Ίαν ΜακΚέλεν: «Η βασίλισσα ήταν αγενής μαζί μου» Facebook Twitter
«Aν ήμουν άνθρωπος με ανυποχώρητες αρχές, θα είχα απορρίψει την ιπποσύνη».

Ίαν ΜακΚέλεν: «Η βασίλισσα ήταν αγενής μαζί μου»

0

Δεν έχουν περάσει παρά λίγες εβδομάδες από τότε που ο σερ Ίαν ΜακΚέλεν τραυματίστηκε πέφτοντας από τη σκηνή ενός θεάτρου του Λονδίνου και έπρεπε να μείνει σπίτι του για να αναρρώσει. Οι «Times» φιλοξενούν μια εκτενή συνέντευξη του διάσημου 85χρονου ηθοποιού. Η πλούσια βιβλιοθήκη του στο πανέμορφο σπίτι του δίπλα στο ποτάμι, στο ανατολικό Λονδίνο, αποτελεί το έναυσμα για να ξεκινήσει την κουβέντα μαζί του ο δημοσιογράφος. Πέφτει επάνω στα απομνημονεύματα του πρίγκιπα Χάρι, με τον τίτλο «Spare».«Είμαι πέραν κάθε αμφιβολίας με το μέρος του Χάρι», λέει ο ΜακΚέλεν.

«Φανταστείτε να έχετε γεννηθεί στη βασιλική οικογένεια. Έχω υπάρξει για λίγο μέρος της δημόσιας ζωής, αλλά αυτοί οι άνθρωποι είναι στη φυλακή. Δεν μπορούν να κάνουν τίποτα φυσιολογικό. Μπορείς να φανταστείς να πρέπει να είσαι ευγενικός με όλους; Είμαι σίγουρος ότι η βασίλισσα ήταν αρκετά θυμωμένη στο τέλος. Και τις λίγες φορές που τη συνάντησα ήταν αρκετά αγενής.

Όταν έλαβα ένα μετάλλιο για την υποκριτική (το “Companion of Honour” το 2008), μου είχε πει: “Το κάνεις αυτό για πάρα πολύ καιρό”. Της αποκρίθηκα “Όχι τόσο καιρό όσο εσείς”. Εισέπραξα ένα βασιλικό χαμόγελο, αλλά πρόσθεσε: “Πηγαίνει ακόμα ο κόσμος θέατρο;”. Αυτό είναι πολύ αγενές όταν απονέμεις σε κάποιον μετάλλιο για την υποκριτική. Αυτό που εννοούσε ήταν: “Eνδιαφέρεται κανείς για σένα; Γιατί εγώ δεν ενδιαφέρομαι. Τώρα φύγε!”.

«Μεγάλωσα στο μεταπολεμικό Μπόλτον. Ως παιδί περνούσα δίπλα από το μεγαλύτερο βαμβακοποιείο της Ευρώπης και άκουγα τον θόρυβο. Το Μπόλτον δεν έχει πια μύλους και έχει γίνει πλέον προάστιο του Μάντσεστερ. Τα πράγματα αλλάζουν, αλλά έχουν μονίμως τόσο κακή διαχείριση».

Για να κατανοήσει πλήρως ο δημοσιογράφος την απότομη συμπεριφορά της βασίλισσας, ο ΜακΚέλεν λέει ότι πρέπει να του δείξει τη χειραψία της. Σηκώνονται όρθιοι και παίζουν ένα παιχνίδι ρόλων.

Ίαν ΜακΚέλεν: «Η βασίλισσα ήταν αγενής μαζί μου» Facebook Twitter
«Όταν έλαβα ένα μετάλλιο για την υποκριτική (το “Companion of Honour” το 2008), μου είχε πει: “Το κάνεις αυτό για πάρα πολύ καιρό”. Της αποκρίθηκα “Όχι τόσο καιρό όσο εσείς”».

«Θα είμαι η βασίλισσα», λέει και προσφέρει το χέρι του. Ο δημοσιογράφος προσπαθεί να το σφίξει, αλλά ο Ίαν ΜακΚέλεν τον σπρώχνει με δύναμη μακριά του. «Αυτή ήταν η χειραψία της, που σήμαινε: “Φύγε!”».

Έχοντας περάσει 60 χρόνια παίζοντας σαιξπηρικούς βασιλιάδες, απ’ ό,τι φαίνεται ενδιαφέρεται εξίσου για την ψυχολογία των πραγματικών βασιλιάδων. Μοιάζει να ανησυχεί ειλικρινά για τον αντίκτυπο που έχουν τα βασιλικά καθήκοντα στην ψυχική υγεία κάποιου στην πραγματική ζωή.

Λέει χαρακτηριστικά: «Βγάζω το καπέλο σε όποιον καταφέρνει να παραμείνει λογικός σε αυτόν τον κόσμο. Όπως κατάφερε να το κάνει ο αείμνηστος Δούκας του Εδιμβούργου, αν και ακόμη και αυτός ήταν βαθιά εκκεντρικός και υποψιάζομαι ότι ήταν βαθιά δυστυχισμένος. Το ίδιο και ο σημερινός βασιλιάς. Κατά κάποιον τρόπο επιβιώνει, αλλά είναι σαφώς κατεστραμμένος. Όσο για τον Χάρι, μάλλον δεν είναι αρκετά έξυπνος ή δεν έχει τους κατάλληλους φίλους για να βοηθήσει πραγματικά τον εαυτό του. Να θυμάστε, είχε τη δυνατότητα να διαλέξει ανάμεσα σε όλες τις όμορφες γυναίκες του κόσμου. Ελπίζω να βρήκε τη σωστή».

