Μια Ηλέκτρα που την έστειλαν για εξορκισμό

Μια Ηλέκτρα που την έστειλαν για εξορκισμό Facebook Twitter
Η έκφραση του ακραίου συναισθήματος είναι εξαιρετικά δύσκολη υπόθεση: εάν δε συνοδεύεται από γνώση, αισθητική και μέτρο κινδυνεύει να προκαλέσει τα αντίθετα από τα επιθυμητά αποτελέσματα.
3

Λίγα χρόνια μετά την έναρξη του 20ού αιώνα, η Ηλέκτρα έχασε τα λογικά της. Έπαψε να είναι γενναία, τρυφερή και υψηλόφρων. Έγινε επικίνδυνη και βίαιη.


Η ερμηνεία του αρχαίου δράματος, τόσο σε θεωρητικό όσο σε παραστασιολογικό επίπεδο, λειτουργεί ως καθρέφτης των κοινωνιών. Η συντηρητική βικτωριανή Αγγλία θαύμαζε την Ηλέκτρα για την αυταπάρνησή της, την αφοσίωση στον νεκρό πατέρα της, τη θλίψη και την ηθική συνέπειά της.

Σκοπός της τραγωδίας, όπως αυτή διαβαζόταν στα σχολεία και στα πανεπιστήμια της Ευρώπης, ήταν η αποκάλυψη της θείας Δίκης μέσα από την τιμωρία των ενόχων και την αποκατάσταση της ηθικής τάξης. Στο πλαίσιο αυτό, η Ηλέκτρα ενσάρκωνε ένα ενάρετο ιδανικό: δοκιμαζόταν στις πιο αντίξοες συνθήκες κι αναδυόταν θριαμβεύτρια. Είχε αναμφίβολα το δίκαιο με το μέρος της.

Στο τέλος του 20ού αιώνα, φτάσαμε αισίως στην κοινή πλέον διαπίστωση ότι η «Ηλέκτρα» είναι ένα έργο που θέτει «έντονα και δύσκολα ερωτήματα σχετικά με την ψυχολογική φθορά της εκδίκησης και τη δηλητηριώδη επιθυμία για βία»,³ μια ακραία έκφανση της οποίας συνιστά η κεντρική ηρωίδα. 


Όλα αυτά άλλαξαν ραγδαία όταν εισέβαλε στη σκηνή η «Ηλέκτρα» του Ούγκο φον Χόφμανσταλ το 1903 και του Ρίχαρντ Στράους, επτά χρόνια αργότερα (το λιμπρέτο της όπερας του δεύτερου βασίστηκε στο θεατρικό έργο του πρώτου).

Σοκαρισμένο το φιλοθεάμον κοινό αντίκρισε μια Ηλέκτρα διαταραγμένη, «έκφυλη», γεμάτη μίσος και αιμοδιψή να χορεύει ξέφρενα προς τον θάνατό της. Στα μάτια τους η αριστοκρατική ηρωίδα του Σοφοκλή είχε ποδοπατηθεί και μια Ερινύα είχε πάρει τη θέση της.

Οι θεατές «θρηνούσαν για το γεγονός ότι η ευσεβής κι αγνή κόρη είχε περάσει από ψυχανάλυση, είχε εκδηλώσει τον ερωτισμό της, ακόμη και την κτηνώδη πλευρά της».¹ Οι επιρροές του Φρίντριχ Νίτσε, του Έρβιν Ρόντε, του Σίγκμουντ Φρόιντ είχαν γεννήσει ένα θηλυκό τέρας.

Τα ευρήματα της φιλοσοφίας, της ψυχολογίας και της ανθρωπολογίας επηρέασαν όχι μόνο τους πρωτοποριακούς καλλιτέχνες της εποχής του μοντερνισμού αλλά και τους πιο πρωτοπόρους από τους τότε μελετητές του αρχαίου δράματος.

