Θέατρο Πέρα από τα Όρια

Θέατρο Πέρα από τα Όρια Facebook Twitter
O Χορός του Θανάτου
0

» Η Σάρλοτ Ράμπλινγκ στον Χορό του Θανάτου του Στρίντμπεργκ (φετινή παράσταση του Théâtre de la Madeleine σε σκηνοθεσία του γερμανού σκηνοθέτη Χανς Πέτερ Κλόος) γέμισε το Παλλάς το περασμένο σαββατοκύριακο. Τρίτη χρονιά που η Αττική Πολιτιστική Εταιρεία διοργανώνει το μικρό, ποιοτικό Φεστιβάλ Πέρα από το Όρια (σε συνεργασία με την Ελληνική Θεαμάτων), και η ανταπόκριση του αθηναϊκού κοινού δείχνει ότι πολλοί είναι αυτοί που ενδιαφέρονται για προσεκτικά επιλεγμένες θεατρικές προτάσεις, παραστάσεις που για κάποιο λόγο (ή ιδιαίτερο στοιχείο τους) συζητήθηκαν - δείγματα δουλειάς αναγνωρισμένων σκηνοθετών, καταξιωμένων ηθοποιών αλλά και νέων, πολλά υποσχόμενων δημιουργών.

» Σήμερα και αύριο στο Θέατρο Χορν ο Μπρους Μάγερς, ηθοποιός του Πίτερ Μπρουκ από τη δεκαετία του '70, θα ερμηνεύσει τον Μεγάλο Ιεροεξεταστή, το κεφάλαιο από το μυθιστόρημα-ποταμό του Φιοντόρ Ντοστογιέφσκι Αδελφοί Καραμάζοφ. Μαζί με τις παραστάσεις Τιέρνο Μποκάρ και Ο θάνατος του Κρίσνα (από τη Μαχαμπαράτα) ο μονόλογος του Μεγάλου Ιεροεξεταστή συμπληρώνει ένα είδος τριλογίας με την οποία ο Μπρουκ εξετάζει το ρόλο της θρησκείας και δη όταν αυτή συνδέεται με φαινόμενα θρησκευτικού ολοκληρωτισμού. «Το ερώτημα είναι πώς γίνεται αυτό το πράγμα, που προέρχεται από αυτό το θρυλικό πρόσωπο, τον Χριστό, να μεταβάλλεται με τέτοιο τρόπο ώστε η Εκκλησία Του να οδηγεί στην πυρά ανθρώπους. Είναι ένα σημαντικό ερώτημα, στο οποίο πρέπει να ξαναγυρνάμε, εμείς που τόσο εύκολα αποκαλούμε «τέρατα» τους πιστούς του Ισλάμ» έχει σχολιάσει σε συνέντευξή του ο Μπρουκ. Τη διασκευή του κειμένου υπογράφει η Μαρί-Ελέν Ετιέν και τους φωτισμούς ο Φιλίπ Βιαλάτ.

» Στις 21 και 22 Μαΐου στο Παλλάς θα παρουσιαστεί η πρώτη αραβική παραγωγή της Royal Shakspeare Company, μια διασκευή του σαιξπηρικού Ριχάρδου Γ' τοποθετήμενη στο περιβάλλον μιας σύγχρονης ισλαμικής χώρας. Με υπότιτλο Μια αραβική τραγωδία, ο ανερχόμενος Άγγλος αλλά με καταγωγή από το Κουβέιτ Σουλεϊμάν Αλ Μπασάμ συγκεντρώνει μα ομάδα αράβων και βρετανών ηθοποιών για να διερευνήσει το μηχανισμό εξουσίας που ανεβάζει και κατεβάζει ηγέτες, συχνά μέσω μιας σειράς φόνων και αιματηρών συγκρούσεων, με μια διαδικασία δηλαδή που είναι κοινή και γνωστή από την Ιστορία τόσο στον δυτικό όσο και στον αραβικό κόσμο.
Η άμεση συσχέτιση του σαιξπηρικού έργου με τα γεγονότα της τελευταίας δεκαετίας στον Κόλπο και τις γύρω χώρες, και η προσπάθεια του ο Αλ Μπασάμ να δείξει πώς το Κοράνι παρερμηνεύεται για να εξυπηρετήσει τα συμφέροντα της πολιτικής εξουσίας, είναι που δίνουν στην παράσταση πρόσθετο ενδιαφέρον.

