«Αγαμέμνων» με διχασμό προσωπικότητας

«Αγαμέμνων» με διχασμό προσωπικότητας Facebook Twitter
Καθένας από τους ήρωες του δράματος –σε όλη την τριλογία και όχι μόνο στον Αγαμέμνονα– πιστεύει ακράδαντα πως έχει το δίκαιο με το μέρος του. Και στο όνομα μιας πατρίδας, μιας θυγατέρας, ενός πατέρα, καταλήγει στη διάπραξη ενός στυγερού εγκλήματος. Πώς θα σπάσει ο φαύλος κύκλος; Η λύση θα δοθεί, φυσικά, πολύ αργότερα, στις Ευμενίδες. Φωτο: Πάτροκλος Σκαφίδας
0

Η αρχή της τριλογίας δεν είναι η αρχή της ιστορίας.

Όταν ο Αγαμέμνων επιστρέφει από την Τροία, στέκεται ενώπιον της πύλης του οίκου του και δέχεται το υποκριτικό καλωσόρισμα της συζύγου του, περιτριγυρισμένος από τους πρεσβύτερους του Άργους, το νήμα της ζωής του έχει ήδη κοπεί.

Φρόντισε γι' αυτό μια πληθώρα δυνάμεων: δεν ήταν μόνο οι πρόγονοί του με τις βάναυσες, ανίερες πράξεις τους που έθεσαν σε λειτουργία τον αδυσώπητο μηχανισμό εξόντωσης του βασιλιά του Άργους. Δεν ήταν μόνο η βούληση του Δία, που τον έστειλε στην Τροία, αφήνοντας τον θρόνο του ευάλωτο, ούτε η οργή της Αρτέμιδος που προσπάθησε να τον εμποδίσει, απαιτώντας αδιανόητο αντάλλαγμα για την έναρξη της Τρωικής Εκστρατείας.

Καταλυτικό ρόλο σ' αυτήν τη μεταφυσική εξίσωση έπαιξε επίσης η βούληση του ιδίου, που αγάπησε τη νίκη περισσότερο από την κόρη του, την οποία θυσίασε στον βωμό του κλέους. Και, φυσικά, η σύζυγός του, η γυναίκα με την ανδρική καρδιά, η Κλυταιμνήστρα, επέφερε το καθοριστικό χτύπημα, ωθούμενη τόσο από το ένστικτο της μητρικής εκδίκησης όσο και από την απύθμενη, αρρενωπή φιλοδοξία της.

Οι γέροντες Αργίτες μοιάζουν να επιστρέφουν από τον Εμφύλιο, αγκαλιά με τις πατερίτσες τους, ενώ η Κλυταιμνήστρα με τη vieux rose τουαλέτα και την πλατινέ φουσκωτή κόμη της φέρει κάτι από Μαρία Αντουανέτα. Σε ποιο παρανοϊκό παράλληλο σύμπαν συνυπάρχουν οι δύο αυτοί κόσμοι;

Όνειρα, οιωνοί, χρησμοί, κατάρες από τη μία, ακραία ανθρώπινα πάθη από την άλλη: όλα ετούτα μαζί έχουν πλέξει τον φονικό ιστό που τυλίγει τον Αγαμέμνονα, ενώ εισέρχεται ανυποψίαστος στο λουτρό του.

Ένας άνδρας επιφανής, ένας βασιλιάς νικητής, στο απόγειο της δόξας του, βαδίζει προς τον όλεθρο την ίδια στιγμή που πιστεύει πως γλίτωσε τους κινδύνους του πολέμου και μπορεί επιτέλους ν' απολαύσει τις χαρές της οικογενειακής εστίας.

Κι ενώ ο θάνατος είναι το τελευταίο πράγμα που περνάει από το μυαλό του, ο Αισχύλος έχει αριστοτεχνικά συνθέσει γύρω από τον μελλοθάνατο αύρα δυσοίωνη, ατμόσφαιρα απειλητική, εκθέτοντας όλες τις παραμέτρους που οπλίζουν αποφασιστικά το χέρι της Κλυταιμνήστρας με το φονικό εργαλείο.

