Γεράσιμος Ευαγγελάτος: «Δεν με συγκινούν οι άνθρωποι όπως παλιά»

Ο Γεράσιμος Ευαγγελάτος κοιτάζει τη γενιά του τρυφερά και πολύ σκληρά Facebook Twitter
Είτε είσαι δημιουργός είτε καταναλωτής τέχνης, πρέπει να στέκεσαι απέναντι στο έργο με την αθωότητα ενός παιδιού, να μηδενίζεις. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
0

Ο Γεράσιμος Ευαγγελάτος πέρασε το καλοκαίρι σε περιοδεία για τον καινούργιο δίσκο του με τη Νατάσα Μποφίλιου και τον Θέμη Καραμουρατίδη, και χωρίς διάλειμμα βρίσκεται στις πρόβες του «Blue Train», του νέου έργου που έγραψε, το οποίο θα κάνει πρεμιέρα στο θέατρο Άλμα σε σκηνοθεσία Γιώργου Σουλεϊμάν, με τους Σπύρο Χατζηαγγελάκη, Γιώργο Μπένο, Αναστασία Στυλιανίδη, Γιάννη Τσουμαράκη και Λουκία Πιστιόλα. Αυτό που θέλω φυσικά να μάθω είναι πόσο έχει αλλάξει το κοινό που γεμίζει τις συναυλίες τους και έχει φτάσει να είναι γύρω στα σαράντα. 

«Το κοινό ηλικιακά όλο και μικραίνει∙ αυτό είναι αισιόδοξο και μαζί λίγο τρομακτικό», λέει. «Μιλάμε για μια άλλη γενιά. Αυτό που νόμιζες ότι είναι το κοινό σου και ο βασικός πυρήνας σου σού δίνει ένα νέο μάθημα όταν εμπλουτίζεται με νέους ανθρώπους».

― Ποιο είναι το μάθημα;
Αφορά τη ζωή, την έκφραση του συναισθήματος, δίνει ένα σήμα και είναι πολύ κομβικό και για τους τρεις μας, γιατί συμβαίνει στα σαράντα μας. Όταν ξεκινήσαμε με τον Θέμη και τη Νατάσα, ήμασταν γύρω στα είκοσι. Αυτή είναι μια στιγμή που ο καλλιτέχνης, είτε είναι δημιουργός είτε εκτελεστής, αρχίζει λίγο να φοβάται τον χρόνο που περνάει. Νιώθω ότι με αυτή την ανανέωση του κοινού κερδίσαμε λίγα χρόνια.

Το έργο μιλάει πολύ για τη σεξουαλική ελευθερία και την ελευθερία της ταυτότητας. Βλέπουμε πόσο διαφορετικά το χειρίζονται οι άνθρωποι αυτό το ζήτημα. Η δική μου γενιά έχει τεράστιο τραύμα σχετικά με την ελεύθερη έκφραση της σεξουαλικότητας.

― Σε τρομάζει ο χρόνος;
Δεν τον βίωσα κυριολεκτικά αυτόν τον φόβο, επειδή έχω μια μεταιχμιακή σχέση με τον χρόνο. Δεν ήμουνα ποτέ η ηλικία μου, παρατηρούσα όλες τις ηλικίες και έπαιρνα στοιχεία από διάφορα χαρακτηριστικά. Κάποια πράγματα με βόλευαν και έλεγα «τι ωραίο που είναι να μεγαλώνεις». Οπότε δεν τον υπολογίζω με έναν αριθμό. Δεν θα πω όμως ψέματα, η κρίση ηλικίας εμφανίστηκε γιατί έκλεισα τα 40 μου μέσα στο lockdown. Βίωσα πολύ διαφορετικά και παράλληλα την ηλικιακή, τη βιολογική και την ψυχολογική μετάβαση. Από κει και πέρα, άρχισα να μετράω τον χρόνο διαφορετικά. Σαν υποσημείωση θα πω ότι μέσα σε αυτή την περίοδο ήρθαν κοντά μας πολλά νέα παιδιά και συνδέθηκαν με τα τραγούδια μας.

