Πού οφείλεται τόση δίψα για το θέατρο;

Παραστάσεις για κάθε γούστο που θα συγκινήσουν, θα διασκεδάσουν και θα προβληματίσουν Facebook Twitter
Πώς διαμορφώνεται το τοπίο του ελληνικού θεάτρου φέτος; Σαν το ποίημα του Πολέμη για την πατρίδα, «κι αυτά κι εκείνα και κάτι που ’χουμε μες την καρδιά». Φωτ.: Βαγγέλης Σταύρακας
0

ΚΟΙΤΑΖΟΝΤΑΣ ΤΙΣ ΕΠΟΜΕΝΕΣ ΣΕΛΙΔΕΣ, θα μπορούσε να αναρωτηθεί κάποιος, παραφράζοντας τον τίτλο του νέου έργου του Γιάννη Μαυριτσάκη, «πού οφείλεται τόση δίψα για το θέατρο»· θα μπορούσε να διαπιστώσει επίσης ότι το πιο δύσκολο ή και προκλητικό είναι να διαλέξει ανάμεσα στις τόσες παραστάσεις κάποιες που θα δικαιώσουν αληθινά την επιλογή του, θα τον διασκεδάσουν, θα τον προβληματίσουν ή θα τον συγκινήσουν.

Το θέατρο εξακολουθεί να προκαλεί debates και ζωηρές συζητήσεις, παρά τις κρίσεις και τις οικονομικές περικοπές που έχει υποστεί, παρά το γεγονός ότι οι παραγωγές είναι κάθε χρόνο πιο ακριβές και το ρίσκο του καλλιτεχνικού εγχειρήματος μεγαλύτερο.

Ωστόσο όλοι ρισκάρουν και τολμούν να παρουσιάσουν τη δουλειά τους σε μεγαλύτερες ή μικρότερες αίθουσες και κάθε χρονιά αποδεικνύεται ότι δεν υστερούμε σε σχέση με καμία ευρωπαϊκή πρωτεύουσα σε ποικιλία αρχικά, με το καλλιτεχνικό δυναμικό της χώρας να επιστρατεύει έργα, ονόματα και επικοινωνιακά εργαλεία με στόχο να γεμίζει τις αίθουσες και κάθε χρόνο να κερδίζει το στοίχημα της αύξησης του κοινού. Και μπορεί να το καταφέρει, αφού, σε σύγκριση με άλλα θεάματα, το θέατρο εξακολουθεί να αποτελεί μια έξοδο προσιτή. Μάλιστα, αν κάποιος είναι προνοητικός και χρησιμοποιεί τη δυνατότητα του early bird, έχει τη δυνατότητα να βρίσκει εισιτήρια σε τιμές που ξεκινούν από δέκα ή δώδεκα ευρώ. 

Το ελληνικό έργο, μετά από χρόνια που ήταν στην αφάνεια και κανένας δεν το τολμούσε, κερδίζει το ενδιαφέρον του κοινού, μιλάει στη γλώσσα του και αφηγείται ιστορίες οικείες, ανοίγοντας τη θεματική του σε όλο και πιο ενδιαφέρουσες περιοχές.

Κάθε χρόνο επιδιδόμαστε σε μια αναζήτηση των τάσεων που υπάρχουν και δείχνουν πού στρέφεται ο προβληματισμός των δημιουργών και των ομάδων. Κάτι τέτοιο, βέβαια, δύσκολα ανιχνεύεται σε ένα τόσο πυκνό και πλουραλιστικό τοπίο, και αυτό δεν συμβαίνει μόνο στη χώρα μας. Η οικονομική κρίση των τελευταίων ετών είναι ο παράγοντας που περισσότερο από κάθε άλλο έχει επηρεάσει τις παραγωγές. Δεν πρόκειται για τάση αλλά για επιλογή ή προτίμηση έργων ολιγοπρόσωπων, ευέλικτων, ώστε να αντιμετωπιστεί η ενδεχόμενη μικρή ανταπόκριση από το κοινό.

