Βάτραχοι: Μια frog opera

Βάτραχοι: Μια frog opera Facebook Twitter
0

Εσύ πρότεινες να ανεβάσεις τους Βατράχους ή σου ζητήθηκε;

Εγώ το ήθελα. Πρώτον γιατί η συγκεκριμένη κωμωδία μου αρέσει. Αλλά και γενικότερα, κάτι συμβαίνει με τον Αριστοφάνη και ο τρόπος που ανεβαίνει δεν με έχει κερδίσει. Θεωρώ ότι ο Αριστοφάνης φτάνει ως εμάς με απώλειες.

Τι χάνουμε;

Χάνουμε το επικαιρικό στοιχείο, χάνουμε οπωσδήποτε την αίσθηση του πανηγύρεως αλλά και του contest. Επιπλέον, όταν επιχειρούμε να τα μεταφέρουμε στο σήμερα, χάνουμε τη φοβερή ποίηση που έχει ο Αριστοφάνης και οπωσδήποτε το μεγαλείο του. Γι' αυτό η δική μου παράσταση έχει πολλές ονομασίες.

Όπως;

Θα μπορούσαμε να την πούμε frog opera. Είναι ένας νέος όρος που εισάγω επειδή μου αρέσει να παίζω με τις λέξεις. Opera, όπως ξέρεις, σημαίνει έργο (opus). Frog opera σημαίνει τα έργα των βατράχων ή, αν προτιμάς, Βατράχων Έργα. 

Τι είναι λοιπόν η frog opera που ετοιμάζεις;

Είναι μια παράσταση με αστέρες και αστερίσκους, αλλά με την έννοια ότι θα έχει πολλές παραπομπές, σαν να εξηγούμε το έργο, σαν να λέμε ποιο είναι το έργο και ποια η δική μας πρόταση. Θέλω να είναι απολύτως κατανοητό στο κοινό ποιος είναι ο Αριστοφάνης και τι σημαίνει το έργο του.

Αυτό με παραπέμπει στο διδακτικό σου ρόλο.

Με έναν τρόπο θέλω να επικοινωνήσω τους δικούς μου προβληματισμούς, τις δικές μου ελλείψεις και γνώσεις. Αυτό λέγεται διδασκαλία, αλλά εγώ προτιμώ να το αποκαλώ επικοινωνία.

Όπερα σημαίνει μουσική. Βλέπω ότι θα την υπογράφει ο Γιάννης Χριστοδουλόπουλος. Τι φόρμα θα έχει;

Την τελική φόρμα θα την ξέρω μια μέρα πριν την πρεμιέρα. Το βέβαιο είναι ότι η παράσταση θα έχει αυτοσχεδιασμό, θέλω να κάνω το κοινό κοινωνό στον προβληματισμό μου. Δεν θέλω να στέκει χάσκον και να βλέπει είτε μια υπεραπλουστευμένη σάτιρα του σήμερα είτε μια ιστορική μουσειακή παράσταση που δεν μας αφορά.

Για άλλη μια φορά διακρίνω πως δεν έχεις άγχος, εν όψει της παράστασης.

Δεν αισθάνομαι ότι δίνω εξετάσεις, άγχος είχα μόνο στο σχολείο. Το μόνο άγχος μου είναι να καταφέρω να εκφράσω αυτό που θέλω. Αυτό είναι το μόνο.

Πώς επέλεξες τους ηθοποιούς για τους Βατράχους;

Είναι όλοι ηθοποιοί που ο καθένας έχει τη δική του ιστορία και τους οποίους εκτιμώ πάρα πολύ. Είναι όλοι εξαιρετικοί, έχουμε τον ίδιο κώδικα. Ανυπομονώ να δω πως θα δέσει ο Μαρίνος με μένα και τα νέα τα παιδιά, αν και είναι ο πιο νέος απ' όλους.

