Κρατήρες: Μια περφόρμανς για τους ανθρώπους που άλλαξαν πατρίδα

Κρατήρες: Μια performance που εμπνέεται από τους ανθρώπους που άλλαξαν πατρίδα Facebook Twitter
Στόχος μας είναι οι θεατές σε κάθε περφόρμανς μας να βιώνουν μια ξεχωριστή εμπειρία, αυτό θέλουμε να συμβεί και στους «Κρατήρες». Φωτ.: Κατερίνα Δρούκα
0

Η Κατερίνα Αναστασίου και ο Χρήστος Καπενής γνωρίστηκαν και δουλεύουν μαζί από τον Δεκέμβριο του 2021. Η νέα θεατρική περφόρμανς που έχουν ετοιμάσει και ερευνά το κενό που δημιουργείται στους ανθρώπους οι οποίοι χάνουν τα πάντα καθώς και την προσπάθειά τους να δημιουργήσουν ένα νέο κέλυφος σε έναν καινούργιο τόπο θα παρουσιαστεί την επόμενη εβδομάδα στο Εθνικό Ωδείο στο πλαίσιο του φεστιβάλ «Το μικρό Παρίσι των Αθηνών».

«Γνωριστήκαμε στην έκθεση σύγχρονης τέχνης "Αδράνεια ΙΙ" του The Krank, στην οποία είχαμε λάβει και οι δύο μέρος», λένε. «Έκτοτε ξεκίνησε η συνεργασία μας, αρχικά με τη θεατρική περφόρμανς "Ρέντγκεν" κι έπειτα με την περφόρμανς "Common".

Αυτόν τον καιρό δουλεύουμε τους "Κρατήρες", τους οποίους θα παρουσιάσουμε στις 6 και 7 Οκτωβρίου στο Εθνικό Ωδείο. Επίσης, έχουμε ξεκινήσει πρόβες για το έργο "Ο οίκος των χοίρων" σε κείμενο Αριστείδη Αντονά που θα σκηνοθετήσουμε και θα παρουσιαστεί στα μέσα Νοεμβρίου. Εκτός από αυτά, σχεδιάζουμε ακόμη ένα πρότζεκτ που θα ανακοινωθεί τους επόμενους μήνες.

Στην αναζήτησή μας είδαμε πόσο σημαντικό είναι το κέλυφος για έναν άνθρωπο που μετακινείται, χρειάζεται ένα σπίτι στον νέο του τόπο και αυτό είναι που μπορεί να τον κάνει να δημιουργήσει μια νέα ζωή. 

Κρατήρες: Μια performance που εμπνέεται από τους ανθρώπους που άλλαξαν πατρίδα Facebook Twitter
Φωτ.: Κατερίνα Δρούκα

Στόχος μας είναι οι θεατές σε κάθε περφόρμανς μας να βιώνουν μια ξεχωριστή εμπειρία, αυτό θέλουμε να συμβεί και στους "Κρατήρες". Έμπνευσή μας υπήρξε η αληθινή μαρτυρία μιας γυναίκας που έφυγε από τη Σμύρνη και εγκαταστάθηκε στην Ελλάδα το 1922, έχτισε με τα ίδια της τα χέρια επτά διαφορετικά σπίτια και έθαψε τα δυο της παιδιά. Επίσης, έμπνευση για την παράσταση μας έδωσε η αρχιτεκτονική των προσφυγικών κτιρίων και σπιτιών της Αθήνας, όπου διαμένουν άνθρωποι μέχρι και σήμερα.