Οι αρχετυπικές συγκρούσεις –του παρελθόντος με το παρόν, του παιδιού με τον γονέα, του αρσενικού με το θηλυκό, του ατόμου με το σύνολο– ενσαρκώνονται σε μια φριχτή οικογενειακή ιστορία που συνιστά ταυτόχρονα την ιστορία της ανθρωπότητας.

Αυτή η αιματηρή αλυσίδα πράξεων εκδίκησης και αντεκδίκησης θέτει επειγόντως το ζήτημα της δικαιοσύνης και του ιδανικότερου τρόπου εξυπηρέτησής της σε μια κοινωνία –την Αθήνα του Αισχύλου– που σφυρηλατεί τους κοινωνικούς και νομικούς θεσμούς της.

«Αγαμέμνων» με διχασμό προσωπικότητας Facebook Twitter
Η μακρόστενη εξέδρα, μια ξύλινη ακτίνα στον κύκλο της ορχήστρας, σηματοδοτούσε τον υπερυψωμένο χώρο της εξουσίας: μια «πασαρέλα» για την Κλυταιμνήστρα αλλά κι ένα «βήμα» από το οποίο η ηθοποιός απευθυνόταν συχνά στους θεατές. Φωτο: Πάτροκλος Σκαφίδας

Καθένας από τους ήρωες του δράματος –σε όλη την τριλογία και όχι μόνο στον Αγαμέμνονα– πιστεύει ακράδαντα πως έχει το δίκαιο με το μέρος του. Και στο όνομα μιας πατρίδας, μιας θυγατέρας, ενός πατέρα, καταλήγει στη διάπραξη ενός στυγερού εγκλήματος. Πώς θα σπάσει ο φαύλος κύκλος;

Η λύση θα δοθεί, φυσικά, πολύ αργότερα, στις Ευμενίδες. Προς το παρόν, όμως, διαθέτουμε αρκετά στοιχεία για να κατανοήσουμε τη βασική αρχή της τριλογίας: αυτός που έπραξε θα πάθει – «δράσσαντα παθεῖν». Έτσι κι ο Αγαμέμνων: ο τιμωρός της ύβρεως του Πάρη είναι ταυτόχρονα ο δολοφόνος της Ιφιγένειας. Με αυτήν τη διττή υπόσταση, ως κυνηγός που οσονούπω θα μεταμορφωθεί σε θήραμα, εμφανίζεται ενώπιόν μας και συναντά τη μοίρα του.

Επιδιώκοντας να μεταφέρει επί σκηνής το αισχύλειο σύμπαν, ο Τσέζαρις Γκραουζίνις επέλεξε βασικά γεωμετρικά σχήματα που οριοθέτησαν μια καθαρή συνθήκη δράσης (σκηνικά Κέννυ ΜακΛέλλαν).

Η μακρόστενη εξέδρα, μια ξύλινη ακτίνα στον κύκλο της ορχήστρας, σηματοδοτούσε τον υπερυψωμένο χώρο της εξουσίας: μια «πασαρέλα» για την Κλυταιμνήστρα αλλά κι ένα «βήμα» από το οποίο η ηθοποιός απευθυνόταν συχνά στους θεατές, τονίζοντας έτσι την πολιτική διάσταση του αρχαίου δράματος που επιχειρηματολογεί δημοσίως. Οι υπόλοιποι, «ταπεινοί» ήρωες, κυρίως ο Χορός, απλώνονταν ή συρρικνώνονταν γύρω από την εξέδρα αυτή, χωρίς ποτέ να τολμούν να την ανέβουν.

