«Μένγκελε»: Η προσωποποίηση του απόλυτου κακού σε εποχές ανησυχητικής αφύπνισής του

«Μένγκελε» Facebook Twitter
Οι δύο νέοι σε ηλικία ηθοποιοί Κορίνα Τριανταφύλλου και Θεόφιλος Μανώλογλου ερμηνεύουν τους δύο χαρακτήρες με εντυπωσιακή ωριμότητα, ενώ συγχρόνως αντεπεξέρχονται με συνέπεια στην ασθμαίνουσα ταχύτητα της σκηνοθετικής προσέγγισης της Καψούλη.
0

Μια νυχτερινή αμαξοστοιχία, ένα κουπέ πρώτης θέσης, δύο άγνωστοι συνταξιδιώτες. Μια νεαρή ιστορικός που κάνει το διδακτορικό της επάνω στον ναζισμό και ένας μεσήλικος άνδρας, διοικητικός υπάλληλος.

Το ταξίδι ξεκινάει και οι πρώτες ευγενικές κουβέντες που ανταλλάσσουν οι δυο τους σταδιακά μεταλλάσσονται σε μια έντονη συζήτηση, η οποία, μέσα από τις στακάτες ανταπαντήσεις, εξελίσσεται σε μια σκληρή αντιπαράθεση απόψεων που δεν αρκούνται στην ανταγωνιστική τους διάθεση αλλά ακροβατούν στο τεντωμένο σχοινί ισορροπιών πολιτικής και ψυχολογικής διάστασης. Μέχρι που αποφασίζουν να παίξουν ένα παιχνίδι ταυτοτήτων, ένα «κρυφτό» αλήθειας και ψέματος που οδηγεί σε ένα «θέατρο» το οποίο ωθεί τον θεατή σε μια αμφισβήτηση της αυταπάτης όπως στήνεται μπροστά του, μεταξύ των δυο τους. 

Τι ακριβώς συμβαίνει σε αυτό το νυχτερινό δρομολόγιο μέσα στο άδειο βαγόνι τρένου; Ποιοι είναι αυτοί οι δύο άνθρωποι; Είναι όντως ξένοι μεταξύ τους ή γνωρίζουν πολύ καλά ο ένας ποιος είναι ο άλλος; Πρόκειται για τον μυστηριωδώς εξαφανισμένο σφαγέα-γιατρό ανατριχιαστικών πειραμάτων στο Άουσβιτς Γιόζεφ Μένγκελε (ο οποίος έραβε συκώτια και άλλαζε τα μάτια ζωντανών παιδιών, ανάμεσα σε άλλα άρρωστα πειράματα) και την Εσθήρ Κοέν, μοναδική Ελληνίδα που επέζησε από το Άουσβιτς – τότε ήταν δώδεκα ετών.

Αλλά συνέβη ποτέ μια τέτοια συνάντηση; Θα μπορούσε να είχε παιχτεί ένα τέτοιο ερωτικό παιχνίδι μεταξύ τους, θα μπορούσε να είχε συμβεί κάτι τέτοιο στο περιβάλλον του θανάτου που επικρατούσε στο φημισμένο στρατόπεδο εξόντωσης της ναζιστικής θηριωδίας; Όχι βέβαια, πρόκειται για μια καλή αφορμή για θεατρική παράσταση, μια θεατρική αυταπάτη, ένα θέατρο μέσα στο θέατρο. 

Μέχρι και ο χώρος παρουσίασής του, το θέατρο Φούρνος στη Μαυρομιχάλη, που κάποτε άνοιξε τον χορό στα νεανικά πρωτοποριακά σχήματα, βοηθάει ακόμα περισσότερο, καθώς οι πρωταγωνιστές είναι δυο νέοι και ταλαντούχοι ηθοποιοί που δοκιμάζονται σε ένα κείμενο τρομερά απαιτητικό.

Προσωπικά, δεν είχα δει την πρώτη εκδοχή του έργου «Μένγκελε» του Θανάση Τριαρίδη το 2015 σε σκηνοθεσία του Κώστα Φιλίππογλου, αλλά η σύμπτωση του τωρινού ανεβάσματος με τον πόλεμο στην Ουκρανία, που αναγκαστικά μεταθέτει την προσοχή μας σε παλιά ιστορικά κράτη, τα οποία ανέκαθεν δεινοπαθούσαν από απολυταρχικά καθεστώτα, και την αφύπνιση του κακού μέσα από την αλαζονεία ενός ηγέτη που κάνει ό,τι θέλει, αψηφώντας διεθνείς συνθήκες, ίσως να είναι η καταλληλότερη στιγμή.

