Ο έρωτας στα χρόνια της κλιματικής αλλαγής

Ευά Παπαδάκης: «Γαμάτε αλλήλους, όχι τον πλανήτη»! Facebook Twitter
Η παράσταση λαμβάνει χώρα σε έναν μελλοντικό χώρο και χρόνο, όχι όμως και τόσο μακρινό, οπότε η κλιματική αλλαγή έχει μπει για τα καλά στη ζωή μας.
0

«Η ΠΑΡΑΣΤΑΣΗ ΛΑΜΒΑΝΕΙ ΧΩΡΑ σε έναν μελλοντικό χώρο και χρόνο, όχι όμως και τόσο μακρινό, οπότε η κλιματική αλλαγή έχει μπει για τα καλά στη ζωή μας – ο παρατεταμένος καύσωνας αυτών των ημερών και οι νέες καταστροφικές πυρκαγιές δίνουν νομίζω ήδη μια γεύση ενός προβλήματος που είναι βέβαια παγκόσμιο και οφείλουμε κάτι να κάνουμε γι' αυτό, τόσο για μας όσο και για τις επόμενες γενιές», μου λέει στο ξεκίνημα της τηλεφωνικής μας κουβέντας ο Ευά Παπαδάκης, δίνοντας ένα στίγμα της τελευταίας του δουλειάς «Ο έρωτας στα χρόνια της κλιματικής» η οποία συνδυάζει περφόρμανς, μουσική, τραγούδι, ποίηση και εικαστικά με υπαρξιακούς όσο και πολιτικούς προβληματισμούς.

Είναι συνεπαρμένος με αυτή την παράσταση, η οποία γίνεται στο πλαίσιο του θεσμού «Όλη η Ελλάδα ένας πολιτισμός», αλλά και ενθουσιασμένος με τον χώρο όπου θα παιχθεί, το υποβλητικό αρχαίο θέατρο της Αιγείρας στην Αχαΐα που «βλέπει» τον Κορινθιακό από έναν τεχνητό λόφο ύψους 350 μ., υπόσχεται δε ότι θα προσπαθήσει να την ανεβάσει από Σεπτέμβριο και στην Αθήνα.

Ο έρωτας, η αγάπη, το νοιάξιμο για τον άλλο μπορεί να βρει εφαρμογή και στη σχέση μας με το περιβάλλον.

— Ο τίτλος της παράστασης είναι «τραβηχτικός», πώς όμως σχετίζεται ο έρωτας με την κλιματική αλλαγή;
Ως συναισθηματικά όντα προσπαθούμε να ερωτευθούμε όχι απαραίτητα για να πολλαπλασιαστούμε αλλά για να νιώσουμε ζωντανοί, να επικοινωνήσουμε, να επιβιώσουμε – ο έρωτας είναι νομίζω κατ' αρχάς ζήτημα επιβίωσης. Ένα τέτοιο ζήτημα είναι και το γεγονός ότι ο πλανήτης που μας φιλοξενεί αργοπεθαίνει – ήδη υπάρχουν ολόκληρες περιοχές που πλήττονται από τις συνέπειες της κλιματικής αλλαγής και τα ακραία καιρικά φαινόμενα που τη συνοδεύουν, ήδη έχουμε κλιματικούς πρόσφυγες.

Ο έρωτας βέβαια γεννιέται και στις πιο αντίξοες συνθήκες: αυτό τον καιρό, για παράδειγμα, «τρέχει» στο ΕΜΣΤ η έκθεση Modern Love την οποία επισκέφθηκα και μου έκανε μεγάλη εντύπωση μια φωτογραφία μιας σκηνής από ένα προσφυγικό καμπ όπου μέσα από μια σχισμή βλέπεις ένα φιλί και μια πολύ τρυφερή αγκαλιά ενός ζευγαριού.

Ευά Παπαδάκης: «Γαμάτε αλλήλους, όχι τον πλανήτη»! Facebook Twitter
Ο Ευά Παπαδάκης.