«Αγαμέμνων» με διχασμό προσωπικότητας Facebook Twitter
Η ομαδική συνεκφώνηση του Χορού,είναι μια παλιομοδίτικη μέθοδος που απωθεί τον σύγχρονο θεατή, ειδικά όταν ανάμεσα στα μέλη του βρίσκονται και νεαροί που καμώνονται φωνητικά τους γέρους. Φωτο: Πάτροκλος Σκαφίδας

Η αρχική αίσθηση καθαρότητας σύντομα υποχωρεί επικίνδυνα. Από τη μία έχουμε την ομαδική συνεκφώνηση του Χορού, παλιομοδίτικη μέθοδος που απωθεί τον σύγχρονο θεατή, ειδικά όταν ανάμεσα στα μέλη του βρίσκονται και νεαροί που καμώνονται φωνητικά τους γέρους. (Αναρωτήθηκα μήπως επρόκειτο για κακόγουστο αστείο). Από την άλλη, έχουμε μια μοντέρνα ερμηνεία σύγχρονων αναζητήσεων, αυτήν της Μαρίας Πρωτόπαππα.

Όταν τα δύο μέρη συνομιλούν, λαός και βασίλισσα, δεν τους χωρίζει απλώς κοινωνική άβυσσος αλλά, στην παράσταση αυτή, και αισθητική. Οι γέροντες Αργίτες μοιάζουν να επιστρέφουν από τον Εμφύλιο, αγκαλιά με τις πατερίτσες τους, ενώ η Κλυταιμνήστρα με τη vieux rose τουαλέτα και την πλατινέ φουσκωτή κόμη της φέρει κάτι από Μαρία Αντουανέτα.

Σε ποιο παρανοϊκό παράλληλο σύμπαν συνυπάρχουν οι δύο αυτοί κόσμοι; Μέχρι το τέλος, δεν είναι δυνατό να συνέλθει ο θεατής από το σοκ της κραυγαλέας δυσαρμονίας, το οποίο επιτείνεται από την επίσης ασύνδετη, κινηματογραφικού τύπου μουσική.

«Αγαμέμνων» με διχασμό προσωπικότητας Facebook Twitter
Το κόκκινο «χαλί», το στρώσιμο του οποίου συμβολίζεται από την αλλαγή του φωτισμού, εμφανίζεται εξαιρετικά μικρό –καταλαμβάνει μόλις το ένα τρίτο της εξέδρας–, υπονομεύοντας έτσι την τελετουργική θεατρικότητα της περίφημης σκηνής. Φωτο: Πάτροκλος Σκαφίδας

Η παράσταση με τη σύγχυση ταυτότητας και προσανατολισμού –κάτι σαν Τζέκιλ και Χάιντ– διακρίνεται όχι μόνο για την ενδυματολογική και ερμηνευτική ασυμφωνία χαρακτήρων αλλά και για την αδύναμη επινοητικότητά της: καμία ευρηματική λύση δεν εμπλουτίζει τον καμβά των σκηνοθετικών επιλογών. Ατυχής η είσοδος του Αγαμέμνονα, αφού το μερικό σκοτάδι δεν καλύπτει επαρκώς τη μετακίνηση του ηθοποιού και η έκπληξη διαλύεται.

Το κόκκινο «χαλί», το στρώσιμο του οποίου συμβολίζεται από την αλλαγή του φωτισμού, εμφανίζεται εξαιρετικά μικρό –καταλαμβάνει μόλις το ένα τρίτο της εξέδρας–, υπονομεύοντας έτσι την τελετουργική θεατρικότητα της περίφημης σκηνής.

Η στιγμή του φόνου, ξερή, σχεδόν διεκπεραιωτική, δεν προσφέρει καμία αίσθηση κορύφωσης στον θεατή και είναι εντελώς άστοχη η εμφάνιση του χτυπημένου βασιλιά, που επιστρέφει με αμήχανο βάδισμα στην εξέδρα για να μας πει «με χτύπησαν... αιμορραγώ». Ο αόρατος «τοίχος» τον οποίο ψηλαφεί το ζεύγος των σφετεριστών εραστών στο κλείσιμο –σαν ένα σύμβολο του εγκλωβισμού τους– μοιάζει κι αυτός με πρόχειρη, σύντομη παντομίμα.

