«Ρέκβιεμ για τη Φάνι Γκόλντμαν», ρέκβιεμ για τις γυναίκες του κόσμου στο Φεστιβάλ Αθηνών

ΤΣΕΚ «Ρέκβιεμ για τη Φάνι Γκόλντμαν», ρέκβιεμ για τις γυναίκες του κόσμου Facebook Twitter
Στο Ρέκβιεμ η ποίηση προκύπτει από τη διαδοχή των προτάσεων, οι οποίες διαδέχονται η μία την άλλη σαν να είναι στίχοι, εκφράζοντας "τη στοιχειωμένη ησυχία" μιας καταβεβλημένης, πανικόβλητης γυναίκας που αρρωσταίνει θανάσιμα εξαιτίας του μίσους της.
0

Η όμορφη ηθοποιός Φάνι Γκόλντμαν σχετίζεται με τον άγνωστο, αλλά φιλόδοξο συγγραφέα Τόνι Μάρεκ. Αυτός, αφού εκμεταλλευτεί τις γνωριμίες της, την εγκαταλείπει για μια νεότερη γυναίκα και κάνει στη συνέχεια τη ζωή της αντικείμενο του πρώτου επιτυχημένου βιβλίου του.

«Τα πράγματα που εκείνη του είχε διηγηθεί τις νύχτες όταν ήταν ξαπλωμένη δίπλα του, τα απογεύματα όταν περπατούσαν στο δάσος, όταν έπιναν τον καφέ τους», όσα του είχε πει –και στα δυο χρόνια που ήταν μαζί τού τα είχε πει όλα– βρίσκονταν στις σελίδες του βιβλίου του. Εγκαταλελειμμένη, παραδομένη στο αλκοόλ, αρρωσταίνει θανάσιμα όταν κάτι πρωτόγνωρο εμφανίζεται και εξαπλώνεται σαν καρκίνωμα στο σώμα, στο μυαλό και στο νευρικό της σύστημα: το μίσος. Αυτό την οδηγεί στον θάνατο. 

Tο «Ρέκβιεμ για τη Φάνι Γκόλντμαν» δεν είναι ένα ρέκβιεμ για μια γυναίκα μόνο, είναι ένα ρέκβιεμ για ένα είδος ανθρώπου, είναι ένα ρέκβιεμ για έναν πολιτισμό. 

Η παράσταση της Ζωής Χατζηαντωνίου «Ρέκβιεμ για τη Φάνι Γκόλντμαν» που θα παρουσιαστεί στο Φεστιβάλ Αθηνών από τις 17 έως τις 20 Ιουλίου, βασισμένη στο σχεδίασμα ενός μυθιστορήματος της Αυστριακής ποιήτριας Ίνγκεμποργκ Μπάχμαν (1926-1973) που προοριζόταν να γίνει μέρος ενός κύκλου έργων με τον τίτλο «Τρόποι θανάτου», δημιουργεί ένα τοπίο αφηγηματικών σπαραγμάτων αντίστοιχο με το σύμπαν της συγγραφέως.

Ανακαλύπτοντας την Ίνγκεμποργκ Μπάχμαν

«Ρέκβιεμ για τη Φάνι Γκόλντμαν», ρέκβιεμ για τις γυναίκες του κόσμου Facebook Twitter
Ο Μπέρνχαρντ αποκαλεί την Μπάχμαν την ευφυέστερη και σημαντικότερη Αυστριακή συγγραφέα. Φωτ.: Heinz Bachmann

