Θα μείνετε άφωνοι!

Θα μείνετε άφωνοι! Facebook Twitter
Στην αρνητική κριτική για το ρεπερτόριο της τελευταίας διετίας έρχεται να προσθέσει νέα επιχειρήματα ο Λάκκος της Αμαρτίας του Μανιώτη...
0

Πολλά έχουν γραφτεί για τον Σωτήρη Χατζάκη, τον διευθυντή του Εθνικού Θεάτρου τα δύο τελευταία χρόνια – όπως και για την τετραετία 2009-2013, όταν είχε αναλάβει την καλλιτεχνική διεύθυνση του ΚΘΒΕ. Τις αφορμές προσφέρει αφειδώς ο ίδιος με τις επιλογές του, που δικαιολογημένα προκαλούν έντονες αντιδράσεις και οξύτατη κριτική. (Και επειδή ο «τυποκτόνος» νόμος 1178/81, συμπληρωμένος από τον ν. 2243/1994 του Βενιζέλου, έχει οδηγήσει σε μια προκλητική, και επικίνδυνη για την ίδια τη λειτουργία του δημοκρατικού πολιτεύματος, «βιομηχανία των αγωγών», να πω εξαρχής κι εγώ, μεταξύ άλλων, το αυτονόητο: όποιος αναλαμβάνει θεσμικό ρόλο, δεν μπορεί παρά να ελέγχεται, να κρίνεται και να αξιολογείται – αλλιώς να κάθεται σπίτι του).

Μένει άφωνος ο θεατής με τα κλισέ που αναπαράγονται κρουνηδόν. Να σταθώ στον υδραυλικό ή στον τραπεζικό υπάλληλο που ζούσαν άχαρες ζωές μέχρι που ανακάλυψαν τον εαυτό τους και το νόημα της ζωής ως εκδιδόμενα τραβεστί;


Δεν θα αναφερθώ στα σοβαρά περί οικονομικής διαχείρισης που έχουν γραφτεί. Ο ιδρυτικός νόμος του Εθνικού (2273/94) προβλέπει ότι ο υπουργός Πολιτισμού «παραγγέλλει οποτεδήποτε έκτακτο έλεγχο που διενεργεί το Ελεγκτικό Συνέδριο, ανώτερος δημόσιος υπάλληλος ή ανώτερος δικαστικός λειτουργός» – άρα οι όποιες αμφιβολίες δεν είναι δύσκολο να διασαφηνιστούν. Αλλά μπορούσε να μην προκληθεί φασαρία πέρσι τέτοια εποχή, με την απόφαση της διεύθυνσης Χατζάκη να αντικαταστήσει το επιτυχημένο και βραβευμένο λογότυπο του Εθνικού Θεάτρου, που σχεδίασε λίγα χρόνια πριν το δημιουργικό γραφείο ΜΝΡ; Ο σχετικός διαγωνισμός κηρύχθηκε άγονος τελικά και έκτοτε τα προγράμματα του Εθνικού Θεάτρου κυκλοφορούν χωρίς λογότυπο!


Μπορεί να μη σχολιαστεί το γεγονός ότι τη φετινή σεζόν ανέβηκε το έργο των αδελφών Κούφαλη, Συγχώρεσέ με, όταν ο ένας εκ των δύο είναι καλλιτεχνικός σύμβουλος του Εθνικού; Είναι φυσιολογικό να ανεβαίνει το έργο του Γιώργου Μανιώτη (Ο λάκκος της αμαρτίας), από τη στιγμή που ο συγγραφέας είναι αντιπρόεδρος του Διοικητικού Συμβουλίου του Εθνικού, και επιπλέον ο ίδιος να σκηνοθετεί μια άλλη παραγωγή (τις Ευτυχισμένες Μέρες του Μπέκετ);


