To εντυπωσιακό σύμπαν του Τομάζ Παντούρ

To εντυπωσιακό σύμπαν του Τομάζ Παντούρ Facebook Twitter
Παρότι ο τίτλος δεν καθιστά ευδιάκριτη τη διαφορά, η παράσταση του Παντούρ είναι μια σύνθεση χαλαρά βασισμένη στον σαιξπηρικό Βασιλιά Ληρ. Έχει κρατήσει μόνο οκτώ πρόσωπα...
0

H πρώτη εικόνα του Βασιλιά Ληρ που σκηνοθέτησε ο Τομάζ Παντούρ (γεν. 1963) στον μεγάλο χώρο (Δ) του κτιριακού συγκροτήματος στην Πειραιώς 260 είναι καθηλωτική: μια σειρά προβολέων στο βάθος ρίχνουν παράλληλες μεταξύ τους δέσμες φωτός, σκίζοντας τη σκοτεινή σκηνή, ενώ στη ζώνη του τοίχου κάτω από τα βιομηχανικού τύπου παράθυρα προβάλλονται γράμματα μεγαλύτερα από το μέσο ανθρώπινο ύψος, που σχηματίζουν τον τίτλο του έργου. Μερικές στιγμές αργότερα, τα πρόσωπα του δράματος (εκτός από τον Ληρ και τον τρελό/Κεντ) θα σταθούν σε σειρά ανάμεσά τους: άνθρωποι και γράμματα (λέξεις), τα βασικά συστατικά του θεάτρου, σε μια σύνθεση εικαστική που μεταφέρει αυτό το παλιό, ελισαβετιανό έργο στην «πολυμεσική» σκηνή του 21ου αι. Οι εικόνες εναλλάσσονται με γρήγορο ρυθμό, συνοδευόμενες από το σάουντρακ των Silence (του διδύμου των Hadnic και Benko, σταθερών συνεργατών του Παντούρ από το 2006). Τα πρώτα στοιχεία, οπτικά και ακουστικά, παραπέμπουν άμεσα στο εντυπωσιακό σύμπαν του Σλοβένου σκηνοθέτη που μαζί με μερικούς ακόμα σκηνοθέτες της γενιάς του (Καστελούτσι, Βαρλικόφσκι, Μίτσελ, Χερμάνις, Κορσουνόβας, Οστερμάγιερ κ.ά.) έχουν ανανεώσει τους κώδικες του ευρωπαϊκού θεάτρου. Η συνέχεια, ωστόσο, προβληματίζει.

Πράγματι, ο Βασιλιάς Ληρ του Παντούρ ξεκινά με την εξής αυθαίρετη, όσο και υπέροχη, σκηνή: ο γηραιός βασιλιάς, που ετοιμάζεται να μοιράσει το βασίλειό του στις κόρες του, περιστοιχίζεται από τρία κοριτσάκια.


Ο σκηνικός χώρος (διαμορφωμένος από τον Sven Jonke) έχει χωριστεί στα δύο: ένα πλατύ, ξύλινο βάθρο σε μικρή απόσταση από τις θέσεις των θεατών, με μοναδικά αντικείμενα δέκα (μεταλλικές;) πολύθρονες μελετημένου design, θα λειτουργήσει ως βασικός τόπος δράσης. Πίσω του, ο αρχικά κενός τεράστιος χώρος θα καλυφθεί κάποια στιγμή από πολλά τετραγωνικά μέτρα ημιδιαφανούς πλαστικού που, γεμίζοντας αέρα, θα διαμορφώσει τα ανοίκεια «εξωτερικά» τοπία του σαιξπηρικού πρωτοτύπου, εκεί όπου τόσο ο Ληρ όσο και ο Γκλόστερ θα απαρνηθούν τον κόσμο της «λογικής» θηριωδίας των ανθρώπων. Ο πρώτος, άλλοτε κραταιός βασιλιάς, τώρα διωγμένος από τις κόρες του, καλεί τους κεραυνούς «να ραγίσουν όλες τις μήτρες της Φύσης» που γεννούν αχάριστους ανθρώπους – το πλήγμα που προκαλεί στον νου και στην ψυχή η προδοσία είναι πολύ βαρύτερο από τη δοκιμασία της καταιγίδας στο αδύναμο κορμί του. Ο δεύτερος, έχοντας τυφλωθεί από το μένος των νέων βασιλέων, εξουθενωμένος από τη συνείδηση της άδικης οργής προς τον καλό, πιστό γιο του, ομολογεί ότι δεν του χρειάζονται τα μάτια («Όσο είχα το φως μου, όλο σκόνταφτα» λέει) και ψάχνει την έξοδο από το δράμα της ζωής. Οι στιγμές είναι ακραίες, το Κακό θριαμβεύει και η πραγματικότητα δεν μοιάζει, είναι εφιάλτης.