Είναι χαρακτηριστική η τολμηρή για την εποχή της (1920) άποψη του επιφανούς καθηγητή T.D. Goodell του Πανεπιστημίου Yale, ο οποίος αντιμετωπίζει τη σοφόκλεια Ηλέκτρα ως διαταραγμένη και αντιπαθή: «ύστερα από χρόνια αντίστασης, μαρτυρίου και αναμονής, με τις σκέψεις της προσκολλημένες διαρκώς στο πένθος και στην εκδίκηση, ανέπτυξε ιδιότητες οι οποίες, οφείλουμε να παραδεχτούμε, είναι αφύσικες κι απωθητικές, όσο κι αν θαυμάζουμε την ακεραιότητά της».²

 
Χρειάστηκε να περάσουν πολλές δεκαετίες προτού καταρρεύσουν τα ακαδημαϊκά στεγανά –η πρακτική του θεάτρου προπορεύθηκε εδώ κατά πολύ—, και γίνει αποδεκτό ότι ο Σοφοκλής δεν είναι ένας «άγιος» που διδάσκει τους νόμους της ηθικής δικαιοσύνης και δικαιολογεί τον φόνο ως προϊόν της θείας βούλησης.

Στο τέλος του 20ού αιώνα, φτάσαμε αισίως στην κοινή πλέον διαπίστωση ότι η «Ηλέκτρα» είναι ένα έργο που θέτει «έντονα και δύσκολα ερωτήματα σχετικά με την ψυχολογική φθορά της εκδίκησης και τη δηλητηριώδη επιθυμία για βία»,³ μια ακραία έκφανση της οποίας συνιστά η κεντρική ηρωίδα.

Μια Ηλέκτρα που την έστειλαν για εξορκισμό Facebook Twitter
Φανταστείτε μια γυναίκα –την Ηλέκτρα– να σφαδάζει και να ορύεται, ενώ την ίδια στιγμή μια ομάδα από ατσαλάκωτες λευκοντυμένες καλόγριες –τα μέλη του Χορού– να στέκονται δίπλα της τραγουδώντας χαζοχαρούμενους αγγελικούς ύμνους.


Με αυτή την παράδοση επιχείρησε να συνδεθεί ο νεαρός σκηνοθέτης που παρουσίασε προ ημερών την τραγωδία του Σοφοκλή στην Επίδαυρο. Η έκφραση του ακραίου συναισθήματος είναι εξαιρετικά δύσκολη υπόθεση: εάν δε συνοδεύεται από γνώση, αισθητική και μέτρο κινδυνεύει να προκαλέσει τα αντίθετα από τα επιθυμητά αποτελέσματα.

Αποδεικνύεται πραγματικά επώδυνο για τον θεατή όταν μια καλή ηθοποιός (Αλεξία Καλτσίκη) στέκεται ενώπιόν του ανήμπορη να ελέγξει τα εκφραστικά μέσα της και, στην προσπάθειά της να αποδώσει το πάθος του διαταραγμένου μυαλού της και τη λύσσα του μίσους, στραγγαλίζει τη φωνή της, επιδίδεται σε υστερικούς, κακόηχους τονισμούς, διαστρεβλώνει τα συναισθήματα, τα φτηναίνει σε κακέκτυπα, τα εκτονώνει με απωθητικές κορόνες, με ψεύτικες «παραξενιές» κι επίπλαστα, αυθαίρετα σκαμπανεβάσματα.


Ενώ συμβαίνουν όλα αυτά (βρισκόμαστε ακόμη στην Πάροδο), ο Χορός παραμένει εξωφρενικά ατάραχος. Φανταστείτε μια γυναίκα –την Ηλέκτρα– να σφαδάζει και να ορύεται, ενώ την ίδια στιγμή μια ομάδα από ατσαλάκωτες λευκοντυμένες καλόγριες –τα μέλη του Χορού– να στέκονται δίπλα της τραγουδώντας χαζοχαρούμενους αγγελικούς ύμνους.

