Ξένοι στην ίδια πόλη

Ξένοι στην ίδια πόλη Facebook Twitter
0

Εδώ και χρόνια, κάθε φορά που πήγαινα στο Εθνικό Θέατρο, η πραγματικότητα με χτυπούσε ανελέητα - η μοναξιά του κτιρίου Τσίλερ, το συμβολικό του ανεπίδοτο σε μια περιοχή όπου οι Έλληνες είναι ελάχιστοι και περαστικοί. Τις Κυριακές ιδίως η πέριξ του ναού του Αγίου Κωνσταντίνου περιοχή ήταν σημείο συνάντησης, επαφής κι ανταλλαγής πληροφοριών μεταξύ των μεταναστών, καθώς στον απέναντι δρόμο υπάρχουν γραφεία μεταφορικών εταιρειών προς τα Βαλκάνια και τις χώρες της Ανατολικής Ευρώπης. Δεκάδες διαφορετικές ράτσες, πολυχρωμία και γλωσσική πολυφωνία, πόνος και κρυμμένη βία στο βάθος του βλέμματος. Ένας δρόμος χωρίζει τους μετανάστες από τους θεατές που περιμένουν ν’ αρχίσει η παράσταση. Κι όμως, το όριο δεν γεφυρώνεται - το θέατρο δεν μπορεί να φέρει τα δύο σύνολα κοντά.

Σιγά σιγά, μέσα στα χρόνια η σύνθεση του πληθυσμού μεταξύ Ομονοίας και Μεταξουργείου άλλαξε - τώρα πια επικρατούν τα μελαμψά πρόσωπα των λαθρομεταναστών από ασιατικές κι αφρικανικές χώρες. Το ιστορικό κέντρο της πόλης μεταβάλλεται, καθώς μικρότερες «πόλεις» διαμορφώνονται εντός της, «πόλεις» ρευστές κι αόρατες στα μάτια αυτών που υποτίθεται ότι κυβερνούν, οι οποίοι, κινούμενοι σε συγκεκριμένες, ασφαλείς διαδρομές, αγνοούν τι σημαίνει να ζεις σε περιοχές που βρίσκονται πέραν του νόμου, ανάμεσα σε άγνωστο αριθμό αλλοδαπών κατοίκων (που κατέληξαν στην Αθήνα, τον μεγαλύτερο ίσως σκουπιδότοπο ανθρώπων της Ευρώπης, βασανισμένοι και κακοποιημένοι, χωρίς νόμιμα χαρτιά). Ακόμα και η Εκκλησία απέχει: λόγω των εργασιών που γίνονται στον καθεδρικό ναό της οδού Μητροπόλεως, ως Μητρόπολη Αθηνών λειτουργεί προσωρινά ο Άγιος Διονύσιος στο Κολωνάκι - δεν προτιμήθηκε ο Άγιος Παντελεήμων Αχαρνών, η μεγαλύτερη εκκλησία της Αθήνας, ώστε να ’ρθει η Εκκλησία κοντά στους πληθυσμούς που πλήττονται από μια δίχως προηγούμενο υποβάθμιση της ζωής τους, κηρύττοντας την αγάπη και την αλληλεγγύη σε γειτονιές που η Χρυσή Αυγή έχει συμπεριλάβει στη «δικαιοδοσία» της.

Και να που φέτος η πρώτη κρατική σκηνή θέλησε να προβληματίσει το φιλοθεάμον κοινό μέσω του ερωτηματικού στίχου του Ιωάννη Πολέμη «Τι είν’ η πατρίδα μας;». Η επιλογή των έργων (από το Βασιλικό του Μάτεσι έως τη Νίκη της Αναγνωστάκη) αποβλέπει σε μια νέα συνειδητοποίηση της εθνικής ταυτότητας μέσα από τη συνέχεια της ελληνικής θεατρικής γραφής από τις αρχές του 19ου αι. έως τις αρχές του 21ου. Η ελληνική γλώσσα, επιμένω κι εγώ ξανά και ξανά, είναι το μόνο εθνικό τεκμήριο και το μόνο όπλο στις διαλυτικές διαδικασίες της κρίσης. Από την άλλη, υπάρχει η εξής συνθήκη που εμποδίζει την όσμωση που θα ’δινε στα πράγματα αληθινή ζωή: οι παραστάσεις του Εθνικού λειτουργούν στεγανοποιημένα, χωρίς πραγματική ανταλλαγή με ό,τι διαμείβεται εκτός των χώρων του.

