Μια συμβολική θεατρική παράσταση μέσα στις Φυλακές Κορυδαλλού

Μια συμβολική θεατρική παράσταση μέσα στις Φυλακές Κορυδαλλού Facebook Twitter
Η εμβληματική νουβέλα «Ο θάλαμος αρ. 6» του Άντον Τσέχοφ, η οποία πρωτοδημοσιεύτηκε το 1892, διαδραματίζεται στην ψυχιατρική κλινική ενός δημοτικού νοσοκομείου της αχανούς ρωσικής επαρχίας, το οποίο διευθύνει ο γιατρός Αντρέι Εφίμιτς. Φωτογραφία: Κωνσταντίνος Σοφικίτης
3

Με το που κλείνει πίσω σου η πύλη και μανταλώνουν οι σιδεριές, αρχίζεις να νιώθεις κάπως παράξενα. Χάνεις εντελώς την επαφή σου με τον έξω κόσμο, αφού έχεις παραδώσει το κινητό σου τηλέφωνο ‒ για μένα, δε, που το χρησιμοποιώ και ως ρολόι, σήμαινε και την απώλεια της αίσθησης του χρόνου.

Είναι σαν να παίρνεις μια ελάχιστη, αλλά όχι αμελητέα αίσθηση του πώς είναι να είσαι έγκλειστος, να έχεις χάσει την ελευθερία σου.


Κυριακή απόγευμα, καλεσμένοι του Εθνικού Θεάτρου, λίγο πριν οδηγηθούμε στον κήπο που προηγείται του παλιού σιδηρουργείου των Φυλακών Κορυδαλλού, όπου δινόταν η παράσταση «Ο Θάλαμος αρ. 6, 200 χρόνια μετά», μας υποδέχτηκαν ο διευθυντής του Καταστήματος Κράτησης, όπως είναι η επίσημη ονομασία του, κ. Χριστόφορος Γιαννακόπουλος και η κοινωνιολόγος κ. Γιολάντα Κωνσταντινίδου, η οποία είναι υπεύθυνη για τις εκεί καλλιτεχνικές δραστηριότητες και δράσεις.

Ο συνταρακτικός λόγος του Τσέχοφ θέτει μεγάλα ερωτήματα, υπαρξιακά και ηθικά, που εκσφενδονίζουν τον συλλογισμό των ηρώων 200 ή 300 χρόνια μετά, όταν «ίσως κάτι ν' αλλάξει». Ο προβληματισμός αυτός επανέρχεται στα θεατρικά του και, δυστυχώς, η έκβαση των πραγμάτων σήμερα μάλλον θα τον απογοήτευε.


Μια κυρία που περπατούσε μαζί μου και κουβαλούσε τσάντες, προφανώς με τρόφιμα, δήλωσε μητέρα ενός από τα παιδιά (γιατί, όπως θα αποδεικνυόταν λίγες ώρες αργότερα, μερικοί είναι τόσο νέοι που θα τους έλεγες παιδιά) που συμμετείχαν στην παράσταση.

Ο διευθυντής συγκινήθηκε που το άκουσε και της είπε πόσο καλό παιδί είναι ο γιος της. Αυθόρμητα σκέφτηκα ότι το σχόλιό του θα ήταν μια παρηγοριά για εκείνην, που όσο καλός χαρακτήρας και να είναι το παιδί της, κάποια παραστρατήματα τον έχουν οδηγήσει στη φυλακή.

Η αξιοπρεπέστατη παρουσία της με διαβεβαίωνε για την περίπτωση του γιου. Η βεβαιότητά μου αυτή επαληθεύτηκε σε όλη της την έκταση όσες ώρες έμεινα εκεί μέσα, καθώς απ' όλους τους κρατουμένους (κι ελπίζω να μην απατώμαι) αναδυόταν μια αξιοπρέπεια που συνομιλούσε με ένα αίσθημα συστολής ανάμεικτο με τη μετάνοια αλλά και ένα βλέμμα καλοπροαίρετου πείσματος να ξεπεράσουν το πρόβλημά τους και να κάνουν ένα μεγάλο άλμα προς μια περήφανη και δημιουργική ζωή που τους περιμένει έξω.