Ο έρωτας είναι το βασικό φάρμακο, το βασικό αναλγητικό και ευφορικό μας, μάλιστα στο σκηνικό υπάρχει ένας σταυρός φαρμακείου το οποίο θα «συνταγογραφεί» φάρμακα και φαρμάκια ταυτόχρονα ώστε να φανεί η αντιξοότητα και το παράδοξο, όμως κι αυτός δεν είναι άτρωτος. Το ότι ο κόσμος δυσκολεύεται πια να συσχετιστεί ερωτικά περισσότερο από παλιά δεν σχετίζεται άμεσα με την κλιματική αλλαγή αλλά μπορεί να είναι και σύμπτωμά της: η στρεβλή ανάπτυξη, η μόλυνση, η περιβαλλοντική υποβάθμιση τείνουν να συνδυάζονται με έναν τρόπο ζωής όλο και πιο πιεσμένο, όλο και πιο αγχωτικό και ένας έξτρα αγώνας για την καθημερινή επιβίωση σημαίνει έξτρα άμυνες, έξτρα στρες, έξτρα εμπόδια.

— Αλλά ακόμα και στα πιο αποπνικτικά περιβάλλοντα οι άνθρωποι δεν παύουν να ερωτεύονται, σωστά;
Ισχύει, οι μεγάλες ζέστες και οι καύσωνες μπορεί να εξαντλούν το σώμα αλλά ενισχύουν την επιθυμία, την καύλα αν θες! Ενώ δυσκολεύεσαι να πας από το ένα δωμάτιο στο άλλο, το σώμα ψάχνει την καλύτερη διέξοδο που ξέρει για να νιώσει και να χαλαρώσει.

— Ένα από τα δημοφιλέστερα συνθήματα της δεκαετίας του ’60 ήταν «κάντε έρωτα, όχι πόλεμο». Θα μπορούσε να ειπωθεί κάτι αντίστοιχο προσαρμοσμένο στην κλιματική αλλαγή;
Πιστεύω πως ναι, θα μπορούσε π.χ. σήμερα να ειπωθεί «κάντε έρωτα κι ανακυκλώνετε» ή «γαμάτε αλλήλους, όχι τον πλανήτη»! Ο έρωτας, η αγάπη, το νοιάξιμο για τον άλλο μπορεί να βρει εφαρμογή και στη σχέση μας με το περιβάλλον.

Ένα ενδιαφέρον στοιχείο της παράστασης μέσα σε όλη αυτή τη συνθήκη είναι ότι ο ένας ξεναγός είναι Κινέζος, ο οποίος δεν μιλά ελληνικά, σε μια αντιστροφή των ρόλων, καθώς τους Κινέζους τους έχουμε συνηθίσει ως τουρίστες. Για την ακρίβεια, όλοι οι ρόλοι εδώ είναι αντεστραμμένοι και θα έχει ενδιαφέρον η αντίδραση του κόσμου σε αυτό το εύρημα.

Κάποια άλλα στοιχεία προέκυψαν ενόσω δουλεύαμε την παράσταση, ψάχναμε π.χ. ένα βίντεο με χρυσόψαρα από το Facebook και ανακαλύψαμε τη Βάσω, μια συμπαθέστατη Βιετναμέζα που δουλεύει στο Pet Center της Καλλιθέας και έχει κάνει βίντεο όπου, μεταξύ άλλων, εξηγεί πώς ξεχωρίζεις το φύλο σε αυτά τα ψάρια. Μας ενδιαφέρουν οι ανατροπές, μας ενδιαφέρει επίσης η ανάδειξη καταστάσεων και πραγμάτων.

Ήμουν, ας πούμε, πριν από λίγο καιρό στην Ανάφη, ένα νησί που φημίζεται για τον εναλλακτικό, ελευθεριακό του χαρακτήρα, όπου ζευγάρια όλων των φύλων μπορούν να χαίρονται γυμνά τον έρωτά τους στις παραλίες. Είπα λοιπόν να πάω έναν περίπατο στη δυτική πλευρά που είναι η πιο «παρθένα» για να ανακαλύψω ότι εκεί είναι η χωματερή του νησιού, μια χωματερή «χύμα», χωρίς καμία περίφραξη, με συνέπεια να παίρνει τα σκουπίδια ο αέρας και να τα σκορπίζει τριγύρω, χώρια οι μυρωδιές και το τι καταλήγει στη θάλασσα, καθώς δεν υπάρχει καμία μονάδα επεξεργασίας όλων αυτών των απορριμμάτων. Σοκαρίστηκα. Πόσοι άραγε από τους λάτρεις την Ανάφης γνωρίζουν αυτή την απαράδεκτη κατάσταση, πόσα από τα ενθουσιώδη αφιερώματα στο νησί την αναδεικνύουν;