― Δηλαδή, λες στον εαυτό σου «δεν είσαι πια μικρός»; Πώς επηρεάζει αυτό τις αποφάσεις σου;
Το λέω και ζυγίζω διαφορετικά τα πράγματα. Αποδέχομαι ότι δεν μπορώ, όπως παλιότερα, να ξενυχτήσω, να κάνω καταχρήσεις, να κινηθώ με την ίδια ευκολία. Είμαι σε άλλη φάση, αλλά δεν την αντιμετωπίζω με μελαγχολία ή πένθος, προχωρώ σε κάτι άλλο. Υπάρχουν πράγματα που χάνονται και ενδεχομένως δεν θα γυρίσουν, ωστόσο προσπαθώ να έχω το βλέμμα μου σε αυτά που έρχονται. Κερδίζεις το βαθύτερο, μια ησυχία που εγκυμονεί νέες συγκινήσεις, οπότε βλέπω τον χρόνο που περνάει περισσότερο με ενδιαφέρον παρά με τρόμο.

Ο Γεράσιμος Ευαγγελάτος κοιτάζει τη γενιά του τρυφερά και πολύ σκληρά Facebook Twitter
Δεν με συγκινούν ούτε με γοητεύουν οι άνθρωποι όπως παλιά. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

― Υπάρχει κάτι που σου λείπει πολύ;
Οι αντοχές που είχα, να βγαίνω από το πρωί και να επιστρέφω ξημερώματα και η πρωτογενής συγκίνηση όταν άκουγα ένα τραγούδι ή έβλεπα μια ταινία. Αυτό μου λείπει, αλλά προσπαθώ να το κατασκευάζω. 

― Δημιουργικά πώς εκφράζεται αυτό;
Είτε είσαι δημιουργός είτε καταναλωτής τέχνης, πρέπει να στέκεσαι απέναντι στο έργο με την αθωότητα ενός παιδιού, να μηδενίζεις. Ως δημιουργός ανακαλώ τη συναισθηματική πείνα και δίψα, ως καταναλωτής θυμάμαι τι σημαίνει «έρχομαι πρώτη φορά σε επαφή με κάτι».

― Με τους ανθρώπους γύρω σου τι αλλάζει;
Όσο περνά ο χρόνος, γίνομαι πιο κλειστός. Παλιότερα αγαπούσα να έχω δίπλα μου ανθρώπους διαφορετικών υφών, προσωπικοτήτων, ιδιαίτερους ανθρώπους. Με τον καιρό δεν μπορώ να είμαι πολύ ανοιχτός και διαθέσιμος, έχω περιορίσει τον κύκλο μου σε αυτούς με τους οποίους μπορούμε να επικοινωνήσουμε ακόμα κι αν δεν χρειάζεται να μιλήσουμε πάρα πολύ. Εξακολουθούν ωστόσο να υπάρχουν άνθρωποι γύρω μου στους οποίους βασίζομαι, φορτώνομαι και περπατάμε μαζί στην αναζήτηση επόμενων συγκινήσεων.

― Αφήνεις περιθώριο για νέους ανθρώπους στη ζωή σου;
Δεν είναι εύκολο, δεν με συγκινούν ούτε με γοητεύουν οι άνθρωποι όπως παλιά. Φαντάζομαι γιατί είμαστε πιο υποψιασμένοι, έχουμε αποκαθηλώσει τους μυστηριώδεις ανθρώπους που θα μας γοήτευαν στο παρελθόν. Με τα χρόνια γινόμαστε λίγο πιο πρακτικοί, δεν αφηνόμαστε στο παραμύθιασμα και στη γοητεία του άλλου, στο παιχνίδι. Δεν πας εύκολα σε άγνωστο πεδίο.

Ο Γεράσιμος Ευαγγελάτος κοιτάζει τη γενιά του τρυφερά και πολύ σκληρά Facebook Twitter
Μετά την «Απλή Μετάβαση» με ενδιέφερε να μιλήσω για τη γενιά μου, για τους συνομίληκούς μου και τους λίγο μεγαλύτερους ή μικρότερους.  Φωτ.: © Γιάννης Μπουρνιάς