«Αγαμέμνων» με διχασμό προσωπικότητας Facebook Twitter
Η Κλυταιμνήστρα της Μαρίας Πρωτόπαππα προσφέρει πλήθος γόνιμων ερεθισμάτων στον θεατή ‒ του κοστουμιού της εξαιρουμένου. Φωτο: Πάτροκλος Σκαφίδας

Αντιθέτως, η Κλυταιμνήστρα της Μαρίας Πρωτόπαππα προσφέρει πλήθος γόνιμων ερεθισμάτων στον θεατή ‒ του κοστουμιού της εξαιρουμένου. Έχουμε εδώ να κάνουμε με μια υποδειγματική περίπτωση ηθοποιού που δούλεψε σκληρά τον ρόλο και τη φωνή της, καταθέτοντας μια ολοκληρωμένη πρόταση, ασχέτως των όποιων διαφωνιών μπορεί να εγείρει κανείς. Είναι, επίσης, η μόνη που αποφεύγει την παγίδα της μονοτονίας.

Αν στο πρώτο μέρος –μέχρι τη διάπραξη του εγκλήματος δηλαδή– στάζει ειρωνεία, στο δεύτερο ξεχειλίζει οργή. Αν ξεκινά πεταρίζοντας τα βλέφαρα και γέρνοντας με ψεύτικα χαμόγελα το κεφάλι, ολοκληρώνει βγάζοντας το σπαθί της καταπιεσμένης αγανάκτησής της απέναντι στην πατριαρχική ισχύ που θυσίασε ατιμώρητα την κόρη της.

Θα έλεγα πως υπερβάλλει στην έκφραση του σαρκασμού της, υπερτονίζοντας το διττό νόημα των λόγων της, μέχρις του σημείου να αισθανόμαστε πως μας κλείνει διαρκώς το μάτι. Ας είναι: η ευφυΐα της, η προσπάθεια για μια σύγχρονη, διαφορετική προσέγγιση του απαιτητικού αυτού ρόλου, η αβίαστη, ουσιαστική απεύθυνσή της προς το κοινό υπερισχύει. Οι φορές που μιλά είναι οι φορές που προσέχουμε.

«Αγαμέμνων» με διχασμό προσωπικότητας Facebook Twitter
Ο αόρατος «τοίχος» τον οποίο ψηλαφεί το ζεύγος των σφετεριστών εραστών στο κλείσιμο –σαν ένα σύμβολο του εγκλωβισμού τους– μοιάζει κι αυτός με πρόχειρη, σύντομη παντομίμα. Φωτο: Πάτροκλος Σκαφίδας

Ο Γιάννης Στάνκογλου, εξωστρεφής και επικοινωνιακός, προτάσσει μια ποπ εκδοχή του ήρωα στρατηλάτη. Πλάθει έναν Αγαμέμνονα ανέμελο και κουλ, στερούμενο, όμως, εσωτερικής πυκνότητας και πολυπλοκότητας. Ως Αίγισθος, στη συνέχεια, αφού επωμίζεται και τους δύο ρόλους, αποδεικνύεται δυστυχώς εντελώς μετέωρος, λες και δεν έχει αποφασίσει ούτε ο σκηνοθέτης ούτε ο ίδιος ο ηθοποιός τι λογής ήρωας είναι τούτος.

Συμπαθητική η παρουσία του Αργύρη Πανταζάρα στον ρόλο του Κήρυκα, αν και η ερμηνεία του μας αφήνει τελικά αδιάφορους. Όσο για την Κασσάνδρα της Ιώβης Φραγκάτου, ο συναρπαστικός λόγος της «τρελής» προφήτισσας μετατρέπεται εδώ σε ποταμό ασυναρτησίας: δεν καταλαβαίνουμε τίποτε, δε συνδεόμαστε μαζί της ούτε λεπτό.

Μερική ανακούφιση καθ' όλη τη διάρκεια αυτού του ιδιαίτερα άνισου και υφολογικά μπερδεμένου εγχειρήματος, τέλος, προσφέρει η μετάφραση του Γιώργου Μπλάνα. Στις δύσκολες στιγμές έχουμε τουλάχιστον για αποκούμπι την ποιητικότητα του λόγου του.

