«Ένα γλυκό ξημέρωμα»: Κόμικς για την Αθήνα της Κατοχής

«Ένα γλυκό ξημέρωμα»: Κόμικς για την Αθήνα της Κατοχής Facebook Twitter
1

Η σειρά εκδηλώσεων με τίτλο «12 Οκτωβρίου 1944 - Η Αθήνα Ελεύθερη» που θα πραγματοποιηθεί στο Πολιτιστικό Κέντρο «Μελίνα» του Δήμου Αθηναίων, στην οποία εντάσσεται και η έκθεση «Ένα γλυκό ξημέρωμα» με ιστορίες κόμικς για την Αθήνα της Κατοχής, θέτει έναν προβληματισμό σχετικά με την επιλογή να γιορτάζουμε την είσοδο της Ελλάδας στον Β' Παγκόσμιο Πόλεμο και όχι την απελευθέρωσή της από τους ναζί.


Ο επιμελητής της έκθεσης κ. Γιάννης Κουκουλάς παίρνει σαφή θέση πάνω στο ζήτημα: «Δεν το βρίσκετε λίγο αλλόκοτο να γιορτάζουμε την ημέρα κήρυξης του πολέμου; Και μάλιστα με στρατιωτικού τύπου παρελάσεις μιας σικέ ομοιομορφίας και πειθαρχίας; Φυσικά και πρέπει να αλλάξει αυτό. Δεν είναι εύκολο, αλλά ελπίζω να συμβάλουμε κι εμείς στον διάλογο που πρέπει να γίνει και στη διαμόρφωση φιλειρηνικών συνειδήσεων ανθρώπων που θα μελετούν το παρελθόν, θα τιμούν τα ιστορικά γεγονότα, δεν θα αρκούνται σε εμβατήρια και δεν θα αναλίσκονται σε εκφωνήσεις συνθημάτων» προσθέτει.

«Ένα γλυκό ξημέρωμα»: Κόμικς για την Αθήνα της Κατοχής Facebook Twitter
Soloup


Οι δημιουργοί ασχολούνται με τη φτώχεια και την πείνα, με τις ναζιστικές θηριωδίες, με τους μαυραγορίτες και τους γερμανοτσολιάδες, με την αντίσταση και την αυτοθυσία, έχοντας στο επίκεντρο όμως τους ανθρώπους, τα προσωπικά τους δράματα και τη συντριβή τους.

Οι δημιουργοί ασχολούνται με τη φτώχεια και την πείνα, με τις ναζιστικές θηριωδίες, με τους μαυραγορίτες και τους γερμανοτσολιάδες, με την αντίσταση και την αυτοθυσία, έχοντας στο επίκεντρο όμως τους ανθρώπους, τα προσωπικά τους δράματα και τη συντριβή τους.


Ο τίτλος της έκθεσης «Ένα γλυκό ξημέρωμα» προέρχεται από ένα αγραμμοφώνητο ρεμπέτικο τραγούδι του ελασίτη λοχαγού Νίκου Δημόπουλου-Τούντα. Το έγραψε με αφορμή το μπλόκο της Κοκκινιάς με τους εκατοντάδες νεκρούς, συλληφθέντες και βασανισθέντες. Αν και προδιαθέτει για κάτι εύθυμο κι ευχάριστο, οι στίχοι αποκαλύπτουν τη ναζιστική βαρβαρότητα.

Ο Τούντας τραυματίστηκε λίγο αργότερα και δολοφονήθηκε στο κρεβάτι του από προδότες. Ένα πραγματικά γλυκό ξημέρωμα ήρθε με την απελευθέρωση της Αθήνας, αλλά ούτε κι αυτό διήρκεσε πολύ. Η πρώτη στροφή είναι χαρακτηριστική:

Ένα γλυκό ξημέρωμα
βαράγαν οι τσολιάδες
τα σπίτια μας μπλοκάρανε
με τους Γερμαναράδες


Στην έκθεση συμμετέχουν δεκαπέντε Έλληνες δημιουργοί, κατά συντριπτική πλειονότητα έμπειροι και πολυβραβευμένοι, αλλά και ορισμένοι νεότεροι.

Όλες οι ιστορίες είναι τετρασέλιδες και, φυσικά, αυτοτελείς, καθώς αφηγούνται συγκεκριμένα «περιστατικά», άλλα βασισμένα σε πραγματικά γεγονότα και άλλα ως μυθοπλασίες που εδράζονται και εκτυλίσσονται στην Αθήνα της Κατοχής, αναπλάθοντας το κλίμα και το πνεύμα της εποχής.