Ο Μπέρνχαρντ αποκαλεί την Μπάχμαν την ευφυέστερη και σημαντικότερη Αυστριακή συγγραφέα. Γεννημένη στο Κλάγκενφουρτ της Αυστρίας, σπούδασε Φιλοσοφία, Ψυχολογία, Γερμανική Φιλολογία και Νομική στα πανεπιστήμια του Ίνσμπρουκ, του Γκρατς και της Βιέννης. Eργάστηκε ως σεναριογράφος και συντάκτρια στον συμμαχικό ραδιοσταθμό Rot-Weiss-Rot, ιδιότητα που τη βοήθησε να αποκτήσει συνολική άποψη για τη σύγχρονη λογοτεχνία, ενώ παράλληλα της παρείχε την οικονομική δυνατότητα να ασχοληθεί με το συγγραφικό της έργο. Εκείνη την περίοδο ήρθε σε επαφή με τον Χανς Βάιγκελ και τον συγγραφικό κύκλο που είναι γνωστός ως Ομάδα 47, του οποίου μέλη ήταν οι Ίλσε Έσινγκερ, Πάουλ Τσέλαν, Χάινριχ Μπελ, Μαρσέλ Ράιχ-Ρανίτσκι και Γκίντερ Γκρας. Συνδέθηκε ερωτικά με τον Πάουλ Τσέλαν και αργότερα με τον Μαξ Φρις, με τον οποίο χώρισαν το 1962 – η απιστία του, μάλιστα, την επηρέασε σημαντικά.

Ήδη, από το 1953 είχε μετακομίσει στη Ρώμη, όπου πέρασε τον περισσότερο χρόνο γράφοντας σε συνεργασία με τον Χανς Βέρνερ Χέντζε ποιήματα, δοκίμια και σύντομες ιστορίες, καθώς και λιμπρέτα, τα οποία γρήγορα τους απέφεραν διεθνή φήμη και πολυάριθμα βραβεία. Τα τελευταία χρόνια της ζωής της εθίστηκε στο αλκοόλ και στα βαρβιτουρικά. Ένας φίλος της, σοκαρισμένος από το μέγεθος της εξάρτησής της, έγραψε:

«Έμοιαζε άσχημη, ήταν σαν κερί και χλωμή. Και ολόκληρο το σώμα της ήταν καλυμμένο με μώλωπες. Αναρωτήθηκα τι θα μπορούσε να τους είχε προκαλέσει. Μετά, όταν είδα πώς της γλίστρησε το Gauloise που κάπνιζε και το άφησε να καεί στο χέρι της, συνειδητοποίησα ότι ήταν εγκαύματα από τα τσιγάρα. Τα χάπια που έπαιρνε είχαν κάνει το σώμα της ανεκτικό στον πόνο». 

«Ρέκβιεμ για τη Φάνι Γκόλντμαν», ρέκβιεμ για τις γυναίκες του κόσμου Facebook Twitter
Η Μπάχμαν, πλαισιωμένη από τον Hans Magnus Enzensberger (αριστερά) και τον Günter Grass. © Ίδρυμα Ingeborg Bachmann / Suhrkamp Verlag

Το βράδυ της 25ης Σεπτεμβρίου 1973 το νυχτικό της πήρε φωτιά και μεταφέρθηκε στο νοσοκομείο Sant' Eugenio με εγκαύματα δεύτερου και τρίτου βαθμού. Η τοπική αστυνομία κατέληξε στο συμπέρασμα ότι η φωτιά προκλήθηκε από τσιγάρο. Κατά τη διάρκεια της νοσηλείας της εμφάνισε συμπτώματα στέρησης, όμως οι γιατροί που την παρακολουθούσαν δεν γνώριζαν την αιτία. Αυτό μπορεί να συνέβαλε στον θάνατό της στις 17 Οκτωβρίου. 

Ενώ έχαιρε μεγάλης εκτίμησης και θαυμασμού από τους λογοτεχνικούς, ποιητικούς και σχεδόν κατ' αποκλειστικότητα ανδρικούς κύκλους της Ευρώπης, η δημοτικότητά της δεν συνεχίστηκε μετά τον τραγικό θάνατό της. «Ίσως ένας λόγος γι' αυτό είναι ότι τη λογοτεχνία της τη χαρακτήρισαν, παρεξηγώντας την, αποκλειστικά φεμινιστική. Την ποίησή της, όσο ζούσε, την χαρακτήριζαν λυρική. Εκείνη βασανιζόταν από αυτές τις δύο μεγάλες παρεξηγήσεις. Σε αρκετά διηγήματα και ποιήματά της τα γυναικεία πρόσωπα αντιπροσωπεύουν τη γλώσσα, την ποίηση ή την τέχνη», λέει η Ζωή Χατζηαντωνίου. Η Γκόλντμαν, που πέθανε επίσης κάτω από αδιευκρίνιστες συνθήκες, περιγράφοντας ιστορίες γυναικών, ερευνά τους τρόπους εξόντωσης της γυναικείας υπόστασης εντός της πατριαρχικής λογικής που ορίζει την ιστορία, την πολιτική, τη θρησκεία, την οικογένεια, ακόμη και την ίδια τη γυναικεία αυτοαντίληψη.