Πώς τον έπεισες να παίξει;

Του είπα, θες να κάνεις κάτι σαν Διόνυσο; Με μεγάλη χαρά, μου απάντησε. Είχαμε μόνο αυτή τη λακωνική κουβέντα, δεν ζήτησε περισσότερα και αυτό με τιμά. Ο Μαρίνος είναι μια προσωπικότητα εφηβική, αλλά και old time classic. Eίναι η ιδανική γέφυρα ανάμεσα στην παράσταση και τον θεατή, ξέρει να απευθύνεται και στο σανίδι και στην πλατεία. Αυτό είναι κάτι που μου χρειάζεται. Είναι μια πολύ μεγάλη υπόθεση ο Μαρίνος: Είναι ένας λαοφιλής, λαϊκός καλλιτέχνης που διαθέτει με φοβερό class. Aυτή η σύνθεση δεν υπάρχει σήμερα.

Τι σε προβληματίζει καθώς προχωρούν οι πρόβες;

Ο πρώτος και βασικός μου προβληματισμός είναι πώς θα συνεργαστώ με τον σκηνοθέτη μου (γέλια). Αλήθεια, είναι η πιο δύσκολη συνεργασία μου.

Θα είσαι ο Αισχύλος στην παράσταση...

Α, δεν ξέρω ακόμη, μπορεί και ο Ευριπίδης. Κοίτα, αυτή τη στιγμή κάνω ένα γενικό σκίτσο της παράστασης. Ένα σκίτσο της πλάκας και το εννοώ, το κάνω με μια ευφρόσυνη διάθεση κωμωδίας. Βλέπω εκεί τι πρέπει να κρατήσω, τι πετώ, πού με πάει η παράσταση. Τίποτα δεν είναι τελικό μέχρι την τελευταία στιγμή, μπορεί να ζητηθεί από τους ηθοποιούς να κάνουν πράγματα την τελευταία στιγμή, ακόμη και την ώρα της παράστασης. Γι' αυτό όλοι οι ηθοποιοί μου είναι κομάντος. 

Τελικά το θέατρο ορίζεται από το κείμενο;

Το θέατρο ορίζεται από το κείμενο, αρκεί να ορίσουμε τι είναι κείμενο. Κείμενο, λοιπόν, είναι ένα σήμα, ένας κώδικας, δεν είναι ούτε νεκρό γράμμα ούτε μια άναρθρη κραυγή ασυδοσίας. Αφού αποφασίσεις τι είναι το κείμενο με ανοιχτά μάτια (αν θέλεις με χειρουργικά γυαλιά και όχι με χειρουργική αποστειρωμένη λαβίδα), τότε ναι, μπορείς να πεις ότι το κείμενο σε οδηγεί.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η «Χρυσή Εποχή»

Αποστολή στο Νόβι Σαντ / Κωνσταντίνος Ρήγος: «Ήθελα ένα υπέροχο πάρτι όπου όλοι είναι ευτυχισμένοι»

Στη νέα παράσταση του Κωνσταντίνου Ρήγου «Χρυσή Εποχή», μια συμπαραγωγή της ΕΛΣ με το Φεστιβάλ Χορού Βελιγραδίου, εικόνες από μια καριέρα 35 ετών μεταμορφώνονται ‒μεταδίδοντας τον ηλεκτρισμό και την ενέργειά τους‒ σε ένα ολόχρυσο ξέφρενο πάρτι.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
CHECK Απόπειρες για τη ζωή της: Ψάχνοντας την αλήθεια για τις υπέροχες, βασανισμένες γυναίκες και τις τραγικές εμπειρίες τους

Θέατρο / Η βάρβαρη εποχή που ζούμε σε μια παράσταση

Ο Μάρτιν Κριμπ στο «Απόπειρες για της ζωή της» που ανεβαίνει στο Θέατρο Θησείον σκιαγραφεί έναν κόσμο όπου κυριαρχεί ο πόλεμος, ο θάνατος, η καταπίεση, η τρομοκρατία, η φτώχεια, ο φασισμός, αλλά και ο έρωτας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
To νόημα τού να ανεβάζεις Πλάτωνα στην εποχή του ΤikTok

Άννα Κοκκίνου / To νόημα τού να ανεβάζεις το Συμπόσιο του Πλάτωνα στην εποχή του tinder

