«ΤΑΝΚ/ Όλη Νύχτα Εδώ»: Μια παράσταση για την εξέγερση μιας γενιάς

«ΤΑΝΚ/ Όλη Νύχτα Εδώ»: Μια παράσταση για την εξέγερση μιας γενιάς Facebook Twitter
Μια παράσταση πυκνή, γυμνή από σκηνοθετικές φλυαρίες, που επιχειρεί να βάλει τα γεγονότα σε μια σειρά, να συμπληρώσει το παζλ της αμνησίας.
0

ΠΕΝΗΝΤΑ ΧΡΟΝΙΑ ΕΧΟΥΝ περάσει από το Πολυτεχνείο και ο νεαρός κόσμος που φτάνει στο Θέατρο Τέχνης της Φρυνίχου για να παρακολουθήσει την παράσταση της ομάδας Ματαρόα ξέρει ότι αυτό το χρονικό που γιορτάζεται στα σχολεία κάθε χρόνο δεν έχει ειπωθεί στο θέατρο.

Αυτή είναι η μοναδική παράσταση φέτος που ασχολείται με αυτό το θέμα και με όσα συνέβησαν τον Νοέμβριο του 1973 και μας πηγαίνει πίσω στη σιωπή και τη λογοκρισία που ασκούσε το δικτατορικό καθεστώς αλλά και στην καρδιά μιας μαζικής εξέγερσης που έφερε την Ελλάδα στο επίκεντρο της παγκόσμιας προσοχής.

«Το Πολυτεχνείο αποτελεί την κορυφαία στιγμή μιας κοινωνίας που σπάει τη σιωπή της και μέσα από το φοιτητικό κίνημα διεκδικεί ανοικτά για πρώτη φορά την ανατροπή του καθεστώτος. Μέσα από τις μαρτυρίες του βιβλίου του Ιάσονα Χανδρινού "Όλη Νύχτα Εδώ" και αρχειακό υλικό δομήσαμε μια αφήγηση πλήθους, εξερευνώντας τις συνθήκες που οδήγησαν φοιτητές, οικοδόμους και πολίτες να συγκεντρωθούν στο Πολυτεχνείο, να παρακάμψουν κομματικές και ιδεολογικές ταυτότητες και να ενωθούν για να διεκδικήσουν υψηλότερα ιδανικά. Κι όμως αυτή η κορυφαία και ανεπανάληπτη στιγμή της ελληνικής ιστορίας δεν αφορούσε το σύνολο της κοινωνίας.

Οι αριθμοί συγκλονιστικοί. Σε τέσσερις ημέρες, 324.000 σφαίρες, 1.103 τραυματίες και 24 επιβεβαιωμένοι νεκροί, που εκτείνονται από τους Αγίους Αναργύρους μέχρι του Ζωγράφου και τον Νέο Κόσμο.

Πολλοί συνέχιζαν, κυριευμένοι από τον φόβο, να σιωπούν ή ακόμα χειρότερα ανέβηκαν στις ταράτσες των απέναντι κτιρίων και πυροβολούσαν με μανία όποιον τολμούσε να προσεγγίσει το Πολυτεχνείο. Οι αριθμοί συγκλονιστικοί. Σε τέσσερις ημέρες, 324.000 σφαίρες, 1.103 τραυματίες και 24 επιβεβαιωμένοι νεκροί, που εκτείνονται από τους Αγίους Αναργύρους μέχρι του Ζωγράφου και τον Νέο Κόσμο.

ΤΑΝΚ/ Όλη Νύχτα Εδώ: Μια παράσταση για την εξέγερση μιας γενιάς Facebook Twitter
Τι θυμόμαστε και τι ξεχνάμε; Τι επιλέγουμε ως εφόδιο για να προχωρήσουμε και με ποιο θέμα δεν ασχολούμαστε ποτέ; Φωτ.: Φώτης Σκουρλέτης

Οι δύο ερωτήσεις που επανέρχονται διαρκώς στην παράσταση, "Εσύ θυμάσαι που ήσουν 17.11.73;" και "Παππού, τι έκανες στη Χούντα;", μας φέρνουν διαρκώς αντιμέτωπους με το κεντρικό ερώτημα της παράστασης, αν η προσωπική πολιτική στάση είναι και ο μόνος δρόμος αντίστασης. Ή η ακροτελεύτια διάταξη του Συντάγματος είναι καθαρά εθιμοτυπική;» λέει ο Μάνος Βαβαδάκης για την παράσταση.