Μπορεί, τυπικώς, να μην υπάρχει πρόβλημα από τη στιγμή που ο ιδρυτικός νόμος επιτρέπει έως και 2 συμβάσεις έργου με μέλη του Δ.Σ. κατ' έτος. Η εντύπωση, ωστόσο, που δίνεται είναι αλγεινή, όταν μάλιστα στην ίδια παράσταση (τον Λάκκο) τη σκηνογραφία έχει κάνει ένα ακόμη μέλος του Δ.Σ., ο Γιάννης Μεντζικώφ, ενώ και άλλα μέλη του Δ.Σ. έχουν συμβάσεις έργου για διάφορες παραστάσεις (ή διδάσκουν στη Δραματική Σχολή του Εθνικού). Πώς μπορεί το Δ.Σ. του Εθνικού Θεάτρου να ασκήσει αμερόληπτη διοίκηση, όταν τα μέλη του έχουν στενές σχέσεις εργασίας με το Εθνικό ή με τη Δραματική Σχολή του;


Το άλλο μεγάλο ζήτημα που απασχολεί πολλούς αφορά το ρεπερτόριο του Εθνικού Θεάτρου. Είναι καιρός μεγάλης οικονομικής κρίσης και είναι κατανοητό το σκεπτικό που οδηγεί σε έργα/παραστάσεις ελκυστικές για το ευρύ κοινό (όπως, μόνο φέτος, οι Μυστικοί Αρραβώνες του Ξενόπουλου, η μουσικοθεατρική Πιαφ με την Ελεωνόρα Ζουγανέλη, η Φιλουμένα με την Ελένη Ράντου). Αλλά το Εθνικό Θέατρο οφείλει να νοιάζεται, εκτός από το ταμείο, για την προώθηση της θεατρικής τέχνης και την ανάδειξη της σύγχρονης, ελληνικής και ξένης, δραματουργίας. Αν ρίξει κάποιος μια ματιά στα ελληνικά έργα που έχουν ανεβεί την περσινή και φετινή σεζόν, θα δει ότι το βαρύ πυροβολικό του ρεπερτορίου (στις μεγάλες σκηνές του Εθνικού) αφορά έργα όπως η Γειτονιά των Αγγέλων του Καμπανέλλη, οι Μυστικοί Αρραβώνες του Ξενόπουλου, η διασκευή του μπεστ-σέλερ της Ντόρας Γιαννακοπούλου, Πρόβα Νυφικού.

Θα μείνετε άφωνοι! Facebook Twitter
Εννοείται ότι όσοι ζουν μια κανονική, στρέιτ ζωή δεν μπορεί παρά να είναι καταπιεσμένοι υποκριτές που ονειρεύονται απαγορευμένες ηδονές τρίτου τύπου...


Στην αρνητική κριτική για το ρεπερτόριο της τελευταίας διετίας έρχεται να προσθέσει νέα επιχειρήματα ο Λάκκος της Αμαρτίας του Μανιώτη. Γιατί αυτό το έργο, από τα πολλά του συγγραφέα που θα μπορούσαν να προτιμηθούν; Όταν πρωτανέβηκε το 1979 από τον Λεωνίδα Τριβιζά είχε προκαλέσει αντιδράσεις με την τολμηρότητα του περιεχομένου και της γλώσσας του. Πρωταγωνιστούν έξι τραβεστί που κάνουν πιάτσα (η μία αποδεικνύεται, τελικά, ότι είναι μασκαρεμένη δημοσιογράφος που συλλέγει πληροφορίες για ρεπορτάζ). Η παρουσία τους ενοχλεί και προκαλεί κινητοποίηση των περιοίκων (με επικεφαλής τον παπά της ενορίας), που θέλουν να τις απομακρύνουν, επαναφέροντάς τες στον ίσιο δρόμο – να γίνουν και πάλι κανονικοί άνδρες! Τη διαμάχη των δύο πλευρών θα λύσουν, με την παρέμβασή τους, ένας τηλεοπτικός δημοσιογράφος κι ένας «πολιτικός παρατηρητής» (;) – και οι δύο θα θελήσουν να εκμεταλλευτούν το γεγονός κατά τα συμφέροντά τους.


