Αλέξανδρος Αβρανάς: Καθoλου weird μoνο ρεαλιστής

Αλέξανδρος Αβρανάς: Καθoλου weird μoνο ρεαλιστής Facebook Twitter
3
Αλέξανδρος Αβρανάς: Καθoλου weird μoνο ρεαλιστής Facebook Twitter

Δύο χρόνια μετά την πρώτη του θεατρική απόπειρα στο υπόγειο του Bios με το μανιφέστο-δοκίμιο του Στρίντμπεργκ Μικρή κατήχηση για τις κατώτερες τάξεις, ο βραβευμένος με Αργυρό Λέοντα στη Βενετία για την ταινία του Miss Violence σκηνοθετεί, ξανά στο θέατρο, τη μαύρη πολιτική κωμωδία του Σκωτσέζου Γκρέγκορι Μπερκ Gagarin Way.

Τι έχει συμβεί από το βραβείο στη Βενετία μέχρι σήμερα;

Καταρχάς, η ταινία βρήκε διανομή σε πάρα πολλές χώρες. Τώρα αναμένεται να παιχτεί στην Ιταλία και την Αγγλία, όπου μου έχει ανοίξει και πόρτα για μια επόμενη κινηματογραφική δουλειά.

Αυτό σημαίνει ότι η επόμενη ταινία σου θα είναι αγγλόφωνη;

Ναι, μάλλον.

Είσαι ικανοποιημένος από την ανταπόκριση του ελληνικού κοινού ;

Αρχικά, θεωρώ ότι οι νέοι σκηνοθέτες ενδιαφερόμαστε να γυρίσει ο κόσμος στις αίθουσες και να δει ελληνικές ταινίες. Η Miss Violence μπορεί να μην έκοψε απίστευτα πολλά εισιτήρια, αλλά πήγε πολύ καλύτερα απ' ό,τι παλιότερα οι ελληνικές ταινίες. Οι νέες γενιές ενδιαφέρονται περισσότερο για τέτοιου είδους θέματα. Έχουν την ανάγκη να μάθουν την αλήθεια. Βέβαια, στην Αθήνα ακόμα το ποσοστό που ενδιαφέρεται για κινηματογράφο που δεν ικανοποιεί απλώς ψυχαγωγικές ανάγκες είναι μικρό σε σχέση με άλλες πρωτεύουσες, αλλά γενικώς ο ελληνικός κινηματογράφος ανθεί.

Έχεις δηλώσει ενοχλημένος που τοποθετούν τη Miss Violence στο Greek Weird Wave.

Δεν με ενοχλεί, απλώς θεωρώ ότι δεν υπάρχει. Επίσης είναι πολύ εύκολο να βάζουμε ταμπέλες και να κατηγοριοποιούμε. Μπορούμε να πούμε New Greek Wave κι όχι Weird Wave... Δεν θεωρώ ότι έχει τίποτα weird-αλλόκοτο η ταινία μου. Τη θεωρώ, μάλιστα, απόλυτα ρεαλιστική. Αλλόκοτη είναι η πραγματικότητα, αν θέλετε έναν τέτοιο παραλληλισμό – αυτός είναι κι ο λόγος που μπορεί η ταινία να είναι αλλόκοτη. Αλλά η ταινία μιλάει για κάτι εντελώς υπαρκτό, γι' αυτό την αγκάλιασαν οι Ιταλοί και οι Αμερικανοί. Γι' αυτό τη βραβεύσαν στη Βενετία. Επειδή σήμερα η βία είναι μείζον θέμα. Υπάρχει πολλή βία μέσα στην οικογένεια και στην κοινωνία. Είναι τόσο μεγάλο το πρόβλημα, που κάνουν μεγάλες προσπάθειες να το καταπολεμήσουν. Η βία ήταν και ο κρυφός άξονας των ταινιών του φεστιβάλ.

Είναι και το θέμα που πραγματεύεται το Gagarin Way που επέλεξες να σκηνοθετήσεις στο θέατρο.

Είναι ένα έργο στο οποίο φωτίζονται τέσσερις πλευρές: η εργατική Αριστερά, ο «τρίτος δρόμος» του Μπλερ, το καπιταλιστικό σύστημα και η ωμή βία. Δύο εργάτες που δουλεύουν σε ένα εργοστάσιο κάτω από απάνθρωπες συνθήκες, που παραπέμπουν στις αποθήκες της Amazon όπου παρατηρούνται οι περισσότερες αυτοκτονίες εργατών παγκοσμίως και γενικά υπάρχουν καταγγελίες για φρικτούς όρους εργασίας, αποφασίζουν να κάνουν ένα πολιτικό χτύπημα. Απαγάγουν τον διευθύνοντα σύμβουλο της εταιρείας και θέλουν να τον σκοτώσουν, ώστε να στείλουν ένα μήνυμα προς τα έξω.