Οι δυο άντρες βρίσκονται στο σαλόνι του ΜακΚέλεν που έχει θέα στον ποταμό Τάμεση. Έχοντας ξεκινήσει τη μέρα του με πιλάτες, μοιάζει να κινείται ικανοποιητικά. Αλλά η αναπάντεχη αποχώρησή του από τη σκηνή τον Ιούνιο, κατά τη διάρκεια μιας παράστασης του «Player Kings», διασκευής του «Ερρίκου Δ', μέρος 1 και 2» του Σαίξπηρ από τον Ρόμπερτ Άικ, στο Noël Coward Theatre, τον στοιχειώνει ακόμα. Υποδυόταν τον εύσωμο, θορυβώδη Φάλσταφ φορώντας ένα ογκώδες κοστούμι και μόλις είχε λάβει μέρος σε μια πολύπλοκη σκηνή μάχης, όταν το πόδι του πιάστηκε σε μια αναποδογυρισμένη καρέκλα και γλίστρησε στη σκηνή εξαιτίας μιας πεταμένης εφημερίδας. Θυμάται τις σκέψεις του όταν συνειδητοποίησε ότι βρισκόταν στον αέρα.

Ίαν ΜακΚέλεν: «Η βασίλισσα ήταν αγενής μαζί μου» Facebook Twitter
Υποδυόταν τον εύσωμο, θορυβώδη Φάλσταφ φορώντας ένα ογκώδες κοστούμι. Φωτ: Manuel Harlan

«Τις θυμάμαι ακριβώς, επειδή το έχω σκεφτεί πολλές φορές από τότε», λέει. «Καθώς άρχισα να γλιστράω, σκέφτηκα ότι αυτό είναι το τέλος. Δεν ήξερα ποιανού τέλος −σίγουρα της παράστασης εκείνης της βραδιάς−, αλλά καθώς καταποντιζόμουν ήμουν έτοιμος να αποδεχτώ ότι μπορεί και να πεθάνω».

Το ογκώδες κοστούμι, για να μην αναφερθούμε στον θεατή πάνω στον οποίο προσγειώθηκε, πιθανώς να ήταν εκείνο που του έσωσε τη ζωή, αλλά έσπασε τον καρπό του και έναν σπόνδυλο. Τόσο ο ίδιος όσο και ο θεατής μεταφέρθηκαν στο νοσοκομείο.

«Φώναξα, “Βοηθήστε με!” και μετά “Συγγνώμη”», λέει, απορώντας με την τρέλα της στιγμής. «Στο τέλος φώναξα: “Δεν είμαι εγώ αυτός. Δεν το κάνω αυτό”, γιατί δεν υπάρχει τίποτα χειρότερο για έναν ηθοποιό του θεάτρου από το να χάνει μια παράσταση».

Φαίνεται όντως λίγο κουρασμένος, εν μέρει επειδή εξακολουθεί να έχει τη γενειάδα του Φάλσταφ. «Την κράτησα σε ένδειξη αλληλεγγύης», λέει. «Τέλος πάντων, πώς είμαι;». «Εξαιρετικά καλά», του απαντάει ο δημοσιογράφος. Φοράει σακάκι, τζιν, αθλητικά παπούτσια και ένα πολύχρωμο κασκόλ. «Ωραία, γιατί θέλω να ξαναβρεθώ εκεί επάνω», λέει.

Πόσοι 85χρονοι που αναρρώνουν από πτώση θέλουν να επιστρέψουν στη δουλειά; Ο λόγος ωστόσο για τον οποίο γίνεται η συνέντευξη είναι μια νέα δουλειά του Ίαν MακΚέλεν, η οποία είχε ολοκληρωθεί πριν από το ατύχημά του.

Πρωταγωνιστεί στο «The Critic» και υποδύεται τον σημαίνοντα κριτικό θεάτρου Τζίμι Έρσκιν, ο οποίος είναι σε διαμάχη με τον ιδιοκτήτη της καθεστωτικής εφημερίδας «Viscount Brooke» (Mark Strong). Η ταινία διαδραματίζεται στην Αγγλία της δεκαετίας του ‘30, οπότε γίνεται πολύς λόγος σε λέσχες κυρίων και εξοχικές κατοικίες για την άνοδο του φασισμού. Οι Μελανοχίτωνες του Όσγουολντ Μόσλι περιφέρονται στους δρόμους και, σε ένα σημείο, ο χαρακτήρας που υποδύεται ο ΜακΚέλεν δέχεται επίθεση από φασίστες επειδή περπατούσε με τον μαύρο φίλο του. «Πες στον φίλο σου να γυρίσει από εκεί που ήρθε», του λένε.

Ίαν ΜακΚέλεν: «Η βασίλισσα ήταν αγενής μαζί μου» Facebook Twitter
Πρωταγωνιστεί στο «The Critic» και υποδύεται τον σημαίνοντα κριτικό θεάτρου Τζίμι Έρσκιν.

Κι ενώ είναι ταινία εποχής, οι πρόσφατες ταραχές που ξεκίνησαν οι ακροδεξιοί στο Ρόδεραμ, το Σάντερλαντ, το Μίντλεσμπρο και αλλού, την καθιστούν επίκαιρη. Είχαν να ακουστούν πολλά χρόνια τέτοιες ρατσιστικές ακρότητες. Στο Hull, μια παρέα Ρουμάνων αναγκάστηκε να εγκαταλείψει το αυτοκίνητό της.