» Μια παγκόσμια πρεμιέρα ακολουθεί στη συνέχεια. Ο Ρόμπερτ Γουίλσον, ο διάσημος σκηνοθέτης και visual artist, θα παρουσιάσει στις 28, 29, 30, 31 Μαΐου στο Παλλάς μία καινούρια παραγωγή που δουλεύει αυτή την περίοδο στην Κωνσταντινούπολη. Eδώ ο Γουίλσον ασχολείται και πάλι με την ποίηση του μυστικιστή σούφι Τζελαλαντίν Ρουμί, πατριάρχη της κοινότητας των Περιστρεφόμενων Δερβίσηδων, στην οποία βασιζόταν και η παράσταση τρισδιάστατων προβολών σε μουσική Φίλιπ Γκλας Monsters of Grace. Την ιδέα του σύνθετου θεάματος με τίτλο Rumi: In the Blink of the Eye μοιράζεται με τον Κουντσί Εργκουνέρ, Τούρκο (αλλά εγκατεστημένο στο Παρίσι) συνθέτη και μουσικολόγο που έχει ειδικευτεί στην παλαιά oθωμανική μουσική και στη μουσική από τις τελετές των Δερβίσηδων· είναι επιπλέον ένας από τους πλέον γνωστούς βιρτουόζος του νέι. Παρακολουθώντας για καιρό τις τελετές των Σούφι μαζί με τον Εργκουνέρ, προέκυψε η ιδέα μιας παράστασης που δεν επικεντρώνεται «ούτε στη θρησκευτική ούτε και στη λαϊκή διάσταση του έργου του Ρουμί» σχολιάζει ο Γουίλσον «αλλά στην προσωπική, ονειρική πλευρά της φιλοσοφίας του: στην απερίγραπτη οπτική και ποιητική εμπειρία που βιώνει κάθε άνθρωπος όταν παρακολουθεί τους δερβίσηδες και ανοιγοκλείσει για μια στιγμή τα μάτια του». Συμμετέχουν εννέα χορευτές, δύο τραγουδιστές και επτά μουσικοί παραδοσιακών οργάνων από την Κωνσταντινούπολη. Ο σχεδιασμός των φωτισμών είναι του AJ Weissbard, τα κοστούμια του Yashi Tabassoni και οι φωτογραφίες του Jo Rottger.

» Tέλος, στις 4 και 5 Ιουνίου ο Ζεράρ Ντεπαρντιέ και η Φανί Αρντάν, δύο εμβληματικοί ηθοποιοί του γαλλικού σινεμά της τελευταίας τριακονταετίας, έρχονται στην Αθήνα μ' ένα θέμα που επέλεξαν ειδικά για το Φεστιβάλ Πέρα από τα Όρια. Σε πρώτη παρουσίαση θα ερμηνεύσουν μία διασκευή της αριστοφανικής Λυσιστράτης (του Λοράν Ντισπό) για δύο ηθοποιούς. Ο Ντεπαρντιέ θα ερμηνεύσει όλους τους ανδρικούς ρόλους και η Φανί Αρντάν όλους τους γυναικείους. Η σκηνοθεσία είναι του Ζαν Πολ Σκαρπίτα.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Merde!»: Μια παράσταση για τα κωμικοτραγικά παρασκήνια του θεάτρου

Θέατρο / «Merde!»: Μια παράσταση για τα κωμικοτραγικά παρασκήνια του θεάτρου

Ο Βασίλης Μαγουλιώτης και ο Γιώργος Κουτλής συνσκηνοθετούν τον Νίκο Καραθάνο και την ομάδα των «Παιχτών» σε ένα νέο έργο με έναν αδηφάγο παραγωγό, έναν «ποιοτικό» σκηνοθέτη, έναν «εμπορικό» ηθοποιό, και τον γολγοθά της προετοιμασίας μιας παράστασης που πρέπει να αφορά τους πάντες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πριονίζοντας τα ποδ(άρ)ια της πατριαρχίας

Θέατρο / Πριονίζοντας τα ποδ(άρ)ια της πατριαρχίας

Πατροκτονίες δεν επιτελούν, πλέον, μόνον οι γιοι αλλά και οι θυγατέρες, όπως διαπιστώνουμε στη μαύρη κωμωδία «Ο τρόμος του κροκόδειλου» που σκηνοθετεί ο Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος στο Θέατρο του Νέου Κόσμου.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ένα τετραήμερο με ψηφιακή και αναλογική τέχνη στη Νέα Υόρκη

Αποστολή στη Νέα Υόρκη / «Ο καλλιτέχνης δεν χρειάζεται να αποδείξει ότι είναι πιο έξυπνος από το AI, αλλά ότι μπορεί να γίνει πιο δημιουργικός»

Η LiFO παρακολούθησε τέσσερα έργα ψηφιακής τέχνης και χορού με τα οποία το Ίδρυμα Ωνάση και η πλατφόρμα Onassis ONX συμμετείχαν στο φημισμένο νεοϋορκέζικο φεστιβάλ «Under the radar».
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
O οdy icons τραγουδάει Λαπαθιώτη σε μια παράσταση του Γιάννη Σκουρλέτη και της bijoux de kant

Θέατρο / «Ο Λαπαθιώτης έφερνε τη νύχτα μέσα στη μέρα, κάτι που σήμερα αποκαλούμε "κουίρ"»

