Wilson - Dafoe - Baryshnikov

Wilson - Dafoe - Baryshnikov Facebook Twitter
0

«Να γράφεις ποιήματα που, αν τα πετάξεις στο παράθυρο, θα σπάσει το τζάμι» έγραφε ο Δανιήλ Χαρμς απαντώντας νοερά στον ομοϊδεάτη του Φραντς Κάφκα για τη λογοτεχνία που είναι «σαν το τσεκούρι που σπάει την παγωμένη θάλασσα μέσα μας». Ήταν, άλλωστε, και οι δύο, εκτός από κομματικά και ιδεολογικά ανένταχτοι, συγγραφείς που αφουγκράζονταν το παράλογο ως το μεδούλι του, φορείς ενός αλλόκοτου χιούμορ που μετέτρεπε τα κείμενα σε μεστή, απέριττη τέχνη. Μέσα από την πρωτοποριακή ομάδα Τσιναρί, στην οποία συμμετείχε ο Ρώσος, πρωτοποριακός καλλιτέχνης Χαρμς, άλλαξαν τα δεδομένα της συμβολικής, σουρεαλιστικής σοβιετικής καρδιάς που δεν καρφώθηκε σε ταμπέλες – «η λογοτεχνία ή πρέπει να είναι ελεύθερη ή να μην υπάρξει» εξήγγειλε ο μονίμως αποσυνάγωγος Χαρμς.

Ένα από τα πιο ειρωνικά, σκωπτικά του κείμενα είναι το Old Woman, που αφηγείται την ιστορία ενός θαυματοποιού ο οποίος έρχεται αντιμέτωπος με το πτώμα μιας ηλικιωμένης – και δεν είναι να απορεί κανείς πώς ένας εκλεπτυσμένος είρωνας, όπως ο Ρόμπερτ Γουίλσον, το επέλεξε για την ομώνυμη παράστασή του στο Φεστιβάλ Αθηνών. Η συνάντηση αυτή των δυο διαφορετικών εκφραστών της πρωτοπορίας όπως είναι ο Γουίλσον και ο Χαρμς βρίσκει τον ιδανικό συνένοχο στο πρόσωπο του Μιχαήλ Μπαρίσνικοφ, ο οποίος δεν μπορεί παρά να είναι εξοικειωμένος με το υπέροχα αλλόκοτα έργο του Χαρμς. Μια αλλούτερη, ανοίκεια προσέγγιση, απόλυτα επίσης οικεία στον Νταφόε, το όνομα του οποίου είναι συνώνυμο με το Wooster Group, της πρωτοποριακής αυτής νεοϋορκέζικης ομάδας.

Τη διασκευή του γκροτέσκου αυτού αριστουργήματος του Χαρμς, που θα ανέβει στη Στέγη Γραμμάτων & Τεχνών στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών, υπογράφουν από κοινού οι Γουίλσον – Νταφόε – Μπαρίσνικοφ.

Θέατρο
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Κατιάνα Μπαλανίκα

Οι Αθηναίοι / Κατιάνα Μπαλανίκα: «Μέσα μου είμαι κουτάβι, γι’ αυτό και με πάταγαν όλοι»

Η ηθοποιός που αγαπήθηκε για τους κωμικούς της ρόλους έκανε μόνο δράμα στη σχολή. Θα ήθελε να ξαναπαίξει στην τηλεόραση αλλά βλέπει πως δεν θυμούνται τη γενιά της πια. Είναι ευγνώμων για τη ζωή της και την αφηγείται στη LiFO - γιατί είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ιδρυμα Ωνάση: Cavafy Summer School 2024

Θέατρο / H σχέση του καβαφικού λόγου με τη σύγχρονη ποπ κουλτούρα

H πρόσληψη του έργου και της ζωής του ποιητή ως θέατρο και περφόρμανς, η εκμετάλλευση των στίχων του στον χώρο της διαφήμισης, του θεάματος και της πολιτικής. Όλα όσα συζητήθηκαν στο Διεθνές Θερινό Σχολείο Καβάφη 2024.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ένα σπάνιο οπτικό και ηχητικό ντοκουμέντο με τη σπουδαία Ελένη Παπαδάκη

Θέατρο / Μια χαμένη μπομπίνα έρχεται στο φως και μαζί της η φωνή της Ελένης Παπαδάκη

To αρχείο της, που ήταν παραπεταμένο σε μια αποθήκη, και μια μπομπίνα με ανέκδοτο υλικό έρχονται στο φως για να προσθέσουν μερικές ψηφίδες στην καλλιτεχνική διαδρομή της θρυλικής ηθοποιού. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μάριο Μπανούσι

Οι Αθηναίοι / Μάριο Μπανούσι: «Αν δεν εκτεθείς στη ζωή, δεν έχει νόημα»

Ο νεαρός σκηνοθέτης, που έχει ήδη μετρήσει διαδοχικά sold out, άρχισε να βλέπει θέατρο όταν μπήκε στη δραματική σχολή. Του αρέσει η ανθρώπινη αμηχανία, η σιωπή και η ησυχία τον γοήτευαν πάντα. Αν και δεν τα πάει καλά με τα λόγια, αφηγείται τη ζωή του στη LiFO.
M. HULOT
Οι παραστάσεις του φθινοπώρου

Fall Preview 2024 / 15 παραστάσεις που έρχονται το φθινόπωρο

Η θεατρική σεζόν 2024-25 χαρακτηρίζεται κυρίως από τις επαναλήψεις της περσινής χρονιάς. Με μια πρώτη ματιά, τα έργα του κλασικού ρεπερτορίου καταλαμβάνουν σημαντική θέση, ενώ δεν λείπουν και οι αναγνώσεις σύγχρονων έργων που έχουν αγαπηθεί από το κοινό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τι σημαίνει ένα sold-out στην Επίδαυρο;

Θέατρο / Τι σημαίνει ένα sold-out στην Επίδαυρο;

Τι είναι αυτό που προσελκύει τους θεατές και προκαλεί τόσο μεγάλο ενδιαφέρον στο κοινό; Μήπως η μαζική προσέλευση πολλές φορές υπονομεύει την παράσταση; Το sold-out στην Επίδαυρο είναι συχνά αμφιλεγόμενο. Πολλοί το περιφρονούν, αλλά όλοι το επιθυμούν.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Βίκυ Μαραγκοπούλου

Θέατρο / Η Βίκυ Μαραγκοπούλου έκανε το Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας case study

Η θρυλική καλλιτεχνική διευθύντρια ανέλαβε να στήσει και να τρέξει το Διεθνές Φεστιβάλ σε μια πόλη και μια χώρα χωρίς προηγούμενη παράδοση στον σύγχρονο χορό. Με τη δουλειά της έδωσε φόρα στους Έλληνες χορογράφους στο διεθνές πεδίο και σήμερα, στην πρώτη αυτοβιογραφική της συνέντευξη, αφηγείται μια πλούσια διαδρομή στον κόσμο της τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Αντώνης Αντύπας (1941-2024): «Το ουσιαστικό θέατρο έχει, για μένα, μια ταπεινότητα»

Απώλειες / Αντώνης Αντύπας (1941-2024): «Το ουσιαστικό θέατρο έχει, για μένα, μια ταπεινότητα»

Ο θεατρικός σκηνοθέτης που πέθανε σήμερα σε ηλικία 83 ετών είχε μιλήσει στη LiFO με αφορμή το έργο του Ευγένιου Ο’Νιλ «Πόθοι κάτω από τις λεύκες» που σκηνοθέτησε το 2017 για το Εθνικό Θέατρο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΔΟΥΛΓΕΡΙΔΗΣ