Μάνια Παπαδημητρίου: Πάνω στον διάδρομο!

Μάνια Παπαδημητρίου: Πάνω στον διάδρομο! Facebook Twitter
0

Μάνια Παπαδημητρίου: Πάνω στον διάδρομο! Facebook Twitter
Φώτο: Μενέλαος Μυριλάς

—Είναι ένα αίτημα των καιρών να εμπιστεύονται άνθρωποι του θεάτρου κείμενα που δεν έχουν σχέση με τη θεατρική γραφή; Πόσο «θεατρικό» βρήκατε τον «Διάδρομο», γραμμένο από μια μουσικό;

Είναι πράγματι μία τάση αυτή, να παίζουμε εμείς οι καλλιτέχνες με τα όρια των τεχνών μας. Ο Διάδρομος, όμως, είναι ένας κανονικός μονόλογος. Είναι σαν να ξεκινάει μια διαφήμιση που στο τέλος γίνεται εφιάλτης! Πρόκειται για μια πολύ καλή ιδέα της Ευσταθίας, σε πολύ όμορφη γλώσσα, που με κέρδισε από την πρώτη στιγμή που τη διάβασα. Αρχικά δουλέψαμε με την Ευσταθία και μετά και με τη χορογράφο Πέρσα Σταματοπούλου, που κι αυτή αγάπησε και πίστεψε το κείμενο. Ξέρετε, σε μια τέτοια εποχή, με συνθήκες τόσο δύσκολες, δεν μένει τίποτε άλλο από το να δουλεύουμε μόνο όταν πιστεύουμε και αγαπάμε ο ένας την ιδέα του άλλου και θέλουμε να την πάμε παραπέρα, πηγαίνοντας κι εμείς λίγο πιο πέρα μαζί της. Έψαχνα καιρό μια ευκαιρία να εξερευνήσω περιοχές εκφραστικές που θα ήταν καινούργιες για μένα και μια φόρμα πιο σύγχρονη. Και η παράσταση αυτή μου δίνει αυτή την ευκαιρία.

Μάνια Παπαδημητρίου: Πάνω στον διάδρομο! Facebook Twitter
Φώτο: Μενέλαος Μυριλάς

Αυτός ο κινούμενος διάδρομος γυμναστηρίου συμβολίζει ίσως την πορείας της ζωής ή την καθημερινότητα της γυναίκας; Δεν είναι εξουθενωτικό να παίζετε περπατώντας ή το βρίσκεται αναζωογονητικό;

 Έχει συμβολικό χαρακτήρα, αλλά είναι κυρίως αναζωογονητικό. Είναι σαν να παίζεις με συμπαίκτη, αφού ο ρυθμός αλλάζει, σύμφωνα με τις ταχύτητες που υπάρχουν στον διάδρομο και όχι σύμφωνα με το τι έχεις στο μυαλό σου. Επίσης, υπάρχει το βίντεο που έφτιαξε η Ελένη Πολιτοπούλου αλλά και το βίντεο που με τραβάει εκείνη τη στιγμή, που παίζει μαζί μου, και τα φώτα του Γιώργου Αζάντ και, φυσικά, η υπέροχη μουσική της Λένας Πλάτωνος, η οποία είναι πάντα τόσο απρόβλεπτη που με μαγεύει.

Μάνια Παπαδημητρίου: Πάνω στον διάδρομο! Facebook Twitter
Φώτο: Μενέλαος Μυριλάς

— Τι συναισθήματα δημιουργεί η παράσταση; Πλησιάζει περισσότερο τους νέους ή τους μεσήλικες;

Είναι ένα έργο που απευθύνεται σε όλες τις ηλικίες, αλλά κυρίως το απολαμβάνουν οι νεότεροι. Έχει φρέσκια γραφή, νεανική ματιά, αλλά και πολλή κριτική γι' αυτά που ζούμε και, κυρίως, για όλα αυτά που σκοτώνουν ή που μάλλον θέλουν να σκοτώσουν το συναίσθημά μας. Όμως τα παιδιά δεν καταθλίβονται με αυτά. Γελούν. Γελούν πικρά και χορεύουν. Εκτονώνονται μέσα από τον ρυθμό και τη μονότονη κινητικότητα. ΔΙΑΔΡΟΜΟΣ, δηλαδή!