Το «ΤΑΝΚ/Όλη Νύχτα Εδώ» ήρθε ως φυσικό επακόλουθο μετά τους «Ανθρωποφύλακες» του Περικλή Κοροβέση για να καλύψει τα ερωτήματα σχετικά με την αντίσταση αυτού του λαού στην επτάχρονη σκληρή δικτατορία.

Η αφήγηση της παράστασης κυλά σαν νερό. Ο Μάνος Βαβαδάκης ασχολείται με αυτό το πεδίο στις θεατρικές του αναζητήσεις, την ιστορία, βάζοντας το κοινό σε μια διαδικασία αναζήτησης της κρίσιμης λεπτομέρειας, της αλήθειας που συχνά καλύπτεται από τις βιαστικές επίσημες αφηγήσεις.

Η σκηνική ανασύνθεση ώρα με την ώρα εκείνων των τεσσάρων ημερών επιχειρεί να εξερευνήσει την ιστορική αλήθεια και οι ηθοποιοί της ομάδας, Μάνος Βαβαδάκης, Κατερίνα Παπανδρέου, Κατερίνα Πατσιάνη γίνονται μέσα από μια απλή και εξαιρετικά ενδιαφέρουσα σκηνική πράξη οι μάρτυρες και οδηγοί σε ένα μονοπάτι της ιστορίας πολύ κοντινό και πολύ ανεξερεύνητο.

Η «Δοκιμή» του Ζιλ Ντασέν, το βιβλίο του Ιάσονα Χανδρινού με 84 μαρτυρίες ανθρώπων που έζησαν από κοντά τα γεγονότα εκείνων των ημερών, εφημερίδες, λευκώματα, αρχειακό υλικό, συγγράμματα όπως «Τα παιδιά της Δικτατορίας» του Κωστή Κορνέτη και η πολύ σημαντική έρευνα του Λεωνίδα Καλλιβρετάκη για τους νεκρούς του Πολυτεχνείου γίνονται τα εργαλεία της έρευνας που φτάνει στη σκηνή του θεάτρου για να νοηματοδοτήσει εκ νέου ένα γεγονός που, συνδεδεμένο σήμερα με μια σχολική αργία, κοντεύει να χάσει την ουσία του. Και για να θυμίσει σε όλους μας ότι η αξία της πάλης, η διεκδίκηση συχνά αυτονόητων αξιών και δικαιωμάτων, έχει δύναμη και δυναμική και συνέχεια μέχρι σήμερα.

ΤΑΝΚ/ Όλη Νύχτα Εδώ: Μια παράσταση για την εξέγερση μιας γενιάς Facebook Twitter
Η θεατρική εμπειρία γίνεται θεατρική «προίκα», η αρχή ίσως για πολλούς μιας ανάμνησης και μιας νέας αναζήτησης.
ΤΑΝΚ/ Όλη Νύχτα Εδώ: Μια παράσταση για την εξέγερση μιας γενιάς Facebook Twitter
Η μοναδική παράσταση φέτος που ασχολείται με αυτό το θέμα και με όσα συνέβησαν τον Νοέμβριο του 1973 και μας πηγαίνει πίσω στη σιωπή και τη λογοκρισία που ασκούσε το δικτατορικό καθεστώς.

Είναι μια παράσταση πυκνή, γυμνή από σκηνοθετικές φλυαρίες, που επιχειρεί να βάλει τα γεγονότα σε μια σειρά, να συμπληρώσει το παζλ της αμνησίας, μια παράσταση πολιτική αλλά και πολύ προσωπική, που μας θυμίζει έναν νεότερο εαυτό που είχε τον πόθο να παλέψει για το δίκαιο και το καλύτερο, να μην παραιτηθεί και να μάθει να μη σιωπά.

Αυτή η λιτή και πολύ ουσιαστική αφήγηση έχει αξία στο θέατρο και φτάνει εδώ χωρίς σοβαροφάνεια, αλλά μόνο με σεβασμό απέναντι σε γεγονότα που κινούν και πυροδοτούν ερωτήματα του σήμερα, φτιάχνοντας μια γέφυρα με την ανάμνηση του παρελθόντος, οδηγώντας μας σε ιστορικά μονοπάτια, κάνοντας κοινό κτήμα και συλλογική εμπειρία μια στιγμή που καθόρισε τα κινήματα της εποχής της και εξακολουθεί να επηρεάζει την προβληματική του σήμερα.