«Ναι, είναι απειλητικό αυτό που συμβαίνει στη χώρα μας. Θέλω να πάω το “Player Kings” στο Σάουθπορτ, το Σάντερλαντ, το Μίντλεσμπρο, οπουδήποτε συνέβησαν αυτές οι ταραχές, και να πω: “Έλα, Σάουθπορτ, πιστεύω σε σένα”. Πώς μένουν ενωμένες οι κοινωνίες σε περιόδους αναταραχής;»

Έχει γίνει μάρτυρας αρκετών ανακατατάξεων από τότε που μετακόμισε σε αυτό το σπίτι πριν από 44 χρόνια. Κοιτάζοντας προς τον Τάμεση, κατά μήκος της όχθης στα δεξιά βρίσκεται η παμπ του, Grapes (είναι συνιδιοκτήτης της μαζί με τον Ρώσο επιχειρηματία Εβγκένι Λεμπέντεφ και τον σκηνοθέτη Σον Ματίας), η οποία βρίσκεται στο ίδιο σημείο από το 1583 και αναφέρεται στο πρώτο κεφάλαιο του βιβλίου του Ντίκενς «Our Mutual Friend». Αριστερά βρίσκονται οι γαλάζιοι γυάλινοι πύργοι του Canary Wharf, που ανεγέρθηκαν αργότερα. Έτσι, έχει συνηθίσει τις αλλαγές. Ωστόσο, φαίνεται να ανησυχεί πραγματικά.

«Πες μου, θα γίνει εμφύλιος πόλεμος;» ρωτάει ξαφνικά. «Τι δουλειά έχει ο Μασκ να λέει ότι βρισκόμαστε στα πρόθυρα εμφυλίου; (Κατά τη διάρκεια των ταραχών, ο Elon Musk έκανε στο X αυτόν τον ισχυρισμό.) Ξέρω ότι αυτός και ο φίλος του ο Τραμπ είναι επιρρεπείς στην υπερβολή, αλλά μετά σκέφτηκα, τι θα γινόταν αν όντως συνέβαινε; Θα πρέπει να οχυρωθούμε στα σπίτια μας; Αν είναι έτσι, νομίζω ότι μάλλον θα πρέπει να είμαι με το μέρος των αρχών, όπου δεν αισθάνομαι πάντα άνετα».

Μπορεί να είναι ένας εξαιρετικός σαιξπηρικός ηθοποιός, ένας αξιομνημόνευτος, ηχηρός Γκάνταλφ από τον «Άρχοντα των Δαχτυλιδιών» και ένας καθ' όλα ευχάριστος, μεγαλοπρεπής ομιλητής, αλλά ήταν ανέκαθεν ακτιβιστής.

Ίαν ΜακΚέλεν: «Η βασίλισσα ήταν αγενής μαζί μου» Facebook Twitter
Με τον Βρετανός πολιτικό του Εργατικού Κόμματος Neil Kinnock σε διαμαρτυρία στο Hyde Park για την υποστήριξη των θεατρικών επιχορηγήσεων,1983. Φωτ.: Getty Images/ Ideal Image

«Μεγάλωσα στο μεταπολεμικό Μπόλτον. Ως παιδί περνούσα δίπλα από το μεγαλύτερο βαμβακοποιείο της Ευρώπης και άκουγα τον θόρυβο. Το Μπόλτον δεν έχει πια μύλους και έχει γίνει πλέον προάστιο του Μάντσεστερ. Τα πράγματα αλλάζουν, αλλά έχουν μονίμως τόσο κακή διαχείριση».

Εκπροσωπεί την παλιά θεατρική παράδοση. Γελάει με τις φήμες που κυκλοφορούν στο διαδίκτυο, όπως ότι έχει τη δική του ποδοσφαιρική ομάδα, μια αλυσίδα φαστ φουντ με το όνομα Fat McKellens, τη δική του μάρκα βότκας και μια σειρά ρούχων, την Ian McKellen: Seduction. Τέτοια πράγματα κάνουν ηθοποιοί όπως ο Ράιαν Ρέινολντς ή η Γκουίνεθ Πάλτροου. Χρησιμοποιούν το επάγγελμα για να εξυπηρετήσουν ευρύτερα επιχειρηματικά συμφέροντα. Εκείνος πιστεύει ότι η θέση ενός ηθοποιού είναι ανάμεσα στον λαό.

«Μεγάλωσα σε μια εποχή που στο Ηνωμένο Βασίλειο ένας ηθοποιός έπρεπε να ολοκληρώσει 44 εβδομάδες στο περιφερειακό θέατρο για να αποκτήσει κάρτα μέλους στο σωματείο. Το περιφερειακό θέατρο αποτελούσε μέρος του ιστού της κοινωνίας μας», λέει. Το 2018 περιόδευσε με έναν μονόλογο και παραχώρησε τα κέρδη στα θέατρα της επαρχίας για να συνεχίσουν να λειτουργούν.

«Το Λονδίνο έχει τη μοναρχία, τα μέσα ενημέρωσης, την κυβέρνηση, τα θέατρα, τις θέσεις εργασίας − πρέπει να μοιραστούμε κάποια από αυτά τα πράγματα, αλλιώς σίγουρα θα υπάρξουν προβλήματα».

Και όμως, εφόσον δέχτηκε τους ρόλους του Μαγκνέτο στους «X-Men» και του Γκάνταλφ στον «Άρχοντα των Δαχτυλιδιών», σίγουρα είναι αστέρι του Χόλιγουντ; Ακόμη και ένα βροχερό απόγευμα Τρίτης, οι θαυμαστές καταφθάνουν στην παμπ του για να δουν το μπαστούνι του Γκάνταλφ, το οποίο φυλάσσεται πίσω από το μπαρ.

«Όχι, δεν είμαι σταρ του Χόλιγουντ. Είμαι μάλλον τουρίστας στο Χόλιγουντ. Είναι ωραίο να βλέπεις πώς λειτουργούν όλα αυτά, αλλά νιώθω ότι δεν κάνω τη δουλειά μου αν δεν βρίσκομαι πάνω στη σκηνή».

Ίαν ΜακΚέλεν: «Η βασίλισσα ήταν αγενής μαζί μου» Facebook Twitter
Στον ρόλο του Γκάνταλφ στον «Άρχοντα των Δαχτυλιδιών».