Ευά Παπαδάκης: «Γαμάτε αλλήλους, όχι τον πλανήτη»! Facebook Twitter
Το ότι ο κόσμος δυσκολεύεται πια να συσχετιστεί ερωτικά περισσότερο από παλιά δεν σχετίζεται άμεσα με την κλιματική αλλαγή αλλά μπορεί να είναι και σύμπτωμά της.

— Το κείμενο της παράστασης είναι δικό σου;
Ναι και όχι – το βρήκα αρχικά στο Ίντερνετ και στη συνέχεια το «πείραξα» ώστε να το προσαρμόσω στις ανάγκες αυτής της δουλειάς. Η παράσταση ξεκινά όντως με μια κανονική ξενάγηση η οποία σταδιακά αποδομείται. Το ίδιο το αρχαίο θέατρο διαθέτει μια τρομερή θέα την οποία οι θεατές καλούνται να απολαύσουν καθισμένοι σε πλαστικές καρέκλες που βρίσκονται στην άκρη του γκρεμού, δημιουργώντας έτσι έναν πολλαπλό συμβολισμό. Δίπλα σε αυτές βρίσκονται δύο εραστές ντυμένοι με αδιάβροχα, κρατώντας ένα μεγάλο κομμάτι πάγου που λιώνει σιγά-σιγά, εμποδίζοντας και την προσπάθειά τους να έρθουν σε επαφή.

Θα υπάρχουν δηλαδή πολλοί διαφορετικοί βαθμοί στην παράσταση, που περιλαμβάνει επίσης αυτοσχεδιαστική ζωγραφική, ποίηση, μουσική και τραγούδι, με την Ερήνη να ερμηνεύει ριζίτικα και δημοτικά σε πιο σύγχρονες, τζαζ διασκευές. Όλα αυτά τα στοιχεία εμπλέκονται και αναπτύσσουν μια διάδραση μεταξύ τους δημιουργώντας εντέλει μια χαοτική, οργιαστική ατμόσφαιρα, με έναν μη αναμενόμενο ωστόσο τρόπο.

Η θεατρική παράσταση «Ο έρωτας στα χρόνια της κλιματικής» θα πραγματοποιηθεί στις 22 και 23 Ιουλίου στο αρχαίο θέατρο Αιγείρας στην Αχαΐα. Ώρα έναρξης: 20:30.

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Επιστροφή στο σπίτι της γιαγιάς: Ένα θεατρικό τσουνάμι αναμνήσεων

Θέατρο / Επιστροφή στο σπίτι της γιαγιάς: Ένα θεατρικό τσουνάμι αναμνήσεων

Ο νεαρός σκηνοθέτης Δημήτρης Χαραλαμπόπουλος ανεβάζει στην Πειραματική του Εθνικού το «ΜΑ ΓΚΡΑΝ'ΜΑ», μια ευαίσθητη σκηνική σύνθεση, αφιερωμένη στη σιωπηλή ηρωίδα της οικογενειακής ιστορίας μας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Ματαρόα στον ορίζοντα»: Φέρνοντας ένα θρυλικό ταξίδι στη σημερινή του διάσταση

Θέατρο / «Ματαρόα στον ορίζοντα»: Ένα θρυλικό ταξίδι στη σημερινή του διάσταση

Στην πολυεπίπεδη νέα παραγωγή της Εναλλακτικής Σκηνής της ΕΛΣ, λόγος, μουσική και σκηνική δράση συνυπάρχουν ισάξια και συνεισφέρουν από κοινού στην αφήγηση των επίδοξων ταξιδιωτών ενός ουτοπικού πλοίου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το video art στο ελληνικό θέατρο

Θέατρο / Video art στο ελληνικό θέατρο: Έχει αντικαταστήσει τη σκηνογραφία;