Μια Ηλέκτρα που την έστειλαν για εξορκισμό Facebook Twitter
Ακόμη κι αν η ηρωίδα ειδωθεί στο πλαίσιο της υστερίας και της νεύρωσης, όπως επιχειρεί ο σκηνοθέτης Θάνος Παπακωνσταντίνου, είναι άστοχο να παρουσιάζεται σαν αλαφιασμένη γλωσσοκοπάνα προκειμένου να αποδοθεί η διαταραχή της προσωπικότητάς της.


Οι καμπάνες χτυπούν επίμονα. «Προτού πεθάνεις, θα δεις το Δαχτυλίδι», είναι το μότο της ταινίας τρόμου «The Ring». Aπό ένα τέτοιο λευκό «Δαχτυλίδι» στην κορυφή των σκαλοπατιών του σκηνικού εμφανίζεται η Ηλέκτρα αρχικά, και η Κλυταιμνήστρα αργότερα.


Ο σύγχρονος καλλιτέχνης οφείλει, ως γνωστόν, να στέκεται δεκτικός απέναντι σε πάσης φύσεως ερεθίσματα, προερχόμενα τόσο από την ποπ κουλτούρα όσο και από την «υψηλή» τέχνη.

Πριν από τρία χρόνια, ο εικοσιεννιάχρονος τότε σκηνοθέτης Ρόμπερτ Άικ είχε δηλώσει σε συνέντευξή του πως ανέβασε την «Ορέστεια» του Αισχύλου εμπνεόμενος από την τηλεοπτική σειρά «The Sopranos». (Η παράσταση εκείνη τον καθιέρωσε ως ένα από τα μεγάλα ταλέντα της βρετανικής σκηνής).

Στην περίπτωση της δικής μας «Ηλέκτρας» τώρα, παρατηρούμε μεγάλη στιλιστική/εξωτερική ομοιότητα ανάμεσα στην πρωταγωνίστρια Αλεξία Καλτσίκη και στο κακό πνεύμα του κοριτσιού σίριαλ κίλερ, που ζητά εκδίκηση για τον αφύσικο θάνατό του, στην ταινία «The Ring».

Όσον αφορά την όψη του Χορού, δεν μπορούμε να μη θυμηθούμε τον πρόσφατο (2015) «Οιδίποδα Τύραννο» του Ρομέο Καστελούτσι, που ελάμβανε κι εκείνος χώρα σ' ένα μοναστήρι Καθολικών.

 
Το ερώτημα που τίθεται φυσικά είναι πώς όλες αυτές οι ενδιαφέρουσες αναφορές μπορούν να ενταχθούν οργανικά σ' ένα νέο δημιούργημα με δική του ταυτότητα.

Η «Ηλέκτρα» είναι τρόπον τινά ένα αρχαίο θρίλερ, η κεντρική ηρωίδα όμως ξεπερνάει τα όρια των ταινιών τρόμου: είναι πολυσύνθετη, γεμάτη εντάσεις κι αντιθέσεις, μια γυναίκα τραυματισμένη, ταπεινωμένη, κοινωνικά και σεξουαλικά καταπιεσμένη, περιφρονημένη από τη μητέρα της, απομακρυσμένη από τον αδελφό της, καταδικασμένη να θυμάται τον αφανισμό του πατέρα της, παραδομένη στον θρήνο ως μοναδικό μέσο αντίστασης ενάντια στη λήθη και στον υπαρξιακό αφανισμό της.

Ο λόγος της διαποτίζεται από συναισθηματικές ακρότητες (θετικές ή αρνητικές), καθώς «αδυνατεί να συγκρατήσει τις πράξεις ή τα συναισθήματά της εντός των ορίων που επιβάλλει το έθιμο ή το τελετουργικό πλαίσιο».⁴

Μια Ηλέκτρα που την έστειλαν για εξορκισμό Facebook Twitter
Τι να πει κανείς για τον έρμο τον Ορέστη, που εμφανίζεται δεμένος σαν σαλάμι, με τα μάτια καλυμμένα και μ' έναν μοναχό να τον σέρνει γύρω γύρω στην ορχήστρα;


Ακόμη κι αν η ηρωίδα ειδωθεί στο πλαίσιο της υστερίας και της νεύρωσης, όπως επιχειρεί ο σκηνοθέτης Θάνος Παπακωνσταντίνου, είναι άστοχο να παρουσιάζεται σαν αλαφιασμένη γλωσσοκοπάνα προκειμένου να αποδοθεί η διαταραχή της προσωπικότητάς της.