― Ας μιλήσουμε για τους ανθρώπους στο «Blue Train», που ο τίτλος του έρχεται να μας θυμίσει ένα παλιό, ήσυχο γκέι μπαρ στο Γκάζι, το οποίο έκλεισε όταν άλλαξε η περιοχή εντελώς.
Ακριβώς. Το έργο αυτό γράφτηκε μέσα στο lockdown. Κάθε Κυριακή πήγαινα στο πατρικό μου. Περπατούσα μέχρι τον Κεραμεικό και έπαιρνα το μετρό για Κορυδαλλό. Ήταν όλα έρημα και κάθε φορά αυτά τα εγκαταλελειμμένα σχεδόν loft στο Γκάζι μού θύμιζαν το όνειρο που υπήρχε στη γενιά μου να γίνει η περιοχή η νέα Tribeca. Όταν άνοιξε το μετρό, η περιοχή έγινε φάντασμα και εξακολουθεί να είναι μέχρι σήμερα. Θέλησα να φτιάξω ένα έργο για αυτήν τη γενιά που νόμιζε ότι μπορεί να έχει τα πάντα, έβγαλε χρήματα για να νομίζει ότι μπορεί να έχει τα πάντα, όπως στο Γκάζι που αγοράστηκαν και νοικιάστηκαν αυτά τα σπίτια πολύ ακριβά και ξαφνικά έγινε το απόλυτο τίποτα. Μετά την «Απλή Μετάβαση» με ενδιέφερε να μιλήσω για τη γενιά μου, για τους συνομίληκούς μου και τους λίγο μεγαλύτερους ή μικρότερους. 

― Και γιατί έγραψες ένα θεατρικό έργο και όχι ένα τραγούδι;
Συνειδητοποίησα ότι το θέατρο μού δίνει τη δυνατότητα να είμαι εξίσου ειλικρινής, όπως όταν γράφω τραγούδια, και πιο σαφής. Ακούγεται η φωνή μου και η ανάγκη μου καθαρά και δεν έχει την ευκολία της μουσικής.

― Στην «Απλή Μετάβαση» μίλησες για το brain drain, εδώ ποιος είναι ο πυρήνας;
Κοινό στα δυο έργα είναι το πρόβλημα επικοινωνίας και το πρόβλημα έκφρασης της επιθυμίας. Να μπορείς να αρθρώσεις το «σε έχω ανάγκη». Νομίζω είναι χαρακτηριστικό της γενιάς μας ότι μεγαλώσαμε μαθαίνοντας να είμαστε αυτάρκεις και μείναμε σε αυτή την κατάσταση τόσον καιρό που το πιστέψαμε, ενώ στην πραγματικότητα δεν ενηλικιωθήκαμε ποτέ πραγματικά. Δεν μάθαμε να ζητάμε βοήθεια, μάθαμε να τη θεωρούμε δεδομένη όσο βρισκόταν γύρω μας και όταν σταματούσαν να μας την παρέχουν, λέγαμε «οk, εγώ δεν τη χρειάζομαι, μπορώ και μόνος μου».

Ο Γεράσιμος Ευαγγελάτος κοιτάζει τη γενιά του τρυφερά και πολύ σκληρά Facebook Twitter
Ταυτίζομαι επικίνδυνα με τον κεντρικό χαρακτήρα και την ιστορία ενός ανθρώπου γύρω στα 45, πολύ κοντά στην ηλικία και το δικό μου βίωμα. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

― Μπορείς μόνος σου;
Πρέπει να μάθεις να λες «δεν μπορώ». Αυτό έχει το έργο, κάτι πολύ ειλικρινές, πολύ δικό μου, που με εκθέτει. Αποφεύγω να το σκέπτομαι, αλλά νιώθω ότι καλό θα μου κάνει όταν συμβεί. Ταυτίζομαι επικίνδυνα με τον κεντρικό χαρακτήρα και την ιστορία ενός ανθρώπου γύρω στα 45, πολύ κοντά στην ηλικία και το δικό μου βίωμα.

