«Αυτοκρατορία»: Σκηνοθετώντας την αφήγηση της ίδιας σου της ζωής

«Αυτοκρατορία»: Σκηνοθετώντας την αφήγηση της ίδιας σου της ζωής Facebook Twitter
Tέσσερις ηθοποιοί υποδύθηκαν τους εαυτούς τους σε ένα πλαίσιο όπου το ζητούμενο για τον καθένα από αυτούς ήταν ακριβώς «να εμφανιστεί όπως είναι». Καθισμένοι σε ένα σκηνικό-απομίμηση φτωχικής κουζίνας, με ξεθωριασμένες φωτογραφίες στους τοίχους, έπαιρναν διαδοχικά τον λόγο για να αφηγηθούν τις προσωπικές ιστορίες τους. Φωτο: Marc Stephan
0

Η ουτοπική ματιά των συμβολιστών έβλεπε τη σάρκινη πραγματικότητα του ηθοποιού ως εμπόδιο στην επίτευξη της συνομιλίας μας με το άπειρο, με την «άλλη», μυστικιστική ή μεταφυσική διάσταση της ύπαρξης: «Αν ένας άνθρωπος εισέλθει στη σκηνή με όλες τις λειτουργίες και όλη την ελευθερία του, αν η φωνή, οι χειρονομίες και συμπεριφορά του δεν καλύπτονται από ένα βέλο τεχνητών συνθηκών, αν έστω και για ένα λεπτό το ανθρώπινο ον εμφανιστεί ακριβώς όπως είναι, δεν υπάρχει ούτε ένα ποίημα σε τούτο τον κόσμο που θα άντεχε το γεγονός» έγραφε στα τέλη του 19ου αιώνα ο Μορίς Μέτερλινκ, κορυφαίος εκπρόσωπος του κινήματος.


Φαντάζομαι το σοκ του Μέτερλινκ αν βρισκόταν την περασμένη εβδομάδα μαζί μας στην Πειραιώς 260 και παρακολουθούσε την Αυτοκρατορία του σαραντάχρονου Ελβετού σκηνοθέτη Μίλο Ράου: αν έβλεπε τέσσερις ηθοποιούς να υποδύονται τους εαυτούς τους σε ένα πλαίσιο όπου το ζητούμενο για τον καθένα από αυτούς ήταν ακριβώς «να εμφανιστεί όπως είναι». Καθισμένοι σε ένα σκηνικό-απομίμηση φτωχικής κουζίνας, με ξεθωριασμένες φωτογραφίες στους τοίχους, έπαιρναν διαδοχικά τον λόγο για να αφηγηθούν τις προσωπικές ιστορίες τους.


O Ράμο Αλί, Κούρδος από τη βόρεια Συρία, με τα 13 αδέλφια και τον πατέρα που τον έδερνε «για να γίνει δυνατός», μας λέει ότι φοράει από μικρό παιδί ένα φυλαχτό της Παναγίας στον λαιμό του, αν και μουσουλμάνος, και όποτε το βγάζει νιώθει γυμνός. Συνελήφθη το 2009 και πέρασε τρεις μήνες σε ένα μικροσκοπικό κελί στης φυλακές της Παλμύρας, όπου ούτε να τεντώσει τα πόδια του δεν μπορούσε. Διέφυγε στην Ευρώπη, αλλά επέστρεψε πρόσφατα στο χωριό του για να επισκεφθεί τον τάφο του πατέρα του.

Η Ιστορία, μοιάζει να μας ξαναλέει ο Ράου σε αυτή την άκρως συγκινητική παράσταση, δεν είναι μόνο μάχες, συνθήκες και επαναστάσεις: είναι ταυτόχρονα οι μικρές ή μεγάλες ήττες των ανθρώπων που δίνουν τους προσωπικούς τους αγώνες στο διπλανό κράτος, στο διπλανό σπίτι – σε μια μικρή και βρόμικη κουζίνα γεμάτη αντικείμενα και αναμνήσεις.