Το Ρέκβιεμ για τη Φάνι Γκόλντμαν

«Ρέκβιεμ για τη Φάνι Γκόλντμαν», ρέκβιεμ για τις γυναίκες του κόσμου Facebook Twitter
Η παράσταση δανείζεται στοιχεία από τη λειτουργία ενός εκκλησιαστικού ρέκβιεμ και από την αρχαία αιγυπτιακή αντίληψη για τη δοκιμασία που υφίσταντο το σώμα και η ψυχή των νεκρών προκειμένου να περάσουν στην επόμενη ζωή "χωρίς βαριά καρδιά" και να αναπαυθούν.

«Τα πρώτα κείμενα της Μπάχμαν που έπεσαν στα χέρια μου ήταν τα διηγήματα Το τριακοστό έτος και Η Ουντίνε φεύγει. Μου φάνηκε πολύ γοητευτική η βραδυφλεγής και σαρκαστική  γλώσσας της, η τεχνική της αφήγησή της που μοιάζει σαν να κρύβει μέσα της, σαν να κρύβεται κάτω από τη γλώσσα, ένα διαρκώς κινούμενο ρεύμα. Συνδέθηκα με τον τρόπο σκέψης της, με το χιούμορ της, αλλά πιο συχνά με την απελπισία της που αφορούσε τους ανθρώπους και την ιστορία τους. Έτσι, για αρκετά χρόνια τα διηγήματα, τα ποιήματα και τα πεζά της βρίσκονταν εκτός βιβλιοθήκης, πάντα κάπου κυκλοφορούσαν μέσα στο σπίτι, δεν καταχωνιάστηκαν ποτέ σε κάποιο ράφι», λέει η Ζωή Χατζηαντωνίου. 

Ζωή Χατζηαντωνίου. 
Η Ζωή Χατζηαντωνίου

Φαίνεται ότι το μόνο που έχει σημασία για την Μπάχμαν είναι αυτό που πρέπει να ειπωθεί. Αφηγείται σε τρίτο πρόσωπο έναν βιωμένο λόγο, ενίοτε σπαρακτικό. Τα κείμενά της είναι βιώματα που επικαλύπτονται από την αφηγηματική διάσταση ενός εξωτερικού παντογνώστη αφηγητή – από αυτήν τη διάσταση κάποιες φορές ξεγλιστρά κι έτσι φανερώνεται η ίδια η συγγραφέας, η λογοτεχνική περσόνα λειτουργεί ως medium, διαμεσολαβητικά. Ωστόσο, το «Ρέκβιεμ για τη Φάνι Γκόλντμαν» δεν είναι ένα ρέκβιεμ για μια γυναίκα μόνο, είναι ένα ρέκβιεμ για ένα είδος ανθρώπου, για έναν πολιτισμό. Ταυτόχρονα, θα μπορούσε να είναι σενάριο για ταινία του Billy Wilder, κάτι σαν το Sunset Boulevard. Μια μπανάλ ιστορία εμμονής και προδοσίας, μια ιστορία αρρώστιας που προκαλείται από την ηλίθια ηθική των θυμάτων του σύγχρονου πολιτισμού και των νόμων της αγοράς. Σίγουρα δεν πρόκειται για μια ιστορία αγάπης αλλά για μια ιστορία ανάγκης για ανθρώπινη αγάπη που δεν θα έρθει ποτέ.