Μένει άφωνος ο θεατής με τα κλισέ που αναπαράγονται κρουνηδόν. Να σταθώ στον υδραυλικό ή στον τραπεζικό υπάλληλο που ζούσαν άχαρες ζωές μέχρι που ανακάλυψαν τον εαυτό τους και το νόημα της ζωής ως εκδιδόμενα τραβεστί; Ή στον ευκατάστατο οικογενειάρχη που βρόντηξε την επιτυχημένη ζωή του για να μπορεί να εκδίδεται κατά βούλησιν σε μια γκαρσονιέρα (όπου κατά τύχη θα τον επισκεφθεί ο γιος του, ο οποίος, σοκαρισμένος, θα τρελαθεί), προτού καταλήξει στον δρόμο;

Το ζήτημα, ωστόσο, δεν είναι αν το έργο έχει ξεπεραστεί από την εποχή αλλά αν ο Λάκκος της Αμαρτίας, αυτό το ανδρικό, σεξιστικό έργο με τους χυδαία προκλητικούς διαλόγους, καλύπτει τα ποιοτικά κριτήρια που δικαιολογούν την παρουσίασή του από το Εθνικό Θέατρο.

Από τον «λάκκο της αμαρτίας» θα περάσει ένας καταπιεσμένος γέρων ακαδημαϊκός αλλά κι ένας νεαρός που θα συνευρεθεί, πάλι κατά τύχη, με τον προ ετών εξαφανισμένο αδελφό του – τον αναγνωρίζει από σημάδι του κορμιού! Εννοείται ότι όσοι ζουν μια κανονική, στρέιτ ζωή δεν μπορεί παρά να είναι καταπιεσμένοι υποκριτές που ονειρεύονται απαγορευμένες ηδονές τρίτου τύπου. Και, φυσικά, είναι απαράδεκτοι ρατσιστές οι γείτονες που έχουν να αντιμετωπίσουν κάθε μέρα μπροστά στα σπίτια τους μια ομάδα ανθρώπων που εκδίδονται, βρίζουν και χειρονομούν χυδαία – δεν μπορούν, βλέπετε, να δεχτούν την ετερότητα!


Στα 35 χρόνια που μεσολάβησαν, στην Αθήνα, και σε άλλες μεγάλες πόλεις, καθιερώθηκε το Gay Pride (την πρώτη χρονιά που διοργανώθηκε στην Αθήνα, το 2005, είχε την επίσημη υποστήριξη της τότε Δημάρχου Αθηναίων Ντόρας Μπακογιάννη), πλήθος δημοφιλών καλλιτεχνών και τηλεοπτικών προσώπων μιλά ελεύθερα για το δικαίωμα στη σεξουαλική αυτοδιάθεση, στην περσινή Eurovision η Ελλάδα έδωσε την ανώτατη βαθμολογία στην εκπρόσωπο της Αυστρίας, την καλλικέλαδη κούκλα με τα μούσια, Κοντσίτα. Εξακολουθούν να υπάρχουν οπισθοδρομικοί και ρατσιστές (παπάδες, πολιτικοί, απλοί πολίτες), αλλά το δικαίωμα στη διαφορά είναι σεβαστό από τους συντριπτικά περισσότερους. Το σημαντικότερο ίσως: η λέξη «τραβεστί» είναι παρωχημένη και από τα επίσημα όργανα των διεμφυλικών υιοθετείται η λέξη «τρανς».