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Η μυσταγωγική εμπειρία των «Τρωάδων» με φόντο το δελφικό τοπίο έρχεται στο ψηφιακό κανάλι της Στέγης

Θέατρο / Η μυσταγωγική εμπειρία των «Τρωάδων» με φόντο το δελφικό τοπίο έρχεται στο ψηφιακό κανάλι της Στέγης

Εντυπώσεις από τη συγκλονιστική παράσταση του Θόδωρου Τερζόπουλου που ανέβηκε στο Αρχαίο Θέατρο των Δελφών το καλοκαίρι του '18 και από την Κυριακή θα μπορούμε να τη δούμε στο ψηφιακό κανάλι της Στέγης.
M. HULOT
Θόδωρος Τερζόπουλος: «Οι παραστατικές τέχνες πλάθονται μέσα από τα όνειρα, τις εμμονές και τις φαντασιώσεις»

Θέατρο / Θόδωρος Τερζόπουλος: «Οι παραστατικές τέχνες πλάθονται μέσα από τα όνειρα, τις εμμονές και τις φαντασιώσεις»

Οι παραστάσεις του έχουν ανέβει παντού, η μέθοδός του διδάσκεται σε πανεπιστήμια όλου του κόσμου και τώρα ο διεθνής σκηνοθέτης μας τιμάται με ένα μεγάλο αφιέρωμα στο έργο του στο Ευρωπαϊκό Πολιτιστικό Κέντρο των Δελφών
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μέσα στον θησαυρό με τις εμβληματικές φορεσιές της Δόρας Στράτου

Θέατρο / «Κάποτε έδιναν τις φορεσιές για έναν πλαστικό κουβά, που ήταν ό,τι πιο μοντέρνο»

Μια γνωριμία με τη μεγάλη κληρονομιά της Δόρας Στράτου μέσα από τον πλούτο αυθεντικών ενδυμάτων που δεν μπορούν να ξαναραφτούν σήμερα και συντηρούνται με μεγάλο κόπο, χάρη στην αφοσίωση και την εθελοντική προσφορά μιας ομάδας ανθρώπων που πιστεύουν και συνεχίζουν το όραμά της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Βασιλική Δρίβα: «Με προσβάλλει να με χρησιμοποιούν σαν καθρέφτη για την ανωτερότητά τους»

Οι Αθηναίοι / Βασιλική Δρίβα: «Με προσβάλλει να με χρησιμοποιούν σαν καθρέφτη για την ανωτερότητά τους»

Ανατρέποντας πολλά από τα στερεότυπα που συνοδεύουν τους ανθρώπους με αναπηρία, η Βασιλική Δρίβα περιγράφει τις δυσκολίες που αντιμετώπισε αλλά και τις χαρές, και μπορεί πλέον να δηλώνει, έστω δειλά, πως είναι ηθοποιός. Είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ξαναγράφοντας τον Ίψεν

Θέατρο / Ο Ίψεν στον Πειραιά, στο μουράγιο

«Δεν είναι εύκολο να είσαι ασυμβίβαστη. Όπως δεν είναι εύκολο να ξαναγράφεις τον Ίψεν» – Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για την παράσταση «Εχθρός του λαού» σε διασκευή και σκηνοθεσία του Κωνσταντίνου Βασιλακόπουλου.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
«Δυσκολεύτηκα να διαχειριστώ τις αρνητικές κριτικές και αποσύρθηκα για έναν χρόνο»

Lifo Videos / «Δυσκολεύτηκα να διαχειριστώ τις αρνητικές κριτικές και αποσύρθηκα για έναν χρόνο»

Η ηθοποιός Παρασκευή Δουρουκλάκη μιλά για την εμπειρία της με τον Πέτερ Στάιν, τις προσωπικές της μάχες με το άγχος και την κατάθλιψη, καθώς και για το θέατρο ως διέξοδο από αυτές.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Μαρία Σκουλά: «Πιστεύω πολύ στο χάος μέσα μου»

Θέατρο / Μαρία Σκουλά: «Πιστεύω πολύ στο χάος μέσα μου»