Αλέξανδρος Αβρανάς: Καθoλου weird μoνο ρεαλιστής Facebook Twitter

Χαρακτηρίζεται «μαύρη κωμωδία». Είναι ένας τρόπος να περάσουν πιο αποτελεσματικά τα πολιτικά μηνύματα;

Η πολιτική διάσταση στην τέχνη πάντα με ενδιέφερε. Στη Miss Violence υπάρχει ενδόμυχα ένα δεύτερο πολιτικό επίπεδο. Υπάρχει μαύρο χιούμορ μέσα από έναν σαρκασμό και μια ειρωνεία. Το Gagarin Way είναι όντως μια μαύρη κωμωδία που μου θυμίζει πολύ το Reservoir Dogs του Ταραντίνο, με χιούμορ και ατάκες του στυλ του Γούντι Άλεν. Πρέπει να πω ότι το καθαρά πολιτικό θέατρο είναι πολύ δύσκολο στην εποχή μας. Με ενδιαφέρει πολύ η κωμωδία γιατί κάνει τον θεατή πιο ανοιχτό σε αυτό που βλέπει.

Το Gagarin Way θίγει και ένα άλλο θέμα που υπάρχει και στη Miss Violence, την απάθεια, την ανικανότητα εξέγερσης της εργατικής τάξης, όπως η οικογένεια δεν μπορεί να επαναστατήσει απέναντι στον πατέρα...

Όταν έχεις μεγαλώσει σε ένα σύστημα κι έχεις μάθει να ζεις μέσα σε αυτό, είναι πάρα πολύ δύσκολο να το αλλάξεις. Γι' αυτό στην ταινία δεν επαναστατούν, γιατί δεν έχουν στέρεο έδαφος να πατήσουν και ο πατέρας ορίζει το σύστημα μέσα στο οποίο έχουν γαλουχηθεί. Πράγματι, πιθανόν να υπάρχει μια ταύτιση, καθώς από την οικογένεια μεταπηδώ στην κοινωνία μέσω πολιτικής. Στο Gagarin Way αναδεικνύεται η πολιτική σύγχυση της εποχής μας. Δεν προτείνει μια λύση αλλά προσπαθεί να πραγματευτεί ένα θέμα που δεν πρέπει να ξεχαστεί μέχρι να βρεθεί μια λύση στην πολιτική κατάσταση. Επίσης, λέει ότι όλες αυτές οι πρακτικές, όπως και οι ιδεολογίες, έχουν πεθάνει, έχουν αφομοιωθεί από το σύστημα, το οποίο είναι πάρα πολύ καλά συγκροτημένο και δεν πτοείται.

Το έργο παίρνει σαφή πολιτική θέση ;

Όχι. Δεν λέει ότι οι Αριστεροί είναι καλοί και οι Δεξιοί κακοί. Άλλωστε, έχει και η Αριστερά μερίδιο ευθύνης για όλα όσα συμβαίνουν. Δεν πραγματεύεται την πολιτική βία στον ανταγωνισμό Αριστεράς-Δεξιάς, αλλά τη βία γενικότερα. Αυτό που με πολύ σεβασμό προσπαθώ να κάνω είναι να αναλύσω αυτούς τους χαρακτήρες, ώστε ο θεατής να βγάλει από μόνος του τα συμπεράσματά του. Ο ένας είναι εθισμένος στη βία χωρίς ιδεολογικό πλαίσιο. Ο αριστερός ιδεολόγος, με τον οποίο θα ταυτιστεί ο Έλληνας θεατής, καθώς δουλεύει σε τρεις δουλειές για να ζήσει την οικογένειά του, προτιμάει τους πολιτικούς αγώνες, τις διαδηλώσεις και τις απεργίες. Κι εδώ τίθεται ένα ακόμα θέμα, αν οι ιδεολόγοι σαν αυτόν ανήκουν στην Αριστερά από παράδοση ή είναι συνειδητοποιημένοι Αριστεροί. Στο τέλος, πάντως, συνειδητοποιεί ότι δεν υπάρχει «εχθρός». Το σύστημα είναι Λερναία Ύδρα. Αν σκοτώσεις έναν «εχθρό», ακολουθούν πενήντα. Ο διευθύνων σύμβουλος που έχουν απαγάγει προέρχεται από οικογένεια ανθρακωρύχων και τους λέει ότι και να τον σκοτώσουν, δεν θα λείψει σε κανέναν. Ο αριστερός απαγωγέας τον πιέζει μέχρι τέλους να μάθει αν πραγματικά είναι ο «εχθρός». Θέλει απαντήσεις στα ερωτήματά του.