Πριν από 20 και πλέον χρόνια, όταν ανέλαβε για πρώτη φορά τον ρόλο του μάγου του Τόλκιν, η εμπειρία τον έκανε να δακρύσει.

«Επειδή επρόκειτο για μια εξαιρετικά τεχνική κινηματογράφηση, έπρεπε να προσποιηθώ ότι μιλούσα σε φιγούρες στερεωμένες σε ξυλάκια, που αντιπροσώπευαν τα χόμπιτ. Και έτσι είπα, χωρίς να καταλάβω ότι το μικρόφωνό μου ήταν ανοιχτό, “Δεν είναι αυτός ο λόγος που έγινα ηθοποιός”, και εκείνο το βράδυ έγραψα στον σκηνοθέτη Πίτερ Τζάκσον και προσφέρθηκα να παραιτηθώ. Την επόμενη μέρα βρήκα τη σκηνή μου στρωμένη με χαλί και γεμάτη καλάθια με φρούτα και σοκολάτες με ένα σημείωμα: “Μην ανησυχείς. Θα βρούμε άλλον τρόπο”».

Μπορεί ένας πλούσιος ηθοποιός να κάνει ακόμα τη διαφορά; Στην Αμερική, οι αριστεροί ηθοποιοί απορρίπτονται πλέον ως μέρος της «ελίτ». Ο Ντόναλντ Τραμπ χλεύασε τον δημοκράτη Τζορτζ Κλούνεϊ ως «ψευτο-ηθοποιό» και τον Ρόμπερτ Ντε Νίρο ως «τρελό» επειδή προσπάθησαν να αξιοποιήσουν την επιρροή τους εναντίον του. Όταν οι κορυφαίοι ηθοποιοί στον κόσμο κερδίζουν 30 εκατομμύρια λίρες και παραπάνω ο καθένας (σύμφωνα με το «Forbes»), δεν είναι το κλίμα μάλλον εναντίον τους;

«Νοιάζομαι πραγματικά», λέει. «Και ο Τομ Χανκς νοιάζεται. Κάνει σοβαρή δουλειά με τους βετεράνους. Και η Μέριλ Στριπ νοιάζεται. Μου είπε ότι κάποτε είχε μόλις καθίσει να φάει στο σπίτι της, όταν δέχτηκε τηλεφώνημα από το Λευκό Οίκο. Ο Πρόεδρος Ρέιγκαν ήθελε να της μιλήσει για εξωτερικές υποθέσεις επειδή ένιωθε πιο άνετα μαζί της από ό,τι με τους συμβούλους του. Και η Σούζαν Σάραντον είναι επίσης στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος. Το πρόβλημα με την Αμερική είναι ότι είναι πάρα πολύ μεγάλη και οι άνθρωποι στις μεσοδυτικές Πολιτείες δεν σχετίζονται με εκείνους στην Καλιφόρνια ή τη Νέα Υόρκη.

Η Βρετανία είναι μικρή και πρέπει να εκτιμήσουμε τη συνοχή που έχουμε. Πριν από χρόνια, όταν ήθελα να μιλήσω με τον Τζον Μέιτζορ για θέματα των ομοφυλοφίλων, τον είδα σε δείπνο στο Εθνικό Θέατρο και έτσι απλά έσκυψα πάνω από το τραπέζι και του είπα: “Μπορώ να σου μιλήσω για κάτι;”. Ο πατέρας του ήταν στη σόουμπιζ  (ο Τομ Μέιτζορ-Μπολ ήταν καλλιτέχνης στο μιούζικ χολ και στο τσίρκο). Μου απάντησε: “Ναι”. Δεν νομίζω ότι θα μπορούσατε να κερδίσετε τόσο εύκολα το αυτί του Προέδρου των ΗΠΑ ή του Πούτιν».

Ίαν ΜακΚέλεν: «Η βασίλισσα ήταν αγενής μαζί μου» Facebook Twitter
«Σκέφτομαι τον θάνατο κάθε μέρα. Όχι με συναισθηματικό τρόπο ή ανησυχώντας γι' αυτόν, απλά ως γεγονός. Ακόμα κι αν δεν το σκέφτεσαι, σύντομα χτυπάει το τηλέφωνο και ένας ακόμα φίλος σου έχει πεθάνει». Φωτ.: Getty Images/ Ideal Image

Στα τέλη της δεκαετίας του ‘80, ο σερ Ίαν ΜακΚέλεν ήταν τόσο θυμωμένος με την ομοφοβική νομοθεσία της κυβέρνησης Θάτσερ, που βοήθησε στην ίδρυση της ομάδας εκστρατείας Stonewall. Το «The Critic» τον τοποθετεί ξανά στην εποχή που η ομοφυλοφιλία ήταν παράνομη. Ο χαρακτήρας του, ο Έρσκιν, ξυλοκοπείται, ντροπιάζεται και εκβιάζεται. Ήταν δύσκολο να επιστρέψει στην κρυφή ταυτότητα της «ντουλάπας»;

«Δεν ήταν ωραίο να ξαναζήσω την ντροπή, τον φόβο. Κάποιοι άνθρωποι που γνωρίζω ισχυρίζονται ότι απολάμβαναν τον κίνδυνο εκείνης της εποχής, αλλά εγώ όχι. Ξεχνάει κανείς ότι ακόμη και ο σερ Τζον Γκίλγκουντ δεν ξεπέρασε ποτέ τη ντροπή της σύλληψής του (το 1953, ο Γκίλγκουντ κατηγορήθηκε για “επίμονη υποβολή ανδρών σε ανήθικους σκοπούς”). Όταν ήταν 90 ετών του έγραψα και του είπα ότι θα ήταν ωραίο να τον ευχαριστούσαμε δημόσια για τις μυστικές δωρεές του στο Stonewall και μου έστειλε μια μικρή κάρτα που έλεγε: “Όχι, όχι, όχι, όχι, όχι. Δεν θέλω να το φέρω ξανά στην επιφάνεια”. Για τη νέα γενιά η ιδέα της “ντουλάπας” είναι γελοία, αλλά για κάποιους η ντροπή δεν έφυγε ποτέ. Αυτή είναι μια απίστευτη αλλαγή που συνέβη κατά τη διάρκεια της ζωής μου».

