Ο Θάνος Παπακωνσταντίνου μάς ξεναγεί στον «κλινικό Μεσαίωνα» της Ηλέκτρας του

Ο Θάνος Παπακωνσταντίνου μάς ξεναγεί στον «κλινικό Μεσαίωνα» της Ηλέκτρας του Facebook Twitter
Έσπαγα για πολύ καιρό το κεφάλι μου και στην ουσία υπήρχε μια κόντρα ως προς το ποιος θα επιβληθεί σε ποιον – δεν τίθεται καν θέμα επιβολής στην Επίδαυρο, ωστόσο, ξεκινώντας, νομίζεις ότι θα κάνεις κάτι εκτός πλαισίου, που τελικά σε καμία περίπτωση δεν συμβαίνει. Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
0

Είναι συναρπαστικό να ενημερώνεσαι διαρκώς και να παρακολουθείς από σχετική απόσταση τα στάδια δημιουργίας μιας μεγάλης θεατρικής παραγωγής, όπως είναι η φετινή «Ηλέκτρα» του Εθνικού, όταν σε αυτή συμμετέχουν κοντινά σου πρόσωπα. Οι αρχικές προτάσεις, οι συνεργασίες, η διανομή, οι οντισιόν για τον χορό, η δημιουργία της μουσικής και των κοστουμιών που εδώ, καταπώς όλα δείχνουν, θα παίζουν πρωταγωνιστικό ρόλο, οι διαφωνίες, οι πρώτες προωθητικές εικόνες: ο κόσμος του θεάτρου, και δη του αρχαίου δράματος, είναι τόσο γοητευτικός!

Καθώς βαδίζουμε προς την πρεμιέρα του πρώτου του έργου στο Αρχαίο Θέατρο της Επιδαύρου, ο Θάνος Παπακωνσταντίνου δείχνει ικανοποιημένος με το αποτέλεσμα κι εγώ δεν θέλω να τον πιέσω για να μάθω περισσότερα από αυτά που μου αναλογούν, κυρίως για να μην κάνω spoilers στον ίδιο μου τον εαυτό για όσα πρόκειται να δω σε μία από τις πιο αναμενόμενες παραστάσεις του φετινού καλοκαιριού.

Εν τω μεταξύ, λίγους μήνες μετά τις πρώτες εικόνες με μια πάλλευκη, αλλά βουτηγμένη στην καταχνιά Αλεξία Καλτσίκη-Ηλέκτρα να περιστοιχίζεται από τις επίσης «νεκρικά» λευκές θεραπαινίδες της (αισθητική αναφορά που από πολλούς αποδόθηκε στο «Handmaid's Tale» και που ο ίδιος ο σκηνοθέτης δεν θα αρνηθεί), βλέπουμε τις νέες επίσημες φωτογραφίες όπου η Μαρία Ναυπλιώτου-Κλυταιμνήστρα και ο Χρήστος Λούλης-Αίγισθος προκαλούν δέος με τα βαριά, μονόχρωμα κοστούμια από ταφτά της Νίκης Ψυχογιού, σαν να έχουν ξεπηδήσει από ένα τελετουργικό fashion show κάποιου εκκεντρικού σχεδιαστή. Οι εικόνες αυτές θα μπορούσαν ενδεχομένως να προετοιμάζουν για έναν βαθμό φορμαλισμού, τον οποίο απομένει να δούμε πώς ο νεαρός σκηνοθέτης θα χειριστεί, δεδομένης της συνθήκης της Επιδαύρου.

Ας συνοψίσουμε, λοιπόν, μαζί με τον Θάνο Παπακωνσταντίνου όσα ξέρουμε για το έργο και όσα μας αποκαλύπτει για τη δική του σκηνική προσέγγιση.

Το ιδανικό είναι να προσαρμόσεις τις όποιες δημιουργικές εμμονές στον χώρο της Επιδαύρου – αυτό θα ήθελα να καταφέρω εγώ.  Όποιος κι αν είναι ο χώρος, πρέπει να βρεις έναν τρόπο να δεις εσύ τι θα κάνεις σε αυτόν και όχι να θυσιάσεις τις εμμονές σου για χάρη του.