―Στον οποίο τι συμβαίνει;
Ξυπνάει μια Κυριακή, από αυτές τις καμένες με χανγκόβερ, και δέχεται τέσσερις διαδοχικές επισκέψεις από τέσσερις διαφορετικούς ανθρώπους της ζωής του, που  καθένας φέρνει το δικό του συναισθηματικό φορτίο και τον δικό του τρόπο να τον βλέπει. Έρχεται η μαμά του − μια από τις υπέροχες μαμάδες μας που επειδή δεν τις παίρνεις τηλέφωνο παίρνουν την ελευθερία ή τα δεύτερα κλειδιά για να έρθουν να σε φροντίσουν, κουβαλώντας μαζί με την αγάπη και την προσωπική τους ατζέντα∙ η κολλητή του από τα παλιά που έχει το δικό της θέμα, είναι μια γυναίκα που μεγαλώνει το 2024 με ό,τι σημαίνει αυτό∙ ένας σύντροφος νεότερος, μιλένιαλ που έρχεται πολύ πιο συγκροτημένος στα θέλω του∙ και ένα αγόρι γύρω στα 20 που έρχεται να βάλει τα πράγματα στη θέση τους. Συναντιούνται χαρακτήρες που εκπροσωπούν άλλες γενιές: η μητέρα είναι μια baby boomer από αυτές που είδαν τον κόσμο να αλλάζει αλλά δεν ίδρωσε και πολύ το αυτί τους, ο βασικός χαρακτήρας ανήκει στα τελειώματα της γενιάς Χ, υπάρχει ένας μιλένιαλ και ένας εκπρόσωπος της γενιάς Ζ που λέει «ξεχάστε τα όλα, έρχεται μια νέα εποχή». 

― Ποιο χαρακτηριστικό συνδέει όλες τις γενιές;
Η διάψευση της βεβαιότητας με την οποία μεγάλωσαν. Έζησαν την απόλυτη διάψευση του ονείρου −με εξαίρεση τον 20χρονο−, και την ίδια στιγμή λένε «η ζωή συνεχίζεται ό,τι και να συμβεί». Είναι λαθρεπιβάτες των γενεών τους, γεννήθηκαν στα τελειώματα κάθε εποχής, έχουν πάρει τη βασική πληροφορία από την επόμενη γενιά, γι’ αυτό νιώθουν και λίγο μετέωροι.

― Και η μεγάλη ανάγκη τους ποια είναι σήμερα;
Να επικοινωνήσουν. Αυτή η ανάγκη είναι όσο μεγάλη που σου κόβονται τα πόδια, γιατί δεν ξέρεις πώς να διεκδικήσεις. Στην πραγματικότητα είναι ένα έργο ανθρώπων που έρχονται ζητώντας να αγαπηθούν, δεν ξέρουν τον τρόπο και απλώς περιμένουν κάποιος να τους προσφέρει αυτό που θέλουν. Αυτό είναι ένα χαρακτηριστικό που έχουν οι άνθρωποι από κάθε γενιά, σε όποιο πλαίσιο και αν ανήκουν.

― Οι αλλαγές γύρω μας είναι ραγδαίες και κάθε γενιά βλέπει τον κόσμο με άλλο μάτι και έχει άλλα ζητούμενα. Αυτά τα στοιχεία πώς τα παρουσιάζεις;
Αυτό το βλέπουμε σε πολύ πρακτικά ζητήματα. Ας πούμε, «να έχεις ένα κεραμίδι πάνω από το κεφάλι σου», η δική μου γενιά δεν το ‘χει. Οι γονείς μας δούλεψαν σε όλη τους τη ζωή προκειμένου να εξασφαλίσουν ότι μεγαλώνοντας θα έχουμε ένα σπίτι. Όταν έφτασε η στιγμή να τα πάρουμε, σπίτια, εξοχικά, ήταν βραχνάς. Είτε δεν μπορούσαμε να τα συντηρήσουμε είτε δεν μπορούσαμε να τα εκμεταλλευτούμε, ήταν τεράστια διάψευση. Από την άλλη, αν δεν έχεις κληρονομήσει, σήμερα δεν μπορείς να αποκτήσεις σπίτι, δεν υπάρχει στο πλάνο σου, κάτι που παλιότερα ήταν αυτονόητο. Αυτή είναι μια μεγάλη αλλαγή για μια γενιά, τη δική μου, που παζαρεύει τα γεράματά της, τα καθυστερεί μόνο και μόνο γιατί δεν έχει μάθει άλλον τρόπο να ζει.