Πώς είναι η θεατρική εμπειρία ενός σκηνοθέτη του κινηματογράφου;

Είναι δύο διαφορετικοί κόσμοι, αλλά έχουν κάτι κοινό. Εγώ, όταν ετοιμάζω ταινία, κάνω θεατρικές πρόβες. Έχω ανάγκη να δουλεύω με τους ηθοποιούς, είναι κάτι πολύ ζωντανό. Μάλιστα, το συγκεκριμένο έργο είναι στατικό και χρειάστηκε να του δώσω ζωή μέσα από την κίνηση. Σε αυτό θυμίζει το Reservoir Dogs, που, αν αφαιρέσεις την κίνηση της κάμερας, είναι πολύ στατικό. Επίσης, έπρεπε να ανασύρω συνθήκες τις οποίες ο συγγραφέας είχε καταστρέψει από πριν: την απαγωγή, τη βία, την τρομοκρατία. Δεν θέλω το έργο να βασίζεται μόνο στον λόγο, παρόλο που ο λόγος είναι σημαντικός. Αυτό που εν τέλει με γοητεύει στο θέατρο είναι ότι ο σκηνοθέτης μπαίνει πρώτος και φεύγει πρώτος, καθώς η παράσταση συνεχίζει αυτόνομα. Γι' αυτό και δουλεύω πολύ τους χαρακτήρες του έργου. Αντιθέτως, στον κινηματογράφο ο σκηνοθέτης μπαίνει πρώτος και φεύγει τελευταίος...

Θέατρο
3

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Να είσαι γκέι στη Νέα Υόρκη

Θέατρο / «Η Κληρονομιά μας»: Τι αποκομίσαμε από την εξάωρη παράσταση στο Εθνικό

«Μία ποπ queer saga, παραδομένη πότε στη μέθη των κοκτέιλ Μανχάταν και πότε στο πένθος μιας αλησμόνητης συλλογικής απώλειας» – Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για το πολυβραβευμένο έργο του Μάθιου Λόπεζ, που παρουσιάζεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα από τον Γιάννη Μόσχο.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
«Δεν είμαι ασεβής, ούτε ιδιοσυγκρασιακή ούτε αιρετική»

Θέατρο / «Δεν είμαι ασεβής, ούτε ιδιοσυγκρασιακή, ούτε αιρετική»

Μετά την Ορέστεια του Στρίντμπεργκ και τις πρόβες για το έργο του Βασίλη Βηλαρά, η Λένα Κιτσοπούλου μιλάει για προσδοκίες και αποφάσεις, για επιτυχίες και απορρίψεις, για το «σύστημα» μέσα στο οποίο δουλεύει και για όλους εκείνους τους χαρακτηρισμούς που της αποδίδουν.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Με Μαρμαρινό, Κουρεντζή, Ράσσε, Mouawad και Ζυλιέτ Μπινός στο πρόγραμμα του Φεστιβάλ Επιδαύρου

Πολιτισμός / Μαρμαρινός, Κουρεντζής, Ράσε, Mouawad και Ζιλιέτ Μπινός στο πρόγραμμα του Φεστιβάλ Επιδαύρου

Καλλιτέχνες με ιστορικό ίχνος στην Επίδαυρο θα παρουσιάσουν τη δουλειά τους δίπλα σε ξένους και άλλους Έλληνες δημιουργούς, ενώ στις 19 Ιουλίου θα ακούσουμε την ορχήστρα Utopia υπό τη διεύθυνση του Θ. Κουρεντζή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μπορεί το ελληνικό θέατρο να σατιρίσει τον εαυτό του;      

Θέατρο / Μπορεί το ελληνικό θέατρο να σατιρίσει επιτυχημένα τον εαυτό του;      