Βάσει των παραπάνω, λοιπόν, συνθέτουμε μια δική μας αφήγηση που αφορά τον σύγχρονο άνθρωπο της πόλης. Στην παράσταση αυτή το σώμα λειτουργεί ως ένας κρατήρας, ένα δοχείο βιωμάτων, το εσωτερικό του οποίου ορίζεται από το έξω, όπως τα σώματα και τα σπίτια των ανθρώπων. Κρατήρες στην αρχαιότητα ήταν τα δοχεία στα οποία αναμείγνυαν κρασί με νερό. Ο κρατήρας έχει περίβλημα, έχει κέλυφος. Αυτός είναι και ο λόγος που η περφόρμανς ονομάστηκε “Κρατήρες”. Στην αναζήτησή μας είδαμε πόσο σημαντικό είναι το κέλυφος για έναν άνθρωπο που μετακινείται, χρειάζεται ένα σπίτι στον νέο του τόπο και αυτό είναι που μπορεί να τον κάνει να δημιουργήσει μια νέα ζωή. Το κτίσμα, όπως και ο κρατήρας, δημιουργείται για να καλυφθεί το κενό που υπάρχει μέσα τους.

Κρατήρες: Μια performance που εμπνέεται από τους ανθρώπους που άλλαξαν πατρίδα Facebook Twitter
Φωτ.: Κατερίνα Δρούκα

Τα μέσα που χρησιμοποιούμε είναι τα σώματά μας μπλεγμένα με υλικά οικοδόμησης κτιρίων, ηχοτοπία, μουσική και βιντεο-προβολές. Οι εικόνες που θα παρουσιάσουμε αφορούν τον ξεριζωμό, τη μετακίνηση, την αλλαγή, την εδραίωση.

Η βίαιη μετακίνηση σημαδεύει και διαμορφώνει κάθε άνθρωπο κι αυτό είναι κάτι που κουβαλάει όλη του τη ζωή, σε κάθε τόπο, μαζί με την ταυτότητα του πρόσφυγα. Θέλοντας να κατανοήσουμε αυτή την ταυτότητα, προσπαθούμε, με τα μέσα που χρησιμοποιούμε στην παράσταση, να μεταδώσουμε στον θεατή διαφορετικά ερεθίσματα μέσω της δικής μας οπτικής και της δικής μας έρευνας πάνω σε αυτό το ζήτημα. Γι’ αυτό και επιλέξαμε το αίθριο του Εθνικού Ωδείου που ως ένας άλλος κρατήρας περιβάλλεται από κτίρια που κατοικούνται από ανθρώπους προερχόμενους από διαφορετικές χώρες και πολιτισμούς. Θα θέλαμε η παράσταση να έχει συνέχεια και να μετακινηθεί και σε άλλα μέρη».

Κρατήρες: Μια performance που εμπνέεται από τους ανθρώπους που άλλαξαν πατρίδα Facebook Twitter
Φωτ.: Κατερίνα Δρούκα

«Κρατήρες»
Σύλληψη, σκηνοθεσία, κείμενο, σκηνική-ηχητική εγκατάσταση, βίντεο προβολή, ερμηνεία: Κατερίνα Αναστασίου (Nerisisty) & Χρήστος Καπενής

Εθνικό Ωδείο, Μάγερ 18, πλατεία Βάθης

6 & 7/10, 20:30, γενική είσοδος: €10, €8 (προπώληση), €6 (μειωμένο)

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ηow to resuscitate a dinosaur/ Έι, Romeo, πώς δίνεις το φιλί της ζωής σε έναν δεινόσαυρο;

Guest Editors / «Ο Καστελούτσι σκηνοθετεί μια υπόσχεση· και κάνει τέχνη εκκλησιαστική»

«Πέρασαν μέρες από την πρώτη μου επαφή με τη Βερενίκη. Μάντρωσα ένα κοπάδι σκέψεις» – ο Κυριάκος Χαρίτος γράφει για μια από τις πολυσυζητημένες παραστάσεις της σεζόν, που ανέβηκε στη Στέγη.
ΚΥΡΙΑΚΟΣ ΧΑΡΙΤΟΣ
Onassis Dance Days 2025: Ένας ύμνος στα αδάμαστα σώματα

Θέατρο / Onassis Dance Days 2025: Ένας ύμνος στα αδάμαστα σώματα

Ένα νέο, αλλιώτικο σύμπαν για τον «χορό» ξεδιπλώνεται από τις 3 έως τις 6 Απριλίου στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση, μέσα από τα πρωτοποριακά έργα τεσσάρων κορυφαίων Ελλήνων χορογράφων και του διεθνούς φήμης Damien Jalet.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κώστας Νικούλι