Τι θυμόμαστε και τι ξεχνάμε; Τι επιλέγουμε ως εφόδιο για να προχωρήσουμε και με ποιο θέμα δεν ασχολούμαστε ποτέ; Υπάρχουν αξεδιάλυτοι μύθοι από εκείνες τις ημέρες; Ως θεατής δεν μπορεί παρά να αρχίσεις να αναρωτιέσαι. Η θεατρική εμπειρία γίνεται θεατρική «προίκα», η αρχή ίσως για πολλούς μιας ανάμνησης και μιας νέας αναζήτησης. Είναι η στιγμή που το θέατρο ξεπερνά το όριο των προσωπικών και υπαρξιακών παθών και λειτουργεί σαν οδηγός μας στο παραμελημένο μονοπάτι της ιστορίας, κάνοντάς το εύκολα προσβάσιμο και από άλλη σκοπιά ενδιαφέρον.

ΤΑΝΚ/ Όλη Νύχτα Εδώ: Μια παράσταση για την εξέγερση μιας γενιάς Facebook Twitter
«Το Πολυτεχνείο αποτελεί την κορυφαία στιγμή μιας κοινωνίας που σπάει τη σιωπή της και μέσα από το φοιτητικό κίνημα διεκδικεί ανοικτά για πρώτη φορά την ανατροπή του καθεστώτος».

Βρείτε περισσότερες πληροφορίες για την παράσταση εδώ

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Καύσωνας: Το όνειρο και ο εφιάλτης του ελληνικού καλοκαιριού σε μια παράσταση

Θέατρο / Καύσωνας: Το όνειρο και ο εφιάλτης του ελληνικού καλοκαιριού σε μια παράσταση

Βασισμένος σε διηγήματα της Βίβιαν Στεργίου, μέσα από αποσπασματικές αφηγήσεις χαρακτηριστικών συμπεριφορών ντόπιων, τουριστών και expats, ο σκηνοθέτης Γιάννης Παναγόπουλος διερευνά τη μεταβατική φάση από τα ’90s μέχρι το 2020, μιλώντας για την πραγματικότητα της γενιά του -των millennials- στην παράσταση που ανεβαίνει στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
42' με τον Βασίλη Βηλαρά

Θέατρο / Βασίλης Βηλαράς: «Το θέατρο είναι ένα ομοφοβικό και χοντροφοβικό επάγγελμα»

Στην Πειραματική Σκηνή του Εθνικού Θεάτρου και στον «Καταποντισμό» ο ηθοποιός και σκηνοθέτης φέρνει στο φως μαρτυρίες από την γκέι Ελλάδα της Μεταπολίτευσης μέσα από επιστολές που στάλθηκαν στο περιοδικό ΑΜΦΙ, το πρώτο μέσο που άρθρωσε δημόσια λόγο στην Ελλάδα για την εμπειρία των ΛΟΑΤΚΙ+ ατόμων.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Παραστάσεις για κάθε γούστο που θα συγκινήσουν, θα διασκεδάσουν και θα προβληματίσουν

Θέατρο / Πού οφείλεται τόση δίψα για το θέατρο;

Το θέατρο εξακολουθεί να προκαλεί debates και ζωηρές συζητήσεις, παρά τις κρίσεις και τις οικονομικές περικοπές που έχει υποστεί, και φέτος ανεβαίνουν στην Αθήνα παραστάσεις για κάθε γούστο που θα συγκινήσουν, θα διασκεδάσουν και θα προβληματίσουν.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ανδρέας Κωνσταντίνου

Θέατρο / Ανδρέας Κωνσταντίνου: «Δεν μ' ενδιαφέρει τι υποστηρίζεις στο facebook, αλλά το πώς μιλάς σε έναν σερβιτόρο»

Ο ηθοποιός που έχει υποδυθεί τους πιο ετερόκλητους ήρωες και θα πρωταγωνιστήσει στην τηλεοπτική μεταφορά της «Μεγάλης Χίμαιρας» αισθάνεται ότι επιλέγει την τηλεόραση για να ικανοποιήσει την επιθυμία του για κάτι πιο «χειροποίητο» στο θέατρο.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Ο Στρίντμπεργκ και η «Ορέστεια» προσγειώνονται στον κόσμο της Λένας Κιτσοπούλου

Θέατρο / Η Μαντώ, ο Αισχύλος και ο Στρίντμπεργκ προσγειώνονται στον κόσμο της Κιτσοπούλου