«Αυτά σε μια γραφή όπου συνυπάρχουν και συχνά αντιπαρατίθενται αταίριαστα γλωσσικά επίπεδα, βιβλική γλώσσα και καθομιλουμένη, ιερό και κοινότοπο, διαφορετικά "ύψη" γλώσσας. Δεν απαρνιέται την ποίηση στον πεζό λόγο της, παρόλο που η ίδια εκφράζει την άποψη ότι από ένα σημείο κι έπειτα η ποίηση έπαψε να της είναι αρκετή για να εκφράσει την κατάσταση, "την εμπειρία της με τους ανθρώπους". Στο "Ρέκβιεμ" η ποίηση προκύπτει από τη διαδοχή των προτάσεων, οι οποίες έρχονται η μία μετά την άλλη σαν να είναι στίχοι, εκφράζοντας τη "στοιχειωμένη ησυχία" μιας καταβεβλημένης, πανικόβλητης γυναίκας που αρρωσταίνει θανάσιμα εξαιτίας του μίσους της», λέει η Ζωή Χατζηαντωνίου. 

Η ανώφελη θυσία των γυναικών

«Ρέκβιεμ για τη Φάνι Γκόλντμαν», ρέκβιεμ για τις γυναίκες του κόσμου Facebook Twitter
Το θέμα της ιδιότητας του θύματος απασχολεί την Μπάχμαν.

Το θέμα της ιδιότητας του θύματος απασχολεί την Μπάχμαν, βλέπει την κοινωνία των ανθρώπων ως ένα μόνιμο πεδίο πολέμου, μια αρένα όπου φρικιαστικά ηθικά δράματα διαδραματίζονται και ηθικά εγκλήματα διαπράττονται καθημερινά μπροστά μας. Το πάθος της απληστίας είναι αυτό που κινεί τα νήματα. Από την άλλη, έχουμε την ανώφελη σπατάλη της θυσίας κάποιων γυναικών, γιατί πρέπει, φυσικά, να είναι γυναίκες αυτές που θα θυσιαστούν, γυναίκες που μπαίνουν στον πειρασμό να θεωρήσουν τον εαυτό και της ζωή τους τόσο σημαντικά ώστε να τα θυσιάσουν. Παραιτημένες, κουρασμένες, προσηλωμένες στο τέλος τους, σχεδόν γοητευμένες από αυτό, καταδικάζουν τον εαυτό τους στον αφανισμό. 

«Την απασχολεί η παράδοση των γυναικών "υπό διαγραφή", των γυναικών-θυμάτων της παγκόσμιας λογοτεχνίας, κι εμείς επιχειρούμε ένα είδος δικού μας ρέκβιεμ, επαναλαμβάνοντας και αναπαριστώντας την ιστορία της, την απελευθέρωση, την απομάγευση των γυναικών από αυτήν τη στοιχειωμένη παράδοση. Μέσα από την αναπαράσταση και την αφήγηση του πάθους της η ίδια η Φάνι, διαιρεμένη σε τέσσερις υποστάσεις, διενεργεί μια τελετή και ταυτόχρονα μια δίκη του εαυτού της προς αποκατάσταση της αλήθειας, των αληθινών, εσωτερικών γεγονότων που την οδήγησαν στον θάνατο.

Σπάει τη σιωπή της μέσα από τις λέξεις της Μπάχμαν και τώρα μέσα από τις φωνές των τεσσάρων γυναικών, της Χαράς Μάτας Γιαννάτου, της Άννας Καλαϊτζίδου, της Αλεξίας Καλτσίκη και της Ελίνας Ρίζου, επί σκηνής. Είναι ένα αποσπασμένο, διαιρεμένο "εγώ" που επιτέλους μιλάει, έστω σε τρίτο πρόσωπο», σημειώνει η σκηνοθέτις. 

