Ανδρέας Κεντζός: O «Βασιλιάς Αλέξανδρος» είναι μια ιστορία μεταξύ πραγματικότητας και φαντασίας, άνοιας και παράνοιας

Ανδρέας Κεντζός: O «Βασιλιάς Αλέξανδρος» είναι μια ιστορία μεταξύ πραγματικότητας και φαντασίας, άνοιας και παράνοιας Facebook Twitter
Ο Ανδρέας Κεντζός.
0

Η μνήμη, τα μυστικά και η αλήθεια πρωταγωνιστούν στην παράσταση Βασιλιάς Αλέξανδρος που παίζεται αυτές τις ημέρες στη σκηνή του θεάτρου Μπιπ. Το έργο υπογράφει ο Ανδρέας Κεντζός, ο οποίος, μετά από δύο ποιητικές συλλογές (Συγκεκριμένα ποιήματα από τις εκδόσεις Γαβριηλίδη και Σαραντατέσσερα από τις εκδόσεις Σαιξπηρικόν), καταπιάνεται με μια σύγχρονη οικογένεια και την πορεία της τον προηγούμενο αιώνα.

Μέσα από τον καθημερινό διάλογο των προσώπων αναδεικνύονται όλες εκείνες οι λεπτομέρειες που κάνουν τον θεατή να αναλογιστεί το κράμα καλού και κακού, φαντασίας και πραγματικότητας, που βρίσκεται στη βάση της ανθρώπινης φύσης. Ο συγγραφέας μάς μιλά για την παράσταση, την ποίηση και την Ιστορία.

— Πόσο κοντά βρίσκεται η ποίηση με το θεατρικό αφήγημα; Τι είναι αυτό που σας συγκινεί σε καθένα από αυτά τα δύο είδη;

Όλα τα είδη είναι κοντά. Πολλά ποιήματα αφηγούνται ιστορίες, πολλά μυθιστορήματα εμπεριέχουν λυρισμό. Και, φυσικά, το θέατρο των παλιότερων εποχών είναι σε πολλές περιπτώσεις γραμμένο σε στίχο. Προσωπικά, πάντα μου άρεσε η οικονομία που υπάρχει στον λόγο τόσο του θεάτρου όσο και της ποίησης, δηλαδή η παραγωγή του υψηλότερου δυνατού νοήματος με τον πιο λιτό και άμεσο τρόπο, με καθεμία λέξη να είναι ένα βέλος προς τον στόχο, που δεν είναι άλλος από την εγρήγορση του θεατή ή του αναγνώστη. Επίσης, μην ξεχνάμε ότι και τα δύο μπορούν να ερμηνεύσουν την επικαιρότητα και το καθημερινό πολύ πιο άμεσα και διεξοδικά απ' οποιαδήποτε «αντικειμενική και έγκυρη» δημοσιογραφική ανάλυση.

Το έργο εκτυλίσσεται στο σήμερα και αναφέρεται και στο παρελθόν, ανασύροντας κάτι οδυνηρό που μπορεί να είναι μνήμη, μπορεί όμως να είναι και φαντασιακό παραλήρημα. Συγκρούονται έτσι διάφορες εκδοχές, χωρίς στο τέλος να νικάει καμία, αυτός ήταν ο στόχος μου τουλάχιστον, όταν το έγραφα.


— Το έργο σας διαδραματίζεται στη σύγχρονη εποχή, αλλά αναφέρεται στο παρελθόν, ανασύροντας μνήμες οδυνηρές. Μιλήστε μας για την ιστορία αυτή. Πιστεύετε πως η λήθη στο παρελθόν είναι καταστροφική για την πορεία της σύγχρονης κοινωνίας και της ανθρωπότητας εν γένει;

Το έργο εκτυλίσσεται στο σήμερα και αναφέρεται και στο παρελθόν, ανασύροντας κάτι οδυνηρό που μπορεί να είναι μνήμη, μπορεί όμως να είναι και φαντασιακό παραλήρημα. Συγκρούονται έτσι διάφορες εκδοχές, χωρίς στο τέλος να νικάει καμία, αυτός ήταν ο στόχος μου τουλάχιστον, όταν το έγραφα. Η λήθη δεν είναι απαραίτητα καταστροφική, ορισμένες φορές έχουμε δει να επιδρά ακόμα και απελευθερωτικά. Γενικά, ωστόσο, νομίζω ότι δεν μπορούμε να ξεφύγουμε από το παρελθόν, ασυνείδητα κάτι κουβαλάμε μέσα μας. Όπως όταν βρίσκεσαι σε ένα μέρος πρώτη φορά ή πρωτοσυναντάς ένα πρόσωπο έχοντας έντονη την αίσθηση ότι το έχεις ξαναδεί. Δεν ελέγχουμε ούτε τη μνήμη ούτε τη λήθη μας.