 

— Παρόλο που βρίσκεστε μόνη σας στη σκηνή, υπάρχει η δουλειά μιας χορογράφου, βίντεο, η μουσική της Πλάτωνος κι ένας φουτουριστικός σκηνικός διάκοσμος.  Έχει το κοινό απαιτήσεις που ξεπερνούν τον λόγο;

Δουλέψαμε όλοι μαζί, γιατί δεν γινόταν αλλιώς. Πώς να δω τον εαυτό μου από σκηνής; Με την Πέρσα, που με καθοδήγησε, έχουμε δουλέψει πολλές φορές μαζί. Μου αρέσει πολύ η δουλειά της και πιστεύω στην αισθητική της. Οι χορευτές βλέπουν στον ηθοποιό δυνατότητες φόρμας που ο ίδιος, με τη ρεαλιστική του σωματικότητα, δεν θα εξερευνούσε. Θα φοβόταν ή ίσως θα ντρεπόταν. Το σύγχρονο κοινό, πολλές φορές χωρίς να το συνειδητοποιεί, ζητάει από το θέατρο, αν και δεν υπάρχουν τα λεφτά και οι δυνατότητες, να είναι σαν σινεμά ή, καλύτερα, σαν διαφήμιση: τέλειο αισθητικά, με ιλουστρασιόν εικόνα, να μην ακούγονται παρά μόνο τα απαραίτητα, τα σώματα των ηθοποιών να μην έχουν βάρος, να γίνονται ελάχιστες και πολύ συμβολικές κινήσεις και οι ήχοι να ακούγονται από κονσόλα. Αν είναι δυνατόν, Dolby Surround ήχο και υπέρτιτλους. Αυτό είναι το κυρίαρχο αισθητικό τοπίο και ασυναίσθητα αυτό αποδέχεσαι ως μοντέρνο. Είναι πολύ δύσκολο για εμάς τους καλλιτέχνες, που έχουμε λίγα μέσα και καθόλου λεφτά για παραγωγή, να το πετύχουμε αυτό. Θέλει πολλή πονηριά και καλή διάθεση απ' όλους, ιδέες που πέφτουν στο τραπέζι και αλλάζουν κάθε λεπτό, για να φτιάξεις με φτηνά υλικά κάτι τέτοιο. Το ίδιο ισχύει και με τους χώρους: είναι δύσκολο να πετύχεις ένα ευχάριστο περιβάλλον και ταυτόχρονα ποιοτικό και μοντέρνο, που να λειτουργεί για τον σύγχρονο θεατή. Νομίζω πως το θεατράκι Ενδορφίνη το έχει αυτό. Κρατάει τον θεατή και μετά, να πιει το ποτό του, να συζητήσει. Είναι μια εποχή που όλοι θέλουν να συζητούν γι' αυτά που ζούμε. Δεν τους αρκεί να βλέπουν. Θέλουν να πουν γνώμες, να δράσουν, να βοηθήσουν να βγούμε από το αδιέξοδο, τη μαύρη τρύπα στην οποία έχουμε πέσει.

Μάνια Παπαδημητρίου: Πάνω στον διάδρομο! Facebook Twitter
Φώτο: Μενέλαος Μυριλάς
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Να είσαι γκέι στη Νέα Υόρκη

Θέατρο / «Η Κληρονομιά μας»: Τι αποκομίσαμε από την εξάωρη παράσταση στο Εθνικό

«Μία ποπ queer saga, παραδομένη πότε στη μέθη των κοκτέιλ Μανχάταν και πότε στο πένθος μιας αλησμόνητης συλλογικής απώλειας» – Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για το πολυβραβευμένο έργο του Μάθιου Λόπεζ, που παρουσιάζεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα από τον Γιάννη Μόσχο.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
«Δεν είμαι ασεβής, ούτε ιδιοσυγκρασιακή ούτε αιρετική»

Θέατρο / «Δεν είμαι ασεβής, ούτε ιδιοσυγκρασιακή, ούτε αιρετική»