Λειτουργεί το βίντεο ανταγωνιστικά με τη σκηνογραφία και τη σκηνική δράση ή αποτελεί προέκταση του εθισμού μας στην οθόνη των κινητών μας; Οι γιγαντοοθόνες είναι θεμιτές στην Επίδαυρο ή καταργούν τον λόγο και τον ηθοποιό; Πώς φτάσαμε από τη video art στα stage LED screens; Τρεις video artists, τρεις σκηνοθέτες και ένας σκηνογράφος καταθέτουν τις εμπειρίες τους.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Κωνσταντίνος Ρήγος

Οι Αθηναίοι / «Έχω αισθανθεί να απειλούμαι τη μέρα, όχι δουλεύοντας τη νύχτα»

Οκτάνα, Επίδαυρος, ΚΘΒΕ, Πέγκυ Ζήνα, Εθνικό, Λυρική, «Brokeback Mountain» και «Ρωμαίος και Ιουλιέτα». Ως χορογράφος και σκηνοθέτης, ο Κωνσταντίνος Ρήγος έχει κάνει τα πάντα. Και παρότι έχει αρκετούς haters, νιώθει ότι αυτοί που τον καταλαβαίνουν είναι πολύ περισσότεροι.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Οσιέλ Γκουνεό: «Είμαι πρώτα χορευτής και μετά μαύρος»

Χορός / «Δεν βλέπω τον εαυτό μου ως έναν μαύρο χορευτή μπαλέτου αλλά ως έναν χορευτή καταρχάς»

Λίγο πριν εμφανιστεί ως Μπαζίλιο στον «Δον Κιχώτη» της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, ο κορυφαίος κουβανικής καταγωγής χορευτής Οσιέλ Γκουνεό –έχει λάβει πολλά βραβεία, έχει επίσης εμφανιστεί στο Θέατρο Μπολσόι της Μόσχας, στην Όπερα του Παρισιού, στο Λίνκολν Σέντερ της Νέας Υόρκης και στο Ελίζιουμ του Λονδίνου– μιλά για την προσωπική του πορεία στον χορό και τις εμπειρίες που αποκόμισε, ενώ δηλώνει λάτρης της αρχαίας ελληνικής μυθολογίας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Σμαράγδα Καρύδη: «Ήθελα να είμαι η Βουγιουκλάκη και ο Ρέτσος μαζί»

Οι Αθηναίοι / Σμαράγδα Καρύδη: «Ήθελα να είμαι η Βουγιουκλάκη και ο Ρέτσος μαζί»

Ηθοποιός, σκηνοθέτις, ακατάτακτη και αγαπημένη του κοινού, η Σμαράγδα Καρύδη θυμάται πως ανέκαθεν ήθελε το σύμπαν, χωρίς να περιορίζεται. Στον απολογισμό της μέχρι τώρα πορείας της, ως η Αθηναία της εβδομάδας, καταλήγει πως, ούτως ή άλλως, «στο τέλος ανήκεις εκεί που μπορείς να φτάσεις», ενώ δηλώνει πως πάντα θα επιλέγει συνειδητά να συντάσσεται με τη χαρά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το ανάπηρο σώμα που αντιστέκεται

Θέατρο / Το ανάπηρο σώμα που αντιστέκεται

Πώς διαβάζουμε σήμερα τον «Γυάλινο Κόσμο» του Τενεσί Oυίλιαμς; Στην παράσταση του Θεάτρου Τέχνης ο Antonio Latella προσφέρει μια «άλλη» Λόρα που ορθώνει το ανάστημά της ενάντια στο κυρίαρχο αφήγημα περί επαγγελματικής ανέλιξης, πλουτισμού και γαμήλιας ευτυχίας.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Παραστάσεις για κάθε γούστο που θα συγκινήσουν, θα διασκεδάσουν και θα προβληματίσουν

Θέατρο / Πού οφείλεται τόση δίψα για το θέατρο;

Το θέατρο εξακολουθεί να προκαλεί debates και ζωηρές συζητήσεις, παρά τις κρίσεις και τις οικονομικές περικοπές που έχει υποστεί, και φέτος ανεβαίνουν στην Αθήνα παραστάσεις για κάθε γούστο που θα συγκινήσουν, θα διασκεδάσουν και θα προβληματίσουν.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