Οι δημιουργοί ασχολούνται με τη φτώχεια και την πείνα, με τις ναζιστικές θηριωδίες, με τους μαυραγορίτες και τους γερμανοτσολιάδες, με την αντίσταση και την αυτοθυσία, έχοντας στο επίκεντρο όμως τους ανθρώπους, τα προσωπικά τους δράματα και τη συντριβή τους. Αλλά και την αξιοπρέπειά τους. Και τον αγώνα τους απέναντι στους κατακτητές.

«Ένα γλυκό ξημέρωμα»: Κόμικς για την Αθήνα της Κατοχής Facebook Twitter
Αλεξία Οθωναίου

 

Στόχος της έκθεσης είναι να ανοίξει ένας διάλογος για τον τρόπο με τον οποίο τιμούμε ή νομίζουμε πως τιμούμε το παρελθόν. Επίσης, να επανέλθει στη δημόσια σφαίρα η έννοια της Ιστορίας όχι μόνο ως γνώσης γεγονότων και αριθμών, αλλά και ως επαφής με τις ανθρώπινες «μικρές» ιστορίες, ώστε να μην ξεχαστούν τα εγκλήματα του ναζισμού κατά της ανθρωπότητας. Και να μην επαναληφθούν.

Η προσέγγιση της Ιστορίας με τη βοήθεια των κόμικς δεν είναι κάτι απλό − εξαρτάται από τη δεξιοτεχνία του δημιουργού κόμικς και τη διάθεση του αναγνώστη. Αν ο αναγνώστης έχει ανοιχτούς ορίζοντες κι επιθυμεί να γνωρίσει και να κατανοήσει το παρελθόν, τα κόμικς είναι ένα πολύ καλό μέσο. «Οπτικοποιούν και συμπυκνώνουν την πληροφορία, έχουν ευσύνοπτα κείμενα και η εγγενής αφαιρετικότητά τους εμπλέκει άμεσα και καθοριστικά τον αναγνώστη στη διαδικασία της αναζήτησης, χωρίς να του στερεί την ουσία» εξηγεί ο επιμελητής της έκθεσης.


Στο ερώτημα αν η προσέγγιση της Ιστορίας μέσω των κόμικς θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί και στην εκπαίδευση, ο κ. Κουκουλάς είναι βέβαιος: «Ασφαλώς. Στο πλαίσιο του πολυγραμματισμού και των πολλαπλών μεθόδων στη σύγχρονη εκπαίδευση, τα κόμικς πρέπει να καταλάβουν τη θέση που τους αρμόζει, σύμφωνα με την αποτελεσματικότητά τους και την αποδοχή τους από τα παιδιά. Οι συντηρητικές αγκυλώσεις του παρελθόντος περί παραλογοτεχνίας και υποκουλτούρας, ευτυχώς, σταδιακά σβήνουν», τονίζει. Όσο για την πραγματοποίηση αντίστοιχης έκθεσης στο μέλλον, κάτι τέτοιο είναι πιθανό. Τα τελευταία χρόνια, άλλωστε, το ελληνικό κοινό φαίνεται να είναι δεκτικό προς τα κόμικς, ενώ το θέμα της μνήμης και της γνώσης της Ιστορίας θα είναι πάντα επίκαιρο.

«Ένα γλυκό ξημέρωμα»: Κόμικς για την Αθήνα της Κατοχής Facebook Twitter
Γιώργος Γούσης
«Ένα γλυκό ξημέρωμα»: Κόμικς για την Αθήνα της Κατοχής Facebook Twitter
Γιώργος Τραγάκης
«Ένα γλυκό ξημέρωμα»: Κόμικς για την Αθήνα της Κατοχής Facebook Twitter
Δημήτρης Καμένος
«Ένα γλυκό ξημέρωμα»: Κόμικς για την Αθήνα της Κατοχής Facebook Twitter
Γιώργος Φαραζής


«Ένα γλυκό ξημέρωμα»: Κόμικς για την Αθήνα της Κατοχής Facebook Twitter
Θανάσης Πέτρου

«Ένα γλυκό ξημέρωμα»: Κόμικς για την Αθήνα της Κατοχής Facebook Twitter
Θοδωρής Μπαργιώτας
«Ένα γλυκό ξημέρωμα»: Κόμικς για την Αθήνα της Κατοχής Facebook Twitter
Λέανδρος
«Ένα γλυκό ξημέρωμα»: Κόμικς για την Αθήνα της Κατοχής Facebook Twitter
Πέτρος Ζερβός
«Ένα γλυκό ξημέρωμα»: Κόμικς για την Αθήνα της Κατοχής Facebook Twitter
Τόμεκ
«Ένα γλυκό ξημέρωμα»: Κόμικς για την Αθήνα της Κατοχής Facebook Twitter
Πέτρος Χριστούλιας
|article_no_max_width|
1

ΑΦΙΕΡΩΜΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Πώς η τεχνολογία αποκαθιστά το σημαντικότερο έργο της κλασικής ζωγραφικής 23 αιώνες μετά;

Αρχαιολογία & Ιστορία / Πώς η τεχνολογία αποκαθιστά το σημαντικότερο έργο της κλασικής ζωγραφικής 23 αιώνες μετά;

Η αρχαιομετρία, η τεχνητή νοημοσύνη και η καλλιτεχνική δημιουργία συνεργάστηκαν σε μια καινοτόμο μελέτη αποκατάστασης της τοιχογραφίας με το κυνήγι από τον τάφο του Φιλίππου στις Αιγές, ανοίγοντας νέους ορίζοντες στην αναβίωση της αρχαίας τέχνης.
M. HULOT
MARTIN GAYFORD: «Καμιά φορά οι κριτικοί κάνουμε εντελώς λάθος» Ή MARTIN GAYFORD: «Καμιά φορά οι κριτικοί κάνουμε λάθος»

Εικαστικά / Martin Gayford: «Καμιά φορά οι κριτικοί κάνουμε εντελώς λάθος»

Ένας από τους πιο επιδραστικούς κριτικούς τέχνης της Βρετανίας μιλά στη LiFO για τις τάσεις που διαμορφώνουν τη σύγχρονη τέχνη, τις φιλικές του σχέσεις με θρυλικούς καλλιτέχνες όπως ο Freud και ο Hockney, αλλά και για το αν η κριτική μπορεί όντως να επηρεάσει τα πράγματα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η πρώτη μεγάλη έκθεση της οραματίστριας καλλιτέχνιδας Ithell Colquhoun

Εικαστικά / Τα σουρεαλιστικά αριστουργήματα της Ithell Colquhoun σε μια μεγάλη έκθεση

Το πολύχρωμο και αποκρυφιστικό σύμπαν της ξετυλίγεται στην πρώτη μεγάλη έκθεση για την οραματίστρια καλλιτέχνιδα, που εξερευνά τη θέση των γυναικών και τη σημασία του φύλου.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Βαγγέλης Μπαλής δημιουργεί κεραμικούς σάτυρους που του μοιάζουν

Εικαστικά / Ο Βαγγέλης Μπαλής δημιουργεί κεραμικούς σάτυρους που του μοιάζουν

Ένας νέος καλλιτέχνης δημιουργεί μοναδικά αντικείμενα ανάλογα με τη διάθεσή του, ονειρεύεται έναν χώρο όπου θα δημιουργεί απερίσπαστος και δεν τον νοιάζει καθόλου να βιοποριστεί από την τέχνη.
ΣΤΕΦΑΝΙΑ ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ
Μια νέα έκθεση με χαρακτικά της ώριμης περιόδου της Βάσως Κατράκη

Εικαστικά / Βάσω Κατράκη: Η τέχνη της συγκινεί ακόμα

Έργα της σημαντικής Ελληνίδας χαράκτριας που παραπέμπουν στη βία της δικτατορίας, αλλά και άφυλες μορφές της όψιμης περιόδου της με αναφορά στην ελληνική αρχαιότητα, που υπερβαίνουν το ατομικό και γίνονται μέρος της συλλογικής μνήμης.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τι απέγινε η πρωτοπορία στην τέχνη;

Εικαστικά / Τι απέγινε η πρωτοπορία στην τέχνη;

Ο κόσμος της σύγχρονης τέχνης έχει καταντήσει να μοιάζει με τσίρκο. Αλλά ο πραγματικός κακός της ιστορίας δεν είναι οι καλλιτέχνες, αλλά η σύγχρονη αγορά της τέχνης, η αξία της οποίας ξεπερνά πλέον τα 60 δισεκατομμύρια δολάρια ετησίως
THE LIFO TEAM
Ο Άνσελμ Κίφερ αποτίνει φόρο τιμής στον Βαν Γκογκ