Ο Θάνος Παπακωνσταντίνου μάς ξεναγεί στον «κλινικό Μεσαίωνα» της Ηλέκτρας του Facebook Twitter
Ο Σοφοκλής σε αφήνει με κομμένη την ανάσα και χτίζει αριστοτεχνικά την πλοκή, αφήνοντας εκτεθειμένα τα πράγματα και πλέκοντας τα πρόσωπα με τρελές αντιφάσεις. Όλα τα ιδεολογικά τους διλήμματα είναι πολύ αντιφατικά και διαρκώς εμφανίζεται η πλάνη στην οποία βρίσκεται μονίμως ο άνθρωπος. Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

Για το δέος της Επιδαύρου

Δεν έχω ξανακάνει παράσταση σε ανοιχτό χώρο κι εδώ δεν πρόκειται για έναν οποιονδήποτε ανοιχτό χώρο. Ακόμα δεν έχουμε κάνει πρόβα εκεί, οπότε έχω τεράστιο άγχος γιατί σε ό,τι κάνω ο χώρος είναι εξαιρετικά σημαντικός και έχει κανόνες απλούς και καθαρούς, που πρέπει να τους ακολουθήσεις για να μην σε καταπιεί. Έσπαγα για πολύ καιρό το κεφάλι μου και στην ουσία υπήρχε μια κόντρα ως προς το ποιος θα επιβληθεί σε ποιον – δεν τίθεται καν θέμα επιβολής στην Επίδαυρο, ωστόσο, ξεκινώντας, νομίζεις ότι θα κάνεις κάτι εκτός πλαισίου, που τελικά σε καμία περίπτωση δεν συμβαίνει. Το καταλαβαίνεις από έναν σημείο κι έπειτα ότι πρέπει να ακολουθήσεις.

Εννοείται πως υπάρχουν όλες οι σκέψεις για το βάρος του έργου και της Επιδαύρου, αλλά στην πραγματικότητα αυτό που έχει νόημα είναι να συνομιλήσεις με το κείμενο. Είναι μια μεγάλη παραγωγή του Εθνικού που θα ταξιδέψει σε περιοδεία, σε πολύ διαφορετικά θέατρα, προφανώς και θα γίνει προσαρμογή, αλλά όλο το στήσιμο και η σύλληψη έχει γίνει πάνω στην Επίδαυρο.

Ο Θάνος Παπακωνσταντίνου μάς ξεναγεί στον «κλινικό Μεσαίωνα» της Ηλέκτρας του Facebook Twitter
Η Κλυταιμνήστρα και ο Αίγισθος είναι σαν φίδια. Ο Ορέστης έρχεται για να τους σκοτώσει με χρησμό από την Απόλλωνα. Ο ίδιος ο Απόλλωνας όμως είχε σκοτώσει στους Δελφούς τον Πύθωνα, στον οποίο ανήκε το Μαντείο προγενέστερα, μια χθόνια, πιο παλιά, πιο άγρια θεότητα, για να πάρει την εξουσία. Φωτο: Ελίνα Γιουνανλή

Για τις δημιουργικές εμμονές και τη χαλιναγώγησή τους

Εμένα πάντα με ενδιαφέρει η δημιουργία μιας ψευδαίσθησης. Ο χώρος, το φως και ο ήχος βοηθούν. Στην Επίδαυρο δεν μπορεί να γίνει αυτό γιατί, κατ' αρχάς, όταν θα ξεκινά η παράσταση δεν θα έχει καν νυχτώσει.

Το ιδανικό είναι να προσαρμόσεις τις όποιες δημιουργικές εμμονές στον χώρο της Επιδαύρου – αυτό θα ήθελα να καταφέρω εγώ. Μπαίνεις σε μια διάθεση, αντανακλαστικά εντελώς, να σιδερωθείς λίγο, να βάλεις τα καλά σου και να πας, ενώ δεν νομίζω ότι χρειάζεται κι ελπίζω να μη μου συμβεί. Όποιος κι αν είναι ο χώρος, πρέπει να βρεις έναν τρόπο να δεις εσύ τι θα κάνεις σε αυτόν και όχι να θυσιάσεις τις εμμονές σου για χάρη του.

 

Για τον τρόπο που αντιλήφθηκε το έργο

Με αυτά τα έργα ξεκινάς και νομίζεις ότι τα ξέρεις. Γνωρίζεις τον μύθο και είναι φοβερό πόσα σου αποκαλύπτονται μόλις αρχίσεις να τα δουλεύεις.