Μέχρι και ο χώρος παρουσίασής του, το θέατρο Φούρνος στη Μαυρομιχάλη, που κάποτε άνοιξε τον χορό στα νεανικά πρωτοποριακά σχήματα, βοηθάει ακόμα περισσότερο, καθώς οι πρωταγωνιστές είναι δύο νέοι και ταλαντούχοι ηθοποιοί που δοκιμάζονται σε ένα κείμενο τρομερά απαιτητικό. Η σκηνοθετική γραμμή της Χρύσας Καψούλη το κάνει εξοντωτικό, δίνοντάς του μια φρέσκια θεατρική ματιά. 

«Μένγκελε» Facebook Twitter
Η σκηνοθετική γραμμή της Χρύσας Καψούλη κάνει εξοντωτικό το κέιμενο, δίνοντάς του μια φρέσκια θεατρική ματιά. 

Δύο πολυθρόνες με ροδάκια, που ακολουθούν τις μετακινήσεις των χαρακτήρων, είναι το μοναδικό σκηνικό, ενώ η χρήση βίντεο είναι εκείνη που μας «ταξιδεύει» με το τρένο στον χρόνο, όποτε οι δυο τους αποκόπτονται από τη μεταξύ τους συνομιλία και εισβάλλουν στην εικόνα και στο ιστορικό παρελθόν, για να ενταχθούν σε αυτό.

Η παράσταση αποδεικνύεται ένας μαραθώνιος, ένα άγριο παιχνίδι στο ρινγκ, όπου μπορεί να μην παίζουν μποξ με γάντια και γροθιές αλλά τα λεκτικά χτυπήματα μεταξύ τους είναι ανελέητα. Ο άνδρας, εκπροσωπώντας το απόλυτο κακό, επιμένει να ισχυρίζεται ότι η συμβολή του στην εξέλιξη της ανθρωπότητας ήταν μεγάλη, η γυναίκα δεν παύει να του υπενθυμίζει τα δεινά που προκάλεσε τόσο ο ίδιος όσο και η εξουσία που στήριζε. Ένα σφυροκόπημα λέξεων και ιδεών που υπενθυμίζουν και θέτουν εκ νέου τα μεγάλα φιλοσοφικά ζητήματα του εικοστού αιώνα, στον απόηχο μιας παρανοϊκής εξουσίας που μετέτρεψε τον κόσμο όλο σε σκηνή θανάτου και ολέθρου. 

Ποια είναι η αλήθεια και ποιο το ψέμα σε αυτό το παιχνίδι μεταξύ των δύο; Μήπως απλώς πρόκειται για ένα ερωτικό παιχνίδι σαγήνης και υποταγής, όπως θα μπορούσε δυνητικά να έχει συμβεί μεταξύ των πραγματικών προσώπων του Μένγκελε και της Εσθήρ; Είναι όντως ένα «παιχνίδι» ή πρόκειται για πραγματικές ιστορικές προσωπικότητες που μια μοιραία συγκυρία τούς έφερε τόσο κοντά; Είναι το θεατρικό εγχείρημα ενός συγγραφέα που θέλει να μιλήσει με δραματουργικούς όρους για το κακό και την ιστορική μνήμη και ευθύνη;

Υπάρχει εξήγηση πίσω από την περίπτωση του Μένγκελε, μήπως η Ιστορία «παρεξήγησε» έναν ιδιοφυή επιστήμονα και πρέπει να του δώσουμε βάση όταν ισχυρίζεται ότι με αυτή του την προσέγγιση έδειχνε την αγάπη του για το ανθρώπινο είδος; Έχουμε δικαίωμα να ασχολούμαστε σήμερα με έναν κυνικό, παρανοϊκό εγκληματία; Ποια η ανάγκη μιας νέας Εβραίας να συναντήσει το τέρας αυτοπροσώπως; Να αντικρίσει, ακόμα και να ερωτοτροπήσει με την προσωποποίηση της πιο αδιανόητης βίας; 

«Μένγκελε» Facebook Twitter
Ποια είναι η αλήθεια και ποιο το ψέμα σε αυτό το «παιχνίδι» μεταξύ των δύο; Μήπως απλώς πρόκειται για ένα ερωτικό παιχνίδι σαγήνης και υποταγής;

Οι δύο νέοι σε ηλικία ηθοποιοί Κορίνα Τριανταφύλλου και Θεόφιλος Μανώλογλου ερμηνεύουν τους δύο χαρακτήρες με εντυπωσιακή ωριμότητα, ενώ συγχρόνως αντεπεξέρχονται με συνέπεια στην ασθμαίνουσα ταχύτητα της σκηνοθετικής προσέγγισης της Καψούλη, σε τέτοιο βαθμό που δεν εκμεταλλεύονται καν την ευκαιρία να ρίξουν τους τόνους στα σύντομα διαλείμματα του «παιχνιδιού» του Τριαρίδη. Ίσως ήταν και το μόνο για το οποίο θα μπορούσε να τους ψέξει κάποιος σ’ αυτή την ιλιγγιώδη παράσταση με το εξαντλητικό σχεδόν τέμπο.