Πρόσφατα, η στάση του Stonewall για τα δικαιώματα των τρανς ανθρώπων θεωρήθηκε ακραία. Μήπως το παρατράβηξαν;

Ίαν ΜακΚέλεν: «Η βασίλισσα ήταν αγενής μαζί μου» Facebook Twitter
Στον ρόλο του Magneto.

«Δεν μιλάω για τα ζητήματα των τρανς ανθρώπων, επειδή τα επιχειρήματα και των δύο πλευρών έχουν βάση. Συμφωνώ με εκείνους που λένε ότι οι δύο απόψεις είναι πολύ πιο κοντά απ' ό,τι οι συνειδητοποιεί ο κόσμος. Όταν μιλάμε για τα τρανς άτομα, οφείλουμε να συνειδητοποιούμε τα διλήμματά τους, τον πόνο και την ταλαιπωρία τους».

Δεν είναι ιδεολόγος. Είναι πραγματιστής. Πριν από μερικά βράδια βαρέθηκε τόσο πολύ να αναρρώνει στο σπίτι που πέρασε από το Grapes για το κουίζ της παμπ. Τον πλησίασε μια έφηβη κοπέλα με δάκρυα στα μάτια και του είπε: «Σας ευχαριστώ για όλα όσα κάνατε για τους ομοφυλόφιλους». «Αυτό σήμαινε κάτι για μένα, παρόλο που δεν έκανα τίποτα άλλο από το να είμαι ο εαυτός μου».

Μερικές φορές θυμάται πόσο σκοτεινός ήταν κάποτε ο κόσμος. Το 2016 περιόδευσε στη Ρωσία ως προσκεκλημένος του Βρετανικού Συμβουλίου. Στην Αγία Πετρούπολη τον ακολούθησαν μυστικοί πράκτορες και λίγο πριν από τις προγραμματισμένες προβολές ορισμένων ταινιών του, οι προβολείς του κινηματογράφου χάλασαν μυστηριωδώς.

«Έτσι, το υπουργείο Εξωτερικών ύψωσε τη σημαία με το ουράνιο τόξο πάνω από το προξενείο και πρόβαλε τις ταινίες εκεί. Μπράβο στη Βρετανία!».

Στο «The Critic» ο χαρακτήρας που υποδύεται είναι ένας αδικημένος άνθρωπος που σχεδιάζει να ρίξει το κατεστημένο εκ των έσω. Ο Ίαν ΜακΚέλεν είναι πολύ πιο αξιοσέβαστος. Ανακηρύχθηκε ιππότης το 1991, αν και πολλοί πίστευαν ότι δεν θα έπρεπε να έχει δεχτεί τον τίτλο.

«Λίγες μέρες μετά την ανακήρυξή μου, ένας φίλος μου είπε: “Θα ανακαλύψεις ότι οι καλύτεροι φίλοι σου είναι οι χειρότεροι εχθροί σου”. Τότε ο Ντέρεκ Τζάρμαν (καλλιτέχνης, κινηματογραφιστής και ακτιβιστής) είπε: “Ο ΜακΚέλεν είναι ένας στρέιτ άνδρας με γκέι ρούχα”. Δεν είναι και πολύ γενναιόδωρο να το λες αυτό σε έναν άνθρωπο που μόλις βγήκε από την ντουλάπα. Νομίζω ότι πίστευε ότι θα έπρεπε να ενταχθώ στο σύνολο των queer καλλιτεχνών και να αναλάβω μόνο γκέι ρόλους. Του είπα: “Η ετεροφυλοφιλία είναι πάρα πολύ ενδιαφέρουσα για να την αγνοήσουμε – Άμλετ, Μάκβεθ, Βασιλιάς Λιρ... Δεν μου επιτρέπεται;”».

Ίαν ΜακΚέλεν: «Η βασίλισσα ήταν αγενής μαζί μου» Facebook Twitter
«Είμαι ο σερ Ίαν Μακέλεν, αλλά μπορείτε να με αποκαλείτε Serena». Φωτ.: Pete Birkinshaw/Wikipedia

«Φυσικά, αν ήμουν άνθρωπος με ανυποχώρητες αρχές, θα είχα απορρίψει την ιπποσύνη. Εξάλλου, πολλοί το έχουν κάνει: Πολ Σκόφιλντ, Άλμπερτ Φίνεϊ, Ντέιβιντ Χόκνεϊ, Χάρολντ Πίντερ − θα ήμουν σε πολύ καλή παρέα. Αλλά οι ήρωές μου −ο σερ Λόρενς Ολίβιε, ο σερ Τζον Γκίλγκουντ, ο σερ Ραλφ Ρίτσαρντσον, ο σερ Άλεκ Γκίνες, ο σερ Ταϊρόν Γκάθρι− είχαν πέσει στην παγίδα.

Ο αποφασιστικός παράγοντας ήταν ο φίλος μου Μάικλ Κάσμαν, ηθοποιός και συνιδρυτής του Stonewall, ο οποίος μου είπε: “Ω, Ίαν, θα είναι τόσο χρήσιμο”. Και είχε δίκιο, γιατί το να είσαι ιππότης ανοίγει πόρτες. Εννοώ, κοιτάξτε τον σερ Κιρ Στάρμερ. Ένα μεγάλο μέρος της επιτυχίας του ήταν ότι το BBC έπρεπε να τον αποκαλεί «σερ Κιρ». Αυτό τον έκανε να ακούγεται τρομερά αξιοσέβαστος. Ο καημένος ο Μπόρις Τζόνσον δεν έχει ούτε έναν τίτλο».