Εδώ έχουμε δυο παράλληλες ιστορίες, του Ορέστη και της Ηλέκτρας. Γινόμαστε μάρτυρες μιας τελετής από μία ομάδα ανθρώπων που μας εξιστορεί, μέσω της αφήγησης, της υποκριτικής και της μουσικής, το πώς στην ουσία δεν μπορούμε να απαλλαχθούμε από τα άγρια ένστικτά μας. Είμαστε φτιαγμένοι από αυτά και ανά πάσα ώρα καραδοκούν να βγουν έξω και να μας παρασύρουν.

Η Ηλέκτρα θρηνεί για πολλά χρόνια και περιμένει να φανεί ο αδερφός της για να εκδικηθεί για τον φόνο του πατέρα της, συντηρεί ζωντανή όλη αυτή τη λύσσα, τη μαυρίλα και το μένος. Από την άλλη έχουμε ένα πιο φωτεινό πλάσμα, τον Ορέστη, που έρχεται με χρησμό θεού για να καθαρίσει το σκοτάδι και τη βρομιά του οίκου του, που έχει καταστραφεί από τη μητέρα του και τον εραστή της. Με την επίδραση της Ηλέκτρας φορτίζεται ακόμα περισσότερο για να κάνει ακόμα ένα έγκλημα, που θα γεννήσει κι άλλα. Έχει γίνει ο πρώτος φόνος της Κλυταιμνήστρας, εκκρεμεί ο φόνος του Αίγισθου που θα ολοκληρώσει την κάθαρση, αλλά ο Σοφοκλής δεν δίνει τέλος, δεν ακούς την επιθανάτια κραυγή του Αίγισθου, αφήνει μια εκκρεμότητα.

Ο Θάνος Παπακωνσταντίνου μάς ξεναγεί στον «κλινικό Μεσαίωνα» της Ηλέκτρας του Facebook Twitter
Οι νέες επίσημες φωτογραφίες με τη Μαρία Ναυπλιώτου-Κλυταιμνήστρα και τον Χρήστο Λούλη-Αίγισθο προκαλούν εντύπωση με τα βαριά, μονόχρωμα κοστούμια από ταφτά της Νίκης Ψυχογιού, σαν να έχουν ξεπηδήσει από ένα τελετουργικό fashion show κάποιου εκκεντρικού σχεδιαστή. Φωτο: Ελίνα Γιουνανλή

Για τις ιδεολογικές αντιφάσεις των ηρώων

Εγώ λοιπόν αντιλαμβάνομαι πως ο ποιητής θέλει να θίξει τον φαύλο κύκλο της βίας που γεννάει κι άλλη βία και από τον οποίο δεν μπορείς να ξεφύγεις, όσο κι αν νομίζεις ότι κάνεις το σωστό και το δίκαιο, αυτό που περιμένει όλος ο λαός.

Υπάρχει αυτή η παρεξήγηση ότι ο Σοφοκλής είναι ο πιο ήπιος από τους τρεις τραγικούς, ενώ στην πραγματικότητα, διαβάζοντάς τον εκ νέου, θεωρώ ότι είναι ο πιο άγριος γιατί δεν προτείνει καμία λύση. Εκθέτει τον άνθρωπο και τις πράξεις του πολύ καθαρά. Ο Αισχύλος θα πρότεινε ξεκάθαρη λύση ενώ ο Ευριπίδης θα έβαζε ειρωνικά έναν από μηχανής θεό. Ο Σοφοκλής σε αφήνει με κομμένη την ανάσα και χτίζει αριστοτεχνικά την πλοκή, αφήνοντας εκτεθειμένα τα πράγματα και πλέκοντας τα πρόσωπα με τρελές αντιφάσεις. Όλα τα ιδεολογικά τους διλήμματα είναι πολύ αντιφατικά και διαρκώς εμφανίζεται η πλάνη στην οποία βρίσκεται μονίμως ο άνθρωπος.

