Η άποψη του Γιώργου Παλούμπη για το θέατρο; «Ό,τι λειτουργεί, λειτουργεί».

Η άποψη του Γιώργου Παλούμπη για το θέατρο; «Ό,τι λειτουργεί, λειτουργεί». Facebook Twitter
Σκηνή από την 'Αγγέλα' του Γιώργου Σεβαστίκογλου, σε σκηνοθεσία Γιώργου Παλούμπη
0

Συνεργάστηκε με το Εθνικό Θέατρο σκηνοθετώντας το έργο Αόρατη Όλγα του Γιάννη Τσίρου (ένα εκ των δύο έργων της παράστασης με τον γενικό τίτλο Ξένος με το οποίο συμμετείχε και στο φεστιβάλ Emergency Entrance που διοργάνωσε η Ένωση Θεάτρων της Ευρώπης (UTE). Για το συγκεκριμένο έργο η ηθοποιός Λένα Παπαληγούρα έλαβε το βραβείο Μελίνα Μερκούρη καλύτερης γυναικείας ερμηνείας. Επίσης, για το Εθνικό Θέατρο, έκανε τη σκηνοθετική επιμέλεια στο αναλόγιο του έργου Λάσπη του Βαγγέλη Χατζηγιαννίδη.

Μεταξύ των άλλων σκηνοθέτησε τις παραστάσεις Κατάδικος μου των Ελένη Ράντου, Σάρας Γανωτή, Νίκου Σταυρακούδη (Θέατρο Διάνα, υποψήφιος για βραβείο σκηνοθεσίας του περιοδικού «Αθηνόραμα» 2012), 50 λέξεις του Μάικλ Γουέλλερ (Θέατρο Βικτώρια - υποψήφιος για βραβείο σκηνοθεσίας του περιοδικού «Αθηνόραμα» 2011), Πήρε τη Ζωή της στα Χέρια της του Βασίλη Κατσικονούρη (Θέατρον Ελληνικός Κόσμος), Τα Λουλούδια στην Κυρία του Άκη Δήμου (Θέατρο Από Μηχανής), το έργο Τον Άυλο Εσένα του Βαγγέλη Χατζηγιαννίδη στα πλαίσια φεστιβάλ Νέου Ελληνικού Έργου του Θεάτρου Τέχνης. (Επίσης, Πίντερ, Σαμ Σέπαρντ, Στρίντμπεργκ.) 

Για το Φεστιβάλ Αθηνών έκανε τη σκηνοθετική επιμέλεια της μουσικής-θεατρικής παράστασης Κοινός Τόπος (με το μουσικό συγκρότημα Active Member και την Όλια Λαζαρίδου). Έγραψε και σκηνοθέτησε τα έργα Penalty (Θέατρο Επί Κολωνώ), Νο 44 (Θέατρο Μεταξουργείο) και ΠΑΚΜΑΝ (Θέατρο Χώρα). Τέλος συμμετείχε στο φεστιβάλ «The 24 hr plays» στο Θέατρο Χώρα σκηνοθετώντας το μονόπρακτο Δέκα και Μισή του Βαγγέλη Χατζηγιαννίδη, καθώς επίσης και στις εκδηλώσεις της «Κίνησης Μαβίλη» στο θέατρο Εμπρός με την performance Κανονική Ζωή.

 

Tώρα σκηνοθετεί στην Θεσσαλονίκη την Αγγέλα του Γιώργου Σεβαστίκογλου (Μονή Λαζαριστών - Σκηνή Σωκράτης Καραντινός) και μ' αυτήν την ευκαιρία μιλήσαμε μαζί του. 

Η άποψη μου για το οτιδήποτε στο θέατρο είναι ότι: ό,τι λειτουργεί, λειτουργεί... Δε πα' να είναι είτε μοντέρνο, είτε μεταμοντέρνο, είτε κλασσικό, είτε οτιδήποτε. Όταν κάτι δε λειτουργεί, είναι γιατί δεν πέτυχε, δε φταίει κανένα είδος και καμία προσέγγιση.

 

Τι είναι αυτό που σας τράβηξε στο θέατρο και την σκηνοθεσία;

Αυτό που άνθρωποι μοιράζονται με απίθανους τρόπους μια ιστορία μέσα σε μια αίθουσα κι αυτή η αίθουσα γεμίζει με ενέργεια και συναισθήματα.