Έτσι, όλο και πιο σπάνια πολυπρόσωπα έργα όπως αυτά του Σαίξπηρ ανεβαίνουν με πλήρη διανομή και εκτός κρατικών σκηνών. Δεδομένου όμως ότι ο Άγγλος βάρδος και άλλοι μεγάλοι συγγραφείς αποτελούν μια διαρκή και διαχρονική πηγή έμπνευσης, πολλοί επιχειρούν μια μεταγραφή των κλασικών έργων σε «έργα δωματίου» και δεν είναι λίγες οι επιτυχημένες ή ενδιαφέρουσες προτάσεις που προκύπτουν.

Ο Τσέχοφ, ο Μίλερ, ο Τενεσί Ουίλιαμς, το βαρύ πυροβολικό του θεάτρου, αποτελούν σταθερό πόλο έλξης για το κοινό, όμως, αν θέλουμε να σημειώσουμε μια τάση αυτήν τη χρονιά, μπορούμε να μιλήσουμε για έργα σύγχρονα, συγγραφέων άγνωστων σχετικά, βραβευμένα, επίκαιρα, που ανεβαίνουν σε περισσότερο ή λιγότερο κεντρικά θέατρα. Μια δεύτερη αισιόδοξη διαπίστωση είναι το ανέβασμα αρκετών σύγχρονων ελληνικών έργων, η απόφαση ιδιωτών παραγωγών να τα συμπεριλάβουν στο ρεπερτόριο των παραγωγών τους. Το ελληνικό έργο, μετά από χρόνια που ήταν στην αφάνεια και κανένας δεν το τολμούσε, κερδίζει το ενδιαφέρον του κοινού, μιλάει στη γλώσσα του και αφηγείται ιστορίες οικείες, ανοίγοντας τη θεματική του σε όλο και πιο ενδιαφέρουσες περιοχές.

Στην αναζήτηση για καινούργια έργα, έχει δημιουργηθεί και ένα άλλο ρεύμα που επίσης είχε υποχωρήσει τα τελευταία χρόνια, το ανέβασμα κινηματογραφικών επιτυχιών που ο τίτλος τους είναι μαγνήτης για τους θεατές. 

Στο ελληνικό θέατρο όλο και περισσότερο βλέπουμε έργα τολμηρά σε περιεχόμενο ή κειμενικές συνθέσεις που μιλούν για τα μεγάλα ζητήματα της εποχής μας, ανοίγοντας από σκηνής συζητήσεις που ήδη έχουν ανοίξει περί ορατότητας, συμπερίληψης, διαφορετικότητας, σεξουαλικής προτίμησης, της αγωνίας για το σώμα και την ομορφιά, και του διακαούς πόθου να γίνουμε αποδεκτοί όπως είμαστε, όχι μόνο ως πάσχοντα πρόσωπα. 

Κερδίζει έδαφος τα τελευταία χρόνια και το πολιτικό έργο, με τους σκηνοθέτες να συνδέουν την εποχή μας με δύσκολες περιόδους πρόσφατες ή ιστορικές πλέον μέσα από έργα που, εκτός από σύγχρονα κοινωνικοπολιτικά θέματα, φέρνουν στο προσκήνιο την ελευθερία έκφρασης του σύγχρονου πολίτη και την ελεύθερη βούληση, θέματα που πλέον βρίσκονται στην ατζέντα της καθημερινής συζήτησης.

Πολλοί είναι οι ηθοποιοί που φέτος σκηνοθετούν. Αυτό σημαίνει ότι οι σκηνοθέτες είναι είδος περιζήτητο, δουλεύουν σε συγκεκριμένα θέατρα και έχει ενδιαφέρον τελικά να διαπιστώσουμε αν, μέσα από το επάγγελμα του ηθοποιού, θα ξεπηδήσει ένα ταλέντο σκηνοθετικό που θα κινήσει το ενδιαφέρον μας με μια νέα ανάγνωση. Σε ένα τόσο ποικίλο τοπίο καθένας παίρνει την ευκαιρία του και δοκιμάζεται, και το ίδιο το θέατρο, ως συνθήκη, δίνει αυτό το περιθώριο ελευθερίας.

