Τα αγόρια του Λούκα

Τα αγόρια του Λούκα Facebook Twitter
Ο Ντρου Στάρκι στο «Queer» είναι η πιο πρόσφατη προσθήκη στο πάνθεον που κάποιοι αποκαλούν χαϊδευτικά «τα αγόρια του Λούκα».
0

ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΕΠΙΤΥΧΙΑ ΤΟΥ Challengers, ο Λούκα Γκουαντανίνο επιστρέφει με το Queer, τη δεύτερη ταινία του για φέτος. Οι φανατικοί οπαδοί του σκηνοθέτη γνωρίζουν τι σημαίνει αυτό: ήρθε η ώρα για το διαδίκτυο να αποκτήσει εμμονή με μια ακόμη προσθήκη στο πάνθεον που κάποιοι αποκαλούν χαϊδευτικά «τα αγόρια του Λούκα».

Είναι γνωστή, άλλωστε, η συνήθεια του Ιταλού σκηνοθέτη να επιλέγει ανερχόμενους αλλά όχι διάσημους ακόμα νεαρούς ηθοποιούς και να τους μετατρέπει σε σταρ και σε επιφανή αντικείμενα του πόθου.

Η τάση ξεκίνησε με τον Τιμοτέ Σαλαμέ, πρωταγωνιστή στο Call Me by Your Name και στο Bones and All, και συνεχίστηκε με τον Τζος Ο’ Κόνορ και τον Μάικ Φάιστ στο Challengers. Και τώρα τα βλέμματα στρέφονται στον Ντρου Στάρκι, τον έναν εκ των δύο πρωταγωνιστών του Queer, της κινηματογραφικής διασκευής που επιχείρησε ο Γκουαντανίνο στη νουβέλα του Γουίλιαμ Μπάροουζ που είχε κυκλοφορήσει το 1985 με κεντρικό χαρακτήρα έναν μεσήλικα γκέι Αμερικανό εμιγκρέ στην Πόλη του Μεξικού, ο οποίος μαγεύεται από έναν νεαρό άνδρα που απολύθηκε πρόσφατα από το Ναυτικό.

Αυτό που κάνει τον Γκουαντανίνο τόσο ξεχωριστό ως σκηνοθέτη είναι το ενδιαφέρον του για εναλλακτικές απεικονίσεις του έρωτα, όπου οι χαρακτήρες του παίρνουν στα σοβαρά την επιθυμία και βασίζονται στην ικανότητά τους να επιθυμούν.

Τα «αγόρια του Λούκα» έχουν ήδη αφήσει το στίγμα τους στην ποπ κουλτούρα, κι αυτό οφείλεται κυρίως στο καλλιτεχνικό όραμα του Γκουαντανίνο. Συχνά μάλιστα, δεν είναι καν απαραίτητα ωραίοι με την πιο παραδοσιακή έννοια.

Τι είναι λοιπόν αυτό που εξηγεί την ακαταμάχητη γοητεία τους; Οι χαρακτήρες τους τείνουν να συμπίπτουν σε ένα συγκεκριμένο αρχέτυπο: ένας ελκυστικός (έστω και αντισυμβατικά), λυγερός νεαρός άνδρας που μπορεί να είναι ή να μην είναι γκέι, ένας «twink», με άλλα λόγια. Αλλά δεν είναι μόνο η εμφάνιση και η σωματική τους διάπλαση που τους καθιστά αντικείμενα του πόθου τόσο των γκέι ανδρών όσο και πολλών γυναικών. Αυτό που τους κάνει να ξεχωρίζουν είναι η λαχτάρα, η προσμονή που, σε συνδυασμό με τα φυσικά τους χαρακτηριστικά και την πλούσια, ερωτική αισθητική του Γκουαντανίνο, μοιάζει να φιλοτεχνεί ένα ιδιαίτερο πορτρέτο της αρρενωπότητας.

Τα αγόρια του Λούκα Facebook Twitter
Στο «Call Me by Your Name» ολόκληρος ο κόσμος του Έλιο που υποδύεται ο Σαλαμέ περιστρέφεται γύρω από τον εραστή του.

