Σέλμα Μπλερ: Ντοκιμαντέρ για μια γενναία περίπτωση του Χόλιγουντ

Σέλμα Μπλερ: Ντοκιμαντέρ για μια γενναία περίπτωση του Χόλιγουντ Facebook Twitter
0

Γράφονται διάφορα για τη Σέλμα Μπλερ εδώ και εκεί τους τελευταίους μήνες. Για την ατυχία της να νοσήσει από πολλαπλή σκλήρυνση, για το αν υπήρξε καλή ηθοποιός μέχρι να τη βρει η ασθένεια και να της αλλάξει για πάντα τη ζωή. Στο μεταξύ, εκείνη είχε ήδη προλάβει να γυρίσει ένα σπαρακτικό ντοκιμαντέρ γι’ αυτό που της συμβαίνει τα τελευταία χρόνια, να μιλήσει με ειλικρίνεια για τις επιπτώσεις της στη ζωή της ολόκληρη, να γράψει στα παλαιότερα των υποδημάτων της κάποιες παλιές και πιο πρόσφατες κριτικές για την καριέρα της στην υποκριτική. Άλλα προέχουν εδώ.

Το πώς στεκόμαστε, ας πούμε, απέναντι στην ασθένεια. Το πώς αποφεύγουμε το ουσιώδες και το αβάσταχτο, μέχρι το πρόβλημα να χτυπήσει τη δική μας πόρτα. Το πόσο μας τρομάζει να παραδεχθούμε τι τυχαιότητες είμαστε μέσα στον κόσμο και πόσο φοβικά αντιμετωπίζουμε τις μάχες των άλλων, μόνο με «μπράβο» από μακριά.

Στον αντίποδα, η Μπλερ που και όμορφη υπήρξε και ταλαντούχα, αλλά το σύστημα δεν της έκανε τη χάρη για πολλά πολλά χρόνια, μέχρι που πια ήταν αργά, κάνει μία βάρβαρη 360 στροφή μέσα στο σπίτι, την οικογένειά της, την πάλη της με την ασθένεια. Αφήνει τον φακό να κάνει μία σπουδαία κατόπτευση πάνω από το κρεβάτι της και να τη δει σε όλα τα στάδια του πόνου: στις καλές ημέρες, στις μέτριες, στις άγριες που δεν μπορεί ούτε να μιλήσει ούτε να περπατήσει σωστά. Στις μέρες της χημειοθεραπείας που είναι ένα πραγματικό μαρτύριο. Στις στιγμές που βλέπει τα μαλλιά της να πέφτουν και τις δυνάμεις της να την εγκαταλείπουν, το ανοσοποιητικό να την προδίδει για ακόμη μία φορά και να πρέπει απλώς να αντέξει τον πόνο, την καταπόνηση, την εξάντληση.

Το “Introducing, Selma Blair” είναι ένα απλό και ταυτόχρονα σπουδαίο ντοκιμαντέρ, μία καταγραφή πάνω στα χαλάσματα μίας ζωντανής γυναίκας που κάνει τον κόπο να «σπάσει» ένα ταμπού, αυτό του να μιλάς για την κατάσταση της υγείας σου, σε μια κοινωνία που αποδέχεται μόνο τους υγιείς, τους αρτιμελείς, τους άτρωτους.

Τον Μάρτιο που το ντοκιμαντέρ προβλήθηκε για πρώτη φορά στο πλαίσιο του φεστιβάλ SXSW 2021, η ίδια είχε αποκαλύψει ότι κατά τη διάρκεια των επίπονων γυρισμάτων είχε την εντύπωση ότι κινηματογραφούσε τις τελευταίες της ημέρες. Είχε προηγηθεί μία θεραπεία με βλαστοκύτταρα που τελικά δεν έφερε τα αποτελέσματα που υποσχόταν και σίγουρα κάπως τσαλαπάτησε τις ήδη ματαιωμένηες ελπίδες της για θεραπεία.