Μια συμβολική θεατρική παράσταση μέσα στις Φυλακές Κορυδαλλού Facebook Twitter
Το κείμενο του μεγάλου Ρώσου δραματουργού, του οποίου το περιβάλλον δεν απέχει πολύ από την κατάσταση εγκλεισμού που βιώνουν οι άντρες που συμμετείχαν στην παράσταση, ανέλαβε να διδάξει ο σκηνοθέτης Στρατής Πανούριος ως υπεύθυνος του Θεατρικού Εργαστηρίου του Κ.Κ. Κορυδαλλού. Φωτογραφία: Κωνσταντίνος Σοφικίτης


Στην πολύ όμορφη και γαλήνια αυλή του εντευκτηρίου, όπου περιμέναμε μέχρι να ξεκινήσει η παράσταση, κατέφτασαν γνωστοί καλλιτέχνες, όπως ο Παντελής Βούλγαρης και η Ιωάννα Καρυστιάνη, ο Γιώργος Μαργαρίτης, η Ρίτα Αντωνοπούλου, ο Βαγγέλης Μουρίκης αλλά και ο Παναγιώτης Μπουγιούρης, για να αναφερθώ στους πιο αναγνωρίσιμους. Η αναμονή ξεπέρασε τη μιάμιση ώρα.


Όταν κάποτε ξεκινήσαμε να πάμε στον χώρο όπου θα δινόταν η παράσταση, έπρεπε και πάλι να περάσουμε από ηλεκτρονικές πύλες και στενούς διαδρόμους που προκαλούν κλειστοφοβικό σοκ.

Αλλά το παράρτημα του καταστήματος όπου οδηγηθήκαμε ήταν κάτι εντελώς απρόσμενο και πολύ χαρούμενο, κάτι σαν φοιτητικό καλλιτεχνικό στέκι, αφού τους τοίχους κοσμούν ζωγραφικά έργα των τροφίμων που προέκυψαν από μαθήματα ζωγραφικής αλλά κυρίως τα σκίτσα του Νίκου Σιμάκου, εμπνευσμένα από το θεατρικό που θα παρακολουθούσαμε.

 
Η εμβληματική νουβέλα «Ο θάλαμος αρ. 6» του Άντον Τσέχοφ, η οποία πρωτοδημοσιεύτηκε το 1892, διαδραματίζεται στην ψυχιατρική κλινική ενός δημοτικού νοσοκομείου της αχανούς ρωσικής επαρχίας, το οποίο διευθύνει ο γιατρός Αντρέι Εφίμιτς. Στο εγκαταλελειμμένο από τις Αρχές ίδρυμα, και συγκεκριμένα στον θάλαμο αρ. 6, νοσηλεύονται πέντε «τρελοί».

Μια συμβολική θεατρική παράσταση μέσα στις Φυλακές Κορυδαλλού Facebook Twitter
Η διασκευή έγινε με τη συνδρομή ολόκληρης της θεατρικής ομάδας. Φωτογραφία: Κωνσταντίνος Σοφικίτης

Οι νοσοκόμοι, όπως και ο επιβλέπων την τάξη Νικήτας, τους συμπεριφέρονται άσχημα, αλλά ο γιατρός Εφίμιτς αναπτύσσει ιδιαίτερη σχέση με τον καθένα ξεχωριστά κι εκείνοι με τη σειρά τους κάνουν ενδιαφέρουσες κουβέντες μαζί του, προσφέροντάς του μαρτυρίες ζωής.

Αυτές οι μαρτυρίες, χάρη στη γραφή του Τσέχοφ, αγγίζουν βαθιές και καίριες πτυχές της ανθρώπινης εμπειρίας και των μεγάλων υπαρξιακών ζητημάτων.