Τα «αγόρια του Λούκα» κατά κανόνα υποδύονται παραλλαγές του ίδιου όμορφου νεαρού άνδρα, ο οποίος χρειάζεται κάποιου είδους ερωτική αλλά και κοινωνική καθοδήγηση. Στο Call Me by Your Name ολόκληρος ο κόσμος του Έλιο που υποδύεται ο Σαλαμέ περιστρέφεται γύρω από τον εραστή του, τον Όλιβερ, στη διάρκεια του ιταλικού καλοκαιριού που περνούν μαζί. Στο Bones and All, ο Λι (ο Σαλαμέ και πάλι) μπορεί να καταναλώνει σάρκα, αλλά αυτό που πραγματικά επιθυμεί είναι να αναλωθεί ολόκληρος από την ερωμένη του (μεταφορικά και κυριολεκτικά). To Challengers επικεντρώνεται στη μάχη την οποία επιδίδονται ο Πάτρικ και ο Αρτ (Ο’ Κόνορ και Φάιστ, αντίστοιχα) για να κερδίσουν την αγάπη της ίδιας γυναίκας με την οποία έχουν εμμονή εδώ και χρόνια. Το βλέμμα τους ακολουθεί μόνο τον αισθησιακό τους στόχο και καμία από τις υπόλοιπες εγκόσμιες προσφορές.

Τα αγόρια του Λούκα Facebook Twitter
To «Challengers» επικεντρώνεται στη μάχη την οποία επιδίδονται ο Πάτρικ και ο Αρτ (Ο’ Κόνορ και Φάιστ, αντίστοιχα) για να κερδίσουν την αγάπη της ίδιας γυναίκας με την οποία έχουν εμμονή εδώ και χρόνια.

Θα μπορούσαμε να πούμε ότι ο Γιουτζίν Άλερτον, ο χαρακτήρας που υποδύεται ο Ντρου Στάρκι στο Queer, παρεκκλίνει κάπως από το μοτίβο, με την έννοια ότι δεν είναι αυτός που μοιάζει ευάλωτος ή αξιολύπητος αλλά ο μεγαλύτερος σε ηλικία Γουίλιαμ Λι (alter ego του ίδιου του Μπάροουζ), τον οποίο υποδύεται ο Ντάνιελ Κρέιγκ. Ο μάλλον ανασφαλής Λι αποκτά εμμονή με τον Άλερτον, ο οποίος, με τη σειρά του, βλέπει ξεκάθαρα τον ηλικιωμένο ομοφυλόφιλο άνδρα ως πηγή που μπορεί να αρμεχτεί για γνώση, δωρεάν γεύματα και χρηματοδότηση. Κάθε σεξουαλική επαφή που έχουν, είτε το θέλει έτσι ο Λι είτε όχι, είναι ανταλλακτικού τύπου. Ο νεαρός είναι πρωτάρης στον κόσμο του Λι, που είναι εκείνος που του δείχνει την Πόλη του Μεξικού, που τον πηγαίνει στα πρώτα του γκέι μπαρ, που του προσφέρει τη δυνατότητα να ενταχτεί πλήρως στη δική του, «queer» ζωή.

Αυτό που κάνει τον Γκουαντανίνο τόσο ξεχωριστό ως σκηνοθέτη είναι το ενδιαφέρον του για εναλλακτικές απεικονίσεις του έρωτα, όπου οι χαρακτήρες του παίρνουν στα σοβαρά την επιθυμία και βασίζονται στην ικανότητά τους να επιθυμούν. Η εμμονή αυτών των χαρακτήρων να αγαπήσουν και να αγαπηθούν με έναν τρόπο που τους κάνει να αδιαφορούν βαθιά για άλλες πτυχές της ζωής είναι πολύ πιο ελκυστική από τις μάτσο συμπεριφορές που έχουμε συνηθίσει να βλέπουμε να επιδεικνύουν οι ανδρικοί χαρακτήρες στην οθόνη. Με κάποιο τρόπο, ο Γκουαντανίνο φαίνεται να εξυπηρετεί ιδανικά το (στρέιτ) γυναικείο βλέμμα ενώ γράφει με γνώμονα μια γκέι ανδρική οπτική.