Ακόμη και έτσι, με τα σκληρά στιγμιότυπα να «στραγγαλίζουν» τις στιγμές χαράς, τις μέρες ανάτασης, τη μικρή βελτίωση και το ξανακύλισμα στην ασθένεια, κανένα κομμάτι της ζωής της δεν αφαιρείται από το φιλμ: η σχέση της με τον γιο της, η ανάγκη της να διασκεδάσει και να δώσει κουράγιο μόνη της στον εαυτό της (όσοι δίνουν τέτοιες μάχες, αυτό το συναίσθημα το ξέρουν καλά), η ξεχασμένη κοκεταρία που πηδά από τα χαλάσματα και τη σέρνει να δοκιμάσει ένα όμορφο φόρεμα.

Αν και οι κριτικές του περασμένου Μαρτίου, υπήρξαν αποθεωτικές, η σκηνοθέτις Ρέιτσελ Φλάιτ δεν γλίτωσε και μερικά πικρόχολα σχόλια για το ότι το παραξήλωσε με τις δυσβάσταχτες σκηνές και ότι θα μπορούσε να κάνει λίγη ρέγουλα στο δράμα.

Λογικό. Δεν είμαστε συνηθισμένοι στην αλήθεια, ειδικά όταν αυτή αφορά την αρρώστια, πόσω μάλλον μια ενδεχόμενη δική μας περιπέτεια υγείας. Κρύβουμε επιμελώς τα τρωτά μας σημεία, συνάχι έχουμε και δεν το ομολογούμε, πόσω μάλλον να μας πέσει στο κεφάλι κάτι τέτοιο που δεν κρύβεται, δεν καμουφλάρεται, δεν ωραιοποιείται. Ή ακόμη χειρότερα; Δεν θεραπεύεται.  

Όπως και να ΄χει, η αλήθεια είναι ότι το «λαμπερό Χόλιγουντ» καιρό είχε να φάει τέτοιο χαστούκι, καιρό είχε να υπάρξει μία τόσο γενναία περίπτωση –που τυγχάνει να είναι και γυναίκα- που όχι απλώς να δέχεται να τσαλακωθεί για τον «ρόλο», αλλά να προσυπογράφει στην άνευ φίλτρων καταγραφή του τσαλακώματος που της επιφύλαξε η ασθένεια.

Και παρά τις τρομαγμένες φωνούλες για τις πολλές, ζόρικες στιγμές του ντοκιμαντέρ, την υπερβολική αλήθεια και το «ζουμ» στον πόνο και την απόγνωση της Μπλερ, συνήθως πρόκειται για φωνούλες που έχουν συνηθίσει στις άτρωτες σταρ που σήμερα χειρουργούνται και αύριο βαδίζουν με χάρη στο κόκκινο χαλί, που αποσύρονται, όταν πρέπει να αποκρύψουν κάποια σκληρή μάχη και που ποτέ δεν αφήνουν κάτι –έστω και ως πικρή γνώση- πίσω τους, για όσους ενδεχομένως νοσήσουν από κάτι παρόμοιο.

Μόνο και μόνο γι’ αυτό, η Μπλερ, που ακόμη πολεμάει, η μέτρια Μπλερ που δεν πρόλαβε μεγάλη καριέρα, αφήνει κάτι μεγάλο πίσω της, όποια κι αν είναι η έκβαση του αγώνα.  

Το ντοκιμαντέρ θα κάνει πρεμιέρα στην πλατφόρμα του Discovery+ στις 21 Οκτωβρίου του 2021.

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

«Δεν υπάρχει καμιά τραγωδία για μένα»: η Σέλμα Μπλερ για τη ζωή με σκλήρυνση κατά πλάκας

Mια δυνατή γυναίκα / «Δεν υπάρχει καμιά τραγωδία για μένα»: η Σέλμα Μπλερ για τη ζωή με σκλήρυνση κατά πλάκας

Η 46χρονη ηθοποιός που πάσχει από σκλήρυνση κατά πλάκας εμφανίστηκε αγέρωχη με μπαστούνι στο πάρτι του Vanity Fair μετά τα Όσκαρ, αφού προηγουμένως είχε φωτογραφηθεί και μιλήσει στο περιοδικό.