Στο ελληνικό θέατρο υπάρχουν μερικές παραστάσεις-φαινόμενο. Σχεδόν αφανείς, παίζονται επί σειρά ετών με επιτυχία και φιγουράρουν στις επαναλήψεις που φέτος είναι ίσως οι περισσότερες που έχουμε δει τα τελευταία χρόνια. Ακόμα και αν δεν γέμισαν την περασμένη χρονιά τα θέατρα, οι παραστάσεις αυτές παίρνουν παράταση –έχουμε δει και έργα που γίνονται επιτυχία τη δεύτερη χρονιά– και δίνουν μια ανάσα στον παραγωγό, απαλλάσσοντάς τον από τα έξοδα μιας νέας παραγωγής, αλλά και στους συντελεστές που μπορούν να ασχοληθούν πιο προσεκτικά με το επόμενο βήμα τους. 

Ειδικά αυτήν τη χρονιά η ζήτηση για θεατρικές αίθουσες είναι ίσως μεγαλύτερη από ποτέ. Με λίγες εξαιρέσεις, όλα τα θέατρα λειτουργούν επτά ημέρες την εβδομάδα, με δυο και τρεις παραστάσεις· ακόμα και θέατρα που ήταν κλειστά ή υπολειτουργούσαν άναψαν πάλι τα φώτα τους. Αυτό θολώνει μεν το τοπίο, αλλά κάνει τα θέατρα βιώσιμα, καλύπτει τις πάγιες ανάγκες που είναι πολλές φορές δυσβάστακτες και δίνει βήμα σε απόπειρες που, αν το σύστημα δεν ήταν έτσι φτιαγμένο, δεν θα έβλεπαν τα φώτα της σκηνής. Ωστόσο, λίγα θέατρα διατηρούν τη φυσιογνωμία τους σε επίπεδο ρεπερτορίου και όλοι δοκιμάζουν να ανοιχτούν σε νέες περιοχές για να κερδίσουν την «ψήφο» του κοινού.

Μια συζήτηση που γίνεται διαρκώς εδώ και περίπου έναν χρόνο είναι το περίφημο «sold out». Δεν είναι δείκτης καλλιτεχνικής επιτυχίας αλλά αποδοχής και δημοφιλίας μιας παράστασης, ένα επικοινωνιακό εργαλείο. Πάντα το ακούγαμε, παλιά από στόμα σε στόμα, σήμερα περισσότερο μέσα από τις πλατφόρμες που πουλάνε εισιτήρια και τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης που δίνουν τη δυνατότητα σε κάθε μέλος μιας παράστασης να προβάλει τη δουλειά του. Τελικά, δεν είναι κακό να χαίρεται κάποιος σε μια τόσο εφήμερη και επισφαλή δουλειά για την επιτυχία του.

Πώς διαμορφώνεται το τοπίο του ελληνικού θεάτρου φέτος; Σαν το ποίημα του Πολέμη για την πατρίδα, «κι αυτά κι εκείνα και κάτι που ’χουμε μες την καρδιά». Όπως τα τελευταία χρόνια, είναι αταξινόμητο και αρρύθμιστο, θα έλεγε ένας τεχνοκράτης, αλλά είναι πλούσιο και ρισκάρει και ίσως αυτό το κάνει και πολύ ενδιαφέρον. Οι άνθρωποι δεν θα σταματήσουν να δοκιμάζονται μέσα στην τέχνη τους και οι θεατές, που παρά τις δυσοίωνες προβλέψεις δεν μειώνονται, αντίθετα γεμίζουν τις αίθουσες, πάντα θα ψάχνουν έναν σκηνοθέτη που θα ακολουθούν σε κάθε του δουλειά, ένα έργο που θα δουν με άλλα μάτια, έναν ηθοποιό που θα ξεχωρίσουν και μια σπουδαία συλλογική εμπειρία μέσα σε μια παλλόμενη αίθουσα, κάτι που μετά την κατάρρευση των κινηματογραφικών αιθουσών λείπει όλο και περισσότερο.