Μετά την Ορέστεια του Στρίντμπεργκ και τις πρόβες για το έργο του Βασίλη Βηλαρά, η Λένα Κιτσοπούλου μιλάει για προσδοκίες και αποφάσεις, για επιτυχίες και απορρίψεις, για το «σύστημα» μέσα στο οποίο δουλεύει και για όλους εκείνους τους χαρακτηρισμούς που της αποδίδουν.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Με Μαρμαρινό, Κουρεντζή, Ράσσε, Mouawad και Ζυλιέτ Μπινός στο πρόγραμμα του Φεστιβάλ Επιδαύρου

Πολιτισμός / Μαρμαρινός, Κουρεντζής, Ράσε, Mouawad και Ζιλιέτ Μπινός στο πρόγραμμα του Φεστιβάλ Επιδαύρου

Καλλιτέχνες με ιστορικό ίχνος στην Επίδαυρο θα παρουσιάσουν τη δουλειά τους δίπλα σε ξένους και άλλους Έλληνες δημιουργούς, ενώ στις 19 Ιουλίου θα ακούσουμε την ορχήστρα Utopia υπό τη διεύθυνση του Θ. Κουρεντζή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μπορεί το ελληνικό θέατρο να σατιρίσει τον εαυτό του;      

Θέατρο / Μπορεί το ελληνικό θέατρο να σατιρίσει επιτυχημένα τον εαυτό του;      

«Αν θες να αναμετρηθείς με κάτι, αν θες να πας στην ουσία, πρέπει να πονέσεις» – Κριτική για την πολυσυζητημένη παράσταση «Merde!» των Βασίλη Μαγουλιώτη και Γιώργου Κουτλή στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ο Γιάννος Περλέγκας βρίσκει τη χαρά της δημιουργίας στη φλόγα για συνύπαρξη

Θέατρο / «Έχω νιώσει ακατάλληλος και παρωχημένος δεινόσαυρος μέσα στο θεατρικό τοπίο που αλλάζει»

Με αφορμή το έργο του Μπέρνχαρντ «Η δύναμη της συνήθειας», ο Γιάννος Περλέγκας μιλά με ταπεινότητα και πάθος για το θέατρο, με το οποίο συνεχίζει να παλεύει και που διαρκώς τον νικά. Αυτό, όμως, είναι που τον κρατά ζωντανό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Άρης Χριστοφέλλης

Όπερα / «Ακόμα και όσοι θαυμάζουν σχεδόν ειδωλολατρικά την Κάλλας, λίγα γνωρίζουν για την τέχνη της»

Ο κόντρα τενόρος Άρης Χριστοφέλλης, επιστημονικός σύμβουλος του ντοκιμαντέρ «Μαίρη, Μαριάννα, Μαρία: Τα άγνωστα ελληνικά χρόνια της Κάλλας», εξηγεί τους λόγους για τους οποίους η θρυλική σοπράνο παραμένει μια ανυπέρβλητη καλλιτέχνιδα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Αργυρώ Χιώτη: Ένα «αουτσάιντερ» στο τιμόνι του Εθνικού Θεάτρου

Θέατρο / Αργυρώ Χιώτη: Ένα «αουτσάιντερ» στο τιμόνι του Εθνικού Θεάτρου

Ποια είναι τα προσωπικά της στοιχήματα και ποιες είναι οι προκλήσεις που έχει να αντιμετωπίσει η νέα καλλιτεχνική διευθύντρια του Εθνικού - η πρώτη γυναίκα που αναλαμβάνει αυτή τη θέση από το 1994.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Κληρονομιά μας, ένα πανόραμα της και της ιστορίας των γκέι ανδρών

Θέατρο / «Η κληρονομιά μας»: Η ιστορία της gay κοινότητας γίνεται ένα συγκινητικό θεατρικό έργο

Ο Γιάννης Μόσχος σκηνοθετεί το έργο του Αμερικανού συγγραφέα Μάθιου Λόπεζ, ένα έργο με αφετηρία την γκέι ζωή που αφορά την αγάπη και την πολυπλοκότητα των ανθρώπινων σχέσεων, είτε ομόφυλες είτε ετερόφυλες, τα όνειρα, τους φόβους και τα ματαιωμένα σχέδια. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια απρόβλεπτη συζήτηση για τη σεξουαλικότητα με τη Γαλήνη Χατζηπασχάλη

