Ξένοι στην ίδια πόλη

Ξένοι στην ίδια πόλη Facebook Twitter
0

Εδώ και χρόνια, κάθε φορά που πήγαινα στο Εθνικό Θέατρο, η πραγματικότητα με χτυπούσε ανελέητα - η μοναξιά του κτιρίου Τσίλερ, το συμβολικό του ανεπίδοτο σε μια περιοχή όπου οι Έλληνες είναι ελάχιστοι και περαστικοί. Τις Κυριακές ιδίως η πέριξ του ναού του Αγίου Κωνσταντίνου περιοχή ήταν σημείο συνάντησης, επαφής κι ανταλλαγής πληροφοριών μεταξύ των μεταναστών, καθώς στον απέναντι δρόμο υπάρχουν γραφεία μεταφορικών εταιρειών προς τα Βαλκάνια και τις χώρες της Ανατολικής Ευρώπης. Δεκάδες διαφορετικές ράτσες, πολυχρωμία και γλωσσική πολυφωνία, πόνος και κρυμμένη βία στο βάθος του βλέμματος. Ένας δρόμος χωρίζει τους μετανάστες από τους θεατές που περιμένουν ν’ αρχίσει η παράσταση. Κι όμως, το όριο δεν γεφυρώνεται - το θέατρο δεν μπορεί να φέρει τα δύο σύνολα κοντά.

Σιγά σιγά, μέσα στα χρόνια η σύνθεση του πληθυσμού μεταξύ Ομονοίας και Μεταξουργείου άλλαξε - τώρα πια επικρατούν τα μελαμψά πρόσωπα των λαθρομεταναστών από ασιατικές κι αφρικανικές χώρες. Το ιστορικό κέντρο της πόλης μεταβάλλεται, καθώς μικρότερες «πόλεις» διαμορφώνονται εντός της, «πόλεις» ρευστές κι αόρατες στα μάτια αυτών που υποτίθεται ότι κυβερνούν, οι οποίοι, κινούμενοι σε συγκεκριμένες, ασφαλείς διαδρομές, αγνοούν τι σημαίνει να ζεις σε περιοχές που βρίσκονται πέραν του νόμου, ανάμεσα σε άγνωστο αριθμό αλλοδαπών κατοίκων (που κατέληξαν στην Αθήνα, τον μεγαλύτερο ίσως σκουπιδότοπο ανθρώπων της Ευρώπης, βασανισμένοι και κακοποιημένοι, χωρίς νόμιμα χαρτιά). Ακόμα και η Εκκλησία απέχει: λόγω των εργασιών που γίνονται στον καθεδρικό ναό της οδού Μητροπόλεως, ως Μητρόπολη Αθηνών λειτουργεί προσωρινά ο Άγιος Διονύσιος στο Κολωνάκι - δεν προτιμήθηκε ο Άγιος Παντελεήμων Αχαρνών, η μεγαλύτερη εκκλησία της Αθήνας, ώστε να ’ρθει η Εκκλησία κοντά στους πληθυσμούς που πλήττονται από μια δίχως προηγούμενο υποβάθμιση της ζωής τους, κηρύττοντας την αγάπη και την αλληλεγγύη σε γειτονιές που η Χρυσή Αυγή έχει συμπεριλάβει στη «δικαιοδοσία» της.

Και να που φέτος η πρώτη κρατική σκηνή θέλησε να προβληματίσει το φιλοθεάμον κοινό μέσω του ερωτηματικού στίχου του Ιωάννη Πολέμη «Τι είν’ η πατρίδα μας;». Η επιλογή των έργων (από το Βασιλικό του Μάτεσι έως τη Νίκη της Αναγνωστάκη) αποβλέπει σε μια νέα συνειδητοποίηση της εθνικής ταυτότητας μέσα από τη συνέχεια της ελληνικής θεατρικής γραφής από τις αρχές του 19ου αι. έως τις αρχές του 21ου. Η ελληνική γλώσσα, επιμένω κι εγώ ξανά και ξανά, είναι το μόνο εθνικό τεκμήριο και το μόνο όπλο στις διαλυτικές διαδικασίες της κρίσης. Από την άλλη, υπάρχει η εξής συνθήκη που εμποδίζει την όσμωση που θα ’δινε στα πράγματα αληθινή ζωή: οι παραστάσεις του Εθνικού λειτουργούν στεγανοποιημένα, χωρίς πραγματική ανταλλαγή με ό,τι διαμείβεται εκτός των χώρων του.