Ο Γεράσιμος Ευαγγελάτος κοιτάζει τη γενιά του τρυφερά και πολύ σκληρά Facebook Twitter
Σκηνή από την παράσταση Απλή Μετάβαση που παρουσιάστηκε το 2019 στο Εθνικό θέατρο. Φωτ.: © Γιάννης Μπουρνιάς

― Μπορείς να μου πεις το πιο δύσκολο που διαχειρίζεται κάθε γενιά, ίσως κοινό σε όλες;
Κάθε γενιά που ενηλικιώνεται και βγαίνει στον κόσμο προσπαθεί να εφαρμόσει αυτά που έχει μάθει από την οικογένεια ως δεδομένα. Οι γονείς μάς μαθαίνουν τον κόσμο με έναν πολύ συγκεκριμένο τρόπο, με απόλυτη σιγουριά. Εμείς με τη σειρά μας νομίζουμε ότι έχουμε όλο το αλφάβητο, μπορούμε να γράψουμε και να μιλήσουμε, ενώ ο κόσμος αλλάζει, μας προσπερνάει και δεν μιλά τη γλώσσα μας. Έρχεται η ματαίωση, πρέπει να βρούμε νέο τρόπο να επικοινωνήσουμε. Μαθαίνουμε κακήν κακώς πώς παίζεται το παιχνίδι και μέχρι να το κάνουμε έρχεται μια άλλη γενιά και λέει «Όπα, όπα! Δεν είναι αυτός ο τρόπος». Οπότε κάθε γενιά έχει να διαχειριστεί την επώδυνη διαπίστωση ότι είμαστε περαστικοί και φιλοξενούμενοι και ασήμαντοι στη μεγάλη εικόνα της εξέλιξης των πραγμάτων. 

― Αναρωτιέμαι τι σημαίνει ελευθερία σε κάθε γενιά από αυτές.
Το έργο μιλάει πολύ για τη σεξουαλική ελευθερία και την ελευθερία της ταυτότητας. Βλέπουμε πόσο διαφορετικά το χειρίζονται οι άνθρωποι αυτό το ζήτημα. Η δική μου γενιά έχει τεράστιο τραύμα σχετικά με την ελεύθερη έκφραση της σεξουαλικότητας. Η νεότερη γενιά έχει ξεφύγει από αυτό, μοιάζει να μην την αφορά η δήλωση και βλέπουμε την επιστροφή της σε έναν νεορομαντισμό, μέχρι και σε έναν νεοσυντηρητισμό σε ορισμένα σημεία. Η δική μου γενιά έμαθε τελικά να λέει το όνομά της, αρθρώσαμε την ταυτότητά μας, άνοιξε ο δρόμος στην ελευθερία, να μπορεί ο καθένας μας να δηλώνει αυτό που είναι και να μη χρειάζεται καν να το διεκδικεί − τουλάχιστον σε ένα ασφαλές περιβάλλον, που δεν είναι καθόλου αυτονόητο ότι υπάρχει παντού. Τουλάχιστον τώρα οφείλεις να υπερασπίζεσαι ευθαρσώς ότι ο δρόμος πρέπει να είναι ανοιχτός για κάθε άνθρωπο, μένουν ωστόσο να γίνουν πολλά χιλιόμετρα για να μείνει ανοιχτός και μελλοντικά.

― Θα μου πεις την αισιόδοξη διαπίστωση που απορρέει από όλα τα γύρω μας;
Έχουμε ανθρώπους. Βρίσκονται γύρω μας, είναι αυτοί που μας καταλαβαίνουν, μπορούν να μας ακούσουν. Καμιά φορά δεν τους ανοίγουμε κουβέντα, τους θωρούμε δεδομένους, αλλά είναι εκεί, το στοίχημα είναι να τολμήσουμε να τους απλώσουμε το χέρι. Κάθομαι και τους μετράω όταν είμαι στα ζόρια και νιώθω ασφάλεια γιατί υπάρχουν. Είμαστε προγραμματισμένοι με τέτοιον τρόπο και φοβόμαστε μη φανούμε ευάλωτοι ή αδύναμοι, ότι δεν είμαστε επαρκείς. Αυτός ο διάλογος ανοίγει στο «Blue Train»∙ στη θέση του πρωταγωνιστή θέλω ο καθένας να βάλει τον εαυτό του και αυτά που νιώθει. Αν οι άνθρωποι μιλούσαμε μεταξύ μας, θα μπορούσαμε να κερδίσουμε πάρα πολλά και στο προσωπικό ταξίδι και στη συνύπαρξη. Μας βουβαίνει ο φόβος ότι είμαστε αναλώσιμοι, ότι κανένας δεν μας έχει ανάγκη. Σκέφτομαι πόσο διαφορετικοί θα ήμασταν, πόσο θα άλλαζαν όλα, αν μαθαίναμε την αμοιβαιότητα σε κάθε σχέση και πόση ενέργεια και δύναμη θα μας έδινε για να πατάμε στα πόδια μας.

