Αλέξανδρος Αβρανάς: Καθoλου weird μoνο ρεαλιστής

Αλέξανδρος Αβρανάς: Καθoλου weird μoνο ρεαλιστής Facebook Twitter
3
Αλέξανδρος Αβρανάς: Καθoλου weird μoνο ρεαλιστής Facebook Twitter

Δύο χρόνια μετά την πρώτη του θεατρική απόπειρα στο υπόγειο του Bios με το μανιφέστο-δοκίμιο του Στρίντμπεργκ Μικρή κατήχηση για τις κατώτερες τάξεις, ο βραβευμένος με Αργυρό Λέοντα στη Βενετία για την ταινία του Miss Violence σκηνοθετεί, ξανά στο θέατρο, τη μαύρη πολιτική κωμωδία του Σκωτσέζου Γκρέγκορι Μπερκ Gagarin Way.

Τι έχει συμβεί από το βραβείο στη Βενετία μέχρι σήμερα;

Καταρχάς, η ταινία βρήκε διανομή σε πάρα πολλές χώρες. Τώρα αναμένεται να παιχτεί στην Ιταλία και την Αγγλία, όπου μου έχει ανοίξει και πόρτα για μια επόμενη κινηματογραφική δουλειά.

Αυτό σημαίνει ότι η επόμενη ταινία σου θα είναι αγγλόφωνη;

Ναι, μάλλον.

Είσαι ικανοποιημένος από την ανταπόκριση του ελληνικού κοινού ;

Αρχικά, θεωρώ ότι οι νέοι σκηνοθέτες ενδιαφερόμαστε να γυρίσει ο κόσμος στις αίθουσες και να δει ελληνικές ταινίες. Η Miss Violence μπορεί να μην έκοψε απίστευτα πολλά εισιτήρια, αλλά πήγε πολύ καλύτερα απ' ό,τι παλιότερα οι ελληνικές ταινίες. Οι νέες γενιές ενδιαφέρονται περισσότερο για τέτοιου είδους θέματα. Έχουν την ανάγκη να μάθουν την αλήθεια. Βέβαια, στην Αθήνα ακόμα το ποσοστό που ενδιαφέρεται για κινηματογράφο που δεν ικανοποιεί απλώς ψυχαγωγικές ανάγκες είναι μικρό σε σχέση με άλλες πρωτεύουσες, αλλά γενικώς ο ελληνικός κινηματογράφος ανθεί.

Έχεις δηλώσει ενοχλημένος που τοποθετούν τη Miss Violence στο Greek Weird Wave.

Δεν με ενοχλεί, απλώς θεωρώ ότι δεν υπάρχει. Επίσης είναι πολύ εύκολο να βάζουμε ταμπέλες και να κατηγοριοποιούμε. Μπορούμε να πούμε New Greek Wave κι όχι Weird Wave... Δεν θεωρώ ότι έχει τίποτα weird-αλλόκοτο η ταινία μου. Τη θεωρώ, μάλιστα, απόλυτα ρεαλιστική. Αλλόκοτη είναι η πραγματικότητα, αν θέλετε έναν τέτοιο παραλληλισμό – αυτός είναι κι ο λόγος που μπορεί η ταινία να είναι αλλόκοτη. Αλλά η ταινία μιλάει για κάτι εντελώς υπαρκτό, γι' αυτό την αγκάλιασαν οι Ιταλοί και οι Αμερικανοί. Γι' αυτό τη βραβεύσαν στη Βενετία. Επειδή σήμερα η βία είναι μείζον θέμα. Υπάρχει πολλή βία μέσα στην οικογένεια και στην κοινωνία. Είναι τόσο μεγάλο το πρόβλημα, που κάνουν μεγάλες προσπάθειες να το καταπολεμήσουν. Η βία ήταν και ο κρυφός άξονας των ταινιών του φεστιβάλ.

Είναι και το θέμα που πραγματεύεται το Gagarin Way που επέλεξες να σκηνοθετήσεις στο θέατρο.