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Γιατί το «Adolescence» έχει αναδειχθεί σε παγκόσμιο φαινόμενο;

Pulp Fiction / Γιατί το «Adolescence» έχει αναδειχθεί σε παγκόσμιο φαινόμενο;

Είναι η τεχνική αρτιότητα μιας αστυνομικής σειράς με επίκαιρο κοινωνικό θέμα που της χαρίζει τόσο μεγάλο αντίκτυπο στο κοινό; Ή μήπως η πραγματική δύναμη πηγάζει από τον φόβο των γονιών για τις εγκληματικές παραλείψεις και, κυρίως, για την άγνοιά τους απέναντι στα κρυφά σημάδια του ψηφιακού κόσμου;
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η μαμά μου, ο Μπαρτ Ρέινολντς κι ένας θάνατος που παραμένει μυστηριώδης εδώ και μισό αιώνα

Οθόνες / Η μαμά μου, ο Μπαρτ Ρέινολντς κι ένας θάνατος που παραμένει μυστηριώδης εδώ και μισό αιώνα

Ο γιος της ηθοποιού Σάρα Μάιλς ήταν τεσσάρων ετών όταν βρέθηκε νεκρός ο μάνατζερ και πρώην εραστής της μητέρας του. Οι υποψίες είχαν πέσει τότε πάνω στον συμπρωταγωνιστή της Μπαρτ Ρέινολντς. 51 χρόνια αργότερα, ο Μπολτ προσπαθεί να θυμηθεί τι συνέβη.
LIFO NEWSROOM
Το Παιδί Τραύμα επιλέγει τις 10 αγαπημένες του ταινίες

Μυθολογίες / «Το Festen έχει επηρεάσει τους στίχους μου»: Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Παιδιού Τραύματος

Χάνεκε αλλά και Αγγελόπουλος, «Καμιά πατρίδα για τους μελλοθάνατους» αλλά και «Aftersun», το Παιδί Τραύμα επιλέγει 10 ταινίες που κυμαίνονται από τον ωμό ρεαλισμό και τη βία μέχρι τον θρίαμβο της ποίησης και της τρυφερότητας.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
10 εξαιρετικές ταινίες που μπορείτε να δείτε τώρα στο Netflix

Οθόνες / 10 εξαιρετικές ταινίες που μπορείτε να δείτε τώρα στο Netflix

Το Netflix έχει γίνει ο παράδεισος της εύκολης ψυχαγωγίας, αλλά για τους πραγματικούς σινεφίλ κρύβει και έναν άλλο κόσμο. Αυτή είναι μια λίστα με ταινίες που απαιτούν προσοχή και αφοσίωση, που αξίζουν τον κόπο.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Movies

Οθόνες / Η Χιονάτη και 8 καλύτεροι λόγοι για να πάτε σινεμά

Ένα υποψήφιο για Όσκαρ animation για ενήλικες, το σκηνοθετικό ντεμπούτο της Αριάν Λαμπέντ και μια τολμηρή ταινία για την προσφυγική εμπειρία, γυρισμένη στην Αθήνα, είναι μερικές από τις προτάσεις της εβδομάδας που θα σας αποζημιώσουν.
THE LIFO TEAM
Tο πρόβλημα με την «Εφηβεία»

Daily / Tο πρόβλημα με την «Εφηβεία»

Συμπονά κανείς όχι μόνο τους γονείς που μετά την παρακολούθηση της δραματικής μίνι σειράς του Netflix θα ψάχνουν μάταια απαντήσεις στα «ιερογλυφικά» μηνύματα που κρύβονται στα κινητά των παιδιών τους, αλλά και τα ίδια τα παιδιά.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Σε μια άγνωστη χώρα»: Μια τολμηρή ταινία, γυρισμένη στην Αθήνα