Με στοιχεία από Slate

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

«Bones and All»: Ένα αιματοβαμμένο ρομάντζο με τον Τιμοτέ Σαλαμέ

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Bones and All»: Ένα αιματοβαμμένο ρομάντζο με τον Τιμοτέ Σαλαμέ

Αγάπη μέχρι το κόκκαλο ορκίζονται ο Τιμοτέ Σαλαμέ και η αποκάλυψη Τέιλορ Ράσελ στο αισθητικά απολαυστικό «Bones and All», που ο Λούκα Γκουαντανίνο σκηνοθετεί με ίσες αποστάσεις, ευτυχώς χωρίς ίχνος δισταγμού, από την εφηβεία και το κανιβαλισμό.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το αιώνιο μεγαλείο του Λεονάρντο ντα Βίντσι

Daily / Το αιώνιο μεγαλείο του Λεονάρντο ντα Βίντσι

Στο νέο ντοκιμαντέρ του σπουδαίου Αμερικανού κινηματογραφιστή Κεν Μπερνς ξετυλίγεται η ζωή και το έργο του ανθρώπου που εκτός από το μεγαλειώδες εικαστικό έργο του, πρόλαβε πριν από μισή χιλιετία να αντιληφθεί, να ανακαλύψει, να εφεύρει ή να προβλέψει τα πάντα σχεδόν, από τη βαρύτητα μέχρι τον κινηματογράφο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Λούκα Γκουαντανίνο: Ο σκηνοθέτης του Queer δηλώνει ότι θα αγωνιστεί να σταματήσει τη λογοκρισία της ταινίας του

Πολιτισμός / Λούκα Γκουαντανίνο: Ο σκηνοθέτης του Queer δηλώνει ότι θα αγωνιστεί να σταματήσει τη λογοκρισία της ταινίας του

«Ο χαρακτηρισμός της ταινίας ως "πολύ προκλητικής" από τις αρχές της Τουρκίας δεν είναι τίποτα περισσότερο από απροκάλυπτη ομοφοβία» τόνισε ο σκηνοθέτης του Queer
LIFO NEWSROOM
Beatles ’64: Πριν από εξήντα χρόνια, κάτι μαγικό κι ανεπανάληπτο

Daily / Beatles ’64: Πριν από εξήντα χρόνια, κάτι μαγικό κι ανεπανάληπτο

Βασισμένο σ’ ένα εκπληκτικό πρωτότυπο υλικό, αυτό το εξαίρετο ντοκιμαντέρ του Disney+ σε παραγωγή του Μάρτιν Σκορσέζε μάς μεταφέρει με μοναδικό τρόπο σ’ αυτό που βίωσαν τα μέλη του θρυλικού συγκροτήματος όταν πάτησαν για πρώτη φορά το πόδι τους σε μια Αμερική που έμοιαζε να τους έχει απόλυτη ανάγκη.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Οι δέκα αγαπημένες ταινίες της Τζούλης Αγοράκη

Οθόνες / «Είδα το "Nymphomaniac" σαν φεμινιστικό ύμνο»: Οι δέκα αγαπημένες ταινίες της Τζούλης Αγοράκη

Νικίτα Μιχάλκοφ, Ανιές Βαρντά, Μπέργκμαν, αλλά και «Love Story», «Against all odds»: Η σχέση της δημοσιογράφου Τζούλης Αγοράκη με το σινεμά εδραιώθηκε μέσα από πολύ διαφορετικές μεταξύ τους ταινίες.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
Αντουανέττα Αγγελίδη: «Κάθε ταινία μου είναι το ευτυχές τέλος μιας περιπέτειας απορρίψεων»

Οι Αθηναίοι / Αντουανέττα Αγγελίδη: «Κάθε ταινία μου είναι το ευτυχές τέλος μιας περιπέτειας απορρίψεων»

Μοναδική περίπτωση για το ελληνικό σινεμά, η ιδιοσυγκρασιακή σκηνοθέτις που τιμάται στο 13ο Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου της Ταινιοθήκης αφηγείται τη ζωή και την πορεία της στη LiFO.
M. HULOT
«The New Years»: Το ισπανικό «One Day» από τον Ροντρίγκο Σορογκόγιεν

Οθόνες / «The New Years»: Το ισπανικό «One Day» από τον Ροντρίγκο Σορογκόγιεν

Η νέα ρομαντική σειρά του Cinobo βρίσκεται στο σταυροδρόμι της τριλογίας «Before», του «Normal People» και του «One Day». Δανειζόμενη το αφηγηματικό εύρημα του τελευταίου, καταγράφει τις Πρωτοχρονιές ενός ζευγαριού και μαζί τους τις δυσκολίες μα και τη γοητεία των πρώτων -άντα. 
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Βαλέρια Γκολίνο: «Δεν με ενοχλεί το ανδρικό βλέμμα αλλά το “μη- βλέμμα” στο σινεμά»