Ποιο ήταν το πρώτο θεατρικό που θυμάστε να είδατε στη ζωή σας, και τι αίσθηση σας άφησε;

Ειλικρινά δε θυμάμαι κάτι από πάρα πολύ παλιά. Όταν άρχισα να ανακαλύπτω ότι έλκομαι έντονα από το θέατρο, θυμάμαι να βλέπω το «Άγριο Μέλι» με τον Γ. Κιμούλη και τον «Κατά Φαντασίαν Ασθενή» με το Γ. Μιχαλακόπουλο στο Εθνικό. Και τα δύο αυτά πρέπει να είναι γύρω στο '92 αν δεν κάνω λάθος. Με αυτά και μια σειρά άλλων που άρχισα να βλέπω τότε, ανακάλυψα την αίσθηση για την οποία είπα πριν, και δεν μπόρεσα ποτέ να ξεφύγω από τη μαγεία της.

 

Αλήθεια, ως μικρό παιδί, τι θέλατε να γίνετε;

Δεν ξέρω. Κάποια στιγμή σίγουρα παίχτης του μπάσκετ. Αργότερα – μάλλον λανθασμένα – ψυχολόγος. Ως πολύ μικρός πάντως με θυμάμαι να παίζω ιστορίες με τις ώρες με τα πλεϊμομπίλ... Κάπου εκεί έβγαινε το θέμα με τη σκηνοθεσία. Πάντως το ανακάλυψα (το θέατρο) μετά το σχολείο.

Μιλήστε μου λίγο για το πώς προσεγγίσατε την Αγγέλα...

Σαν μια δυνατή, περιπετειώδη ιστορία γεμάτη πάθος που μιλάει για ανθρώπους που μάχονται το άδικο. Αρκεί κανείς, κατά τη γνώμη μου, απλά να ακολουθήσει αυτή την ιστορία βήμα βήμα για να βρει τη συναρπαστικότερη δυνατή προσέγγιση.

Η άποψη του Γιώργου Παλούμπη για το θέατρο; «Ό,τι λειτουργεί, λειτουργεί». Facebook Twitter
Αθήνα. Δεκαετία του ’50. Η Αγγέλα έρχεται από το χωριό της για να δουλέψει υπηρέτρια σε ένα αστικό σπίτι. Μνήμες της επαρχίας, έρωτες, όνειρα αλλά και ένας μυστηριώδης θάνατος μπερδεύονται, με φόντο μια Ελλάδα τραυματισμένη από τον Εμφύλιο, όπου κυριαρχούν η φτώχεια, η εκμετάλλευση, η αστυνομία, το όνειρο της φυγής, η μετανάστευση στην Αμερική.
 

Τι είναι αυτό που σας τράβηξε στην Αγγέλα;

Σίγουρα η γραφή, η ροή και η εξέλιξη της ιστορίας. Αλλά και το γεγονός ότι μιλάει για ανθρώπους που μάχονται, τότε, για τις ίδιες αξίες που αναζητάμε και σήμερα.

Σκεφτήκατε να «εκμοντερνίσετε» το έργο; Ποια είναι η άποψή σας για τέτοιες απόπειρες;

Δε σκέφτηκα να αλλάξω κάτι και να το φέρω στο σήμερα κτλ. Η σκέψη μου όμως, όπως και όλων των συνεργατών, που υπάρχει «κάτω» από την παράσταση είναι σαφώς σημερινή, σύγχρονη και φρέσκια. Είναι μια «Αγγέλα» που σαν από τότε να μιλάει για το σήμερα. Ή για το «πάντα». Το ίδιο το έργο άλλωστε με τα θέματα που πραγματεύεται είναι τρομαχτικά επίκαιρο.
Η άποψη μου για το οτιδήποτε στο θέατρο είναι ότι: ό,τι λειτουργεί, λειτουργεί... Δε πα' να είναι είτε μοντέρνο, είτε μεταμοντέρνο, είτε κλασσικό, είτε οτιδήποτε. Όταν κάτι δε λειτουργεί, είναι γιατί δεν πέτυχε, δε φταίει κανένα είδος και καμία προσέγγιση.

Για ποιο απ' όλα τα έργα σας θα λέγατε πως είστε πιο περήφανος, και γιατί;
Δεν ξεχωρίζω εύκολα ένα. Σίγουρα πάντως έχω σε ξεχωριστή θέση το Penalty, το No44 και το Pacman γιατί τα έγραψα κιόλας.

Τι σας εμπνέει στην σκηνοθεσία, αλλά και τη ζωή;

Στη σκηνοθεσία με εμπνέουν πρώτα οι ηθοποιοί, στη ζωή... η γυναίκα μου και το παιδί μου.