Αυτό το σημαντικό κείμενο του μεγάλου Ρώσου δραματουργού, του οποίου το περιβάλλον δεν απέχει πολύ από την κατάσταση εγκλεισμού που βιώνουν οι άντρες που συμμετείχαν στην παράσταση, ανέλαβε να διδάξει ο σκηνοθέτης Στρατής Πανούριος ως υπεύθυνος του Θεατρικού Εργαστηρίου του Κ.Κ. Κορυδαλλού χάρη στη συνεργασία του Εθνικού Θεάτρου με τη Γενική Γραμματεία Αντεγκληματικής Πολιτικής.


Η διασκευή έγινε με τη συνδρομή ολόκληρης της θεατρικής ομάδας. Τον κεντρικό ρόλο, αυτόν του Αντρέι Εφίμιτς, κράτησε ο ίδιος ο κ. Πανούριος, ενώ τους υπόλοιπους ρόλους ερμήνευσαν κρατούμενοι, οι οποίο δούλεψαν δέκα μήνες για το εντυπωσιακό, στα όρια του επαγγελματικού, ανέβασμα.

Ερμηνείες όπως εκείνη του αφηγητή, του «αλαφροΐσκιωτου» Ιβάν, και του διαταραγμένου Στρατηγού ξεχώρισαν και συγκίνησαν το κοινό που είχε γεμίσει ασφυκτικά την αίθουσα. Η σκηνοθεσία ήταν ενδιαφέρουσα, το ίδιο και η λιτή σκηνογραφία -δυο τρεις παλιοκαιρισμένες βαλίτσες,ένα σιδερένιο κρεβάτι-, και ο φωτιστικός σχεδιασμός.

Μια συμβολική θεατρική παράσταση μέσα στις Φυλακές Κορυδαλλού Facebook Twitter
Το απόφθεγμα του Μιχαήλ Αβεριάνιτς «Το μόνο που παγιδεύεται σε φυλακή είναι το φθαρτό σώμα. Το πνεύμα παραμένει πάντα ελεύθερο» επανέλαβε στο τέλος της παράστασης ο Νίκος Σ που συμμετείχε στη παράσταση. Φωτογραφία: Κωνσταντίνος Σοφικίτης


Ο συνταρακτικός λόγος του Τσέχοφ θέτει μεγάλα ερωτήματα, υπαρξιακά και ηθικά, που εκσφενδονίζουν τον συλλογισμό των ηρώων 200 ή 300 χρόνια μετά, όταν «ίσως κάτι ν' αλλάξει». Ο προβληματισμός αυτός επανέρχεται στα θεατρικά του και, δυστυχώς, η έκβαση των πραγμάτων σήμερα μάλλον θα τον απογοήτευε.


Το απόφθεγμα του Μιχαήλ Αβεριάνιτς «Το μόνο που παγιδεύεται σε φυλακή είναι το φθαρτό σώμα. Το πνεύμα παραμένει πάντα ελεύθερο» επανέλαβε στο τέλος της παράστασης ο Νίκος Σ. που ερμήνευσε τον ρόλο, αφού πρώτα αποθεώθηκε το σύνολο των συντελεστών από το κοινό.


Ο ίδιος πήρε τον λόγο και με ένα συγκλονιστικό, μεγάλης διάρκειας αλλά βαθύ λογύδριο ευχαρίστησε όλους όσοι συνέβαλαν στην επιτυχία του εγχειρήματος, από τον διευθυντή και την κοινωνική λειτουργό έως τους φύλακες. Το σημαντικό ήταν ότι πριν από μερικές ημέρες έκανε πρεμιέρα μπροστά σε συγκρατούμενούς του ως έγκλειστος και την Κυριακή το βράδυ ήταν και πάλι ελεύθερος πολίτης, έχοντας αποφυλακιστεί.