Είναι ένα έργο στο οποίο φωτίζονται τέσσερις πλευρές: η εργατική Αριστερά, ο «τρίτος δρόμος» του Μπλερ, το καπιταλιστικό σύστημα και η ωμή βία. Δύο εργάτες που δουλεύουν σε ένα εργοστάσιο κάτω από απάνθρωπες συνθήκες, που παραπέμπουν στις αποθήκες της Amazon όπου παρατηρούνται οι περισσότερες αυτοκτονίες εργατών παγκοσμίως και γενικά υπάρχουν καταγγελίες για φρικτούς όρους εργασίας, αποφασίζουν να κάνουν ένα πολιτικό χτύπημα. Απαγάγουν τον διευθύνοντα σύμβουλο της εταιρείας και θέλουν να τον σκοτώσουν, ώστε να στείλουν ένα μήνυμα προς τα έξω.

Αλέξανδρος Αβρανάς: Καθoλου weird μoνο ρεαλιστής Facebook Twitter

Χαρακτηρίζεται «μαύρη κωμωδία». Είναι ένας τρόπος να περάσουν πιο αποτελεσματικά τα πολιτικά μηνύματα;

Η πολιτική διάσταση στην τέχνη πάντα με ενδιέφερε. Στη Miss Violence υπάρχει ενδόμυχα ένα δεύτερο πολιτικό επίπεδο. Υπάρχει μαύρο χιούμορ μέσα από έναν σαρκασμό και μια ειρωνεία. Το Gagarin Way είναι όντως μια μαύρη κωμωδία που μου θυμίζει πολύ το Reservoir Dogs του Ταραντίνο, με χιούμορ και ατάκες του στυλ του Γούντι Άλεν. Πρέπει να πω ότι το καθαρά πολιτικό θέατρο είναι πολύ δύσκολο στην εποχή μας. Με ενδιαφέρει πολύ η κωμωδία γιατί κάνει τον θεατή πιο ανοιχτό σε αυτό που βλέπει.

Το Gagarin Way θίγει και ένα άλλο θέμα που υπάρχει και στη Miss Violence, την απάθεια, την ανικανότητα εξέγερσης της εργατικής τάξης, όπως η οικογένεια δεν μπορεί να επαναστατήσει απέναντι στον πατέρα...

Όταν έχεις μεγαλώσει σε ένα σύστημα κι έχεις μάθει να ζεις μέσα σε αυτό, είναι πάρα πολύ δύσκολο να το αλλάξεις. Γι' αυτό στην ταινία δεν επαναστατούν, γιατί δεν έχουν στέρεο έδαφος να πατήσουν και ο πατέρας ορίζει το σύστημα μέσα στο οποίο έχουν γαλουχηθεί. Πράγματι, πιθανόν να υπάρχει μια ταύτιση, καθώς από την οικογένεια μεταπηδώ στην κοινωνία μέσω πολιτικής. Στο Gagarin Way αναδεικνύεται η πολιτική σύγχυση της εποχής μας. Δεν προτείνει μια λύση αλλά προσπαθεί να πραγματευτεί ένα θέμα που δεν πρέπει να ξεχαστεί μέχρι να βρεθεί μια λύση στην πολιτική κατάσταση. Επίσης, λέει ότι όλες αυτές οι πρακτικές, όπως και οι ιδεολογίες, έχουν πεθάνει, έχουν αφομοιωθεί από το σύστημα, το οποίο είναι πάρα πολύ καλά συγκροτημένο και δεν πτοείται.