Η νύχτα έχει πέσει, η παλίρροια στον Τάμεση έχει ανέβει και τα πλοία περνούν έξω από το παράθυρο. Ξαφνικά ο ηθοποιός ρωτάει τον δημοσιογράφο: «Έχετε κάνει διαθήκη; Πρέπει να την αναθεωρείς τακτικά, αλλιώς θα ανακαλύψεις ότι όλοι οι άνθρωποι στους οποίους θέλεις να αφήσεις πράγματα έχουν πεθάνει».

Έχοντας αναθεωρήσει μόλις πρόσφατα τη διαθήκη του, ανησυχεί για όλα τα όμορφα πράγματα που έχει στο σπίτι του. «Σε ποιον θα τα αφήσω όλα αυτά;», ρωτάει, κρατώντας στα χέρια του τη μάσκα που φορούσε για να υποδυθεί τον Μαγκνέτο. Στη συνέχεια, δείχνει ένα κορνιζαρισμένο γράμμα του βασιλιά Γεωργίου ΣΤ' που δόθηκε σε όλα τα παιδιά της Βρετανίας το 1946 για να γιορτάσουν τη νίκη ενός «ολοκληρωτικού πολέμου», ελπίζοντας σε «παγκόσμια ενότητα και ειρήνη» και, τέλος, ένα πανέμορφο βιβλίο τοποθετημένο σε μια ειδικά κατασκευασμένη βάση από τον φίλο του Ντέιβιντ Χόκνεϊ, δώρο του καλλιτέχνη για τα 80ά γενέθλιά του.

Σοβαρεύει και λέει: «Σκέφτομαι τον θάνατο κάθε μέρα. Όχι με συναισθηματικό τρόπο ή ανησυχώντας γι' αυτόν, απλά ως γεγονός. Ακόμα κι αν δεν το σκέφτεσαι, σύντομα χτυπάει το τηλέφωνο και ένας ακόμα φίλος σου έχει πεθάνει».

Μια πρόσφατη απώλεια ήταν η φίλη του, Ιρλανδή συγγραφέας Έντνα Ο’Μπράιαν. Η Ο’Μπράιαν ήταν η ψυχή πολλών πάρτι σε αυτό το σπίτι, λέει, και του έδωσε μάλλον συγκινητικές συμβουλές όταν πάλευε με την αυτοβιογραφία του. Το 2015 πήρε –σύμφωνα με τις φήμες− το ποσό του 1 εκατομμυρίου λιρών για να τη γράψει, αλλά στη συνέχεια διαπίστωσε ότι οι λέξεις δεν έβγαιναν. «Έτσι τη ρώτησα: “Για ποιον γράφω αυτό το βιβλίο, Έντνα;”».  Εκείνη του απάντησε να γράψει το βιβλίο για τη μητέρα του, Μάρτζερι, η οποία πέθανε σε ηλικία 42 ετών, όταν ο ίδιος ήταν 12 ετών. «Μου είπε: “Πες στη μαμά σου τι έκανες − όλες τις περιπέτειές σου που δεν πρόλαβε να δει”».

Ίαν ΜακΚέλεν: «Η βασίλισσα ήταν αγενής μαζί μου» Facebook Twitter
«Η προσφορά για τους ηλικιωμένους ηθοποιούς είναι αρκετά περιορισμένη», λέει. «Είμαι τυχερός − 85 ετών και ακόμα με θέλουν στις ταινίες τους». Φωτ.: Getty Images/ Ideal Image

Ενώ αναρρώνει, έχει ξαναρχίσει να ασχολείται με το βιβλίο. Μοιράζεται μερικές ιστορίες, όπως τότε που έπεσε πάνω στον Ντέιβιντ Μπόουι σε έναν μυστικό διάδρομο πίσω από το θέατρο Broadhurst στη Νέα Υόρκη (ο Μπόουι έπαιζε στο «Άνθρωπος ελέφαντας», εκείνος στο «Amadeus») ή για την τελετή απονομής των Όσκαρ, στην οποία διάφοροι ιππότες −ο ίδιος, ο σερ Άντονι Χόπκινς και ο σερ Μάικλ Κέιν− συναντήθηκαν με τον Στίβεν Σπίλμπεργκ. «Μας είπε: “Έι, μπορώ να συμμετάσχω κι εγώ; Είμαι κι εγώ ιππότης!” Και φυσικά καθώς τυχαίνει να είναι επίτιμος ιππότης, τον αφήσαμε να μπει στην παρέα».

Ο MακΚέλεν είναι σπουδαίος αφηγητής, αλλά η διάθεσή του αλλάζει.

«Θέλει ο κόσμος να μάθει αυτά τα πράγματα;», ρωτάει μειλίχια. Στη συνέχεια αρχίζει να ταξινομεί ξανά τα πράγματά του. Στον κήπο του υπάρχει ένα παγκάκι στη μνήμη του πατέρα του, ο οποίος πέθανε όταν εκείνος ήταν 25 ετών. Το δημοτικό συμβούλιο του Μπόλτον επρόκειτο να το πετάξει, οπότε ο ΜακΚέλεν το έσωσε.

«Μου αρέσει να κάθομαι εδώ έξω, αλλά αισθάνομαι ότι πρέπει να γίνω και πάλι χρήσιμος». Την επομένη το πρωί ένας σκηνοθέτης και ένας συγγραφέας θα τον επισκέπτονταν για να του μιλήσουν για ένα νέο έργο. Τα μάτια του λάμπουν στη σκέψη ότι θα είναι και πάλι απασχολημένος.