Από τον ρόλο της Μάσα στην πραγματική ζωή, από το Ηράκλειο όπου μεγάλωσε μέχρι τη ζωή με τους ανθρώπους του θεάτρου, από τον φόβο στην ελευθερία, η ζωή της Μαρίας Σκουλά είναι ένας δρόμος μακρύς και δύσκολος που όμως την οδήγησε σε κάτι δυνατό και φωτεινό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια νέα παράσταση χαρτογραφεί το χάσμα μεταξύ γενιάς Z και γενιάς X

Θέατρο / Μια νέα παράσταση χαρτογραφεί το χάσμα μεταξύ γενιάς Z και γενιάς X

Μέσα από την εναλλαγή αφηγήσεων, εμπειριών, αναπαραστάσεων, χορού, βίντεο και ήχου, η παράσταση του Γιώργου Βαλαή αναδεικνύει τις διαφορές αλλά και τις συνδέσεις που υπάρχουν μεταξύ των δυο διαφορετικών γενεών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ρομέο Καστελούτσι: «Όπου παρεμβάλλεται το κράτος, δεν υπάρχει χώρος για τον έρωτα. Ο έρωτας είναι εναντίον του κράτους και το κράτος εναντίον του έρωτα».

Θέατρο / Ρομέο Καστελούτσι: «Πάντα κάποιος πολεμά τον έρωτα. Και οι εραστές είναι πάντα τα θύματα»

Ο σπουδαίος Ιταλός σκηνοθέτης, λίγο πριν επιστρέψει στην Αθήνα και στη Στέγη για να παρουσιάσει τη «Βερενίκη» του, μας μίλησε για τον έρωτα, τη γλώσσα και τη μοναξιά, την πολιτική και την ανυπέρβλητη Ιζαμπέλ Ιπέρ.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
CHECK How soon is now: Μια παράσταση για τους μετεξεταστέους της συστημικής ιστορίας

Θέατρο / How soon is now: Μια παράσταση για τους μετεξεταστέους της Iστορίας

Σκηνοθετημένη από έναν νέο δημιουργό, η παράσταση που βασίζεται στο τελευταίο κείμενο της Γλυκερίας Μπασδέκη επιχειρεί έναν διάλογο με μία από τις πιο σκοτεινές περιόδους της ελληνικής ιστορίας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Αγορίτσα Οικονόμου

Αγορίτσα Οικονόμου / «Πέφτω να κοιμηθώ και σκέφτομαι ότι κάτι έχω κάνει καλά»

Βρέθηκε να κυνηγάει το όνειρο της υποκριτικής, χωρίς να γνωρίζει τον τρόπο, αλλά με τη βεβαιότητα ότι δεν ήθελε ποτέ να μείνει με την απορία «γιατί δεν το έκανα;». Μέσα από σκληρή δουλειά και πολλούς μικρούς ρόλους, κατάφερε να βρει τον δρόμο της στην τέχνη, στον οποίο προχωρά και αισθάνεται τυχερή. Η Αγορίτσα Οικονόμου είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΧΡΗΣΤΟΣ ΘΕΟΔΩΡΙΔΗΣ 

Θέατρο / «Αν κλάψω με ένα έργο, είμαι σε καλό δρόμο»

Ο Χρήστος Θεοδωρίδης, που έχει σκηνοθετήσει με επιτυχία δύο έργα φέτος, του Βιριπάγιεφ και της Αναγνωστάκη, εξηγεί γιατί τον ενδιαφέρουν τα κείμενα που μιλάνε στον άνθρωπο σήμερα, ακόμα κι αν σε αυτά ακούγονται ακραίες απόψεις που ενοχλούν και τον ίδιο.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Να είσαι γκέι στη Νέα Υόρκη