«Αν θες να αναμετρηθείς με κάτι, αν θες να πας στην ουσία, πρέπει να πονέσεις» – Κριτική για την πολυσυζητημένη παράσταση «Merde!» των Βασίλη Μαγουλιώτη και Γιώργου Κουτλή στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ο Γιάννος Περλέγκας βρίσκει τη χαρά της δημιουργίας στη φλόγα για συνύπαρξη

Θέατρο / «Έχω νιώσει ακατάλληλος και παρωχημένος δεινόσαυρος μέσα στο θεατρικό τοπίο που αλλάζει»

Με αφορμή το έργο του Μπέρνχαρντ «Η δύναμη της συνήθειας», ο Γιάννος Περλέγκας μιλά με ταπεινότητα και πάθος για το θέατρο, με το οποίο συνεχίζει να παλεύει και που διαρκώς τον νικά. Αυτό, όμως, είναι που τον κρατά ζωντανό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Άρης Χριστοφέλλης

Όπερα / «Ακόμα και όσοι θαυμάζουν σχεδόν ειδωλολατρικά την Κάλλας, λίγα γνωρίζουν για την τέχνη της»

Ο κόντρα τενόρος Άρης Χριστοφέλλης, επιστημονικός σύμβουλος του ντοκιμαντέρ «Μαίρη, Μαριάννα, Μαρία: Τα άγνωστα ελληνικά χρόνια της Κάλλας», εξηγεί τους λόγους για τους οποίους η θρυλική σοπράνο παραμένει μια ανυπέρβλητη καλλιτέχνιδα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Αργυρώ Χιώτη: Ένα «αουτσάιντερ» στο τιμόνι του Εθνικού Θεάτρου

Θέατρο / Αργυρώ Χιώτη: Ένα «αουτσάιντερ» στο τιμόνι του Εθνικού Θεάτρου

Ποια είναι τα προσωπικά της στοιχήματα και ποιες είναι οι προκλήσεις που έχει να αντιμετωπίσει η νέα καλλιτεχνική διευθύντρια του Εθνικού - η πρώτη γυναίκα που αναλαμβάνει αυτή τη θέση από το 1994.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Κληρονομιά μας, ένα πανόραμα της και της ιστορίας των γκέι ανδρών

Θέατρο / «Η κληρονομιά μας»: Η ιστορία της gay κοινότητας γίνεται ένα συγκινητικό θεατρικό έργο

Ο Γιάννης Μόσχος σκηνοθετεί το έργο του Αμερικανού συγγραφέα Μάθιου Λόπεζ, ένα έργο με αφετηρία την γκέι ζωή που αφορά την αγάπη και την πολυπλοκότητα των ανθρώπινων σχέσεων, είτε ομόφυλες είτε ετερόφυλες, τα όνειρα, τους φόβους και τα ματαιωμένα σχέδια. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια απρόβλεπτη συζήτηση για τη σεξουαλικότητα με τη Γαλήνη Χατζηπασχάλη

Θέατρο / Γαλήνη Χατζηπασχάλη: «Δεν μιλάμε για τα σεξουαλικά βοηθήματα κι ας πουλιούνται εκατομμύρια δονητές»

Πρωταγωνιστεί στο «Στο διπλανό δωμάτιο ή το έργο του δονητή», μια παράσταση που φωτίζει το πώς, ακόμη και σήμερα, δυσκολευόμαστε να μιλήσουμε ανοιχτά για το σεξ. Με αφορμή το έργο, κάναμε μια απρόβλεπτη συζήτηση με την αγαπημένη ηθοποιό για τα ταμπού, την εμμηνόπαυση και τη γυναικεία σεξουαλική χειραφέτηση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Mάνα Κουράγιο στο Εθνικό: Πόσο «κουράγιο» πια;

Θέατρο / Mάνα Κουράγιο στο Εθνικό: Πόσο «κουράγιο» πια;

Mια επιμελής εικονογράφηση του μπρεχτικού αριστουργήματος εκτυλίσσεται ενώπιόν μας, χωρίς να δονείται από καμία εσωτερική αναγκαιότητα - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για την παράσταση που σκηνοθετεί ο Στάθης Λιβαθινός.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
«Βαρόνος “Φ”»: Ένας καταχρεωμένος «ευγενής» σε μια τρελή κωμωδία εξαπάτησης

Θέατρο / Ένας καταχρεωμένος «ευγενής» σε μια τρελή κωμωδία εξαπάτησης

Πιάνοντας το νήμα από την ιδέα μιας καυστικής κωμωδίας ηθών του 1870 που μιλά για την απάτη, η ιστορία ενός ψευτοευγενούς στην παράσταση «Βαρόνος “Φ”» φτάνει στη σύγχρονη υποκρισία και στον εαυτό που θέλουμε να δείχνουμε στην κοινωνία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το ΜΑΜΙ είναι ένα ποίημα για τις ζωές των γυναικών