Ως πολύ μικρός πάντως με θυμάμαι να παίζω ιστορίες με τις ώρες με τα πλεϊμομπίλ... Κάπου εκεί έβγαινε το θέμα με τη σκηνοθεσία.

 

Ποιο θα λέγατε πως είναι το πιο δύσκολο κομμάτι της δουλειάς ενός σκηνοθέτη; 

Για μένα το πιο δύσκολο είναι να μου ζητηθεί από πολύ νωρίς concept σκηνικού – παράστασης, πριν να έχω καλά καλά δουλέψει με τους ηθοποιούς. Επίσης δύσκολο είναι να συντονίσεις το τεχνικό κομμάτι μιας παράστασης σε μια πολύ μεγάλη αίθουσα όπου οι άνθρωποι δεν είναι κοντά και συνεννοούνται με ενδοεπικοινωνίες κτλ. Τελικά βέβαια όλα γίνονται...

Και το πιο ευχάριστο;
Το πιο ευχάριστο σαφώς είναι το ψάξιμο εις βάθος των χαρακτήρων με τους ηθοποιούς στην πρόβα.

Ξέρω πως διδάσκετε υποκριτική στο Θέατρο Τέχνης. Θέλετε να μου μιλήσετε για την εμπειρία;

Διδάσκω στο πρώτο έτος ένα μάθημα υποκριτικής. Τα παιδιά θέλουν να μάθουν, αρκεί να καταφέρει κανείς να τους πείσει ότι τους αφορά. Λόγω ηλικίας πιστεύω οι μαθητές των σχολών έχουν κατάλοιπα από το σχολείο και μπορεί από στιγμή σε στιγμή να βαρεθούν, να χαζέψουν, να κάνουν πλάκα κτλ. Θέλει πάντα να βρίσκεις κάποιον τρόπο να τα επαναφέρεις. Προσωπικά περνάω πολύ ωραία με το τμήμα μου και πλέον βλέπω τα όμορφα αποτελέσματα της δουλειάς που έχουμε κάνει το πρώτο αυτό τρίμηνο.

Ποια είναι η τελευταία παράσταση που είδατε;

Πρόσφατα όπως είναι λογικό είδα όλες τις παραγωγές του ΚΘΒΕ, που όλες κρατούν ένα υψηλό επίπεδο. Στην Αθήνα πολύ πρόσφατα είδα την παράσταση «Σουρελαϊκεν» από την ομάδα Τσούκου Τσούκου στο Baumstrasse και πέρασα τέλεια.

 

Η άποψη του Γιώργου Παλούμπη για το θέατρο; «Ό,τι λειτουργεί, λειτουργεί». Facebook Twitter

Ιnfo:

ΑΓΓΕΛΑ / Κ.Θ.Β.Ε. Μονή Λαζαριστών - Σκηνή Σωκράτης Καραντινός (22/01/2016 - 24/04/2016)

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Βαρόνος “Φ”»: Ένας καταχρεωμένος «ευγενής» σε μια τρελή κωμωδία εξαπάτησης

Θέατρο / Ένας καταχρεωμένος «ευγενής» σε μια τρελή κωμωδία εξαπάτησης

Πιάνοντας το νήμα από την ιδέα μιας καυστικής κωμωδίας ηθών του 1870 που μιλά για την απάτη, η ιστορία ενός ψευτοευγενούς στην παράσταση «Βαρόνος “Φ”» φτάνει στη σύγχρονη υποκρισία και στον εαυτό που θέλουμε να δείχνουμε στην κοινωνία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το ΜΑΜΙ είναι ένα ποίημα για τις ζωές των γυναικών

Θέατρο / «ΜΑΜΙ»: Εικόνες από τη ζωή μιας μητέρας

Το ποιητικό σύμπαν του 26χρονου σκηνοθέτη που μας μάγεψε με το «Goodbye Linditta», εστιάζει αυτήν τη φορά στην ιστορία μιας γυναίκας μέσα από τα μάτια ενός αγοριού που δεν θέλει να τη θεοποιήσει αλλά να την παρατηρήσει.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
O Τομά Ζολί στην Αθήνα: Ποιος είναι ο προκλητικός, ανατρεπτικός τελετάρχης των Ολυμπιακών Αγώνων

Θέατρο / O Τομά Ζολί στην Αθήνα: Ποιος είναι ο προκλητικός, ανατρεπτικός τελετάρχης των Ολυμπιακών Αγώνων

