Enter Achilles: Το έργο-ορόσημο του σωματικού θεάτρου έρχεται επικαιροποιημένο στη Στέγη

Enter Achilles: Το έργο-ορόσημο του σωματικού θεάτρου έρχεται επικαιροποιημένο στη Στέγη Facebook Twitter
Το κίνημα του #metoo ανάγκασε πολλούς άντρες να επανεξετάσουν τη συμπεριφορά τους. Φωτο: Hugo Glendinning
0

Είκοσι πέντε χρόνια μετά την πρώτη του θριαμβευτική παρουσίαση στην Βιέννη το 1995, μια πετυχημένη διεθνή καριέρα και την πετυχημένη κινηματογραφική μεταφορά του θρυλικού Enter Achilles, ο Αυστραλός στην καταγωγή εικονοκλάστης χορογράφος Λόιντ Νιούσον της περίφημης ομάδας DV8 επαναφέρει το έργο-ορόσημο του σωματικού θεάτρου που έφερε στη σκηνή το αντρικό σύμπαν των βρετανικών παμπ με όλη τη φασαρία, το αλκοόλ, τους καβγάδες, το χιούμορ και τη βία που επικρατούν εκεί.

Η ομάδα Rambert και το Sadler's Wells παρουσιάζουν στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση μια επικαιροποιημένη εκδοχή του Νιούσον σχετικά με την έννοια της αρρενωπότητας μέσα από τις προκλητικές και ενοχλητικές συμπεριφορές οκτώ ανδρών κατά τη διάρκεια ενός απογεύματος μέσα σε μια βρετανική παμπ.

Ένα έργο που εξετάζει τη φρίκη και την τρυφερότητα της τεστοστερόνης υπό την επήρεια της μπίρας και των ακλόνητων αντρικών στερεοτύπων στη μετα-Brexit εποχή.

Την τελευταία δεκαετία έχουν γίνει μεγάλες δημόσιες συζητήσεις με θέμα την τοξική αρρενωπότητα. Γενικότερα, δούλεψα πολύ, ώστε το Enter Achilles να μη θυμίζει ένα γερασμένο, σκονισμένο έργο ρεπερτορίου.

— Σας έχουν επηρεάσει οι αλλαγές που έχουν συμβεί τα 25 χρόνια που έχουν περάσει από την πρώτη παρουσίαση του έργου;

Έχουν υπάρξει κάποιες επιφανειακές αλλαγές, αλλά η βάση, η αρρενωπότητα, παραμένει. Αυτό που συναποφασίσαμε με την ομάδα Rambert, πριν καν συμφωνήσω να συνεργαστώ μαζί τους, ήταν να κάνω μια έρευνα. Υπάρχουν στην Αγγλία τρεις οργανώσεις με πολλούς οπαδούς, η Football Lads Alliance, η English Defense League και ο Tommy Ronson. Ανακάλυψα ότι πολλοί από τους οπαδούς αυτών των ομάδων μοιάζουν με τους χαρακτήρες της πρώτης εκδοχής του έργου, όπως και η πλειοψηφία όσων διαδηλώνουν στις πορείες υπέρ του Brexit. Οπότε, ήταν σημαντικό να μην αλλάξω τα κύρια σημεία του.

Παρ' όλα αυτά, ο κόσμος έχει αλλάξει ριζικά τα τελευταία 25 χρόνια, π.χ. βλέπω όλο και περισσότερους άντρες να ασχολούνται με τα μωρά τους. Σύμφωνα με στατιστικές, σε σχέση με τις γυναίκες οι άντρες έχουν τριπλάσιες πιθανότητες να αυτοκτονήσουν και να γίνουν αλκοολικοί, ενώ σε ένα ποσοστό 70% πέφτουν θύματα δολοφονιών.