Η Άννα Κοκκίνου στη νέα της παράσταση αναμετριέται με το «Συμπόσιο» του Πλάτωνα και τις πολλαπλές όψεις του Έρωτα. Εξηγεί στη LiFO για ποιον λόγο επέλεξε να ανεβάσει το αρχαίο φιλοσοφικό κείμενο, πώς το προσέγγισε δραματουργικά και κατά πόσο παραμένουν διαχρονικά τα νοήματά του.
M. HULOT
«Άμα σε λένε “αδελφή”, πώς να δεχτείς την προσβολή ως ταυτότητά σου;»

Θέατρο / «Άμα σε λένε “αδελφή”, πώς να δεχτείς την προσβολή ως ταυτότητά σου;»

Η παράσταση TERAΣ διερευνά τις queer ταυτότητες και τα οικογενειακά τραύματα, μέσω της εμπειρίας της αναγκαστικής μετανάστευσης. Μπορεί τελικά ένα μέλος της ΛΟΑΤΚΙΑ+ κοινότητας να ζήσει ελεύθερα σε ένα μικρό νησί;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Αντώνης Αντωνόπουλος από μικρός είχε μια έλξη για τα νεκροταφεία ή Όλα είναι θέατρο αρκεί να στρέψεις το βλέμμα σου πάνω τους ή Η παράσταση «Τελευταία επιθυμία» είναι ένα τηλεφώνημα από τον άλλο κόσμο

Θέατρο / «Ας απολαύσουμε τη ζωή, γιατί μας περιμένει το σκοτάδι»

Ο Αντώνης Αντωνόπουλος, στη νέα του παράσταση «Τελευταία Επιθυμία», δημιουργεί έναν χώρο όπου ο χρόνος για λίγο παγώνει, δίνοντάς μας τη δυνατότητα να συναντήσουμε τους νεκρούς αγαπημένους μας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Όσα (δε) βλέπουν τα μέντιουμ

Θέατρο / Όσα (δε) βλέπουν τα μέντιουμ

«Δεν πηγαίνουμε ποτέ στη Μόσχα, όμως η επιθυμία γι’ αυτήν κυλάει διαρκώς μέσα μας» - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για τη sold-out παράσταση «Τρεις Αδελφές» του Τσέχοφ, σε σκηνοθεσία Μαρίας Μαγκανάρη στο Εθνικό Θέατρο.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Θέμελης Γλυνάτσης: Ας ξεκινήσουμε με το να είμαστε πολύ πιο τολμηροί με τους ρόλους που δίνουμε στους νέους καλλιτέχνες, κι ας μην είναι τέλειοι

Θέατρο / Μια όπερα με πρωταγωνιστές παιδιά για πρώτη φορά στην Ελλάδα

Μεταξύ χειροποίητων σκηνικών και σκέψεων γύρω από τη θρησκεία και την εξουσία, «Ο Κατακλυσμός του Νώε» δεν είναι άλλη μια παιδική παράσταση, αλλά ανοίγει χώρο σε κάτι μεγαλύτερο: στη δυνατότητα τα παιδιά να γίνουν οι αυριανοί δημιουργοί, όχι απλώς οι θεατές.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ηow to resuscitate a dinosaur/ Έι, Romeo, πώς δίνεις το φιλί της ζωής σε έναν δεινόσαυρο;

Guest Editors / «Ο Καστελούτσι σκηνοθετεί μια υπόσχεση· και κάνει τέχνη εκκλησιαστική»

«Πέρασαν μέρες από την πρώτη μου επαφή με τη Βερενίκη. Μάντρωσα ένα κοπάδι σκέψεις» – ο Κυριάκος Χαρίτος γράφει για μια από τις πολυσυζητημένες παραστάσεις της σεζόν, που ανέβηκε στη Στέγη.
ΚΥΡΙΑΚΟΣ ΧΑΡΙΤΟΣ
Onassis Dance Days 2025: Ένας ύμνος στα αδάμαστα σώματα

Θέατρο / Onassis Dance Days 2025: Ένας ύμνος στα αδάμαστα σώματα

Ένα νέο, αλλιώτικο σύμπαν για τον «χορό» ξεδιπλώνεται από τις 3 έως τις 6 Απριλίου στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση, μέσα από τα πρωτοποριακά έργα τεσσάρων κορυφαίων Ελλήνων χορογράφων και του διεθνούς φήμης Damien Jalet.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κώστας Νικούλι