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.

Το νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Θωμάς Μοσχόπουλος

Θέατρο / «Άρχισα να βρίσκω αληθινή χαρά σε πράγματα για τα οποία πριν γκρίνιαζα»

Έπειτα από μια δύσκολη περίοδο, ο Θωμάς Μοσχόπουλος ανεβάζει τον δικό του «Γκοντό». Έχει επιλέξει μόνο νέους ηθοποιούς για το έργο, θέλει να διερευνήσει την επίδρασή του στους εφήβους, πραγματοποιώντας ανοιχτές πρόβες. Στο μεταξύ, κάνει μια πολύ ενδιαφέρουσα κουβέντα με την Αργυρώ Μποζώνη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τι είναι για σένα το «Οξυγόνο»;

Θέατρο / Τι είναι για σένα το «Οξυγόνο»;

Ένα συναρπαστικό υβρίδιο θεάτρου, συναυλίας, πολιτικοκοινωνικού μανιφέστου και rave party, βασισμένο στο έργο του επικηρυγμένου στη Ρωσία δραματουργού Ιβάν Βιριπάγιεφ, ανεβαίνει στην Κεντρική Σκηνή της Στέγης σε σκηνοθεσία Γιώργου Κουτλή και αποπειράται να δώσει απάντηση σε αυτό το υπαρξιακό ερώτημα.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Το «Κυανιούχο Κάλιο» είναι μια παράσταση για το ταμπού των αμβλώσεων 

Θέατρο / «Κυανιούχο Κάλιο»: Μια παράσταση για το ταμπού των αμβλώσεων στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά

Όχι μόνο σε ανελεύθερα ή σκοταδιστικά καθεστώτα, αλλά και στον δημοκρατικό κόσμο, η συζήτηση για το δικαίωμα της γυναίκας σε ασφαλή και αξιοπρεπή ιατρική διακοπή κύησης παραμένει τρομακτικά επίκαιρη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Να είσαι γκέι στη Νέα Υόρκη

Θέατρο / «Η Κληρονομιά μας»: Τι αποκομίσαμε από την εξάωρη παράσταση στο Εθνικό

«Μία ποπ queer saga, παραδομένη πότε στη μέθη των κοκτέιλ Μανχάταν και πότε στο πένθος μιας αλησμόνητης συλλογικής απώλειας» – Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για το πολυβραβευμένο έργο του Μάθιου Λόπεζ, που παρουσιάζεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα από τον Γιάννη Μόσχο.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
«Δεν είμαι ασεβής, ούτε ιδιοσυγκρασιακή ούτε αιρετική»

Θέατρο / «Δεν είμαι ασεβής, ούτε ιδιοσυγκρασιακή, ούτε αιρετική»

Μετά την Ορέστεια του Στρίντμπεργκ και τις πρόβες για το έργο του Βασίλη Βηλαρά, η Λένα Κιτσοπούλου μιλάει για προσδοκίες και αποφάσεις, για επιτυχίες και απορρίψεις, για το «σύστημα» μέσα στο οποίο δουλεύει και για όλους εκείνους τους χαρακτηρισμούς που της αποδίδουν.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Με Μαρμαρινό, Κουρεντζή, Ράσσε, Mouawad και Ζυλιέτ Μπινός στο πρόγραμμα του Φεστιβάλ Επιδαύρου

Πολιτισμός / Μαρμαρινός, Κουρεντζής, Ράσε, Mouawad και Ζιλιέτ Μπινός στο πρόγραμμα του Φεστιβάλ Επιδαύρου