«Η προσφορά για τους ηλικιωμένους ηθοποιούς είναι αρκετά περιορισμένη», λέει. «Είμαι τυχερός − 85 ετών και ακόμα με θέλουν στις ταινίες τους».

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ίαν ΜακΚέλεν: Στην ταφόπλακά μου θα γράφει: «Ενθάδε κείται ο Γκάνταλφ, που έκανε coming out».

Αποκλειστική συνέντευξη / Ίαν ΜακΚέλεν: Στην ταφόπλακά μου θα γράφει: «Ενθάδε κείται ο Γκάνταλφ, που έκανε coming out».

Ο σπουδαίος Βρετανός ηθοποιός σε μια απολαυστική κουβέντα με τον Θοδωρή Κουτσογιαννόπουλο, με αφορμή το ντοκιμαντέρ «Ίαν ΜακΚέλεν: Ρόλος Ζωής»
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Δεν το βάζει κάτω ο Ίαν Μακέλεν

Θέατρο / Δεν το βάζει κάτω ο Ίαν Μακέλεν

Η απίθανη καριέρα ενός κορυφαίου ηθοποιού, του ακαταμάχητου Γκάλνταφ, του υποβλητικού Λιρ, ενός υποστηρικτή των μικρών θεάτρων, των ανθρωπίνων δικαιωμάτων και υπέρμαχου της ισότητας για τους ομοφυλόφιλους σε όλο τον κόσμο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

CHECK How soon is now: Μια παράσταση για τους μετεξεταστέους της συστημικής ιστορίας

Θέατρο / How soon is now: Μια παράσταση για τους μετεξεταστέους της Iστορίας

Σκηνοθετημένη από έναν νέο δημιουργό, η παράσταση που βασίζεται στο τελευταίο κείμενο της Γλυκερίας Μπασδέκη επιχειρεί έναν διάλογο με μία από τις πιο σκοτεινές περιόδους της ελληνικής ιστορίας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Αγορίτσα Οικονόμου

Αγορίτσα Οικονόμου / «Πέφτω να κοιμηθώ και σκέφτομαι ότι κάτι έχω κάνει καλά»

Βρέθηκε να κυνηγάει το όνειρο της υποκριτικής, χωρίς να γνωρίζει τον τρόπο, αλλά με τη βεβαιότητα ότι δεν ήθελε ποτέ να μείνει με την απορία «γιατί δεν το έκανα;». Μέσα από σκληρή δουλειά και πολλούς μικρούς ρόλους, κατάφερε να βρει τον δρόμο της στην τέχνη, στον οποίο προχωρά και αισθάνεται τυχερή. Η Αγορίτσα Οικονόμου είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΧΡΗΣΤΟΣ ΘΕΟΔΩΡΙΔΗΣ 

Θέατρο / «Αν κλάψω με ένα έργο, είμαι σε καλό δρόμο»

Ο Χρήστος Θεοδωρίδης, που έχει σκηνοθετήσει με επιτυχία δύο έργα φέτος, του Βιριπάγιεφ και της Αναγνωστάκη, εξηγεί γιατί τον ενδιαφέρουν τα κείμενα που μιλάνε στον άνθρωπο σήμερα, ακόμα κι αν σε αυτά ακούγονται ακραίες απόψεις που ενοχλούν και τον ίδιο.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Να είσαι γκέι στη Νέα Υόρκη

Θέατρο / «Η Κληρονομιά μας»: Τι αποκομίσαμε από την εξάωρη παράσταση στο Εθνικό

«Μία ποπ queer saga, παραδομένη πότε στη μέθη των κοκτέιλ Μανχάταν και πότε στο πένθος μιας αλησμόνητης συλλογικής απώλειας» – Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για το πολυβραβευμένο έργο του Μάθιου Λόπεζ, που παρουσιάζεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα από τον Γιάννη Μόσχο.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
«Δεν είμαι ασεβής, ούτε ιδιοσυγκρασιακή ούτε αιρετική»

Θέατρο / «Δεν είμαι ασεβής, ούτε ιδιοσυγκρασιακή, ούτε αιρετική»

Μετά την Ορέστεια του Στρίντμπεργκ και τις πρόβες για το έργο του Βασίλη Βηλαρά, η Λένα Κιτσοπούλου μιλάει για προσδοκίες και αποφάσεις, για επιτυχίες και απορρίψεις, για το «σύστημα» μέσα στο οποίο δουλεύει και για όλους εκείνους τους χαρακτηρισμούς που της αποδίδουν.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Με Μαρμαρινό, Κουρεντζή, Ράσσε, Mouawad και Ζυλιέτ Μπινός στο πρόγραμμα του Φεστιβάλ Επιδαύρου

Πολιτισμός / Μαρμαρινός, Κουρεντζής, Ράσε, Mouawad και Ζιλιέτ Μπινός στο πρόγραμμα του Φεστιβάλ Επιδαύρου

Καλλιτέχνες με ιστορικό ίχνος στην Επίδαυρο θα παρουσιάσουν τη δουλειά τους δίπλα σε ξένους και άλλους Έλληνες δημιουργούς, ενώ στις 19 Ιουλίου θα ακούσουμε την ορχήστρα Utopia υπό τη διεύθυνση του Θ. Κουρεντζή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μπορεί το ελληνικό θέατρο να σατιρίσει τον εαυτό του;      

Θέατρο / Μπορεί το ελληνικό θέατρο να σατιρίσει επιτυχημένα τον εαυτό του;      

«Αν θες να αναμετρηθείς με κάτι, αν θες να πας στην ουσία, πρέπει να πονέσεις» – Κριτική για την πολυσυζητημένη παράσταση «Merde!» των Βασίλη Μαγουλιώτη και Γιώργου Κουτλή στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ο Γιάννος Περλέγκας βρίσκει τη χαρά της δημιουργίας στη φλόγα για συνύπαρξη