Δείτε περισσότερες πληροφορίες για την παράσταση Blue Train εδώ

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Τι θα δούμε στο Εθνικό Θέατρο την περίοδο 2024-25

Πολιτισμός / 17 νέες παραγωγές και 2 επαναλήψεις: Οι παραστάσεις του Εθνικού Θεάτρου για τη σεζόν 2024-25

Ο καλλιτεχνικός διευθυντής Γιάννης Μόσχος παρουσίασε το νέο πρόγραμμα, ανακοινώνοντας παράλληλα πως δεν θα διεκδικήσει δεύτερη θητεία στο τιμόνι του Εθνικού Θεάτρου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Οι παραστάσεις του φθινοπώρου

Fall Preview 2024 / 15 παραστάσεις που έρχονται το φθινόπωρο

Η θεατρική σεζόν 2024-25 χαρακτηρίζεται κυρίως από τις επαναλήψεις της περσινής χρονιάς. Με μια πρώτη ματιά, τα έργα του κλασικού ρεπερτορίου καταλαμβάνουν σημαντική θέση, ενώ δεν λείπουν και οι αναγνώσεις σύγχρονων έργων που έχουν αγαπηθεί από το κοινό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γεράσιμος Ευαγγελάτος

Μουσική / Γεράσιμος Ευαγγελάτος: «Κάνουμε αγώνα να μην είμαστε ένα πρόγραμμα έτσι τυχαία μέσα στη νύχτα»

Με αφορμή την «Εποχή του θερισμού», έναν ακόμα επιτυχημένο δίσκο και μια σειρά εμφανίσεων της Νατάσσας Μποφίλιου που μόλις ξεκίνησε στο Vox, ο Γεράσιμος Ευαγγελάτος σε μια απρόβλεπτη –όπως και οι στίχοι του– κουβέντα για όσα τον εμπνέουν και τον απασχολούν το τελευταίο διάστημα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
επεξΟ Γεράσιμος Ευαγγελάτος και η Νατάσσα Μποφίλιου για τις «Ομπρέλες του Χερβούργου»

Η ταινία της ζωής μου / Ο Γεράσιμος Ευαγγελάτος και η Νατάσσα Μποφίλιου για τις «Ομπρέλες του Χερβούργου»

Όσοι γνωρίζουν προσωπικά τον στιχουργό Γεράσιμο Ευαγγελάτο, ξέρουν και τη λατρεία του για το σινεμά του Ζακ Ντεμί. Στη συζήτηση παρεμβαίνει και η Νατάσσα Μποφίλιου, η ερμηνεύτρια του εμπνευσμένου από την ταινία τραγουδιού «Οι ομπρέλες του Demy», από τον δίσκο «Εισιτήρια Διπλά».
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο Αντώνης Αντωνόπουλος από μικρός είχε μια έλξη για τα νεκροταφεία ή Όλα είναι θέατρο αρκεί να στρέψεις το βλέμμα σου πάνω τους ή Η παράσταση «Τελευταία επιθυμία» είναι ένα τηλεφώνημα από τον άλλο κόσμο

Θέατρο / «Ας απολαύσουμε τη ζωή, γιατί μας περιμένει το σκοτάδι»

Ο Αντώνης Αντωνόπουλος, στη νέα του παράσταση «Τελευταία Επιθυμία», δημιουργεί έναν χώρο όπου ο χρόνος για λίγο παγώνει, δίνοντάς μας τη δυνατότητα να συναντήσουμε τους νεκρούς αγαπημένους μας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Όσα (δε) βλέπουν τα μέντιουμ

