Άλβιν Έιλι: Μια νέα χορογραφία - ερωτική επιστολή στον θρύλο του μοντέρνου χορού

Άλβιν Έιλι: Μια νέα χορογραφία - ερωτική επιστολή στον θρύλο του μοντέρνου χορού Facebook Twitter
Ο Alvin Ailey μαζί με την Carmen de Lavallade (που εξακολουθεί να εμφανίζεται σε παραστάσεις στα 90 της) ερμηνεύουν το “Dedication to José Clemente Orozco” του Lester Horton το1961.
0

Μετά την πρόσφατη παγκόσμια περιοδεία του Alvin Ailey American Dance Theater (που έκανε σταθμό και στο Μέγαρο Μουσικής της Αθήνας τον Σεπτέμβριο που μας πέρασε), οι εκδηλώσεις που σηματοδοτούν την 60η επέτειο από την ίδρυση της φημισμένης ομάδας σύγχρονου χορού, κορυφώνονται εντός έδρας την ερχόμενη εβδομάδα με παραστάσεις αφιερωμένες στη μνήμη του μεγάλου χορευτή, χορογράφου και ακτιβιστή.

Μία από τις νέες χορογραφίες που θα παρουσιαστούν έχει τίτλο "The Call" («Η κλήση», αλλά και «Η κλίση» ενδεχομένως) και αποτελεί έμπνευση του 52χρονου χορογράφου της ομάδας, Ρόναλντ Μπράουν. Το έργο, που θα κάνει πρεμιέρα την ερχόμενη Τρίτη, αποτελεί την έβδομη χορογραφία του στα 20 χρόνια που βρίσκεται στις τάξεις του Ailey Dance Theater.

Ήταν μια παράσταση του αριστουργήματος του Έιλι, "Revelations" του 1960, αυτή που οδήγησε τον μικρό στην αποκάλυψη ότι μπορεί «να αφηγηθεί ιστορίες μέσω της χορογραφίας», δημιουργώντας ακολούθως αυτοσχέδιες παραστάσεις χορού με τα ξαδέλφια του.

Με το "The Call", ο Μπράουν θέλησε να αποδώσει φόρο τιμής στη μνήμη του ανθρώπου που τον έφερε κοντά στον χορό πριν από τέσσερις δεκαετίες, όπως δήλωσε: «Όταν ήμουν οκτώ χρονών, πήγα με το σχολείο σε μια παράσταση της ομάδας, και μετά γύρισα σπίτι και έκανα τον πρώτο μου χορό».


Ήταν μια παράσταση του αριστουργήματος του Έιλι, "Revelations" του 1960, αυτή που οδήγησε τον μικρό στην αποκάλυψη ότι μπορεί «να αφηγηθεί ιστορίες μέσω της χορογραφίας», δημιουργώντας ακολούθως αυτοσχέδιες παραστάσεις χορού με τα ξαδέλφια του.

Συγχρόνως «οικείο» και «ανοιχτό», το "The Call" είναι φτιαγμένο για πέντε χορευτές μόνο και η μουσική που το υποστηρίζει αποτελεί ένα εκλεκτικό μίγμα Μπαχ, τζαζ και παραδοσιακής μουσικής από το Μάλι. Για να εμφυσήσει στους χορευτές τους την ιδέα που είχε για το κομμάτι, τους έδειχνε στις πρόβες φωτογραφίες του Έιλι να χορεύει με την Κάρμεν ντε Λάβαλαντ, μια από τις πρώτες παρτενέρ και συνεργάτιδές του, η οποία μάλιστα εξακολουθεί να εμφανίζεται σε παραστάσεις, στα 90 της.

Άλβιν Έιλι: Μια νέα χορογραφία - ερωτική επιστολή στον θρύλο του μοντέρνου χορού Facebook Twitter
Στο κέντρο, ο χορογράφος Ρόναλντ Μπράουν μαζί με τους χορευτές του Alvin Ailey American Dance Theater, στς πρόβες του "The Call".

Οι δυο τους είχαν γνωριστεί στα γυμνασιακά τους χρόνια στο Λος Άντζελες και ήταν εκείνη που τον έπεισε να παρακολουθήσει μαθήματα στην τάξη του χορογράφου Λέστερ Χόρτον, στην χορευτική ομάδα του οποίου και οι δύο κατέληξαν. Μερικά χρόνια αργότερα, το 1954, ταξίδεψαν μαζί στη Νέα Υόρκη για να εμφανιστούν στο μιούζικαλ του Τρούμαν Καπότε «Το σπίτι των λουλουδιών». Η συνέχεια περιλαμβάνεται σε μερικές από τις πιο λαμπρές σελίδες της ιστορίας του μοντέρνου χορού με θλιβερό επιμύθιο τον θάνατο (από AIDS) του Άλβιν Έιλι τον Δεκέμβριο του 1989 σε ηλικία 58 χρονών.

«Είναι σαν ερωτική επιστολή αυτή η χορογραφία, σα να βαπτίζεσαι με την βαθιά αγάπη για τον Έιλι και όλους τους άλλους 'προγόνους'» λέει ο Ρόναλντ Μπράουν, «σα να τους κάνεις επίκληση να εμφανιστούν και να χορέψουν μαζί μας. Υπάρχει ένα τεράστιο προηγούμενο σωματικής αφήγησης το οποίο πρέπει να επενδυθούν οι χορευτές μου, και το γνωρίζουν και οι ίδιοι πολύ καλά».