Οθόνες / «Πιστεύει κανείς ότι οι Παλαιστίνιοι θα ξεχάσουν και θα συμβιβαστούν με την απώλεια;»

Ωμή, διεισδυτική, αφτιασίδωτη, η ταινία «To a land unknown» εστιάζει στο προσφυγικό και ιδιαίτερα στους Παλαιστίνιους πρόσφυγες στην Ελλάδα. Ο σκηνοθέτης Μαντί Φλάιφελ μίλησε στη LifO για όλα τα ζητήματα που θίγει η εξαιρετική και με έντονο ελληνικό «χρώμα» ταινία του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Θα ήθελα να ήμουν στα γυρίσματα του Pulp Fiction»: Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Δημήτρη Νάκου

Μυθολογίες / «Θα ήθελα να ήμουν στα γυρίσματα του Pulp Fiction»: Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Δημήτρη Νάκου

Ο σκηνοθέτης που μόλις παρουσίασε την πρώτη μεγάλου μήκους ταινία του, το «Κρέας», μοιράζεται μια λίστα που περιλαμβάνει από ρουμάνικο νέο κύμα μέχρι την ταινία με το πιο αταίριαστο ζευγάρι στην ιστορία του κινηματογράφου.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
Η Εύα Κοταμανίδου μιλά για τα γυρίσματα του «Θιάσου» και για το μεγαλείο του Θόδωρου Αγγελόπουλου

Σαν Σήμερα / Εύα Κοταμανίδου: «Όλοι είχαμε μια έγνοια, ότι γυρίζοντας την ταινία αυτή κάναμε μια ουσιαστική αντίσταση»

Η ηθοποιός που γεννήθηκε σαν σήμερα το 1936 είχε καταγράψει τις αναμνήσεις της από την ιστορική ταινία του Θόδωρου Αγγελόπουλου στην οποία πρωταγωνιστούσε.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
CHECK «Εφηβεία»: Μια οδυνηρή σειρά για τον άγνωστο κόσμο των σημερινών 13χρονων 

Οθόνες / «Εφηβεία»: Μια οδυνηρή σειρά για τον άγνωστο κόσμο των σημερινών 13χρονων 

Οι σημερινοί έφηβοι μεγαλώνουν σε ένα τρομακτικό χάος πληροφορίας και επιρροών που τους διαμορφώνουν, χωρίς τον έλεγχο της οικογένειάς τους. Μια βρετανική σειρά στο Netflix θέτει ερωτήματα για τους λόγους που οδηγούν σε ακραίες καταστάσεις - προσοχή, περιέχει spoiler.
M. HULOT
Ariane Labed: «Δεν με ενδιαφέρει να σκίσω το γυναικείο σώμα στις ταινίες μου, το σέβομαι»

Οθόνες / Ariane Labed: «Δεν με ενδιαφέρει να σκίσω το γυναικείο σώμα στις ταινίες μου· το σέβομαι»

Με αφορμή την κυκλοφορία της πρώτης της μεγάλου μήκους ταινίας -στην οποία υπογράφει το σενάριο και τη σκηνοθεσία-, την κινηματογραφική διασκευή του γοτθικού μυθιστορήματος Sisters της Ντέιζι Τζόνσον, η Ariane Labed μιλάει στον Θοδωρή Κουτσογιαννόπουλο για το σινεμά που την εξιτάρει και την κάνει να ρισκάρει.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Οι ταινίες της εβδομάδας: O Σόντερμπεργκ ξαναχτυπά και 5 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Οθόνες / Οι ταινίες της εβδομάδας: O Σόντερμπεργκ ξαναχτυπά και 5 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Αυτή η κινηματογραφική εβδομάδα έχει να μας δώσει το φοβερό δίδυμο Μπλάνσετ-Φασμπέντερ, την αδικημένη από τα Όσκαρ ερμηνεία της Μαριάν Ζαν-Μπατίστ στο Hard Truths και ένα αριστουργηματικό ντοκιμαντέρ που ήταν υποψήφιο για αγαλματίδιο.
THE LIFO TEAM