Θέατρο / Γαλήνη Χατζηπασχάλη: «Δεν μιλάμε για τα σεξουαλικά βοηθήματα κι ας πουλιούνται εκατομμύρια δονητές»

Πρωταγωνιστεί στο «Στο διπλανό δωμάτιο ή το έργο του δονητή», μια παράσταση που φωτίζει το πώς, ακόμη και σήμερα, δυσκολευόμαστε να μιλήσουμε ανοιχτά για το σεξ. Με αφορμή το έργο, κάναμε μια απρόβλεπτη συζήτηση με την αγαπημένη ηθοποιό για τα ταμπού, την εμμηνόπαυση και τη γυναικεία σεξουαλική χειραφέτηση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Mάνα Κουράγιο στο Εθνικό: Πόσο «κουράγιο» πια;

Θέατρο / Mάνα Κουράγιο στο Εθνικό: Πόσο «κουράγιο» πια;

Mια επιμελής εικονογράφηση του μπρεχτικού αριστουργήματος εκτυλίσσεται ενώπιόν μας, χωρίς να δονείται από καμία εσωτερική αναγκαιότητα - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για την παράσταση που σκηνοθετεί ο Στάθης Λιβαθινός.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
«Βαρόνος “Φ”»: Ένας καταχρεωμένος «ευγενής» σε μια τρελή κωμωδία εξαπάτησης

Θέατρο / Ένας καταχρεωμένος «ευγενής» σε μια τρελή κωμωδία εξαπάτησης

Πιάνοντας το νήμα από την ιδέα μιας καυστικής κωμωδίας ηθών του 1870 που μιλά για την απάτη, η ιστορία ενός ψευτοευγενούς στην παράσταση «Βαρόνος “Φ”» φτάνει στη σύγχρονη υποκρισία και στον εαυτό που θέλουμε να δείχνουμε στην κοινωνία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το ΜΑΜΙ είναι ένα ποίημα για τις ζωές των γυναικών

Θέατρο / «ΜΑΜΙ»: Εικόνες από τη ζωή μιας μητέρας

Το ποιητικό σύμπαν του 26χρονου σκηνοθέτη που μας μάγεψε με το «Goodbye Linditta», εστιάζει αυτήν τη φορά στην ιστορία μιας γυναίκας μέσα από τα μάτια ενός αγοριού που δεν θέλει να τη θεοποιήσει αλλά να την παρατηρήσει.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
O Τομά Ζολί στην Αθήνα: Ποιος είναι ο προκλητικός, ανατρεπτικός τελετάρχης των Ολυμπιακών Αγώνων

Θέατρο / O Τομά Ζολί στην Αθήνα: Ποιος είναι ο προκλητικός, ανατρεπτικός τελετάρχης των Ολυμπιακών Αγώνων

Ο πολυσυζητημένος σκηνοθέτης της τελετής έναρξης και λήξης των Ολυμπιακών Αγώνων του Παρισιού, που έγινε διάσημος για τις φιλόδοξες, μεγαλειώδεις παραστάσεις του, πιστεύει απόλυτα στη μαγική δύναμη του θεάτρου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Αντικείμενα»: Μια παράσταση για τη υπόθεση των αδερφών Παπέν

Θέατρο / Μια παράσταση για τις εξουσιαστικές σχέσεις και ένα φρικτό έγκλημα

Στην παράσταση «Αντικείμενα», ο Γιάννης Αποσκίτης, ο Γιώργος Κατσής και ο Πάνος Παπαδόπουλος αφηγούνται με ένα δικό τους πρωτότυπο έργο μια ιστορία που κρύβεται στην υπόθεση των αδερφών Παπέν, αλλά δεν έχει ακόμα γραφτεί.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Σπύρος A. Ευαγγελάτος: Μια μεγάλη διαδρομή

Πέθανε Σαν Σήμερα / Σπύρος A. Ευαγγελάτος: Μια μεγάλη διαδρομή στο ελληνικό θέατρο

Το Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης κυκλοφόρησε έναν τόμο 535 σελίδων, αφιερωμένο στον σπουδαίο σκηνοθέτη, φιλόλογο, συγγραφέα και ακαδημαϊκό που άφησε ανεξίτηλη τη σφραγίδα του στην ιστορία του ελληνικού θεάτρου.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