«Ρέκβιεμ για τη Φάνι Γκόλντμαν», ρέκβιεμ για τις γυναίκες του κόσμου Facebook Twitter
H Αλεξία Καλτσίκη
«Ρέκβιεμ για τη Φάνι Γκόλντμαν», ρέκβιεμ για τις γυναίκες του κόσμου Facebook Twitter
H Χαρά Μάτα Γιαννάτου

Γεμάτος αναφορές στη Βίβλο, εξιστορώντας κατά τα άλλα, θα έλεγε κανείς, μια μπανάλ ιστορία ερωτικής προδοσίας, ο λόγος της Μπάχμαν διαθέτει μια συμπιεσμένη ενέργεια που δεν κορυφώνει, αλλά προτείνει μια εσωτερική, βραδυφλεγή ανάπτυξη, γεμάτη κενά και ασυνέχειες, αφού πρόκειται για ημιτελές μυθιστορηματικό έργο. Η ίδια η Μπάχμαν δεν πρόλαβε να φτάσει στο στάδιο της σύνθεσης του υλικού. Θα μπορούσαμε να συνοψίσουμε τη «διάσπαρτη» ιστορία ως εξής: η ζωή μια ωραίας γυναίκας με ωραίους ώμους που μια μέρα ένας φιλόδοξος μικροαπατεώνας, ένας νεόπλουτος, που ό,τι είδε, ό,τι άκουσε το μετέτρεψε χωρίς περιστροφές σε κέρδος, την έκανε best seller. Η αφήγησή της γίνεται αφήγηση δική του. 

Ωστόσο, δεν κρίνεται αυτός αλλά η Φάνι, και μάλιστα από τον εαυτό της, αφού ακολουθεί την ίδια παλιά ιστορία της γυναίκας που μπαίνει μοιρολατρικά, από μια ανόητη αξιοπρέπεια, από δειλία, από ατολμία, από ντροπή, από τον φόβο του περίγυρου, στον ρόλο του αμνού, του σφάγιου, προκειμένου η ζωή να συνεχιστεί κανονικά για όλους τους άλλους πλην της ίδιας. Προσβεβλημένη από μίσος, καταδικασμένη σε μια εκδίκηση που δεν μπορεί να πάρει, στρέφει το μίσος στον εαυτό της. Μέσα σε ένα τελευταίο παραλήρημα πριν από τον φυσικό της θάνατο, συνδέει τον εαυτό της με όλα τα γυναικεία θύματα της παγκόσμιας λογοτεχνίας κι εμείς γινόμαστε μάρτυρες ενός ανομολόγητου δράματος, ενός αφανισμού που δεν ήταν θάνατος αλλά φόνος. Η ανθρώπινη κοινωνία είναι για την Μπάχμαν ο τόπος των τελειότερων εγκλημάτων, αυτών που παραμένουν παντοτινά αδιόρατα και ανεξιχνίαστα.

«Ρέκβιεμ για τη Φάνι Γκόλντμαν», ρέκβιεμ για τις γυναίκες του κόσμου Facebook Twitter
H Ελίνα Ρίζου
«Ρέκβιεμ για τη Φάνι Γκόλντμαν», ρέκβιεμ για τις γυναίκες του κόσμου Facebook Twitter
H Άννα Καλαϊτζίδου

«Η παράσταση δανείζεται στοιχεία από τη λειτουργία ενός εκκλησιαστικού ρέκβιεμ και από την αρχαία αιγυπτιακή αντίληψη για τη δοκιμασία που υφίσταντο το σώμα και η ψυχή των νεκρών προκειμένου να περάσουν στην επόμενη ζωή "χωρίς βαριά καρδιά" και να αναπαυθούν. Πρόκειται για μια ακολουθία επεισοδίων από τη ζωή της Φάνι Γκόλντμαν, χωρισμένη σε κεφάλαια, μέσα σε ένα είδος ambient, μυστικιστικής τελετουργίας. Αφηγηματικά και διαλογικά μέρη, αναπαράσταση γεγονότων εξωτερικών και εσωτερικών που δεν φτάνει ποτέ στον βαθμό του ρεαλισμού, σκηνές της ζωής και της σκέψης της Φάνι Γκόλντμαν μέσα σε ηχοτοπία που λειτουργούν ως ψυχικά τοπία και δημιουργούν διακυμάνσεις έντασης. Μέσα σε τέτοια τοπία ήχου και εικόνας αναπαρίσταται το δράμα της σαν ένα είδος θρησκευτικού δράματος, ενός Πάθους. Ταυτόχρονα, συντελείται μια διαδικασία κρίσεως, μιας θείας δίκης προκειμένου να έρθουν η συγχώρεση, η ησυχία και η έξοδος από τη νύχτα μέσα από την οποία περνάει η Φάνι και κατά τη διάρκεια της οποίας κρίνει τον εαυτό της ένοχο για τη σιωπή και την πτώση της. Στην πρόβα συχνά λέμε πόσο τυχερές είναι η Άννα, η Αλεξία, η Ελίνα και η Χαρά που έχουν να πουν αυτά τα λόγια ή μάλλον αυτή την αλληλουχία λέξεων και προτάσεων», λέει η Ζωή Χατζηαντωνίου. 