Εδώ, πολύ ξεκάθαρα, είναι σαν να νικά η εξαγρίωση μέσα από μια έννοια δικαίου, ενώ τελικά δεν έρχεται καμία δικαίωση για κανέναν. Δεν είναι τυχαίο που το έργο γράφτηκε μέσα στον Πελοποννησιακό Πόλεμο που καταρράκωσε τους Αθηναίους. Ο Σοφοκλής πρόλαβε την ακμή και ακολούθησε το μετά. Ενώ είναι μεταγενέστερο το έργο, είναι πολύ πιο άγριο, ακόμα και από την «Αντιγόνη».

Για την αισθητική σφραγίδα του ως σκηνοθέτη

«Κλινικός Μεσαίωνας», έτσι θα περιέγραφα την αισθητική της παράστασης. Υπάρχει μια καθαρότητα, έχω βασιστεί αρκετά στο λευκό και τα υπόλοιπα είναι χρώματα μετάλλων, χάλκινο, χρυσό. Θέλω να χρησιμοποιήσω όλο τον δίσκο την Επιδαύρου σαν έναν καμβά πάνω στον οποίο η παράσταση θα χτίσει ένα αποτύπωμα.

Το «Handmaid's Tale» είναι μια υπέροχη σειρά και δεν αρνούμαι μια κάποια επιρροή στις πρώτες φωτογραφίες. Οι κάπες όμως υπάρχουν στις περισσότερες παραστάσεις μου. Σε ό,τι κάνω έχω διάλογο με τα εικαστικά, με άλλους σκηνοθέτες, με ζωγράφους, φωτογράφους. Εδώ επειδή τα σκηνικά είναι πολύ λιτά, μπαίνει η ενδυματολογία στη σκηνογραφία και τα ογκώδη κοστούμια δημιουργούν τον χώρο.

Ο Θάνος Παπακωνσταντίνου μάς ξεναγεί στον «κλινικό Μεσαίωνα» της Ηλέκτρας του Facebook Twitter
Η βουτηγμένη στην καπνιά Αλεξία Καλτσίκη-Ηλέκτρα περιστοιχίζεται από τις επίσης «νεκρικά» λευκές θεραπαινίδες της (αισθητική αναφορά που από πολλούς αποδόθηκε στο «Handmaid's Tale» και που και ο ίδιος ο σκηνοθέτης δεν θα αρνηθεί). Φωτο: Ελίνα Γιουνανλή

Για τον μύθο του Απόλλωνα και του Πύθωνα που κινητοποίησε την αισθητική προσέγγιση

Η Κλυταιμνήστρα και ο Αίγισθος είναι σαν φίδια. Ο Ορέστης έρχεται για να τους σκοτώσει με χρησμό από την Απόλλωνα. Ο ίδιος ο Απόλλωνας όμως είχε σκοτώσει στους Δελφούς τον Πύθωνα, στον οποίο ανήκε το Μαντείο προγενέστερα, μια χθόνια, πιο παλιά, πιο άγρια θεότητα, για να πάρει την εξουσία. Οπότε στην πραγματικότητα έρχεται για να σκοτώσει δυο φίδια, τη «δικέφαλη κατάρα του σπιτιού», όπως αναφέρεται και στο κείμενο, ακριβώς όπως μεταγενέστερα θα έκανε και ο Άγιος Γεώργιος. Στο μυαλό των Αρχαίων, οι μύθοι συνομιλούν με τρόπο που εμείς δεν μπορούμε να καταλάβουμε.

Για τη μουσικότητα της παράστασης

Η μουσική του συνθέτη Δημήτρη Σκύλλα παίζει καθοριστικό ρόλο. Θα ήθελα πολύ να έχει συνέχεια αυτός ο δρόμος που ανοίγουμε με τη συνεργασία μας, αναφορικά με το πώς συνομιλεί ο αδόμενος με τον αφηγηματικό λόγο. Μακάρι να έχουμε στο μέλλον την ευκαιρία να φτιάξουμε ένα σύστημα που να υπακούει ολόκληρο σε μουσικούς όρους. Ο χορός των γυναικών του Άργους εδώ αποκλειστικά τραγουδά, περισσότερο όμως με την έννοια μιας φόρμας λόγου με ρυθμό, μελωδία και τονικότητα, και όχι με την κλασική έννοια του τραγουδιού. Βέβαια αυτή η φτιαξιά είναι πολύ κλασική στην αναβίωση μιας αρχαίας τραγωδίας, αλλά επειδή βρισκόμαστε πλέον σε ένα άλλο χρονικό πλαίσιο φαντάζει εντελώς νεωτεριστική.