Και ενώ ουσιαστικά δεν υπάρχει δράση και ο πυκνός, σχεδόν φιλοσοφικός λόγος του κειμένου υπερισχύει, καταφέρνουν να ενσαρκώσουν με αξιοπρόσεκτη δεξιοτεχνία τα δύο αμφιλεγόμενα πρόσωπα. Έτσι, η μεν πολυπλοκότητα του κατά Τριαρίδη Μένγκελε συνδυάζει τόσο την απειλητική πλευρά όσο και μια αλλόκοτη συναισθηματικότητα, η δε επίπλαστη συναισθηματική αφέλεια της Εσθήρ αποκαλύπτεται μέσα από μια ψυχολογικά διαταραγμένη και εύθραυστη γυναίκα. 

«Μένγκελε»
Κείμενο: Θανάσης Τριαρίδης

Σκηνοθεσία: Χρύσα Καψούλη

Βοηθός σκηνοθέτη: Βαγγέλης Βογιατζής

Σκηνογραφία, video art, Εικαστική επιμέλεια: Χριστόφορος Κώνστας, Χρήστος Μαγγανάς @XSQUARE DesignLab

Φωτισμοί: Αποστόλης Τσατσάκος

Β βοηθός σκηνοθέτη: Βίλλυ Κοντονικολάκη

Ερμηνεύουν οι: Κορίνα Τριανταφύλλου, Θεόφιλος Μανόλογλου

Θέατρο Φούρνος
Μαυρομιχάλη 168, Νεάπολη Εξαρχείων

Ημέρες και ώρες παραστάσεων: Πέμπτη και Παρασκευή στις 21:00

Διάρκεια: 90΄

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο γαλήνιος και ανησυχητικός χορός του Χρήστου Παπαδόπουλου

Portraits 2025 / Ο γαλήνιος και ανησυχητικός χορός του Χρήστου Παπαδόπουλου

Εδώ και δέκα χρόνια ο Χρήστος Παπαδόπουλος χορογραφεί εικόνες γαλήνιες ή ανησυχητικές, με το μινιμαλιστικό του λεξιλόγιο να εκφράζει τη δύναμη της ανθρώπινης επαφής, την προσωπική ελευθερία στη συνθήκη της κοινής εμπειρίας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζαβαλάς Καρούσος: Η θυελλώδης ζωή του ηθοποιού που είπε πρώτος το περίφημο «στην Ελλάδα είσαι ό,τι δηλώσεις»

Πέθανε Σαν Σήμερα / Τζαβαλάς Καρούσος: Ο ηθοποιός που είπε πρώτος το περίφημο «στην Ελλάδα είσαι ό,τι δηλώσεις»

Ηθοποιός, μεταφραστής, αγωνιστής της αριστεράς, ο Τζαβαλάς Καρούσος που πέθανε σαν σήμερα το 1969 είχε ως στόχο του τη βελτίωση της ζωής των συνανθρώπων του και τη δικαίωση του καθημερινού τους μόχθου μέσα από τον σοσιαλισμό.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Το "δημοφιλής" είναι ό,τι πιο προσβλητικό έχουν πει για μένα»

Portraits 2025 / Η Ελένη Ράντου κάνει το πάρτυ της ζωής της. Και στο τέλος ξεσπά σε λυγμούς.

Με την παράσταση-φαινόμενο «Το πάρτυ της ζωής μου» η Ελένη Ράντου ξετυλίγει με χιούμορ και αφοπλιστική ειλικρίνεια πενήντα χρόνια «τραυμάτων» με φόντο τη μεταπολιτευτική Ελλάδα και αναζητά τους λόγους που αξίζει να ζεις.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Η Νεφέλη Θεοδότου είναι ο λόγος που όλο το ελληνικό TikTok χόρευε Φουρέιρα το 2024

Portraits 2025 / Η Νεφέλη Θεοδότου είναι ο λόγος που όλο το ελληνικό TikTok χόρευε Φουρέιρα το 2024