Το έργο παίρνει σαφή πολιτική θέση ;

Όχι. Δεν λέει ότι οι Αριστεροί είναι καλοί και οι Δεξιοί κακοί. Άλλωστε, έχει και η Αριστερά μερίδιο ευθύνης για όλα όσα συμβαίνουν. Δεν πραγματεύεται την πολιτική βία στον ανταγωνισμό Αριστεράς-Δεξιάς, αλλά τη βία γενικότερα. Αυτό που με πολύ σεβασμό προσπαθώ να κάνω είναι να αναλύσω αυτούς τους χαρακτήρες, ώστε ο θεατής να βγάλει από μόνος του τα συμπεράσματά του. Ο ένας είναι εθισμένος στη βία χωρίς ιδεολογικό πλαίσιο. Ο αριστερός ιδεολόγος, με τον οποίο θα ταυτιστεί ο Έλληνας θεατής, καθώς δουλεύει σε τρεις δουλειές για να ζήσει την οικογένειά του, προτιμάει τους πολιτικούς αγώνες, τις διαδηλώσεις και τις απεργίες. Κι εδώ τίθεται ένα ακόμα θέμα, αν οι ιδεολόγοι σαν αυτόν ανήκουν στην Αριστερά από παράδοση ή είναι συνειδητοποιημένοι Αριστεροί. Στο τέλος, πάντως, συνειδητοποιεί ότι δεν υπάρχει «εχθρός». Το σύστημα είναι Λερναία Ύδρα. Αν σκοτώσεις έναν «εχθρό», ακολουθούν πενήντα. Ο διευθύνων σύμβουλος που έχουν απαγάγει προέρχεται από οικογένεια ανθρακωρύχων και τους λέει ότι και να τον σκοτώσουν, δεν θα λείψει σε κανέναν. Ο αριστερός απαγωγέας τον πιέζει μέχρι τέλους να μάθει αν πραγματικά είναι ο «εχθρός». Θέλει απαντήσεις στα ερωτήματά του.

Πώς είναι η θεατρική εμπειρία ενός σκηνοθέτη του κινηματογράφου;

Είναι δύο διαφορετικοί κόσμοι, αλλά έχουν κάτι κοινό. Εγώ, όταν ετοιμάζω ταινία, κάνω θεατρικές πρόβες. Έχω ανάγκη να δουλεύω με τους ηθοποιούς, είναι κάτι πολύ ζωντανό. Μάλιστα, το συγκεκριμένο έργο είναι στατικό και χρειάστηκε να του δώσω ζωή μέσα από την κίνηση. Σε αυτό θυμίζει το Reservoir Dogs, που, αν αφαιρέσεις την κίνηση της κάμερας, είναι πολύ στατικό. Επίσης, έπρεπε να ανασύρω συνθήκες τις οποίες ο συγγραφέας είχε καταστρέψει από πριν: την απαγωγή, τη βία, την τρομοκρατία. Δεν θέλω το έργο να βασίζεται μόνο στον λόγο, παρόλο που ο λόγος είναι σημαντικός. Αυτό που εν τέλει με γοητεύει στο θέατρο είναι ότι ο σκηνοθέτης μπαίνει πρώτος και φεύγει πρώτος, καθώς η παράσταση συνεχίζει αυτόνομα. Γι' αυτό και δουλεύω πολύ τους χαρακτήρες του έργου. Αντιθέτως, στον κινηματογράφο ο σκηνοθέτης μπαίνει πρώτος και φεύγει τελευταίος...

Θέατρο
3

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Παραστάσεις για κάθε γούστο που θα συγκινήσουν, θα διασκεδάσουν και θα προβληματίσουν

Θέατρο / Πού οφείλεται τόση δίψα για το θέατρο;

Το θέατρο εξακολουθεί να προκαλεί debates και ζωηρές συζητήσεις, παρά τις κρίσεις και τις οικονομικές περικοπές που έχει υποστεί, και φέτος ανεβαίνουν στην Αθήνα παραστάσεις για κάθε γούστο που θα συγκινήσουν, θα διασκεδάσουν και θα προβληματίσουν.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ανδρέας Κωνσταντίνου

Θέατρο / Ανδρέας Κωνσταντίνου: «Δεν μ' ενδιαφέρει τι υποστηρίζεις στο facebook, αλλά το πώς μιλάς σε έναν σερβιτόρο»