Το ζήτημα, ωστόσο, δεν είναι αν το έργο έχει ξεπεραστεί από την εποχή αλλά αν ο Λάκκος της Αμαρτίας, αυτό το ανδρικό, σεξιστικό έργο με τους χυδαία προκλητικούς διαλόγους, καλύπτει τα ποιοτικά κριτήρια που δικαιολογούν την παρουσίασή του από το Εθνικό Θέατρο. Όσο για την παράσταση που σκηνοθέτησε ο Πέτρος Φιλιππίδης (δεύτερη σκηνοθεσία του στο Εθνικό, όταν δεν έχουν προσκληθεί πολλοί άλλοι αξιόλογοι σκηνοθέτες), η κριτική σηκώνει τα χέρια ψηλά από το θλιβερό θέαμα: το πρώτο μέρος στήνεται ως μιούζικαλ (με τραγούδια του Δ. Παπαδημητρίου!), το δεύτερο ως τηλεοπτικό δράμα με interactive πινελιές. Ο πολυμελής θίασος προσπαθεί μάταια να διασώσει το «εγχείρημα», αλλά τόσο η πρώτη ύλη, όσο και η γενικότερη συνθήκη δεν βοηθούν. Είναι δυνατόν, λ.χ., να εγκρίνεται αυτό το σκηνικό (του Γ. Γαβαλά), παλέτες στοιβαγμένες η μία πάνω στην άλλη, σε διαφορετικά ύψη; Όταν φοράς ψηλοτάκουνα, το να ανεβοκατεβαίνεις σκαλοπάτια είναι ιδιαίτερα επιβαρυντικό για τα γόνατα – προβλέπω μέχρι τη λήξη των παραστάσεων οι έξι που υποδύονται τους τρανς να τρέχουν σε ορθοπεδικούς. Τα κοστούμια του Γιάννη Μεντζικώφ παρέπεμπαν σε αισθητική κακής επιθεώρησης.

Ο λάκκος της αμαρτίας
του Γιώργου Μανιώτη
Σκηνοθεσία: Πέτρος Φιλιππίδης
Ερμηνεύουν: Γ. Βογιατζής, Μ. Βακούσης, Π. Δαδακαρίδης, Αλ. Παντελάκη.


Εθνικο Θεατρο- Χωρα
Αμοργού 29, Κυψέλη,
210 8611200, 210 7234567
Τετ., Πέμ., Παρ., Σάβ. 20:30, Κυρ. 19:00. Εισ.: €10-15

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο Αντώνης Αντωνόπουλος από μικρός είχε μια έλξη για τα νεκροταφεία ή Όλα είναι θέατρο αρκεί να στρέψεις το βλέμμα σου πάνω τους ή Η παράσταση «Τελευταία επιθυμία» είναι ένα τηλεφώνημα από τον άλλο κόσμο

Θέατρο / «Ας απολαύσουμε τη ζωή, γιατί μας περιμένει το σκοτάδι»

Ο Αντώνης Αντωνόπουλος, στη νέα του παράσταση «Τελευταία Επιθυμία», δημιουργεί έναν χώρο όπου ο χρόνος για λίγο παγώνει, δίνοντάς μας τη δυνατότητα να συναντήσουμε τους νεκρούς αγαπημένους μας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Όσα (δε) βλέπουν τα μέντιουμ

Θέατρο / Όσα (δε) βλέπουν τα μέντιουμ

«Δεν πηγαίνουμε ποτέ στη Μόσχα, όμως η επιθυμία γι’ αυτήν κυλάει διαρκώς μέσα μας» - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για τη sold-out παράσταση «Τρεις Αδελφές» του Τσέχοφ, σε σκηνοθεσία Μαρίας Μαγκανάρη στο Εθνικό Θέατρο.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Θέμελης Γλυνάτσης: Ας ξεκινήσουμε με το να είμαστε πολύ πιο τολμηροί με τους ρόλους που δίνουμε στους νέους καλλιτέχνες, κι ας μην είναι τέλειοι