Η χορογράφος και στενή συνεργάτιδα της Ελένης Φουρέιρα, αφού έφτιαξε την πιο viral χορογραφία της χρονιάς για το «Αριστούργημα», αποφάσισε να δοκιμαστεί και στη συναυλία της Άννας Βίσση στο Καλλιμάρμαρο. Και ναι, πήγε καλά αυτό.
ΒΑΝΑ ΚΡΑΒΑΡΗ
Άκης Δήμου

Θέατρο / «Ζούμε σε καιρούς φλυαρίας· έχουμε ανάγκη τη σιωπή του θεάτρου»

Άφησε τη δικηγορία για το θέατρο, δεν εγκατέλειψε ποτέ τη Θεσσαλονίκη για την Αθήνα. Ο ιδιαίτερα παραγωγικός συγγραφέας Άκης Δήμου μιλά για τη Λούλα Αναγνωστάκη που τον ενέπνευσε, και για μια πόλη όπου η ζωή τελειώνει στην προκυμαία, δίχως να βρίσκει διαφυγή στο λιμάνι της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Επιστροφή στο σπίτι της γιαγιάς: Ένα θεατρικό τσουνάμι αναμνήσεων

Θέατρο / Επιστροφή στο σπίτι της γιαγιάς: Ένα θεατρικό τσουνάμι αναμνήσεων

Ο νεαρός σκηνοθέτης Δημήτρης Χαραλαμπόπουλος ανεβάζει στην Πειραματική του Εθνικού το «ΜΑ ΓΚΡΑΝ'ΜΑ», μια ευαίσθητη σκηνική σύνθεση, αφιερωμένη στη σιωπηλή ηρωίδα της οικογενειακής ιστορίας μας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Ματαρόα στον ορίζοντα»: Φέρνοντας ένα θρυλικό ταξίδι στη σημερινή του διάσταση

Θέατρο / «Ματαρόα στον ορίζοντα»: Ένα θρυλικό ταξίδι στη σημερινή του διάσταση

Στην πολυεπίπεδη νέα παραγωγή της Εναλλακτικής Σκηνής της ΕΛΣ, λόγος, μουσική και σκηνική δράση συνυπάρχουν ισάξια και συνεισφέρουν από κοινού στην αφήγηση των επίδοξων ταξιδιωτών ενός ουτοπικού πλοίου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το video art στο ελληνικό θέατρο

Θέατρο / Video art στο ελληνικό θέατρο: Έχει αντικαταστήσει τη σκηνογραφία;

Λειτουργεί το βίντεο ανταγωνιστικά με τη σκηνογραφία και τη σκηνική δράση ή αποτελεί προέκταση του εθισμού μας στην οθόνη των κινητών μας; Οι γιγαντοοθόνες είναι θεμιτές στην Επίδαυρο ή καταργούν τον λόγο και τον ηθοποιό; Πώς φτάσαμε από τη video art στα stage LED screens; Τρεις video artists, τρεις σκηνοθέτες και ένας σκηνογράφος καταθέτουν τις εμπειρίες τους.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Κωνσταντίνος Ρήγος

Οι Αθηναίοι / «Έχω αισθανθεί να απειλούμαι τη μέρα, όχι δουλεύοντας τη νύχτα»

Οκτάνα, Επίδαυρος, ΚΘΒΕ, Πέγκυ Ζήνα, Εθνικό, Λυρική, «Brokeback Mountain» και «Ρωμαίος και Ιουλιέτα». Ως χορογράφος και σκηνοθέτης, ο Κωνσταντίνος Ρήγος έχει κάνει τα πάντα. Και παρότι έχει αρκετούς haters, νιώθει ότι αυτοί που τον καταλαβαίνουν είναι πολύ περισσότεροι.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Οσιέλ Γκουνεό: «Είμαι πρώτα χορευτής και μετά μαύρος»

Χορός / «Δεν βλέπω τον εαυτό μου ως έναν μαύρο χορευτή μπαλέτου αλλά ως έναν χορευτή καταρχάς»

Λίγο πριν εμφανιστεί ως Μπαζίλιο στον «Δον Κιχώτη» της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, ο κορυφαίος κουβανικής καταγωγής χορευτής Οσιέλ Γκουνεό –έχει λάβει πολλά βραβεία, έχει επίσης εμφανιστεί στο Θέατρο Μπολσόι της Μόσχας, στην Όπερα του Παρισιού, στο Λίνκολν Σέντερ της Νέας Υόρκης και στο Ελίζιουμ του Λονδίνου– μιλά για την προσωπική του πορεία στον χορό και τις εμπειρίες που αποκόμισε, ενώ δηλώνει λάτρης της αρχαίας ελληνικής μυθολογίας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