Για τον ρόλο του Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου στην εγχώρια καλλιτεχνική σκηνή

Δεν το θεωρώ καθόλου αυτονόητο να δίνεται ένα τόσο μεγάλο βήμα σε νέους καλλιτέχνες από τόσο μεγάλους θεσμούς της χώρας. Είναι εξαιρετικά σημαντική η ύπαρξη του φεστιβάλ. Καταλαβαίνω την γκρίνια και όλες τις ενστάσεις αλλά δεν είναι πολλές οι διοργανώσεις και οι θεσμοί στην Ελλάδα που επιτρέπουν μια αξιοπρεπή παραγωγή, ειδικά για καλλιτέχνες με αναζητήσεις πέρα από τις νόρμες.

Από την άλλη πιστεύω ότι θα ήταν καλύτερο ένα πιο συμπυκνωμένο πρόγραμμα, ώστε οι παραγωγές να έχουν όρους αξιώσεων και να υπάρχει δυνατότητα δικτύωσης προς τα έξω. Το φεστιβάλ έχει πάρει, τρόπον τινά, τον ρόλο του παροχέα επιχορηγήσεων ύψους περασμένων δεκαετιών – όλοι αυτό περιμένουν. Ο πολιτισμός στην Ελλάδα είναι ανέκδοτο. Αν δεν αλλάξει αυτή η νοοτροπία, τι να λέμε;

Ο Θάνος Παπακωνσταντίνου μάς ξεναγεί στον «κλινικό Μεσαίωνα» της Ηλέκτρας του Facebook Twitter
Στο μυαλό των Αρχαίων, οι μύθοι συνομιλούν με τρόπο που εμείς δεν μπορούμε να καταλάβουμε. Φωτο: Ελίνα Γιουνανλή
Ο Θάνος Παπακωνσταντίνου μάς ξεναγεί στον «κλινικό Μεσαίωνα» της Ηλέκτρας του Facebook Twitter
Ο χορός των γυναικών του Άργους εδώ αποκλειστικά τραγουδά, περισσότερο όμως με την έννοια μιας φόρμας λόγου με ρυθμό, μελωδία και τονικότητα, και όχι με την κλασική έννοια του τραγουδιού. Φωτο: Ελίνα Γιουνανλή

Info:

Εθνικό Θέατρο / Θάνος Παπακωνσταντίνου - Ηλέκτρα του Σοφοκλή

Μετάφραση: Γιώργος Χειμωνάς

Σκηνοθεσία: Θάνος Παπακωνσταντίνου

Σκηνικά - Κοστούμια: Νίκη Ψυχογιού

Φωτισμοί: Χριστίνα Θανάσουλα

Μουσική: Δημήτρης Σκύλλας

Χορογραφία: Χαρά Κότσαλη

Βοηθός σκηνοθέτη Α΄: Μάριος Παναγιώτου

Βοηθός σκηνοθέτη Β΄: Βασίλης Βηλαράς

Βοηθός σκηνογράφου/ενδυματολόγου: Κωνσταντίνα Παπακωνσταντίνου

Ερμηνεύουν: Αλεξία Καλτσίκη (Ηλέκτρα), Μαρία Ναυπλιώτου (Κλυταιμνήστρα), Αλέξανδρος Μαυρόπουλος (Ορέστης), Χρήστος Λούλης (Αίγισθος), Ελένη Μολέσκη (Χρυσόθεμις), Μάριος Παναγιώτου (Πυλάδης), Νίκος Χατζόπουλος (Παιδαγωγός)

Χορός: Ασημίνα Αναστασοπούλου, Σοφία Αντωνίου, Ιωάννα Δεμερτζίδου, Νάντια Κατσούρα, Ελένη Κουτσιούμπα, Κλεοπάτρα Μάρκου, Μαρία Μηνά, Ιωάννα Μιχαλά, Τζωρτζίνα Παλαιοθεοδώρου, Νάνσυ Σιδέρη, Καλλιόπη Σίμου, Δανάη Τίκου