Σίγουρα η αρχική εντύπωση μετριάζεται στην πορεία της παράστασης: στις μετέπειτα σκηνές, με τη Χρυσόθεμη, την Κλυταιμνήστρα ή τον Ορέστη, η ηθοποιός περιορίζει το αρχικό, στριγκό παραλήρημά της. Παρ' όλα αυτά, η εκφορά του λόγου παραμένει αδέξια, εκτός ελέγχου και η αρχική εντύπωση αποδεικνύεται εξαιρετικά ισχυρή για να αναιρεθεί πλήρως.

Τι να πει κανείς για τον έρμο τον Ορέστη, που εμφανίζεται δεμένος σαν σαλάμι, με τα μάτια καλυμμένα και μ' έναν μοναχό να τον σέρνει γύρω γύρω στην ορχήστρα; Εικόνες από S&M erotica έρχονται στον νου, επιλογή εστιασμένη κι αυτή στη σφαίρα του εντυπωσιασμού.

Ο ήρωας (Αλέξανδρος Μαυρόπουλος) αναδύεται υπερβολικά συναισθηματικός, ένα «καλό παιδί», άγαρμπο, έτοιμο να ραγίσει και να βάλει τα κλάματα και όχι να διαπράξει φριχτό έγκλημα. Η Μαρία Ναυπλιώτου ως Κλυταιμνήστρα διατηρεί το μέτρο στη χολή και την ειρωνεία της κι έτσι διασώζεται.

 
Ένα καθολικό μοναστήρι, μια Ηλέκτρα που την έστειλαν για εξορκισμό, ένας άτυχος Ορέστης-θύμα σαδιστών μοναχών, μια Κλυταιμνήστρα grande-dame του Μεσαίωνα κι ένας Χορός από αλλού φερμένος που επικοινωνεί χαρμόσυνα με τα ουράνια ενώ γύρω του εκτυλίσσονται δολοπλοκίες, νεκραναστάσεις κ.ο.κ.

Ιδέες και δάνεια που δε συνθέτουν ποτέ ένα ενιαίο, πειστικό σύνολο, «όμορφα» σχήματα που καπελώνουν τα νοήματα στο όνομα μια κούφιας πρωτοτυπίας προτάσσοντας την εικόνα ως αυταξία. Όσο για το κείμενο, αυτό παραμένει απροσπέλαστο, εγκλωβισμένο σε φαντεζί φόρμες και σε μια κακόηχα επιτηδευμένη κατασκευή του λόγου, ακριβώς όπως ο Ορέστης στο ασφυκτικό γιλέκο του.

Μια Ηλέκτρα που την έστειλαν για εξορκισμό Facebook Twitter
Η Μαρία Ναυπλιώτου ως Κλυταιμνήστρα διατηρεί το μέτρο στη χολή και την ειρωνεία της κι έτσι διασώζεται.
Μια Ηλέκτρα που την έστειλαν για εξορκισμό Facebook Twitter
Ιδέες και δάνεια που δε συνθέτουν ποτέ ένα ενιαίο, πειστικό σύνολο, «όμορφα» σχήματα που καπελώνουν τα νοήματα στο όνομα μια κούφιας πρωτοτυπίας προτάσσοντας την εικόνα ως αυταξία.