Pulp Fiction / Βαλέρια Γκολίνο: «Δεν με ενοχλεί το ανδρικό βλέμμα αλλά το “μη- βλέμμα” στο σινεμά»

Τελευταία υποδύθηκε μια πορνοστάρ, την αδερφή της Κάλλας, και σκηνοθέτησε μια σειρά βασισμένη σε ένα «σκανδαλώδες» βιβλίο. Η Ελληνοϊταλίδα ηθοποιός και σκηνοθέτις βρέθηκε στην Αθήνα και μίλησε στον Θοδωρή Κουτσογιαννόπουλο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Πώς η μητριά μου, η Μπάρμπρα Στρέιζαντ, με βοήθησε να κόψω το ποτό

Οθόνες / Πώς η μητριά μου, η Μπάρμπρα Στρέιζαντ, με βοήθησε να κόψω το ποτό

Σε ένα απόσπασμα από τα απομνημονεύματά του που δημοσιεύτηκε στην Wall Street Journal, ο ηθοποιός Τζος Μπρόλιν εξηγεί πώς η «ζόρικη αγάπη» της συζύγου του πατέρα του τον έκανε να κόψει οριστικά τη συνήθεια που του είχε ρημάξει τη ζωή.
THE LIFO TEAM
Μιγκέλ Γκόμες

Οθόνες / «Θέλω το σινεμά να μοιάζει με σινεμά κι όχι με κάτι που προσποιείται την πραγματική ζωή»

Ο Πορτογάλος σκηνοθέτης του «Tabu» Μιγκέλ Γκόμες επιστρέφει με το «Grand Tour» που απέσπασε το βραβείο σκηνοθεσίας στο φετινό Φεστιβάλ Καννών, μια ταινία για τη δειλία των αντρών και το πείσμα των γυναικών. Μιλά στη LiFO με αφορμή την προβολή της στην Ταινιοθήκη της Ελλάδος, ως ταινία έναρξης του 13ου Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Η φιγούρα της Μελίνας με τρόμαζε και με έλκυε ταυτόχρονα»: Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Ευριπίδη Σαμπάτη

Μυθολογίες / «Η φιγούρα της Μελίνας με τρόμαζε και με έλκυε ταυτόχρονα»: Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Ευριπίδη Σαμπάτη

Ο τραγουδοποιός Ευριπίδης Σαμπάτης επιλέγει 10 ταινίες, καθεμιά απ' τις οποίες για διαφορετικούς λόγους τον ταρακούνησαν τόσο που η ζωή του δεν ήταν ποτέ πια η ίδια.
Είδαμε το «Juror#2» του Κλιντ Ίστγουντ και είναι η καλύτερη αμερικανική ταινία της χρονιάς

Οθόνες / To «Juror#2» του Κλιντ Ίστγουντ είναι η καλύτερη αμερικανική ταινία της χρονιάς

Αλλά δυστυχώς δεν θα προβληθεί στις κινηματογραφικές αίθουσες, επειδή οι υπεύθυνοι του στούντιο θεωρούν ότι το ενήλικο σινεμά αυτού του τύπου ανήκει στις streaming πλατφόρμες.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Say Nothing: Μια καθηλωτική σειρά με φόντο το βίαιο δράμα της Βόρειας Ιρλανδίας

Daily / Say Nothing: Μια καθηλωτική σειρά με φόντο το βίαιο δράμα της Βόρειας Ιρλανδίας

Η αυτοτελής σειρά κατορθώνει να λειτουργεί συγχρόνως ως ιστορική αναπαράσταση, ως συνταρακτικό δράμα, ως καθηλωτικό θρίλερ, ακόμα και ως δραματοποιημένο true crime, ειδικά για τους θεατές που δεν είναι εξοικειωμένοι με τις πολυσύνθετες πτυχές του ένοπλου αγώνα στη Βόρεια Ιρλανδία.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η βίβλος του cult ελληνικού σινεμά

Οθόνες / Η βίβλος του cult ελληνικού σινεμά μόλις κυκλοφόρησε

Τα κείμενα του Φώντα Τρούσα για τις «βαθιά υποτιμημένες ταινίες που απελευθέρωσαν τη ματιά του θεατή από την οικογενειακή τηλεοπτική εικόνα, απενοχοποιώντας περαιτέρω το γυμνό» και για τον underground και τον πειραματικό ελληνικό κινηματογράφο κυκλοφορούν σε ένα μοναδικό, κυριολεκτικά, βιβλίο, από τα LiFO Books.
M. HULOT