Η άναρχη «λογική» και η αισθητική του ονείρου είναι το πρώτο βασικό κλειδί στο θέατρο του Τομάζ Παντούρ. Για την ακρίβεια, ακολουθεί τον τρόπο που ο ανθρώπινος εγκέφαλος κινείται διαρκώς σε δύο χρόνους/τόπους: της μνήμης (ενός υλικού θησαυρισμένου που ανήκει στο παρελθόν) και των ερεθισμάτων του παρόντος. Η «αντικειμενική» διαχείριση και των δύο είναι ανέφικτη. Αυτομάτως οδηγείται σε μια άπιστη προς τα πρωτότυπα έργα δραματουργία, που επιτρέπει να αναπτύξει τη δική του σκηνική, έντονα οπτική, ποιητική.

To εντυπωσιακό σύμπαν του Τομάζ Παντούρ Facebook Twitter
Εννοείται πως από το έργο έχουν κρατηθεί όσες σκηνές κρίνονται απαραίτητες κι αυτή είναι μια επιλογή με βαρύ τίμημα, γιατί υπάρχουν χάσματα στη δράση και τα πρόσωπα παρουσιάζονται σαν σκίτσα που δεν εξελίσσονται αναλόγως προς τα γεγονότα...

Το δεύτερο κλειδί είναι η αντιμετώπιση κάθε έργου ως παραμυθιού που θα ξετυλιχθεί επί σκηνής. Όπως και στα όνειρα, έτσι και στα παραμύθια η αφήγηση αρνείται κάθε ρεαλιστικό περιορισμό. Ξεκινάς μ' ένα «Ήταν μια φορά κι έναν καιρό ένας βασιλιάς που είχε τρεις κόρες» (είναι τα πρώτα λόγια που λέει ο Γιώργος Κιμούλης) κι αμέσως η σκηνική αφήγηση αποδεσμεύεται από τους όρους της πρωτότυπης δραματουργίας. Πράγματι, ο Βασιλιάς Ληρ του Παντούρ ξεκινά με την εξής αυθαίρετη, όσο και υπέροχη, σκηνή: ο γηραιός βασιλιάς, που ετοιμάζεται να μοιράσει το βασίλειό του στις κόρες του, περιστοιχίζεται από τρία κοριτσάκια. Βλέπει στις γυναίκες μπροστά του αυτό που κάποτε υπήρξαν. Δεν ξέρω αν όσοι από τους θεατές της παράστασης έχουν παιδιά, που τώρα είναι μεγάλα, με αυτόνομες προσωπικότητες και επιλογές, συγκινήθηκαν (ή θα συγκινηθούν) όπως εγώ. Υπάρχει, όμως, μια εποχή τέτοιας ομορφιάς και αθωότητας, όταν τα παιδιά είναι μικρά, που όταν την αναπολείς χρόνια αργότερα, σκίζεται η καρδιά σου. Τα κοριτσάκια, πανέμορφα, με μαύρα μακριά φορέματα και κρινολίνα, τρέχουν και γελούν γύρω του, ανάμεσα στις μεγάλες πια κόρες (με όμοια φορέματα) που σύντομα θα τον προδώσουν (εκτός από την Κορδέλια). Η αντίθεση ανάμεσα στις δύο ηλικίες είναι δηλωτική της ζωής ως εξελικτικής πορείας από τη θετικότητα, την πίστη και την αισιοδοξία προς την διάψευση, την απιστία, τη φθορά.


Παρότι ο τίτλος δεν καθιστά ευδιάκριτη τη διαφορά, η παράσταση του Παντούρ είναι μια σύνθεση χαλαρά βασισμένη στον σαιξπηρικό Βασιλιά Ληρ. Έχει κρατήσει μόνο οκτώ πρόσωπα. Επικεντρώνει τη δράση στον Ληρ και στον Γκλόστερ, καθώς οι διαδρομές τους προς την έσχατη γνώση και την τελική έξοδο είναι παράλληλες. Πλέον χαρακτηριστική απόδειξη της ελευθερίας της διασκευής είναι η σύμπτυξη του γελωτοποιού και του Κεντ σε ένα πρόσωπο-οδηγό (που αλλάζει διαρκώς ποιότητες, άλλοτε είναι ο ακόλουθος του Ληρ, το σκυλί του, άλλοτε η προσωποποίηση των φονικών ενστίκτων, άλλοτε ανδρόγυνη φιγούρα καμπαρέ, ένα ζωντανό θεατρικό «σχόλιο» που διατρέχει τη σκηνική δράση – η καλύτερη στιγμή στην έως τώρα πορεία του πολυτάλαντου Αργύρη Πανταζάρα).