Ο πολυσυζητημένος σκηνοθέτης της τελετής έναρξης και λήξης των Ολυμπιακών Αγώνων του Παρισιού, που έγινε διάσημος για τις φιλόδοξες, μεγαλειώδεις παραστάσεις του, πιστεύει απόλυτα στη μαγική δύναμη του θεάτρου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Αντικείμενα»: Μια παράσταση για τη υπόθεση των αδερφών Παπέν

Θέατρο / Μια παράσταση για τις εξουσιαστικές σχέσεις και ένα φρικτό έγκλημα

Στην παράσταση «Αντικείμενα», ο Γιάννης Αποσκίτης, ο Γιώργος Κατσής και ο Πάνος Παπαδόπουλος αφηγούνται με ένα δικό τους πρωτότυπο έργο μια ιστορία που κρύβεται στην υπόθεση των αδερφών Παπέν, αλλά δεν έχει ακόμα γραφτεί.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Σπύρος A. Ευαγγελάτος: Μια μεγάλη διαδρομή

Πέθανε Σαν Σήμερα / Σπύρος A. Ευαγγελάτος: Μια μεγάλη διαδρομή στο ελληνικό θέατρο

Το Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης κυκλοφόρησε έναν τόμο 535 σελίδων, αφιερωμένο στον σπουδαίο σκηνοθέτη, φιλόλογο, συγγραφέα και ακαδημαϊκό που άφησε ανεξίτηλη τη σφραγίδα του στην ιστορία του ελληνικού θεάτρου.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Merde!»: Μια παράσταση για τα κωμικοτραγικά παρασκήνια του θεάτρου

Θέατρο / «Merde!»: Μια παράσταση για τα κωμικοτραγικά παρασκήνια του θεάτρου

Ο Βασίλης Μαγουλιώτης και ο Γιώργος Κουτλής συνσκηνοθετούν τον Νίκο Καραθάνο και την ομάδα των «Παιχτών» σε ένα νέο έργο με έναν αδηφάγο παραγωγό, έναν «ποιοτικό» σκηνοθέτη, έναν «εμπορικό» ηθοποιό, και τον γολγοθά της προετοιμασίας μιας παράστασης που πρέπει να αφορά τους πάντες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πριονίζοντας τα ποδ(άρ)ια της πατριαρχίας

Θέατρο / Πριονίζοντας τα ποδ(άρ)ια της πατριαρχίας

Πατροκτονίες δεν επιτελούν, πλέον, μόνον οι γιοι αλλά και οι θυγατέρες, όπως διαπιστώνουμε στη μαύρη κωμωδία «Ο τρόμος του κροκόδειλου» που σκηνοθετεί ο Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος στο Θέατρο του Νέου Κόσμου.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ένα τετραήμερο με ψηφιακή και αναλογική τέχνη στη Νέα Υόρκη

Αποστολή στη Νέα Υόρκη / «Ο καλλιτέχνης δεν χρειάζεται να αποδείξει ότι είναι πιο έξυπνος από το AI, αλλά ότι μπορεί να γίνει πιο δημιουργικός»

Η LiFO παρακολούθησε τέσσερα έργα ψηφιακής τέχνης και χορού με τα οποία το Ίδρυμα Ωνάση και η πλατφόρμα Onassis ONX συμμετείχαν στο φημισμένο νεοϋορκέζικο φεστιβάλ «Under the radar».
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
O οdy icons τραγουδάει Λαπαθιώτη σε μια παράσταση του Γιάννη Σκουρλέτη και της bijoux de kant

Θέατρο / «Ο Λαπαθιώτης έφερνε τη νύχτα μέσα στη μέρα, κάτι που σήμερα αποκαλούμε "κουίρ"»

Ο περφόρμερ και δημιουργός της αβανγκάρντ μουσικής οdy icons ερμηνεύει ποιήματα του Ναπολέοντα Λαπαθιώτη μελοποιημένα από τον Χρίστο Θεοδώρου στη νέα παράσταση της bijoux de kant.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Σημασία έχει ν’ αγαπάς (και να χορεύεις)

Θέατρο / Σημασία έχει ν’ αγαπάς (και να χορεύεις)

Η Ορχήστρα των Μικρών Πραγμάτων παρουσιάζει για πρώτη φορά στην Ελλάδα «Το Συνέδριο για το Ιράν» του Βιριπάγιεφ, έναν ιδιότυπο αγώνα λόγου που είναι σμιλεμένος σκηνοθετικά με τέτοιον τρόπο, ώστε να μην μοιάζει με ακαδημαϊκή «εισήγηση».
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