Από τη Συρία και ο Ραμί Καλάφ, τριάντα τεσσάρων ετών, με απωθημένο πάθος για τις μπανάνες από τότε που ήταν μικρός και κόστιζαν πανάκριβα στη χώρα του· τώρα αγοράζει 2-3 κιλά όπου πάει και τις αφήνει να σαπίζουν. Ήρθε σε ρήξη με τον αδελφό του, όταν ο τελευταίος έγινε βαθιά θρησκευόμενος και άρχισε να τον αντιμετωπίζει ως «άθεο εχθρό», αλλά ξανάσμιξαν στους δρόμους της Κατάνα, διαδηλώνοντας μαζί με τα πλήθη κατά του Άσαντ. Γλίτωσε παρά τρίχα τη φυλακή, δηλώνοντας πως είναι ηθοποιός και πως έχει παίξει σε μια σειρά για τον Μωάμεθ και τους πρώτους θρυλικούς διαδόχους του.


Γνωστή σε μας από το Βλέμμα του Οδυσσέα του Αγγελόπουλου και Τα πάθη του Χριστού του Μελ Γκίμπσον (στον ρόλο της Παναγίας), η Μάγια Μόργκενστερν, μια υπέροχη κυρία που μεγάλωσε στο καθεστώς Τσαουσέσκου και στεκόταν ως παιδάκι ώρες στην ουρά για ένα μπουκάλι Pepsi («το απόλυτο όνειρο»), βίωσε ως Εβραία τον αντισημιτισμό των Ρουμάνων («βρομάς σκορδίλα, Οβριά») και είδε τον πατέρα της να χάνει τη δουλειά του εξαιτίας του θρησκεύματός του. Έζησε την επανάσταση στο Βουκουρέστι, περπατώντας αγκαλιά με τον μικρό γιο της ανάμεσα στους νεκρούς της πλατείας Πανεπιστημίου. Ανακάλυψε τα ίχνη του παππού της στο Άουσβιτς, όταν βρέθηκε εκεί για τα γυρίσματα μιας ταινίας. Στερήθηκε πολύτιμο χρόνο με τα παιδιά της, επειδή απουσίαζε μήνες ολόκληρους στο εξωτερικό για δουλειές. Επιστρέφοντας μία από όλες τις φορές, έμαθε πως ο άνδρας της περίμενε παιδί με άλλη γυναίκα.


Τέλος, σε διαφορετικό, πιο ανάλαφρο μήκος κύματος, ο «δικός» μας Ακύλλας Καραζήσης μιλάει για τα φοιτητικά χρόνια στη Χαϊδελβέργη, εκεί όπου πήγε για να ξεφύγει από τη Θεσσαλονίκη της χούντας και κατέληξε να βρει τον εαυτό του, παίζοντας κιθάρα σε μια μπάντα ονόματι Σαχάρα, συχνάζοντας στο Κλαμπ των Μοναχικών Καρδιών και πρεσβεύοντας τον «καταθλιπτικό μινιμαλισμό», ενώ το θέατρο ήταν ακόμη πολύ μακριά από τις επιδιώξεις του και καμία όρεξη δεν είχε ν' ασχοληθεί με αυτό – ασχέτως του αν στην πορεία, επιστρέφοντας στην Ελλάδα, αναθεώρησε και το ερωτεύτηκε.

«Αυτοκρατορία»: Σκηνοθετώντας την αφήγηση της ίδιας σου της ζωής Facebook Twitter
Σε αυτό το είδος θεάτρου-ντοκουμέντου ο σκηνοθέτης επιχειρεί καταρχάς να ανιχνεύσει τον παλμό και την ταυτότητα της σύγχρονης Ευρώπης μέσα από τις μικροαφηγήσεις απλών ανθρώπων, που είτε γεννήθηκαν σε αυτή είτε κατέφθασαν στους κόλπους της, αναζητώντας σωτηρία Φωτο: Marc Stephan

Σε αυτό το είδος θεάτρου-ντοκουμέντου ο σκηνοθέτης επιχειρεί καταρχάς να ανιχνεύσει τον παλμό και την ταυτότητα της σύγχρονης Ευρώπης μέσα από τις μικροαφηγήσεις απλών ανθρώπων, που είτε γεννήθηκαν σε αυτή είτε κατέφθασαν στους κόλπους της, αναζητώντας σωτηρία (ο Ραμί π.χ. ζει εδώ και χρόνια στη Γαλλία). Ταυτόχρονα, σε θεατρικό επίπεδο ανιχνεύει τα όρια μεταξύ βιώματος και ερμηνείας, μεταξύ ανθρώπου και ηθοποιού.