Καταλαβαίνει κανείς ότι εξακολουθούν να υφίστανται σημαντικά θέματα που αφορούν την αρρενωπότητα κι αυτά είναι τα χαρακτηριστικά του αυθεντικού Enter Achilles. Επικαιροποίησαμε το έργο αλλάζοντας τα κοστούμια και προσθέτοντας κάποιες αναφορές γεωγραφικού τύπου. Το κίνημα του #metoo ανάγκασε πολλούς άντρες να επανεξετάσουν τη συμπεριφορά τους. Σε πολλές θεατρικές ομάδες στην Αγγλία υπάρχει πια κώδικας που ορίζει τον τρόπο που έρχονται σε επαφή μεταξύ τους οι ηθοποιοί. Την τελευταία δεκαετία έχουν γίνει μεγάλες δημόσιες συζητήσεις με θέμα την τοξική αρρενωπότητα.

Γενικότερα, δούλεψα πολύ, ώστε το Enter Achilles να μη θυμίζει ένα γερασμένο, σκονισμένο έργο ρεπερτορίου.


— Σε ποιον βαθμό επηρέασε η πολιτική ορθότητα τη νέα εκδοχή;

Από το 2007 δουλεύω συχνά με τον λόγο. Οι άντρες που παρουσιάζω επί σκηνής δεν έχουν χρόνο να ασχοληθούν με την πολιτική ορθότητα. Πρόκειται για άντρες της εργατικής τάξης της βόρειας Αγγλίας. Πιστεύουν στον άμεσο, ευθύ λόγο και η συμπεριφορά τους είναι ανάλογη.

Διάβασα κάτι ενδιαφέρον πρόσφατα που έγραψε η Brené Brown. Ένας άντρας την πλησίασε σε μια παρουσίαση βιβλίου και της είπε: «Βλέπεις στο βάθος τη γυναίκα μου και τις κόρες μου; Θα προτιμούσαν να με δουν νεκρό επάνω στο άλογο παρά να πέφτω από αυτό. Μας θέλετε αληθινούς και ευάλωτους; Δεν θα το αντέχατε, θα αρρωσταίνατε».

Πιστεύω ότι οι άντρες όντως δέχονται μεγάλη πίεση. Δες τι έγινε πέρσι με τον τρομοκράτη στη London Bridge και τον βίαιο τρόπο που συνελήφθη και ακινητοποιήθηκε από δύο άντρες. Σε αυτή την περίπτωση η αρρενωπότητα είναι τοξική ή όχι; Η αρρενωπότητα είναι ένα σύνθετο θέμα και το έργο μου δεν την καταδικάζει.

Το 2019 η Αμερικανική Ένωση Ψυχολογίας έστειλε στα μέλη της οδηγίες σχετικά με την αντιμετώπιση της παραδοσιακής αρρενωπότητας, καθώς οι στερεοτυπικές αντρικές συμπεριφορές συχνά ενοχοποιούνται για ψυχικά νοσήματα και αυτοκτονίες. Ελπίζω το έργο Enter Achilles να θέτει κάποια από αυτά τα θέματα.

Η αρχική ιδέα για τη συγγραφή του μου δημιουργήθηκε το 1995, όταν υπέστην ρήξη του αχίλλειου τένοντα και χρειάστηκε να μείνω 6 εβδομάδες στο νοσοκομείο. Μόνοι οι γυναίκες φίλες μου μού συμπαραστάθηκαν! Οι άντρες φίλοι το έκαναν με διαφορετικό τρόπο, πιο αποστασιοποιημένο. Το ερώτημα είναι: «Τι περιμένουμε οι άντρες ο ένας από τον άλλον;».


— Έχετε πει ότι το 1995 η βία εκφραζόταν κυρίως στο αγγλικό ποδόσφαιρο, στα γήπεδα. Έχει μεταφερθεί στους δρόμους σήμερα;

Όποτε οι άντρες νιώθουν ότι απειλείται ο παραδοσιακός τους ρόλος ή έρχονται σε επαφή με συμπεριφορές που δεν συνάδουν με ό,τι θεωρούν αρρενωπό, αντιδρούν βίαια. Πρέπει να αναρωτηθούμε γιατί.