Υπάρχει ένα κοινό που παρακολουθεί συστηματικά και είναι αυτό που κατά τεκμήριο ψάχνει και ψάχνεται να βρει την αλήθεια πίσω από τα φαινόμενα. Αλλά ως εκεί. Ευαισθητοποιημένοι άνθρωποι πήγαν να δουν την πάρασταση Ξένος, με δύο μονόπρακτα του Γιάννη Τσίρου και της Λένας Κιτσοπούλου στον χώρο Βρυσάκι, ευαισθητοποιημένοι άνθρωποι θα δουν και τις Πατρίδες, τη σύνθεση κατεξοχήν αυτοβιογραφικών κειμένων Ελλήνων μεταναστών (και τριών ξένων που συμμετέχουν ως ζωντανοί μάρτυρες) που υπογράφουν οι Μιχάλης Ρέππας-Θανάσης Παπαθανασίου στη Νέα Σκηνή.

Το μονόπρακτο Αόρατη Όλγα του Τσίρου έθιγε το δράμα μιας όμορφης νεαρής από χώρα της Ανατολικής Ευρώπης που έπεσε θύμα trafficking. Η Λένα Παπαληγούρα έδωσε μία από τις καλύτερες ερμηνείες της χρονιάς. Το κείμενο Αούστρας ή Η Αγριάδα της Κιτσοπούλου λειτουργούσε στον αντίποδα του πρώτου: εδώ πρωταγωνιστούν τρεις νεαροί  Έλληνες που κυοφορούν έναν ρατσισμό ακόμα πιο τρομακτικό -γιατί για τους ίδιους είναι φυσικός και δικαιολογημένος- αναφορικά με οποιονδήποτε ενοχλεί ή δεν «μοιάζει με ‘μας» (από τους μετανάστες που κλέβουν τσάντες έως τους Ευρωπαίους που δεν μπορούν να νιώσουν το ταμπεραμέντο μας) κι εκδηλώνεται αδιακρίτως. Ξένοι στη χώρα τους, ξένοι με τον ίδιο τον εαυτό τους - όπως πολλοί πια ανάμεσά μας.

Αυτή τη διάχυση της ιδιότητας του Ξένου πετυχαίνει και το δίδυμο Ρέππα-Παπαθανασίου στις Πατρίδες. Επιλέγοντας μία μορφή σκηνικής αφήγησης συνεχούς ροής, δείχνουν πώς όλες οι ιστορίες μετανάστευσης μοιάζουν, ανεξάρτητα από το αν αναφέρονται σε περιπτώσεις Ελλήνων που έφυγαν για την Αμερική στις αρχές του 20ού αι., το ‘60 για τη Γερμανία ή αν αφορούν σημερινούς μετανάστες από τη Συρία, το Ιράκ ή το Αφγανιστάν στη χώρα μας. Το σύνολο των ηθοποιών είναι δεμένο (αλλά θα ξεχωρίσω την Ελένη Κοκκίδου και τη Βαγγελιώ Ανδρεαδάκη για τη λεπτότητα της ερμηνείας τους), το αίσθημα αληθινό κι η παράσταση κυλάει γρήγορα.