Θέατρο / Όσα (δε) βλέπουν τα μέντιουμ

«Δεν πηγαίνουμε ποτέ στη Μόσχα, όμως η επιθυμία γι’ αυτήν κυλάει διαρκώς μέσα μας» - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για τη sold-out παράσταση «Τρεις Αδελφές» του Τσέχοφ, σε σκηνοθεσία Μαρίας Μαγκανάρη στο Εθνικό Θέατρο.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Θέμελης Γλυνάτσης: Ας ξεκινήσουμε με το να είμαστε πολύ πιο τολμηροί με τους ρόλους που δίνουμε στους νέους καλλιτέχνες, κι ας μην είναι τέλειοι

Θέατρο / Μια όπερα με πρωταγωνιστές παιδιά για πρώτη φορά στην Ελλάδα

Μεταξύ χειροποίητων σκηνικών και σκέψεων γύρω από τη θρησκεία και την εξουσία, «Ο Κατακλυσμός του Νώε» δεν είναι άλλη μια παιδική παράσταση, αλλά ανοίγει χώρο σε κάτι μεγαλύτερο: στη δυνατότητα τα παιδιά να γίνουν οι αυριανοί δημιουργοί, όχι απλώς οι θεατές.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ηow to resuscitate a dinosaur/ Έι, Romeo, πώς δίνεις το φιλί της ζωής σε έναν δεινόσαυρο;

Guest Editors / «Ο Καστελούτσι σκηνοθετεί μια υπόσχεση· και κάνει τέχνη εκκλησιαστική»

«Πέρασαν μέρες από την πρώτη μου επαφή με τη Βερενίκη. Μάντρωσα ένα κοπάδι σκέψεις» – ο Κυριάκος Χαρίτος γράφει για μια από τις πολυσυζητημένες παραστάσεις της σεζόν, που ανέβηκε στη Στέγη.
ΚΥΡΙΑΚΟΣ ΧΑΡΙΤΟΣ
Onassis Dance Days 2025: Ένας ύμνος στα αδάμαστα σώματα

Θέατρο / Onassis Dance Days 2025: Ένας ύμνος στα αδάμαστα σώματα

Ένα νέο, αλλιώτικο σύμπαν για τον «χορό» ξεδιπλώνεται από τις 3 έως τις 6 Απριλίου στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση, μέσα από τα πρωτοποριακά έργα τεσσάρων κορυφαίων Ελλήνων χορογράφων και του διεθνούς φήμης Damien Jalet.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κώστας Νικούλι

Θέατρο / «Μπορώ να καταλάβω το πώς είναι να νιώθεις παρείσακτος»

Ο 30χρονος Κώστας Νικούλι μιλά για την πορεία του μετά το «Ξενία» που του χάρισε το βραβείο πρωτοεμφανιζόμενου ηθοποιού όταν ήταν ακόμα έφηβος, για το πόσο Έλληνας νιώθει, για την πρόκληση του να παίζει τρεις γκέι ρόλους και για το πόσο τον έχει αλλάξει το παιδί του.
M. HULOT
Μέσα στον θησαυρό με τις εμβληματικές φορεσιές της Δόρας Στράτου

Θέατρο / «Κάποτε έδιναν τις φορεσιές για έναν πλαστικό κουβά, που ήταν ό,τι πιο μοντέρνο»

Μια γνωριμία με τη μεγάλη κληρονομιά της Δόρας Στράτου μέσα από τον πλούτο αυθεντικών ενδυμάτων που δεν μπορούν να ξαναραφτούν σήμερα και συντηρούνται με μεγάλο κόπο, χάρη στην αφοσίωση και την εθελοντική προσφορά μιας ομάδας ανθρώπων που πιστεύουν και συνεχίζουν το όραμά της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Βασιλική Δρίβα: «Με προσβάλλει να με χρησιμοποιούν σαν καθρέφτη για την ανωτερότητά τους»

Οι Αθηναίοι / Βασιλική Δρίβα: «Με προσβάλλει να με χρησιμοποιούν σαν καθρέφτη για την ανωτερότητά τους»

Ανατρέποντας πολλά από τα στερεότυπα που συνοδεύουν τους ανθρώπους με αναπηρία, η Βασιλική Δρίβα περιγράφει τις δυσκολίες που αντιμετώπισε αλλά και τις χαρές, και μπορεί πλέον να δηλώνει, έστω δειλά, πως είναι ηθοποιός. Είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ξαναγράφοντας τον Ίψεν