Θέατρο / «Μπορώ να καταλάβω το πώς είναι να νιώθεις παρείσακτος»

Ο 30χρονος Κώστας Νικούλι μιλά για την πορεία του μετά το «Ξενία» που του χάρισε το βραβείο πρωτοεμφανιζόμενου ηθοποιού όταν ήταν ακόμα έφηβος, για το πόσο Έλληνας νιώθει, για την πρόκληση του να παίζει τρεις γκέι ρόλους και για το πόσο τον έχει αλλάξει το παιδί του.
M. HULOT
Μέσα στον θησαυρό με τις εμβληματικές φορεσιές της Δόρας Στράτου

Θέατρο / «Κάποτε έδιναν τις φορεσιές για έναν πλαστικό κουβά, που ήταν ό,τι πιο μοντέρνο»

Μια γνωριμία με τη μεγάλη κληρονομιά της Δόρας Στράτου μέσα από τον πλούτο αυθεντικών ενδυμάτων που δεν μπορούν να ξαναραφτούν σήμερα και συντηρούνται με μεγάλο κόπο, χάρη στην αφοσίωση και την εθελοντική προσφορά μιας ομάδας ανθρώπων που πιστεύουν και συνεχίζουν το όραμά της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Βασιλική Δρίβα: «Με προσβάλλει να με χρησιμοποιούν σαν καθρέφτη για την ανωτερότητά τους»

Οι Αθηναίοι / Βασιλική Δρίβα: «Με προσβάλλει να με χρησιμοποιούν σαν καθρέφτη για την ανωτερότητά τους»

Ανατρέποντας πολλά από τα στερεότυπα που συνοδεύουν τους ανθρώπους με αναπηρία, η Βασιλική Δρίβα περιγράφει τις δυσκολίες που αντιμετώπισε αλλά και τις χαρές, και μπορεί πλέον να δηλώνει, έστω δειλά, πως είναι ηθοποιός. Είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ξαναγράφοντας τον Ίψεν

Θέατρο / Ο Ίψεν στον Πειραιά, στο μουράγιο

«Δεν είναι εύκολο να είσαι ασυμβίβαστη. Όπως δεν είναι εύκολο να ξαναγράφεις τον Ίψεν» – Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για την παράσταση «Εχθρός του λαού» σε διασκευή και σκηνοθεσία του Κωνσταντίνου Βασιλακόπουλου.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
«Δυσκολεύτηκα να διαχειριστώ τις αρνητικές κριτικές και αποσύρθηκα για έναν χρόνο»

Lifo Videos / «Δυσκολεύτηκα να διαχειριστώ τις αρνητικές κριτικές και αποσύρθηκα για έναν χρόνο»

Η ηθοποιός Παρασκευή Δουρουκλάκη μιλά για την εμπειρία της με τον Πέτερ Στάιν, τις προσωπικές της μάχες με το άγχος και την κατάθλιψη, καθώς και για το θέατρο ως διέξοδο από αυτές.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Μαρία Σκουλά: «Πιστεύω πολύ στο χάος μέσα μου»

Θέατρο / Μαρία Σκουλά: «Πιστεύω πολύ στο χάος μέσα μου»

Από τον ρόλο της Μάσα στην πραγματική ζωή, από το Ηράκλειο όπου μεγάλωσε μέχρι τη ζωή με τους ανθρώπους του θεάτρου, από τον φόβο στην ελευθερία, η ζωή της Μαρίας Σκουλά είναι ένας δρόμος μακρύς και δύσκολος που όμως την οδήγησε σε κάτι δυνατό και φωτεινό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια νέα παράσταση χαρτογραφεί το χάσμα μεταξύ γενιάς Z και γενιάς X

Θέατρο / Μια νέα παράσταση χαρτογραφεί το χάσμα μεταξύ γενιάς Z και γενιάς X

Μέσα από την εναλλαγή αφηγήσεων, εμπειριών, αναπαραστάσεων, χορού, βίντεο και ήχου, η παράσταση του Γιώργου Βαλαή αναδεικνύει τις διαφορές αλλά και τις συνδέσεις που υπάρχουν μεταξύ των δυο διαφορετικών γενεών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ρομέο Καστελούτσι: «Όπου παρεμβάλλεται το κράτος, δεν υπάρχει χώρος για τον έρωτα. Ο έρωτας είναι εναντίον του κράτους και το κράτος εναντίον του έρωτα».