Περισσότερες πληροφορίες για την παράσταση εδώ.


 



 

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Queer φαντασμαγορία για τη χαμένη επιθυμία

Θέατρο / «Βάκχες» στο Φεστιβάλ Αθηνών: Μια queer φαντασμαγορία για τη χαμένη επιθυμία

Μια διερεύνηση του κόσμου των «Βακχών» όπως τις μεταφέρει στο σήμερα η σκηνοθέτις Έλλη Παπακωνσταντίνου, σε μια διεθνή συμπαραγωγή που παρουσιάζεται στο Φεστιβάλ Αθηνών, αμέσως μετά την ευρωπαϊκή πρεμιέρα της.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Κώστας Νικούλι

Θέατρο / «Μπορώ να καταλάβω το πώς είναι να νιώθεις παρείσακτος»

Ο 30χρονος Κώστας Νικούλι μιλά για την πορεία του μετά το «Ξενία» που του χάρισε το βραβείο πρωτοεμφανιζόμενου ηθοποιού όταν ήταν ακόμα έφηβος, για το πόσο Έλληνας νιώθει, για την πρόκληση του να παίζει τρεις γκέι ρόλους και για το πόσο τον έχει αλλάξει το παιδί του.
M. HULOT
Μέσα στον θησαυρό με τις εμβληματικές φορεσιές της Δόρας Στράτου

Θέατρο / «Κάποτε έδιναν τις φορεσιές για έναν πλαστικό κουβά, που ήταν ό,τι πιο μοντέρνο»

Μια γνωριμία με τη μεγάλη κληρονομιά της Δόρας Στράτου μέσα από τον πλούτο αυθεντικών ενδυμάτων που δεν μπορούν να ξαναραφτούν σήμερα και συντηρούνται με μεγάλο κόπο, χάρη στην αφοσίωση και την εθελοντική προσφορά μιας ομάδας ανθρώπων που πιστεύουν και συνεχίζουν το όραμά της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Βασιλική Δρίβα: «Με προσβάλλει να με χρησιμοποιούν σαν καθρέφτη για την ανωτερότητά τους»

Οι Αθηναίοι / Βασιλική Δρίβα: «Με προσβάλλει να με χρησιμοποιούν σαν καθρέφτη για την ανωτερότητά τους»

Ανατρέποντας πολλά από τα στερεότυπα που συνοδεύουν τους ανθρώπους με αναπηρία, η Βασιλική Δρίβα περιγράφει τις δυσκολίες που αντιμετώπισε αλλά και τις χαρές, και μπορεί πλέον να δηλώνει, έστω δειλά, πως είναι ηθοποιός. Είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ξαναγράφοντας τον Ίψεν

Θέατρο / Ο Ίψεν στον Πειραιά, στο μουράγιο

«Δεν είναι εύκολο να είσαι ασυμβίβαστη. Όπως δεν είναι εύκολο να ξαναγράφεις τον Ίψεν» – Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για την παράσταση «Εχθρός του λαού» σε διασκευή και σκηνοθεσία του Κωνσταντίνου Βασιλακόπουλου.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
«Δυσκολεύτηκα να διαχειριστώ τις αρνητικές κριτικές και αποσύρθηκα για έναν χρόνο»