Κάθε ομιλητής, όποτε έρχεται η σειρά του σε αυτό το γαϊτανάκι ιστοριών, στέκεται μπροστά στην κάμερα –την χειρίζονται μόνοι τους, κινηματογραφώντας ο ένας τον άλλο– και το πρόσωπό του «σκαρφαλώνει» σε μια μεγάλη οθόνη πάνω από την κουζινούλα. Χάρη σε αυτά τα γκρο-πλαν ο θεατής έχει τη δυνατότητα να παρατηρεί κάθε έκφραση, κάθε σφίξιμο του στόματος, κάθε σκοτείνιασμα του βλέμματoς.


Πώς σκηνοθετείς την αφήγηση της ίδιας της ζωής σου; Σε τι βαθμό μπορείς να διατηρήσεις νωπή και να αναπαράγεις –κάθε φορά «σαν να είναι αληθινή»– τη συγκίνηση, την οδύνη, την απόγνωση που αισθάνθηκες όταν πρωτοαντίκρισες τον χαμένο αδελφό σου σε έναν διαδικτυακό τόπο με φωτογραφίες δολοφονημένων Σύριων; Ο Ραμί επαναλαμβάνει ενώπιόν μας τη διαδικασία «εντοπισμού» και τα ασπρόμαυρα πορτρέτα αληθινών νεκρών γεμίζουν την οθόνη. Η μακάβρια πινακοθήκη παγώνει στο παραμορφωμένο πρόσωπο του αγνοούμενου αδελφού του: είναι ή δεν είναι; Ακόμη και σήμερα ο Ραμί δεν μπορεί να πει με σιγουριά...

Έχουμε εδώ να κάνουμε με την απόλυτη ταύτιση ηθοποιού και ρόλου, όπως θα την ονειρευόταν ο Στανισλάφσκι ή μήπως με τον ιδανικό μπρεχτικό ηθοποιό που μπορεί άνετα να μπαινοβγαίνει στον ρόλο του, σχολιάζοντας τα κοινωνικά μεγέθη; Ίσως τελικά αυτό να είναι το σημείο τομής, όπως το είχε συνοψίσει περίφημα ο Αμερικανός σκηνοθέτης και δάσκαλος Τζόζεφ Τσέικιν: «Η υποκριτική είναι επίδειξη του εγώ, με ή χωρίς μεταμφίεση». Πάντα θα διακρίνουμε το «εγώ», εφόσον κάθε αισθητική επιλογή –ύφους, εκφράσεων, παύσεων, ρυθμού– του ηθοποιού λειτουργεί αποκαλυπτικά ως προς την προσωπικότητά του. Ακόμη και το «γυμνό» έχει τους κανόνες και τις απαιτήσεις του.

Η αφοπλιστική απλότητα του Ράμο και του Ραμί εναλλάσσεται με την αθόρυβα περίτεχνη τοποθέτηση της Μόργκενστερν. Ο τρόπος που η ηθοποιός στέκεται μπροστά στην κάμερα αποδεικνύεται υποδειγματικός: μια τέλεια συναρμογή έκθεσης και κάλυψης, ταύτισης και απόστασης, μια αδιόρατη αίσθηση σαρκασμού από τη μία (απέναντι στο καθεστώς Τσαουσέσκου ή απέναντι στον άπιστο σύζυγο) και μια απίστευτα εκλεπτυσμένη αντίληψη του τραγικού στην καθημερινή ζωή (για να επανέλθουμε στον Μέτερλινκ) από την άλλη. Να διαθέτεις την τρομερή ευφυΐα και ικανότητα να αφηγείσαι το πιο σπαρακτικό γεγονός (την κόρη που έχασες δικαστικώς μετά το διαζύγιο) χωρίς ίχνος προφανούς συγκίνησης – αλλά με μια θύελλα μελαγχολίας κρυμμένη στην άκρη των χειλιών σου.