Όλα καλά, αλλά είναι κάτι πιο βαθύ που με βαραίνει: μετά, τι; Πώς γιατρεύει κανείς τον ξένο μέσα του, πώς βοηθά τον ξένο δίπλα του, πώς αντιμετωπίζει αποτελεσματικά τη φάρσα των επαναλήψεων της Ιστορίας; Πώς γλιτώνει από την αμυντική απάθεια και τον κυνισμό; Πώς γλιτώνει κανείς από το βάρος της λέξης που μένει λέξη;

Θέατρο
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Στο Σώμα της

Θέατρο / Ένα έργο στο Εθνικό Θέατρο για την περίοδο, την εμμηνόπαυση, την κλειτορίδα και τον γυναικείο αυνανισμό

Μαζί με άλλες 22 γυναίκες, η Ελένη Ευθυμίου, η Σοφία Ευτυχιάδου και η Νεφέλη Μαϊστράλη ανεβάζουν ένα έργο για ζητήματα που θεωρητικά μπορούν να συζητηθούν ανοιχτά, αλλά στην πραγματικότητα όχι.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Σπύρος Παπαδόπουλος: «Δεν μου αρέσει να φαίνομαι, κι ας κατέληξα να παίζω μπροστά σε κόσμο»

Θέατρο / Σπύρος Παπαδόπουλος: «Δεν μου αρέσει να φαίνομαι, κι ας κατέληξα να παίζω μπροστά σε κόσμο»

Παρά τις προσπάθειές του να το αποφύγει, μια σειρά από συμπτώσεις τον οδήγησε στο θέατρο. Οι «Απαράδεκτοι» δεν συνεχίστηκαν λόγω δικής του απόφασης, το «Στην υγειά μας, ρε παιδιά» σταμάτησε όταν κουράστηκε ψυχολογικά. Ο δημοφιλής κωμικός ηθοποιός είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
M. HULOT
Οι θρυλικοί Trocks στην Αθήνα για την επέτειο των 50 χρόνων της ομάδας τους

Χορός / Trocks: Η θρυλική και διαφορετική ομάδα μπαλέτου έρχεται στην Αθήνα

Άντρες χορευτές ντυμένοι με τουτού και πουέντ ερμηνεύουν μεγάλα κλασικά αλλά και μοντέρνα μπαλέτα, παρωδώντας τις πολύπλοκες χορογραφίες και τις παραξενιές των μπαλαρίνων της παλιάς, αλλά και της νέας, εποχής.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Γιώργος Καραμίχος: Αν δεν εκφράζουμε τα συναισθήματά μας, αρρωσταίνουμε 

Θέατρο / Γιώργος Καραμίχος: «Αν δεν εκφράζουμε τα συναισθήματά μας, αρρωσταίνουμε»

Στο θέατρο υποδύεται έναν συγγραφέα που επιστρέφει στον τόπο του για να δηλώσει ανοιχτά την ταυτότητά του στην οικογένειά του. Θα αλλάξει η ζωή και η πορεία των ανθρώπων που αγαπά;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Alvin Ailey: Ο συναρπαστικός καλλιτέχνης που άλλαξε για πάντα τον σύγχρονο χορό

Χορός / Alvin Ailey: Ο συναρπαστικός καλλιτέχνης που άλλαξε για πάντα τον σύγχρονο χορό

Η ζωή, το έργο και η κληρονομιά του Alvin Ailey, του πρώτου μαύρου χορογράφου σύγχρονου χορού, παρουσιάζονται στην πρώτη μεγάλης κλίμακας μουσειακή έκθεση προς τιμήν του στο Whitney Museum of American Art.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Γεράσιμος Ευαγγελάτος κοιτάζει τη γενιά του τρυφερά και πολύ σκληρά

Θέατρο / Γεράσιμος Ευαγγελάτος: «Δεν με συγκινούν οι άνθρωποι όπως παλιά»

Με τρυφερότητα αλλά και αυστηρότητα, ο Γεράσιμος Ευαγγελάτος, στο νέο του θεατρικό έργο «Blue Train», κοιτάζει τη γενιά του, ταξιδεύοντας μέσα από ματαιώσεις και χαμένες βεβαιότητες, ψάχνοντας έναν δρόμο ελευθερίας και αμοιβαιότητας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κατιάνα Μπαλανίκα