Αρχαίο Θέατρο Επιδαύρου

20 & 21/7, 21:00

 

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ποιος είναι ο επόμενος ρόλος της Μαρίας Ναυπλιώτου;

Θέατρο / Ποιος είναι ο επόμενος ρόλος της Μαρίας Ναυπλιώτου;

Η ηθοποιός βρίσκεται σε ιδιαίτερα δημιουργική περίοδο, καθώς, μετά τη συνεργασία της με τον Μιχαήλ Μαρμαρινό στο «Τραμ με το Όνομα "Πόθος"» του Τένεσι Ουίλιαμς, καταπιάνεται με το έργο «Μετά την πρόβα» του Ίνγκμαρ Μπέργκμαν, ενώ ετοιμάζεται να υποδυθεί την Κλυταιμνήστρα στην Επίδαυρο, στην «Ηλέκτρα» του Σοφοκλή.
ΑΠΟ ΤΟΝ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑ
Ο Κωνσταντίνος Τζούμας επιστρέφει στο θέατρο για χάρη μιας ξεχωριστής παράστασης

Θέατρο / Ο Κωνσταντίνος Τζούμας επιστρέφει στο θέατρο για χάρη μιας ξεχωριστής παράστασης

Μια συζήτηση (σ΄ένα ταξί) με τον ιδιοφυή ηθοποιό και ραδιοφωνικό παραγωγό με αφορμή τη συμμετοχή του στην παράσταση «Άγγελος Εξολοθρευτής» που ανεβάζει η Άντζελα Μπρούσκου
M. HULOT
Τι κάνει η Φανί Αρντάν στην Αθήνα;

Θέατρο / Τι κάνει η Φανί Αρντάν στην Αθήνα;

«Το να αγαπάς τους εγκληματίες είναι ρίσκο. Εγώ το παίρνω» λέει η Γαλλίδα σταρ που τις τελευταίες ημέρες ήταν και πάλι στην Αθήνα για να παρουσιάσει στους ανθρώπους της Λυρικής Σκηνής πώς ονειρεύεται να ανεβάσει την «Λαίδη Μάκβεθ του Μτσενσκ» του Σοστακόβιτς
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μέσα στον θησαυρό με τις εμβληματικές φορεσιές της Δόρας Στράτου

Θέατρο / «Κάποτε έδιναν τις φορεσιές για έναν πλαστικό κουβά, που ήταν ό,τι πιο μοντέρνο»

Μια γνωριμία με τη μεγάλη κληρονομιά της Δόρας Στράτου μέσα από τον πλούτο αυθεντικών ενδυμάτων που δεν μπορούν να ξαναραφτούν σήμερα και συντηρούνται με μεγάλο κόπο, χάρη στην αφοσίωση και την εθελοντική προσφορά μιας ομάδας ανθρώπων που πιστεύουν και συνεχίζουν το όραμά της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Βασιλική Δρίβα: «Με προσβάλλει να με χρησιμοποιούν σαν καθρέφτη για την ανωτερότητά τους»

Οι Αθηναίοι / Βασιλική Δρίβα: «Με προσβάλλει να με χρησιμοποιούν σαν καθρέφτη για την ανωτερότητά τους»

Ανατρέποντας πολλά από τα στερεότυπα που συνοδεύουν τους ανθρώπους με αναπηρία, η Βασιλική Δρίβα περιγράφει τις δυσκολίες που αντιμετώπισε αλλά και τις χαρές, και μπορεί πλέον να δηλώνει, έστω δειλά, πως είναι ηθοποιός. Είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ξαναγράφοντας τον Ίψεν

Θέατρο / Ο Ίψεν στον Πειραιά, στο μουράγιο

«Δεν είναι εύκολο να είσαι ασυμβίβαστη. Όπως δεν είναι εύκολο να ξαναγράφεις τον Ίψεν» – Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για την παράσταση «Εχθρός του λαού» σε διασκευή και σκηνοθεσία του Κωνσταντίνου Βασιλακόπουλου.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
«Δυσκολεύτηκα να διαχειριστώ τις αρνητικές κριτικές και αποσύρθηκα για έναν χρόνο»

Lifo Videos / «Δυσκολεύτηκα να διαχειριστώ τις αρνητικές κριτικές και αποσύρθηκα για έναν χρόνο»