Καλλιτέχνες με ιστορικό ίχνος στην Επίδαυρο θα παρουσιάσουν τη δουλειά τους δίπλα σε ξένους και άλλους Έλληνες δημιουργούς, ενώ στις 19 Ιουλίου θα ακούσουμε την ορχήστρα Utopia υπό τη διεύθυνση του Θ. Κουρεντζή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μπορεί το ελληνικό θέατρο να σατιρίσει τον εαυτό του;      

Θέατρο / Μπορεί το ελληνικό θέατρο να σατιρίσει επιτυχημένα τον εαυτό του;      

«Αν θες να αναμετρηθείς με κάτι, αν θες να πας στην ουσία, πρέπει να πονέσεις» – Κριτική για την πολυσυζητημένη παράσταση «Merde!» των Βασίλη Μαγουλιώτη και Γιώργου Κουτλή στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ο Γιάννος Περλέγκας βρίσκει τη χαρά της δημιουργίας στη φλόγα για συνύπαρξη

Θέατρο / «Έχω νιώσει ακατάλληλος και παρωχημένος δεινόσαυρος μέσα στο θεατρικό τοπίο που αλλάζει»

Με αφορμή το έργο του Μπέρνχαρντ «Η δύναμη της συνήθειας», ο Γιάννος Περλέγκας μιλά με ταπεινότητα και πάθος για το θέατρο, με το οποίο συνεχίζει να παλεύει και που διαρκώς τον νικά. Αυτό, όμως, είναι που τον κρατά ζωντανό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Άρης Χριστοφέλλης

Όπερα / «Ακόμα και όσοι θαυμάζουν σχεδόν ειδωλολατρικά την Κάλλας, λίγα γνωρίζουν για την τέχνη της»

Ο κόντρα τενόρος Άρης Χριστοφέλλης, επιστημονικός σύμβουλος του ντοκιμαντέρ «Μαίρη, Μαριάννα, Μαρία: Τα άγνωστα ελληνικά χρόνια της Κάλλας», εξηγεί τους λόγους για τους οποίους η θρυλική σοπράνο παραμένει μια ανυπέρβλητη καλλιτέχνιδα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Αργυρώ Χιώτη: Ένα «αουτσάιντερ» στο τιμόνι του Εθνικού Θεάτρου

Θέατρο / Αργυρώ Χιώτη: Ένα «αουτσάιντερ» στο τιμόνι του Εθνικού Θεάτρου

Ποια είναι τα προσωπικά της στοιχήματα και ποιες είναι οι προκλήσεις που έχει να αντιμετωπίσει η νέα καλλιτεχνική διευθύντρια του Εθνικού - η πρώτη γυναίκα που αναλαμβάνει αυτή τη θέση από το 1994.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Κληρονομιά μας, ένα πανόραμα της και της ιστορίας των γκέι ανδρών

Θέατρο / «Η κληρονομιά μας»: Η ιστορία της gay κοινότητας γίνεται ένα συγκινητικό θεατρικό έργο

Ο Γιάννης Μόσχος σκηνοθετεί το έργο του Αμερικανού συγγραφέα Μάθιου Λόπεζ, ένα έργο με αφετηρία την γκέι ζωή που αφορά την αγάπη και την πολυπλοκότητα των ανθρώπινων σχέσεων, είτε ομόφυλες είτε ετερόφυλες, τα όνειρα, τους φόβους και τα ματαιωμένα σχέδια. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια απρόβλεπτη συζήτηση για τη σεξουαλικότητα με τη Γαλήνη Χατζηπασχάλη

Θέατρο / Γαλήνη Χατζηπασχάλη: «Δεν μιλάμε για τα σεξουαλικά βοηθήματα κι ας πουλιούνται εκατομμύρια δονητές»