Ο ηθοποιός που έχει υποδυθεί τους πιο ετερόκλητους ήρωες και θα πρωταγωνιστήσει στην τηλεοπτική μεταφορά της «Μεγάλης Χίμαιρας» αισθάνεται ότι επιλέγει την τηλεόραση για να ικανοποιήσει την επιθυμία του για κάτι πιο «χειροποίητο» στο θέατρο.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Ο Στρίντμπεργκ και η «Ορέστεια» προσγειώνονται στον κόσμο της Λένας Κιτσοπούλου

Θέατρο / Η Μαντώ, ο Αισχύλος και ο Στρίντμπεργκ προσγειώνονται στον κόσμο της Κιτσοπούλου

Στην πρόβα του νέου της έργου όλοι αναποδογυρίζουν, συντρίβονται, μοντάρονται, αλλάζουν μορφές και λένε λόγια άλλων και τραγούδια της καψούρας. Ποιος θα επικρατήσει στο τέλος;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Η εποχή μας δεν ανέχεται το λάθος»

Οι Αθηναίοι / «Η εποχή μας δεν ανέχεται το λάθος»

Η ηθοποιός Ρουμπίνη Βασιλακοπούλου θυμάται τα χρόνια του Θεάτρου Τέχνης, το πείραμα και τις επιτυχίες του Χυτηρίου, περιγράφει τι σημαίνει γι' αυτή το θεατρικό σανίδι και συλλογίζεται πάνω στο πέρασμα του χρόνου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Θωμάς Μοσχόπουλος

Θέατρο / «Άρχισα να βρίσκω αληθινή χαρά σε πράγματα για τα οποία πριν γκρίνιαζα»

Έπειτα από μια δύσκολη περίοδο, ο Θωμάς Μοσχόπουλος ανεβάζει τον δικό του «Γκοντό». Έχει επιλέξει μόνο νέους ηθοποιούς για το έργο, θέλει να διερευνήσει την επίδρασή του στους εφήβους, πραγματοποιώντας ανοιχτές πρόβες. Στο μεταξύ, κάνει μια πολύ ενδιαφέρουσα κουβέντα με την Αργυρώ Μποζώνη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τι είναι για σένα το «Οξυγόνο»;

Θέατρο / Τι είναι για σένα το «Οξυγόνο»;

Ένα συναρπαστικό υβρίδιο θεάτρου, συναυλίας, πολιτικοκοινωνικού μανιφέστου και rave party, βασισμένο στο έργο του επικηρυγμένου στη Ρωσία δραματουργού Ιβάν Βιριπάγιεφ, ανεβαίνει στην Κεντρική Σκηνή της Στέγης σε σκηνοθεσία Γιώργου Κουτλή και αποπειράται να δώσει απάντηση σε αυτό το υπαρξιακό ερώτημα.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Υπάρχει το «για πάντα» σε μια σχέση;

The Review / Υπάρχει το «για πάντα» σε μια σχέση;

Ο Αλέξανδρος Διακοσάββας και ο δημοσιογράφος και κριτικός θεάτρου Γιώργος Βουδικλάρης μιλούν για την παράσταση «Ο Χορός των εραστών» της Στέγης, τα υπαρξιακά ερωτήματα που θέτει το κείμενο του Τιάγκο Ροντρίγκες και τη χαρά τού να ανακαλύπτεις το next best thing στην τέχνη.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Φανί Αρντάν: «Σκυλάκι δεν είμαι, προτιμώ να παραμείνω λύκος»

Όπερα / Φανί Αρντάν: «Σκυλάκι δεν είμαι, προτιμώ να παραμείνω λύκος»