Θέατρο / «Έχω νιώσει ακατάλληλος και παρωχημένος δεινόσαυρος μέσα στο θεατρικό τοπίο που αλλάζει»

Με αφορμή το έργο του Μπέρνχαρντ «Η δύναμη της συνήθειας», ο Γιάννος Περλέγκας μιλά με ταπεινότητα και πάθος για το θέατρο, με το οποίο συνεχίζει να παλεύει και που διαρκώς τον νικά. Αυτό, όμως, είναι που τον κρατά ζωντανό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Άρης Χριστοφέλλης

Όπερα / «Ακόμα και όσοι θαυμάζουν σχεδόν ειδωλολατρικά την Κάλλας, λίγα γνωρίζουν για την τέχνη της»

Ο κόντρα τενόρος Άρης Χριστοφέλλης, επιστημονικός σύμβουλος του ντοκιμαντέρ «Μαίρη, Μαριάννα, Μαρία: Τα άγνωστα ελληνικά χρόνια της Κάλλας», εξηγεί τους λόγους για τους οποίους η θρυλική σοπράνο παραμένει μια ανυπέρβλητη καλλιτέχνιδα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Αργυρώ Χιώτη: Ένα «αουτσάιντερ» στο τιμόνι του Εθνικού Θεάτρου

Θέατρο / Αργυρώ Χιώτη: Ένα «αουτσάιντερ» στο τιμόνι του Εθνικού Θεάτρου

Ποια είναι τα προσωπικά της στοιχήματα και ποιες είναι οι προκλήσεις που έχει να αντιμετωπίσει η νέα καλλιτεχνική διευθύντρια του Εθνικού - η πρώτη γυναίκα που αναλαμβάνει αυτή τη θέση από το 1994.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Κληρονομιά μας, ένα πανόραμα της και της ιστορίας των γκέι ανδρών

Θέατρο / «Η κληρονομιά μας»: Η ιστορία της gay κοινότητας γίνεται ένα συγκινητικό θεατρικό έργο

Ο Γιάννης Μόσχος σκηνοθετεί το έργο του Αμερικανού συγγραφέα Μάθιου Λόπεζ, ένα έργο με αφετηρία την γκέι ζωή που αφορά την αγάπη και την πολυπλοκότητα των ανθρώπινων σχέσεων, είτε ομόφυλες είτε ετερόφυλες, τα όνειρα, τους φόβους και τα ματαιωμένα σχέδια. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια απρόβλεπτη συζήτηση για τη σεξουαλικότητα με τη Γαλήνη Χατζηπασχάλη

Θέατρο / Γαλήνη Χατζηπασχάλη: «Δεν μιλάμε για τα σεξουαλικά βοηθήματα κι ας πουλιούνται εκατομμύρια δονητές»

Πρωταγωνιστεί στο «Στο διπλανό δωμάτιο ή το έργο του δονητή», μια παράσταση που φωτίζει το πώς, ακόμη και σήμερα, δυσκολευόμαστε να μιλήσουμε ανοιχτά για το σεξ. Με αφορμή το έργο, κάναμε μια απρόβλεπτη συζήτηση με την αγαπημένη ηθοποιό για τα ταμπού, την εμμηνόπαυση και τη γυναικεία σεξουαλική χειραφέτηση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Mάνα Κουράγιο στο Εθνικό: Πόσο «κουράγιο» πια;

Θέατρο / Mάνα Κουράγιο στο Εθνικό: Πόσο «κουράγιο» πια;

Mια επιμελής εικονογράφηση του μπρεχτικού αριστουργήματος εκτυλίσσεται ενώπιόν μας, χωρίς να δονείται από καμία εσωτερική αναγκαιότητα - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για την παράσταση που σκηνοθετεί ο Στάθης Λιβαθινός.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
«Βαρόνος “Φ”»: Ένας καταχρεωμένος «ευγενής» σε μια τρελή κωμωδία εξαπάτησης

Θέατρο / Ένας καταχρεωμένος «ευγενής» σε μια τρελή κωμωδία εξαπάτησης

Πιάνοντας το νήμα από την ιδέα μιας καυστικής κωμωδίας ηθών του 1870 που μιλά για την απάτη, η ιστορία ενός ψευτοευγενούς στην παράσταση «Βαρόνος “Φ”» φτάνει στη σύγχρονη υποκρισία και στον εαυτό που θέλουμε να δείχνουμε στην κοινωνία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το ΜΑΜΙ είναι ένα ποίημα για τις ζωές των γυναικών

Θέατρο / «ΜΑΜΙ»: Εικόνες από τη ζωή μιας μητέρας

Το ποιητικό σύμπαν του 26χρονου σκηνοθέτη που μας μάγεψε με το «Goodbye Linditta», εστιάζει αυτήν τη φορά στην ιστορία μιας γυναίκας μέσα από τα μάτια ενός αγοριού που δεν θέλει να τη θεοποιήσει αλλά να την παρατηρήσει.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
O Τομά Ζολί στην Αθήνα: Ποιος είναι ο προκλητικός, ανατρεπτικός τελετάρχης των Ολυμπιακών Αγώνων

Θέατρο / O Τομά Ζολί στην Αθήνα: Ποιος είναι ο προκλητικός, ανατρεπτικός τελετάρχης των Ολυμπιακών Αγώνων

Ο πολυσυζητημένος σκηνοθέτης της τελετής έναρξης και λήξης των Ολυμπιακών Αγώνων του Παρισιού, που έγινε διάσημος για τις φιλόδοξες, μεγαλειώδεις παραστάσεις του, πιστεύει απόλυτα στη μαγική δύναμη του θεάτρου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