Με στοιχεία από τους New York Times

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Επιστροφή στο σπίτι της γιαγιάς: Ένα θεατρικό τσουνάμι αναμνήσεων

Θέατρο / Επιστροφή στο σπίτι της γιαγιάς: Ένα θεατρικό τσουνάμι αναμνήσεων

Ο νεαρός σκηνοθέτης Δημήτρης Χαραλαμπόπουλος ανεβάζει στην Πειραματική του Εθνικού το «ΜΑ ΓΚΡΑΝ'ΜΑ», μια ευαίσθητη σκηνική σύνθεση, αφιερωμένη στη σιωπηλή ηρωίδα της οικογενειακής ιστορίας μας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Ματαρόα στον ορίζοντα»: Φέρνοντας ένα θρυλικό ταξίδι στη σημερινή του διάσταση

Θέατρο / «Ματαρόα στον ορίζοντα»: Ένα θρυλικό ταξίδι στη σημερινή του διάσταση

Στην πολυεπίπεδη νέα παραγωγή της Εναλλακτικής Σκηνής της ΕΛΣ, λόγος, μουσική και σκηνική δράση συνυπάρχουν ισάξια και συνεισφέρουν από κοινού στην αφήγηση των επίδοξων ταξιδιωτών ενός ουτοπικού πλοίου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το video art στο ελληνικό θέατρο

Θέατρο / Video art στο ελληνικό θέατρο: Έχει αντικαταστήσει τη σκηνογραφία;

Λειτουργεί το βίντεο ανταγωνιστικά με τη σκηνογραφία και τη σκηνική δράση ή αποτελεί προέκταση του εθισμού μας στην οθόνη των κινητών μας; Οι γιγαντοοθόνες είναι θεμιτές στην Επίδαυρο ή καταργούν τον λόγο και τον ηθοποιό; Πώς φτάσαμε από τη video art στα stage LED screens; Τρεις video artists, τρεις σκηνοθέτες και ένας σκηνογράφος καταθέτουν τις εμπειρίες τους.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Κωνσταντίνος Ρήγος

Οι Αθηναίοι / «Έχω αισθανθεί να απειλούμαι τη μέρα, όχι δουλεύοντας τη νύχτα»

Οκτάνα, Επίδαυρος, ΚΘΒΕ, Πέγκυ Ζήνα, Εθνικό, Λυρική, «Brokeback Mountain» και «Ρωμαίος και Ιουλιέτα». Ως χορογράφος και σκηνοθέτης, ο Κωνσταντίνος Ρήγος έχει κάνει τα πάντα. Και παρότι έχει αρκετούς haters, νιώθει ότι αυτοί που τον καταλαβαίνουν είναι πολύ περισσότεροι.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Οσιέλ Γκουνεό: «Είμαι πρώτα χορευτής και μετά μαύρος»

Χορός / «Δεν βλέπω τον εαυτό μου ως έναν μαύρο χορευτή μπαλέτου αλλά ως έναν χορευτή καταρχάς»

Λίγο πριν εμφανιστεί ως Μπαζίλιο στον «Δον Κιχώτη» της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, ο κορυφαίος κουβανικής καταγωγής χορευτής Οσιέλ Γκουνεό –έχει λάβει πολλά βραβεία, έχει επίσης εμφανιστεί στο Θέατρο Μπολσόι της Μόσχας, στην Όπερα του Παρισιού, στο Λίνκολν Σέντερ της Νέας Υόρκης και στο Ελίζιουμ του Λονδίνου– μιλά για την προσωπική του πορεία στον χορό και τις εμπειρίες που αποκόμισε, ενώ δηλώνει λάτρης της αρχαίας ελληνικής μυθολογίας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Σμαράγδα Καρύδη: «Ήθελα να είμαι η Βουγιουκλάκη και ο Ρέτσος μαζί»

Οι Αθηναίοι / Σμαράγδα Καρύδη: «Ήθελα να είμαι η Βουγιουκλάκη και ο Ρέτσος μαζί»

Ηθοποιός, σκηνοθέτις, ακατάτακτη και αγαπημένη του κοινού, η Σμαράγδα Καρύδη θυμάται πως ανέκαθεν ήθελε το σύμπαν, χωρίς να περιορίζεται. Στον απολογισμό της μέχρι τώρα πορείας της, ως η Αθηναία της εβδομάδας, καταλήγει πως, ούτως ή άλλως, «στο τέλος ανήκεις εκεί που μπορείς να φτάσεις», ενώ δηλώνει πως πάντα θα επιλέγει συνειδητά να συντάσσεται με τη χαρά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το ανάπηρο σώμα που αντιστέκεται

Θέατρο / Το ανάπηρο σώμα που αντιστέκεται

Πώς διαβάζουμε σήμερα τον «Γυάλινο Κόσμο» του Τενεσί Oυίλιαμς; Στην παράσταση του Θεάτρου Τέχνης ο Antonio Latella προσφέρει μια «άλλη» Λόρα που ορθώνει το ανάστημά της ενάντια στο κυρίαρχο αφήγημα περί επαγγελματικής ανέλιξης, πλουτισμού και γαμήλιας ευτυχίας.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Παραστάσεις για κάθε γούστο που θα συγκινήσουν, θα διασκεδάσουν και θα προβληματίσουν

Θέατρο / Πού οφείλεται τόση δίψα για το θέατρο;

Το θέατρο εξακολουθεί να προκαλεί debates και ζωηρές συζητήσεις, παρά τις κρίσεις και τις οικονομικές περικοπές που έχει υποστεί, και φέτος ανεβαίνουν στην Αθήνα παραστάσεις για κάθε γούστο που θα συγκινήσουν, θα διασκεδάσουν και θα προβληματίσουν.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