Ανδρέας Κεντζός: O «Βασιλιάς Αλέξανδρος» είναι μια ιστορία μεταξύ πραγματικότητας και φαντασίας, άνοιας και παράνοιας Facebook Twitter
Μέσα από τον καθημερινό διάλογο των προσώπων αναδεικνύονται όλες εκείνες οι λεπτομέρειες που κάνουν τον θεατή να αναλογιστεί το κράμα καλού και κακού, φαντασίας και πραγματικότητας, που βρίσκεται στη βάση της ανθρώπινης φύσης.


— Τι είναι αυτό που σας ενθουσίασε περισσότερο στο ταξίδι από τη συγγραφή του έργου μέχρι την παρουσίασή του επί σκηνής;

Ξεκίνησα να γράφω δοκιμαστικά τον διάλογο του πατέρα με τη μητέρα μπροστά στον κατάκοιτο και ανοϊκό παππού. Είναι ωραίο να βλέπεις την ιστορία από ένα σημείο και μετά να εξελίσσεται αβίαστα, το ίδιο το κείμενο, σαν ζωντανός οργανισμός, να τροφοδοτεί τον εαυτό του. Με τον ίδιο ενθουσιασμό συναντάς ανθρώπους που σου μιλούν για τα πρόσωπα του έργου σου σαν να πρόκειται για αληθινούς χαρακτήρες. Η εντύπωσή μου είναι ότι ο κόσμος αποζητά το σύγχρονο ελληνικό έργο.

Η επιτυχία του Άγριου Σπόρου, του Στέλλα κοιμήσου ή των 170 τετραγωνικών (για να αναφέρω τα πιο πρόσφατα) κάτι δείχνει. Με ουσιαστική στήριξη από τις κρατικές σκηνές θα μπορούσαν να γίνουν πολλά ενδιαφέροντα πράγματα και να έρθουν στο προσκήνιο νέα ταλέντα. Καλά είναι τα σεμινάρια και τα εργαστήρια θεατρικής γραφής ή ακόμα και τα αναλόγια, ωστόσο μόνο σε συνθήκες παράστασης μπορείς να διαπιστώσεις αν και κατά πόσο λειτουργεί αυτό που έγραψες στην ησυχία του γραφείου σου, αν «οι σελίδες σου στέκονται όρθιες», όπως θα έλεγε και ο Μινωτής.

 
— Μέσα από το θέατρο απευθύνεστε σε ένα διαφορετικό κοινό απ' ό,τι μέσα από το ποιητικό σας έργο;

Νομίζω πως η ποίηση δεν έχει κοινό. Γράφεις αυτό που πρέπει να γράψεις χωρίς να έχεις στο μυαλό σου τον αναγνώστη. Μια ζεϊμπεκιά με μη προκαθορισμένα βήματα, θα μπορούσε να πει κανείς. Όποτε έχω σκεφτεί τον αναγνώστη, το ποίημα έχει χαλάσει. Το θέατρο, από την άλλη, δεν μπορεί να υπάρξει χωρίς τον θεατή, είναι ένας χορός για δύο. Οπότε, ας πούμε ότι το θεατρικό έργο είναι για όλους, ενώ το ποίημα για κανέναν.


— Νιώθετε ότι σας έχει κερδίσει η θεατρική συγγραφή;

Ετοιμάζετε κάτι για το άμεσο μέλλον; Αισθάνομαι ότι στο θέατρο και στο μυθιστόρημα υπάρχει πολύ έδαφος να καλυφθεί στην Ελλάδα σήμερα, σε αντίθεση με την ποίηση και το διήγημα για παράδειγμα. Ιδιαίτερα στην ποίηση, ο προηγούμενος αιώνας μάς έχει δώσει σχεδόν τα πάντα. Αυτό που μας λείπει, νομίζω, είναι οι μεγάλες αφηγήσεις. Δεν μου βγαίνει να γράψω μυθιστόρημα, οπότε η θεατρική συγγραφή μάλλον λειτουργεί ως υποκατάστατο. Προς το παρόν, έχω γράψει άλλα δύο έργα, τα οποία ελπίζω κάποια στιγμή στο μέλλον να ανέβουν στη σκηνή.

