρα, παρουσιάζοντας για πρώτη φορά ηχογραφημένες συνομιλίες του σε διάστημα είκοσι ετών.
THE LIFO TEAM
Τα γεγονότα της ζωής

Οθόνες / Κασσαβέτης, Σκορσέζε, Ερίθε: 10 άχαστες προβολές στο φετινό Πανόραμα

Πρεμιέρες, παράλληλες εκδηλώσεις, αφιερώματα: Από τις 21 ως τις 27 Νοεμβρίου, οι κινηματογράφοι Τριανόν, Newman και Στούντιο φιλοξενούν το μακροβιότερο αθηναϊκό κινηματογραφικό φεστιβάλ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Πάνος Χ. Κούτρας: Queer before it was cool, νυν και αεί

Οθόνες / Πάνος Χ. Κούτρας: Queer before it was cool, νυν και αεί

Ο αγαπημένος Έλληνας σκηνοθέτης ξεδίπλωσε σημαντικές στιγμές από τη ζωή και την πορεία του και αφηγήθηκε πολύτιμες ιστορίες που διαμόρφωσαν το queer σινεμά του στο φετινό Iconic Talks Powered by Mastercard που πραγματοποιήθηκε στο 65ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Τα δέκα αγαπημένα animation του Αλέξανδρου Βούλγαρη (aka The Boy)

Μυθολογίες / Τα 10 αγαπημένα animation του Αλέξανδρου Βούλγαρη (aka The Boy)

«Κάθε φορά που το βλέπω προσπαθώ να καταλάβω πώς έχει οργανωθεί αυτό το χάος»: Ο Αλέξανδρος Βούλγαρης μάς καλεί να ανακαλύψουμε δέκα animation διαφορετικών τεχνικών, που τον έχουν επηρεάσει βαθιά.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
65ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης: Όσα ξεχώρισαν κοινό και επιτροπές

Οθόνες / 65ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης: Όσα ξεχώρισαν κοινό και επιτροπές

Η Fischer, επίσημος χορηγός των Βραβείων Κοινού εδώ και μια δεκαετία, στήριξε για μία ακόμη χρονιά τον θεσμό, απονέμοντας πέντε βραβεία στις ταινίες που συγκέντρωσαν τις περισσότερες ψήφους των θεατών.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Dune: Prophecy»: Το κυνήγι του επόμενου «Game of Thrones» συνεχίζεται

Οθόνες / «Dune: Prophecy»: Το κυνήγι του επόμενου Game of Thrones συνεχίζεται

Η σειρά του HBO, που παίρνει τη σκυτάλη από το πραγματικά αξιόλογο «Penguin», προσπαθεί να επικαλεστεί τη συνταγή του μεγάλου hit του καναλιού και ξεστρατίζει από το ατμοσφαιρικό σύμπαν του Ντενί Βιλνέβ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Οι θρυλικοί boomers του 65ου φεστιβάλ θεσσαλονίκης

Pulp Fiction / Οι θρυλικοί boomers του 65ου Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης

Ρέιφ Φάινς, Ζιλιέτ Μπινός, Ματ Ντίλον: Oι διάσημοι, σχεδόν συνομήλικοι ηθοποιοί που τιμήθηκαν με Χρυσό Αλέξανδρο και έδειξαν με τις διαφορετικές επιλογές τους ισάριθμα σίκουελ στην καριέρας τους.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Μονομάχος II»: Αν και λιγότερο brutal από τον Ράσελ Κρόου, ο Πολ Μέσκαλ υπόσχεται αίμα στην αρένα

Οθόνες / «Μονομάχος II»: Αν και λιγότερο brutal από τον Ράσελ Κρόου, ο Πολ Μέσκαλ υπόσχεται αίμα στην αρένα

Ένα έπος δράσης και χαρακτήρων που κυλά θεαματικά, ουσιαστικά, υπερβολικά, συγκινητικά, χορταστικά και εμφατικά, όπως όλοι οι υποψήφιοι θεατές αναμένουν εδώ και πολύ καιρό.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η πιο διάσημη υπόθεση «απαγωγής από εξωγήινους» αναβιώνει στο Netflix εν μέσω μηνύσεων

Οθόνες / Η απαγωγή του αιώνα αναβιώνει στο Netflix εν μέσω μηνύσεων

Παρότι συμμετείχε στο σενάριο του ντοκιμαντέρ «The Manhattan Alien Abduction», η Λίντα Ναπολιτάνο που ισχυρίζεται ότι απήχθη από εξωγήινους στο κέντρο του Μανχάταν προ 35ετίας μηνύει την πλατφόρμα για αθέτηση της συμφωνίας τους.
THE LIFO TEAM

σχόλια

2 σχόλια
Προσωπικά πιστεύω ότι το πρόβλημα το έχει όποιος διαβάζει αυτά τα βιβλία, όχι η συγγραφέας του. Εξάλλου, ας μην ξεχνάμε τον τρόπο που δημοσιεύτηκε και το πώς έγινε τόσο δημοφιλές μόνο ως ebook χωρίς ουσιαστικά να προωθηθεί (πριν αγοράσει η Vintage τα δικαιώματα). Επίσης, θα σας απαντήσω στο γιατί το έκανε: 'A Machiavellian part of me thinks if this is successful, it affords me the freedom and the power to make something on my own terms, later on.' Freeing herself from decision by committee, no doubt" - από συνέντευξή της στο περιοδικό Red, τεύχος Μαρτίου. Δυστυχώς κάπως έτσι γυναίκες σκηνοθέτιδες μπορούν να τραβήξουν την προσοχή, ασχέτως τις περγαμηνές τους.
Μπορει να ειμαι λιγο off topic, αλλα επειδη βγαινει η ταινια πρεπει ΟΛΟΙ να διαβασετε μια πολυ ενδιαφερουσα κριτικη για το βιβλιο:http://www.georgakopoulos.org/work/reviews/50-shades-of-grey/Λεει ολη την αληθεια!