To εντυπωσιακό σύμπαν του Τομάζ Παντούρ Facebook Twitter
Έχω την εντύπωση ότι το τελικό οπτικό και ηχητικό αποτέλεσμα θα ήταν κλάσεις ανώτερο σε έναν καλά οργανωμένο θεατρικό χώρο...

Εννοείται πως από το έργο έχουν κρατηθεί όσες σκηνές κρίνονται απαραίτητες κι αυτή είναι μια επιλογή με βαρύ τίμημα, γιατί υπάρχουν χάσματα στη δράση και τα πρόσωπα παρουσιάζονται σαν σκίτσα που δεν εξελίσσονται αναλόγως προς τα γεγονότα. Στο καινούργιο σκηνικό κείμενο έχει χαθεί εντελώς η ποίηση του πρωτοτύπου (τη διασκευή υπογράφει η αδελφή του σκηνοθέτη, δραματουργός Λίβια Παντούρ, και τη μετάφραση ο Γιώργος Κιμούλης). Τη χαμένη ποιητικότητα του λόγου ο σκηνοθέτης προσπαθεί να αντικαταστήσει με σύνθετες σκηνικές εικόνες του, στις οποίες αναγνωρίζονται στοιχεία της οικείας αισθητικής του: ο άνθρωπος-σκύλος, το μήλο ως σύμβολο της γνώσης και της πτώσης, το σώμα που πάσχει (γυμνώνεται, βρέχεται, ματώνει), ο άνδρας ντυμένος γυναίκα (καμπαρέ). Εδώ η σκηνική δράση, τα βίντεο του Dorijan Kolundzija (ή οι προβαλλόμενες φωτογραφίες, συχνά από ιστορικά γεγονότα), οι φωτισμοί του Juan Gomez Cornejo, η μουσική των Silence και οι ήχοι του Mariano Garcia έχουν ισότιμη συμβολή – εις βάρος οπωσδήποτε της υποκριτικής, που συχνά είναι σχηματική, παρά τους σπουδαίους ηθοποιούς που συμμετέχουν.


Έχω την εντύπωση ότι το τελικό οπτικό και ηχητικό αποτέλεσμα θα ήταν κλάσεις ανώτερο σε έναν καλά οργανωμένο θεατρικό χώρο (ή σε ένα μεγάλο θέατρο με πολλές μηχανικές ευκολίες, που κατά το παρελθόν έχουν επιτρέψει στον Παντούρ να παρουσιάσει έξοχες παραστάσεις). Παρά τη γοητεία της industrial αισθητικής, ο χώρος Δ είναι «πρωτόγονος». Απαιτεί ειδικές λύσεις – ας πούμε για να ακούγονται καλά οι ηθοποιοί (παρά τις ψείρες, ο λόγος κατά στιγμές δεν ακουγόταν καθαρά).


Θαυμάσια τα κοστούμια του Felype de Lima, ιδίως οι μαύρες φούστες με τα κρινολίνα, συνδυασμένες με κοντά κι εφαρμοστά bike δερμάτινα μπουφάν, γκόθικ εκδοχές των φορεμάτων που φορούσαν οι νεαρές πριγκίπισσες που απαθανάτισε στους πίνακές του ο Ντιέγκο Βελάσκεθ και ο μιμητής του, Χουάν Μαρτίνεθ ντελ Μάθο. Θυμίζουν τις μαύρες Meninas που έχει δημιουργήσει ο σύγχρονος Ισπανός γλύπτης, ο Μανόλο Βαλντές. Είναι αυτό που έχει γραφτεί για το θέατρο του Παντούρ: φέρει (αφομοιωμένες) τόσες επιρροές, που το πολυ-πολιτισμικό θέατρό του είναι περισσότερο intracultural παρά intercultural.