Ο «Βασιλιάς Αλέξανδρος» του Ανδρέα Κεντζού παίζεται στο θέατρο Μπιπ

(Αγίου Μελετίου 25, 213 0344074)

Σκηνοθεσία: Αρκαδία Ψάλτη

Σκηνικά - Κοστούμια: Κατερίνα Μωροπούλου

Παίζουν: Γιάννης Κοκιασμένος, Ανδρομάχη Μαρκοπούλου, Στράτος Σωπύλης, Δανάη Ντέμου, Σταμάτης Μπάκνης

Ημέρες & ώρες παραστάσεων:

Δευ. & Τρ.: 21:00 έως τέλη Μαρτίου

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LifO.

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Πάπισσα Ιωάννα: Αποκλειστικές πληροφορίες και εικόνες από τη νέα όπερα της Εθνικής Λυρικής Σκηνής

Θέατρο / Πάπισσα Ιωάννα: Αποκλειστικές πληροφορίες και εικόνες από τη νέα όπερα της Εθνικής Λυρικής Σκηνής

Ο Βαγγέλης Χατζηγιαννίδης μιλά για το λιμπρέτο του πάνω στο θρυλικό «βλάσφημο» κείμενο του Ροΐδη, που έγινε όπερα για την Εθνική Λυρική Σκηνή, σε μουσική σύνθεση Γιώργου Βασιλαντωνάκη και σκηνοθεσία Δημήτρη Καραντζά.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Δημήτρης Παπαδημητρίου: «Ο καλλιτέχνης είναι ταυτόχρονα καλόγερος και Δον Ζουάν»

Θέατρο / Δημήτρης Παπαδημητρίου: «Ο καλλιτέχνης είναι ταυτόχρονα καλόγερος και Δον Ζουάν»

Ο συνθέτης μιλά για το μεγάλο στοίχημα της φετινής θεατρικής σεζόν, τη μεταφορά σε μορφή μουσικής παράστασης του θρυλικού «Moby Dick» του Χέρμαν Μέλβιλ στη σκηνή του Παλλάς, όπου υπογράφει τη σύνθεση αλλά και το λιμπρέτο.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ρομέο Καστελούτσι: «Όπου παρεμβάλλεται το κράτος, δεν υπάρχει χώρος για τον έρωτα. Ο έρωτας είναι εναντίον του κράτους και το κράτος εναντίον του έρωτα».

Θέατρο / Ρομέο Καστελούτσι: «Πάντα κάποιος πολεμά τον έρωτα. Και οι εραστές είναι πάντα τα θύματα»

Ο σπουδαίος Ιταλός σκηνοθέτης, λίγο πριν επιστρέψει στην Αθήνα και στη Στέγη για να παρουσιάσει τη «Βερενίκη» του, μας μίλησε για τον έρωτα, τη γλώσσα και τη μοναξιά, την πολιτική και την ανυπέρβλητη Ιζαμπέλ Ιπέρ.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
CHECK How soon is now: Μια παράσταση για τους μετεξεταστέους της συστημικής ιστορίας

Θέατρο / How soon is now: Μια παράσταση για τους μετεξεταστέους της Iστορίας

Σκηνοθετημένη από έναν νέο δημιουργό, η παράσταση που βασίζεται στο τελευταίο κείμενο της Γλυκερίας Μπασδέκη επιχειρεί έναν διάλογο με μία από τις πιο σκοτεινές περιόδους της ελληνικής ιστορίας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Αγορίτσα Οικονόμου

Αγορίτσα Οικονόμου / «Πέφτω να κοιμηθώ και σκέφτομαι ότι κάτι έχω κάνει καλά»