— Θα ταυτίζατε το φαινόμενο αυτό με την άνοδο της ακροδεξιάς;

Το δίπολο δεξιά - αριστερά είναι μια μπερδεμένη ιστορία. Οι στατιστικές λένε ότι στην Ευρώπη τα τελευταία δύο χρόνια η πλειονότητα των τρομοκρατικών επιθέσεων δεν προήλθε από την άκρα δεξιά, περισσότερες επιθέσεις έγιναν από την άκρα αριστερά. Φυσικά, οι επιθέσεις των ισλαμιστών είχαν τα περισσότερα θύματα. Είναι πολύπλοκο θέμα.

Enter Achilles: Το έργο-ορόσημο του σωματικού θεάτρου έρχεται επικαιροποιημένο στη Στέγη Facebook Twitter
Οι άντρες που παρουσιάζω επί σκηνής δεν έχουν χρόνο να ασχοληθούν με την πολιτική ορθότητα. Πρόκειται για άντρες της εργατικής τάξης της βόρειας Αγγλίας. Πιστεύουν στον άμεσο, ευθύ λόγο και η συμπεριφορά τους είναι ανάλογη. Φωτο: Hugo Glendinning


«Enter Achilles»

Ballet Rambert & Sadler's Wells - Lloyd Newson (DV8)

19 –25/2, 20:30

Στέγη Ιδρύματος Ωνάση

 

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

CHECK How soon is now: Μια παράσταση για τους μετεξεταστέους της συστημικής ιστορίας

Θέατρο / How soon is now: Μια παράσταση για τους μετεξεταστέους της Iστορίας

Σκηνοθετημένη από έναν νέο δημιουργό, η παράσταση που βασίζεται στο τελευταίο κείμενο της Γλυκερίας Μπασδέκη επιχειρεί έναν διάλογο με μία από τις πιο σκοτεινές περιόδους της ελληνικής ιστορίας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Αγορίτσα Οικονόμου

Αγορίτσα Οικονόμου / «Πέφτω να κοιμηθώ και σκέφτομαι ότι κάτι έχω κάνει καλά»

Βρέθηκε να κυνηγάει το όνειρο της υποκριτικής, χωρίς να γνωρίζει τον τρόπο, αλλά με τη βεβαιότητα ότι δεν ήθελε ποτέ να μείνει με την απορία «γιατί δεν το έκανα;». Μέσα από σκληρή δουλειά και πολλούς μικρούς ρόλους, κατάφερε να βρει τον δρόμο της στην τέχνη, στον οποίο προχωρά και αισθάνεται τυχερή. Η Αγορίτσα Οικονόμου είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΧΡΗΣΤΟΣ ΘΕΟΔΩΡΙΔΗΣ 

Θέατρο / «Αν κλάψω με ένα έργο, είμαι σε καλό δρόμο»

Ο Χρήστος Θεοδωρίδης, που έχει σκηνοθετήσει με επιτυχία δύο έργα φέτος, του Βιριπάγιεφ και της Αναγνωστάκη, εξηγεί γιατί τον ενδιαφέρουν τα κείμενα που μιλάνε στον άνθρωπο σήμερα, ακόμα κι αν σε αυτά ακούγονται ακραίες απόψεις που ενοχλούν και τον ίδιο.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Να είσαι γκέι στη Νέα Υόρκη

Θέατρο / «Η Κληρονομιά μας»: Τι αποκομίσαμε από την εξάωρη παράσταση στο Εθνικό

«Μία ποπ queer saga, παραδομένη πότε στη μέθη των κοκτέιλ Μανχάταν και πότε στο πένθος μιας αλησμόνητης συλλογικής απώλειας» – Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για το πολυβραβευμένο έργο του Μάθιου Λόπεζ, που παρουσιάζεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα από τον Γιάννη Μόσχο.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
«Δεν είμαι ασεβής, ούτε ιδιοσυγκρασιακή ούτε αιρετική»