Oυίλλιαμ Σαίξπηρ
Βασιλιάς Ληρ
Σκηνοθεσία: Τομ άζ Παντούρ
Πρωταγωνιστούν: Γιώργος Κιμούλης, Στεφανία Γουλιώτη, Γιώργος Γάλλος, Κόρα Καρβούνη, Προμηθέας Αλειφερόπουλος, Πηνελόπη Τσιλίκα, Αργύρης Πανταζάρας, Χάρης Τζωρτζάκης

ΠΕΙΡΑΙΩΣ 260
Πειραιώς 260, Ταύρος (στάση ΗΣΑΠ Καλλιθέα), 210 9282900
16/4-03/5, Αίθουσα Δ'. Τρ.-Κυρ.: 20.30, εισ.: €12-20.

Θέατρο
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Η εποχή μας δεν ανέχεται το λάθος»

Οι Αθηναίοι / «Η εποχή μας δεν ανέχεται το λάθος»

Η ηθοποιός Ρουμπίνη Βασιλακοπούλου θυμάται τα χρόνια του Θεάτρου Τέχνης, το πείραμα και τις επιτυχίες του Χυτηρίου, περιγράφει τι σημαίνει γι' αυτή το θεατρικό σανίδι και συλλογίζεται πάνω στο πέρασμα του χρόνου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Θωμάς Μοσχόπουλος

Θέατρο / «Άρχισα να βρίσκω αληθινή χαρά σε πράγματα για τα οποία πριν γκρίνιαζα»

Έπειτα από μια δύσκολη περίοδο, ο Θωμάς Μοσχόπουλος ανεβάζει τον δικό του «Γκοντό». Έχει επιλέξει μόνο νέους ηθοποιούς για το έργο, θέλει να διερευνήσει την επίδρασή του στους εφήβους, πραγματοποιώντας ανοιχτές πρόβες. Στο μεταξύ, κάνει μια πολύ ενδιαφέρουσα κουβέντα με την Αργυρώ Μποζώνη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τι είναι για σένα το «Οξυγόνο»;

Θέατρο / Τι είναι για σένα το «Οξυγόνο»;

Ένα συναρπαστικό υβρίδιο θεάτρου, συναυλίας, πολιτικοκοινωνικού μανιφέστου και rave party, βασισμένο στο έργο του επικηρυγμένου στη Ρωσία δραματουργού Ιβάν Βιριπάγιεφ, ανεβαίνει στην Κεντρική Σκηνή της Στέγης σε σκηνοθεσία Γιώργου Κουτλή και αποπειράται να δώσει απάντηση σε αυτό το υπαρξιακό ερώτημα.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Υπάρχει το «για πάντα» σε μια σχέση;

The Review / Υπάρχει το «για πάντα» σε μια σχέση;

Ο Αλέξανδρος Διακοσάββας και ο δημοσιογράφος και κριτικός θεάτρου Γιώργος Βουδικλάρης μιλούν για την παράσταση «Ο Χορός των εραστών» της Στέγης, τα υπαρξιακά ερωτήματα που θέτει το κείμενο του Τιάγκο Ροντρίγκες και τη χαρά τού να ανακαλύπτεις το next best thing στην τέχνη.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Φανί Αρντάν: «Σκυλάκι δεν είμαι, προτιμώ να παραμείνω λύκος»

Όπερα / Φανί Αρντάν: «Σκυλάκι δεν είμαι, προτιμώ να παραμείνω λύκος»

Πολυσχιδής και ανήσυχη, η Φανί Αρντάν δεν δίνει απλώς μια ωραία συνέντευξη αλλά ξαναζεί κομμάτια της ζωής και της καριέρας της, με αφορμή την όπερα «Αλέκο» του Σεργκέι Ραχμάνινοφ που σκηνοθετεί για την Εθνική Λυρική Σκηνή.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Το «Κυανιούχο Κάλιο» είναι μια παράσταση για το ταμπού των αμβλώσεων 

Θέατρο / «Κυανιούχο Κάλιο»: Μια παράσταση για το ταμπού των αμβλώσεων στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά

Όχι μόνο σε ανελεύθερα ή σκοταδιστικά καθεστώτα, αλλά και στον δημοκρατικό κόσμο, η συζήτηση για το δικαίωμα της γυναίκας σε ασφαλή και αξιοπρεπή ιατρική διακοπή κύησης παραμένει τρομακτικά επίκαιρη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τενεσί Ουίλιαμς: Ο ποιητής των χαμένων ψυχών

Θέατρο / Τενεσί Ουίλιαμς: Ο ποιητής των χαμένων ψυχών

«Εκείνο που με σπρώχνει να δημιουργώ θεατρικούς χαρακτήρες είναι ο έρωτας», έλεγε ο Ουίλιαμς, που πίστευε ότι ο πόθος «είναι κάτι που κατακλύζει πολύ μεγαλύτερο χώρο από αυτόν που μπορεί να καλύψει ένας άνθρωπος». Σε αυτόν τον πόθο έχει συνοψίσει τη φυγή και την ποίηση, τον χρόνο, τη ζωή και τον θάνατο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Οι δυο Ιφιγένειες του Ντμίτρι Τσερνιακόφ