Θέατρο / Μια όπερα με πρωταγωνιστές παιδιά για πρώτη φορά στην Ελλάδα

Μεταξύ χειροποίητων σκηνικών και σκέψεων γύρω από τη θρησκεία και την εξουσία, «Ο Κατακλυσμός του Νώε» δεν είναι άλλη μια παιδική παράσταση, αλλά ανοίγει χώρο σε κάτι μεγαλύτερο: στη δυνατότητα τα παιδιά να γίνουν οι αυριανοί δημιουργοί, όχι απλώς οι θεατές.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ηow to resuscitate a dinosaur/ Έι, Romeo, πώς δίνεις το φιλί της ζωής σε έναν δεινόσαυρο;

Guest Editors / «Ο Καστελούτσι σκηνοθετεί μια υπόσχεση· και κάνει τέχνη εκκλησιαστική»

«Πέρασαν μέρες από την πρώτη μου επαφή με τη Βερενίκη. Μάντρωσα ένα κοπάδι σκέψεις» – ο Κυριάκος Χαρίτος γράφει για μια από τις πολυσυζητημένες παραστάσεις της σεζόν, που ανέβηκε στη Στέγη.
ΚΥΡΙΑΚΟΣ ΧΑΡΙΤΟΣ
Onassis Dance Days 2025: Ένας ύμνος στα αδάμαστα σώματα

Θέατρο / Onassis Dance Days 2025: Ένας ύμνος στα αδάμαστα σώματα

Ένα νέο, αλλιώτικο σύμπαν για τον «χορό» ξεδιπλώνεται από τις 3 έως τις 6 Απριλίου στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση, μέσα από τα πρωτοποριακά έργα τεσσάρων κορυφαίων Ελλήνων χορογράφων και του διεθνούς φήμης Damien Jalet.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κώστας Νικούλι

Θέατρο / «Μπορώ να καταλάβω το πώς είναι να νιώθεις παρείσακτος»

Ο 30χρονος Κώστας Νικούλι μιλά για την πορεία του μετά το «Ξενία» που του χάρισε το βραβείο πρωτοεμφανιζόμενου ηθοποιού όταν ήταν ακόμα έφηβος, για το πόσο Έλληνας νιώθει, για την πρόκληση του να παίζει τρεις γκέι ρόλους και για το πόσο τον έχει αλλάξει το παιδί του.
M. HULOT
Μέσα στον θησαυρό με τις εμβληματικές φορεσιές της Δόρας Στράτου

Θέατρο / «Κάποτε έδιναν τις φορεσιές για έναν πλαστικό κουβά, που ήταν ό,τι πιο μοντέρνο»

Μια γνωριμία με τη μεγάλη κληρονομιά της Δόρας Στράτου μέσα από τον πλούτο αυθεντικών ενδυμάτων που δεν μπορούν να ξαναραφτούν σήμερα και συντηρούνται με μεγάλο κόπο, χάρη στην αφοσίωση και την εθελοντική προσφορά μιας ομάδας ανθρώπων που πιστεύουν και συνεχίζουν το όραμά της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Βασιλική Δρίβα: «Με προσβάλλει να με χρησιμοποιούν σαν καθρέφτη για την ανωτερότητά τους»

Οι Αθηναίοι / Βασιλική Δρίβα: «Με προσβάλλει να με χρησιμοποιούν σαν καθρέφτη για την ανωτερότητά τους»

Ανατρέποντας πολλά από τα στερεότυπα που συνοδεύουν τους ανθρώπους με αναπηρία, η Βασιλική Δρίβα περιγράφει τις δυσκολίες που αντιμετώπισε αλλά και τις χαρές, και μπορεί πλέον να δηλώνει, έστω δειλά, πως είναι ηθοποιός. Είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ξαναγράφοντας τον Ίψεν

Θέατρο / Ο Ίψεν στον Πειραιά, στο μουράγιο

«Δεν είναι εύκολο να είσαι ασυμβίβαστη. Όπως δεν είναι εύκολο να ξαναγράφεις τον Ίψεν» – Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για την παράσταση «Εχθρός του λαού» σε διασκευή και σκηνοθεσία του Κωνσταντίνου Βασιλακόπουλου.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
«Δυσκολεύτηκα να διαχειριστώ τις αρνητικές κριτικές και αποσύρθηκα για έναν χρόνο»