Θέατρο / «Δεν είμαι ασεβής, ούτε ιδιοσυγκρασιακή, ούτε αιρετική»

Μετά την Ορέστεια του Στρίντμπεργκ και τις πρόβες για το έργο του Βασίλη Βηλαρά, η Λένα Κιτσοπούλου μιλάει για προσδοκίες και αποφάσεις, για επιτυχίες και απορρίψεις, για το «σύστημα» μέσα στο οποίο δουλεύει και για όλους εκείνους τους χαρακτηρισμούς που της αποδίδουν.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Με Μαρμαρινό, Κουρεντζή, Ράσσε, Mouawad και Ζυλιέτ Μπινός στο πρόγραμμα του Φεστιβάλ Επιδαύρου

Πολιτισμός / Μαρμαρινός, Κουρεντζής, Ράσε, Mouawad και Ζιλιέτ Μπινός στο πρόγραμμα του Φεστιβάλ Επιδαύρου

Καλλιτέχνες με ιστορικό ίχνος στην Επίδαυρο θα παρουσιάσουν τη δουλειά τους δίπλα σε ξένους και άλλους Έλληνες δημιουργούς, ενώ στις 19 Ιουλίου θα ακούσουμε την ορχήστρα Utopia υπό τη διεύθυνση του Θ. Κουρεντζή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μπορεί το ελληνικό θέατρο να σατιρίσει τον εαυτό του;      

Θέατρο / Μπορεί το ελληνικό θέατρο να σατιρίσει επιτυχημένα τον εαυτό του;      

«Αν θες να αναμετρηθείς με κάτι, αν θες να πας στην ουσία, πρέπει να πονέσεις» – Κριτική για την πολυσυζητημένη παράσταση «Merde!» των Βασίλη Μαγουλιώτη και Γιώργου Κουτλή στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ο Γιάννος Περλέγκας βρίσκει τη χαρά της δημιουργίας στη φλόγα για συνύπαρξη

Θέατρο / «Έχω νιώσει ακατάλληλος και παρωχημένος δεινόσαυρος μέσα στο θεατρικό τοπίο που αλλάζει»

Με αφορμή το έργο του Μπέρνχαρντ «Η δύναμη της συνήθειας», ο Γιάννος Περλέγκας μιλά με ταπεινότητα και πάθος για το θέατρο, με το οποίο συνεχίζει να παλεύει και που διαρκώς τον νικά. Αυτό, όμως, είναι που τον κρατά ζωντανό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Άρης Χριστοφέλλης

Όπερα / «Ακόμα και όσοι θαυμάζουν σχεδόν ειδωλολατρικά την Κάλλας, λίγα γνωρίζουν για την τέχνη της»

Ο κόντρα τενόρος Άρης Χριστοφέλλης, επιστημονικός σύμβουλος του ντοκιμαντέρ «Μαίρη, Μαριάννα, Μαρία: Τα άγνωστα ελληνικά χρόνια της Κάλλας», εξηγεί τους λόγους για τους οποίους η θρυλική σοπράνο παραμένει μια ανυπέρβλητη καλλιτέχνιδα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Αργυρώ Χιώτη: Ένα «αουτσάιντερ» στο τιμόνι του Εθνικού Θεάτρου

Θέατρο / Αργυρώ Χιώτη: Ένα «αουτσάιντερ» στο τιμόνι του Εθνικού Θεάτρου

Ποια είναι τα προσωπικά της στοιχήματα και ποιες είναι οι προκλήσεις που έχει να αντιμετωπίσει η νέα καλλιτεχνική διευθύντρια του Εθνικού - η πρώτη γυναίκα που αναλαμβάνει αυτή τη θέση από το 1994.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Κληρονομιά μας, ένα πανόραμα της και της ιστορίας των γκέι ανδρών