Η ηθοποιός Παρασκευή Δουρουκλάκη μιλά για την εμπειρία της με τον Πέτερ Στάιν, τις προσωπικές της μάχες με το άγχος και την κατάθλιψη, καθώς και για το θέατρο ως διέξοδο από αυτές.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Μαρία Σκουλά: «Πιστεύω πολύ στο χάος μέσα μου»

Θέατρο / Μαρία Σκουλά: «Πιστεύω πολύ στο χάος μέσα μου»

Από τον ρόλο της Μάσα στην πραγματική ζωή, από το Ηράκλειο όπου μεγάλωσε μέχρι τη ζωή με τους ανθρώπους του θεάτρου, από τον φόβο στην ελευθερία, η ζωή της Μαρίας Σκουλά είναι ένας δρόμος μακρύς και δύσκολος που όμως την οδήγησε σε κάτι δυνατό και φωτεινό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια νέα παράσταση χαρτογραφεί το χάσμα μεταξύ γενιάς Z και γενιάς X

Θέατρο / Μια νέα παράσταση χαρτογραφεί το χάσμα μεταξύ γενιάς Z και γενιάς X

Μέσα από την εναλλαγή αφηγήσεων, εμπειριών, αναπαραστάσεων, χορού, βίντεο και ήχου, η παράσταση του Γιώργου Βαλαή αναδεικνύει τις διαφορές αλλά και τις συνδέσεις που υπάρχουν μεταξύ των δυο διαφορετικών γενεών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ρομέο Καστελούτσι: «Όπου παρεμβάλλεται το κράτος, δεν υπάρχει χώρος για τον έρωτα. Ο έρωτας είναι εναντίον του κράτους και το κράτος εναντίον του έρωτα».

Θέατρο / Ρομέο Καστελούτσι: «Πάντα κάποιος πολεμά τον έρωτα. Και οι εραστές είναι πάντα τα θύματα»

Ο σπουδαίος Ιταλός σκηνοθέτης, λίγο πριν επιστρέψει στην Αθήνα και στη Στέγη για να παρουσιάσει τη «Βερενίκη» του, μας μίλησε για τον έρωτα, τη γλώσσα και τη μοναξιά, την πολιτική και την ανυπέρβλητη Ιζαμπέλ Ιπέρ.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
CHECK How soon is now: Μια παράσταση για τους μετεξεταστέους της συστημικής ιστορίας

Θέατρο / How soon is now: Μια παράσταση για τους μετεξεταστέους της Iστορίας

Σκηνοθετημένη από έναν νέο δημιουργό, η παράσταση που βασίζεται στο τελευταίο κείμενο της Γλυκερίας Μπασδέκη επιχειρεί έναν διάλογο με μία από τις πιο σκοτεινές περιόδους της ελληνικής ιστορίας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Αγορίτσα Οικονόμου

Αγορίτσα Οικονόμου / «Πέφτω να κοιμηθώ και σκέφτομαι ότι κάτι έχω κάνει καλά»

Βρέθηκε να κυνηγάει το όνειρο της υποκριτικής, χωρίς να γνωρίζει τον τρόπο, αλλά με τη βεβαιότητα ότι δεν ήθελε ποτέ να μείνει με την απορία «γιατί δεν το έκανα;». Μέσα από σκληρή δουλειά και πολλούς μικρούς ρόλους, κατάφερε να βρει τον δρόμο της στην τέχνη, στον οποίο προχωρά και αισθάνεται τυχερή. Η Αγορίτσα Οικονόμου είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΧΡΗΣΤΟΣ ΘΕΟΔΩΡΙΔΗΣ 

Θέατρο / «Αν κλάψω με ένα έργο, είμαι σε καλό δρόμο»

Ο Χρήστος Θεοδωρίδης, που έχει σκηνοθετήσει με επιτυχία δύο έργα φέτος, του Βιριπάγιεφ και της Αναγνωστάκη, εξηγεί γιατί τον ενδιαφέρουν τα κείμενα που μιλάνε στον άνθρωπο σήμερα, ακόμα κι αν σε αυτά ακούγονται ακραίες απόψεις που ενοχλούν και τον ίδιο.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Να είσαι γκέι στη Νέα Υόρκη