Θέατρο / Ρομέο Καστελούτσι: «Πάντα κάποιος πολεμά τον έρωτα. Και οι εραστές είναι πάντα τα θύματα»

Ο σπουδαίος Ιταλός σκηνοθέτης, λίγο πριν επιστρέψει στην Αθήνα και στη Στέγη για να παρουσιάσει τη «Βερενίκη» του, μας μίλησε για τον έρωτα, τη γλώσσα και τη μοναξιά, την πολιτική και την ανυπέρβλητη Ιζαμπέλ Ιπέρ.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
CHECK How soon is now: Μια παράσταση για τους μετεξεταστέους της συστημικής ιστορίας

Θέατρο / How soon is now: Μια παράσταση για τους μετεξεταστέους της Iστορίας

Σκηνοθετημένη από έναν νέο δημιουργό, η παράσταση που βασίζεται στο τελευταίο κείμενο της Γλυκερίας Μπασδέκη επιχειρεί έναν διάλογο με μία από τις πιο σκοτεινές περιόδους της ελληνικής ιστορίας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Αγορίτσα Οικονόμου

Αγορίτσα Οικονόμου / «Πέφτω να κοιμηθώ και σκέφτομαι ότι κάτι έχω κάνει καλά»

Βρέθηκε να κυνηγάει το όνειρο της υποκριτικής, χωρίς να γνωρίζει τον τρόπο, αλλά με τη βεβαιότητα ότι δεν ήθελε ποτέ να μείνει με την απορία «γιατί δεν το έκανα;». Μέσα από σκληρή δουλειά και πολλούς μικρούς ρόλους, κατάφερε να βρει τον δρόμο της στην τέχνη, στον οποίο προχωρά και αισθάνεται τυχερή. Η Αγορίτσα Οικονόμου είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΧΡΗΣΤΟΣ ΘΕΟΔΩΡΙΔΗΣ 

Θέατρο / «Αν κλάψω με ένα έργο, είμαι σε καλό δρόμο»

Ο Χρήστος Θεοδωρίδης, που έχει σκηνοθετήσει με επιτυχία δύο έργα φέτος, του Βιριπάγιεφ και της Αναγνωστάκη, εξηγεί γιατί τον ενδιαφέρουν τα κείμενα που μιλάνε στον άνθρωπο σήμερα, ακόμα κι αν σε αυτά ακούγονται ακραίες απόψεις που ενοχλούν και τον ίδιο.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Να είσαι γκέι στη Νέα Υόρκη

Θέατρο / «Η Κληρονομιά μας»: Τι αποκομίσαμε από την εξάωρη παράσταση στο Εθνικό

«Μία ποπ queer saga, παραδομένη πότε στη μέθη των κοκτέιλ Μανχάταν και πότε στο πένθος μιας αλησμόνητης συλλογικής απώλειας» – Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για το πολυβραβευμένο έργο του Μάθιου Λόπεζ, που παρουσιάζεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα από τον Γιάννη Μόσχο.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
«Δεν είμαι ασεβής, ούτε ιδιοσυγκρασιακή ούτε αιρετική»

Θέατρο / «Δεν είμαι ασεβής, ούτε ιδιοσυγκρασιακή, ούτε αιρετική»

Μετά την Ορέστεια του Στρίντμπεργκ και τις πρόβες για το έργο του Βασίλη Βηλαρά, η Λένα Κιτσοπούλου μιλάει για προσδοκίες και αποφάσεις, για επιτυχίες και απορρίψεις, για το «σύστημα» μέσα στο οποίο δουλεύει και για όλους εκείνους τους χαρακτηρισμούς που της αποδίδουν.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