Θέατρο / «ΜΑΜΙ»: Εικόνες από τη ζωή μιας μητέρας

Το ποιητικό σύμπαν του 26χρονου σκηνοθέτη που μας μάγεψε με το «Goodbye Linditta», εστιάζει αυτήν τη φορά στην ιστορία μιας γυναίκας μέσα από τα μάτια ενός αγοριού που δεν θέλει να τη θεοποιήσει αλλά να την παρατηρήσει.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
O Τομά Ζολί στην Αθήνα: Ποιος είναι ο προκλητικός, ανατρεπτικός τελετάρχης των Ολυμπιακών Αγώνων

Θέατρο / O Τομά Ζολί στην Αθήνα: Ποιος είναι ο προκλητικός, ανατρεπτικός τελετάρχης των Ολυμπιακών Αγώνων

Ο πολυσυζητημένος σκηνοθέτης της τελετής έναρξης και λήξης των Ολυμπιακών Αγώνων του Παρισιού, που έγινε διάσημος για τις φιλόδοξες, μεγαλειώδεις παραστάσεις του, πιστεύει απόλυτα στη μαγική δύναμη του θεάτρου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Αντικείμενα»: Μια παράσταση για τη υπόθεση των αδερφών Παπέν

Θέατρο / Μια παράσταση για τις εξουσιαστικές σχέσεις και ένα φρικτό έγκλημα

Στην παράσταση «Αντικείμενα», ο Γιάννης Αποσκίτης, ο Γιώργος Κατσής και ο Πάνος Παπαδόπουλος αφηγούνται με ένα δικό τους πρωτότυπο έργο μια ιστορία που κρύβεται στην υπόθεση των αδερφών Παπέν, αλλά δεν έχει ακόμα γραφτεί.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Σπύρος A. Ευαγγελάτος: Μια μεγάλη διαδρομή

Πέθανε Σαν Σήμερα / Σπύρος A. Ευαγγελάτος: Μια μεγάλη διαδρομή στο ελληνικό θέατρο

Το Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης κυκλοφόρησε έναν τόμο 535 σελίδων, αφιερωμένο στον σπουδαίο σκηνοθέτη, φιλόλογο, συγγραφέα και ακαδημαϊκό που άφησε ανεξίτηλη τη σφραγίδα του στην ιστορία του ελληνικού θεάτρου.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ

σχόλια

2 σχόλια
"Δεν έκοψε απίστευτα..." Μα πώς να κόψει όταν κύριε Αβρανά, τρίβετε στη μούρη των θεατών όλο αυτό το σκηνικό; Η τέχνη του κινηματογράφου και γενικότερα η τέχνη, έχει ενδιαφέρον και γοητεία όταν διατηρεί έναν σχετικά υπαινικτικό χαρακτήρα και ύφος. Οταν αναγκάζετε τους θεατές να γίνουν μάρτυρες ρητώς και με το ζόρι, ενός τόσο σκληρού θεάματος, δεν μπορείτε να λέτε ότι είστε "ρεαλιστής". Ο ρεαλισμός εμπεριέχει ισότιμα μοιρασμένα πολλά στοιχεία. Επίσης, έχει σημασία από ποιά σκοπιά διαλέγει κάποιος να θεωρήσει διάφορα φαινόμενα ή καταστάσεις ή παθογένειες αν θέλετε. Όταν τονίζετε σχεδόν εξπρεσιονιστικά τη νοσηρότητα της παιδικής κακοποίησης, υποβάλλοντάς την σαν βασανιστήριο στους θεατές, δεν είστε «ρεαλιστής». Είστε κάτι άλλο, δεν ξέρω τι, αλλά ταινίες σαν τη δική σας, διώχνουν θεατές από τον κινηματογράφο. Μπορεί να προσελκύουν βραβεία, αλλά όχι θεατές. Επίσης, αν ήσασταν ρεαλιστής και όχι «weird», δεν θα ντυνόσασταν με αυτόν τον τρόπο και δεν θα είχατε έτσι χτενισμένα και κουρεμένα τα μαλλιά σας. Όχι ότι δεν μου αρέσουν, απεναντίας έχετε στυλ, αλλά όχι ρεαλιστικό.