Θέατρο / «Η Κληρονομιά μας»: Τι αποκομίσαμε από την εξάωρη παράσταση στο Εθνικό

«Μία ποπ queer saga, παραδομένη πότε στη μέθη των κοκτέιλ Μανχάταν και πότε στο πένθος μιας αλησμόνητης συλλογικής απώλειας» – Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για το πολυβραβευμένο έργο του Μάθιου Λόπεζ, που παρουσιάζεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα από τον Γιάννη Μόσχο.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
«Δεν είμαι ασεβής, ούτε ιδιοσυγκρασιακή ούτε αιρετική»

Θέατρο / «Δεν είμαι ασεβής, ούτε ιδιοσυγκρασιακή, ούτε αιρετική»

Μετά την Ορέστεια του Στρίντμπεργκ και τις πρόβες για το έργο του Βασίλη Βηλαρά, η Λένα Κιτσοπούλου μιλάει για προσδοκίες και αποφάσεις, για επιτυχίες και απορρίψεις, για το «σύστημα» μέσα στο οποίο δουλεύει και για όλους εκείνους τους χαρακτηρισμούς που της αποδίδουν.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Με Μαρμαρινό, Κουρεντζή, Ράσσε, Mouawad και Ζυλιέτ Μπινός στο πρόγραμμα του Φεστιβάλ Επιδαύρου

Πολιτισμός / Μαρμαρινός, Κουρεντζής, Ράσε, Mouawad και Ζιλιέτ Μπινός στο πρόγραμμα του Φεστιβάλ Επιδαύρου

Καλλιτέχνες με ιστορικό ίχνος στην Επίδαυρο θα παρουσιάσουν τη δουλειά τους δίπλα σε ξένους και άλλους Έλληνες δημιουργούς, ενώ στις 19 Ιουλίου θα ακούσουμε την ορχήστρα Utopia υπό τη διεύθυνση του Θ. Κουρεντζή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μπορεί το ελληνικό θέατρο να σατιρίσει τον εαυτό του;      

Θέατρο / Μπορεί το ελληνικό θέατρο να σατιρίσει επιτυχημένα τον εαυτό του;      

«Αν θες να αναμετρηθείς με κάτι, αν θες να πας στην ουσία, πρέπει να πονέσεις» – Κριτική για την πολυσυζητημένη παράσταση «Merde!» των Βασίλη Μαγουλιώτη και Γιώργου Κουτλή στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ο Γιάννος Περλέγκας βρίσκει τη χαρά της δημιουργίας στη φλόγα για συνύπαρξη

Θέατρο / «Έχω νιώσει ακατάλληλος και παρωχημένος δεινόσαυρος μέσα στο θεατρικό τοπίο που αλλάζει»

Με αφορμή το έργο του Μπέρνχαρντ «Η δύναμη της συνήθειας», ο Γιάννος Περλέγκας μιλά με ταπεινότητα και πάθος για το θέατρο, με το οποίο συνεχίζει να παλεύει και που διαρκώς τον νικά. Αυτό, όμως, είναι που τον κρατά ζωντανό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Άρης Χριστοφέλλης

Όπερα / «Ακόμα και όσοι θαυμάζουν σχεδόν ειδωλολατρικά την Κάλλας, λίγα γνωρίζουν για την τέχνη της»

Ο κόντρα τενόρος Άρης Χριστοφέλλης, επιστημονικός σύμβουλος του ντοκιμαντέρ «Μαίρη, Μαριάννα, Μαρία: Τα άγνωστα ελληνικά χρόνια της Κάλλας», εξηγεί τους λόγους για τους οποίους η θρυλική σοπράνο παραμένει μια ανυπέρβλητη καλλιτέχνιδα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Αργυρώ Χιώτη: Ένα «αουτσάιντερ» στο τιμόνι του Εθνικού Θεάτρου

Θέατρο / Αργυρώ Χιώτη: Ένα «αουτσάιντερ» στο τιμόνι του Εθνικού Θεάτρου

Ποια είναι τα προσωπικά της στοιχήματα και ποιες είναι οι προκλήσεις που έχει να αντιμετωπίσει η νέα καλλιτεχνική διευθύντρια του Εθνικού - η πρώτη γυναίκα που αναλαμβάνει αυτή τη θέση από το 1994.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