Θέατρο / «Η Κληρονομιά μας»: Τι αποκομίσαμε από την εξάωρη παράσταση στο Εθνικό

«Μία ποπ queer saga, παραδομένη πότε στη μέθη των κοκτέιλ Μανχάταν και πότε στο πένθος μιας αλησμόνητης συλλογικής απώλειας» – Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για το πολυβραβευμένο έργο του Μάθιου Λόπεζ, που παρουσιάζεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα από τον Γιάννη Μόσχο.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
«Δεν είμαι ασεβής, ούτε ιδιοσυγκρασιακή ούτε αιρετική»

Θέατρο / «Δεν είμαι ασεβής, ούτε ιδιοσυγκρασιακή, ούτε αιρετική»

Μετά την Ορέστεια του Στρίντμπεργκ και τις πρόβες για το έργο του Βασίλη Βηλαρά, η Λένα Κιτσοπούλου μιλάει για προσδοκίες και αποφάσεις, για επιτυχίες και απορρίψεις, για το «σύστημα» μέσα στο οποίο δουλεύει και για όλους εκείνους τους χαρακτηρισμούς που της αποδίδουν.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Με Μαρμαρινό, Κουρεντζή, Ράσσε, Mouawad και Ζυλιέτ Μπινός στο πρόγραμμα του Φεστιβάλ Επιδαύρου

Πολιτισμός / Μαρμαρινός, Κουρεντζής, Ράσε, Mouawad και Ζιλιέτ Μπινός στο πρόγραμμα του Φεστιβάλ Επιδαύρου

Καλλιτέχνες με ιστορικό ίχνος στην Επίδαυρο θα παρουσιάσουν τη δουλειά τους δίπλα σε ξένους και άλλους Έλληνες δημιουργούς, ενώ στις 19 Ιουλίου θα ακούσουμε την ορχήστρα Utopia υπό τη διεύθυνση του Θ. Κουρεντζή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μπορεί το ελληνικό θέατρο να σατιρίσει τον εαυτό του;      

Θέατρο / Μπορεί το ελληνικό θέατρο να σατιρίσει επιτυχημένα τον εαυτό του;      

«Αν θες να αναμετρηθείς με κάτι, αν θες να πας στην ουσία, πρέπει να πονέσεις» – Κριτική για την πολυσυζητημένη παράσταση «Merde!» των Βασίλη Μαγουλιώτη και Γιώργου Κουτλή στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ο Γιάννος Περλέγκας βρίσκει τη χαρά της δημιουργίας στη φλόγα για συνύπαρξη

Θέατρο / «Έχω νιώσει ακατάλληλος και παρωχημένος δεινόσαυρος μέσα στο θεατρικό τοπίο που αλλάζει»

Με αφορμή το έργο του Μπέρνχαρντ «Η δύναμη της συνήθειας», ο Γιάννος Περλέγκας μιλά με ταπεινότητα και πάθος για το θέατρο, με το οποίο συνεχίζει να παλεύει και που διαρκώς τον νικά. Αυτό, όμως, είναι που τον κρατά ζωντανό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Άρης Χριστοφέλλης

Όπερα / «Ακόμα και όσοι θαυμάζουν σχεδόν ειδωλολατρικά την Κάλλας, λίγα γνωρίζουν για την τέχνη της»

Ο κόντρα τενόρος Άρης Χριστοφέλλης, επιστημονικός σύμβουλος του ντοκιμαντέρ «Μαίρη, Μαριάννα, Μαρία: Τα άγνωστα ελληνικά χρόνια της Κάλλας», εξηγεί τους λόγους για τους οποίους η θρυλική σοπράνο παραμένει μια ανυπέρβλητη καλλιτέχνιδα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Αργυρώ Χιώτη: Ένα «αουτσάιντερ» στο τιμόνι του Εθνικού Θεάτρου

Θέατρο / Αργυρώ Χιώτη: Ένα «αουτσάιντερ» στο τιμόνι του Εθνικού Θεάτρου

Ποια είναι τα προσωπικά της στοιχήματα και ποιες είναι οι προκλήσεις που έχει να αντιμετωπίσει η νέα καλλιτεχνική διευθύντρια του Εθνικού - η πρώτη γυναίκα που αναλαμβάνει αυτή τη θέση από το 1994.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