Lifo Videos / «Δυσκολεύτηκα να διαχειριστώ τις αρνητικές κριτικές και αποσύρθηκα για έναν χρόνο»

Η ηθοποιός Παρασκευή Δουρουκλάκη μιλά για την εμπειρία της με τον Πέτερ Στάιν, τις προσωπικές της μάχες με το άγχος και την κατάθλιψη, καθώς και για το θέατρο ως διέξοδο από αυτές.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Μαρία Σκουλά: «Πιστεύω πολύ στο χάος μέσα μου»

Θέατρο / Μαρία Σκουλά: «Πιστεύω πολύ στο χάος μέσα μου»

Από τον ρόλο της Μάσα στην πραγματική ζωή, από το Ηράκλειο όπου μεγάλωσε μέχρι τη ζωή με τους ανθρώπους του θεάτρου, από τον φόβο στην ελευθερία, η ζωή της Μαρίας Σκουλά είναι ένας δρόμος μακρύς και δύσκολος που όμως την οδήγησε σε κάτι δυνατό και φωτεινό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια νέα παράσταση χαρτογραφεί το χάσμα μεταξύ γενιάς Z και γενιάς X

Θέατρο / Μια νέα παράσταση χαρτογραφεί το χάσμα μεταξύ γενιάς Z και γενιάς X

Μέσα από την εναλλαγή αφηγήσεων, εμπειριών, αναπαραστάσεων, χορού, βίντεο και ήχου, η παράσταση του Γιώργου Βαλαή αναδεικνύει τις διαφορές αλλά και τις συνδέσεις που υπάρχουν μεταξύ των δυο διαφορετικών γενεών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ρομέο Καστελούτσι: «Όπου παρεμβάλλεται το κράτος, δεν υπάρχει χώρος για τον έρωτα. Ο έρωτας είναι εναντίον του κράτους και το κράτος εναντίον του έρωτα».

Θέατρο / Ρομέο Καστελούτσι: «Πάντα κάποιος πολεμά τον έρωτα. Και οι εραστές είναι πάντα τα θύματα»

Ο σπουδαίος Ιταλός σκηνοθέτης, λίγο πριν επιστρέψει στην Αθήνα και στη Στέγη για να παρουσιάσει τη «Βερενίκη» του, μας μίλησε για τον έρωτα, τη γλώσσα και τη μοναξιά, την πολιτική και την ανυπέρβλητη Ιζαμπέλ Ιπέρ.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
CHECK How soon is now: Μια παράσταση για τους μετεξεταστέους της συστημικής ιστορίας

Θέατρο / How soon is now: Μια παράσταση για τους μετεξεταστέους της Iστορίας

Σκηνοθετημένη από έναν νέο δημιουργό, η παράσταση που βασίζεται στο τελευταίο κείμενο της Γλυκερίας Μπασδέκη επιχειρεί έναν διάλογο με μία από τις πιο σκοτεινές περιόδους της ελληνικής ιστορίας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Αγορίτσα Οικονόμου

Αγορίτσα Οικονόμου / «Πέφτω να κοιμηθώ και σκέφτομαι ότι κάτι έχω κάνει καλά»

Βρέθηκε να κυνηγάει το όνειρο της υποκριτικής, χωρίς να γνωρίζει τον τρόπο, αλλά με τη βεβαιότητα ότι δεν ήθελε ποτέ να μείνει με την απορία «γιατί δεν το έκανα;». Μέσα από σκληρή δουλειά και πολλούς μικρούς ρόλους, κατάφερε να βρει τον δρόμο της στην τέχνη, στον οποίο προχωρά και αισθάνεται τυχερή. Η Αγορίτσα Οικονόμου είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