Πολυσχιδής και ανήσυχη, η Φανί Αρντάν δεν δίνει απλώς μια ωραία συνέντευξη αλλά ξαναζεί κομμάτια της ζωής και της καριέρας της, με αφορμή την όπερα «Αλέκο» του Σεργκέι Ραχμάνινοφ που σκηνοθετεί για την Εθνική Λυρική Σκηνή.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Το «Κυανιούχο Κάλιο» είναι μια παράσταση για το ταμπού των αμβλώσεων 

Θέατρο / «Κυανιούχο Κάλιο»: Μια παράσταση για το ταμπού των αμβλώσεων στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά

Όχι μόνο σε ανελεύθερα ή σκοταδιστικά καθεστώτα, αλλά και στον δημοκρατικό κόσμο, η συζήτηση για το δικαίωμα της γυναίκας σε ασφαλή και αξιοπρεπή ιατρική διακοπή κύησης παραμένει τρομακτικά επίκαιρη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τενεσί Ουίλιαμς: Ο ποιητής των χαμένων ψυχών

Θέατρο / Τενεσί Ουίλιαμς: Ο ποιητής των χαμένων ψυχών

«Εκείνο που με σπρώχνει να δημιουργώ θεατρικούς χαρακτήρες είναι ο έρωτας», έλεγε ο Ουίλιαμς, που πίστευε ότι ο πόθος «είναι κάτι που κατακλύζει πολύ μεγαλύτερο χώρο από αυτόν που μπορεί να καλύψει ένας άνθρωπος». Σε αυτόν τον πόθο έχει συνοψίσει τη φυγή και την ποίηση, τον χρόνο, τη ζωή και τον θάνατο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Οι δυο Ιφιγένειες του Ντμίτρι Τσερνιακόφ

Όπερα / Οι δυο βραβευμένες Ιφιγένειες του Ντμίτρι Τσερνιακόφ ανεβαίνουν σε περίοδο πολέμου

Λίγο πριν σηκωθεί η αυλαία της Εθνικής Λυρικής Σκηνής για τις δύο εμβληματικές όπερες του Γκλουκ, ο σημαντικός Ρώσος σκηνοθέτης εξηγεί τις σύγχρονες παραμέτρους της θυσίας της αρχαίας τραγικής ηρωίδας.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ

σχόλια

2 σχόλια
"Δεν έκοψε απίστευτα..." Μα πώς να κόψει όταν κύριε Αβρανά, τρίβετε στη μούρη των θεατών όλο αυτό το σκηνικό; Η τέχνη του κινηματογράφου και γενικότερα η τέχνη, έχει ενδιαφέρον και γοητεία όταν διατηρεί έναν σχετικά υπαινικτικό χαρακτήρα και ύφος. Οταν αναγκάζετε τους θεατές να γίνουν μάρτυρες ρητώς και με το ζόρι, ενός τόσο σκληρού θεάματος, δεν μπορείτε να λέτε ότι είστε "ρεαλιστής". Ο ρεαλισμός εμπεριέχει ισότιμα μοιρασμένα πολλά στοιχεία. Επίσης, έχει σημασία από ποιά σκοπιά διαλέγει κάποιος να θεωρήσει διάφορα φαινόμενα ή καταστάσεις ή παθογένειες αν θέλετε. Όταν τονίζετε σχεδόν εξπρεσιονιστικά τη νοσηρότητα της παιδικής κακοποίησης, υποβάλλοντάς την σαν βασανιστήριο στους θεατές, δεν είστε «ρεαλιστής». Είστε κάτι άλλο, δεν ξέρω τι, αλλά ταινίες σαν τη δική σας, διώχνουν θεατές από τον κινηματογράφο. Μπορεί να προσελκύουν βραβεία, αλλά όχι θεατές. Επίσης, αν ήσασταν ρεαλιστής και όχι «weird», δεν θα ντυνόσασταν με αυτόν τον τρόπο και δεν θα είχατε έτσι χτενισμένα και κουρεμένα τα μαλλιά σας. Όχι ότι δεν μου αρέσουν, απεναντίας έχετε στυλ, αλλά όχι ρεαλιστικό.