Οι Αθηναίοι / Κατιάνα Μπαλανίκα: «Μέσα μου είμαι κουτάβι, γι’ αυτό και με πάταγαν όλοι»

Η ηθοποιός που αγαπήθηκε για τους κωμικούς της ρόλους έκανε μόνο δράμα στη σχολή. Θα ήθελε να ξαναπαίξει στην τηλεόραση αλλά βλέπει πως δεν θυμούνται τη γενιά της πια. Είναι ευγνώμων για τη ζωή της και την αφηγείται στη LiFO - γιατί είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ιδρυμα Ωνάση: Cavafy Summer School 2024

Θέατρο / H σχέση του καβαφικού λόγου με τη σύγχρονη ποπ κουλτούρα

H πρόσληψη του έργου και της ζωής του ποιητή ως θέατρο και περφόρμανς, η εκμετάλλευση των στίχων του στον χώρο της διαφήμισης, του θεάματος και της πολιτικής. Όλα όσα συζητήθηκαν στο Διεθνές Θερινό Σχολείο Καβάφη 2024.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ένα σπάνιο οπτικό και ηχητικό ντοκουμέντο με τη σπουδαία Ελένη Παπαδάκη

Θέατρο / Μια χαμένη μπομπίνα έρχεται στο φως και μαζί της η φωνή της Ελένης Παπαδάκη

To αρχείο της, που ήταν παραπεταμένο σε μια αποθήκη, και μια μπομπίνα με ανέκδοτο υλικό έρχονται στο φως για να προσθέσουν μερικές ψηφίδες στην καλλιτεχνική διαδρομή της θρυλικής ηθοποιού. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μάριο Μπανούσι

Οι Αθηναίοι / Μάριο Μπανούσι: «Αν δεν εκτεθείς στη ζωή, δεν έχει νόημα»

Ο νεαρός σκηνοθέτης, που έχει ήδη μετρήσει διαδοχικά sold out, άρχισε να βλέπει θέατρο όταν μπήκε στη δραματική σχολή. Του αρέσει η ανθρώπινη αμηχανία, η σιωπή και η ησυχία τον γοήτευαν πάντα. Αν και δεν τα πάει καλά με τα λόγια, αφηγείται τη ζωή του στη LiFO.
M. HULOT
Οι παραστάσεις του φθινοπώρου

Fall Preview 2024 / 15 παραστάσεις που έρχονται το φθινόπωρο

Η θεατρική σεζόν 2024-25 χαρακτηρίζεται κυρίως από τις επαναλήψεις της περσινής χρονιάς. Με μια πρώτη ματιά, τα έργα του κλασικού ρεπερτορίου καταλαμβάνουν σημαντική θέση, ενώ δεν λείπουν και οι αναγνώσεις σύγχρονων έργων που έχουν αγαπηθεί από το κοινό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τι σημαίνει ένα sold-out στην Επίδαυρο;

Θέατρο / Τι σημαίνει ένα sold-out στην Επίδαυρο;

Τι είναι αυτό που προσελκύει τους θεατές και προκαλεί τόσο μεγάλο ενδιαφέρον στο κοινό; Μήπως η μαζική προσέλευση πολλές φορές υπονομεύει την παράσταση; Το sold-out στην Επίδαυρο είναι συχνά αμφιλεγόμενο. Πολλοί το περιφρονούν, αλλά όλοι το επιθυμούν.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Βίκυ Μαραγκοπούλου

Θέατρο / Η Βίκυ Μαραγκοπούλου έκανε το Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας case study

Η θρυλική καλλιτεχνική διευθύντρια ανέλαβε να στήσει και να τρέξει το Διεθνές Φεστιβάλ σε μια πόλη και μια χώρα χωρίς προηγούμενη παράδοση στον σύγχρονο χορό. Με τη δουλειά της έδωσε φόρα στους Έλληνες χορογράφους στο διεθνές πεδίο και σήμερα, στην πρώτη αυτοβιογραφική της συνέντευξη, αφηγείται μια πλούσια διαδρομή στον κόσμο της τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