Βρέθηκε να κυνηγάει το όνειρο της υποκριτικής, χωρίς να γνωρίζει τον τρόπο, αλλά με τη βεβαιότητα ότι δεν ήθελε ποτέ να μείνει με την απορία «γιατί δεν το έκανα;». Μέσα από σκληρή δουλειά και πολλούς μικρούς ρόλους, κατάφερε να βρει τον δρόμο της στην τέχνη, στον οποίο προχωρά και αισθάνεται τυχερή. Η Αγορίτσα Οικονόμου είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΧΡΗΣΤΟΣ ΘΕΟΔΩΡΙΔΗΣ 

Θέατρο / «Αν κλάψω με ένα έργο, είμαι σε καλό δρόμο»

Ο Χρήστος Θεοδωρίδης, που έχει σκηνοθετήσει με επιτυχία δύο έργα φέτος, του Βιριπάγιεφ και της Αναγνωστάκη, εξηγεί γιατί τον ενδιαφέρουν τα κείμενα που μιλάνε στον άνθρωπο σήμερα, ακόμα κι αν σε αυτά ακούγονται ακραίες απόψεις που ενοχλούν και τον ίδιο.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Να είσαι γκέι στη Νέα Υόρκη

Θέατρο / «Η Κληρονομιά μας»: Τι αποκομίσαμε από την εξάωρη παράσταση στο Εθνικό

«Μία ποπ queer saga, παραδομένη πότε στη μέθη των κοκτέιλ Μανχάταν και πότε στο πένθος μιας αλησμόνητης συλλογικής απώλειας» – Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για το πολυβραβευμένο έργο του Μάθιου Λόπεζ, που παρουσιάζεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα από τον Γιάννη Μόσχο.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
«Δεν είμαι ασεβής, ούτε ιδιοσυγκρασιακή ούτε αιρετική»

Θέατρο / «Δεν είμαι ασεβής, ούτε ιδιοσυγκρασιακή, ούτε αιρετική»

Μετά την Ορέστεια του Στρίντμπεργκ και τις πρόβες για το έργο του Βασίλη Βηλαρά, η Λένα Κιτσοπούλου μιλάει για προσδοκίες και αποφάσεις, για επιτυχίες και απορρίψεις, για το «σύστημα» μέσα στο οποίο δουλεύει και για όλους εκείνους τους χαρακτηρισμούς που της αποδίδουν.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Με Μαρμαρινό, Κουρεντζή, Ράσσε, Mouawad και Ζυλιέτ Μπινός στο πρόγραμμα του Φεστιβάλ Επιδαύρου

Πολιτισμός / Μαρμαρινός, Κουρεντζής, Ράσε, Mouawad και Ζιλιέτ Μπινός στο πρόγραμμα του Φεστιβάλ Επιδαύρου

Καλλιτέχνες με ιστορικό ίχνος στην Επίδαυρο θα παρουσιάσουν τη δουλειά τους δίπλα σε ξένους και άλλους Έλληνες δημιουργούς, ενώ στις 19 Ιουλίου θα ακούσουμε την ορχήστρα Utopia υπό τη διεύθυνση του Θ. Κουρεντζή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μπορεί το ελληνικό θέατρο να σατιρίσει τον εαυτό του;      

Θέατρο / Μπορεί το ελληνικό θέατρο να σατιρίσει επιτυχημένα τον εαυτό του;      

«Αν θες να αναμετρηθείς με κάτι, αν θες να πας στην ουσία, πρέπει να πονέσεις» – Κριτική για την πολυσυζητημένη παράσταση «Merde!» των Βασίλη Μαγουλιώτη και Γιώργου Κουτλή στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ο Γιάννος Περλέγκας βρίσκει τη χαρά της δημιουργίας στη φλόγα για συνύπαρξη

Θέατρο / «Έχω νιώσει ακατάλληλος και παρωχημένος δεινόσαυρος μέσα στο θεατρικό τοπίο που αλλάζει»

Με αφορμή το έργο του Μπέρνχαρντ «Η δύναμη της συνήθειας», ο Γιάννος Περλέγκας μιλά με ταπεινότητα και πάθος για το θέατρο, με το οποίο συνεχίζει να παλεύει και που διαρκώς τον νικά. Αυτό, όμως, είναι που τον κρατά ζωντανό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Άρης Χριστοφέλλης

Όπερα / «Ακόμα και όσοι θαυμάζουν σχεδόν ειδωλολατρικά την Κάλλας, λίγα γνωρίζουν για την τέχνη της»