Πρωταγωνιστεί στο «Στο διπλανό δωμάτιο ή το έργο του δονητή», μια παράσταση που φωτίζει το πώς, ακόμη και σήμερα, δυσκολευόμαστε να μιλήσουμε ανοιχτά για το σεξ. Με αφορμή το έργο, κάναμε μια απρόβλεπτη συζήτηση με την αγαπημένη ηθοποιό για τα ταμπού, την εμμηνόπαυση και τη γυναικεία σεξουαλική χειραφέτηση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Mάνα Κουράγιο στο Εθνικό: Πόσο «κουράγιο» πια;

Θέατρο / Mάνα Κουράγιο στο Εθνικό: Πόσο «κουράγιο» πια;

Mια επιμελής εικονογράφηση του μπρεχτικού αριστουργήματος εκτυλίσσεται ενώπιόν μας, χωρίς να δονείται από καμία εσωτερική αναγκαιότητα - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για την παράσταση που σκηνοθετεί ο Στάθης Λιβαθινός.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
«Βαρόνος “Φ”»: Ένας καταχρεωμένος «ευγενής» σε μια τρελή κωμωδία εξαπάτησης

Θέατρο / Ένας καταχρεωμένος «ευγενής» σε μια τρελή κωμωδία εξαπάτησης

Πιάνοντας το νήμα από την ιδέα μιας καυστικής κωμωδίας ηθών του 1870 που μιλά για την απάτη, η ιστορία ενός ψευτοευγενούς στην παράσταση «Βαρόνος “Φ”» φτάνει στη σύγχρονη υποκρισία και στον εαυτό που θέλουμε να δείχνουμε στην κοινωνία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το ΜΑΜΙ είναι ένα ποίημα για τις ζωές των γυναικών

Θέατρο / «ΜΑΜΙ»: Εικόνες από τη ζωή μιας μητέρας

Το ποιητικό σύμπαν του 26χρονου σκηνοθέτη που μας μάγεψε με το «Goodbye Linditta», εστιάζει αυτήν τη φορά στην ιστορία μιας γυναίκας μέσα από τα μάτια ενός αγοριού που δεν θέλει να τη θεοποιήσει αλλά να την παρατηρήσει.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
O Τομά Ζολί στην Αθήνα: Ποιος είναι ο προκλητικός, ανατρεπτικός τελετάρχης των Ολυμπιακών Αγώνων

Θέατρο / O Τομά Ζολί στην Αθήνα: Ποιος είναι ο προκλητικός, ανατρεπτικός τελετάρχης των Ολυμπιακών Αγώνων

Ο πολυσυζητημένος σκηνοθέτης της τελετής έναρξης και λήξης των Ολυμπιακών Αγώνων του Παρισιού, που έγινε διάσημος για τις φιλόδοξες, μεγαλειώδεις παραστάσεις του, πιστεύει απόλυτα στη μαγική δύναμη του θεάτρου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Αντικείμενα»: Μια παράσταση για τη υπόθεση των αδερφών Παπέν

Θέατρο / Μια παράσταση για τις εξουσιαστικές σχέσεις και ένα φρικτό έγκλημα

Στην παράσταση «Αντικείμενα», ο Γιάννης Αποσκίτης, ο Γιώργος Κατσής και ο Πάνος Παπαδόπουλος αφηγούνται με ένα δικό τους πρωτότυπο έργο μια ιστορία που κρύβεται στην υπόθεση των αδερφών Παπέν, αλλά δεν έχει ακόμα γραφτεί.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Σπύρος A. Ευαγγελάτος: Μια μεγάλη διαδρομή

Πέθανε Σαν Σήμερα / Σπύρος A. Ευαγγελάτος: Μια μεγάλη διαδρομή στο ελληνικό θέατρο

Το Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης κυκλοφόρησε έναν τόμο 535 σελίδων, αφιερωμένο στον σπουδαίο σκηνοθέτη, φιλόλογο, συγγραφέα και ακαδημαϊκό που άφησε ανεξίτηλη τη σφραγίδα του στην ιστορία του ελληνικού θεάτρου.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