Θέατρο / Ο Ίψεν στον Πειραιά, στο μουράγιο

«Δεν είναι εύκολο να είσαι ασυμβίβαστη. Όπως δεν είναι εύκολο να ξαναγράφεις τον Ίψεν» – Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για την παράσταση «Εχθρός του λαού» σε διασκευή και σκηνοθεσία του Κωνσταντίνου Βασιλακόπουλου.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
«Δυσκολεύτηκα να διαχειριστώ τις αρνητικές κριτικές και αποσύρθηκα για έναν χρόνο»

Lifo Videos / «Δυσκολεύτηκα να διαχειριστώ τις αρνητικές κριτικές και αποσύρθηκα για έναν χρόνο»

Η ηθοποιός Παρασκευή Δουρουκλάκη μιλά για την εμπειρία της με τον Πέτερ Στάιν, τις προσωπικές της μάχες με το άγχος και την κατάθλιψη, καθώς και για το θέατρο ως διέξοδο από αυτές.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Μαρία Σκουλά: «Πιστεύω πολύ στο χάος μέσα μου»

Θέατρο / Μαρία Σκουλά: «Πιστεύω πολύ στο χάος μέσα μου»

Από τον ρόλο της Μάσα στην πραγματική ζωή, από το Ηράκλειο όπου μεγάλωσε μέχρι τη ζωή με τους ανθρώπους του θεάτρου, από τον φόβο στην ελευθερία, η ζωή της Μαρίας Σκουλά είναι ένας δρόμος μακρύς και δύσκολος που όμως την οδήγησε σε κάτι δυνατό και φωτεινό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια νέα παράσταση χαρτογραφεί το χάσμα μεταξύ γενιάς Z και γενιάς X

Θέατρο / Μια νέα παράσταση χαρτογραφεί το χάσμα μεταξύ γενιάς Z και γενιάς X

Μέσα από την εναλλαγή αφηγήσεων, εμπειριών, αναπαραστάσεων, χορού, βίντεο και ήχου, η παράσταση του Γιώργου Βαλαή αναδεικνύει τις διαφορές αλλά και τις συνδέσεις που υπάρχουν μεταξύ των δυο διαφορετικών γενεών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ρομέο Καστελούτσι: «Όπου παρεμβάλλεται το κράτος, δεν υπάρχει χώρος για τον έρωτα. Ο έρωτας είναι εναντίον του κράτους και το κράτος εναντίον του έρωτα».

Θέατρο / Ρομέο Καστελούτσι: «Πάντα κάποιος πολεμά τον έρωτα. Και οι εραστές είναι πάντα τα θύματα»

Ο σπουδαίος Ιταλός σκηνοθέτης, λίγο πριν επιστρέψει στην Αθήνα και στη Στέγη για να παρουσιάσει τη «Βερενίκη» του, μας μίλησε για τον έρωτα, τη γλώσσα και τη μοναξιά, την πολιτική και την ανυπέρβλητη Ιζαμπέλ Ιπέρ.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
CHECK How soon is now: Μια παράσταση για τους μετεξεταστέους της συστημικής ιστορίας

Θέατρο / How soon is now: Μια παράσταση για τους μετεξεταστέους της Iστορίας

Σκηνοθετημένη από έναν νέο δημιουργό, η παράσταση που βασίζεται στο τελευταίο κείμενο της Γλυκερίας Μπασδέκη επιχειρεί έναν διάλογο με μία από τις πιο σκοτεινές περιόδους της ελληνικής ιστορίας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Αγορίτσα Οικονόμου

Αγορίτσα Οικονόμου / «Πέφτω να κοιμηθώ και σκέφτομαι ότι κάτι έχω κάνει καλά»

Βρέθηκε να κυνηγάει το όνειρο της υποκριτικής, χωρίς να γνωρίζει τον τρόπο, αλλά με τη βεβαιότητα ότι δεν ήθελε ποτέ να μείνει με την απορία «γιατί δεν το έκανα;». Μέσα από σκληρή δουλειά και πολλούς μικρούς ρόλους, κατάφερε να βρει τον δρόμο της στην τέχνη, στον οποίο προχωρά και αισθάνεται τυχερή. Η Αγορίτσα Οικονόμου είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