Ο κόντρα τενόρος Άρης Χριστοφέλλης, επιστημονικός σύμβουλος του ντοκιμαντέρ «Μαίρη, Μαριάννα, Μαρία: Τα άγνωστα ελληνικά χρόνια της Κάλλας», εξηγεί τους λόγους για τους οποίους η θρυλική σοπράνο παραμένει μια ανυπέρβλητη καλλιτέχνιδα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Αργυρώ Χιώτη: Ένα «αουτσάιντερ» στο τιμόνι του Εθνικού Θεάτρου

Θέατρο / Αργυρώ Χιώτη: Ένα «αουτσάιντερ» στο τιμόνι του Εθνικού Θεάτρου

Ποια είναι τα προσωπικά της στοιχήματα και ποιες είναι οι προκλήσεις που έχει να αντιμετωπίσει η νέα καλλιτεχνική διευθύντρια του Εθνικού - η πρώτη γυναίκα που αναλαμβάνει αυτή τη θέση από το 1994.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Κληρονομιά μας, ένα πανόραμα της και της ιστορίας των γκέι ανδρών

Θέατρο / «Η κληρονομιά μας»: Η ιστορία της gay κοινότητας γίνεται ένα συγκινητικό θεατρικό έργο

Ο Γιάννης Μόσχος σκηνοθετεί το έργο του Αμερικανού συγγραφέα Μάθιου Λόπεζ, ένα έργο με αφετηρία την γκέι ζωή που αφορά την αγάπη και την πολυπλοκότητα των ανθρώπινων σχέσεων, είτε ομόφυλες είτε ετερόφυλες, τα όνειρα, τους φόβους και τα ματαιωμένα σχέδια. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια απρόβλεπτη συζήτηση για τη σεξουαλικότητα με τη Γαλήνη Χατζηπασχάλη

Θέατρο / Γαλήνη Χατζηπασχάλη: «Δεν μιλάμε για τα σεξουαλικά βοηθήματα κι ας πουλιούνται εκατομμύρια δονητές»

Πρωταγωνιστεί στο «Στο διπλανό δωμάτιο ή το έργο του δονητή», μια παράσταση που φωτίζει το πώς, ακόμη και σήμερα, δυσκολευόμαστε να μιλήσουμε ανοιχτά για το σεξ. Με αφορμή το έργο, κάναμε μια απρόβλεπτη συζήτηση με την αγαπημένη ηθοποιό για τα ταμπού, την εμμηνόπαυση και τη γυναικεία σεξουαλική χειραφέτηση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Mάνα Κουράγιο στο Εθνικό: Πόσο «κουράγιο» πια;

Θέατρο / Mάνα Κουράγιο στο Εθνικό: Πόσο «κουράγιο» πια;

Mια επιμελής εικονογράφηση του μπρεχτικού αριστουργήματος εκτυλίσσεται ενώπιόν μας, χωρίς να δονείται από καμία εσωτερική αναγκαιότητα - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για την παράσταση που σκηνοθετεί ο Στάθης Λιβαθινός.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
«Βαρόνος “Φ”»: Ένας καταχρεωμένος «ευγενής» σε μια τρελή κωμωδία εξαπάτησης

Θέατρο / Ένας καταχρεωμένος «ευγενής» σε μια τρελή κωμωδία εξαπάτησης

Πιάνοντας το νήμα από την ιδέα μιας καυστικής κωμωδίας ηθών του 1870 που μιλά για την απάτη, η ιστορία ενός ψευτοευγενούς στην παράσταση «Βαρόνος “Φ”» φτάνει στη σύγχρονη υποκρισία και στον εαυτό που θέλουμε να δείχνουμε στην κοινωνία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το ΜΑΜΙ είναι ένα ποίημα για τις ζωές των γυναικών

Θέατρο / «ΜΑΜΙ»: Εικόνες από τη ζωή μιας μητέρας

Το ποιητικό σύμπαν του 26χρονου σκηνοθέτη που μας μάγεψε με το «Goodbye Linditta», εστιάζει αυτήν τη φορά στην ιστορία μιας γυναίκας μέσα από τα μάτια ενός αγοριού που δεν θέλει να τη θεοποιήσει αλλά να την παρατηρήσει.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