Υπάρχει ένα κοινό που παρακολουθεί συστηματικά και είναι αυτό που κατά τεκμήριο ψάχνει και ψάχνεται να βρει την αλήθεια πίσω από τα φαινόμενα. Αλλά ως εκεί. Ευαισθητοποιημένοι άνθρωποι πήγαν να δουν την πάρασταση Ξένος, με δύο μονόπρακτα του Γιάννη Τσίρου και της Λένας Κιτσοπούλου στον χώρο Βρυσάκι, ευαισθητοποιημένοι άνθρωποι θα δουν και τις Πατρίδες, τη σύνθεση κατεξοχήν αυτοβιογραφικών κειμένων Ελλήνων μεταναστών (και τριών ξένων που συμμετέχουν ως ζωντανοί μάρτυρες) που υπογράφουν οι Μιχάλης Ρέππας-Θανάσης Παπαθανασίου στη Νέα Σκηνή.

Το μονόπρακτο Αόρατη Όλγα του Τσίρου έθιγε το δράμα μιας όμορφης νεαρής από χώρα της Ανατολικής Ευρώπης που έπεσε θύμα trafficking. Η Λένα Παπαληγούρα έδωσε μία από τις καλύτερες ερμηνείες της χρονιάς. Το κείμενο Αούστρας ή Η Αγριάδα της Κιτσοπούλου λειτουργούσε στον αντίποδα του πρώτου: εδώ πρωταγωνιστούν τρεις νεαροί  Έλληνες που κυοφορούν έναν ρατσισμό ακόμα πιο τρομακτικό -γιατί για τους ίδιους είναι φυσικός και δικαιολογημένος- αναφορικά με οποιονδήποτε ενοχλεί ή δεν «μοιάζει με ‘μας» (από τους μετανάστες που κλέβουν τσάντες έως τους Ευρωπαίους που δεν μπορούν να νιώσουν το ταμπεραμέντο μας) κι εκδηλώνεται αδιακρίτως. Ξένοι στη χώρα τους, ξένοι με τον ίδιο τον εαυτό τους - όπως πολλοί πια ανάμεσά μας.

Αυτή τη διάχυση της ιδιότητας του Ξένου πετυχαίνει και το δίδυμο Ρέππα-Παπαθανασίου στις Πατρίδες. Επιλέγοντας μία μορφή σκηνικής αφήγησης συνεχούς ροής, δείχνουν πώς όλες οι ιστορίες μετανάστευσης μοιάζουν, ανεξάρτητα από το αν αναφέρονται σε περιπτώσεις Ελλήνων που έφυγαν για την Αμερική στις αρχές του 20ού αι., το ‘60 για τη Γερμανία ή αν αφορούν σημερινούς μετανάστες από τη Συρία, το Ιράκ ή το Αφγανιστάν στη χώρα μας. Το σύνολο των ηθοποιών είναι δεμένο (αλλά θα ξεχωρίσω την Ελένη Κοκκίδου και τη Βαγγελιώ Ανδρεαδάκη για τη λεπτότητα της ερμηνείας τους), το αίσθημα αληθινό κι η παράσταση κυλάει γρήγορα.

Όλα καλά, αλλά είναι κάτι πιο βαθύ που με βαραίνει: μετά, τι; Πώς γιατρεύει κανείς τον ξένο μέσα του, πώς βοηθά τον ξένο δίπλα του, πώς αντιμετωπίζει αποτελεσματικά τη φάρσα των επαναλήψεων της Ιστορίας; Πώς γλιτώνει από την αμυντική απάθεια και τον κυνισμό; Πώς γλιτώνει κανείς από το βάρος της λέξης που μένει λέξη;

Θέατρο
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Άκης Δήμου

Θέατρο / «Ζούμε σε καιρούς φλυαρίας· έχουμε ανάγκη τη σιωπή του θεάτρου»

Άφησε τη δικηγορία για το θέατρο, δεν εγκατέλειψε ποτέ τη Θεσσαλονίκη για την Αθήνα. Ο ιδιαίτερα παραγωγικός συγγραφέας Άκης Δήμου μιλά για τη Λούλα Αναγνωστάκη που τον ενέπνευσε, και για μια πόλη όπου η ζωή τελειώνει στην προκυμαία, δίχως να βρίσκει διαφυγή στο λιμάνι της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Επιστροφή στο σπίτι της γιαγιάς: Ένα θεατρικό τσουνάμι αναμνήσεων

Θέατρο / Επιστροφή στο σπίτι της γιαγιάς: Ένα θεατρικό τσουνάμι αναμνήσεων

Ο νεαρός σκηνοθέτης Δημήτρης Χαραλαμπόπουλος ανεβάζει στην Πειραματική του Εθνικού το «ΜΑ ΓΚΡΑΝ'ΜΑ», μια ευαίσθητη σκηνική σύνθεση, αφιερωμένη στη σιωπηλή ηρωίδα της οικογενειακής ιστορίας μας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Ματαρόα στον ορίζοντα»: Φέρνοντας ένα θρυλικό ταξίδι στη σημερινή του διάσταση