Lifo Videos / «Δυσκολεύτηκα να διαχειριστώ τις αρνητικές κριτικές και αποσύρθηκα για έναν χρόνο»

Η ηθοποιός Παρασκευή Δουρουκλάκη μιλά για την εμπειρία της με τον Πέτερ Στάιν, τις προσωπικές της μάχες με το άγχος και την κατάθλιψη, καθώς και για το θέατρο ως διέξοδο από αυτές.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Μαρία Σκουλά: «Πιστεύω πολύ στο χάος μέσα μου»

Θέατρο / Μαρία Σκουλά: «Πιστεύω πολύ στο χάος μέσα μου»

Από τον ρόλο της Μάσα στην πραγματική ζωή, από το Ηράκλειο όπου μεγάλωσε μέχρι τη ζωή με τους ανθρώπους του θεάτρου, από τον φόβο στην ελευθερία, η ζωή της Μαρίας Σκουλά είναι ένας δρόμος μακρύς και δύσκολος που όμως την οδήγησε σε κάτι δυνατό και φωτεινό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια νέα παράσταση χαρτογραφεί το χάσμα μεταξύ γενιάς Z και γενιάς X

Θέατρο / Μια νέα παράσταση χαρτογραφεί το χάσμα μεταξύ γενιάς Z και γενιάς X

Μέσα από την εναλλαγή αφηγήσεων, εμπειριών, αναπαραστάσεων, χορού, βίντεο και ήχου, η παράσταση του Γιώργου Βαλαή αναδεικνύει τις διαφορές αλλά και τις συνδέσεις που υπάρχουν μεταξύ των δυο διαφορετικών γενεών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ρομέο Καστελούτσι: «Όπου παρεμβάλλεται το κράτος, δεν υπάρχει χώρος για τον έρωτα. Ο έρωτας είναι εναντίον του κράτους και το κράτος εναντίον του έρωτα».

Θέατρο / Ρομέο Καστελούτσι: «Πάντα κάποιος πολεμά τον έρωτα. Και οι εραστές είναι πάντα τα θύματα»

Ο σπουδαίος Ιταλός σκηνοθέτης, λίγο πριν επιστρέψει στην Αθήνα και στη Στέγη για να παρουσιάσει τη «Βερενίκη» του, μας μίλησε για τον έρωτα, τη γλώσσα και τη μοναξιά, την πολιτική και την ανυπέρβλητη Ιζαμπέλ Ιπέρ.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
CHECK How soon is now: Μια παράσταση για τους μετεξεταστέους της συστημικής ιστορίας

Θέατρο / How soon is now: Μια παράσταση για τους μετεξεταστέους της Iστορίας

Σκηνοθετημένη από έναν νέο δημιουργό, η παράσταση που βασίζεται στο τελευταίο κείμενο της Γλυκερίας Μπασδέκη επιχειρεί έναν διάλογο με μία από τις πιο σκοτεινές περιόδους της ελληνικής ιστορίας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Αγορίτσα Οικονόμου

Αγορίτσα Οικονόμου / «Πέφτω να κοιμηθώ και σκέφτομαι ότι κάτι έχω κάνει καλά»

Βρέθηκε να κυνηγάει το όνειρο της υποκριτικής, χωρίς να γνωρίζει τον τρόπο, αλλά με τη βεβαιότητα ότι δεν ήθελε ποτέ να μείνει με την απορία «γιατί δεν το έκανα;». Μέσα από σκληρή δουλειά και πολλούς μικρούς ρόλους, κατάφερε να βρει τον δρόμο της στην τέχνη, στον οποίο προχωρά και αισθάνεται τυχερή. Η Αγορίτσα Οικονόμου είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΧΡΗΣΤΟΣ ΘΕΟΔΩΡΙΔΗΣ 

Θέατρο / «Αν κλάψω με ένα έργο, είμαι σε καλό δρόμο»