Θέατρο / «Η κληρονομιά μας»: Η ιστορία της gay κοινότητας γίνεται ένα συγκινητικό θεατρικό έργο

Ο Γιάννης Μόσχος σκηνοθετεί το έργο του Αμερικανού συγγραφέα Μάθιου Λόπεζ, ένα έργο με αφετηρία την γκέι ζωή που αφορά την αγάπη και την πολυπλοκότητα των ανθρώπινων σχέσεων, είτε ομόφυλες είτε ετερόφυλες, τα όνειρα, τους φόβους και τα ματαιωμένα σχέδια. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια απρόβλεπτη συζήτηση για τη σεξουαλικότητα με τη Γαλήνη Χατζηπασχάλη

Θέατρο / Γαλήνη Χατζηπασχάλη: «Δεν μιλάμε για τα σεξουαλικά βοηθήματα κι ας πουλιούνται εκατομμύρια δονητές»

Πρωταγωνιστεί στο «Στο διπλανό δωμάτιο ή το έργο του δονητή», μια παράσταση που φωτίζει το πώς, ακόμη και σήμερα, δυσκολευόμαστε να μιλήσουμε ανοιχτά για το σεξ. Με αφορμή το έργο, κάναμε μια απρόβλεπτη συζήτηση με την αγαπημένη ηθοποιό για τα ταμπού, την εμμηνόπαυση και τη γυναικεία σεξουαλική χειραφέτηση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Mάνα Κουράγιο στο Εθνικό: Πόσο «κουράγιο» πια;

Θέατρο / Mάνα Κουράγιο στο Εθνικό: Πόσο «κουράγιο» πια;

Mια επιμελής εικονογράφηση του μπρεχτικού αριστουργήματος εκτυλίσσεται ενώπιόν μας, χωρίς να δονείται από καμία εσωτερική αναγκαιότητα - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για την παράσταση που σκηνοθετεί ο Στάθης Λιβαθινός.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
«Βαρόνος “Φ”»: Ένας καταχρεωμένος «ευγενής» σε μια τρελή κωμωδία εξαπάτησης

Θέατρο / Ένας καταχρεωμένος «ευγενής» σε μια τρελή κωμωδία εξαπάτησης

Πιάνοντας το νήμα από την ιδέα μιας καυστικής κωμωδίας ηθών του 1870 που μιλά για την απάτη, η ιστορία ενός ψευτοευγενούς στην παράσταση «Βαρόνος “Φ”» φτάνει στη σύγχρονη υποκρισία και στον εαυτό που θέλουμε να δείχνουμε στην κοινωνία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το ΜΑΜΙ είναι ένα ποίημα για τις ζωές των γυναικών

Θέατρο / «ΜΑΜΙ»: Εικόνες από τη ζωή μιας μητέρας

Το ποιητικό σύμπαν του 26χρονου σκηνοθέτη που μας μάγεψε με το «Goodbye Linditta», εστιάζει αυτήν τη φορά στην ιστορία μιας γυναίκας μέσα από τα μάτια ενός αγοριού που δεν θέλει να τη θεοποιήσει αλλά να την παρατηρήσει.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
O Τομά Ζολί στην Αθήνα: Ποιος είναι ο προκλητικός, ανατρεπτικός τελετάρχης των Ολυμπιακών Αγώνων

Θέατρο / O Τομά Ζολί στην Αθήνα: Ποιος είναι ο προκλητικός, ανατρεπτικός τελετάρχης των Ολυμπιακών Αγώνων

Ο πολυσυζητημένος σκηνοθέτης της τελετής έναρξης και λήξης των Ολυμπιακών Αγώνων του Παρισιού, που έγινε διάσημος για τις φιλόδοξες, μεγαλειώδεις παραστάσεις του, πιστεύει απόλυτα στη μαγική δύναμη του θεάτρου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