________

1. Simon Goldhill, Sophocles and the Language of Tragedy, Oxford University Press (2012)
2. Goldhill (2012)
3. Goldhill (2012)
4. Matthew Wright, «The Joy of Sophocles' Electra» (2005)

Θέατρο
3

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μέσα στον θησαυρό με τις εμβληματικές φορεσιές της Δόρας Στράτου

Θέατρο / «Κάποτε έδιναν τις φορεσιές για έναν πλαστικό κουβά, που ήταν ό,τι πιο μοντέρνο»

Μια γνωριμία με τη μεγάλη κληρονομιά της Δόρας Στράτου μέσα από τον πλούτο αυθεντικών ενδυμάτων που δεν μπορούν να ξαναραφτούν σήμερα και συντηρούνται με μεγάλο κόπο, χάρη στην αφοσίωση και την εθελοντική προσφορά μιας ομάδας ανθρώπων που πιστεύουν και συνεχίζουν το όραμά της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Βασιλική Δρίβα: «Με προσβάλλει να με χρησιμοποιούν σαν καθρέφτη για την ανωτερότητά τους»

Οι Αθηναίοι / Βασιλική Δρίβα: «Με προσβάλλει να με χρησιμοποιούν σαν καθρέφτη για την ανωτερότητά τους»

Ανατρέποντας πολλά από τα στερεότυπα που συνοδεύουν τους ανθρώπους με αναπηρία, η Βασιλική Δρίβα περιγράφει τις δυσκολίες που αντιμετώπισε αλλά και τις χαρές, και μπορεί πλέον να δηλώνει, έστω δειλά, πως είναι ηθοποιός. Είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ξαναγράφοντας τον Ίψεν

Θέατρο / Ο Ίψεν στον Πειραιά, στο μουράγιο

«Δεν είναι εύκολο να είσαι ασυμβίβαστη. Όπως δεν είναι εύκολο να ξαναγράφεις τον Ίψεν» – Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για την παράσταση «Εχθρός του λαού» σε διασκευή και σκηνοθεσία του Κωνσταντίνου Βασιλακόπουλου.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
«Δυσκολεύτηκα να διαχειριστώ τις αρνητικές κριτικές και αποσύρθηκα για έναν χρόνο»

Lifo Videos / «Δυσκολεύτηκα να διαχειριστώ τις αρνητικές κριτικές και αποσύρθηκα για έναν χρόνο»

Η ηθοποιός Παρασκευή Δουρουκλάκη μιλά για την εμπειρία της με τον Πέτερ Στάιν, τις προσωπικές της μάχες με το άγχος και την κατάθλιψη, καθώς και για το θέατρο ως διέξοδο από αυτές.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Μαρία Σκουλά: «Πιστεύω πολύ στο χάος μέσα μου»

Θέατρο / Μαρία Σκουλά: «Πιστεύω πολύ στο χάος μέσα μου»

Από τον ρόλο της Μάσα στην πραγματική ζωή, από το Ηράκλειο όπου μεγάλωσε μέχρι τη ζωή με τους ανθρώπους του θεάτρου, από τον φόβο στην ελευθερία, η ζωή της Μαρίας Σκουλά είναι ένας δρόμος μακρύς και δύσκολος που όμως την οδήγησε σε κάτι δυνατό και φωτεινό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια νέα παράσταση χαρτογραφεί το χάσμα μεταξύ γενιάς Z και γενιάς X

Θέατρο / Μια νέα παράσταση χαρτογραφεί το χάσμα μεταξύ γενιάς Z και γενιάς X

Μέσα από την εναλλαγή αφηγήσεων, εμπειριών, αναπαραστάσεων, χορού, βίντεο και ήχου, η παράσταση του Γιώργου Βαλαή αναδεικνύει τις διαφορές αλλά και τις συνδέσεις που υπάρχουν μεταξύ των δυο διαφορετικών γενεών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ρομέο Καστελούτσι: «Όπου παρεμβάλλεται το κράτος, δεν υπάρχει χώρος για τον έρωτα. Ο έρωτας είναι εναντίον του κράτους και το κράτος εναντίον του έρωτα».