Ο Χρήστος Θεοδωρίδης, που έχει σκηνοθετήσει με επιτυχία δύο έργα φέτος, του Βιριπάγιεφ και της Αναγνωστάκη, εξηγεί γιατί τον ενδιαφέρουν τα κείμενα που μιλάνε στον άνθρωπο σήμερα, ακόμα κι αν σε αυτά ακούγονται ακραίες απόψεις που ενοχλούν και τον ίδιο.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Να είσαι γκέι στη Νέα Υόρκη

Θέατρο / «Η Κληρονομιά μας»: Τι αποκομίσαμε από την εξάωρη παράσταση στο Εθνικό

«Μία ποπ queer saga, παραδομένη πότε στη μέθη των κοκτέιλ Μανχάταν και πότε στο πένθος μιας αλησμόνητης συλλογικής απώλειας» – Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για το πολυβραβευμένο έργο του Μάθιου Λόπεζ, που παρουσιάζεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα από τον Γιάννη Μόσχο.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
«Δεν είμαι ασεβής, ούτε ιδιοσυγκρασιακή ούτε αιρετική»

Θέατρο / «Δεν είμαι ασεβής, ούτε ιδιοσυγκρασιακή, ούτε αιρετική»

Μετά την Ορέστεια του Στρίντμπεργκ και τις πρόβες για το έργο του Βασίλη Βηλαρά, η Λένα Κιτσοπούλου μιλάει για προσδοκίες και αποφάσεις, για επιτυχίες και απορρίψεις, για το «σύστημα» μέσα στο οποίο δουλεύει και για όλους εκείνους τους χαρακτηρισμούς που της αποδίδουν.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Με Μαρμαρινό, Κουρεντζή, Ράσσε, Mouawad και Ζυλιέτ Μπινός στο πρόγραμμα του Φεστιβάλ Επιδαύρου

Πολιτισμός / Μαρμαρινός, Κουρεντζής, Ράσε, Mouawad και Ζιλιέτ Μπινός στο πρόγραμμα του Φεστιβάλ Επιδαύρου

Καλλιτέχνες με ιστορικό ίχνος στην Επίδαυρο θα παρουσιάσουν τη δουλειά τους δίπλα σε ξένους και άλλους Έλληνες δημιουργούς, ενώ στις 19 Ιουλίου θα ακούσουμε την ορχήστρα Utopia υπό τη διεύθυνση του Θ. Κουρεντζή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μπορεί το ελληνικό θέατρο να σατιρίσει τον εαυτό του;      

Θέατρο / Μπορεί το ελληνικό θέατρο να σατιρίσει επιτυχημένα τον εαυτό του;      

«Αν θες να αναμετρηθείς με κάτι, αν θες να πας στην ουσία, πρέπει να πονέσεις» – Κριτική για την πολυσυζητημένη παράσταση «Merde!» των Βασίλη Μαγουλιώτη και Γιώργου Κουτλή στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ο Γιάννος Περλέγκας βρίσκει τη χαρά της δημιουργίας στη φλόγα για συνύπαρξη

Θέατρο / «Έχω νιώσει ακατάλληλος και παρωχημένος δεινόσαυρος μέσα στο θεατρικό τοπίο που αλλάζει»

Με αφορμή το έργο του Μπέρνχαρντ «Η δύναμη της συνήθειας», ο Γιάννος Περλέγκας μιλά με ταπεινότητα και πάθος για το θέατρο, με το οποίο συνεχίζει να παλεύει και που διαρκώς τον νικά. Αυτό, όμως, είναι που τον κρατά ζωντανό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Άρης Χριστοφέλλης

Όπερα / «Ακόμα και όσοι θαυμάζουν σχεδόν ειδωλολατρικά την Κάλλας, λίγα γνωρίζουν για την τέχνη της»

Ο κόντρα τενόρος Άρης Χριστοφέλλης, επιστημονικός σύμβουλος του ντοκιμαντέρ «Μαίρη, Μαριάννα, Μαρία: Τα άγνωστα ελληνικά χρόνια της Κάλλας», εξηγεί τους λόγους για τους οποίους η θρυλική σοπράνο παραμένει μια ανυπέρβλητη καλλιτέχνιδα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