Η Ιστορία, μοιάζει να μας ξαναλέει ο Ράου σε αυτή την άκρως συγκινητική παράσταση, δεν είναι μόνο μάχες, συνθήκες και επαναστάσεις: είναι ταυτόχρονα οι μικρές ή μεγάλες ήττες των ανθρώπων που δίνουν τους προσωπικούς τους αγώνες στο διπλανό κράτος, στο διπλανό σπίτι – σε μια μικρή και βρόμικη κουζίνα γεμάτη αντικείμενα και αναμνήσεις.

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο γαλήνιος και ανησυχητικός χορός του Χρήστου Παπαδόπουλου

Portraits 2025 / Ο γαλήνιος και ανησυχητικός χορός του Χρήστου Παπαδόπουλου

Εδώ και δέκα χρόνια ο Χρήστος Παπαδόπουλος χορογραφεί εικόνες γαλήνιες ή ανησυχητικές, με το μινιμαλιστικό του λεξιλόγιο να εκφράζει τη δύναμη της ανθρώπινης επαφής, την προσωπική ελευθερία στη συνθήκη της κοινής εμπειρίας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζαβαλάς Καρούσος: Η θυελλώδης ζωή του ηθοποιού που είπε πρώτος το περίφημο «στην Ελλάδα είσαι ό,τι δηλώσεις»

Πέθανε Σαν Σήμερα / Τζαβαλάς Καρούσος: Ο ηθοποιός που είπε πρώτος το περίφημο «στην Ελλάδα είσαι ό,τι δηλώσεις»

Ηθοποιός, μεταφραστής, αγωνιστής της αριστεράς, ο Τζαβαλάς Καρούσος που πέθανε σαν σήμερα το 1969 είχε ως στόχο του τη βελτίωση της ζωής των συνανθρώπων του και τη δικαίωση του καθημερινού τους μόχθου μέσα από τον σοσιαλισμό.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Το "δημοφιλής" είναι ό,τι πιο προσβλητικό έχουν πει για μένα»

Portraits 2025 / Η Ελένη Ράντου κάνει το πάρτυ της ζωής της. Και στο τέλος ξεσπά σε λυγμούς.

Με την παράσταση-φαινόμενο «Το πάρτυ της ζωής μου» η Ελένη Ράντου ξετυλίγει με χιούμορ και αφοπλιστική ειλικρίνεια πενήντα χρόνια «τραυμάτων» με φόντο τη μεταπολιτευτική Ελλάδα και αναζητά τους λόγους που αξίζει να ζεις.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Η Νεφέλη Θεοδότου είναι ο λόγος που όλο το ελληνικό TikTok χόρευε Φουρέιρα το 2024

Portraits 2025 / Η Νεφέλη Θεοδότου είναι ο λόγος που όλο το ελληνικό TikTok χόρευε Φουρέιρα το 2024

Η χορογράφος και στενή συνεργάτιδα της Ελένης Φουρέιρα, αφού έφτιαξε την πιο viral χορογραφία της χρονιάς για το «Αριστούργημα», αποφάσισε να δοκιμαστεί και στη συναυλία της Άννας Βίσση στο Καλλιμάρμαρο. Και ναι, πήγε καλά αυτό.
ΒΑΝΑ ΚΡΑΒΑΡΗ
Άκης Δήμου

Θέατρο / «Ζούμε σε καιρούς φλυαρίας· έχουμε ανάγκη τη σιωπή του θεάτρου»