Μια συμβολική θεατρική παράσταση μέσα στις Φυλακές Κορυδαλλού Facebook Twitter
Φωτογραφία: Κωνσταντίνος Σοφικίτης


Υπερθεμάτισε στη σημασία του σωφρονισμού μέσα από την τέχνη, όντας και ο ίδιος ζωγράφος, και έδωσε τον λόγο σε ηθοποιούς της περσινής παράστασης, της «Τρικυμίας» του Σαίξπηρ.

Επίσης αποφυλακισμένοι, με δάκρυα στα μάτια, αλλά και ευτυχείς που βρισκόντουσαν ανάμεσα σε φίλους, με τους οποίους σίγουρα τους ενώνουν αρκετές πικρές ίσως όμως και χαρούμενες στιγμές, εξέφρασαν την ικανοποίησή τους από την εμπειρία που τους χάρισε η επαφή με την τέχνη.


Και για να κλείσω με μια ακόμα φράση του Μιχαήλ Αβεριάνιτς, «όλοι μας οφείλουμε ένα στίγμα, καλό ή κακό». Νομίζω ότι οι αξιοπρεπέστατοι άνθρωποι που όλοι μας αντικρίσαμε κατά τη διάρκεια αυτής της θεατρικής εμπειρίας στον Κορυδαλλό, ό,τι και να έχουν κάνει, κατάφεραν να το μετατρέψουν σε ένα καλό στίγμα που θα τους ακολουθεί στη νέα τους εκκίνηση, όταν με το καλό επιστρέψουν στη ζωή που άφησαν μισοτελειωμένη εκεί έξω.

Μια συμβολική θεατρική παράσταση μέσα στις Φυλακές Κορυδαλλού Facebook Twitter
«Όλοι μας οφείλουμε ένα στίγμα, καλό ή κακό». Φωτογραφία: Κωνσταντίνος Σοφικίτης
Θέατρο
3

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το ΜΑΜΙ είναι ένα ποίημα για τις ζωές των γυναικών

Θέατρο / «ΜΑΜΙ» του Μάριο Μπανούσι στη Στέγη: Σαν άλμπουμ με εικόνες από τη ζωή μιας μητέρας

Το ποιητικό σύμπαν του 26χρονου εστιάζει αυτήν τη φορά στην ιστορία μιας γυναίκας μέσα από τα μάτια ενός αγοριού που δεν θέλει να τη θεοποιήσει αλλά να την παρατηρήσει.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
O Τομά Ζολί στην Αθήνα: Ποιος είναι ο προκλητικός, ανατρεπτικός τελετάρχης των Ολυμπιακών Αγώνων

Θέατρο / O Τομά Ζολί στην Αθήνα: Ποιος είναι ο προκλητικός, ανατρεπτικός τελετάρχης των Ολυμπιακών Αγώνων

Ο πολυσυζητημένος σκηνοθέτης της τελετής έναρξης και λήξης των Ολυμπιακών Αγώνων του Παρισιού, που έγινε διάσημος για τις φιλόδοξες, μεγαλειώδεις παραστάσεις του, πιστεύει απόλυτα στη μαγική δύναμη του θεάτρου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Αντικείμενα»: Μια παράσταση για τη υπόθεση των αδερφών Παπέν

Θέατρο / Μια παράσταση για τις εξουσιαστικές σχέσεις και ένα φρικτό έγκλημα

Στην παράσταση «Αντικείμενα», ο Γιάννης Αποσκίτης, ο Γιώργος Κατσής και ο Πάνος Παπαδόπουλος αφηγούνται με ένα δικό τους πρωτότυπο έργο μια ιστορία που κρύβεται στην υπόθεση των αδερφών Παπέν, αλλά δεν έχει ακόμα γραφτεί.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Σπύρος A. Ευαγγελάτος: Μια μεγάλη διαδρομή

Πέθανε Σαν Σήμερα / Σπύρος A. Ευαγγελάτος: Μια μεγάλη διαδρομή στο ελληνικό θέατρο