Θέατρο / «Μπορώ να καταλάβω το πώς είναι να νιώθεις παρείσακτος»

Ο 30χρονος Κώστας Νικούλι μιλά για την πορεία του μετά το «Ξενία» που του χάρισε το βραβείο πρωτοεμφανιζόμενου ηθοποιού όταν ήταν ακόμα έφηβος, για το πόσο Έλληνας νιώθει, για την πρόκληση του να παίζει τρεις γκέι ρόλους και για το πόσο τον έχει αλλάξει το παιδί του.
M. HULOT
Μέσα στον θησαυρό με τις εμβληματικές φορεσιές της Δόρας Στράτου

Θέατρο / «Κάποτε έδιναν τις φορεσιές για έναν πλαστικό κουβά, που ήταν ό,τι πιο μοντέρνο»

Μια γνωριμία με τη μεγάλη κληρονομιά της Δόρας Στράτου μέσα από τον πλούτο αυθεντικών ενδυμάτων που δεν μπορούν να ξαναραφτούν σήμερα και συντηρούνται με μεγάλο κόπο, χάρη στην αφοσίωση και την εθελοντική προσφορά μιας ομάδας ανθρώπων που πιστεύουν και συνεχίζουν το όραμά της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Βασιλική Δρίβα: «Με προσβάλλει να με χρησιμοποιούν σαν καθρέφτη για την ανωτερότητά τους»

Οι Αθηναίοι / Βασιλική Δρίβα: «Με προσβάλλει να με χρησιμοποιούν σαν καθρέφτη για την ανωτερότητά τους»

Ανατρέποντας πολλά από τα στερεότυπα που συνοδεύουν τους ανθρώπους με αναπηρία, η Βασιλική Δρίβα περιγράφει τις δυσκολίες που αντιμετώπισε αλλά και τις χαρές, και μπορεί πλέον να δηλώνει, έστω δειλά, πως είναι ηθοποιός. Είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ξαναγράφοντας τον Ίψεν

Θέατρο / Ο Ίψεν στον Πειραιά, στο μουράγιο

«Δεν είναι εύκολο να είσαι ασυμβίβαστη. Όπως δεν είναι εύκολο να ξαναγράφεις τον Ίψεν» – Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για την παράσταση «Εχθρός του λαού» σε διασκευή και σκηνοθεσία του Κωνσταντίνου Βασιλακόπουλου.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
«Δυσκολεύτηκα να διαχειριστώ τις αρνητικές κριτικές και αποσύρθηκα για έναν χρόνο»

Lifo Videos / «Δυσκολεύτηκα να διαχειριστώ τις αρνητικές κριτικές και αποσύρθηκα για έναν χρόνο»

Η ηθοποιός Παρασκευή Δουρουκλάκη μιλά για την εμπειρία της με τον Πέτερ Στάιν, τις προσωπικές της μάχες με το άγχος και την κατάθλιψη, καθώς και για το θέατρο ως διέξοδο από αυτές.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Μαρία Σκουλά: «Πιστεύω πολύ στο χάος μέσα μου»

Θέατρο / Μαρία Σκουλά: «Πιστεύω πολύ στο χάος μέσα μου»

Από τον ρόλο της Μάσα στην πραγματική ζωή, από το Ηράκλειο όπου μεγάλωσε μέχρι τη ζωή με τους ανθρώπους του θεάτρου, από τον φόβο στην ελευθερία, η ζωή της Μαρίας Σκουλά είναι ένας δρόμος μακρύς και δύσκολος που όμως την οδήγησε σε κάτι δυνατό και φωτεινό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια νέα παράσταση χαρτογραφεί το χάσμα μεταξύ γενιάς Z και γενιάς X

Θέατρο / Μια νέα παράσταση χαρτογραφεί το χάσμα μεταξύ γενιάς Z και γενιάς X

Μέσα από την εναλλαγή αφηγήσεων, εμπειριών, αναπαραστάσεων, χορού, βίντεο και ήχου, η παράσταση του Γιώργου Βαλαή αναδεικνύει τις διαφορές αλλά και τις συνδέσεις που υπάρχουν μεταξύ των δυο διαφορετικών γενεών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