Εικαστικά / Ο Άνσελμ Κίφερ αποτίνει φόρο τιμής στον Βαν Γκογκ

Μια νέα έκθεση στο Άμστερνταμ με πρόσφατα έργα του Κίφερ αναδεικνύει τη σύνδεσή του με τον Βαν Γκογκ και προκαλεί ήδη πολλές συζητήσεις. Ο σπουδαίος Γερμανός καλλιτέχνης εμπνέεται σταθερά, εδώ και 60 χρόνια, από τον Ολλανδό ζωγράφο. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Helmut Lang: What remains behind

Εικαστικά / Helmut Lang: Από το θρυλικό rubber dress στα πρωτόγονα γλυπτά του

Ο καλλιτέχνης και πρώην σχεδιαστής μόδας διατηρεί την προσήλωσή του στα υλικά και παρουσιάζει γλυπτά που θίγουν τη διαρκή εμμονή του με το θέμα της μνήμης, σε ένα σπίτι-σύμβολο του μοντερνισμού στο Λος Άντζελες.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
62 λεπτά με τον Ανέστη Ιωάννου

Εικαστικά / Από τη Νεφελοκοκκυγία στο skate και το τζιν: Το Εικαστικό Σύμπαν του Ανέστη Ιωάννου

Ο νεαρός εικαστικός αναζητά μια νέα μορφή ελευθερίας και απογείωσης, συνδέοντας τη δυναμική της street culture με την ουτοπία των Ορνίθων και των τσαρουχικών ονείρων, αναζητώντας μια έξοδο από το αστικό τραύμα σε έναν κόσμο γεμάτο δυνατότητες και φαντασία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο καινοτόμος κεραμίστας–γλύπτης Brian Rochefort παρουσιάζει στην Αθήνα νέα του έργα

Εικαστικά / Brian Rochefort: Ο ριζοσπάστης της κεραμικής παρουσιάζει τα νέα του έργα στην Αθήνα

Είναι διάσημος για τη δημιουργία μεγάλων, ζωηρών κεραμικών γλυπτών με μοναδικές υφές και αφηρημένα μοτίβα, ενώ οι συνθέσεις του ισορροπούν μεταξύ αταξίας και αρμονίας.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τα ιστορικά έργα του Κώστα Πανιάρα από βινύλ σε μια νέα έκθεση

Εικαστικά / Τα ιστορικά έργα του Κώστα Πανιάρα από βινύλ σε μια νέα έκθεση

Το βινύλιο υποκαθιστά το χρώμα σε μια σειρά έργων που παρουσιάστηκαν με μεγάλη επιτυχία τη δεκαετία του ’80 στο Παρίσι και στη Νέα Υόρκη από τον Αλέξανδρο Ιόλα. Σαράντα χρόνια μετά, η γκαλερί The Breeder τα επανασυστήνει στο κοινό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κατσαδιώτης

Εικαστικά / «Tα έργα μου είναι σκοτεινά, αλλά δεν τα έχω σκεφτεί ποτέ ως προκλητικά»

Μία μέρα μετά τον βανδαλισμό των έργων του από τον βουλευτή της Νίκης, ο Χριστόφορος Κατσαδιώτης μιλά στη LiFO για τη δουλειά του που προκάλεσε τέτοιες αντιδράσεις σε συγκεκριμένες ομάδες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Μια πολύ καλή ιδέα, τέλεια εκτελεσμένη»: Η προφορική ιστορία των Λέλουδων 

Εικαστικά / «Μια πολύ κακή ιδέα, τέλεια εκτελεσμένη»: Η προφορική ιστορία των Λέλουδων 

Πώς η ανάγκη μιας κολεκτίβας καλλιτεχνών για χώρο εξελίχθηκε σε ένα από τα πιο φιλόξενα κουίρ σποτ στο κέντρο της πόλης: Μέσα από τις αφηγήσεις των παιδιών που το έφτιαξαν και το έζησαν.  
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
Καμία σύμβαση δεν μπορούσε να περιορίσει τον Leigh Bowery

Εικαστικά / Καμία σύμβαση δεν μπορούσε να περιορίσει τον Leigh Bowery

Η Tate Modern φέρνει στις αίθουσές της μια έκθεση για έναν «larger than life» περφόρμερ. Η πορεία του νεαρού αγοριού από το ήσυχο προάστιο Sunshine της Μελβούρνης που έγινε παγκοσμίως διάσημη προσωπικότητα στον χώρο του πολιτισμού, χάρη στον εξωφρενικό, πολύπλοκο και δημιουργικό χαρακτήρα του και άφησε ανεξίτηλο και αδιαμφισβήτητο αποτύπωμα στη σύγχρονη τέχνη και πέρα από αυτήν. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