Θέατρο / Ρομέο Καστελούτσι: «Πάντα κάποιος πολεμά τον έρωτα. Και οι εραστές είναι πάντα τα θύματα»

Ο σπουδαίος Ιταλός σκηνοθέτης, λίγο πριν επιστρέψει στην Αθήνα και στη Στέγη για να παρουσιάσει τη «Βερενίκη» του, μας μίλησε για τον έρωτα, τη γλώσσα και τη μοναξιά, την πολιτική και την ανυπέρβλητη Ιζαμπέλ Ιπέρ.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
CHECK How soon is now: Μια παράσταση για τους μετεξεταστέους της συστημικής ιστορίας

Θέατρο / How soon is now: Μια παράσταση για τους μετεξεταστέους της Iστορίας

Σκηνοθετημένη από έναν νέο δημιουργό, η παράσταση που βασίζεται στο τελευταίο κείμενο της Γλυκερίας Μπασδέκη επιχειρεί έναν διάλογο με μία από τις πιο σκοτεινές περιόδους της ελληνικής ιστορίας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Αγορίτσα Οικονόμου

Αγορίτσα Οικονόμου / «Πέφτω να κοιμηθώ και σκέφτομαι ότι κάτι έχω κάνει καλά»

Βρέθηκε να κυνηγάει το όνειρο της υποκριτικής, χωρίς να γνωρίζει τον τρόπο, αλλά με τη βεβαιότητα ότι δεν ήθελε ποτέ να μείνει με την απορία «γιατί δεν το έκανα;». Μέσα από σκληρή δουλειά και πολλούς μικρούς ρόλους, κατάφερε να βρει τον δρόμο της στην τέχνη, στον οποίο προχωρά και αισθάνεται τυχερή. Η Αγορίτσα Οικονόμου είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΧΡΗΣΤΟΣ ΘΕΟΔΩΡΙΔΗΣ 

Θέατρο / «Αν κλάψω με ένα έργο, είμαι σε καλό δρόμο»

Ο Χρήστος Θεοδωρίδης, που έχει σκηνοθετήσει με επιτυχία δύο έργα φέτος, του Βιριπάγιεφ και της Αναγνωστάκη, εξηγεί γιατί τον ενδιαφέρουν τα κείμενα που μιλάνε στον άνθρωπο σήμερα, ακόμα κι αν σε αυτά ακούγονται ακραίες απόψεις που ενοχλούν και τον ίδιο.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Να είσαι γκέι στη Νέα Υόρκη

Θέατρο / «Η Κληρονομιά μας»: Τι αποκομίσαμε από την εξάωρη παράσταση στο Εθνικό

«Μία ποπ queer saga, παραδομένη πότε στη μέθη των κοκτέιλ Μανχάταν και πότε στο πένθος μιας αλησμόνητης συλλογικής απώλειας» – Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για το πολυβραβευμένο έργο του Μάθιου Λόπεζ, που παρουσιάζεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα από τον Γιάννη Μόσχο.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
«Δεν είμαι ασεβής, ούτε ιδιοσυγκρασιακή ούτε αιρετική»

Θέατρο / «Δεν είμαι ασεβής, ούτε ιδιοσυγκρασιακή, ούτε αιρετική»

Μετά την Ορέστεια του Στρίντμπεργκ και τις πρόβες για το έργο του Βασίλη Βηλαρά, η Λένα Κιτσοπούλου μιλάει για προσδοκίες και αποφάσεις, για επιτυχίες και απορρίψεις, για το «σύστημα» μέσα στο οποίο δουλεύει και για όλους εκείνους τους χαρακτηρισμούς που της αποδίδουν.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Με Μαρμαρινό, Κουρεντζή, Ράσσε, Mouawad και Ζυλιέτ Μπινός στο πρόγραμμα του Φεστιβάλ Επιδαύρου

Πολιτισμός / Μαρμαρινός, Κουρεντζής, Ράσε, Mouawad και Ζιλιέτ Μπινός στο πρόγραμμα του Φεστιβάλ Επιδαύρου

Καλλιτέχνες με ιστορικό ίχνος στην Επίδαυρο θα παρουσιάσουν τη δουλειά τους δίπλα σε ξένους και άλλους Έλληνες δημιουργούς, ενώ στις 19 Ιουλίου θα ακούσουμε την ορχήστρα Utopia υπό τη διεύθυνση του Θ. Κουρεντζή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μπορεί το ελληνικό θέατρο να σατιρίσει τον εαυτό του;      