Στην πρόβα του νέου της έργου όλοι αναποδογυρίζουν, συντρίβονται, μοντάρονται, αλλάζουν μορφές και λένε λόγια άλλων και τραγούδια της καψούρας. Ποιος θα επικρατήσει στο τέλος;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Η εποχή μας δεν ανέχεται το λάθος»

Οι Αθηναίοι / «Η εποχή μας δεν ανέχεται το λάθος»

Η ηθοποιός Ρουμπίνη Βασιλακοπούλου θυμάται τα χρόνια του Θεάτρου Τέχνης, το πείραμα και τις επιτυχίες του Χυτηρίου, περιγράφει τι σημαίνει γι' αυτή το θεατρικό σανίδι και συλλογίζεται πάνω στο πέρασμα του χρόνου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Θωμάς Μοσχόπουλος

Θέατρο / «Άρχισα να βρίσκω αληθινή χαρά σε πράγματα για τα οποία πριν γκρίνιαζα»

Έπειτα από μια δύσκολη περίοδο, ο Θωμάς Μοσχόπουλος ανεβάζει τον δικό του «Γκοντό». Έχει επιλέξει μόνο νέους ηθοποιούς για το έργο, θέλει να διερευνήσει την επίδρασή του στους εφήβους, πραγματοποιώντας ανοιχτές πρόβες. Στο μεταξύ, κάνει μια πολύ ενδιαφέρουσα κουβέντα με την Αργυρώ Μποζώνη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τι είναι για σένα το «Οξυγόνο»;

Θέατρο / Τι είναι για σένα το «Οξυγόνο»;

Ένα συναρπαστικό υβρίδιο θεάτρου, συναυλίας, πολιτικοκοινωνικού μανιφέστου και rave party, βασισμένο στο έργο του επικηρυγμένου στη Ρωσία δραματουργού Ιβάν Βιριπάγιεφ, ανεβαίνει στην Κεντρική Σκηνή της Στέγης σε σκηνοθεσία Γιώργου Κουτλή και αποπειράται να δώσει απάντηση σε αυτό το υπαρξιακό ερώτημα.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Υπάρχει το «για πάντα» σε μια σχέση;

The Review / Υπάρχει το «για πάντα» σε μια σχέση;

Ο Αλέξανδρος Διακοσάββας και ο δημοσιογράφος και κριτικός θεάτρου Γιώργος Βουδικλάρης μιλούν για την παράσταση «Ο Χορός των εραστών» της Στέγης, τα υπαρξιακά ερωτήματα που θέτει το κείμενο του Τιάγκο Ροντρίγκες και τη χαρά τού να ανακαλύπτεις το next best thing στην τέχνη.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Φανί Αρντάν: «Σκυλάκι δεν είμαι, προτιμώ να παραμείνω λύκος»

Όπερα / Φανί Αρντάν: «Σκυλάκι δεν είμαι, προτιμώ να παραμείνω λύκος»

Πολυσχιδής και ανήσυχη, η Φανί Αρντάν δεν δίνει απλώς μια ωραία συνέντευξη αλλά ξαναζεί κομμάτια της ζωής και της καριέρας της, με αφορμή την όπερα «Αλέκο» του Σεργκέι Ραχμάνινοφ που σκηνοθετεί για την Εθνική Λυρική Σκηνή.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Το «Κυανιούχο Κάλιο» είναι μια παράσταση για το ταμπού των αμβλώσεων 

Θέατρο / «Κυανιούχο Κάλιο»: Μια παράσταση για το ταμπού των αμβλώσεων στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά

Όχι μόνο σε ανελεύθερα ή σκοταδιστικά καθεστώτα, αλλά και στον δημοκρατικό κόσμο, η συζήτηση για το δικαίωμα της γυναίκας σε ασφαλή και αξιοπρεπή ιατρική διακοπή κύησης παραμένει τρομακτικά επίκαιρη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τενεσί Ουίλιαμς: Ο ποιητής των χαμένων ψυχών

Θέατρο / Τενεσί Ουίλιαμς: Ο ποιητής των χαμένων ψυχών

«Εκείνο που με σπρώχνει να δημιουργώ θεατρικούς χαρακτήρες είναι ο έρωτας», έλεγε ο Ουίλιαμς, που πίστευε ότι ο πόθος «είναι κάτι που κατακλύζει πολύ μεγαλύτερο χώρο από αυτόν που μπορεί να καλύψει ένας άνθρωπος». Σε αυτόν τον πόθο έχει συνοψίσει τη φυγή και την ποίηση, τον χρόνο, τη ζωή και τον θάνατο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