Ο περφόρμερ και δημιουργός της αβανγκάρντ μουσικής οdy icons ερμηνεύει ποιήματα του Ναπολέοντα Λαπαθιώτη μελοποιημένα από τον Χρίστο Θεοδώρου στη νέα παράσταση της bijoux de kant.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Σημασία έχει ν’ αγαπάς (και να χορεύεις)

Θέατρο / Σημασία έχει ν’ αγαπάς (και να χορεύεις)

Η Ορχήστρα των Μικρών Πραγμάτων παρουσιάζει για πρώτη φορά στην Ελλάδα «Το Συνέδριο για το Ιράν» του Βιριπάγιεφ, έναν ιδιότυπο αγώνα λόγου που είναι σμιλεμένος σκηνοθετικά με τέτοιον τρόπο, ώστε να μην μοιάζει με ακαδημαϊκή «εισήγηση».
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
«Δεν είναι ρομαντικό το ότι πέθανε τόσο νέα η Σάρα Κέιν, είναι βάναυσο και θλιβερό»

Θέατρο / «Δεν είναι ρομαντικό το ότι πέθανε τόσο νέα η Σάρα Κέιν, είναι βάναυσο και θλιβερό»

Τριάντα χρόνια μετά το εκρηκτικό ντεμπούτο της στη θεατρική σκηνή με το έργο «Blasted», συνάδελφοι και συνεργάτες της σπουδαίας συγγραφέως μιλάνε για την ίδια και το έργο της.
THE LIFO TEAM
Ο γαλήνιος και ανησυχητικός χορός του Χρήστου Παπαδόπουλου

Portraits 2025 / Ο γαλήνιος και ανησυχητικός χορός του Χρήστου Παπαδόπουλου

Εδώ και δέκα χρόνια ο Χρήστος Παπαδόπουλος χορογραφεί εικόνες γαλήνιες ή ανησυχητικές, με το μινιμαλιστικό του λεξιλόγιο να εκφράζει τη δύναμη της ανθρώπινης επαφής, την προσωπική ελευθερία στη συνθήκη της κοινής εμπειρίας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζαβαλάς Καρούσος: Η θυελλώδης ζωή του ηθοποιού που είπε πρώτος το περίφημο «στην Ελλάδα είσαι ό,τι δηλώσεις»

Πέθανε Σαν Σήμερα / Τζαβαλάς Καρούσος: Ο ηθοποιός που είπε πρώτος το περίφημο «στην Ελλάδα είσαι ό,τι δηλώσεις»

Ηθοποιός, μεταφραστής, αγωνιστής της αριστεράς, ο Τζαβαλάς Καρούσος που πέθανε σαν σήμερα το 1969 είχε ως στόχο του τη βελτίωση της ζωής των συνανθρώπων του και τη δικαίωση του καθημερινού τους μόχθου μέσα από τον σοσιαλισμό.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Το "δημοφιλής" είναι ό,τι πιο προσβλητικό έχουν πει για μένα»

Portraits 2025 / Η Ελένη Ράντου κάνει το πάρτυ της ζωής της. Και στο τέλος ξεσπά σε λυγμούς.

Με την παράσταση-φαινόμενο «Το πάρτυ της ζωής μου» η Ελένη Ράντου ξετυλίγει με χιούμορ και αφοπλιστική ειλικρίνεια πενήντα χρόνια «τραυμάτων» με φόντο τη μεταπολιτευτική Ελλάδα και αναζητά τους λόγους που αξίζει να ζεις.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Η Νεφέλη Θεοδότου είναι ο λόγος που όλο το ελληνικό TikTok χόρευε Φουρέιρα το 2024

Portraits 2025 / Η Νεφέλη Θεοδότου είναι ο λόγος που όλο το ελληνικό TikTok χόρευε Φουρέιρα το 2024

Η χορογράφος και στενή συνεργάτιδα της Ελένης Φουρέιρα, αφού έφτιαξε την πιο viral χορογραφία της χρονιάς για το «Αριστούργημα», αποφάσισε να δοκιμαστεί και στη συναυλία της Άννας Βίσση στο Καλλιμάρμαρο. Και ναι, πήγε καλά αυτό.
ΒΑΝΑ ΚΡΑΒΑΡΗ
Άκης Δήμου

Θέατρο / «Ζούμε σε καιρούς φλυαρίας· έχουμε ανάγκη τη σιωπή του θεάτρου»

Άφησε τη δικηγορία για το θέατρο, δεν εγκατέλειψε ποτέ τη Θεσσαλονίκη για την Αθήνα. Ο ιδιαίτερα παραγωγικός συγγραφέας Άκης Δήμου μιλά για τη Λούλα Αναγνωστάκη που τον ενέπνευσε, και για μια πόλη όπου η ζωή τελειώνει στην προκυμαία, δίχως να βρίσκει διαφυγή στο λιμάνι της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