Το Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης κυκλοφόρησε έναν τόμο 535 σελίδων, αφιερωμένο στον σπουδαίο σκηνοθέτη, φιλόλογο, συγγραφέα και ακαδημαϊκό που άφησε ανεξίτηλη τη σφραγίδα του στην ιστορία του ελληνικού θεάτρου.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Merde!»: Μια παράσταση για τα κωμικοτραγικά παρασκήνια του θεάτρου

Θέατρο / «Merde!»: Μια παράσταση για τα κωμικοτραγικά παρασκήνια του θεάτρου

Ο Βασίλης Μαγουλιώτης και ο Γιώργος Κουτλής συνσκηνοθετούν τον Νίκο Καραθάνο και την ομάδα των «Παιχτών» σε ένα νέο έργο με έναν αδηφάγο παραγωγό, έναν «ποιοτικό» σκηνοθέτη, έναν «εμπορικό» ηθοποιό, και τον γολγοθά της προετοιμασίας μιας παράστασης που πρέπει να αφορά τους πάντες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πριονίζοντας τα ποδ(άρ)ια της πατριαρχίας

Θέατρο / Πριονίζοντας τα ποδ(άρ)ια της πατριαρχίας

Πατροκτονίες δεν επιτελούν, πλέον, μόνον οι γιοι αλλά και οι θυγατέρες, όπως διαπιστώνουμε στη μαύρη κωμωδία «Ο τρόμος του κροκόδειλου» που σκηνοθετεί ο Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος στο Θέατρο του Νέου Κόσμου.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ένα τετραήμερο με ψηφιακή και αναλογική τέχνη στη Νέα Υόρκη

Αποστολή στη Νέα Υόρκη / «Ο καλλιτέχνης δεν χρειάζεται να αποδείξει ότι είναι πιο έξυπνος από το AI, αλλά ότι μπορεί να γίνει πιο δημιουργικός»

Η LiFO παρακολούθησε τέσσερα έργα ψηφιακής τέχνης και χορού με τα οποία το Ίδρυμα Ωνάση και η πλατφόρμα Onassis ONX συμμετείχαν στο φημισμένο νεοϋορκέζικο φεστιβάλ «Under the radar».
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
O οdy icons τραγουδάει Λαπαθιώτη σε μια παράσταση του Γιάννη Σκουρλέτη και της bijoux de kant

Θέατρο / «Ο Λαπαθιώτης έφερνε τη νύχτα μέσα στη μέρα, κάτι που σήμερα αποκαλούμε "κουίρ"»

Ο περφόρμερ και δημιουργός της αβανγκάρντ μουσικής οdy icons ερμηνεύει ποιήματα του Ναπολέοντα Λαπαθιώτη μελοποιημένα από τον Χρίστο Θεοδώρου στη νέα παράσταση της bijoux de kant.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Σημασία έχει ν’ αγαπάς (και να χορεύεις)

Θέατρο / Σημασία έχει ν’ αγαπάς (και να χορεύεις)

Η Ορχήστρα των Μικρών Πραγμάτων παρουσιάζει για πρώτη φορά στην Ελλάδα «Το Συνέδριο για το Ιράν» του Βιριπάγιεφ, έναν ιδιότυπο αγώνα λόγου που είναι σμιλεμένος σκηνοθετικά με τέτοιον τρόπο, ώστε να μην μοιάζει με ακαδημαϊκή «εισήγηση».
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
«Δεν είναι ρομαντικό το ότι πέθανε τόσο νέα η Σάρα Κέιν, είναι βάναυσο και θλιβερό»

Θέατρο / «Δεν είναι ρομαντικό το ότι πέθανε τόσο νέα η Σάρα Κέιν, είναι βάναυσο και θλιβερό»

Τριάντα χρόνια μετά το εκρηκτικό ντεμπούτο της στη θεατρική σκηνή με το έργο «Blasted», συνάδελφοι και συνεργάτες της σπουδαίας συγγραφέως μιλάνε για την ίδια και το έργο της.
THE LIFO TEAM