Όπερα / Οι δυο βραβευμένες Ιφιγένειες του Ντμίτρι Τσερνιακόφ ανεβαίνουν σε περίοδο πολέμου

Λίγο πριν σηκωθεί η αυλαία της Εθνικής Λυρικής Σκηνής για τις δύο εμβληματικές όπερες του Γκλουκ, ο σημαντικός Ρώσος σκηνοθέτης εξηγεί τις σύγχρονες παραμέτρους της θυσίας της αρχαίας τραγικής ηρωίδας.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ήμουν το νο. 7 από τους 100 άντρες που χώρισε η Γουλιώτη στη Στέγη

Θέατρο / Ήμουν το νο. 7 από τους 100 άντρες που χώρισε η Γουλιώτη στη Στέγη

Περίπου στις 17:30 το απόγευμα του Σαββάτου τόλμησα να ανέβω στην Κεντρική Σκηνή της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση για να συμμετάσχω σε έναν αδιανόητο 24ωρο θεατρικό μαραθώνιο, πλάι στο θηρίο υποκριτικής που ονομάζεται Στεφανία Γουλιώτη.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Στο Σώμα της

Θέατρο / Ένα έργο στο Εθνικό Θέατρο για την περίοδο, την εμμηνόπαυση, την κλειτορίδα και τον γυναικείο αυνανισμό

Μαζί με άλλες 22 γυναίκες, η Ελένη Ευθυμίου, η Σοφία Ευτυχιάδου και η Νεφέλη Μαϊστράλη ανεβάζουν ένα έργο για ζητήματα που θεωρητικά μπορούν να συζητηθούν ανοιχτά, αλλά στην πραγματικότητα όχι.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Σπύρος Παπαδόπουλος: «Δεν μου αρέσει να φαίνομαι, κι ας κατέληξα να παίζω μπροστά σε κόσμο»

Θέατρο / Σπύρος Παπαδόπουλος: «Δεν μου αρέσει να φαίνομαι, κι ας κατέληξα να παίζω μπροστά σε κόσμο»

Παρά τις προσπάθειές του να το αποφύγει, μια σειρά από συμπτώσεις τον οδήγησε στο θέατρο. Οι «Απαράδεκτοι» δεν συνεχίστηκαν λόγω δικής του απόφασης, το «Στην υγειά μας, ρε παιδιά» σταμάτησε όταν κουράστηκε ψυχολογικά. Ο δημοφιλής κωμικός ηθοποιός είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
M. HULOT
Οι θρυλικοί Trocks στην Αθήνα για την επέτειο των 50 χρόνων της ομάδας τους

Χορός / Trocks: Η θρυλική και διαφορετική ομάδα μπαλέτου έρχεται στην Αθήνα

Άντρες χορευτές ντυμένοι με τουτού και πουέντ ερμηνεύουν μεγάλα κλασικά αλλά και μοντέρνα μπαλέτα, παρωδώντας τις πολύπλοκες χορογραφίες και τις παραξενιές των μπαλαρίνων της παλιάς, αλλά και της νέας, εποχής.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Γιώργος Καραμίχος: Αν δεν εκφράζουμε τα συναισθήματά μας, αρρωσταίνουμε 

Θέατρο / Γιώργος Καραμίχος: «Αν δεν εκφράζουμε τα συναισθήματά μας, αρρωσταίνουμε»

Στο θέατρο υποδύεται έναν συγγραφέα που επιστρέφει στον τόπο του για να δηλώσει ανοιχτά την ταυτότητά του στην οικογένειά του. Θα αλλάξει η ζωή και η πορεία των ανθρώπων που αγαπά;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Alvin Ailey: Ο συναρπαστικός καλλιτέχνης που άλλαξε για πάντα τον σύγχρονο χορό

Χορός / Alvin Ailey: Ο συναρπαστικός καλλιτέχνης που άλλαξε για πάντα τον σύγχρονο χορό

Η ζωή, το έργο και η κληρονομιά του Alvin Ailey, του πρώτου μαύρου χορογράφου σύγχρονου χορού, παρουσιάζονται στην πρώτη μεγάλης κλίμακας μουσειακή έκθεση προς τιμήν του στο Whitney Museum of American Art.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