Θέατρο / Μπορεί το ελληνικό θέατρο να σατιρίσει επιτυχημένα τον εαυτό του;      

«Αν θες να αναμετρηθείς με κάτι, αν θες να πας στην ουσία, πρέπει να πονέσεις» – Κριτική για την πολυσυζητημένη παράσταση «Merde!» των Βασίλη Μαγουλιώτη και Γιώργου Κουτλή στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ο Γιάννος Περλέγκας βρίσκει τη χαρά της δημιουργίας στη φλόγα για συνύπαρξη

Θέατρο / «Έχω νιώσει ακατάλληλος και παρωχημένος δεινόσαυρος μέσα στο θεατρικό τοπίο που αλλάζει»

Με αφορμή το έργο του Μπέρνχαρντ «Η δύναμη της συνήθειας», ο Γιάννος Περλέγκας μιλά με ταπεινότητα και πάθος για το θέατρο, με το οποίο συνεχίζει να παλεύει και που διαρκώς τον νικά. Αυτό, όμως, είναι που τον κρατά ζωντανό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Άρης Χριστοφέλλης

Όπερα / «Ακόμα και όσοι θαυμάζουν σχεδόν ειδωλολατρικά την Κάλλας, λίγα γνωρίζουν για την τέχνη της»

Ο κόντρα τενόρος Άρης Χριστοφέλλης, επιστημονικός σύμβουλος του ντοκιμαντέρ «Μαίρη, Μαριάννα, Μαρία: Τα άγνωστα ελληνικά χρόνια της Κάλλας», εξηγεί τους λόγους για τους οποίους η θρυλική σοπράνο παραμένει μια ανυπέρβλητη καλλιτέχνιδα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Αργυρώ Χιώτη: Ένα «αουτσάιντερ» στο τιμόνι του Εθνικού Θεάτρου

Θέατρο / Αργυρώ Χιώτη: Ένα «αουτσάιντερ» στο τιμόνι του Εθνικού Θεάτρου

Ποια είναι τα προσωπικά της στοιχήματα και ποιες είναι οι προκλήσεις που έχει να αντιμετωπίσει η νέα καλλιτεχνική διευθύντρια του Εθνικού - η πρώτη γυναίκα που αναλαμβάνει αυτή τη θέση από το 1994.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

σχόλια

3 σχόλια
Βρίσκω λίγο υπερβολικα τα σχόλιά σας. Υπηρχαν και καλα στοιχεία στην παρασταση. Η συντονισμενη κινηση, η αφαιρεση και γενικοτερα η διαφορετική αλλα δουλεμενη εκδοχη. Συμφωνω στις υπερβολικες και αμηχανες ερμηνείες. Συνολικα ομως θα εδινα θετικό πρόσημο.
Σε λίγες παραστάσεις έχουμε τσαντιστεί τόσο πολύ. Κατ’ αρχάς μπράβο στην Αρκουμανέα για την αναφορά στο The Ring. Σπάγαμε το κεφάλι μας μέχρι την Αθήνα να βρούμε τι μας θύμιζε η αναμαλλιασμένη ηθοποιός που έβγαινε από την τρύπα. Από πού κι ως πού η Ηλέκτρα δαιμονισμένη; Με κάτι κραυγές σαν ημίτρελη καρακάξα κι ένα χορό από καθολικές καλόγριες (γιατί είμαστε καθολικοί βέβαια, όλοι το ξέρουν αυτό) να έχουν έρθει από το πλατό της «Μελωδίας της Ευτυχίας» για να ψάλλουν χαρωπά Σοφοκλή. Ο διάλογος Ηλέκτρας Χορού, από τις ωραιότερες στιγμές του αρχαίου δράματος εδώ ένα ασυνάρτητο μείγμα κραυγών και ψαλμωδίας που έκλεινες τα αυτιά σου. Και ο Ορέστης με το kinky bondage τι φάση; Δηλαδή έλεος κάπου με την πόζα!