Θέατρο / «Ματαρόα στον ορίζοντα»: Ένα θρυλικό ταξίδι στη σημερινή του διάσταση

Στην πολυεπίπεδη νέα παραγωγή της Εναλλακτικής Σκηνής της ΕΛΣ, λόγος, μουσική και σκηνική δράση συνυπάρχουν ισάξια και συνεισφέρουν από κοινού στην αφήγηση των επίδοξων ταξιδιωτών ενός ουτοπικού πλοίου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το video art στο ελληνικό θέατρο

Θέατρο / Video art στο ελληνικό θέατρο: Έχει αντικαταστήσει τη σκηνογραφία;

Λειτουργεί το βίντεο ανταγωνιστικά με τη σκηνογραφία και τη σκηνική δράση ή αποτελεί προέκταση του εθισμού μας στην οθόνη των κινητών μας; Οι γιγαντοοθόνες είναι θεμιτές στην Επίδαυρο ή καταργούν τον λόγο και τον ηθοποιό; Πώς φτάσαμε από τη video art στα stage LED screens; Τρεις video artists, τρεις σκηνοθέτες και ένας σκηνογράφος καταθέτουν τις εμπειρίες τους.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Κωνσταντίνος Ρήγος

Οι Αθηναίοι / «Έχω αισθανθεί να απειλούμαι τη μέρα, όχι δουλεύοντας τη νύχτα»

Οκτάνα, Επίδαυρος, ΚΘΒΕ, Πέγκυ Ζήνα, Εθνικό, Λυρική, «Brokeback Mountain» και «Ρωμαίος και Ιουλιέτα». Ως χορογράφος και σκηνοθέτης, ο Κωνσταντίνος Ρήγος έχει κάνει τα πάντα. Και παρότι έχει αρκετούς haters, νιώθει ότι αυτοί που τον καταλαβαίνουν είναι πολύ περισσότεροι.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Οσιέλ Γκουνεό: «Είμαι πρώτα χορευτής και μετά μαύρος»

Χορός / «Δεν βλέπω τον εαυτό μου ως έναν μαύρο χορευτή μπαλέτου αλλά ως έναν χορευτή καταρχάς»

Λίγο πριν εμφανιστεί ως Μπαζίλιο στον «Δον Κιχώτη» της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, ο κορυφαίος κουβανικής καταγωγής χορευτής Οσιέλ Γκουνεό –έχει λάβει πολλά βραβεία, έχει επίσης εμφανιστεί στο Θέατρο Μπολσόι της Μόσχας, στην Όπερα του Παρισιού, στο Λίνκολν Σέντερ της Νέας Υόρκης και στο Ελίζιουμ του Λονδίνου– μιλά για την προσωπική του πορεία στον χορό και τις εμπειρίες που αποκόμισε, ενώ δηλώνει λάτρης της αρχαίας ελληνικής μυθολογίας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Σμαράγδα Καρύδη: «Ήθελα να είμαι η Βουγιουκλάκη και ο Ρέτσος μαζί»

Οι Αθηναίοι / Σμαράγδα Καρύδη: «Ήθελα να είμαι η Βουγιουκλάκη και ο Ρέτσος μαζί»

Ηθοποιός, σκηνοθέτις, ακατάτακτη και αγαπημένη του κοινού, η Σμαράγδα Καρύδη θυμάται πως ανέκαθεν ήθελε το σύμπαν, χωρίς να περιορίζεται. Στον απολογισμό της μέχρι τώρα πορείας της, ως η Αθηναία της εβδομάδας, καταλήγει πως, ούτως ή άλλως, «στο τέλος ανήκεις εκεί που μπορείς να φτάσεις», ενώ δηλώνει πως πάντα θα επιλέγει συνειδητά να συντάσσεται με τη χαρά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το ανάπηρο σώμα που αντιστέκεται

Θέατρο / Το ανάπηρο σώμα που αντιστέκεται

Πώς διαβάζουμε σήμερα τον «Γυάλινο Κόσμο» του Τενεσί Oυίλιαμς; Στην παράσταση του Θεάτρου Τέχνης ο Antonio Latella προσφέρει μια «άλλη» Λόρα που ορθώνει το ανάστημά της ενάντια στο κυρίαρχο αφήγημα περί επαγγελματικής ανέλιξης, πλουτισμού και γαμήλιας ευτυχίας.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