Άφησε τη δικηγορία για το θέατρο, δεν εγκατέλειψε ποτέ τη Θεσσαλονίκη για την Αθήνα. Ο ιδιαίτερα παραγωγικός συγγραφέας Άκης Δήμου μιλά για τη Λούλα Αναγνωστάκη που τον ενέπνευσε, και για μια πόλη όπου η ζωή τελειώνει στην προκυμαία, δίχως να βρίσκει διαφυγή στο λιμάνι της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Επιστροφή στο σπίτι της γιαγιάς: Ένα θεατρικό τσουνάμι αναμνήσεων

Θέατρο / Επιστροφή στο σπίτι της γιαγιάς: Ένα θεατρικό τσουνάμι αναμνήσεων

Ο νεαρός σκηνοθέτης Δημήτρης Χαραλαμπόπουλος ανεβάζει στην Πειραματική του Εθνικού το «ΜΑ ΓΚΡΑΝ'ΜΑ», μια ευαίσθητη σκηνική σύνθεση, αφιερωμένη στη σιωπηλή ηρωίδα της οικογενειακής ιστορίας μας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Ματαρόα στον ορίζοντα»: Φέρνοντας ένα θρυλικό ταξίδι στη σημερινή του διάσταση

Θέατρο / «Ματαρόα στον ορίζοντα»: Ένα θρυλικό ταξίδι στη σημερινή του διάσταση

Στην πολυεπίπεδη νέα παραγωγή της Εναλλακτικής Σκηνής της ΕΛΣ, λόγος, μουσική και σκηνική δράση συνυπάρχουν ισάξια και συνεισφέρουν από κοινού στην αφήγηση των επίδοξων ταξιδιωτών ενός ουτοπικού πλοίου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το video art στο ελληνικό θέατρο

Θέατρο / Video art στο ελληνικό θέατρο: Έχει αντικαταστήσει τη σκηνογραφία;

Λειτουργεί το βίντεο ανταγωνιστικά με τη σκηνογραφία και τη σκηνική δράση ή αποτελεί προέκταση του εθισμού μας στην οθόνη των κινητών μας; Οι γιγαντοοθόνες είναι θεμιτές στην Επίδαυρο ή καταργούν τον λόγο και τον ηθοποιό; Πώς φτάσαμε από τη video art στα stage LED screens; Τρεις video artists, τρεις σκηνοθέτες και ένας σκηνογράφος καταθέτουν τις εμπειρίες τους.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Κωνσταντίνος Ρήγος

Οι Αθηναίοι / «Έχω αισθανθεί να απειλούμαι τη μέρα, όχι δουλεύοντας τη νύχτα»

Οκτάνα, Επίδαυρος, ΚΘΒΕ, Πέγκυ Ζήνα, Εθνικό, Λυρική, «Brokeback Mountain» και «Ρωμαίος και Ιουλιέτα». Ως χορογράφος και σκηνοθέτης, ο Κωνσταντίνος Ρήγος έχει κάνει τα πάντα. Και παρότι έχει αρκετούς haters, νιώθει ότι αυτοί που τον καταλαβαίνουν είναι πολύ περισσότεροι.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Οσιέλ Γκουνεό: «Είμαι πρώτα χορευτής και μετά μαύρος»

Χορός / «Δεν βλέπω τον εαυτό μου ως έναν μαύρο χορευτή μπαλέτου αλλά ως έναν χορευτή καταρχάς»

Λίγο πριν εμφανιστεί ως Μπαζίλιο στον «Δον Κιχώτη» της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, ο κορυφαίος κουβανικής καταγωγής χορευτής Οσιέλ Γκουνεό –έχει λάβει πολλά βραβεία, έχει επίσης εμφανιστεί στο Θέατρο Μπολσόι της Μόσχας, στην Όπερα του Παρισιού, στο Λίνκολν Σέντερ της Νέας Υόρκης και στο Ελίζιουμ του Λονδίνου– μιλά για την προσωπική του πορεία στον χορό και τις εμπειρίες που αποκόμισε, ενώ δηλώνει λάτρης της αρχαίας ελληνικής μυθολογίας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